De varmeste anbefalingene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Synes denne hører hjemme her. Nydelig plate. Meget god.

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Lyngen skrev:


    Det er kanskje flere enn meg som tenker på Roxy Music som glatt 80-talls pop? Og som ikke har vært klar over hvor gode de første albumene er?

    Jeg venter fortsatt på debutplata, men For Your Pleasure er rett og slett steike bra. Den burde vært høyt oppe på 70-talls lista mi.
    Jeg har den, på vinyl sjølsagt. Mint condition...uten knitter & skrap. Vakker musikk! Kan anbefales på det varmeste!

    PS: Tror "For Your Pleasure" muligens er bedre reint innspillingsmessig. Gutta i Roxy brukte meir tid på neste innspilling og var meir garva på studiojobbinga under innspilling av nr. 2 enn da debutalbumet her ble til.
    ;D
    Ingen oppdaget tabben min her? Albumet var Roxy Music og ikke For your Pleasure. Synes debutplata totalt sett er bedre enn andreplata.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Takk for anbefaling vedr. debut skiva til Roxy Music, Lyngen! Den hadde jeg helt oversett. Fantastisk plate, låter vanvittig bra.

    ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Bare hyggelig Todd :).


    Denne Lemmus Lemmus plata burde alle lytte til. Har blitt glad i denne storslagne plata. Utmerket psykedelisk musikk fra Israel. Er modig nok til å si Fantastisk album 8).

     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Grace Potter and the Nocturnals - Nothing but the Water



    Det hender jeg jakter etter perler fra såkalt uavhengige plateselskaper på cdbaby.com. Det er ikke alltid jeg treffer, men her er det full klaff. En herlig plate.
     
    A

    AK27

    Gjest
    Rudimentary Peni - Death Church



    Punkklassiker.


    Hot Snakes - Audit In Progress



    Tøff, uten nødvendigvis å være et mesterverk.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Lyngen skrev:
    VilhelmW skrev:
    Lyngen skrev:


    Det er kanskje flere enn meg som tenker på Roxy Music som glatt 80-talls pop? Og som ikke har vært klar over hvor gode de første albumene er?

    Jeg venter fortsatt på debutplata, men For Your Pleasure er rett og slett steike bra. Den burde vært høyt oppe på 70-talls lista mi.
    Jeg har den, på vinyl sjølsagt. Mint condition...uten knitter & skrap. Vakker musikk! Kan anbefales på det varmeste!

    PS: Tror "For Your Pleasure" muligens er bedre reint innspillingsmessig. Gutta i Roxy brukte meir tid på neste innspilling og var meir garva på studiojobbinga under innspilling av nr. 2 enn da debutalbumet her ble til.
    ;D
    Ingen oppdaget tabben min her? Albumet var Roxy Music og ikke For your Pleasure. Synes debutplata totalt sett er bedre enn andreplata.
    JO!!! Jeg sier jo nettopp det : "enn da debutalbumet her ble til".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    JO!!! Jeg sier jo nettopp det : "enn da debutalbumet her ble til".
    Da var det jeg som ikke hadde oppdaget at du hadde sett tabben min ;). Rett skal være rett.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har faktisk ignorert den fyren pga lite sympatisk bilde i media. Måtte nesten prøve den ut her selv nå, og den låter riktig så godt :).
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Men kjæreste Lyngen da, du burde jo vite bedre enn å
    • tro at media tegner et korrekt bilde av en artist. I særdeleshet en britisk artist med tidvise substansproblemer og tidligere supermodellkjæreste.
    • bedømme musikk ut i fra om en fyr virker sympatisk eller ikke. Skulle man gjort det er det mange man måtte holdt seg unna.
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    jowil skrev:
    Hva er forresten den der greia med Pete/Peter? Lettere forvirriterende. :-\
    Bare for å svare megselv:

    Grace/Wastelands is credited to Peter Doherty, not Pete, and that extra R isn't just an affectation. The formal version of his name fits his first solo album's reflective viewpoint -- Doherty turned 30 shortly before it was released, and its maturity feels like a conscious, and necessary, retreat from the chaos surrounding his music with Babyshambles. Even the title Grace/Wastelands feels like a slightly more grown-up take on the wordplay he's used to find that fine line between poetic beauty and destruction since the Libertines.
    Fra allmusic.com
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Roberten skrev:
    Men kjæreste Lyngen da, du burde jo vite bedre enn å
    • tro at media tegner et korrekt bilde av en artist. I særdeleshet en britisk artist med tidvise substansproblemer og tidligere supermodellkjæreste.
    Hva? Er ikke britisk media HiFi? ??? :eek:...

    • bedømme musikk ut i fra om en fyr virker sympatisk eller ikke. Skulle man gjort det er det mange man måtte holdt seg unna.
    Neeeeiii, ikke si hvem som ikke er sympatiske. Vil ikke vite. Vil ikke kaste halve samlingen :'( :'( :-X :-X.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    En soleklar anbefaling:



    Den trengte 3-4 runder før den satt hos meg. Så ikke konkluder for raskt.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Gjestemedlem skrev:
    Årets favoritt så langt:
    [Grace/Wastelands]
    Istemmer. Han er rett og slett meget dyktig til å skrive låter. Down In Albion er jo et altfor undervurdert mesterverk.

    Sitter for øvrig og hører på Up The Bracket nå, og den er jo nesten litt kvalmt bra. Libertines var spesielt; kjemien mellom Doherty og Barat (var vel et slikt typisk engelsk platonsk mann-mann kjærlighetsforhold) er smittende. Ligger en del eldre live-videoer fra diverse klubber på youtube, og man har knapt sett et publikum mer gira noen sinne. Makan til stemning. Og allsangen... Til og med på Jools Holland gikk publikum bananas. Et av bandene jeg virkelig er lei meg jeg aldri fikk sett live. For å sitere rockedilettanten Noel Gallagher: "There are great bands, and then there are fooookin' great bands" (for øvrig sagt om nettopp The Libertines).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Anbefaler på det varmeste:



    Flaming Lips - Embryonic





    The Antlers - Hospice (den er vel godt kjent nå)





    Rokia Traoré - Bowmboï






    The Wild Beasts - Two Dancers






    Tar også med to selvfølgeligheter for mange:

    Patti Smith- Easter og Gone Again

    ....
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har vurdert den flere ganger, men har vært litt skeptisk. Jeg kjøper den nok til slutt :).
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Jeg var også noe skeptisk, kjøpte den dog for et par uker siden. Tok ikke helt av med en gang, men hørte på den på nytt idag. Ganske bra greier :)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Dette akustiske mesterverket av de to meksikanske tidlgiere heavy metal musikerne Rodrigo y Gabriella er rett og slett enestående. Kjempelyd også. Sjekk deres orginale cover av Stairway to heaven:


    Mvh
    Roysen
    Håper disse vil spille live i Oslo snart. Så de i Sheffield i England for et par år siden. Utrolig bra! Har aldri vært på en konsert i England med sånn liv og god stemning (Rodrgio y Gabriela er jo også store i UK/Irland). De er samtidig utrolig sjarmerende på scenen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Denne hvis man ønsker å "røske opp" litt i høyttalerne. Høres ut som om Røyksopp skulle samarbeide med Lasse Marhaug. Denne 2. er mere fokusert og bedre (imo) enn debuten.
     

    Vedlegg

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    torem skrev:
    Denne hvis man ønsker å "røske opp" litt i høyttalerne. Høres ut som om Røyksopp skulle samarbeide med Lasse Marhaug. Denne 2. er mere fokusert og bedre (imo) enn debuten.
    Har kjørt denne et par ganger idag, bra greier. Mindre kaos enn sist, noe som egentlig ikke gjør no. Spiller for tiden inn nye høyttalere, plate gjør seg bra til slikt ja 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Roberten skrev:
    Men kjæreste Lyngen da, du burde jo vite bedre enn å
    • tro at media tegner et korrekt bilde av en artist. I særdeleshet en britisk artist med tidvise substansproblemer og tidligere supermodellkjæreste.
    Hva? Er ikke britisk media HiFi? ??? :eek:...

    • bedømme musikk ut i fra om en fyr virker sympatisk eller ikke. Skulle man gjort det er det mange man måtte holdt seg unna.
    Neeeeiii, ikke si hvem som ikke er sympatiske. Vil ikke vite. Vil ikke kaste halve samlingen :'( :'( :-X :-X.
    Stor fare for det, ja. Du må huske på at store musikere (og kunstnere generelt, forfattere spesielt) har et heftig ego, og dertil usympatisk oppførsel i forhold til vanlige menneskers standarder. Uten stort ego blir det ingen stor kunst er det mange som mener, men der er jeg ikke enig. Det finnes nok sympatiske kunstnere, men jeg har da også møtt mange usympatiske. Laaaangt flere (prosentvis) enn usympatiske snekkere i alle fall.

    Pere Ubu "Terminal Tower" er kanskje min all time favoritt. Jeg kjøpte førstepressing på salige Toots (R.I.P. Sigfred) i Bergen da den var relativt ny. Det tok flere år før jeg fant ut at den originale masteren gikk litt for sakte. Faktisk fant jeg det ikke ut før jeg kjøpte cd-en da den kom ut. Da jeg fant den på cd etter mange års leting stod den plutselig i hyllene på Platekompaniet. Faktisk hadde jeg sjekket hyllene med Pere Ubu i hver eneste platebutikk jeg har entret frem til jeg endelig fant den. Det er den eneste gang jeg hårene har reise seg fysisk ved funn av en sølvplate. Det rett og slett rushet gjennom hele kroppen av yr glede.



    Mitt råd er å ikke kjøpe vintage vinyl av denne. Jeg tror ikke den finnes i vinyl i den nye versjonen, og jeg foretrekker å høre musikken den var ment å låte.

    Forresten, har jeg nevnt platen før i denne tråden?
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    husker jeg traff en amerikaner på byen som talte varmt om 'the pros and cons',men han presisterte at "-you got to play it on a good stereosystem !"

    har albumet på vinyl.

    mvh. s,
     
    U

    utgatt60135

    Gjest


    En knallbra plate som har sjarm og er leken og fengende. En plate til å bli glad av. Bedre enn debuten etter min mening.
     
    M

    musicus

    Gjest
    En gammel favoritt (Harvest Moon) innspillt solo, akustisk og live i `92, fjorårets beste slipp for undertegnede...

    Neil Young "Dreamin man live ´92"....


    mvh
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Det er natt og det er tid for....

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har sittet i et mørkt sweetspot med denne herlige platen i kveld. Også et bevis for at god lyd øker musikkgleden. Det er så godt å høre på denne velproduserte plata hvor de har gjort det meste riktig. Høres "perfekt" ut på mitt anlegg.

    Sundfør innfrir virkelig forventingene. Take One var en flott plate, men er langt fra like spennede og interessant som denne. Her er det rikt monn av ulike stiler og atmosfærer. Det kler Susannes karakteristiske stemme veldig godt. Ikke et svakt eller kjedelig øyeblikk på The Brothel. Veldig vakkert!

    Kopiert fra Platekompaniet: Som hun sier selv: "Albumet tar for seg de ulike aspektene ved det å leve i et samfunn hvor det perverse og det ærgjerrige i mennesket får frie tøyler. Det er en teatralsk tematikk gjennom hele albumet, både musikalsk og tekstmessig. Jeg har hele tiden sett for meg at jeg har laget musikk til en film." Og det kan høres.

    Anbefales på det varmeste.


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt takler den typen vibrato som unge kvinnelige vokalister bruker altfor ofte. Så rask vibrato opplever jeg som et forsøk på å skjule litt utilstrekkelighet. Emmylou Harris demonstrerer hvordan vibrato egentlig skal låte, men det krever modenhet og superb teknikk for å få det til på en så suveren måte. Men dette er vel igjen som baken.

    For meg blir det overdose hurtig vibrato på platene til den skjønne frøken fra Haugesund. Med mer erfaring og modenhet er jeg sikker på at hun kommer til å moderere seg med den teknikken, og fremstå som en mer helstøpt vokalist.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1


    Joe Henry - Civilians

    Kan ikkje få anbefalt denne nok. Mener seriøst at dette må være blant de 5 beste album som har kommet siste 20-30 år, og ja eg har hørt mer enn 5 plater :D. Ei heilt ufatteleg bra og alt for neglisjert plate. Latterlig at den ikkje var på flere "best of 2007" lister.

    Hør den 10 ganger før du gjør deg opp en mening.

    http://open.spotify.com/album/0EHu4S6eIL49Qzizf4vaDl
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sundfør har tonet betraktelig ned vibratoen på denne skiva. Nasal er den enda, men man må synge med den stemmen man har :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn