Deep Purple

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.491
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hilsen en som liker Abba 😉
    Har hele katalogen til både DP og ABBA :cool: .

En liten digresjon.
    Blackmore hadde (har) stor sans for ABBA, og i en periode spilte han (til omgivelsenes "fortvilelse") ikke annet. Han forsøkte også å få med Agnetha Fältskog på vokal på et Rainbow album. Men, som historien viser, så ble ikke det noe av.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.491
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da kan også jeg, etter en sammenlikning av enkelte spor på SW vs originalpress i ettermiddag, mene noe :cool: .

Denne SW mix’n var som jeg etterhvert «fryktet» - basert på div omtaler, og jeg føyer meg inn i rekken med å ikke synes så mye om denne.
    Det første som slo meg, og som ingen andre har nevnt, er hvor mye lavere nivå det er på SW’n. Det andre er at jeg får en fornemmelse av at det tidvis låter som en studioinnspilling, der livefølelsen ikke er tilstede.
    Plutselig oppleves det at nivået på instrumenter dras opp/ned - og da litt for sent slik at man legger godt merke til det. Så er det den «oppblåste» bassen og en del annet som er litt for «blankpolert» som resulterer i at den litt rufsete mikrodynamikken osv blir borte. Noe av «skjegget» på både C3’n og Strat’n er mixet bort. Det samme gjelder noe av støyen fra amp’s, instrumenter og publikum. Det er både redusert og i noen tilfeller helt borte.
    Nope, originalpress låter best. Om årsaken er at det er den man er oppvokst med, og har lyttet til gjennom livet er jo ikke godt å si - men den er jo referansen.
    Får man ikke tak i en ok originalpress, så velg heller 2014 remasteren. I mine ører er den bedre en SW mix’n.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.651
    ..
    Nope, originalpress låter best. Om årsaken er at det er den man er oppvokst med, og har lyttet til gjennom livet er jo ikke godt å si - men den er jo referansen.
    ...
    Kan være enig om det, men det kan også være en George "Porky" Peckham effekt. ...?
    Jeg har en del "Porky" pressinger og de kjennetegnes mye av den samme skal vi si litt feite rocka lyden som på MIJ. Alltid tilfredsstillende og minst like bra eller bedre enn andre pressinger i forhold til mine ører og smak.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.754
    Torget vurderinger
    0
    Det er rimelig stor forskjell når sammenlignes på Qobuz,
    men er det blitt til det bedre? Eller bare annerledes?

Lytt til The Mule fra 2:00 til 5:00 og finn tidspunktet for
    feil i SW-mixen..... :unsure:
    Stadig flere tilbakemeldinger, men ingen som har bra nok
    oppløsning i systemet til å høre "feilen" i SW-mixen innenfor
    nevnte tidslinje?
    Men det er mer.....mye mer......
    Ingen som reagerer på hvordan SW-trommesettet er plassert/mixet
    helt annerledes enn originalen og 2014-versjonen?

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.755
    Sted
    Østfold
    Her i heimen alene (kona på ferie) med volum på 12 er den nye mixen på Apple streaming tipp topp. Av de tre store er min subjektive ranking: 1 Deep Purple 2 Sabbath 3 Zeppelin. For meg er Jon Lord hjertet og den som utgjør en stor forskjell.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.491
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Stadig flere tilbakemeldinger, men ingen som har bra nok
    oppløsning i systemet til å høre "feilen" i SW-mixen innenfor
    nevnte tidslinje?
    Men det er mer.....mye mer......
    Ingen som reagerer på hvordan SW-trommesettet er plassert/mixet
    helt annerledes enn originalen og 2014-versjonen?
    Jeg forholder meg kun til vinylpressingene, og tar forbehold om forskjeller mot andre formater - om de finnes.
    The Mule har jeg ikke lyttet til ennå, men generelt er det jo ulikheter hele veien igjennom.

Slik jeg (kortfattet) ser det:
    Ønsker man den "råe og upolerte" livegjengivelsen - gå for en pressing fra utgivelsesåret, eller repress fra de følgende årene. Fortrinnsvis TPSP 351 UK, sekundært Europeisk/Skandinavisk på label Purple Records.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.800
    For dem som ikke har fulgt arbeidet til Steven Wilson så er han ettertraktet til denne type remiksing da han har vist seg ha et godt øre. Han gyver løs på oppgaven med en grunntanke om å ikke endre miksen slik at den skiller seg særlig fra originalen som alle kjenner. Derfor er resultatet vi her diskuterer såpass avvikene fra alt han tidligere er kjent for å ha utført at jeg mistenker at han ikke er den skyldige.

Et av mange aspekter han har brukt mye tid på å lære seg er å kjenne igjen effekter og romklanger. F.eks. når han vet at en innspillinger gjort i et gitt studio som har ekkokammer forsøker han etter beste evne å gjenskape dette med digitale effekter i datamaskinen sin. Og han bruker ikke såkalt outboard verkstøy, alt er gjort in-the-box som dem kaller det.

SW er forresten aktiv på SoMe og YT så jeg blir overrasket om han ikke kan avklare dette om han blir forespurt. Jeg holder fortsatt en knapp på at oppdraget hans var å lage en Atmos miks som siden er feilaktig konvertert til stereo. At navnet hans brukes på utgivelser hvor Atmos utgivelsen ikke er med taler selvsagt mot en slik påstand, — så noe ansvar ligger nok på ham lell.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.754
    Torget vurderinger
    0
    For dem som ikke har fulgt arbeidet til Steven Wilson så er han ettertraktet til denne type remiksing da han har vist seg ha et godt øre. Han gyver løs på oppgaven med en grunntanke om å ikke endre miksen slik at den skiller seg særlig fra originalen som alle kjenner.
    Det kan være et utgangspunkt, men hvordan oppleves forskjellene SW har puttet på den nye versjonen?

Ser ut som nevnte versjoner ligger på Youtube allerede. Her oppleves forskjellene på samme måte som med Qobuz.
    The Mule - Mellom 02:00 - 05:00

Originalen fra 1972

Remix fra 2014

Remix fra 2025 (Steven Wilson)

Remix fra 2025 - Listening Party - Start ca. 27:00 - Feilen fremstår mellom 29:00 - 32:00

Laget en spilleliste for nevnte spor som du finner her:

https://youtube.com/playlist?list=PLlV7Deybnf7_SyCX_Nwtkf0ATtRiQxrlm&si=w0kSpW8qGITZn8fk

Sist redigert:

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.806
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Må si, at på de Youtube-lenkene likte jeg bedre trommerne på SW-2025 miksen.
    Bare hold deg unna vinylen Basse, Vipa holder på sin umiddelbare reaksjon: den suger HESTEBALLE 😈
    Fatter ikke at noen kan like dette. Meget glad at jeg fikk returnert den ( mulig jeg må bytte kabler for å få den til) 😈

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.322
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Tok en test av -98 versjonen og SW sin via qobuz. Jeg liker normalt SW sine produksjoner, men -98 lå mye mer ut som live.
    Blir nok ikke SW sin på vinyl.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.754
    Torget vurderinger
    0
    Tok en test av -98 versjonen og SW sin via qobuz. Jeg liker normalt SW sine produksjoner, men -98 lå mye mer ut som live.
    Blir nok ikke SW sin på vinyl.
    Takk for tips (y)
    Sjekket -98 versjonen nå, men den mangler symbalene som slår inn på 4:07.......hvis du spiller The Mule fra 4:00 til 4:10 :unsure:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.825
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Har hørt gjennom 4 forskjellige i Qobuz og hører ikke så mye som en fingercymbal noe sted der ?🤔

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn