De sureste

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Huff - og jeg som skal til Oslo i morgen og torsdag... :(

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
http://www.dinside.no/838515/oslofolk-er-norges-sureste skrev:
Mens Oslo utmerker seg som desidert verst i avstemingen over de mest uvennlige med 62 prosent av stemmene, kommer Bergen på andreplass med 17 prosent av stemmene og Stavanger på tredjeplass med 7 prosent av stemmene. Trondheim, Bodø og Tromsø får 5 prosent hver av stemmene.
Kanskje en sammenheng med dette?
http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_geografi#Byer skrev:
Norges 15 største byer (bykommuner) er (i rekkefølge etter folketall): Oslo (Norges hovedstad), Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Fredrikstad, Tromsø, Sandnes, Drammen, Sarpsborg, Skien, Bodø, Sandefjord, Ålesund, Larvik.
Større byer oppleves ofte som mer upersonlige.. og dermed befolningen mindre vennlige?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det første man merker når man kommer til feks Kr.sand er hvor hyggelige alle i butikkene er. Man behandles som "gamle kjente" og blir i godt humør. Hadde man fått samme mottakelse i Oslo ville jeg blitt sjokkert, og lurt på om betjeningen var riktig klok...

Store byer gir mere reserverte holdninger hos både kunder og betjening...

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Sleiven skrev:
Det første man merker når man kommer til feks Kr.sand er hvor hyggelige alle i butikkene er. Man behandles som "gamle kjente" og blir i godt humør. Hadde man fått samme mottakelse i Oslo ville jeg blitt sjokkert, og lurt på om betjeningen var riktig klok...

Store byer gir mere reserverte holdninger hos både kunder og betjening...
Var i NY for et par uker siden, har vel skjelden møtt mer imøtekommende folk som der, så størrelse på by har kanskje ikke noe med saken å gjøre.
I norge derimot; ser man på listen ser man at Tromsø, Trondheim og Bodø kommer best ut. Nordlendinger er jo kjente for å være blide hyggelige og imøtekommende. Motsetningen er jo da selvsagt sørlendingene, og for oss som kaller alt sør for Trondheim sørlandet, så passer jo det i grunn ganske ypperlig.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Utslag av bøndenes sjalusi ovenfor oss Oslo folk.
Fullt av folk som skal mene noe om Oslo bare fordi de har gått fra Oslo S til Scotchman...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min erfaring fra Østkysten i USA er at service ble dårliger dess lengre sør man kom. NY var det bra.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
wotg skrev:
Fullt av folk som skal mene noe om Oslo bare fordi de har gått fra Oslo S til Scotchman...
;D ;D Og for å fyre opp litt til så kan jeg nevne mitt søskenbarn som bor på en vestlandsøy. Han reiser en del i jobben, deriblant til Oslo. Iflg han så er Oslo en farlig by pga all vold, narkotika, osv. osv. som skjer der. Når jeg prøver å fortelle han at dersom man tar antall "saker" i Oslo og deler på folketallet der og antall "saker" som skjer på "øya hans" og deler på folketallet som bor der så er jeg ikke helt sikker på at han bor på den tryggeste plassen likevel... dette vil han ikke høre noe på! ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
wotg skrev:
tror ikke det er mange i dette landet som er sjalu på noe som har med oslo å gjøre.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
selvføgelig er oslofolk de sureste.
mennesker er kjipe.
og jo flere mennesker man har tett innpå seg, jo mer gretten blir man.
aggressivitet og arroganse er et tegn på intelligense og tankevirksomhet - nødvendige egenskaper når man bor i en by.
liker du blide, umælende vesener? finn deg noen sauer.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Gago skrev:
selvføgelig er oslofolk de sureste.
mennesker er kjipe.
og jo flere mennesker man har tett innpå seg, jo mer gretten blir man.
aggressivitet og arroganse er et tegn på intelligense og tankevirksomhet - nødvendige egenskaper når man bor i en by.
liker du blide, umælende vesener? finn deg noen sauer.
eventuelt usikkerhet og total mangel på sosiale egenskaper.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
faen for en humørløs tørrpinn du er, j.finvaag.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Gago skrev:
faen for en humørløs tørrpinn du er, j.finvaag.
lever livet til en søring for en dag, så kan ikke noe for det..

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hmmm.. aner man en nord<->sør polarisering i tråden her?
Kanskje på tide at noen dra inn teorier rundt OL-søknader og tilhørende begrunnelser for avslag i denne tråden også? ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Terka skrev:
wotg skrev:
;D ;D Og for å fyre opp litt til så kan jeg nevne mitt søskenbarn som bor på en vestlandsøy. Han reiser en del i jobben, deriblant til Oslo. Iflg han så er Oslo en farlig by pga all vold, narkotika, osv. osv. som skjer der. Når jeg prøver å fortelle han at dersom man tar antall "saker" i Oslo og deler på folketallet der og antall "saker" som skjer på "øya hans" og deler på folketallet som bor der så er jeg ikke helt sikker på at han bor på den tryggeste plassen likevel... dette vil han ikke høre noe på! ;D
Allikevel vil jeg som er født på Rikshospitalet og tilbrakt mange år utenbys mene at Oslo sentrum (Plaza, spektrum,brugata) nå blir mer og mer utrivelig for hver tur hjem, til tross for drøssevis av gode tilbud og adspredelser. At det fortsatt er mange nye og gamle perler er også sant...

offtopic sorry
Det er mange vestlendinger som heller ikke tror noe på at der er bedre vær på østlandet!!!

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Sleiven skrev:
.....
Allikevel vil jeg som er født på Rikshospitalet og tilbrakt mange år utenbys mene at Oslo sentrum (Plaza, spektrum,brugata) nå blir mer og mer utrivelig for hver tur hjem, til tross for drøssevis av gode tilbud og adspredelser. At det fortsatt er mange nye og gamle perler er også sant...

offtopic sorry
Det er mange vestlendinger som heller ikke tror noe på at der er bedre vær på østlandet!!!
Hehe! :) Er vestlending selv, men har bodd en god del år i Oslo før jeg flyttet et stykke ut fra byen, og jobber pt ca 4 dager i uken i Akersgata. Har i perioden jeg bodde i byen, og forsåvidt også på dagtid nå, sett en del av det du hentyder. Min oppfatning er at det ikke nødvendigvis er den enkelte "Ola Nordmann" som er årsaken til det, da uten ønske om å utdype det noe mer.

Hmm.. som "bonde i byen" må jeg vel ha vært en av de mer trivelige personene å møte på, siden jeg da hadde med impulser fra andre steder der folket per def er rangert som mer trivelige? Sånn.. nå var jeg tilbake på topic igjen!? ;D

EDIT: Må bare skrive at jeg trivdes utrolig godt med å bo i Oslo selv. Sommerstid vandret jeg gjerne gatelangs hjem utpå de skrå timer uten å treffe på problemer. Pleide også å parkere bilen langs Akerselva når jeg var på tidligere Villmarkshuset og klatret, og jeg ble da jevnlig ble tilbudt "stimuli" av de som stod der jeg parkerte bilen. Siden dette skjedde ukentlig ble det etterhvert til at jeg kontret med at de kunne jo gjerne se til at bilen stod trygt der mens jeg var og klatret, da de alikevel var i nærheten. Begge parter fikk trukket litt på smilebåndet og litt latter. Bilen stod ihverfall trygt og godt parkert uten problemer disse årene. :) Jeg tror personlig at mye av det man opplever som "uvennlighet" også beror på hvordan man selv møter andre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sleiven skrev:
Oslo sentrum (Plaza, spektrum,brugata) nå blir mer og mer utrivelig for hver tur hjem
Hysj, hysj. Ikke si det til noen. Dere får vite det, siden dere er hfs'ere. Hele greia med Oslo S, Byporten, Plata, og så videre er å holde byen vår turistfri.

Planen er at 'Cleetus and the yokels' skal vantrives og reise hjem før de har sett byen. Boligprisene er drøye nok fra før.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Min erfaring fra Østkysten i USA er at service ble dårliger dess lengre sør man kom. NY var det bra.
Og den ene som er fremmed det er han som går og later som
New York
er en by i USA!

Dette er vel et typisk tilfelle av at det norske nett er kuppet av bygdefolk? Det lukter litt Bærum-blæra av denne undersøkelsen. ::)
De mest utrivelige etter min erfaring er folk jeg har møtt i Molde. Det må være det eneste stedet der en mann med langt hår (yours truly) blir truet med bank fordi han ikke har hasj å selge. Selv en togbillett for samme natt fra Åndalsnes til Oslo og argumenter som sand til Sahara hadde åpenbart ingen relevant verdi. ???

Jeg slapp unna julingen, men det var med et nødskrik. Hadde jeg i tillegg opplyst om at jeg holdt til på Hustad så hadde jeg vært hakkemat. Selv om jeg ikke er pasifist lenger så synes jeg pasifister skal få lov til å fortsatt være det hvis de ønsker det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Selv om jeg ikke er pasifist lenger så synes jeg pasifister skal få lov til å fortsatt være det hvis de ønsker det.
Tiltredes!!! Det er et personlig valg, og personlige valg bør faktisk respekteres.

Nå var vel kanskje ikke dette "dophue" helt representativ for Moldes befolkning? Dessuten vet man jo at uforløst trang til dop kan gjøre folk "litt" desperate. ;D

Men det er klart at man ikke bør se på all langhåret "radd" som dopavhengige/langere! Det holder vel at toll/politi gjør det??

For å unngå at vi "kjører oss fast" i negativitet bør vi kanskje vinkle debatten motsatt: Hvem er de greieste og blideste evt mest tolerante? ( For det siste punktet må man nok utenfor landets grenser! ;D )

K

Kaldkarsk

Gjest
Jeg gir også min stemme til Molde som landets mest utrivelige by,
er du ikke kledd i siste mote i den byen gidder ingen snakke med deg.

Moldensere er utrolig uptighte mennesker, se bare på han foppalltrenern,
knoter ivei på Oslo-romsdalsk så snart kamera er pån ;D
Selv Røkke har for lav selvtillit til å prate dialekta si ::)

Og som tidligere nevnt, ser du ikke A4 nok ut så blir man
umiddelbart stigmatisert :(

Molde er hyggelig kun under Jazz-festivalen..

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har bodd i noen byer i Norge nå. Oslo, Bergen, Trondheim, Stvg, Haugesund (nå), Bergen.
Og selvsagt besøkt endel.

Bergensere i Bergen er en ting. Hyggelige og hjelpsomme, men å treffe dem utenfor Bergen er en annen ting.....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.085
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En ting er sikkert: folk blir lett sure når de beskyldes for å være sure.

Personlig syns jeg Oslo-folk er svært så hyggelige mennesker, men det gjelder vel det samme som over alt: det er viktig å kjenne de rette menneskene.
Jeg har noen venner med leilighet på Majorstua, og der har jeg en sterk tendens til å kose meg.
Kunne gjerne flyttet til Oslo, jeg. Været, Nordmarka, fjorden, kulturtilbudene.
Linn-forhandler i gangavstand kunne være et betydelig gode.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.549
baluba skrev:
Jeg slapp unna julingen, men det var med et nødskrik. Hadde jeg i tillegg opplyst om at jeg holdt til på Hustad så hadde jeg vært hakkemat. Selv om jeg ikke er pasifist lenger så synes jeg pasifister skal få lov til å fortsatt være det hvis de ønsker det.
Nuvel. Sist jeg var innom Hustad leir manglet samtlige siler i samtlige servantkraner. ;D Jeg tipper det ikke skyldes surt vann, så noe er det kanskje i fordommene? ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
epi skrev:
baluba skrev:
Nuvel. Sist jeg var innom Hustad leir manglet samtlige siler i samtlige servantkraner. ;D Jeg tipper det ikke skyldes surt vann, så noe er det kanskje i fordommene? ;)
Hvorfor sjekket du om det var rister i kranene?

Det stemmer sikkert at alle manglet. Da jeg var der hadde vi hele fem rassiaer på tre uker, uten at lensmannen i Fræna fant noe som helst narkotika. Til og med bikkje fra Ålesund eller Kristiansund var med på den siste av dem, og heller ikke da ble det funnet narkotika. Så tok rassiaene slutt. I alle fall til jeg forlot stedet. ::)

Det var forøvrig ikke helt trygt å forlate leiren på kveldstid for å ta seg en pils, hvis man ikke var mange nok til å skremme bondeungdommen. En gang ble vi forfulgt av to biler med lokale ungdommer. Vi så oss nødt til å foreta en manøver, og kjørte den lille Renault 5-en inn på et gardstun og snudde bilen mot forfølgerne. Eieren av bilen var en sjaman (jada....), og han hadde flere sjamantrommer liggende i bagasjen. Det var jo bare å strekke seg over seteryggen bak. Så gikk vi ut av bilen og mot de to bilene med lokal ungdom mens vi slo på trommene. Makan til total panikk har jeg sjelden opplevd. Vinduer ble rullet opp i maksimalfart og steinspruten stod høyt da forfølgerne rygget for harde livet for å slippe unna disse fem skumle personene - som hadde trommer! (grøss) ::)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.549
Hehehe ;D Jeg og en til klarte å få hendene på en sykkel og veivet avgårde til nærmeste butikk for å få oss noen kalde pils. Vi ble lange i ansiktet idet vi fant ut at Molde var én av de to eneste kommunene i Norge som fremdeles hadde øl-pol, og at det lå altfor langt unna til at det var verd anstrengelsen...

Jeg sjekket ikke om det var rist i krana (om det var noe slikt du antydet), jeg kommenterte bare vannstrålen når jeg vasket hendene. En kompis med mer "livserfaring" skjønte umiddelbart hvorfor idet han sjekket resten av kranene.

Nei, nå er vi bra off topic! Blir ikke mye surhet av slikt som dette ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Molde er vel ikke en by, mer en slags fortettet landsbygd.. noe som preger de innfødte. ::)

Osloværinger er ofte hyggelige nok og jeg synes ikke de er spesielt sure i forhold til andre, men har en slik voldsom hang til å skulle imponere til enhver tid, spesielt hvis de får en øl eller to i magen. Det blir så slitsomt i lengden.Det er nok sikkert noe kulturelt. :-\

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Molde er vel ikke en by, mer en slags fortettet landsbygd.. noe som preger de innfødte. ::)

Osloværinger er ofte hyggelige nok og jeg synes ikke de er spesielt sure i forhold til andre, men har en slik voldsom hang til å skulle imponere til enhver tid, spesielt hvis de får en øl eller to i magen. Det blir så slitsomt i lengden.Det er nok sikkert noe kulturelt. :-\
Det er i overkant mye eplekjekke tøysebukser her i Oslo. det er en del unntak riktignok. Meg foreksempel. de tror de bor i en verdensmetropol. Fortettet landsbygd i den målestokken

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Landets verste, om ikkje verdas verste stad å bu, er den myteomspunne Bolkevikja.
Ein stad der som ingen kunne tru at nokon kunne bu, og dei har heilt rett.
Få har vore der, og ikkje mange vil komme dit heller.
De veit ikkje kva stusseleg er før de har opplevd Bolkevik på sitt verste...
For å skåne folk, skal eg avstå å seie kvar dette er. Men det ligg altså her i landet.
Pass på!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
de tror de bor i en verdensmetropol. Fortettet landsbygd i den målestokken
det meste er sagt der.
Så sant som det er sagt. ;D Skriver en som faktisk har bodd i en verdensmetropol, og som med sin svake selvsikkerhet elsker å hovere med. ::)

Det sies forøvrig at moldenserne er slik fordi de liker seg selv. Og hater du deg selv kan du ikke like andre heller.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Så det er hjembyen min som gjør at jeg er så vennlig?
Kjekt å vite...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Interessant å lese denne tråden.

Jeg tror ikke jeg tar veldig feil hvis jeg sier at de aller sureste er oslofolk som har vært en tur i Molde.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Birdman skrev:
Interessant å lese denne tråden.

Jeg tror ikke jeg tar veldig feil hvis jeg sier at de aller sureste er oslofolk som har vært en tur i Molde.
jeg har vært i Molde en gang. Kjempetrivlig. Blid som en sol før, under og etterpå ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Molde er altså en by som sprer glede, bokstavlig talt :D.

Mvh.
stolt moldenser

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Molde er altså en by som sprer glede, bokstavlig talt :D.

Mvh.
stolt moldenser
Det er det faktisk ingen tvil om. Men dere bør beholde noe til dere selv også, ikke bare spre det til resten av folket. ;)

Neida, moldensere er det kanskje ikke noe galt med. Det bor jo flere av dem i vestlandets hovedstad, og de er svært hyggelige. Men så påstår onde tunger at alle hyggelige moldensere har flyttet til større steder. Jeg vet ikke helt om det er riktig. Kan dere som er fra Molde bekrefte eller avkrefte dette?

Husk at dere "gav oss" Di Derre (storparten i alle fall). Slikt tilgir vi ikke så veldig lett. ;D

De småbyene som ligger på Karmøy er kanskje endra mindre trivelige for folk utenfra, men de kan egentlig ikke kalles byer. Ikke engang sammenlignet med Molde. ::)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
baluba skrev:
Neida, moldensere er det kanskje ikke noe galt med. Det bor jo flere av dem i vestlandets hovedstad, og de er svært hyggelige. Men så påstår onde tunger at alle hyggelige moldensere har flyttet til større steder. Jeg vet ikke helt om det er riktig. Kan dere som er fra Molde bekrefte eller avkrefte dette?
Av de jeg vanket med før jeg flyttet hjemmefra, og som jeg ikke oppfattet som sure den gang, har vel alle flyttet fra Molde. Det bekrefter langt på vei påstanden. Min mor derimot bor fortsatt i Molde, og hun ble mindre sur etter at jeg flyttet hjemmefra.

baluba skrev:
Husk at dere "gav oss" Di Derre (storparten i alle fall). Slikt tilgir vi ikke så veldig lett. ;D
"Ba-lu-ba, le til det lysner,
ba-lu-ba og dans til det gryr.
Ba-lu-ba, fres til det fatter i,
ba-lu-ba, brenn til det tar fyr."

("Ba-ba-ba"...)

Topp Bunn