Forsterkere Decware

Ønsker vi denne tråden

  • ja

    Stemmer: 7 87.5%
  • nei

    Stemmer: 1 12.5%

  • Totalt antall stemmer
    8
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Er dette the holy grail, eller er det bare the power of the internet som har gjort at 2000stk står på venteliste for å skaffe seg et eksemplar?
    Decware real time venteliste

    Decware.jpeg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Det kan være det, når folk blir leie av tynn, detaljert, tørr, steril og kjedelig lyd som måler paddeflatt:cool:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    jaja, dersom det er riktig så ha flere ventet i 1.5år.....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Eller så kan det være så enkelt at populariteten skyldes det fornuftige prisnivået. Befriende fritt for kvakksalveri, opphausing og oligark frieri.
    Appellerte nok til at jeg satte meg på venteliste. Rapporterer om 18-24mnd om det var verdt ventetiden👍
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Var på nippet til å kjøpe Deceare for 15 -16 år siden, mye kule ting og virket som en redelig kar. Prisene var meget gunstige den gang, gått godt opp i prisnivå siden den gangsom mye annen Hifi, og så var dollaren 6kr da
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har et par Heresy som har stått nedpakket en stund nå, mulig det kan bli en god match. Hadde lyst og prøve Sugden a21se på dem, mens synes prisen på den er blitt litt drøy.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Bestillte ufo2.1, ca15k + mva.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har lenge vært nysgjerrig, er litt annerledes, litt back to Basic, single driver, low watt osv.
    Har litt lyst til å gå den veien...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Bestilte et par slike da de ble lansert, for mange herrens år siden. Vet ikke hvorfor men de dukket aldri opp husker jeg. Tror det var et eller annet med venteliste el.l. den gang også. Interessante saker for et minimalistoppsett.



    1670634857986.png


    1670634960765.png


    1670635011128.png
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Meget bra lyd i denne UFO forsterkeren men ikke overveldende bra . Spiller idag på mye billigere forsterkere med mye bedre lyd enn Decwaren 😲
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Meget bra lyd i denne UFO forsterkeren men ikke overveldende bra . Spiller idag på mye billigere forsterkere med mye bedre lyd enn Decwaren 😲
    De forsterrkerene er jeg ihvertfall uhyre interessert i å stifte bekjentskap med ettersom jeg aldri har hørt en flottere mellomtone enn fra en Decware ZEn triode på høysensitive talere.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Ser de som bestilte juni 2021 har sine forsterkere klar nå.
    Meget bra lyd i denne UFO forsterkeren men ikke overveldende bra . Spiller idag på mye billigere forsterkere med mye bedre lyd enn Decwaren 😲
    Så du hadde en eldre tråd med spørsmål ang Decware.
    Del gjerne dine erfaringer, og hvilken forsterker du bruker nå.
    Bruker selv en Rega Brio som jeg synes låter bedre enn det meste, når det bare skal lyttes til musikk.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Nå går det jo an og følge denne listen realtime (blir oppdatert et par ganger i uken manuelt).
    Ligger foreløpig på side 11 (siste side)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være det, når folk blir leie av tynn, detaljert, tørr, steril og kjedelig lyd som måler paddeflatt:cool:
    Ett eller annet sier at du ikke har besøkt så mange med utstyr som måler paddeflatt....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Decware er godt representert her på Sørlandet og jeg har til gode å lytte på en jeg ikke liker.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Decware er godt representert her på Sørlandet og jeg har til gode å lytte på en jeg ikke liker.
    Det høres lovende ut Beetlebug.
    Ligger 11 fra Norge i køen til Decware så regner med at det er en del Decware her på berget.
     

    IForgot

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Sted
    Hordland
    Torget vurderinger
    1
    Gammel tråd men jeg prøver hjelp her. Har en Decware Zen Triode UFO 2.1 som jeg trenger nytt rectifier rør og sikringer.
    Rør de anbefaler er 5U4 eller 5U4G, innvendige sikringer 250mA 5x20mm og 5A 5x20mm glass fuse.

    Er de noen som selger dette i Norge eller har noe brukt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ligger flere 5U4 på torget, og Audiomix har sikkert.... sikringer får du på Biltema, CLas og de fleste "pølsestasjoner" - med mindre du skal ha "audiofile" sikringer..
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke lest alt fra toppen og ned hit....Hva ligger Decware saken på i pris da? Er veldig glad i el84SE forsterkere, spesielt triodekobla. Utrolig hva 1,5w klasse A kan gjøre. Har bygget med ett par opp igjennom årene. Decware bruker vel noen el 84 varianter som SV83/ 6P15P rørene. Morsomt at "fluewatt" forsterkere har blitt så populære.
     

    IForgot

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Sted
    Hordland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest alt fra toppen og ned hit....Hva ligger Decware saken på i pris da? Er veldig glad i el84SE forsterkere, spesielt triodekobla. Utrolig hva 1,5w klasse A kan gjøre. Har bygget med ett par opp igjennom årene. Decware bruker vel noen el 84 varianter som SV83/ 6P15P rørene. Morsomt at "fluewatt" forsterkere har blitt så populære.
    ca 25 000 inkludert fortolling, mva og forsendelse, dette var en tid tilbake så med økt dollarkurs blir det sikkert mere (Decware Zen Triode SE84UFO2.1). Det er nå to års ventetid på ny forsterker (https://orders.decware.com/list_view.php)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Det er ikke noe hokus pokus å bygge noe slikt sjøl? Har bygget meg ett par el84se, både triodekoblet og som pentode, liker den triodekobla best. 25000kr....Det var en bra pris! Hva slags utgangstrafoer benyttes det i forsterkeren da?
     

    IForgot

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Sted
    Hordland
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe hokus pokus å bygge noe slikt sjøl? Har bygget meg ett par el84se, både triodekoblet og som pentode, liker den triodekobla best. 25000kr....Det var en bra pris! Hva slags utgangstrafoer benyttes det i forsterkeren da?
    Er ikke så flink med det tekniske, du finner sikkert
    Det er ikke noe hokus pokus å bygge noe slikt sjøl? Har bygget meg ett par el84se, både triodekoblet og som pentode, liker den triodekobla best. 25000kr....Det var en bra pris! Hva slags utgangstrafoer benyttes det i forsterkeren da?
    Usikker på trafo, det ligger sikkert teknisk info på websiden - https://www.decwareproducts.com/se84ufo2
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke så flink med det tekniske, du finner sikkert

    Usikker på trafo, det ligger sikkert teknisk info på websiden - https://www.decwareproducts.com/se84ufo2
    Man kan kjøpe et par lux/ Hashimoto/Sansui utgangstrafoer, plukke gode kvalitets komponenter, bygge sjøl og sitte igjen med mange tusenlapper, hvis man bygger sjøl. Men lykke til til de som kjøper ferdige fra Decware. Håper dere gir oss tilbakemeldinger og bilder av sakene.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    bestilte min 29.11.22 og ligger nå langt nede på side 7.
    De som bestilte sine september 2021 begynner og få dem.
    Så kanskje neste høst engang kan jeg oppdatere her😅
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    146
    Antall liker
    129
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    bestilte min 29.11.22 og ligger nå langt nede på side 7.
    De som bestilte sine september 2021 begynner og få dem..
    Så kanskje neste høst engang kan jeg oppdatere her😅
    Ligger rett bak (forran) deg på listen; 16/2-23, så det er vel nå et drøyt år igjen å vente😁😅😅 Koser meg med min se84C+ i mellomtiden.... med masse gøye rør.
    Noen tanker om høyttalere som kan være god match???? Har Klipsch rp600, men er sugen på å prøve noe annet....
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    146
    Antall liker
    129
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Lytter du til Decware eller vurderer å skaffe deg en? Per 17/1:2024 er vi 21 stykk som står på venteliste og gleder oss til å få et smykke tilsendt fra USA. Et søk på Finn tilsier at svært få velger å selge sine når de først har fått kloa i en:cool:. Superlativene er mange og folka, spesielt i USA, er henrykt, men skepsisen er også å spore.... Detter er ikke "plug and play"
    Ønsket med denne tråden er å dele erfaringer med disse "sære" men enestående forsterkerne (og andre produkter relatert til Dercware). Hva funker og hva funker ikke? Hva låter bra og hva låter ikke fult så bra? Sleng deg på og del;)

    https://www.decware.com/newsite/homepage.html


    P-H
    /Bergen
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siden det er vennetråd så blir tråden flyttet til vennetråd avdelingen.
    Slo også sammen et par tråder.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Ligger rett bak (forran) deg på listen; 16/2-23, så det er vel nå et drøyt år igjen å vente😁😅😅 Koser meg med min se84C+ i mellomtiden.... med masse gøye rør.
    Noen tanker om høyttalere som kan være god match???? Har Klipsch rp600, men er sugen på å prøve noe annet....
    Gleder meg til denne😊
    Bestilte SE34I.6 også 2023-04-02, den virket også spennende.
    Har Klipsch Heresy IV og Forte IV, håper en av de blir en god match.
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    146
    Antall liker
    129
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Gleder meg til denne😊
    Bestilte SE34I.6 også 2023-04-02, den virket også spennende.
    Har Klipsch Heresy IV og Forte IV, håper en av de blir en god match.
    Planen er her er å bygge DNA til våren, leser mye bra om dem😀. Har også vært inne på tanken på SE341.6, får se om det går ann å få den i stedet når det blir min tur😎
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Bestilte et par slike da de ble lansert, for mange herrens år siden. Vet ikke hvorfor men de dukket aldri opp husker jeg. Tror det var et eller annet med venteliste el.l. den gang også. Interessante saker for et minimalistoppsett.



    Vis vedlegget 875488

    Vis vedlegget 875489

    Vis vedlegget 875490
    De har altså tatt en Dayton-driver montert på et filter i noe som ser ut som en enorm utvidelse av selve motoren?

    1705578135222.png


    Her er altså kabelen inn til driveren koblet via primærspolen på en trafo. Det er kanskje ikke 100% intuitivt å se hva som skjer her, men i korthet kan man si at dersom man kortslutter sekundærspolen (der det står TUNING LOAD) så skal primærspolen bli tilsvarende en slags kortslutning i trafoens arbeidsområde. Det vil si, trafoen "forsvinner" i den grad den kan det. Dens hysterese, parasittisk induktans og kapasistans etc vil fortsatt være der så klart.

    Om vi ser på justeringer som er gjort kan det se ut til at de har økende impedans oppover i frekvens for å kompensere for økningen i energi ved høyere frekvenser. Nå har de jo fortsatt 3-4dB boost i toppen, men det er jo tross alt bedre enn de 10+dB løft som driveren har originalt.

    1705578458499.png


    De går langt i å beskrive "electromotive correction", men kurvene viser egentlig bare en delvis overgang til current drive. Altså det samme som skjer dersom man setter en seriemotstand på driveren.

    Her er selve korreksjonen:
    1705578653760.png


    Den vil da bli en slags invers av de reaktive komponentene i impedansen:

    1705578715112.png


    Det er selvsagt ikke enkelt å se med det blotte øyet, og det ligger også utvilsomt inne en del reaktive korreksjoner, for eksempel ved rett under 5kHz som går motsatt vei av den reaktive effekten mellom impedanskurven og serieimpedansen.

    Dette er utvilsomt en utradisjonell måte å gjøre ting på. Når de beskriver dette som en slags tapsfri variant medfører nok ikke det helt riktighet, denne kretsen ville være ekvivalent med et alminnelig seriefilter. Allikevel må jeg støtte dem i at det er forskjell på å gjøre dette med digital EQ i signalveien og å gjøre det passivt. Dersom man lager en forsterker med aktiv feedback satt opp for current drive kan man få en utgangsimpedans som er høy. Kombinerer man dette med en driver som har ekstremt høy Bl får man et veldig effektivt system. Dersom man setter en spenningsforsterker på samme driver og korrigerer det samme med EQ viser simuleringer at det går mer effekt i driveren for samme lydtrykk. Dette har sammenheng med faseforholdet mellom strøm og spenning ut av forsterkeren. Derav er det ikke galt å hevde at det er forskjell på å gjøre dette passivt og aktivt. Om det er tapsfritt eller ikke avhenger av om man benytter motstander eller utelukkende reaktive komponenter.

    Artig konsept, men det er vanskelig å se hvorfor man vil gjøre dette gjennom en trafo.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    De har altså tatt en Dayton-driver montert på et filter i noe som ser ut som en enorm utvidelse av selve motoren?

    Vis vedlegget 987178

    Her er altså kabelen inn til driveren koblet via primærspolen på en trafo. Det er kanskje ikke 100% intuitivt å se hva som skjer her, men i korthet kan man si at dersom man kortslutter sekundærspolen (der det står TUNING LOAD) så skal primærspolen bli tilsvarende en slags kortslutning i trafoens arbeidsområde. Det vil si, trafoen "forsvinner" i den grad den kan det. Dens hysterese, parasittisk induktans og kapasistans etc vil fortsatt være der så klart.

    Om vi ser på justeringer som er gjort kan det se ut til at de har økende impedans oppover i frekvens for å kompensere for økningen i energi ved høyere frekvenser. Nå har de jo fortsatt 3-4dB boost i toppen, men det er jo tross alt bedre enn de 10+dB løft som driveren har originalt.

    Vis vedlegget 987181

    De går langt i å beskrive "electromotive correction", men kurvene viser egentlig bare en delvis overgang til current drive. Altså det samme som skjer dersom man setter en seriemotstand på driveren.

    Her er selve korreksjonen:
    Vis vedlegget 987182

    Den vil da bli en slags invers av de reaktive komponentene i impedansen:

    Vis vedlegget 987183

    Det er selvsagt ikke enkelt å se med det blotte øyet, og det ligger også utvilsomt inne en del reaktive korreksjoner, for eksempel ved rett under 5kHz som går motsatt vei av den reaktive effekten mellom impedanskurven og serieimpedansen.

    Dette er utvilsomt en utradisjonell måte å gjøre ting på. Når de beskriver dette som en slags tapsfri variant medfører nok ikke det helt riktighet, denne kretsen ville være ekvivalent med et alminnelig seriefilter. Allikevel må jeg støtte dem i at det er forskjell på å gjøre dette med digital EQ i signalveien og å gjøre det passivt. Dersom man lager en forsterker med aktiv feedback satt opp for current drive kan man få en utgangsimpedans som er høy. Kombinerer man dette med en driver som har ekstremt høy Bl får man et veldig effektivt system. Dersom man setter en spenningsforsterker på samme driver og korrigerer det samme med EQ viser simuleringer at det går mer effekt i driveren for samme lydtrykk. Dette har sammenheng med faseforholdet mellom strøm og spenning ut av forsterkeren. Derav er det ikke galt å hevde at det er forskjell på å gjøre dette passivt og aktivt. Om det er tapsfritt eller ikke avhenger av om man benytter motstander eller utelukkende reaktive komponenter.

    Artig konsept, men det er vanskelig å se hvorfor man vil gjøre dette gjennom en trafo.
    Dayton PM 220?
    Jeg har kikket en del på den driveren. Har ikke den en litt sjelden kombinasjon av lav fs og høy effektivitet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Jeg er faktisk ikke sikker på om det er 220 eller 180. På bildet så det mest ut som 180, men de er fryktelig like. Ut fra tidligere modell skulle det være en 8", men ut fra frekvensresponsen ser det også ut til at 180 er den de har brukt.

    Forholdet mellom Fs og virkningsgrad er vel bare uvanlig fordi dette på ingen måte er en driver som funker til PA. Det er også litt lurt å se på virkningsgraden ved 100Hz siden Fs er en av T/S-parametrene, og det er en av parametrene som gir oss virkninsgraden ved 100Hz. Den ligger på ca 92dB på målingen, og en kjapp simulering bekrefter at dette er en 2-pi måling. Med andre ord er vi her på 86dB ekkofritt, noe som ikke er helt uvanlig for en 8".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn