DBA i praksis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal ikke krangle på det. Jeg har også sett at små endringer på EQ gir dramatiske effekter på resonanser. Litt av problemet er at EQ'en min stopper ved 20 Hz....
    Et annet problem jeg oppdaget (Jeg bruker den digital prosessering i ITech-6000 - som forøvrig er helt perfekt til jobben) var at EQ punkter innfører fasedreiing også. Så - nå er det lenge siden jeg har tuklet med dette, men satt vel hele tiden med en følelse at justerte man noe, så måtte man justere noen i tillegg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt noen få timer musikk i Syncrolux' rom, både tradisjonell tokanal og bra (ikke 2L) mikset surround.
    At det henger en haug subwoofere på veggen bak i kommet er ikke det som slår meg ved gjengivelsen. Ei heller at det er mono under 100 Hz. I praksis fungerer dette som annonsert hos Wikipedia, hehe.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et annet problem jeg oppdaget (Jeg bruker den digital prosessering i ITech-6000 - som forøvrig er helt perfekt til jobben) var at EQ punkter innfører fasedreiing også. Så - nå er det lenge siden jeg har tuklet med dette, men satt vel hele tiden med en følelse at justerte man noe, så måtte man justere noen i tillegg.
    Ja. Både EQ nivåer og det implisitte fasedreiet påvirker resultatet. Det har jeg sett også. F.eks ruller jeg av både front og bak med et 48 dB bessel filter ved 160 Hz, og disse filtrene påvirker decayet langt lenger ned pga fasedreiet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare synes dette er et tema som bør belyses, for fordelene med DBA er jo grundig omtalt. Jeg vet ihvertfall fra egne erfaringer at jeg ville vegret meg for å la et slikt system operere til grensen av oppgitt kollaps, som vel var rundt 100Hz i @Syncrolux sitt tilfelle?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler det Syncrolux i lengderetningen og til sidene?

    Her er forresten hva jeg fikk med tre random plasserte subwoofere for en del år siden i et rom på ca. 20kvm og nesten uten tiltak. Det var helt uten EQ. Det målte godt et stykke utenfor sweetspot også.

    sweetspot alene.jpg


    fronter og tre suber.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fant noen bilder fra min prosess:

    DBA med 4x4 DEAS LROY.

    Front (Gammelt bilde):
    15.jpg


    Bakvegg:
    16.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bare synes dette er et tema som bør belyses, for fordelene med DBA er jo grundig omtalt. Jeg vet ihvertfall fra egne erfaringer at jeg ville vegret meg for å la et slikt system operere til grensen av oppgitt kollaps, som vel var rundt 100Hz i @Syncrolux sitt tilfelle?
    Alt er et kompromiss... Jeg kan enten velge å kjøre DBA'et litt på grensa, eller velge å kjøre de andre høyttalerne litt over grensa...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvordan måler det Syncrolux i lengderetningen og til sidene?

    Her er forresten hva jeg fikk med tre random plasserte subwoofere for en del år siden i et rom på ca. 20kvm og nesten uten tiltak. Det var helt uten EQ. Det målte godt et stykke utenfor sweetspot også.
    Målinger kommer.

    Ditt resultat der var forresten veldig bra også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen målinger:
    Her er vannfall og impuls med kun frontene koblet inn. Dette er altså 16 stk SEAS LROY, aktivt delt og drevet av drøyt 2000 W Crown ITech forsterker. I de aller fleste sammenhenger så er dette vanvittig god bassgjengivelse.

    Front vannfall.jpg


    Front impuls.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så med bakre array innkoblet = DBA så ser det slik ut:

    Respons.jpg

    Impuls.jpg


    Group Delay.jpg

    Vannfall.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er mitt og OMF sitt decay til sammenligning :)


    OMF.jpg


    WF - ny.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man ser på målingene at rommets utforming spiller en ganske stor roll. Som teorien tilsier.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @OMF : Ser ut som du muligens kunne hentet noe forbedring på decayet i området 40-50 Hz?
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Disse målingene av fronten(e) blir vel å regne for et sba (?). Vil ikke da disse målingene "bevise" at et sba ikke nødvendigvis fungerer som "annonsert"?
    Gitt at det ikke er benyttet dsp for ratting av sba'et så klart. ;)
    Hadde vært interessant om @karmann la inn råresponsen sin fra rew i denne tråden (uten korrigering), som vel benytter seg av et sba.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel forskjellig hvor store utfordringer en har i bassen. Enkelte rom som er tilnærmet kvadratiske vanskelig å få til. Da er vel DBA en kjempe løsning. Noen klarer seg med SBA og en trenger ikke gjøre ting mere kompleks enn nødvendig. SBA har godt av betydelige basstiltak på bakvegg. Hvor jeg ender vil fremtiden vise. Veldig bra og informativ tråd😀
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Disse målingene av fronten(e) blir vel å regne for et sba (?). Vil ikke da disse målingene "bevise" at et sba ikke nødvendigvis fungerer som "annonsert"?
    Gitt at det ikke er benyttet dsp for ratting av sba'et så klart. ;)
    Hadde vært interessant om @karmann la inn råresponsen sin fra rew i denne tråden (uten korrigering), som vel benytter seg av et sba.
    Tja. Hvis man skal kalle det SBA må man ha absorbsjon på bakveggen, og det har ikke jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Så litt informasjon om EQ. Jeg har rullet av både front og bak-array ved 160 Hz omtrent.

    I tillegg til det så har jeg litt EQ på arrayet bak, og global EQ. Det er ikke noen dedikert EQ på front arrayet.

    Jeg har lagt frekvensrespons graf og EQ oppå hverandre her. Det ble litt grøtete, men man ser da hva det er for noe.

    Array bak:

    Bak array SPL med EQ.png


    Global EQ

    Array - pluss EQ.png
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.048
    @MarkusH Jeg kan legge inn når jeg kommer hjem. SBA er 100% avhengig av bassfelle .

    Jeg har en måling men det er kun 12x18" og "liten" bassfelle på 12kubikk, det er kun dette i rommet , ikke noe annet møbler osv . Det er en god del bedre en dette nå. Måling uten Eq.


    received_3496062700513054.jpeg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Meget bra iniativ med en tråd som forklarer dette på en enkel måte. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Herlig tråd. To the point:)

    Kanselleres bølgen på vei tilbake fra bakveggen eller missforstår jeg skissen med de grønne pilene? Jeg trodde man ville få bedre kansellering hvis kanselleringen skjer litt fremfor arrayet bak.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Sub'ene ble hengt i kjetting fra kroker i taket, og kjetting mellom de under også. En lang kjede på en måte. Enkelt å justere høydemessig!
    Hva med når boksene beveger seg i akselerasjon av påtrykket signal og ikke er boltet fast, men pendler i en tråd?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Herlig tråd. To the point:)

    Kanselleres bølgen på vei tilbake fra bakveggen eller missforstår jeg skissen med de grønne pilene? Jeg trodde man ville få bedre kansellering hvis kanselleringen skjer litt fremfor arrayet bak.
    I følge prinsippet for DBA så skal bølgen først treffe bakveggen. Jeg har testet det du antyder med å kansellere før den treffer bakveggen, altså med kortere delay. Det fungerer ikke så veldig bra.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Herlig tråd. To the point:)

    Kanselleres bølgen på vei tilbake fra bakveggen eller missforstår jeg skissen med de grønne pilene? Jeg trodde man ville få bedre kansellering hvis kanselleringen skjer litt fremfor arrayet bak.
    Det trodde jeg også først - men du må huske på at dette er bølger - så du får ikke kanssellering uten at bølgen har samme retning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva med når boksene beveger seg i akselerasjon av påtrykket signal og ikke er boltet fast, men pendler i en tråd?
    De beveger seg i praksis ikke fordi bevegelig masse av lav i forhold til total masse, og pendelen er ganske lang. Mulig det er snakk om noen tiendels millimeter under harde påtrykk.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Flott tråd!
    Har du noen erfaring med taktil opplevelse; kommer en eventuelt mangel av dette på plass som en funksjon av bedre frekvensrespons?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    I vesentlig større grad enn uten DBA?
    Hvis du tenker i forhold mitt forrige oppsett der subwooferne var stablet opp uten mål og mening (vist på et bilde i starten av tråden) så er svaret ja, helt klart, og uten tvil.

    Jeg har hatt mange forskjellige bassløsninger opp gjennom åra: Bassrefleks, lukket, dipol. Det mest sinnsyke var vel et dipoloppsett med seksten 21-tom elementer. Men DBA'et er med svært god margin det beste oppsettet jeg har hatt. Det låter helt homogent over hele frekvensområdet, er fritt for resonanser og betoninger, meget dynamisk og med "snert". Og fysisk impact.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du tenker i forhold mitt forrige oppsett der subwooferne var stablet opp uten mål og mening (vist på et bilde i starten av tråden) så er svaret ja, helt klart, og uten tvil.

    Jeg har hatt mange forskjellige bassløsninger opp gjennom åra: Bassrefleks, lukket, dipol. Det mest sinnsyke var vel et dipoloppsett med seksten 21-tom elementer. Men DBA'et er med svært god margin det beste oppsettet jeg har hatt. Det låter helt homogent over hele frekvensområdet, er fritt for resonanser og betoninger, meget dynamisk og med "snert". Og fysisk impact.
    Høres lovende ut. Jeg husker godt å ha sett bilder av det tidligere oppsettet ditt med 21-tom og 2m lange bånd, dritkult 😁
    Jeg spør siden jeg nylig har satt opp SBA med 12 stk LROY i den "umulige" kjelleren. SBA ga umiddelbart jevnere respons, men oppfatter det fortsatt som ubalansert all den tid jeg fortsatt kjemper mot kanselleringer. Flytting og "tuning" av bassfelle viser tydelig dette, og jeg har definitivt ikke plass til nok isolasjon til å kverke all returlyd. Spørs om det ikke blir (minst?) 3 oppsett med LROY og DBA her på sentralen ila. kort tid..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    SEAS L26ROY er forresten veldig gode bassdrivere. OMF har jo også valgt disse. Prisen er litt stiv, men noen ganger får man det man betaler for....
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Gode drivere ja, det er også kult å støtte en norsk produsent!
    Synes det er et logisk valg; kapasitet kommer liksom av seg selv når man får nok drivere, og nok drivere er avgjørende for virkeområdet..
    Dessuten er jeg lei av å flytte på basskasser store som kjøleskap :LOL:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    DBA ser jo spennende ut, men har fortsatt ikke fått oppleve dette. Regner med at det blir en 2022 happening.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Apropos kjøleskap.... jeg hadde 18-tommere i 350 liter bassrefleks en gang på et 12 m2 rom.

    Sabla mye lydtrykk. Null definisjon.

    HomeCinema0001.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    DBA ser jo spennende ut, men har fortsatt ikke fått oppleve dette. Regner med at det blir en 2022 happening.
    Spørs hva du forventer det da. Med de lydtrykkene du oppgir at du lytter på så finnes det vel ikke noe DBA oppsett jeg kjenner til som kan matche det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Spørs hva du forventer det da. Med de lydtrykkene du oppgir at du lytter på så finnes det vel ikke noe DBA oppsett jeg kjenner til som kan matche det.
    Er mer interessert i å høre om tørrheten, detaljnivået og impulsvilligheten på lavt nivå, er bedre en det jeg opplever her
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Angående oppsett og tuning av DBA hadde jeg bra suksess med å bruke mindsp open drc. Siste finpuss ble tatt med FIR filter, generert vha. rePhase. Slik sett hadde jeg rimelig god kontroll på fase og amplitude hver for seg. Om det hadde blitt noe lydmessog dårligere resultat med kun IIR, tviler jeg på. Men tuningen fikk jeg rimelig spot on i første forsøk.

    Dette oppsettet er senere (dessverre?) konvertert til SBA av eieren, med 16 stk. 18"ere på frontveggen . De 8 stk TD18H+ i lukket kasse holdt ikke følge med volumrattingen 😳 For ordens skyld, jeg har ikke hørt dette oppsettet med SBA og har heller ikke sett målinger av det.

    Støtter forøvrig opplevelsene av DBA som Syncrolux og OMF beskriver. Bassen oppleves vektløs/luftig, eller ekte, hvis det er lov å si. Samtidig er det et avsindig skyv og taktil følelse.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Nydelig med en DBA tråd!
    Flotte DBA'er dere har. Jeg ser også at med "relativt" enkle hardwareløsninger får svært gode resultater men at det krever noe jobbing med DSP og timing.
    2022 blir forhåpentligvis året da jeg også får DBA også. :cool: 16 stk. 15 tommere er i hvert fall bestilt fra Snickers' første batch og skal ankomme om ikke mange ukene.
    Jeg har en Behringer DCX2496 jeg kan bruke til dette også, og forsterkere er ikke mangelvare ;)
    Løsningen i fronten er klar. Der er 8 stk. 200 liters kasser bygget inn i frontveggen skrudd og limt mot betongveggen. Løsningen for bakveggen er ikke klar enda og skal det bli noe fortgang i dette spørs det om jeg ikke bare må krype til korset og bare bestille kasser fra vår kassebygger Inselwind..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn