"De Gyldne Ørers Selskap" - Venner av GoldenEar Technologies

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge klødd i fingrene for å få denne tråden på plass - og med GoldenEar Triton Two Plus på plass i kjellerstua er det vel lov!?

    Bare en liten teaser foreløpig:

    Kun innspilt et par timer - ingen "to streker under svaret"-erfaringer så langt - men VENN?! YOU BET!!! Rakk både gåsehud og tårer i øyekroken i løpet av de få timene etter utpakking i går. Dette blir moro!

    Kommer tilbake med mer så snart jeg har samlet flere inntrykk. Og kanskje tom. et bilde eller to...

    Håper vi skal bli riktig mange venner her etter hvert. GoldenEar har en rik produktportefølje både for hifi- og hjemmekinointeresserte - og Gjallarhorn er en engasjert importør, så dette lover bra. For den som har frekventert en del amerikanske hifinettsteder de siste årene bør merket være kjent - for alle dere andre (hvis noen), er det mye godt lesestoff å finne med et enkelt Googlesøk.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tillater meg å linke fra min egen tråd på forumet

    Dagen er kommet! I kveld kommer de "unge håpefulle" fra Bring med 'talerne mine. Dette blir juleaften, bursdag og syttende mai på en gang. Barnslig glede, javel - men glede like fullt :)....[

    Og glede ble det, selv om de første minuttene var preget av en viss bekymring, da våre venner fra Bring ikke akkurat hadde behandlet 2 stk kolli med særlig varsom hånd. Etter en kjapp oppakking for å kontrollere at intet var skadet utover papp sank pulsen ned på et mer normalt (om enn spent) nivå).

    (Tok litt plass i gangen, dette...)

    Så hadde jeg faktisk tålmodighet til å vente med ytterligere oppakking inntil ungene var i seng, og Chelsea var gruset av mitt kjære Tottenham.

    (Vente vente vente...)

    Men deretter gikk det fort. Høyttalerne ble befridd for esker, isopor, plastpose og tøypose (godt pakket inn, mao), sokkel ble montert, strøm- og høyttalerkabler koblet til, omtrentlig/foreløpig plassering funnet og - presto - da var vi plutselig klare for "jomfrulytten".


    Førstelåt ble Midnight Choir - "Ballad of Emma DeLoner" (Tidal) - og haka forsvant ned på midjenivå.

    (Diskret!? Tja... Nå begynner jobben med å få lytterommet til å se bebodd og konevennlig ut)

    Disclaimer: Jeg har en relativt begrenset erfaring med "hi-end-høyttalere", så referansepunktene er noe begrenset (JBL Everest, Magico S5, Focal Supra etc.). Jeg er med andre ord en novise på området. Og jeg har ingen illusjon om at GoldenEar oppfattes som hi-end. I tillegg VET jeg at jeg på ingen måte bør utlede noe særlig av uinnspilte høyttalere - så det følgende er skrevet av en med begrenset kunnskap og mangel på tålmodighet:

    Jeg traff! Har gamblet på at GoldenEar var akkurat så gode som alle testresultatene og nettsynsingen gav inntrykk av, og at det lå en mulig synergi med Lyngdorfs digital-forsterkere å lurte i det fjerne. Kjøpe høyttalere uhørt!? Det er uhørt det! Men jeg traff! Jeg traff! Dæven! Stemmen til Paal Flaata kom fra... ...fra Paal selv!? Han var der! Eller?! Introen på låta, med Paals forsiktige stemme som sakte stiger traff meg som et stikk i ryggmargen - dæven, er det det sånn det kan høres ut!? Spilte gjennom låta - med stadige "gufs" av gåsehud - spilte den en gang til (hoderystende) - og deretter gikk jeg berserk på Tidal i et virvarr av låter jeg "bare måtte høre hvordan EGENTLIG hørtes ut". Dire Straits, Jennifer Warnes, Queen, James Blake, Eivør, Moddi, Låpsley, Elbow, Frank Ocean og ikke minst Jason Isbell -CHECK, CHECK, CHECK!!! Alt hørtes helt vidunderlig ut - som om et (over-beskyttende) filter var revet vekk og lyset/lyden flommet inn fra studio og scene. Til sengs halv tre - med ny arbeidsdag i vente...

    Overbegeistret? Jepp! Utilregnelig i gjerningsøyeblikket!? Helt sikkert! Behov for korrektiv og generell demping av usunn entusiasme? Mye mulig!

    Men - jeg er i dette øyeblikk så overlykkelig over å ha fått en slags bekreftelse på at gamblingen har gitt gevinst, at de mer inngående beskrivelsene må vente til begeistringens umiddelbare rus har lagt seg og hodet sitter noenlunde rett på igjen. Det kan ta noe tid - bær over med meg!



    Hva jeg skal i kveld?
    - Rydde lytterommet for svære kjøleskapslignende esker
    - Ta nye RoomPerfect-målinger med de nye 'talerne
    - Spille vinyl og kooooose meg!

    Og forresten: COYS!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Første på asylet med Triton Two+! Gratulerer så mye, Constanza. Dette er virkelig spennende høyttalere. Kommer til å følge med vennetråden framover.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer!:)

    Spennende HT til fornuftige priser. Går ut fra at du vet at Sandy Gross bruker Line Magnetic LM-219ia når han utvikler Triton? (Jeg har hatt Lyngdorf 2200 RP/AD selv, da med Gallo Nucleus Solo og Patos Symphonic 2 AMT). Knall bra sak!)
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!:)

    Spennende HT til fornuftige priser. Går ut fra at du vet at Sandy Gross bruker Line Magnetic LM-219ia når han utvikler Triton? (Jeg har hatt Lyngdorf 2200 RP/AD selv, da med Gallo Nucleus Solo og Patos Symphonic 2 AMT). Knall bra sak!)
    Takk :) Ja, har lest om bruken av Line Magnetic. Hadde selvsagt vært fristende å gå den veien også (engang) men er foreløpig veldig fascinert over hva Lyngdorf bringer til bordet. Verktøykassen i TDAI2170 er stoooor og hjelper meg mye ift. rom-relaterte utfordringer.

    Gallo (spennende ideer og design) - stod på blokka lenge - men ikke denne gang.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Gratulerer med nye høyttalere.

    Hvorfor gikk du for golden ear å ikke definitive tech? Lest noe ang forskjellene på de 2 merkene?

    Kjører du mye toe inn med de?

    PapaHet
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Konstruktør Sandy Gross har jo vært involvert begge steder, og mye er likt, men Goldenear bruker ribbon-diskant og hadde en generelt mer interessant høyttalerserie i Triton (vurderte flere av modellene) - pluss at konsensus blant anmelderne etter hva jeg kunne tolke var at GoldenEar hadde tatt Gross' arbeid med DefTech ett hakk videre. Og - uten at det var avgjørende - GoldenEar ser penere ut :)

    Kjører relativ mye toe-in foreløpig. Sitter i en nesten likesidet trekant og høyttalerne krysser rett bak hodet (dette etter anbefalingene i manualen og i flere intervjuer med Sandy Gross). Opplever veldig bra bredde, dybde (og høyde) i lydbildet. Det gir en dramatisk effekt uten å virke pompøst eller oppblåst. Larger than life? Vetta faen jeg... :) Big is beautiful!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Flotte og interessante høyttalere. Gratulerer! Håper du etter hvert kan si litt mer om klang og klangbalanse i disse. De aktive bassene; hvordan er disse kontra andre passive konstruksjoner - synes du at du får mer og bedre bass, er det lett å regulere bassen slik du vil ha den?

    Tradisjonelle domediskanter sprer lyden i alle retninger mot tak og vegger. Jeg synes lett at diskanten da blir dominerende når det dras på litt. Det blir lett masete, hardt og upresist i toppen (skingrete er vel dekkende) og jeg har ment at dette skyldes at de høyfrekvente refleksjonene blandes med den direktesendte diskanten. Bånddiskanter (som den Goldenear bruker) sprer jo ikke lyden i høyden på samme viset - synes du at diskanten holder seg i bedre i skinnet når du spiller høyt med Triton 2+? Dette altså fordi du unngår alle refleksjonene?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Er å kanskje mere trøkk med disse?, da de har 4passive bassere på sidene, da def tech kun har de ovale i front å ingen på sidene vel.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt DefTech, men på papiret burde jo de passive innebære større elementflater og i tillegg multidireksjonal spredning av bassen - så ja, trøkket bør være bedre med GE. I tillegg kan man fysisk justere bassnivået på høyttalerne slik at man får en bass som er riktig for den enkeltes behov.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flotte og interessante høyttalere. Gratulerer! Håper du etter hvert kan si litt mer om klang og klangbalanse i disse. De aktive bassene; hvordan er disse kontra andre passive konstruksjoner - synes du at du får mer og bedre bass, er det lett å regulere bassen slik du vil ha den?

    Tradisjonelle domediskanter sprer lyden i alle retninger mot tak og vegger. Jeg synes lett at diskanten da blir dominerende når det dras på litt. Det blir lett masete, hardt og upresist i toppen (skingrete er vel dekkende) og jeg har ment at dette skyldes at de høyfrekvente refleksjonene blandes med den direktesendte diskanten. Bånddiskanter (som den Goldenear bruker) sprer jo ikke lyden i høyden på samme viset - synes du at diskanten holder seg i bedre i skinnet når du spiller høyt med Triton 2+? Dette altså fordi du unngår alle refleksjonene?
    Tror jeg skal la de få spille seg inn litt før jeg konkluderer ift. klangbalanse. Så langt (ca 10-15 timer) høres de for meg relativt lineære (les:nøytrale) ut - kanskje med litt ekstra stjernedryss i toppen, uten at det på noen måte låter skingrende (med et par unntak, men da snakker jeg om (for meg) kjente "problemopptak" - og da dro jeg godt på). Generelt veldig detaljert - plukker stadig opp nye nyanser jeg ikke har fått med meg før. Nedover er de foreløpig ganske anonyme, men her må det nok en del innspilling til. I tillegg har jeg foreløpig vært relativt konservativ ift. gain (lot den stå på 12-posisjon). Er nok i enda større grad enn forventet innspillingsavhengig, for når det vitterlig er mye lavfrekvent info på opptaket sparker 'talerne ifra så det holder. Ærlig og oppriktig - i begge retninger. Begynner ikke å fikle med gain'en før tidligst etter 60 timer...

    OBS: Ovennevnte observasjoner er gjort etter å få kjørt ny RoomPerferct-måling, slik at evt. frekvensgang nok kan være noe annerledes for den som ikke benytter romkorreksjon.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Drev og surret litt med plasseringen i går - og fant på å vikle 'talerne rett i sweet-spot (har hatt relativt mye toe-in allerede - siktelinjene krysset ca 30 cm bak hodet). Har alltid forsøkt samme øvelse på mine tidligere høyttalere - men har stort sett opplevd å forkludre bredde (og dybde) i lydbilde ved å lytte on-axis.

    Triton Two Plus er tydeligvis bygget med en litt annen spredning enn hva jeg er vant til - for dette funket som fjell. Dybden er som før - men bredden i lydbildet ble faktisk bedre(!) av å vinkle inn mot fullstendig on-axis. Mer homogent, mindre venstre - senter -høyre. Og enda mer gåsehud. Fin kveld :)

    (På tide å ta nye romkorreksjonsmålinger - endringen virker nok en del på rommets påvirkning også).
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men i manualen anbefales en lett off-axis-oppstilling, så Sandy bør får redaktøransvaret :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Men i manualen anbefales en lett off-axis-oppstilling, så Sandy bør får redaktøransvaret :)
    Som du sikkert kjenner til, så kan full toe-in for mange høyttalermerker gi vel mye energi i de øvre frekvensene og et for sterkt senterfokus (på bekostning av bredden i lydbildet). Det optimale er ofte at høyttalerne krysser rett bak hodet til lytter.

    Men om full toe-in fungerer bra med GoldenEar, så anser jeg dette som positivt siden de ulike elementene da spiller på akse hvor responsen til hvert element normalt er mest optimal.

    Den silkemyke, men nøyaktige, Heil-avledede bånddiskanten til GoldenEar bidrar nok mye til at full toe-in oppleves så positivt.

    PS. Kul omtale, Griffenfeldt!
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fasit - eller hvordan rettferdiggjøre egne valg

    Har levd med Triton Two Plus en stund nå og kan i hvert fall si at 'talerne er ferdig innspilt.

    Skal prøve å komme med en slags oppsummering av erfaringene ila. helgen...

    Teaser: Highs and lows... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å lese. Har du tenkt noe mer på rør siden de skapes med rør som referanse? Her vurderes det sterkt å bestille ForceField 3 til test i min brors stue. Først en, og kjøper han den så kjøper han sikkert en til før det har gått for lang tid.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mine erfaringer - GoldenEar Triton Two+

    Det har gått et par måneder nå, og høyttalerne og jeg har rukket å blitt godt kjent. Det er tilbrakt så mye tid som overhode mulig i "man-caven", slik at jeg føler meg rimelig sikker på at innspillingsperioden er over og at mine inntrykk nå har rukket å "sette seg".

    En liten disclaimer: Det har vært noen få endringer i plassering underveis. Likeledes har jeg justert romkorreksjonen ved et par anledninger ut fra endret møblering og plassering. 'Talerne har også fått byttet ut de originale strømkablene med kortere (AudioQuest NRG-2), uten at dette siste ser ut til å ha påvirket lyden i nevneverdig grad (hvilket heller ikke var poenget).

    Som nevnt tidligere i tråden var det umiddelbare inntrykket svært godt:

    "Jeg traff! Har gamblet på at GoldenEar var akkurat så gode som alle testresultatene og nettsynsingen gav inntrykk av, og at det lå en mulig synergi med Lyngdorfs digital-forsterkere å lurte i det fjerne. Kjøpe høyttalere uhørt!? Det er uhørt det! Men jeg traff! Jeg traff! Dæven! Stemmen til Paal Flaata kom fra... ...fra Paal selv!? Han var der! Eller?! Introen på låta, med Paals forsiktige stemme som sakte stiger traff meg som et stikk i ryggmargen - dæven, er det det sånn det kan høres ut!? Spilte gjennom låta - med stadige "gufs" av gåsehud - spilte den en gang til (hoderystende) - og deretter gikk jeg berserk på Tidal i et virvarr av låter jeg "bare måtte høre hvordan EGENTLIG hørtes ut". Dire Straits, Jennifer Warnes, Queen, James Blake, Eivør, Moddi, Låpsley, Elbow, Frank Ocean og ikke minst Jason Isbell -CHECK, CHECK, CHECK!!! Alt hørtes helt vidunderlig ut - som om et (over-beskyttende) filter var revet vekk og lyset/lyden flommet inn fra studio og scene. Til sengs halv tre - med ny arbeidsdag i vente...

    Overbegeistret? Jepp! Utilregnelig i gjerningsøyeblikket!? Helt sikkert! Behov for korrektiv og generell demping av usunn entusiasme? Mye mulig!

    Men - jeg er i dette øyeblikk så overlykkelig over å ha fått en slags bekreftelse på at gamblingen har gitt gevinst, at de mer inngående beskrivelsene må vente til begeistringens umiddelbare rus har lagt seg og hodet sitter noenlunde rett på igjen. Det kan ta noe tid - bær over med meg!"


    Hva er så erfaringene i dag - drøye tre måneder etter? Jeg mener fortsatt jeg traff rimelig godt med mitt valg. GoldenEar pluss Lyngdorf er en funksjonell verktøykasse for å "ratte lyd", der romkorreksjon og mulighetene for å justere bass-trykket på Tritonene til sammen gir en vanvittig fleksibilitet. Lyngdorf er i seg selv svært nøytrale i sin tilnærming, så jeg har i liten grad grunnlag for å tro at de farger GoldenEars lydsignatur i særlig grad. Sånn sett tror jeg de erfaringer jeg beskriver i det videre kan anses som utslag av hva GoldenEar bringer til bordet (hvilket i stor grad er mye av det samme).

    Lydmessig er kombinasjonen preget av en voldsom ærlighet ift materialet. Det låter på ingen måte lyst eller skarpt, det bare gis en voldsom innsikt i rom og nyanser - de berømte overtonene tas vare på på en fremragende måte. Det låter langt dyrere enn hva det ut fra prislappen burde. Mye kan nok tilskrives høyttalernes diskantløsningen - en HFVR-diskant (ribbon) som tryller frem mer enn hva en tradisjonell dome ville gjort, i hvert fall i dette prisleiet. Magisk? Jeg lar meg lure i hvert fall...

    Nedover i frekvensene fortsetter Triton å imponere. "Naturlig" og "åpent" er sentrale stikkord for mellomtonen. I det hele tatt er det ikke så mye å melde her, og det er ofte av det gode. Ingenting stikker ut - det bare spiller musikk på en fortreffelig måte. Stemmer får den (subjektivt) "riktige" klangen - helheten tas vare på. I de fleste anmeldelser jeg har lest skrytes det voldsomt av den gode sammenhengen Triton-serien har opp gjennom hele frekvensspekteret - og det kan jeg også herved underskrive på. Det er tydelig jobbet med elementer og delefrekvenser som gjør at jeg i hvert fall har til gode å ha følelsen av å lytte på en rekke plasserte elementer med sine oppgaver - jeg lytter på en helhet. Og da slapper du bedre av :)

    Når det gjelder bass er det egentlig mest opp til en selv som lytter hva man har av preferanser. Som dere sikkert vet er de større modellene i Triton-serien semi-aktive, og at bassen drives av en innebygd forsterker. GoldenEar har i den sammenheng inkorpoert en bassjustering på hver høyttaler som gjør at man kan regulere nivået selv. Jeg har eksperimentert noe med denne funksjonen og har for egen del kommet til at jeg er sånn "lagom" bass-head. Satt i en nøytral posisjon (kl 12) spiller den bass så det dundrer når opptaket inviterer til det, men et småtynt pop-opptak ikke får noe gratis. Jeg liker ikke å fly frem, og tilbake for å justere for hver eneste innspilling, slik at jeg har funnet "min" gyldne middelvei sånn ca kl. halv ett på "dial'en" (som går fra kl åtte til kl fire (sånn ca.)) Da føler jeg at jeg får akkurat det opptaket skal gi meg. James Blake får buksene til å flagre, orgeltoner likeså, samtidig som bassen aldri blir boomy eller forsvinner på mer ordinære opptak. Dette siste skyldes nok kanskje i like stor grad romkorreksjonen i Lyngdorf-forsterkeren, som har en veldig god evne til å kontrollere de verste uhumskhetene nedover i frekvensene i et ellers ganske moderat dempet rom. Med romkorreksjonen tilkoblet får jeg mer bass, men den jeg får er tightere og mer musikalsk enn hva tilfellet er uten. Jeg innbiller meg derfor at dersom man skal ha fullt utbytte av de dypere kvalitetene i Triton-serien, og man ikke går veien om romkorreksjon, settes det visse krav til at man klarer å temme bassen gjennom akustiske tiltak. For min del har aldri sub vært et tema, for å si det sånn. Her er det mye på lager for den som trenger og ønsker det. Skrur man bassen til maks får den "hjemmekinoproporsjoner".

    Apropos kino - dette er jo en produsent som i like stor grad henvender seg til hifi- og film-folket med sine modeller. At en slik "ja-takk-begge-deler-løsning" kan fungere så bra i en ren hifi-setting er intet mindre enn imponerende etter mitt syn. De fleste slike "hybrider" jeg har hørt har vært preget av litt for mye "hengekøyelyd" - mye bass, litt for forsiktig mellomtone og en "rå" diskant som over tid har blitt anmasende (og nei, jeg har ikke hørt Arendal-serien). GoldenEar Triton Two+ er på ingen måten slik. Som nevnt ovenfor er det en nøytralitet, ro og ærlighet som preger presentasjonen. Hifi-riktig, javel, men jeg kan samtidig ikke unngå å glede meg til å koble en billedkilde til Lyngdorf/GoldenEar-komboen for et to-kanals AV-oppsett. Lukter fugl, synes jeg.

    Er det så intet negativt å melde? Nei, i grunnen ikke så mye. Enkelte problemopptak er litt spisse, men det er å vente. Nøytraliteten har sin pris. Kan man høre harpiksen drysse fra en fiolinbue må man også vente å høre når komprimeringen på et moderne pop-opptak når smertegrensen (hvilket er ganske ofte). Utseende og størrelsen er også noe som er hit/miss. De treffer bra hos meg, men man kan ikke gjemme de bort i stua akkurat. Høyreist, svartkledd og svær - det er ikke for alle :) På den annen side - de ser betydelig bedre ut på stuegulvet enn ethvert bilde kan gi inntrykk av.

    Veien videre består forhåpentligvis av mye musikk og mindre av luring på hva som skal/kan forbedres. Rør har vært spilt inn som en mulighet. Jeg skal ikke nekte for at det frister å koble på en/flere røreffekt på Lyngdorfen for å se hva som skjer (GoldenEar Triton er jo utviklet med bruk av rørforsterkeri fra Line Magnetic(!)). Imidlertid kommer det et stykke ned på prioriteringslisten.

    Nå skal oppnådd go'lyd nyyyytes i fulle drag. Sånt går utover nattesøvnen for en enkel trebarnsfar, men å kunne krype ned i man-caven og nyte god musikk et par timers tid en sen kveld er ren terapi. Sånn sett skulle GoldenEar Triton vært et godkjent legemiddel. Null placebo der i hvert fall!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra innlegg. Har selv en LM-518 på et sett Tannoy nå, men det hadde absolutt vært gøy å hørt et par GoldenEar på denne rørforsterkeren. Som du sier så er det en kombo brukt under utvikling av høyttalerne. Hvordan vil du si at de diskantene oppfører seg i forhold til det du har hatt før? Det finnes enormt mye om Tritonserien på nettet. De fleste lovpriser diskanten, men jeg mener også at jeg har lest at den kan være litt overtydelig for enkelte.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra innlegg. Har selv en LM-518 på et sett Tannoy nå, men det hadde absolutt vært gøy å hørt et par GoldenEar på denne rørforsterkeren. Som du sier så er det en kombo brukt under utvikling av høyttalerne. Hvordan vil du si at de diskantene oppfører seg i forhold til det du har hatt før? Det finnes enormt mye om Tritonserien på nettet. De fleste lovpriser diskanten, men jeg mener også at jeg har lest at den kan være litt overtydelig for enkelte.
    Jeg må skille på hva jeg har hatt før (langvarig erfaring) og hva jeg har hørt før (demoer/lyttekvelder m.v.) Har selv kun hatt dome-diskanter tidligere (på relativt rimelige høyttalere) så her er forskjellen stor (les:enorm). Når det gjelder hva jeg ellers har hørt (med de begrensninger annet utstyr, musikk og lytterom gir) er det fortsatt klasseforskjell. Har hørt det meste av den mer eksklusive delen av Dali-serien (som også benytter bånddiskant) og GoldenEars tilnærming er mer "forfinet" og med mindre rasp enn danskenes. Hvis jeg skal sammenligne med noe må jeg nok helt opp mot Focals Sopra eller Magico før jeg finner noe som jeg husker som like gåsehudsfrembringende ift. diskantløsning. Her er det selvsagt muligheter for å møte motstand - men jeg står for den. Således representerer Triton en meget gunstig løsning kost/nytte.

    Men så er det engang sånn med diskant at noen er mer vare for siblians og uhumskheter oppover enn andre. Jeg anser meg for å være relativt var, og synes mye er for lyst for mine ører. Jeg skal gjerne innrømme at jeg umiddelbart ble litt skeptisk til om jeg kom til å oppfatte Triton som for lys i diskantområdet siden den gir så mye informasjon. Du vet, når du nesten spenner kroppen i påvente av at "nå skjærer det til i øret" - basert på tidligere erfaringer med opptakene på andre høyttalere (både egne og i demo). Men Triton har den egenskapen (for meg i hvert fall) at det ikke skjer uansett hvor høyt jeg spiller. Den spiller ærlig, det skal ikke stikkes under en stol, men den fremhever heller ikke skavankene slik at det blir ubehagelig. Jeg ble sittende å vente på noe som ikke kom - og spenningen kunne slippe taket. Det er nesten en treningssak å "avvenne seg" med tidligere erfaringer og stole på at anlegget slik det står nå klarer å formidle musikken på en slik måte.

    Uansett - jeg anbefaler en lytt. Du vil neppe bli skuffet.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner meg igjen i 'redselen' for å bli skuffet over en diskant som er akkurat litt for heftig og pågående, slik at man bare vet at jakten på silkeføret går videre....:p

    Vanlige dome-diskanter sender jo lyden i alle retninger, mens bånddiskanter skal være mer retningsbestemte, særlig i høyden. Det kan jo gi begrensninger på sweet-spot, men kanskje er det en fordel å slippe eller i hverfall ha mindre av takrefleksjonene som jo vanlige domer gir? Jeg har lenge lurt på om noe av hardheten og 'aggressiviteten' jeg opplever i øvre mellomtone/diskant skyldes slike tidligrefleksjoner som blander seg med direktelyden. Hva tror du? Ser du har et relativt nakent lytterom med lite demping(?).

    Har hatt en haug med høyttalere og forsterkere innom de siste årene. Det går fint med Kari Bremnes og lignende (Kari lyder jo bra på absolutt alle anlegg!) men så er det jo all populærmusikken som er spilt inn magert og syntetisk - det blir jo lett aldeles uholdbart på nøytrale og detaljerte anlegg. I hvertfall for meg. Selv klassisk på SACD skal man være forsiktig med, fioliner får lett akkurat for mye volum og skinger til at man trives i lengden.

    Må få hørt på de Triton'ene en gang, foreløpig nøyer jeg meg med å lete opp litt vintage fra et tiår eller tre tilbake. Så får vi se.

    Igjen takk for veldig god beskrivelse av lyden i anlegget ditt. Legg gjerne ut flere bilder av lytterommet og oppstilling så ser vi utgangspunktet for det du hører:eek:
     
    Sist redigert:

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner meg igjen i 'redselen' for å bli skuffet over en diskant som er akkurat litt for heftig og pågående, slik at man bare vet at jakten på silkeføret går videre....:p

    Vanlige dome-diskanter sender jo lyden i alle retninger, mens bånddiskanter skal være mer retningsbestemte, særlig i høyden. Det kan jo gi begrensninger på sweet-spot, men kanskje er det en fordel å slippe eller i hverfall ha mindre av takrefleksjonene som jo vanlige domer gir? Jeg har lenge lurt på om noe av hardheten og 'aggressiviteten' jeg opplever i øvre mellomtone/diskant skyldes slike tidligrefleksjoner som blander seg med direktelyden. Hva tror du? Ser du har et relativt nakent lytterom med lite demping(?).

    Har hatt en haug med høyttalere og forsterkere innom de siste årene. Det går fint med Kari Bremnes og lignende (Kari lyder jo bra på absolutt alle anlegg!) men så er det jo all populærmusikken som er spilt inn magert og syntetisk - det blir jo lett aldeles uholdbart på nøytrale og detaljerte anlegg. I hvertfall for meg. Selv klassisk på SACD skal man være forsiktig med, fioliner får lett akkurat for mye volum og skinger til at man trives i lengden.

    Må få hørt på de Triton'ene en gang, foreløpig nøyer jeg meg med å lete opp litt vintage fra et tiår eller tre tilbake. Så får vi se.

    Igjen takk for veldig god beskrivelse av lyden i anlegget ditt. Legg gjerne ut flere bilder av lytterommet og oppstilling så ser vi utgangspunktet for det du hører:eek:
    Det stemmer at rommet (foreløpig) er relativt lite dempet utover møblement og et tykt teppe foran høyttalerne. Jeg benytter romkorreksjon for å kompensere, og det trengs - for uten bruk av korreksjon er det åpenbart en del å hente på fysisk demping.

    Det har vært diskutert litt hvordan bånddiskant virker ift. dome når det gjelder spredning. Jeg oppfatter i hvert fall dome som noe mer pågående når man lytter on-axis enn bånddiskanten, som har en mer kontrollert spredning og som dermed kan "tunes" litt softere. Med Triton har jeg et oppsett som er relativt "bredt" med toe-in rett mot lytteposisjon. Det ville vært utenkelig med en tradisjonell dome - i hvert fall slik jeg kjenner dem. Da hadde det lett blitt for skarpt og ubehagelig.

    Når det gjelder populærmusikk er det knapt nok noe oppsett som kan redde ørene våre fra Loudness-war. "Magert og syntetisk" er en god beskrivelse - men jeg må nesten snu litt på det for min egen del - et anlegg som skal gjengi "ødelagte" innspillinger/masteringer vil måtte inngå såpass mange kompromiss ift farging/maskering av lyden at det ville vært ubrukbart til de bedre innspillingene. Så må man heller spørre seg selv - er det moderne popmusikk som ligger hjertet nærmest? Da bør man kanskje ligge unna den tradisjonelle hifi-løypa...

    Personlig sier jeg "ja takk, begge deler" men forbeholder Topp-40-spillelistene mine til bruk på bussen med Klipsch On-Ear Reference (som farger lyden moderat i "Moderne" retning og som maskerer nok til at det låter tålelig bra uansett innspilling).

    Skal legge ut noen nye bilder om ikke så alt for lenge...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne godt tenkt meg å høre Triton 5 (er ikke det den rimeligste?) med en integrert EL34/KT88 i samme prisklasse, altså samlet pris i overkant av 30.000 kroner. Bør være et fint lite vindu inn i hva high end kan være (med litt mer penger i budsjettet). :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, det stemmer.

    Både Triton Five & Seven er uten aktive basser. Forskjellen mellom de to er at Five er utstyrt med 2 stk 6" mellomtone/bass elementer, mens Seven er bestykket med 2 stk 5,25" m/b elementer. I tillegg har Five 4 stk 8" passive strålere, mens Seven har 2 stk 8" passive strålere.
     

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Som eier nummer to av goldenear triton two+ i Norge så må eg si meg heilt enig med constanza76 sine erfaringer. Fikk di i dag og er veldig imponert kor bra di lyder rett ut av kassene. Har tidligere eid noen dyre høytalere som Canton Ref 5, Paradigm 30th anniversery tribute og psb synchrony one. Men dette er den mest vellydende høytaleren til dags dato. Det utrulig kor lett det var å skille instrumentene fra hverandre og Bassen er fantastisk, stram, rask og går djupt nok til det aller meste av musikk og film. Utrulig klar og oppløst lyd uten at det blir skarpt og dette kommer fra ein som hører mest på skrikende gitarer fra 80-90 tallet. Hører detaljer som jeg ikke hørte på di andre høytalerene jeg har hatt tidligere. Beryllium diskanten til paradigmen var bra, men holder enn knapp på goldenear med tanke på detaljene. Eg har vanskeligheter for å skjønne at det er mulig å få noe bedre til prisen. Ja man kan jo få bedre finish, det er litt plast følelse,spesiellt på foten av høytaleren, men den gjør ikkje så mye ut av seg i stova med sin slimme karakter og eg meiner nå at det er lyden som bestemmer. Må også skryte av god service og oppfølgelse av ordren fra Alan i hjallarhorn Audio. Disse høytalerene kan godt vere end game for min del.
     

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner meg igjen i 'redselen' for å bli skuffet over en diskant som er akkurat litt for heftig og pågående, slik at man bare vet at jakten på silkeføret går videre....:p

    Vanlige dome-diskanter sender jo lyden i alle retninger, mens bånddiskanter skal være mer retningsbestemte, særlig i høyden. Det kan jo gi begrensninger på sweet-spot, men kanskje er det en fordel å slippe eller i hverfall ha mindre av takrefleksjonene som jo vanlige domer gir? Jeg har lenge lurt på om noe av hardheten og 'aggressiviteten' jeg opplever i øvre mellomtone/diskant skyldes slike tidligrefleksjoner som blander seg med direktelyden. Hva tror du? Ser du har et relativt nakent lytterom med lite demping(?).

    Har hatt en haug med høyttalere og forsterkere innom de siste årene. Det går fint med Kari Bremnes og lignende (Kari lyder jo bra på absolutt alle anlegg!) men så er det jo all populærmusikken som er spilt inn magert og syntetisk - det blir jo lett aldeles uholdbart på nøytrale og detaljerte anlegg. I hvertfall for meg. Selv klassisk på SACD skal man være forsiktig med, fioliner får lett akkurat for mye volum og skinger til at man trives i lengden.

    Må få hørt på de Triton'ene en gang, foreløpig nøyer jeg meg med å lete opp litt vintage fra et tiår eller tre tilbake. Så får vi se.

    Igjen takk for veldig god beskrivelse av lyden i anlegget ditt. Legg gjerne ut flere bilder av lytterommet og oppstilling så ser vi utgangspunktet for det du hører:eek:
    Jeg bor i kjellerleiligheten og har slitt med skingrende diskanter tidligere. Null slikt med disse høytalerene i hus og di tynneste produksjonene får ein utrulig fylde fra disse høytalerene. Hørte litt på Metallica & Symphony og det er ein vegg av lyd. Satt på bluerayen med Roger Waters - The Wall og det var bedre noen gang har hørt. Bare så dynamisk og rein deilig gitar lyd i tillegg den hese mørke stemma til Waters. Du må ta deg ein lytt ja :)
     

    BebopHifi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.09.2016
    Innlegg
    86
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å lese. Har du tenkt noe mer på rør siden de skapes med rør som referanse? Her vurderes det sterkt å bestille ForceField 3 til test i min brors stue. Først en, og kjøper han den så kjøper han sikkert en til før det har gått for lang tid.
    Vi har testet T7 og T2 både med gode ss-forsterkere (Belles SA30, SA100, SPEC G3, M3 og W7) og med gode integrerte rørforsterkere som Mastersound C845 (30w), Dueveneti (20w) og Dueundici (11w). Alle disse rørforsterkerne spiller utmerket med både T7 og T2, men 11w blir kanskje litt lite om en ønsker høgt partynivå. Med 11w på T7 ønsker en seg fort en sub, og med en enkel sub som ForceField 4 blir lydbildet bra! T2 med C845 spiller knall bra og alle rede med halvt volum er lydnivået over et ørevennlig nivå, men med et bassfyldig vidt homogent og velspillende lydbilde. Rør eller ss på disse ht blir nok et spørsmål om lydpreferanser.
    Vi har også testet T2 på et anlegg av CH Precisison og Absolare og de spilller svært bra, men de har ikke den oppløsning mv som skal til for å stå i par med så krevende og kostbart utstyr.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stereopluss

    Var det ikke forrige nummer hvor Stereopluss skrøt voldsomt av Triton One?! Som seg hør og bør :) Verdt å lese....
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    301
    Antall liker
    147
    Har prøvd Triton one som imponerte meg .Kjøpte Reference som egentlig ble litt store i rommet mitt.Med plassering nærmere bakvegg og Soundcare spikes ble det helt topp.Det er moro og skru på bra med bass og bruke de på film.De som har vært her i det siste sier at det er som å være tilstede på konsert.Har nå brukt den nye Coda Csib v2 tror klasse a fungerer bra på de.
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Då skulle jag vilja anmäla mig som en vän av "De Gyldne Ørers Selskap" - Venner av GoldenEar Technologies. Jag har precis (igår) fått hem ett par GoldenEar Triton One, och kan bara säga att allt det jag läst om dem stämmer, med råge. Egentligen så var de alltför dyra för mig, jag hade mest siktat på Triton Two+, vilken låg i litet bättre prisklass för mig. Men så såg jag ett par Triton One (brukt) som Gjallarhorn Audio sålde. Det var bara att ta kontakt med Alan Grindheim på Gjallarhorn Audio och fråga, om och hur de skulle kunna levereras till Stockholm. Jag måste bara berömma Alan för det utmärkta bemötandet, väldigt trevligt att göra affärer med honom. :)

    Jag köpte dem ohörda. Det enda jag gjorde var att lusläsa det som finns på nätet om dem, vilket är en hel del. Efter det så var det bara att slå till, och få frun att gå med på att äta gröt i lång tid framöver ... :rolleyes:

    1984 hade vi här i Sverige ett gäng unga grabbar (bröderna Herrey) som framförde en sång som hette "Diggi loo diggi ley", vilken handlade om ett par gyllene skor. Så här år 2018 är jag mycket lyckligare att äga ett par "GoldenEar", om jag säger så, ha-ha.

    Jag tycker det är en både fin och välljudande högtalare, de påminner lite om Mirage M-1, med sin heltäckande "kroppsstrumpa", och blanka toppar. Men utseende är ju upp till var och en ... även så ljudideal. Det är alltid svårt att beskriva ett ljud, och det tycker jag att så många andra gjort så bra redan, så det kommer jag inte att försöka göra. Det enda jag kan säga är att jag är mer än nöjd med mitt nyförvärv, och som tur är så tycker både min fru och jag om gröt, mycket gröt ... :D :D

    PS. Enligt min fru är detta de "bästa" högtalare vi haft hemma (och då har det passerat många märken och konstruktioner genom åren), väldigt balanserade tonalt, inget register som pockar på uppmärksamhet (om man inte skruvar upp basen då förstås) :rolleyes:, "skir" diskant och "magiskt" mellanregister. Och så tycker hon de är fina också ... hög WAF! DS

    Buy with confidence.
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Nu har jag haft mina nya Triton One hemma i tre dagar och kunnat utvärdera dem lite noggrannare. Här kommer en kort upplevelse/presentation av dem, det är absolut inget vetenskapligt över detta alls, utan bara mina egna små funderingar och subjektiva tankar.

    Om jag startar med själva uppackningen så var de väl inpackade, de låg i flera lager skyddande plast som sedan låg i en hel formgjuten frigolit-pyjamas. Hade jag inte haft min fru som hjälpte mig så hade det varit lite svårare att få ut dem ur lådorna då de var ganska så tajt vid själva foten på högtalaren. Men med lite god vilja så gick det bra.

    Väl uppe ur lådorna så är de ganska snälla att ställa upp, tycker jag. De väger ca 36 kilo så det är inte så jättesvårt att flytta dem i rätt position. Jag hade läst att de mår bra av att vinklas in ganska hårt, så jag gjorde detta, med gott resultat. De står i ett rum som är ca 25 kvm, och ganska fyrkantigt, om jag säger så. De står ca 150 cm ut från bakväggen, med ungefär 230 cm mellanrum, och i en liksidig triangel. Diskanterna korsas ungefär bakom mitt huvud, det tycker jag fungerar bra i rummet. Jag har även ställt volymkontrollen för basen på klockan 11.

    Numer så har jag en transistorförstärkare vilken lystrar till namnet Denon PMA-2020AE, med matchande CD-spelare DCD-2020AE. Innan dessa stod det en rörförstärkare från Icon Audio (ST-60MKIIIm) på stereobänken med en CD från Yamaha, GT-CD1. Men för cirka ett-och-ett-halvt år sedan tänkte jag förenkla och "nedgradera" mitt stereosystem då jag fick en (ung?) granne under mig som inte gillade min musik alls ... då stod det här även ett par Klipsch RF-7II och spelade ... de passade ju bra till min rörförstärkare med sina 101 dB. Lite synd nu, då jag förstår att Sandy Gross har haft just en rörförstärkare till sitt förfogande vid utvecklandet av Triton One. Som skivspelare har jag en Technics SL-1200 GAE, nummer 0061, det var ju passande då jag är född just 1961 ... på den sitter det en Nagaoka MP-500, och lite olika "tweeks". Högtalarkablarna är Supra Sword.

    Så hur tycker jag då dessa högresta amerikaner med extra allt låter i mitt rum, vilket har en del tillkortakommanden rent akustiskt, se bara på den högra högtalarens placering nära sidoväggen ... :p

    Jag har lyssnat på i huvudsak tre skivor för denna utvärdering, både LP och CD. Dessa är Cowboy Junkies, Anne Bisson och till slut Alan Taylor.

    Cowboy Junkies: Trinity Revisited (2007 LP). Margo Timmins har en väldigt själfull, varm, oförneklig och lite sorgsen röst med stor inlevelse som kommer fram tydligt och helt till sin rätt genom dessa högtalare.

    Vidare till Anne Bisson: Blue Mind (2012 LP). Detta är Anne Bissons andra skiva och här är det som titeln antyder intimt, vemodigt och hennes stilla röst vrider sig runt de underliggande känslorna av orden. Även detta tycker jag dessa högtalare lyckas förmedla tydligt och väl.

    Den sista skivan är med Alan Taylor: All is One (2013 CD). Detta är en av Alan Taylors starkaste skivor, tycker jag. Han levererar sina stilla och vilsamma melodier med en sådan känsla och närvaro så det är svårt att förstå att han inte står i rummet. De 10 spåren är sjungna mer med enkelhet än praktfullhet. Och självklart så klarar dessa högtalare från GoldenEar Technologies att förmedla även detta till fullo.

    Så hur låter då dessa högtalare egentligen, förutom "tillräckligt bra"?

    Om jag säger så här, de klipper till med både kraft och stadga i basen som "Den Otrolige Hulken" ... i mellanregistret så låter de mjukt, sensuellt och lite varmt, lite som Kari Bremnes. Och sist men inte minst, i de övre registren är det vidöppet, skirt och klart som en fjällbäck, utan att låta kallt eller kliniskt på något sett. Om jag håller mig till liknelsen med en sångerska så blir det i diskanten, Sissel Kyrkjebö. Mycket trevliga att lyssna på alltså (dock inte så snyggt om man blandar dessa tre totalt olika figurer till en person ...) ;) he-he ...

    Om jag uttrycker mig mer i rena stereotermer, "vidöppet", "massivt", "sprittande" med en diskant som "svävar viktlös" i rummet, och helt utan tillstymmelse till "lyssningströtthet" mot en helt "svart bakgrund" och framförallt "musikaliska", vad nu det betyder ... det är därför jag lyssnat efter "känslan" i skivorna snarare än det rena "ljudet", för mig är det viktigast att det blir en fin och bra känslostund med min musiklyssning.

    Självklart låter de bra även på Nightwish och Within Temptation, men det förutsätter jag att ni förstår. :rolleyes:

    Visst finns det "bättre" högtalare, förstärkare och CD-spelare/skivspelare där ute i hifi-djungeln, men då till helt andra priser. Jag är i vart fall nöjd med mitt "Mid-fi-system", och så har jag ju lite pengar kvar till skivor, även om det blir gröt att äta ... ;) :D

    Tack för mig och trevlig helg.

    DSCN7516[1].jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med finfine høyttalere, Jim. Kunne godt tenkt meg å fått høre på noen større GoldenEar en gang.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    baluba: Tack för det. Om du är i Stockholm av någon outgrundlig :confused: anledning någon gång, så är du välkommen att lyssna. :)
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Så kom då dagen då jag tyvärr var "tvungen" att sälja mina Triton One. Och detta berodde inte på att de var dåliga eller lät illa på något vis alls, snarare tvärtom, utan det berodde uteslutande på att min granne under mig inte tyckte detsamma som jag om dem. Ha-ha, ja så kan det gå.

    Så i förra veckan (onsdags) så kom nästa glada ägare och hämtade dem. Det var en riktig "basnarkoman" vill jag lova … han hade hela sin gillestuga full med subwoofers. Som fronthögtalare hade han ett par B&W 802 och så var det en B2-50, en B2-100 samt en B2-400 från Audio Pro, och det slutade inte där utan det fanns även några basar från SVS och REL … så han har inte samma problem med sina grannar han inte!

    Men så fort han varit här och hämtat, numer sina, Triton One så satte abstinensen in … jag saknade ju Triton One:s härliga ljud, men eftersom jag inte kunde spela högre än klockan 8, max 9 på volymkontrollen på min OCTAVE V40 så stod de ju bara där och småputtrade mest hela tiden, och så roligt är det ju inte att stirra på ett par fina högtalare, som man vet kan spela helt underbart, men de får inte visa vad de kan alls … men så kom då Alan Grindheim från Gjallarhorn Audio till räddning igen. Det låg två par Triton Seven på bruktbörsen till ett förmånligt pris, så det var bara att ta kontakt med honom igen förra lördagen och be honom att sända mig att av dessa par till Stockholm. Idag, på Black Friday kom de så passande till mig. Man kan säga att det blev en helt oförhappandes Black Friday-present till mig själv.

    För övrigt så har jag bara gott att säga om Alan Grindheim, mycket snabb och god service har jag fått båda gånger jag handlat av honom, kul. Han svarar snabbt på mina tusen frågor utan knot, vilket gör att även om jag sitter i Stockholm så får, i vart fall jag, bra förtroende för att göra affär med honom.

    Och nu till tio-tusen-kronors-frågan - hur tycker jag då dessa små Triton Seven låter i jämförelse med sin storebror Triton One? Jo tack, inte dåligt alls! De är lite "mörkare" än jag minns Triton One, där Triton One var lite "skirare", och så är den lite lite mer "rytmisk" om jag säger så, men Triton One ger mer, djupare och massivare bas … men det var ju bara väntat och får ses som en randanmärkning. Dock så kommer mitt rum på ca 25 kvm till korta för dem, så dessa mindre Triton Seven kopplar bättre till rummet. Var vid totalen blir att jag inte kommer att sakna Triton One allt för mycket (om något), och det får ju ses som en bedrift i sig. Mina 40 watt från min OCTAVE V40 räcker till gott och väl som tur är. Den införskaffade jag bara för att Triton One hade aktiv drivning i basen och inte behövde så mycket kräm i topparna för att prestera bra, samt att Sandy Gross även hade lyssnat fram Triton One med en rörförstärkare, enligt vad jag läst.

    Så summa summarum, det var ett "rövarköp" och både jag och min granne kommer att sitta nöjda med denna lite mindre högtalare, vilket är skönt för det är jobbigt att sitta på helspänn och bara vänta på att hon (jo, det är en hon på max 25 år, hör och häpna!) skall komma upp med sur blick och sin brödkavel i högsta hugg och ringa på dörren …

    En liten översiktsbild på de nya små sakerna, det ser ut som om jag varit nere i tvättstugan och råkat krympa mina Triton One … ha-ha … och ut kom ett det par Triton Seven!

    DSCN7691.jpg


    Tack för mig och ha en fin fortsättning på denna black Friday!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn