De varmeste anbefalingene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Har dere virkelig så få plater dere vil varmt anbefale folkens
    ?






    Jeg tar sjansen på å slenge inn en plate til selv om jeg nettopp har kjøpt den. Deres beste plate? Sjekk den ut!


    Death Cab For Cutie ´s nye plate; Narrow Stairs







    Jeg slenger inn denne dama med det samme :).

    Jazz..

     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Musikk og anbefalinger, ja. Skal vi se.



    Femi Kuti - Fight To Win
    Fast standard i testing og ikke minst lytting hjemme hos meg. Fantastisk musikk, dansbart som få, masse musikere med trommer, horn, synging og alt som hører med. Dypt politiske eller personlige tekster. Plata er en fest og jeg håper at flere enn jeg tror har denne plata i samlinga si. Dette er musikk som klarer å være utrolig spennende å høre, samtidig som det føles viktig og riktig.



    Tindersticks - Curtains
    Kunne likegodt vært en anna av de strålende platene deres, men jeg valgte denne fordi det var den som brakte meg inn i deres verden. Tenk deg noen nedslåtte, britiske herremenn, i en litt fasjonabel klubb med dype Chesterfield-stoler, etter stengetid, røyken henger lavt i lokalet, de er slitne, ensomme og triste alle mann. Sakte plukker de opp instrumentene sine og begynner å lage sanger og musikk om den kvinnen du aldri kan få, tapet, sorgen, smerten ved å leve. Tindersticks er det beste britiske eksemplet jeg har vært borti på soul - laget av ikke afro-amerikanere.



    Lucinda Williams - Essence
    Hva skal man si? Plata handler om sex, nærhet, kjærlighet, vanskeligheter og gleder. Jeg vet ikke hvilken av platene hennes jeg liker best, men for tida er det denne jeg spiller mest.



    Louis Armstrong - The Complete Hot Five and Hot Sevens sessions
    Det er mono. Det skraper i perioder som et uvær. Det er fra slutten av 20-tallet. Det er jazzens kanskje aller helligste gral. Hvis du ikke kjenner at det svinger, at du svinger og hvis du ikke sitter med haka på kjeften i sjokk over hvor jævla bra dette er, er det sannsynligvis noe fryktelig galt ett sted. Herregud, hvor jeg skulle likt å ha sett disse gutta live! (Anbefalingen er en boks, den kan du ofte finne billig f.eks. på Amazon).




    Love - Forever Changes
    Herregud, så bra! Dette er lyden av et magisk eventyrland som er vridd, dekket av blod, paranoia, redsel og likevel ikke. Det er Arthur Lee som tror han skal dø hvert øyeblikk og derfor lager sitt magnum opus. Det er kanskje en av de beste platene jeg vet om, på noen måter, og på noen måter ikke. Jeg fikk gleden av å se han live på John Dee for noen år siden og nå er han død. Fryktelig trist, men jeg håper at han skjønte at vi som var der (i stedet for på Spektrum og så Roger Waters) var der fordi vi dypt og inderlig elsker det han har gjort. Hvil i fred.



    The Stax Story
    Soul heaven i en liten boks, som de skrev på feber.se. Og hvor rett de har. Boksen kan fåes for under 200 spenn på Amazon i disse dager og hvis du aldri har skjønt greia med soul, begynn her. En flott samling med noen av de viktigste sporene fra en av de beste labelene innenfor soul-sjangeren. Otis Redding, Sam and Dave, Isaac Hayes, The Bar-Kays, Booker T. & the MGs, o.s.v. Hva skal man si? Gi deg ende over, og gled deg til å høre dette. Liveopptakene på den siste cd'en er verdt inngangsbilletten alene, spør du meg.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Mbare skrev:
    Tindersticks - Curtains
    Kunne likegodt vært en anna av de strålende platene deres, men jeg valgte denne fordi det var den som brakte meg inn i deres verden. Tenk deg noen nedslåtte, britiske herremenn, i en litt fasjonabel klubb med dype Chesterfield-stoler, etter stengetid, røyken henger lavt i lokalet, de er slitne, ensomme og triste alle mann. Sakte plukker de opp instrumentene sine og begynner å lage sanger og musikk om den kvinnen du aldri kan få, tapet, sorgen, smerten ved å leve. Tindersticks er det beste britiske eksemplet jeg har vært borti på soul - laget av ikke afro-amerikanere.
    Jeg er stor fan av Tindersticks og tiltreder anbefalingene på et generelt grunnlag. Den litt gyngende rytmen, de litt sure til tider nesten ute av takten låtene fra tidlig periode er helt fortreffelige. Du får en sterk fornemmelse av at hunden er død.

    Ellers:
    Jack Johnson
    The the
    Kristin Asbjørnsen
    Mari Boine
    Kor Z
    Dire straits

    blir aldri feil
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mbare skrev:
    Love - Forever Changes
    Herregud, så bra! Dette er lyden av et magisk eventyrland som er vridd, dekket av blod, paranoia, redsel og likevel ikke. Det er Arthur Lee som tror han skal dø hvert øyeblikk og derfor lager sitt magnum opus. Det er kanskje en av de beste platene jeg vet om, på noen måter, og på noen måter ikke. Jeg fikk gleden av å se han live på John Dee for noen år siden og nå er han død. Fryktelig trist, men jeg håper at han skjønte at vi som var der (i stedet for på Spektrum og så Roger Waters) var der fordi vi dypt og inderlig elsker det han har gjort. Hvil i fred.
    Platekompaniet spilte den forleden og jeg måtte se hva det var for noe :D. Høres knallbra ut etter første lytting :) :).

    2 disker hvor den andre er altenative remikser og rarities.

     
    U

    utgatt60135

    Gjest


    Joan as a Police Woman


    Veldig fint album å hygge seg med. Flott stemme :). Davis Sylvain og Rufus Wainwright bidrar litt også. Bedre enn hennes forrige, imo.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Som dere ser av avataren min så liker jeg denne skiva veldig godt. Det er vel den skiva jeg har spilt aller mest siden den kom ut i -86. Den er innspilt digitalt med litt "klinisk" lyd, men er reutgitt og remastret i -02 med meget godt resultat. Denne skiva er blottet for dødpunkter og er etter min mening et mesterverk. At Earle var TUNG heroinmisbruker under produksjonen er ikke lett å forstå, men det spiller vel egentlig ingen rolle når resultatet ble så glimrende som dette.
    Denne skiva er så EKTE som det går an!
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg synes det er noe "ekte, solid og god rock med roots uten imponatorfakter" over Wilco. Lager aldri dårlig musikk :).

    Min favoritt er denne:

    Denne var bra. Skal få spilletid!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    My Brightest Diamond


    Jeg har akkurat fått hjem denne platen som kom ut i juni så jeg skal være litt forsiktig med uttalelsene, men synes det er virkelig, virkelig bra. Spennende stemme, veldig godt musikalsk og topp samspill. En soleklar anbefaling :).



    Hør litt selv;
    http://www.amazon.com/Thousand-Sharks-Teeth-Brightest-Diamond/dp/B0017TZ8Y6/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=music&qid=1223302777&sr=8-1


    Shara Worden


    Tatt opp i en leilighet, men lyden er veldig flott. Ikke akkurat HiFi korrekt men vakkert og godt mikset. Ikke komprimert ihjel.


    Mer info her med masse bilder:

    www.mybrightestdiamond.com


    My Brightest Diamond is spearheaded by Shara Worden, granddaughter of an Epiphone-playing traveling evangelist, fathered by a National Accordion Champion, and mothered by a classical organist. Having a family of musical wanderers who migrated across the US every few years, the landscape and the musical influences were constantly changing. Spanish tangos, Sunday morning gospel, classical and jazz were the accompaniment to her home life. Her first song was recorded at age three and by age eight she was studying piano and performing in community musical productions.

    Og her:

    http://www.kulturo.no/anmeldelser/cd/my_brightest_diamond_-_a_thousand_shark-s_teeth/52944
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det virkelig så få som bryr seg om ny musikk eller anbefale tidligere utgitte ,mer eller mindre kjente plater? Noen ganger blir jeg helt oppgitt over musikkinteressen blant HiFi folket her. Jeg bruker et fransk AV forum sine musikksider også. De er jo jaggu mer opptatt av norsk musikk enn oss!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2


    Mine absolutt varmeste anbefalinger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Norsk.
    Jeg har snublet over Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet / Silver.
    Praktfull mykjazzing over gromlåter. Snubl med. De har den på cdon.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Valentino skrev:
    Norsk.
    Jeg har snublet over Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet / Silver.
    Praktfull mykjazzing over gromlåter. Snubl med. De har den på cdon.
    Enig! Det er en høydare! God lyd også!
    Mvh
    Roysen
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    En fin plate som for meg er ren musikkglede. Lydkvaliteten er så bra at instrumentene er å ta og føle på. Ekstremt rytmisk og "tight" musikk som virkelig får foten til å gå:


    Denne er en annen favoritt, damen er populær i USA men ikke så stor i Europa. Fantastisk stemme, og musikken er virkelig god:


    Av noe mer esoteriske plater, er jeg veldig glad i denne, utrolig spennende lydbilde og veldig engasjerende musikk. En uslepen diamant. The Power Out med Electrelane:


    Og må jo ta med den bestlydende plata jeg vet om; denne har så deilig lyd at jeg tror jeg har spilt den minst tre ganger i uken det siste året. Fantastisk musikk, synd han aldri laget en like bra plate igjen.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Vel, jeg kunne sikkert ha anbefalt et eller annet vanlig, og som "alle" kjenner til. Velger likevel å ta noe som kanskje er mer ukjent for de fleste. Jeg dumpet borti disse hos en kompis, og likte nokså umiddelbart dette bandet. Kjøpte sporenstreks det albumet jeg fant i hyllen hos platepusheren:


    Så til det vanskelige; nemlig å prøve å beskrive musikken...

    Dette er hovedsaklig rock av det mer moderne slaget. Altså ikke for mye retro-preg. Platen er akkurat passe variert - innimellom de mer støyrockaktige sporene dempes det litt ned. Synes at her er det likheter med alt fra Depeche Mode, Rage Against the Maschine og til det litt mer dempede som fra f.eks. Wilco m.fl. (Disse sammeligningene må tas med en klype salt). Hovedsaklig et litt støyende og "maskinaktig" sound + litt "seattle-grunge", men med innslag fra andre genre som gir et variert og spennende album å lytte til. Dette er en plate som gjerne snurrer både 3 og 4 ganger i spilleren på rappen.

    Kanskje ikke en plate som aspirerer til århundredets album, men absolutt verdt å ha i samlingen etter min mening om man liker musikk som "flyter" (litt energisk og litt suggerende) - synes det passer utmerket å ha på litt sånn i bakgrunn mens man f.eks. er på hfs. ;)

    Mvh. Johan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Ei flott plate i ørene mine er Beady Belle sin plate Belvedere!
    Anbefales på det varmeste!
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    Rojoh skrev:
    Vel, jeg kunne sikkert ha anbefalt et eller annet vanlig, og som "alle" kjenner til.
    Om jeg ikke tar helt feil så er dEUS (eller Deus - rett frem uttale- som jeg liker å si- som betyr Gud på portugisisk) i Belgia som Madrugada her hjemme. Jeg har prøvd dem mange ganger men blir litt ujevnt for meg. Den siste har jeg bare så vidt hørt. Men en plate liker jeg godt- no more loud music - som består av singler med ganske rolige sanger.


    Takk for bidrag folkens! Nå får vi mer musikk å sjekke opp :).
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Continuo skrev:
    Ei flott plate i ørene mine er Beady Belle sin plate Belvedere!
    Anbefales på det varmeste!
    Istemmer, det er en fantastisk plate. Men hva er det med volumet? En av de høyest lydende platene jeg har. Lider nok litt av å være overkomprimert, dårlig dynamikk.

    Denne kan forresten kjøpes i FLAC på bugges room for 8 euro, det er noe jeg liker.
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Hørte litt på dEUS på 90-tallet. Synes Worst Case Scenario er best.

    Kan anbefale en plate jeg nettopp så på spilleren til en annen forumdeltager.



    Bettye Lavette - Scene of The Crime.
    Gammel soul-heltinne backes av et av de siste års beste rockeband; Drive-by Truckers.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Continuo skrev:
    Ei flott plate i ørene mine er Beady Belle sin plate Belvedere!
    Den hørtes veldig bra ut ja. Så da bestilles den og takk skal du ha.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Veldig flink gjeng fra Atlanta dette selv om jeg ikke liker bandnavnet (ok da - hvis de bare ikke har våpen). Deres tredje album, men med en kjapp lytt på de forrige så synes denne klart mest interessant. Virker ganske så polert i studio, men det funker som bare det og lyden er god. Vokalen glir nærmest inn i lydlandskapet som et eget instrument. Jeg blir i allefall dratt veldig inn i rytmene og melodiene. Jeg vet ikke hva dere eventuelt synes? Velger å bare kalle plata post-rock og tror den må regnes med når musikkåret skal oppsummeres. Bonus CD med endel bra stoff også.






    Bradford Cox heter "sjefen" og flaggstanga, hehe.



    Microcastle
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vil anbefale den finske Bassisten med stor B, Pekka Pohjola, som bland annet spillte i finske Wigwam, Made in Sweden, og som har en hel haug av soloalbum pluss en egen Symfoni!

    Nesten alt han har satt navnet sitt på er første klasse, selv om det til tider er vanskelig å sette han i noen annen sjanger enn prog rock/fusion. Veldig dyktig bassist.

    Det hører med til historien at han er utdannet på fiolin, men ville starte å spille bass da han hørte Zappa, faren nektet, og han la en cello over på siden og stemte den som en bass. Så fikk han viljen sin, og bass ble det! Han var godt likt i musikkmiljøet fordi han kunne spille så kjapt, fiolintreningen kom vel til sin rett, men det som er så magisk med han er hvor melodisk han spiller på bassen, helt unikt og i særklasse. Siden ville Zappa ha han i sitt eget band, men platekontraktrøbbel satte en stopper for det. Dessverre (;P) så ble vi heller velsignet med god musikk fra begge leirer.

    Sjekk ut!

    (kan nesten ikke få delt denne linken nok, den er fantastisk)

    Mine favoritter er "B the Magpie", "Visitation" og "Urban Tango", men symfonien hans kan og anbefales, pluss egentlig alle albumene hans. Siste album kom ut i 2001, og han har en symfoni som enda ikke er gitt ut, men som er spillt inn.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Soundtracket til Mel Gibsons film Apocalypto er en oppdagelsesferd i spennende eksotiske landskap med deilig god lyd. Den spilles mye her:


    Dette akustiske mesterverket av de to meksikanske tidlgiere heavy metal musikerne Rodrigo y Gabriella er rett og slett enestående. Kjempelyd også. Sjekk deres orginale cover av Stairway to heaven:


    Mvh
    Roysen
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hei Lyngen!
    Oppdaget denne tråden nå, og må si dine anbefallinger her sammenfaller veldig med min egen platesamling :) Gøy.

    For de som ønsker seg en fin intro til noen "indieartistene" i den gata du nevner, kan jeg også foreslå denne nye dobble samle-cd-en (ok, å anbefalle en samle-cd i 2009 er kanskje litt søkt, men mye bra musikk her, i tillegg til at plate er en støtte for arbeid mot aids :)



    http://darkwasthenight.com/mailouts/outnow/

    Mvh, ToreM.
     

    Vedlegg

    S

    stereo hans

    Gjest
    Supert, har lett etter en slik tråd!

    Anbefaler: Salem - Astronaut. En god kandidat til årets beste pop-plate så langt.
     

    Vedlegg

    S

    stereo hans

    Gjest
    Og siden vi er igang; denne plate blir bare bedre og bedre.

    Robyn Hitchcock - Goodnight Oslo
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    torem skrev:
    Hei Lyngen!
    Oppdaget denne tråden nå, og må si dine anbefallinger her sammenfaller veldig med min egen platesamling :) Gøy.

    For de som ønsker seg en fin intro til noen "indieartistene" i den gata du nevner, kan jeg også foreslå denne nye dobble samle-cd-en (ok, å anbefalle en samle-cd i 2009 er kanskje litt søkt, men mye bra musikk her, i tillegg til at plate er en støtte for arbeid mot aids :)
    :)


    Dark Was the Night er en kjempefin plate ja. Hygger meg ofte med den.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Denne er hverken særlig ukjent (?) eller ny, men har selv ikke hatt den lenge. Uvanlig bra plate :).

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Denne bare må inn i denne tråden.



    Veldig orginal plate på en god måte. De blander sammen veldig mange uttrykk på en særs spennede måte som gjør den spesiell og orginal, men alikevel på en tiltalende måte. Noe av det mest spennede jeg har lyttet til på lenge, men det måtte noen runder til før den satt. Så ikke stikk av om inntrykket er så som så etter første lytt :).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Skal få sjekket ut den. Coveret ser bra ut, er ofte et godt tegn :)
     
    S

    stereo hans

    Gjest
    Lyngen: Enig, Dirty Projectors plata bare vokser og vokser. Det gjør forøvrig også Grizzly Bear plata etter et par gjennomlyttinger...
     

    jossa

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    Fin tråd Lyngen! Mange, mange fine anbefalinger her. Regner med du har billett til øya i orden?
     
    A

    AK27

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Denne bare må inn i denne tråden.



    Veldig orginal plate på en god måte. De blander sammen veldig mange uttrykk på en særs spennede måte som gjør den spesiell og orginal, men alikevel på en tiltalende måte. Noe av det mest spennede jeg har lyttet til på lenge, men det måtte noen runder til før den satt. Så ikke stikk av om inntrykket er så som så etter første lytt :).
    Har lest mange godord om denne. Kommer snart i en postkasse nær meg regner jeg med. Sammen med siste til Sonic Youth og Totalt Jãvla Mõrker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest


    Det er kanskje flere enn meg som tenker på Roxy Music som glatt 80-talls pop? Og som ikke har vært klar over hvor gode de første albumene er?

    Jeg venter fortsatt på debutplata, men For Your Pleasure er rett og slett steike bra. Den burde vært høyt oppe på 70-talls lista mi.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Lyngen skrev:


    Det er kanskje flere enn meg som tenker på Roxy Music som glatt 80-talls pop? Og som ikke har vært klar over hvor gode de første albumene er?

    Jeg venter fortsatt på debutplata, men For Your Pleasure er rett og slett steike bra. Den burde vært høyt oppe på 70-talls lista mi.
    Jeg har den, på vinyl sjølsagt. Mint condition...uten knitter & skrap. Vakker musikk! Kan anbefales på det varmeste!

    PS: Tror "For Your Pleasure" muligens er bedre reint innspillingsmessig. Gutta i Roxy brukte meir tid på neste innspilling og var meir garva på studiojobbinga under innspilling av nr. 2 enn da debutalbumet her ble til.
    ;D
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Har denne på pink rim Island fra 1972, og den er meget bra. Synd på en måte at Virginia plain og Pyjamarama mangler på Roxy music og For your pleasure. Det hadde gjort disse to ugivelsene komplette. Kom senere med på Polydor pressingene tror jeg :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Eric Clapton og Jeff Beck "Two Blue Bird's Fly"....heilt sjukt korr disse to herrer i sin aller beste alder, KAN spille gitar! Dette albumet er en opplevelse av de virkelig skjeldne. Venter med lengsel til jeg får tak i det på vinyl - hvis det blir pressa på sånt, da.

    Terningkast 6,2 ( av seks mulige ) på Richters skala

    ;D ;D ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn