DBA i praksis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg lovde litt tidligere å måle frekvensresponsen i flere punkter. Her er seks målepunkter på ca 80 cm avstand, plassert i og rundt lytteposisjonen slik som dette:


    målepunkter.png


    Som man ser er det tre distinkte "grupper" med responser, hvor det jo er åpenbart at responsen varierer noe i lengderetningen av rommet. I bredden er det ingen eller minimal endring i responsen.

    Dette kan tyde på at skråtaket mitt ødelegger mer enn jeg trodde...... for er det noe som forandres i lengderetning av rommet så er det jo takhøyden.

    DBA - Forskjellige punkter.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Prøv å ta en gjennom kroppens lengde. Kne, hofte, mave, bryst og hode
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vil tro sofaen påvirker en sånn måling ganske kraftig?
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Under 100 hz er det vel ikke noe problem. Du kan jo sitte der også, så får du det reelle lydtrykket som påvirker kroppen.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Mer homogen påvirkning på kroppen enn det jeg har. (y)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kan muligens skyldes at et DBA skaper (eller skal skape...) en planbølge i rommet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Det kan muligens skyldes at et DBA skaper (eller skal skape...) en planbølge i rommet.
    Og det som er fint er at det er mer energi i det som treffer nedover langs kroppen. Får en deilig taktil følelse med lyden, selv på lavt volum. Har samme "problem " her også;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke at jeg har så stor tro på betydningen av det, med Kvålsvoll har skrevet mye om at retningen og hastighet på trykkbølger er viktig for den taktile følelsen. HEr vil jo DBA levere helt suverent i så fall.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    - og noen ikke fullt så overraskende. Som f.eks. at systemer med rask demping osv. oppleves som best egnet til kritisk lytting. En slasket kladd av en sub plassert i et hjørne er ikke greia liksom. Derimot, større systemer plassert med omtanke lenger inn i rommet er langt bedre. Det er i etterkant av rapporten også fristende å anta at større bassystemer UTEN kabinetter/energilagring osv. kanskje har ytterligere fortrinn, særlig dersom de elementer som er benyttet også har en stor grad av egendemping og gjerne benyttet sammen med forsterkere som også har høy dempningsfaktor.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da har jeg jobbet litt med finjustering av EQ på det bakre arrayet. Her gjorde endringer på 0,1 dB store utslag.

    Sånn ser det ut nå. Betraktelig ryddigere decay. Det som er nede ved 18 Hz har jeg ingen kur for riktig enda.

    Jan 13 ny DBA EQ.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Kan du høre/merke den 18Hz decayen på noen måte? Den er jo minst 10dB ned.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Mistenker decayen skyldes mekanisk resonans i utstyr i rommet eller i et av rommets flater.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fikk prøvelyttet litt i dag tidlig. Nå opplever jeg bassen som helt upåvirket av rommet. Det er samme type definisjon man får i hodetelefoner, bare med fysisk opplevelse i tillegg. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn