Strøm relatert Dc-blocker: verdt å vurdere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, det er spørsmålet jeg lurer på.
Regner med at svarene vil polariserte seg FOR og MOT - men jeg er mest interessert i argumentene i begge leire.
Vil det f x være noe å hente ved å bruke noe slikt på min Devialet D200? Evt hva med CD-spiller, streamer.....?

Mvh
Proffen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.078
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har du mye DC på nettet du ønsker å filtrere? Hvilke problemer har du i oppsettet ditt?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kanskje et dumt svar, B - vet ikke.....
Men så var det det med de små forbedringene som kan gjøres med enkle grep....
Mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg siterer, ute å være sikker på om dette stemmer: Er vel nettopp devialet og alle digitale forsterkere som kanskje trenger et dcfilter.. det er switchmode strømforsyninger som nå er en av hovedårsakene til denne formen for støy oppstår... Et dcfilter bør også være så nært trafo som mulig.. og legges på den ene fasen..som regel L-fasen inn på trafo.. de fleste gode forsterkerer fjerner slikt støy gjennom kretsen..

Mvh
Proffen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.382
Antall liker
20.785
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke apparater med smps som trenger slikt, men apparater omkring som eventuelt er følsomme for DC.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.395
Sted
Nøtterøy
Hadde litt brum, særlig i den ene kanalen. Supra Dc blocker fikset problemet. Gjorde ingenting med dynamikken i mitt anlegg. Tipp-topp. 👍
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg siterer, ute å være sikker på om dette stemmer: Er vel nettopp devialet og alle digitale forsterkere som kanskje trenger et dcfilter.. det er switchmode strømforsyninger som nå er en av hovedårsakene til denne formen for støy oppstår... Et dcfilter bør også være så nært trafo som mulig.. og legges på den ene fasen..som regel L-fasen inn på trafo.. de fleste gode forsterkerer fjerner slikt støy gjennom kretsen..

Mvh
Proffen
For å ta det første først - en trafo kan ikke overføre DC, ergo forsvinner det som er av DC allerede der uansett. Poenget med DC blokking er å hindre at store trafoer brummer rent mekanisk. Og kun det. Hvilken fase filteret kobles på har ingen betydning.

Switchede strømforsyninger likeretter AC til DC direkte fra lysnettspenningen. Om det er DC på nettet har fint lite å si her. Slike forsyninger trenger ikke DC blokking.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg bruker et fra Sjøstrøm og det fjerner den mekaniske støyen i trafo, at det skulle ha noen annen effekt er helt ukjent for meg.
 
P

parafinoksen

Gjest
Det er vel særlig ringkjernetrafoer som er utsatt for DC-støy. Brukte DC-blokker en stund på en rørforsterker med ringkjernetrafoer, men jeg merket ikke forskjell.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Med den mengden dc som er på nettet her knurrer rinkjerner selv fra de mest anerkjente produsenter.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Netop..... DC på nett får ringkerner til å brumme mekanisk, men........
Alle trafotyper går hurtigere i metning med DC på nettet = dårlig overførsel ved stor belastning.
Devialet (smps supply) lider ikke av det problemet, så @Proffen ..............
Om du ikke har STOR effektforsterker med STOR trafo...... ikke bry deg da ;)
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Jeg har en Hegel H390, topp forsterker, men LITT trafobrum. Vurderer å prøve en ifi dc blocker.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Snakker vi om såkalte ferritkjerner som monteres på strømkabel her?
 

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Innlegg
245
Antall liker
275
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Hadde forferdelig brum i de forrige subbene som ble 100% borte etter jeg fikk inn en isovolt. Nå viste det seg riktignok at synderen var Arcam forsterkeren jeg fikk låne av audiocenteret mens jeg venta på ATIen. Godt mulig det er ren placebo, men jeg synes lyden i resten av anlegget løftet seg også så den står her fortsatt..
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Ha fået solcelle-anlæg. Al min strøm kommer nu fra en inverter.
Første dag hørte jeg nogle få plader, synes ikke den store forandring.
Efterfølgende hørte jeg dog en klar sonoritet og en udfladet bas som blev hængende for længe (dårligere start/stop), hvilke var medvirkende årsag til dårligere rytmik/taktgengivelse
En dc-blocker fra Supra genetablerede det meste, men ikke det hele.
Har tænkt mig prøve alternativ, Isoteck Syncro Uni, som er lidt mere bekostelig. Virker den ikke bedre beholder jeg Supraen. Må så bare akceptere solceller er noget andet.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har en receiver koblet til hovedanlegget. Men jeg har støy og rabalder når den er tilkoblet. Jeg har prøvd å fjerne jord fra hovedanlegget og prøvde jorde receiveren. Kunne en dc blokker på receiver hjelpt? Eller andre tips?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg hadde støy med den gamle forsterkeren jeg brukte, men med hjelp av supra sin dc-blocker forsvant støyen. Jeg har ikke det problemet med denne forsterkeren nså da solgte jeg dc-blockeren igjen.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg hadde støy med den gamle forsterkeren jeg brukte, men med hjelp av supra sin dc-blocker forsvant støyen. Jeg har ikke det problemet med denne forsterkeren nså da solgte jeg dc-blockeren igjen.
Får se om jeg får lånt en og testet😀 Lyden på film er veldig høyfrekvent og guffen😅
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ha fået solcelle-anlæg. Al min strøm kommer nu fra en inverter.
Første dag hørte jeg nogle få plader, synes ikke den store forandring.
Efterfølgende hørte jeg dog en klar sonoritet og en udfladet bas som blev hængende for længe (dårligere start/stop), hvilke var medvirkende årsag til dårligere rytmik/taktgengivelse
En dc-blocker fra Supra genetablerede det meste, men ikke det hele.
Har tænkt mig prøve alternativ, Isoteck Syncro Uni, som er lidt mere bekostelig. Virker den ikke bedre beholder jeg Supraen. Må så bare akceptere solceller er noget andet.
Enkelte uten noen begrep om hvordan tingene henger sammen mener solcelle er løsningen. Vel din erfaring tilsier at noen kan så uendelig mye mer.



Hadde du benyttet en annen kurs kunne du kanskje endt opp med ett resultat som var verre eller bedre, alt ettersom kursenes impedans. Eller om det ble byttet elektronikk, da hadde det vert en forandring i last impedans til elektronikken som utgjorde en forskjell.
Men hyggelig at du deler din beskrivelse, og at den stemmer overens med forskningen. 👍
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Ha fået solcelle-anlæg. Al min strøm kommer nu fra en inverter.
Første dag hørte jeg nogle få plader, synes ikke den store forandring.
Efterfølgende hørte jeg dog en klar sonoritet og en udfladet bas som blev hængende for længe (dårligere start/stop), hvilke var medvirkende årsag til dårligere rytmik/taktgengivelse
En dc-blocker fra Supra genetablerede det meste, men ikke det hele.
Har tænkt mig prøve alternativ, Isoteck Syncro Uni, som er lidt mere bekostelig. Virker den ikke bedre beholder jeg Supraen. Må så bare akceptere solceller er noget andet.

Har nu haft Isoteck Syncro Uni DC-blocker tilsluttet en uges tid. Virker endnu bedre en Supraen. Fået genskabt endnu mere af det tabte, men om det tabte kom helt tilbage igen, bliver efterhånden lidt vanskeligere for mig at høre efter også at have brugt tid på lytte til Supra-skinnen med DC-spær.
Bassen blev opstrammet og kommer nu mere punktligt i lydbildet. Mener dog der stadig er en mangel i toppen. (Har svært ved komme helt ind i salen, ambiencen fra optagerummet mangler stadig i en grad så det imiginære rum der plejer være i forlængelse af min stue ikke helt er der. Jeg hører dog stadig musikken inde fra dybden, man da koncertsalens ambience mangler (højden der adskiller salen fra min stue), er det lidt mere som at stå udenfor.

Effekten jeg hørte med Supra-skinnen inclusive DC-blockeren : Musikken kom UP-front. Slam for skillinger og grundtoner dog kun i første række. Musikken inde bag fra lød lys og spinkel nærmest som dybden var defineret ved lys og spinkel lyd. Supra DC-blockeren alene fungerte bedre her i huset, men ikke helt så godt som Isoteck Syncro.

Har egentlig ikke mere at sige. Tager ikke stilling til tekniske og elektroniske forskelle og årsager, er bare glad for fået genskabt det meste.
 
Topp Bunn