De-magnetisering / Avmagnetisering

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
jane skrev:
Kabeldragern skrev:
In 1997 the University of Seoul, Korea, made scientific tests that positively proved the Densen theory behind the DeMagic signal, and today the DeMagic is a must for any serious audiophile and music lover.'
Rent bortsett fra vage referanser på Densen.dk sine sider, selgere/distributører av produktet og diverse hifi-fora virker det å være vanskelig å bekrefte at det finnes noe som helst vitenskapelig dokumentasjon angående "Densen theory" produsert ved UoS.
Før det dukker opp er det hele å anse som en ubekreftet påstand.

Jan E Veiset
Jeg er adskillig mindre skeptisk til ubekreftede påstander hvior det er lite penger å tjene for de som påstår det (og som enkelt kan prøves ut), enn til ubekreftede påstander knyttet til produkter i 100.000 kroner klassen med komponentinnhold til noen få tusen. Hvor kan jeg få tak i en sånn disk?
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.245
Antall liker
5.205
Kabeldragern skrev:
Selv om vi I DAG ikke har noen tekniske holdepunkter for at det skal virke, så kan det jo være hørbart likevel...
Ser for meg morsomme arbeidsdager hos de som lager sånt.

Prosjektmøte 1 - markedsanalyse:

Markedsmann: "Jeg har en idé, en avmagnetiseringsdings for dyre hifi-anlegg."
Sjef: "Har du noen tekniske holdepunkter for at den skal virke?"
Markedsmann: "Nei, det finnes ikke i dag."
Sjef: "Så hva vil du gjøre da?"
Markedsmann: "Lage et produkt og pumpe det ut på markedet til blodpris!"
Sjef: "Go for it!"

Prosjektmøte 2 - spesifisering:

Markedsmann: "Så hva slags spesifikasjon har dingsen? Hva gjør den?"
Prosjektleder: "Den sender en sinustone med avtagende styrke inn på forsterkeren, 1000Hz."
Markedsmann: "Aha, kan du si noe om hvorfor vi bruker den tonen, frekvensen, styrken etc ?"
Prosjektleder: "Neinei, dette er jo noe vitenskapen ikke kan bevise pr. i dag, vi bare gjetter."
Markedsmann: "Glimrende! Da lager vi en brosjyre med mye vagt om luft og transienter og sibilanter og sånt."
Prosjektleder: "Men ikke glem å ta med noe kvasivitenskapelig mumbo-jumbo om ioner på rekke og atomer som blir re-aligned også."
Markedsmann: "Consider it done, vi har et produkt!"

Prosjektmøte 3 - sluttføring:

Sjef: "Det var en fin sak, solid chassis, gode knotter, eksklusivt. Den kan vi ta god pris for."
Markedsmann: "Vil du prøve den?"
Sjef: "Nei, hvorfor det? Den gir ut en sinus gjør den ikke?"
Markedsmann: "Ja. Så hvordan går vi frem for å få den ut på markedet?"
Sjef: "Vi pakker den inn i en fancy velourboks og sender den til redaksjonene i hifi-magasiner som ikke kan eller skriver noe om elektronikk, målinger eller generell vitenskap. Og ikke glem å kalle den high-end-ettellerannet."
Markedsmann: "Champagneskål!"

Kabeldragern skrev:
Det er tilbakemeldinger fra erfarne lyttefolk som er viktig - ikke fra teknokrater som tviholder på gammel kunnskap og at ohms lov er eneste saliggjørende.
Da er det mye vits med et tech-forum.:p

Og "Ohms lov som det eneste saliggjørende", bra argument - not. Ingeniører som lager flymaskiner kan nok mer avansert og nyskapende fysikk enn du aner, men jeg tror ikke de ser bort fra Newtons gravitasjonslov av den grunn.

Kabeldragern skrev:
Det finnes to typer teknokrater - de som forholder seg til virkeligheten med et lukket sinn og de som forholder seg til virkeligheten med et åpent sinn. Og for å si det slik; det er ikke akkurat de med et lukket sinn som får verden til å gå videre.
Eller analogt: De teknokratene som har "åpent nok sinn" til å se bort fra Newtons gravitasjonslov vil lage fremtidens flymaskiner! Ohei, det ser jeg frem til.
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
141
Densens egen CD koster etter hva jeg kan finne ut et par hundre kroner eller så, ikke spesielt dyr med andre ord. Fullversjonen er bare tre minutter lang, så pr sekund blir det jo dyrt. Nescafe er jo også dyrt pr. kilo sammenliknet med vanlig kaffe. Det er bare det at man bruker jo ikke like mye av de to ad gangen.

Det er lenge siden CD'en kom ut, så den er vel neppe det hotteste av Densens produkter. Man kan evt. kontakte Oslo HiFi Senter og prøve å bestille den gjennom dem. Alternativt, prøve å spore opp High Fidelity Ref CD nr. 4, men det er nok ikke så lett.

Forsøket på latterliggjøring som vi nettopp er blitt presentert for, klarer vi oss fint uten. Det forteller antakelig mest om avsender.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Lydolf skrev:
Forsøket på latterliggjøring som vi nettopp er blitt presentert for, klarer vi oss fint uten. Det forteller antakelig mest om avsender.
Ja, det vil alltid finnes folk som, om noen rokker ved deres "verdensbilde", klamrer seg fast for å unngå at verden faller i grus.

Men en morsom erfaring jeg har er at de som er mest innbitt mot en ting blir fort den som blir mest innbitt for en ting - bare de får opp øynene først. Ligger mye der...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I_L skrev:
Kabeldragern skrev:
Selv om vi I DAG ikke har noen tekniske holdepunkter for at det skal virke, så kan det jo være hørbart likevel...
Da er det mye vits med et tech-forum.:p
Selvfølgelig er det det. Om ikke noen turde se utenom skylappene ville det jo fortone seg mest som et sekt-forum.

OM du leser LITT historie så vil du finne ut at det er forskerne som turde å gå egne veier som brakte verden videre og som vi husker best i dag.
Et tech-forum uten spørsmål og undringer er dødfødt!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lydolf skrev:
Forsøket på latterliggjøring som vi nettopp er blitt presentert for, klarer vi oss fint uten. Det forteller antakelig mest om avsender.
Dere må jo tåle en realistisk fremstilling under tech avdelingen av forumet.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Kabeldragern skrev:
Det er tilbakemeldinger fra erfarne lyttefolk som er viktig - ikke fra teknokrater som tviholder på gammel kunnskap og at ohms lov er eneste saliggjørende.
Så du vil ikke ha konkret kunnskap, men synsing som passer med din religiøse overbevisning. Fair enough, kabelhjørnet er den veien. ->
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Siden dette er tech-hjørnet, ville det vært fint om noen kunne legge frem dokumentasjon på hvordan dette er ment å fungere, spesielt i lys av Rhesus' innlegg på forrige side:
Rhesus skrev:
De fleste komponenter, dvs mer enn 99 prosent i signalveien, det være seg motstander, kondensatorer transistorer osv drives i klasse A, eller med en form for DC offset. Dvs at DC strømmen gjennom dem er lik eller større enn det største signalet som kan forventes under normal drift. Det såkalte avmagnetiseringssignalet er innenfor det som kan regnes som normal drift, fordi det kommer fra en DA konverter med begrenset full scale utsving.

Avmagnetisering foregår som følger: Man påtrykker et AC elektromagnetisk felt, som er så stort at de fleste dipolene vil rette seg etter dette. Så avtar magnetfeltet, og etter hvert er det færre og færre dipoler som følger oppfordringen, og man har får omtrent like antall dipoler magnetisert i hver retning.

Så: Om signalet er DC overlagret med AC, får man ikke et rent AC elektromagnetisk felt, og derfor kan man ikke avmagnetisere noe som helst.
Det kan også passe å minne om et sitat fra Carl Sagan:
They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Kabeldragern skrev:
Det er tilbakemeldinger fra erfarne lyttefolk som er viktig - ikke fra teknokrater som tviholder på gammel kunnskap og at ohms lov er eneste saliggjørende.
Så du vil ikke ha konkret kunnskap, men synsing som passer med din religiøse overbevisning. Fair enough. kabelhjørnet er den veien ->
Jeg ønsker å høre erfaringer fra folk som tror på det de hører selv om dagens teori ikke passer inn...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Det kan også passe å minne om et sitat fra Carl Sagan:
They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Hehe - den går jo i favør av oss som tror hva vi hører. Slik jeg tolker den...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Kabeldragern skrev:
Rhesus skrev:
Kabeldragern skrev:
Det er tilbakemeldinger fra erfarne lyttefolk som er viktig - ikke fra teknokrater som tviholder på gammel kunnskap og at ohms lov er eneste saliggjørende.
Så du vil ikke ha konkret kunnskap, men synsing som passer med din religiøse overbevisning. Fair enough. kabelhjørnet er den veien ->
Jeg ønsker å høre erfaringer fra folk som tror på det de hører selv om dagens teori ikke passer inn...
Nå har jeg levd av å konstruere audioelektronikk i over 12 år, og jeg har aldri noensinne sett noe som skulle indikere at dagens teori ikke beskriver virkeligheten med stor presisjon. Man burde kanskje lete andre steder etter forklaringer, synes jeg da.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Kabeldragern skrev:
Rhesus skrev:
Kabeldragern skrev:
Det er tilbakemeldinger fra erfarne lyttefolk som er viktig - ikke fra teknokrater som tviholder på gammel kunnskap og at ohms lov er eneste saliggjørende.
Så du vil ikke ha konkret kunnskap, men synsing som passer med din religiøse overbevisning. Fair enough. kabelhjørnet er den veien ->
Jeg ønsker å høre erfaringer fra folk som tror på det de hører selv om dagens teori ikke passer inn...
Nå har jeg levd av å konstruere audioelektronikk i over 12 år, og jeg har aldri noensinne sett noe som skulle indikere at dagens teori ikke beskriver virkeligheten med stor presisjon. Man burde kanskje lete andre steder etter forklaringer, synes jeg da.
Jøss, 12 år. Da vet du mye om dette, ja.

Men vet du alt?
 
N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Selvsagt ikke. Men jeg vet nok til å vite hva jeg kan uttale meg ganske skråsikkert om.
Samt at veletablert teori sjelden blir revolusjonert fra sofakroken til Ola Audiofil.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Kabeldragern skrev:
Asbjørn skrev:
Det kan også passe å minne om et sitat fra Carl Sagan:
They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Hehe - den går jo i favør av oss som tror hva vi hører. Slik jeg tolker den...
Det spørs jo hvem som er Bozo, det da. ;)

Jeg synes også det er viktig å pressisere at jeg ikke mener de som hører forskjell er klovner, men jeg kan være tilbøyelig til å synes at klovnehatten i dette tilfellet passer godt på Densen...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis ingen andre har noen plausibel teori om hva denne eventuelt gjør, får jeg prøve en, da. Jeg går ut fra at de som sier at de hører en forskjell, faktisk hører en forskjell. Samtidig er den "demagnetiseringen" åpenbart BS. Omtrent eneste mulige forklaring som står igjen er at det signalet har konstant høyt nivå, slik at det varmer opp delefiltre og høyttalermotorer mye mer enn hva et vanlig musikksignal vil gjøre. Etter "behandlingen" vil seriemotstanden ha økt en del på grunn av at resistiviteten i kobber er temperaturavhengig, sånn at både T/S-parametrene og delefilterkarakteristikken har endret seg. Derfor vil ting låte "forskjellig" like etterpå, og derfor vil effekten gradvis forsvinne igjen når ting kjøler seg ned. Jeg har lest om folk som insisterer på å "demagnetisere" anlegget sitt flere ganger om dagen for beste resultat.

Om det er en forbedring eller ikke kommer mest an på hvilket lyttevolum konstruktøren brukte da delefiltret ble utviklet. Og om det er slik som jeg tror, oppnår du samme resultat med å sette på hyperkomprimert Metallica med litt volum, før du går tilbake til audiofile innspillinger.

Kanskje noen av de som har erfart at dette "virker" kunne gjøre det forsøket?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det lyder svært sannsynlig, Asbjørn. Godt jobbet.

I ettertid ser jeg at jeg burde vært klarere på at det var Densen & Co. sin forklaringsmodell jeg syntes var tvilsom, og ikke de rapporterte lytteinntrykkene.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jøss, så stille det ble her, da.

For å sette noen tall på dette, la oss gjette at høyttalerspolene holder 50 grader når vi spiller pyntelig, audiofil musikk. For eksemplet skyld går vi ut fra at vi har nominelle 8-ohms elementer med DC-motstand 6.7 ohm (målt på benken med 20 grader i rommet). Resistiviteten i kobber øker med 0.393 % per grad. Det betyr at de har en seriemotstand på 7.4 ohm ved 50 grader. Så hamrer vi dem med "demagnetiseringssignal" (eller Metallicas "Death Magnetic" - mon tro om det er noen sammenheng her? ;) ) og driver opp temperaturen i høyttalerspolen til ikke urealistiske 120 grader. Plutselig er seriemotstanden 9.2 ohm, opp hele 37 % fra den nominelle verdien. Effekten på delefilteret er som å sette en 2.5 ohms effektmotstand i serie med høyttalerspolen, med dertil hørende tap av dempefaktor, endring i delefrekvenser, overlapp mellom driverne rundt delefrekvensen, osv osv. Hjemmehøyttalere har ikke spesielt mye kjøling for høyttalermotorene, så det vil ta en god stund før de er tilbake til "audiofil temperatur".

Det er kanskje ikke rart at noen mener å høre forskjell, selv om forklaringsmodellen er bogus.

Of course, some speakers may have been optimised for a higher than average listening level, and these are likely to sound somewhat dull at "normal" listening levels.
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#s3.3
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Jøss, så stille det ble her, da.

For å sette noen tall på dette, la oss gjette at høyttalerspolene holder 50 grader når vi spiller pyntelig, audiofil musikk. For eksemplet skyld går vi ut fra at vi har nominelle 8-ohms elementer med DC-motstand 6.7 ohm (målt på benken med 20 grader i rommet). Resistiviteten i kobber øker med 0.393 % per grad. Det betyr at de har en seriemotstand på 7.4 ohm ved 50 grader. Så hamrer vi dem med "demagnetiseringssignal" (eller Metallicas "Death Magnetic" - mon tro om det er noen sammenheng her? ;) ) og driver opp temperaturen i høyttalerspolen til ikke urealistiske 120 grader. Plutselig er seriemotstanden 9.2 ohm, opp hele 37 % fra den nominelle verdien. Effekten på delefilteret er som å sette en 2.5 ohms effektmotstand i serie med høyttalerspolen, med dertil hørende tap av dempefaktor, endring i delefrekvenser, overlapp mellom driverne rundt delefrekvensen, osv osv. Hjemmehøyttalere har ikke spesielt mye kjøling for høyttalermotorene, så det vil ta en god stund før de er tilbake til "audiofil temperatur".

Det er kanskje ikke rart at noen mener å høre forskjell, selv om forklaringsmodellen er bogus.

Of course, some speakers may have been optimised for a higher than average listening level, and these are likely to sound somewhat dull at "normal" listening levels.
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#s3.3
En hører forskjell selv uten å råkjøre høyttalerne. Jeg hører forskjell til og med på elektrostatiske hodetelefoner...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Merkelig dette. De som ikke har prøvd den påstår den ikke virker.

Mens den virker for de som har prøvd den.

Jeg har en Densen Magic cd, og ja den virker.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Merkelig dette. De som ikke har prøvd den påstår den ikke virker.

Mens den virker for de som har prøvd den.

Jeg har en Densen Magic cd, og ja den virker.
Slik er det stadig vekk. De som ikke har prøvd, legger et voldsomt engasjement i å fortelle de som har prøvd at det ikke virker 8)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Merkelig dette. De som ikke har prøvd den påstår den ikke virker.

Mens den virker for de som har prøvd den.

Jeg har en Densen Magic cd, og ja den virker.
Slik er det stadig vekk. De som ikke har prøvd, legger et voldsomt engasjement i å fortelle de som har prøvd at det ikke virker 8)
Stråmann. I den grad det utvises engasjement, så er det i forsøk på å etterprøve forklaringsmodellen. Som Asbjørn har demonstrert på forbilledlig vis, finnes det alternative forklaringer som er en hel del mer troverdige enn avmagnetiseringshypotesen.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Prøv med Comfort Tøymykner på etikettsiden av cd en og hør hva som skjer med lydkvaliteten . :eek: La det selvsagt tørke litt .
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Merkelig dette. De som ikke har prøvd den påstår den ikke virker.

Mens den virker for de som har prøvd den.

Jeg har en Densen Magic cd, og ja den virker.
Slik er det stadig vekk. De som ikke har prøvd, legger et voldsomt engasjement i å fortelle de som har prøvd at det ikke virker 8)
Det sedvanlige fra den kanten altså. Vel, jeg kan opplyse om at ja, jeg har en, jeg trodde den virket, men det var før. Jeg har sirkuskabler, grønne ringer, tantalmotstander og sølvkondensatorer også, om du trodde jeg ikke hadde prøvd det. Spar meg.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Prøv Comfort Tøymykner .
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Merkelig dette. De som ikke har prøvd den påstår den ikke virker.

Mens den virker for de som har prøvd den.

Jeg har en Densen Magic cd, og ja den virker.
Slik er det stadig vekk. De som ikke har prøvd, legger et voldsomt engasjement i å fortelle de som har prøvd at det ikke virker 8)
Har prøvd, virker ikke.

mvh
KJ
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
KJ skrev:
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Merkelig dette. De som ikke har prøvd den påstår den ikke virker.

Mens den virker for de som har prøvd den.

Jeg har en Densen Magic cd, og ja den virker.
Slik er det stadig vekk. De som ikke har prøvd, legger et voldsomt engasjement i å fortelle de som har prøvd at det ikke virker 8)
Har prøvd, virker ikke.

mvh
KJ

Ingen bombe med tanke på hva du spiller på.


Mvh. RS
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
tantalmotstander og sølvkondensatorer også, om du trodde jeg ikke hadde prøvd det. Spar meg.
Skal spare deg, men lurer bare på om du kan beskrive hvordan du opplevde forandringen når du byttet til tantalmotstander og sølvkondensatorer...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
impulse skrev:
Og ingenting virker i følge deg, Rhesus?
Virker og virker, kondensatoren virker jo, som kondensator, motstanden er jo en mostand osv, og jeg mente å høre forskjell den gangen. Men etter hvert som jeg fikk mer og mer erfaring fra konstruksjon, så jeg urimeligheten i mye av det jeg holdt på med, og ble mer kritisk, og dobbeltsjekket f.eks. vha bindtest det som virket litt far out.

Så sølvkondiser og tantalmotstander fra audio-note, black gate og Densen DeMagic får påskriften humbug av meg i alle fall.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nå ble jeg nysgjerrig på hva du har konstruert eller vært involvert i .
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
impulse skrev:
Og ingenting virker i følge deg, Rhesus?
Virker og virker, kondensatoren virker jo, som kondensator, motstanden er jo en mostand osv, og jeg mente å høre forskjell den gangen. Men etter hvert som jeg fikk mer og mer erfaring fra konstruksjon, så jeg urimeligheten i mye av det jeg holdt på med, og ble mer kritisk, og dobbeltsjekket f.eks. vha bindtest det som virket litt far out.

Så sølvkondiser og tantalmotstander fra audio-note, black gate og Densen DeMagic får påskriften humbug av meg i alle fall.
Ok, takk for ærlig tilbakemelding - det blir litt lettere å sette ting i riktig sammenheng når man forstår bakgrunnen og kompetansen bak uttalelsene. Egentlig så burde flere vært like ærlige som deg, da hadde vi kanskje hatt lettere for å forstå hverandre :)
 
Topp Bunn