DDDAC 1794 NOS DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Et lite sidesprang i denne tråden med et par ikketekniske spørsmål, om jeg får lov...:

    Basert på en relativt frisk diskusjon i en annen tråd, lurer jeg på to ting:

    1. Hva er årsaken til at dere velger å jobbe med akkurat non oversampling DAC?
    2. Benytter dere målinger i forbindelse med disse prosjektene, og hvis dere gjør det, hvordan ser de ut?

    Mvh
    Håkon Rognlien



    For min egen del så låner jeg med meg hjem og tester ut, men akkurat når det gjelder dac så har jeg valgt å stole på Leif. Tror vi liker mye av den samme lyden. Kjøpte min første diy dac av nettopp Leif, en Buffalo, som han hadde mekka sammen. Denne låt såpass overbevisende den gangen at lysten til å bygge selv kom helt naturlig. Da dddac kom i seneste versjon, var det også mye Leif sin fortjeneste at den pirret min nysgjerrighet. Han var som vanlig tidlig ute og hadde mye bra å si om denne. Det gikk som det måtte gå og ddac ble handlet inn og satt sammen på ett par kvelder.

    Etter at dddac var innspillt så ble det foretatt en blindtest mellom dddac og buffalo, sammen med ett par hifi kamerater, hvor de ble bedt om å skrive ned sine lytteinntrykk. Det viste seg at det var veldig mye av det samme de hadde merket seg. Det gikk på mindre digital signatur, utklinging og realisme. Dddac grusa buffalo totalt sett, men buffalo opplevdes faktisk bedre på en måte, til å begynne med, men etterhvert som imponator effekten ga seg ble det klart at dddac låt mere naturlig all over.

    Punkt 1: helt tilfeldig at det er en nos dac som står her, det låter slik jeg liker det.
    Punkt 2: måler med ørene, de bestemmer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man liker DIY og målet er optimal musikalsk formidling, er det vel i realiteten ikke så mange alternativer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mitt mål med DIY er å få det så bra som mulig, ikke å spare penger
    da kan jeg putte pengene der jeg mener de gjør best nytte, ikke i masse bling, markedsføring og bullshit argumentasjon...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tolker dere dermed dithen at dette er rent opplevelsesdrevet.

    Sånn lever jeg også, men jeg finner det utfordrende at målbare data går veldig på tvers av det våre ører oppfatter, og våre hjerner opplever. Enkelte DAC'er låter overbevisende dynamisk, levende og klangmessig naturlige, og de måler stort sett uten unntak fra dårlig til elendig. Mens de DAC'ene som måler fra godt til tilnærmet perfekt oppleves av meg å være dynamisk avmålte med lite klanger og naturlighet, dog særdeles kontrollerte og detaljerte. Lite å ta dem på, for å si det på en annen måte.

    De som har jobbet med målinger og forholder seg til det, hevder at hele situasjonen kommer av tilleggelse av elektronikkens egne påfunn, gjennom lavere harmonisk forvrengningsspekter, jeg har en slags instinktiv oppfatning av at det neppe er hele sannheten. På den annen side er hele sannheten vanskelig å få øye på. Nå finnes det mange særdeles kyndige blant de som bygger selv også, og jeg undrer på om dere aldri funderer over hvorfor målingene og opplevelsene er såpass motstridende?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Jeg tror simpelthen at vi pt ikke har målemetoder for å måle alt vi hører
    Det er kanskje ikke engang definert hva vi vll måle. Det er mere på " følelses-stadiet"
    Men jeg vet hva som skaper en troverdig illusjon og hva som låter gladpack
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Selvfølgelig finnes det måleutstyr som kan måle alt vi hører. Det å tolke målingene riktig er vanskeligere.
    Digitalis eller gladpack kan kanskje være mangel på rørslør.;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror simpelthen at vi pt ikke har målemetoder for å måle alt vi hører
    Det er kanskje ikke engang definert hva vi vll måle. Det er mere på " følelses-stadiet"
    Men jeg vet hva som skaper en troverdig illusjon og hva som låter gladpack
    En av de interessante aspekter, er jo at de som måler, kan peke på målingene og snakke om "ladder", "step", "jitter", "annenharmonisk" og alt mulig rart, men det å peke ut hvor dynamikken, naturligheten og klangene ligger, det er klart vanskeligere. Alt dette var så definitivt der i studio, spørsmålet er om det klarte seg helt inn på skiva / fila, slik at det dermed kan komme ut igjen i den andre enden? For saken er at dersom det klarte seg hele veien til CD-skiva, da er det ikke de "elendige" DAC'ene som skaper det, derimot er det dem som gjengir det!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine Accusilicon ligger trygt på verkstedet...
    ikveld er det lutefisklag
    imorgen vinterkonservering på Ballerina
    torsdag bærer det til European Triode Festival med Vegard W i Belleme Normandie, for å møte de verste DIY folka på kloden :cool:
    vel hjemme igjen og full av påfylt energi, blir det vel DDDAC oppgradering før 301 plutselig er på plass....
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som du har noe å se frem til. Det låter faktisk meget bra allerede.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det en DDDAC som har fått inn IANCANADA og Accusilicon allerede?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Neida, har lånt en billig dac med disse klokkene og AKM sine gode chipper som sitter i originalt. For tidlig å si noe om lyden enda, men det spiller sjokkerende bra prisen tatt i betraktning. Den er kliss ny og trenger endel timer framover, så fe me sjå om den holder følge med dddac.:cool:
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Neida, har lånt en billig dac med disse klokkene og AKM sine gode chipper som sitter i originalt. For tidlig å si noe om lyden enda, men det spiller sjokkerende bra prisen tatt i betraktning. Den er kliss ny og trenger endel timer framover, så fe me sjå om den holder følge med dddac.:cool:
    Det er vel Topping D70 da?

    Sprekt at du tør
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    He he,,,ingen fare. Kobla nettopp tilbake til dddac med monster psu, og det høres for å si det sånn.

    Når det er sagt så er jeg meget imponert over topping d70. For prisen så kan jeg ikke forstå at det finnes konkurrenter overhodet.
    Den gjør ikke noe galt og låter meget bra uten at noe stikker seg ut.

    Største forskjellen er det enormt solide fundamentet nedover som dddac med min monster psu får frem (ca 100 000uf kondensator bank og svære trafoer). Når jeg drar på med noe dynamiske greier så kjennes det på kroppen. Med de andre dac’er jeg har testet så er det ørene som må si takk for seg før det sitter i brøstkassa.

    Nå er det mye annet enn det mye omtalte trøkket som teller, men ingen fare, dddac fikser det også. Realismen og spesielt messingblåsere har en råskap som er tøft å høre på. Det lukter svidd når blåser rekka drar på.

    Topping D70 til rundt 5000,- , er ett best buy, og måler også suverent bra, men har ikke sjans mot min dddac.
    Hvorfor er det sånn ? Jeg tror at veldimensjonerte psu med god filtrering + choker spiller en stor rolle her.
    Kanskje Topping hadde vært minst like god med samme psu i ræva ?

    Fordelen med diy er jo at en kan maxe de forskjellige komponenter uten at det koster skjorta. Vil tro at min dddac har kosta meg 20 000.- minst, bare i deler. Men da kan den tydeligvis konkurrere med mye der ute.

    Neste steg blir kanskje å gå for reklokker med Accusilicon klokker. Sitter på gjerdet til Leif har fått ut finger’n :cool:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mulig tre vil absorbere små vibrasjoner bedre og at dette slår positivt ut. Den tre plata på bildet ser ut som en slags kryssfiner type der flere tynne lag er limt og dette er sikkert ikke det dummeste å sette komponenter på. Sammenlignet med div metall typer så vil det vel «synge» mindre.

    Jeg bruker forøvrig en slags tyggegummi lignende masse mellom delefilterne og underlaget i høyttalene mine. Vibrasjoner som forplanter seg i elektonikken er fy og må bekjempes.
    Mange av high end produsentene praktiserer vibrasjonsdemping på forskjellige måter i sine produkter. Living Voice og en del andre setter delefilteret utenfor kassa, CH precision har ett eget dempe system i sin elektronikk, osv...
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Noen som har prøvd å feste DAC-PCB og diverse andre digitale kort på et underlag av tre for å få en mer "naturlig" og analog lyd?

    Border Patrol synes å ha tro på det:
    Fint med mindre magnetisme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Etter uhellet der jeg svidde waveio kortet, er nå nytt på plass i oppgradert utgave. Det er også Kali reclocker. Jeg er ikke helt overbevist ang Kali. Den bringer noe godt med seg, men også en nervøsitet jeg ikke bryr meg om. Kanskje den burde hatt sin egen PSU? Noen tanker om temaet?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Etter uhellet der jeg svidde waveio kortet, er nå nytt på plass i oppgradert utgave. Det er også Kali reclocker. Jeg er ikke helt overbevist ang Kali. Den bringer noe godt med seg, men også en nervøsitet jeg ikke bryr meg om. Kanskje den burde hatt sin egen PSU? Noen tanker om temaet?
    Ser det har vært diskutert før på diyaudio.

    "I didn't use the 5V supply for the WaveIO (I also have the Doede design) because the USB side of the WaveIO should not be referenced to the DDDAC GND (see a few posts back...). Connecting the WaveIO PSU to the Kali/DDDAC would inject noise from the USB connection to the DDDAC-GND."

    https://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/224108-nos-192-24-dac-pcm1794-waveio-usb-input-610.html#post5011700
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Puma@

    Den 5v regulatoren som sitter på dddac sitt hoved kort ved siden av i2s, er den som gir strøm til både Kali og Waveio via pin 5 og pin 6 på Kali. I2s sin isolerte utg på Waveio får strømmen fra dddac og ikke fra Waveio sin egen 5v, og dermed unngår en felles jord mellom dddac og usb siden på Waveio. Du trenger ikke koble strøm på 5v Kali ( den på hjørnet) Den brukes kun når en en skal bruke f,eks en Odroid og lignende.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Puma@

    Den 5v regulatoren som sitter på dddac sitt hoved kort ved siden av i2s, er den som gir strøm til både Kali og Waveio via pin 5 og pin 6 på Kali. I2s sin isolerte utg på Waveio får strømmen fra dddac og ikke fra Waveio sin egen 5v, og dermed unngår en felles jord mellom dddac og usb siden på Waveio. Du trenger ikke koble strøm på 5v Kali ( den på hjørnet) Den brukes kun når en en skal bruke f,eks en Odroid og lignende.
    OK takk for den. Det forandrer jo saken.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Puma@

    Den 5v regulatoren som sitter på dddac sitt hoved kort ved siden av i2s, er den som gir strøm til både Kali og Waveio via pin 5 og pin 6 på Kali. I2s sin isolerte utg på Waveio får strømmen fra dddac og ikke fra Waveio sin egen 5v, og dermed unngår en felles jord mellom dddac og usb siden på Waveio. Du trenger ikke koble strøm på 5v Kali ( den på hjørnet) Den brukes kun når en en skal bruke f,eks en Odroid og lignende.
    OK takk for den. Det forandrer jo saken.
    Gjorde susen det:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Flott, bra det ble bedre. Ser nå at jeg skrev pin 5 og 6, men som du sikkert oppdaga er det pin 4 og 6.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    passer perfekt i samme festene som til KALI, måtte bare bore opp hullene i pcb litt :rolleyes:
    da gjenstår bare å lodde inn flere ledere i umbilical og koble sammen i dac...

    20191119_195409.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    umbilical gjenoppbygget med ALLE pinner innkoblet...dustete av meg å lodde først med ledige pinner!...skal ikke gjenta seg
    litt komplikasjoner
    første toroid jeg koblet inn ble pissevarm og hadde 0v ut!
    monterte inn en til overs fra TPA 15va 2x9vac ut.......all good

    IANCANADA FifoPI inn og ut er samme pinne konfig som på KALI
    12= SCK
    35= LRCK
    40= I2SD/DATA

    J 1 under er inn
    J 7 oppå er ut
    J 2 er speiling av J1 og uisolert/ikke reklokket...IKKE i BRUK

    J5 brukes om separat dedikert psu for FifoPI 3,3-6vdc inn...
    så er det et par jumpere til jeg må sorte ut....:rolleyes:

    ikveld modern, så ikke mere action før tidligst etter vakt imorgen....
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Etter over 100 timer holdt jeg ikke ut lenger med Kali. WaveIo spiller helt klart bedre alene her altså. Kali bringer noe åpenhet, romslig bass og romfølelse med seg. Men også for skarpe kanter, metallisk piano, skrikende kvinnestemmer etc.
    Har dere noen teorier? For kort innspilling, veldig følsom for kvalitet på psu? Kjenner du noe av dette igjen, eller bidrar Kali kun positivt hos deg Musicman?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner igjen mye av det du beskriver puma. Fjernet Kali etter en del timer,husker ikke eksakt tallet, men når Waveio fikk virke uten Kali så ble det bedre igjen på mange måter. Det ble litt varmere og behagelig, men samtidig forsvant en del oppløsning/detaljer. Etter noen dager så tenkte jeg å gi Kali en ny sjanse og la den spille flere timer før endelig konklusjon.

    Med Kali på plass igjen så ble mye bedre, men samtidig så tar jeg meg i det å savne noe av det waveio gjør. Dessverre så føkka jeg opp Kali når jeg drev og eksperimenterte med gnd til alle i2s linjene istedenfor den ene til pin 39, og Kali ville ikke mer. Har kjøpt Leif sin og venter spent på å få den inn for sammenligning med waveio igjen.

    I mellomtiden har jeg testet ut Berkeley alpha series 2 med separat usb. Har aldri vært borti makan. Det er en detaljering, oppløsning og homogenitet i egen klasse, og første tiden var jeg mer eller mindre sjokka. Klok av skade så tenkte jeg at dette må få litt lenger tid på seg før endelig konklusjon. Tålmodighet lønner seg. Etterhvert ble det klart at denne dac’en, som virket helt uangripelig første tiden, viste seg å bli for analytisk i mine horn. Ble lyttetrett ettehvert som den kom inn under huden og da er det kjørt. Nå må ingen tro at Berkeley er en dårlig dac, tvert imot, men som ofte før handler det om preferanser og matching.

    Mitt tips puma, er å bruke waveio en stund og så kan du bytte til Kali og gi den noen dager før du konkluderer. Slett ikke umulig at du vil ende opp med waveio. Blir spennende å høre hva du lander på.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Puma@

    Er det 22xxx eller 45xxx klokkene du har på Kali ? Leser at det er lydmessig forskjell alt etter som...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Etter over 100 timer holdt jeg ikke ut lenger med Kali. WaveIo spiller helt klart bedre alene her altså. Kali bringer noe åpenhet, romslig bass og romfølelse med seg. Men også for skarpe kanter, metallisk piano, skrikende kvinnestemmer etc.
    Har dere noen teorier? For kort innspilling, veldig følsom for kvalitet på psu? Kjenner du noe av dette igjen, eller bidrar Kali kun positivt hos deg Musicman?
    Eller du skal korrigere helt andre steder. Såsom modstande med magnetiske endekapper og for megen anvendelse af sølv forkabling?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Etter over 100 timer holdt jeg ikke ut lenger med Kali. WaveIo spiller helt klart bedre alene her altså. Kali bringer noe åpenhet, romslig bass og romfølelse med seg. Men også for skarpe kanter, metallisk piano, skrikende kvinnestemmer etc.
    Har dere noen teorier? For kort innspilling, veldig følsom for kvalitet på psu? Kjenner du noe av dette igjen, eller bidrar Kali kun positivt hos deg Musicman?
    Eller du skal korrigere helt andre steder. Såsom modstande med magnetiske endekapper og for megen anvendelse af sølv forkabling?
    Ja du har et godt poeng der Drossel. Det er ikke noe sølv i signalveien, så det er ikke der det ligger. I/V modstande er NOS Shinkoh (De som pcx sælger)

    Hvis jeg går den veien du sier, er jeg redd for at hvis problemene ligger oppstrøms (Mac/usb port/kabel/usb receiver/reclocker) og jeg begynner å kompensere for disse nedstrøms, er det lett å komme galt avsted. Må teste litt frem og tilbake:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    KALI gjorde ikke noe feil hos meg, men jeg hadde allerede erstattet WAVI Io med en barebone pc og direkte I2s ut...lan kobling mot musikkserver
    nå får jeg faen ikke FoFiPo til å plukke inn signalet fra ODROID C1+
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    De Schinko som sælges nu om dage, er slet ikke som i gamle dage. I en pre jeg fik tilbage, i en ny handel med Christian Belling, skiftede jeg utgangs modstandene til Schinko, i onsdags dagen før jeg tog den til klubben i torsdags. Årsagen var at han synes den var en smule kedelig. Schinko er faktiskt temmelig spidse er min erfaring og jeg har ikke brugt dem i mange år. Preen gjorde stor succes i forgår.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    KALI gjorde ikke noe feil hos meg, men jeg hadde allerede erstattet WAVI Io med en barebone pc og direkte I2s ut...lan kobling mot musikkserver
    nå får jeg faen ikke FoFiPo til å plukke inn signalet fra ODROID C1+
    Sikkert forskjell på SBC ->KALI og waveio->KALI.
    Håper du ikke må knote for lenge for å få de til å snakke sammen da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn