DDDAC 1794 NOS DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte nå en psu fra dyink. 2x 3,3v 5v eller 7v. Kan velges mellom de forskjellige spenninger ved å flytte en jumper. Blir da å kjøre egen 5v både til fifo isolert J5 og waveio isolert J3. Tar det lang tid fra Hong Kong ? Spørs vel på hvor mye demonstrasjoner/ sperringer det er i gatene :eek:
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hk forsendelser har variert mye. Posten her hjemme er dessverre heller ikke noen sprinter..
    Borrer hull i et gammelt chassis, gjenbruk gir sikkert kred i flere leire:cool:
    Det blir akkurat plass : en trafo og choke pluss SSLV1.3 til mainboard 12v
    De to 5 v spenningene til inngangene på fifopi fra forskjellige sekundærer på Lundahl trafo, også choke input til Salas reflektor D regulatorer. Ser ikke bort ifra at jeg kommer til å prøve batteri løsningen etter nyttår
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bestilte nå en psu fra dyink. 2x 3,3v 5v eller 7v. Kan velges mellom de forskjellige spenninger ved å flytte en jumper. Blir da å kjøre egen 5v både til fifo isolert J5 og waveio isolert J3. Tar det lang tid fra Hong Kong ? Spørs vel på hvor mye demonstrasjoner/ sperringer det er i gatene :eek:
    burde ha sjekket fjernlageret i Drøbak...har flere ulike typer liggende
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tviler ikke, men er usikker på om jeg skal putte psu i eget kabinett eller i samme som dac delen. Har ikke lyst å ha 230v i samme kabinettet som dac. Har unngått det hittil da jeg har eget kabinett for psu’ene, men det er fullt. Tror jeg kjøper ett lite galaxy fra Auduophonics sammen med en R-core. Kobler det hele sammen via speakon som ligger i skuffen.
     

    knudsen250190

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    63
    Sted
    Orkdal
    Torget vurderinger
    13
    Har fått liv i min dddac😁og det ble lyd!
    0269CF0E-22FC-4FB6-91BD-257B6B3B25A3.jpg

    men bare via spdif.. synes jeg hører litt forvregning når det er mye som skjer i lydbilde, usikker på hva dette kan være?!

    Ser ikke ut som Ian reclokeren ikke får noe i2s signal fra pi. Det er ropieee XL som er installert, har prøvd å bytte til div hatter i programvaren uten att noe har endret seg. Noen som vet? 😊
    C36368E1-6A3E-4201-B78A-7021708C42EA.jpg

    Lyser emty på status.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du kan vist med fordel organisere kablerne bedre. Analoge væk fra digitale kredsløb og kabler.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Har fått liv i min dddac??????og det ble lyd!
    Vis vedlegget 563204
    men bare via spdif.. synes jeg hører litt forvregning når det er mye som skjer i lydbilde, usikker på hva dette kan være?!

    Ser ikke ut som Ian reclokeren ikke får noe i2s signal fra pi. Det er ropieee XL som er installert, har prøvd å bytte til div hatter i programvaren uten att noe har endret seg. Noen som vet? ??????
    Vis vedlegget 563205
    Lyser emty på status.
    samme jeg får...må være noe vi har misset
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Strøkent Knudsen :)

    Kan de trafoene klare DC uten at kjernen blir magnetisert? Det pleier å være litt igjen etter I/V.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke bildet lurer meg så ser det ut til at du har kobla feil på xlr utg. Den røde ledningen, som også går til rca utg, skal til positive og ikke negative på xlr.
     

    knudsen250190

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    63
    Sted
    Orkdal
    Torget vurderinger
    13
    Hvis ikke bildet lurer meg så ser det ut til at du har kobla feil på xlr utg. Den røde ledningen, som også går til rca utg, skal til positive og ikke negative på xlr.
    Det er feil! men ble ikke gjort noe med før testingen ??????jeg bruker rca til rørforsterkeren???????????? Vurderer å koble de i fra.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bra jobba Knudsen.

    Min dddac med Ian’s fifo og Accusilicon klokkene er klart beste hittil. Mangler bare egen psu til waveio nå, bruker 5v fra usb i Aurender. Kanskje ett knepp eller to til å hente, men slett ikke sikkert da Aurender har gjort mye for å levere så ren strøm som mulig. Me fe sjå...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    O-boy! Litt av en DAC det der.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har Berkeley Reference fått kjørt seg på mye forskjellig type kjent musikk som jeg bruker når en ny komponent skal vurderes.

    Må si at jeg var spent etter å ha pakket den opp da den oser kvalitet i alle ledd. Den er frest ut av ett stykke aluminium og veier 15 kg. Det som er spesielt med Berkeley sine dac’er er at de ikke har usb inngang på selve dac’en, men må kobles til en ekstern usb konverter som de leverer som ekstra utsryr for den som måtte ønske det. Fra denne må det kables enten via AES , s/pdif, eller toslink, til dac. Denne usb saken koster selvfølgelig alt for mye etter min mening, ikke sikker , men mener den ligger rundt 10000.- minst.

    Legger ut ett bilde av min dedikerte psu til dddac. Det er voksne saker, 2x300va R-Core trafoer, Lundahl choker, rikelig med kondensator kapasitet fra mundorf m-lytic serien.

    Etter å ha sammenlignet Berkeley og dddac så er det ikke tvil. Dddac har en tyngde og autoritet nedover som ingen andre dac’er som har vært innom kan matche. Kan nævne Hegel HD 30, Topping D70., Berkeley Alpha og nå sist Berkeley Alpha Reference.
    Ellers er de ganske så like lydmessig, men synes at dddac skiller seg litt ut med bedre flyt, litt mindre digital eller mekanisk.

    Dette viser nok en gang hvor positivt det er for slutt resultatet med en tilsynelatende overkill psu. Må få legge til at dette er noe en hører først når en drar på skikkelig tilnærmet live nivå. Ellers er ikke forskjellen lett å høre her hos meg.

    Berkeley Reference er like bra som dddac hvis en ser bort fra tyngden og skyver nedover. Hadde vært kult å huka opp min psu på Berkeley :cool:

    Ps; det er endret litt i psu siden dette bilder ble tatt. Har koblet forbi likeretter på dddac psu korta, og det er nå kun Mur likeretterne på Sjøstrøm korta som benyttes.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Inspirerende lesning for oss DIY'ere. Det ER altså mulig å oppnå like gode resultater som ferdigbygd med hardt arbeid og gode ører. Med et godt grunnlag fra Nederland. Voldsom strømforsyning forresten. Må vel forsøke å forbedre 1543 DDDAC'en min en eller annen gang. Har blitt utrolig glad i 1543 i det siste.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ikke overrasket
    du vet hvilket forhold jeg har til overdimensjonerte lc psu
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Inspirerende lesning for oss DIY'ere. Det ER altså mulig å oppnå like gode resultater som ferdigbygd med hardt arbeid og gode ører. Med et godt grunnlag fra Nederland. Voldsom strømforsyning forresten. Må vel forsøke å forbedre 1543 DDDAC'en min en eller annen gang. Har blitt utrolig glad i 1543 i det siste.

    Det er mulig ja. Den siste oppgraderingen på digitalsiden i dac har vært ett stort steg fremover. Snakker da om Ian’s fifo reklokker med Accusilicon klokkene. Jo mer jeg lytter, jo mer blir det klart hvor mye bedre denne er enn Kali sin reklokker. Kali er heller ikke like godt isolert som Ian’s. Tenker da på 5v som går mellom Gpio pinnene på over og undersiden av kortet. På Kali så er der forbindelse, mens på Ian’s er det full isolasjon. Når pakken fra Audiophonics kommer med R-core trafo og 2x5v psu over helgen, så blir det dedikert psu til absolutt alt som trenger 12 og 5v i dac’en. « The devil lies in the details»
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Settes inn i eget kabinett, fikk ikke plass i psu’s hoved kabinett. Greia er å forsyne fifo’s isolerte reklokker side , waveio usb og til slutt fifo’s uisolerte gpio (J2) som forer waveio’s i2s chip.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det viser seg at psu fra diyink ikke leverer nok strøm til waveio med bare en rail, 5v datt ned til 3v med last. Måtte paralellkoble rails for å få nok ampere. Da stemmer det ikke at den skal greie 2x1A. Waveio trekker ca, 380 mA.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da må jeg måle spenningen fra mitt DIYINHK supply til Fifopi med last og....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er litt forskjellige benevnelser på pinnene til fifopi og inputs på mainboard
    For meg som ikke har terminologien under huden...
    Blir dette riktig ?

    Tents shunt omsider i tollkø
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg bruker 39 til gnd men det er mange gnd punkter...resten er korrekt
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    V:
    kjører du Fifopi piggyback på toppen av Raspberry pi3B?
    med Volumio eller Roon installert?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det siste
    Men jeg trenger noen inputs på hva som er fornuftig før raspberry pi altså hardware oppsett
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det viser seg at psu fra diyink ikke leverer nok strøm til waveio med bare en rail, 5v datt ned til 3v med last. Måtte paralellkoble rails for å få nok ampere. Da stemmer det ikke at den skal greie 2x1A. Waveio trekker ca, 380 mA.
    hva er sekundæren på trafo inn på reg da?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det viser seg at psu fra diyink ikke leverer nok strøm til waveio med bare en rail, 5v datt ned til 3v med last. Måtte paralellkoble rails for å få nok ampere. Da stemmer det ikke at den skal greie 2x1A. Waveio trekker ca, 380 mA.
    hva er sekundæren på trafo inn på reg da?

    6.2v. Disse R-core trafoene er ikke alltid i henhold til specs. Er merket 2x9v. Funker forøvrig fint etter paralellkoblingen. Normalt er 1.2 volt alt for lite for optimal regulering, men på min dyink sitter det ldo regulatorer, så det går fint. De trenger ikke så mye spenning for å regulere optimalt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Min DYIINHK leverer 5v reg til Fifopi fra sekundær 8v
    Har sagt det før; mye å regulere låter bedre enn marginalt
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Da har dddac spilt med signal inn fra rasperry pi via fifopi siden i formiddag
    Ingen tvil om at lyden er mere laidback og organisk.
    Åpenbart høyere oppløsning og mere dynamikk
    Hører lettere inn i lydbildet med full bredde
    Da er det bare å nyte fridagene til 30....plenty av tid til musikk og avslapping
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da virker det som om at Raspberry og Fifopi har gått seg til siden i fjor, og i dag låter det vesentlig friskere og med mere drive enn tidligere
    eneste som gjenstår nå er å få greiene til å spille hirez :confused:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tips til dere som måtte ha Ian’s fifopi. Sett spenningen inn på J3 og J5 til 3.3v. Trenger slett ikke 5v. Det viser det seg at regulatorene som sitter på selve fifopi blir automatisk bypasset når spenningen er 3.3v ( dette ifølge Ian selv). Det høres at ett ekstra ledd er borte, kanonlyd nå, og tør ikke tenke på hvor bra det må bli med Lifepo4 batteri psu med ultracaps.

    En kan jo alltids kjøpe bare selve Lifepo4 og så henge på ett par superkondensatorer, men for min egen del så går jeg for en løsning der kondensatorene er integrert på Lifepo4.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tips til dere som måtte ha Ian’s fifopi. Sett spenningen inn på J3 og J5 til 3.3v. Trenger slett ikke 5v. Det viser det seg at regulatorene som sitter på selve fifopi blir automatisk bypasset når spenningen er 3.3v ( dette ifølge Ian selv). Det høres at ett ekstra ledd er borte, kanonlyd nå, og tør ikke tenke på hvor bra det må bli med Lifepo4 batteri psu med ultracaps.

    En kan jo alltids kjøpe bare selve Lifepo4 og så henge på ett par superkondensatorer, men for min egen del så går jeg for en løsning der kondensatorene er integrert på Lifepo4.
    Jo enig om batteri drift ,,,tilmed prøvet lipo , men anbefales ikke pga brannfaren Hvis du får gevinst med batteri , da går jeg videre til det ultimate , en ccs shunt , mine recivere fikk ett super løft , det siste lille
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I tillegg til å sette spenningen til 3.3 V snu kortetog plasser en jumper som bypasser regulatorene. Dette er anbefalt i manualen.
    Mine Dddac kort blir rigget med regulert forsyning til hovedkortet, alle 6810 plukkes ut fra dac kortene det settes V in til 10 V og
    Alle lf33 erstattes med shuntregulatorer fra Tent, skreddersydd for oppgaven.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn