De har altså tatt en Dayton-driver montert på et filter i noe som ser ut som en enorm utvidelse av selve motoren?
Vis vedlegget 987178
Her er altså kabelen inn til driveren koblet via primærspolen på en trafo. Det er kanskje ikke 100% intuitivt å se hva som skjer her, men i korthet kan man si at dersom man kortslutter sekundærspolen (der det står TUNING LOAD) så skal primærspolen bli tilsvarende en slags kortslutning i trafoens arbeidsområde. Det vil si, trafoen "forsvinner" i den grad den kan det. Dens hysterese, parasittisk induktans og kapasistans etc vil fortsatt være der så klart.
Om vi ser på justeringer som er gjort kan det se ut til at de har økende impedans oppover i frekvens for å kompensere for økningen i energi ved høyere frekvenser. Nå har de jo fortsatt 3-4dB boost i toppen, men det er jo tross alt bedre enn de 10+dB løft som driveren har originalt.
Vis vedlegget 987181
De går langt i å beskrive "electromotive correction", men kurvene viser egentlig bare en delvis overgang til current drive. Altså det samme som skjer dersom man setter en seriemotstand på driveren.
Her er selve korreksjonen:
Vis vedlegget 987182
Den vil da bli en slags invers av de reaktive komponentene i impedansen:
Vis vedlegget 987183
Det er selvsagt ikke enkelt å se med det blotte øyet, og det ligger også utvilsomt inne en del reaktive korreksjoner, for eksempel ved rett under 5kHz som går motsatt vei av den reaktive effekten mellom impedanskurven og serieimpedansen.
Dette er utvilsomt en utradisjonell måte å gjøre ting på. Når de beskriver dette som en slags tapsfri variant medfører nok ikke det helt riktighet, denne kretsen ville være ekvivalent med et alminnelig seriefilter. Allikevel må jeg støtte dem i at det er forskjell på å gjøre dette med digital EQ i signalveien og å gjøre det passivt. Dersom man lager en forsterker med aktiv feedback satt opp for current drive kan man få en utgangsimpedans som er høy. Kombinerer man dette med en driver som har ekstremt høy Bl får man et veldig effektivt system. Dersom man setter en spenningsforsterker på samme driver og korrigerer det samme med EQ viser simuleringer at det går mer effekt i driveren for samme lydtrykk. Dette har sammenheng med faseforholdet mellom strøm og spenning ut av forsterkeren. Derav er det ikke galt å hevde at det er forskjell på å gjøre dette passivt og aktivt. Om det er tapsfritt eller ikke avhenger av om man benytter motstander eller utelukkende reaktive komponenter.
Artig konsept, men det er vanskelig å se hvorfor man vil gjøre dette gjennom en trafo.