Strøm relatert Dc-blocker: verdt å vurdere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.249
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
4
Ja, det er spørsmålet jeg lurer på.
Regner med at svarene vil polariserte seg FOR og MOT - men jeg er mest interessert i argumentene i begge leire.
Vil det f x være noe å hente ved å bruke noe slikt på min Devialet D200? Evt hva med CD-spiller, streamer.....?

Mvh
Proffen

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
2.769
Størst virkning opnåes i forbindelse med store transformere

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.249
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
4
Er det noe i påstander jeg har hørt, om at filtre struper noe av dynamikken?

Mvh
Proffen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
8.658
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
15
Har du mye DC på nettet du ønsker å filtrere? Hvilke problemer har du i oppsettet ditt?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.249
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
4
Kanskje et dumt svar, B - vet ikke.....
Men så var det det med de små forbedringene som kan gjøres med enkle grep....
Mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.249
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
4
Jeg siterer, ute å være sikker på om dette stemmer: Er vel nettopp devialet og alle digitale forsterkere som kanskje trenger et dcfilter.. det er switchmode strømforsyninger som nå er en av hovedårsakene til denne formen for støy oppstår... Et dcfilter bør også være så nært trafo som mulig.. og legges på den ene fasen..som regel L-fasen inn på trafo.. de fleste gode forsterkerer fjerner slikt støy gjennom kretsen..

Mvh
Proffen

Valentino

Æresmedlem
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
12.234
Sted
Ottestad
Det er ikke apparater med smps som trenger slikt, men apparater omkring som eventuelt er følsomme for DC.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
2.720
Sted
Nøtterøy
Hadde litt brum, særlig i den ene kanalen. Supra Dc blocker fikset problemet. Gjorde ingenting med dynamikken i mitt anlegg. Tipp-topp. 👍

S

Syncrolux

Gjest
Jeg siterer, ute å være sikker på om dette stemmer: Er vel nettopp devialet og alle digitale forsterkere som kanskje trenger et dcfilter.. det er switchmode strømforsyninger som nå er en av hovedårsakene til denne formen for støy oppstår... Et dcfilter bør også være så nært trafo som mulig.. og legges på den ene fasen..som regel L-fasen inn på trafo.. de fleste gode forsterkerer fjerner slikt støy gjennom kretsen..

Mvh
Proffen
For å ta det første først - en trafo kan ikke overføre DC, ergo forsvinner det som er av DC allerede der uansett. Poenget med DC blokking er å hindre at store trafoer brummer rent mekanisk. Og kun det. Hvilken fase filteret kobles på har ingen betydning.

Switchede strømforsyninger likeretter AC til DC direkte fra lysnettspenningen. Om det er DC på nettet har fint lite å si her. Slike forsyninger trenger ikke DC blokking.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
390
Jeg bruker et fra Sjøstrøm og det fjerner den mekaniske støyen i trafo, at det skulle ha noen annen effekt er helt ukjent for meg.

parafinoksen

«P» for «pause», dammit.
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
8.144
Det er vel særlig ringkjernetrafoer som er utsatt for DC-støy. Brukte DC-blokker en stund på en rørforsterker med ringkjernetrafoer, men jeg merket ikke forskjell.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
390
Med den mengden dc som er på nettet her knurrer rinkjerner selv fra de mest anerkjente produsenter.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.658
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Netop..... DC på nett får ringkerner til å brumme mekanisk, men........
Alle trafotyper går hurtigere i metning med DC på nettet = dårlig overførsel ved stor belastning.
Devialet (smps supply) lider ikke av det problemet, så @Proffen ..............
Om du ikke har STOR effektforsterker med STOR trafo...... ikke bry deg da ;)

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
7
Jeg har en Hegel H390, topp forsterker, men LITT trafobrum. Vurderer å prøve en ifi dc blocker.

Hifibasillen

Stas med god lyd =)
Ble medlem
29.07.2018
Antall liker
210
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Snakker vi om såkalte ferritkjerner som monteres på strømkabel her?

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Antall liker
127
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Hadde forferdelig brum i de forrige subbene som ble 100% borte etter jeg fikk inn en isovolt. Nå viste det seg riktignok at synderen var Arcam forsterkeren jeg fikk låne av audiocenteret mens jeg venta på ATIen. Godt mulig det er ren placebo, men jeg synes lyden i resten av anlegget løftet seg også så den står her fortsatt..

Topp Bunn