Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er halvveis i en oppgradering av anlegget, som faktisk har vært relativt statisk siden 1991. :)

    Jeg har lagt meg litt mer på "mid fi"-linja enn mange her, tror jeg. Ikke slik å forstå at jeg ikke synes det låter bra, (for det gjør jeg,) men jeg har dessverre ikke mulighet til å spandere et lite lands BNP på anlegget, og prøver å kjøpe "fornuftig".

    Min hifi-historikk er kort og grei å beskrive, for selv om interessen har vært der hele tiden, har det ikke blitt så hyppige oppdateringer som det som ser ut til å være vanlig.

    Jeg fikk "stereoanlegg" til 13-årsdagen min i 1987. Et "minirack" fra gamle Aktuell Elektriske på Greåker. Ikke akkurat noe som vekket hifi-interessen, men jeg hadde det moro med det, og kjøpte hardrock-plater over en lav sko. Litt senere kjøpte jeg en Philips CD-380 (utrolig at jeg husker modellbetegnelsen på den enda) ;) cd-spiller, siden det da var CD-plater som gjaldt.

    Steget inn i "hi-fi" hjalp (selvsagt) Solberg HiFi meg med, da han solgte meg en Rotel RA-820 integrert forsterker i 1988-1989. En fantastisk liten sak som jeg angrer på at jeg ikke tok vare på. Spilte først på de ikke akkurat fantastiske høyttalerne fra Aktuell-racket, men fikk snart tak i noe "bedre". (Veeel...) Et par brukte Dantax fra en kollega fra sommer-/helgejobben. Den gang syntes jeg dette sammen med den irriterende smale (Midi-bredde for å passe med det gamle racket) CD-spilleren, spilte suverent. Å, ja: Jeg hadde arvet foreldrenes Technics platespiller for å kunne spille alle LP-platene jeg hadde samlet på meg til da. Tror jeg fikk meg en ny CD-spiller her et sted også, med skikkelig 42cm bredde. ;)

    Med ekstrajobb og null sans for økonomi og sparing, samt eldre venner med kule NAD-anlegg, gikk det som det måtte gå. Sommeren 1991 ble fader'n forespurt om transport til og fra Grensen og Hi-Fi Klubben. Hadde jo vært "medlem" og fått klubbavisa i posten lenge allerede da. Skulle jo være "verst", og dermed ble en NAD 3400 PE integrert forsterker innkjøpt. Denne skulle vare temmelig lenge hos meg.

    Det som derimot ikke varte lenge etter at NAD-en kom inn på gutterommet, var Dantax-høyttalerne. Metallica's Black Album hadde akkurat kommet ut, og ble det første NAD-en fikk spille. Det låt jo fett, og volumet ble skrudd litt opp. ....Og forsvant. Dermed var Dantax-ene historie. Ca. 10 sekunder varte de med ny forsterker. :)

    Etter en kort spareperiode der jeg lånte høyttalerne fra fadern's gamle Sølvsuper, fikk jeg skyss med ham til Grensen nok en gang, og de den gang enorme Dali 700-ene mine ble handlet inn. De skulle også komme til å bli hos meg en god stund.

    Etter dette skjedde det ikke så veldig mye på en lang stund. Byttet CD-spiller et par ganger, kjøpte en brukt NAD-tuner og kjøpte så min første DVD-spiller i 1999. Siden den ganske gode NAD 5000 cd-spilleren begynte å skrante, fikk Philips DVD-750'en gjøre tjeneste som CD-spiller også. (Noe den førstegenerasjons DVD-spilleren var ganske shabby til.) ...Platespilleren (og alle LP-ene) :( forsvant en gang i denne perioden.

    I 2001 ble Philips DVD-spilleren erstattet av en NAD T532, som igjen i 2002 fikk assistanse av en Marantz CD6000 KI Signature for CD-avspilling. Sistnevnte var veldig god.

    Så: Nylig fikk jeg for meg at det var på HØY tid å oppgradere anlegget litt. Først kjøpte jeg en Abrahamsen V6.0 DAC omtrent på impuls. (I alle fall til meg å være. Jeg hadde googlet en god del først.) Det viste seg å være et godt kjøp.

    Jeg visste at NAD-en (som var med meg enda) sitt svakeste punkt var en litt grumsete forforsterker, og dermed ble en Abrahamsen V3.0UP forforsterker handlet inn. Jeg trodde ikke mine egne ører da jeg fikk koblet den opp mot NAD-ens effekttrinn. SÅ rent trodde jeg ikke det skulle bli. Eller, rettere sagt; Så grumsete hadde jeg ikke forventet at lyden hadde vært før. Herregud så mye godlyd jeg hadde gått glipp av. (Neida. jeg har spilt og kost meg masse med det gamle anlegget mitt, jeg. ...men likevel!)

    Et lite skår i gleden var at Marantz CD-spilleren ikke ville bli helt enig med Abrahamsen V3 om hva signalene fra fjernkontrollen skulle bety, så Marantz måtte ut, og inntil videre har NAD T532 fått tilbake oppgaven som CD-spiller. (Eller, rettere sagt drivverk.)

    Så ble Abrahamsen V4.0UP effektforsterker innkjøpt, og da løsnet det skikkelig. Dette var noe ganske annet! Tight og ren bass, som likevel har masse punch og pondus. Klar og fin mellomtone med plenty trøkk, samt en flott og oppløst, detaljert diskant. Sånn står anlegget nå, og jeg har det moro og koser meg fælt med musikk om dagen.

    Anlegget er koblet sammen med "fornuftige" kabler. Klotz coax og Toslink digitalkabler, hjemmeloddete balanserte signalkabler med komponenter fra Belden og Neutrik, samt høyttalerkabel fra Kina av merket Bona. Godt nok.

    En Abrahamsen V4.0 til er på inngående, samt en ny CD-spiller. ...Eller aller helst et dedikert drivverk.

    Dali 700-ene fra 1991 er fremdeles i tjeneste, og selv om de er gamle og kanskje i en lavere klasse enn anlegget begynner å tre inn i nå, synes jeg de gjør jobben med bravur. Faktisk kan jeg ikke sette fingeren på noe jeg synes de gjør galt. Her spiller det flott, og det svinger skikkelig. Jeg har det veldig moro med musikk akkurat nå.
    Imidlertid foreligger det planer om å oppgradere høyttalerne også. Jeg kan bare ikke ha det så travelt med det. Jeg må si jeg har høye forhåpninger til å oppgradere anlegget med mer moderne og "bedre" høyttalere også, for jeg har fått opptil flere "bekymringsmeldinger" om at de "eldgamle" høyttalerne mine er en flaskehals for resten av utstyret, og at det har skjedd SÅ mye på høyttalerfronten de siste 20 årene at jeg nærmest er slem mot anlegget som bruker de gamle Dali-ene. ;)

    Som sagt synes jeg det spiller flott her nå, og tar dette med en klype salt. HVIS det å bytte til en bedre høyttaler innenfor budsjettet mitt kan forbedre lyden bare i nærheten av det forsterkersettet gjorde, kommer det til å bli reneste julaften her nede i kjellerstua hver eneste gang jeg spiller en plate. :) ...Så jeg har som sagt skyhøye forhåpninger. (...Om ikke akkurat "forventninger").

    Dette er status så langt. Nå skal jeg bare kose meg og ha det gøy med musikk fremover. Det har det dessverre blitt alt for lite av de siste årene, men nå blir det andre boller igjen!


    Bilder? Meh... Ikke noe spesielt å se her. ;) Kanskje når jeg er "ferdig".
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Artig lesning, dette!

    Det du skriver, bekrefter på mange måter at musikkglede ikke nødvendigvis er avhengig av at man har det dyreste og råeste anlegget. På den annen side indikerer du ganske tydelig at de siste oppgraderingene gir deg smak av et nivå hvor mye vil ha mer. Et tveegget sverd: Du KAN oppleve at kvaliteten på musikkanlegget gir deg følelsen av at platene dine blir som nye, og at du får mer ut av den musikken du har - men du kan også riskere at du er på gli i retning av flere oppgraderinger.

    For øvrig har jeg gode erfaringer med å koble topp elektronikk til ganske ordinære høyttalere. En overkill som fungerer bra stort sett bestandig. Derimot har jeg ikke like gode erfaringer med det omvendte. Gode høyttalere sammen med dårlig elektronikk gir ikke den samme synergien. Så fortsett med de gamle DALI'ene dine, du - så slenge du synes at det låter bra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Artig lesning, dette!
    Det var godt. Takker.

    Ulf-B skrev:
    Det du skriver, bekrefter på mange måter at musikkglede ikke nødvendigvis er avhengig av at man har det dyreste og råeste anlegget.
    Ja, jeg håper da virkelig at det stemmer. Hvis ikke kunne jeg jo bare kaste bilstereo, iPod, stue-anlegg, PC-oppsettet samt Tivoli-radioen på kontoret. ;)

    Ulf-B skrev:
    På den annen side indikerer du ganske tydelig at de siste oppgraderingene gir deg smak av et nivå hvor mye vil ha mer.
    Ja, det er klart. Men jeg håper jeg når et nivå snart der forbedring/pris-kurven begynner å flate ut.

    Ulf-B skrev:
    Et tveegget sverd: Du KAN oppleve at kvaliteten på musikkanlegget gir deg følelsen av at platene dine blir som nye, og at du får mer ut av den musikken du har
    Jeg er der nå, og det er ganske moro.

    Ulf-B skrev:
    - men du kan også riskere at du er på gli i retning av flere oppgraderinger.
    Joda. Jeg er ikke fremmed for å kaste penger på hobbyene mine. ;) Det er bare hifi-hobbyen som har ligget i dvalemodus/startgropa ganske lenge.

    Ulf-B skrev:
    For øvrig har jeg gode erfaringer med å koble topp elektronikk til ganske ordinære høyttalere. En overkill som fungerer bra stort sett bestandig. Derimot har jeg ikke like gode erfaringer med det omvendte. Gode høyttalere sammen med dårlig elektronikk gir ikke den samme synergien. Så fortsett med de gamle DALI'ene dine, du - så slenge du synes at det låter bra.
    De får bli en stund til, så får vi bare se hva som skjer etter hvert. Jeg har mange tanker i hodet om eventuelle etterfølgere, men som sagt kan det ikke bli noen oppgradering akkurat der på kort sikt.

    Takk for hyggelig tilbakemelding.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja :) Da kom tråden.. Veldig artig lesning :)

    mvh
    lassemann
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha bygget egne høyttalere om jeg skulle oppgradert ;D
    Artig lesning, men hvorfor toslink til dac?
    Er ikke det det samme som lyskabel, coax er vel det foretrukne i hifikretser sies det.

    Håvard
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Artig lesing :)

    Da er det vel bare å vente på noen bilder ???

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Haavard skrev:
    Jeg ville ha bygget egne høyttalere om jeg skulle oppgradert ;D
    Tanken har streifet meg

    Artig lesning, men hvorfor toslink til dac?
    Fordi jeg har flere digitale kilder enn coax-innganger på DAC-en. (I alle fall når jeg får et nytt dedikert CD-drivverk.)

    Er ikke det det samme som lyskabel, coax er vel det foretrukne i hifikretser sies det.
    Tja. Derom er det vel delte meninger. Dessuten er det ofte en bonus at en fiberoptisk kabel samtidig fungerer som et galvanisk skille mellom komponentene.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å lese innledningen, da dette sammenfaller mye med hva jeg selv har erfart med en del utstyr. Sitter nå med Klipsch på Abrahamsen, og jeg fatter ikke hvorfor dyrere elektronikk ikke spiller like bra. :p Så Abrahamsen på Klipsch blir noe jeg beholder. :) Burde vært en Fidelitytest på den kombinasjonen...

    Tips: Stikk innom en lokal el. sjappe og napp med deg strømledning (PN 6 mm2) og koble dette direkte mellom V4.0UP og høyttalerterminalene uten spader / bananplugger. Lytt.

    Ser frem til fortsettelsen i tråden din.

    Men, hey ... bilder er obligatorisk. ;)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    ......samt en ny CD-spiller. ...Eller aller helst et dedikert drivverk.
    Hei, kan jeg få spørre om noe.
    Har du vurdert noen form for PC eller streaming som drivverk/transport?

    Grunnen til at jeg taster innpå tråden din er at, i mid-fi segmentet, så er det ikke mye slår kombinasjon NAS og Logitech Touch verken på pris, funksjonalitet eller kvalitet. Du trenger en PC for å sette det opp, men etter det så spiller NAS/Touch mot din DAC.

    Det må jo være morro å kunne ha anledning til å ha nedlasting som kilde til ny musikk samt få tilgang til på hig-rez materiale 24/96 fra: Linn, Naim, B&W etc..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Baard skrev:
    Hei, kan jeg få spørre om noe.
    Shoot! ;)

    Baard skrev:
    Har du vurdert noen form for PC eller streaming som drivverk/transport?
    Klart. Jeg har ført opp Squeezebox Touch på ønskelista kona fikk før julehandelen. ;) En mini-PC er planlagt å kjøpe inn etter hvert, for TV-serier og sikkert musikkavspilling også. Har jo en usb-port klar på DAC-en og allting. ;) (Jada, klart jeg kan ha både CD-spiller og PC somkilder. Da slipper jeg å rippe alt på en gang.)

    Baard skrev:
    Grunnen til at jeg taster innpå tråden din er at, i mid-fi segmentet, så er det ikke mye slår kombinasjon NAS og Logitech Touch hverken på pris, funksjonalitet og ikke minst kvalitet. Du trenger en PC for å sette det opp, men etter det så spiller NAS/Touch mot din DAC.
    Tenkt tanken, som sagt, men tar en ting om gangen. Et NAS med speiling kan være kjekt å ha til digitalfotoene mine også.

    Baard skrev:
    Det må jo være morro å begynne med nedlasting som kilde til ny musikk og i tillegg få tilgang til på hig-rez materiale 24/96 fra: Linn, Naim, B&W etc..
    Spiller faktisk en del fra PC-en gjennom en Abrahamsen A-Dac og et par små aktive monitorer for nærfeltslytting allerede, og snart er hodetelefonforsterkeren min også ferdig, så da blir det enda mer PC-musikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Haavard skrev:
    Jeg ville ha bygget egne høyttalere om jeg skulle oppgradert ;D
    Artig lesning, men hvorfor toslink til dac?
    Er ikke det det samme som lyskabel, coax er vel det foretrukne i hifikretser sies det.

    Håvard
    Toslink er ofte det beste og enkleste, fungerer godt selv til hi-rez og gir galvanisk skille.

    Er jo enkelte i hifi kretser som bruker rca terminert coax, stort dårligere løsning finnes ikke.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Jeg har ført opp Squeezebox Touch på ønskelista kona fikk før julehandelen. ;)
    Flott - håper du har en snill kone. Du kommer ikke til å angre på anskaffelse av Touch.

    http://stereophile.com/computeraudio/logitech_squeezebox_touch_network_music_player/

    Conclusion
    By now you'll little doubt of my enthusiasm for the Logitech Squeezebox Touch. Streaming music from the Internet is great for an unlimited supply of background music, but high-definition downloads can be brought to your stereo system by the Touch. with ease and excellent sound. How you connect the Touch is up to you—its analog outputs are more than serviceable, even for HD, and its digital outputs into your choice of DAC or processor are better than CD ever was. The Touch's USB output was a surprise, and offered remarkable performance. And a rising tide of modifications offers the promise of further improvements.

    Store ord i bold her, men understreker vel egentlig at dette er en fiks liten sak.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Veldig godt skrevet innlegg på tråden din Dazed ;D Du har absolutt skrivekunnskapene i orden ;)

    Har forresten en squeezebox touch i yankene selv, men har forstått det slik at det ikke er en plug and play, men må innstaleres med programvare på pc ???

    Destiny.. :)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Toslink er ofte det beste og enkleste, fungerer godt selv til hi-rez og gir galvanisk skille.

    Er jo enkelte i hifi kretser som bruker rca terminert coax, stort dårligere løsning finnes ikke.
    Tja, når det gjelder SPDIF over Toslink eller RCA så har mitt valg alltid vært RCA kabel. Fordi jeg liker det slik :)
    Hvorvidt det ene er signifikant dårligere/bedre enn det andre kan sikkert føre til mange morsomme utledninger her inne.

    Det kan være gunstig med et galvanisk skille i enkelte tilfeller, men der PC er en komponent i signalkjeden vil RF være den største synderen. RF sprer seg like godt i luft som over kabel. Tilstrekkelig avstand mellom PC og resten av komponentene er vel så viktig.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Destiny skrev:
    Har forresten en squeezebox touch i yankene selv, men har forstått det slik at det ikke er en plug and play, men må innstaleres med programvare på pc ???

    Destiny.. :)
    Det er riktig, det er en liten terskel. Men ikke større enn at hvis man er fortrolig med å innstallere øvrige programmer på PC så går dette helt greit. Også har du jo oss her inne :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Destiny skrev:
    Veldig godt skrevet innlegg på tråden din Dazed ;D Du har absolutt skrivekunnskapene i orden ;)
    Takk.

    Destiny skrev:
    Har forresten en squeezebox touch i yankene selv, men har forstått det slik at det ikke er en plug and play, men må innstaleres med programvare på pc ???

    Destiny.. :)
    Jo. Squeezeserver må vel kjøre på en PC (evt. i form av et NAS) på lokalnettet. I alle fall hvis du vil spille noe annet enn internettradio.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Destiny skrev:
    Har forresten en squeezebox touch i yankene selv, men har forstått det slik at det ikke er en plug and play, men må innstaleres med programvare på pc ???

    Destiny.. :)
    Det er riktig, det er en liten terskel. Men ikke større enn at hvis man er fortrolig med å innstallere øvrige programmer på PC så går dette helt greit. Også har du jo oss her inne :)
    Ja det er helt klart mange hjelpsomme på sentralen :) og det er jo veldig bra :)

    Får se om det ikke havner en squeezbox touch her til året.

    Destiny.. :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Nå ligger det jo et par PSB Synchrony One ute på bruktbørsen til 20k. Burde kanskje passe oppsettet ditt bra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Nå ligger det jo et par PSB Synchrony One ute på bruktbørsen til 20k. Burde kanskje passe oppsettet ditt bra.
    ;)

    Har du smuglest i høyttalertråden min, nå?

    Den er blant høyttalerne jeg har på lista for prøvelytting. Aberet med den er at den har 4 Ohm nominell impedanse, ogimpedanse ned mot 2,7 Ohm (?) ved enkelte frekvenser. Jeg er litt skeptisk til såpass lavimpedante høyttalere siden jeg har tenkt å kjøre med to brokoblede Abrahamsen V4. Dessuten er det foreløpig ingen midler å bruke på høyttalere, så jeg får ta det etter hvert.

    Takk for tipset likevel.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Dazed skrev:
    Destiny skrev:
    Veldig godt skrevet innlegg på tråden din Dazed ;D  Du har absolutt skrivekunnskapene i orden ;)
    Takk.
    Destiny skrev:
    Har forresten en squeezebox touch i yankene selv, men har forstått det slik at det ikke er en plug and play, men må innstaleres med programvare på pc ???
    Destiny.. :)
    Jo. Squeezeserver må vel kjøre på en PC (evt. i form av et NAS) på lokalnettet. I alle fall hvis du vil spille noe annet enn internettradio.
    Faktisk ikke, Touch har en liten innebygd server så den kan kjøre uten noe annet enn lydfiler tilkoblet via internett eller USB/SD kort.
    De eldre squeezeboxvariantene må ha squeezeboxserver på en PC eller NAS. Skal du kjøre Inguz må du ha en server PC med litt krefter.

    Edit; Oppklart uklarhet ang. avspilling av filer fra nettverk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Faktisk ikke, Touch har en liten innebygd server så den kan kjøre uten noe annet enn lydfiler tilkoblet via nett eller USB.
    Stemmer dette, altså? Kan jeg bare ha filer liggende på et delt drev på nettverket, og få tak i disse fra Touch uten Squeezeserver?
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Siden dette ble krysspostet i squeezebox vennetråden så kryssposter jeg svaret mitt tilbake her så det ikke skal være noe tvil:
    Beklager å ha gitt deg falske forhåpninger. 
    Som andre har nevnt kan den innebygde serveren i Touch kun spille fra USB, minnekort eller lydstreamer fra nettet. Du kan forsåvidt sette opp din egen lydstream på en PC og avspille denne med squeezebox på ditt lokale nett men det blir vel for spesielle anvendelser.
    Skal du spille av filer fra ditt lokale nettverk må du altså ha squeezeboxserver kjørenede på en PC eller NAS.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var det jeg trodde. Ingen fare. Måtte bare dobbeltsjekke. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For en stund siden lurte jeg litt på om en skjermet nettkabel til forsterkeren min kunne hjelpe til med å begrense tomgangsbrummet jeg opplever med den. I det nye nummeret av TAS kårer de Shunyata Venom 3 til årets powerkabel, og den kostet bare $95. Det blir ca. 583 NOK med dagens kurs, og så litt frakt og mva oppå der.

    Nå må jeg ha med norsk støpsel, så bestilling fra USA utgår jo, men så viser det seg at prisen i Norge for den kabelen er 1900 Kr! Aiaiai! tror jeg ser på Supra i stedet hvis jeg skal ha nettkabler. ::) Greit at butikker skal tjene penger, men å sitte igjen med en avanse på ca. 1000 spenn for et produkt til 1900 synes jeg blir litt i overkant!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Lytteromet" (les: "kjellerstua") ser forresten sånn ut:



    ...Og med den gamle forsterkeren låt det slik:



    (Får ta en ny måling snart.)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Men, hey ... bilder er obligatorisk. ;)
    Ja, ja. Hvis det er obligatorisk, så. Jeg kan vel oppdrive et lite bilde, selv om dette er ganske ordinære greier.

    Dessuten er det et mareritt å ta bilder av mørke, blanke bokser i mørke kjellerstuer, så jeg måtte svelge en kamel og bruke blitz! :(

    Sånn ser det i hvert fall ut. ...Inntil videre: ;)
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg er overrasket over hvor høyt jeg kan spille nå, uten at det blir ubehagelig i det hele tatt. Klart og rent, uten grums. I alle fall i forhold til før. :) Testet litt med Rammstein i går, og la ikke merke til at kone og hund rømte kjelleren og smalt igjen to dører etter seg på veien. ;) Kan ikke være bra for ørene dette.

    Den beste måten jeg kan beskrive forbedringen på, er at det virker som hele frekvensområdet er "vasket" for støy, og alle detaljer nå lar seg skille fra hverandre mye bedre. Det var på tide å bytte forsterker.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK.

    Det har vært noen laaange hvileskjær underveis. Jeg begynte å kjøpe deler for sikkert 4-5 år siden, og har gjort litt innimellom, men stort sett har det stått stille. Nå ser det likevel ut som hodetelefonforsterker-prosjektet endelig drar seg mot slutten.

    Prosjektet består av en PPA v2 med en STEPS v1.2 strømforsyning og et "modified Linkwitz" crossfeed-filter.

    PPA-en er en litt artig konstruksjon med BB OPA737 på høyre og venstre kanal, samt forsterking (vel, "styring", i alle fall. (unity gain)) med en BB OPA627 på "ground"-kanalen. Foreløpige lyttetester er meeeeget lovende. Satt opp med høy gain på 11x for å drive de 300 Ohms Sennheiser HD-650-klokkene mine skikkelig.

    (Det gjør den med bravur, men den høye forsterkningsgraden gjør at opampene oscillerer litt og lager litt støy i diskantområdet med typiske 32 Ohms hodetelefoner. Dette er et bevisst valg for å få nok lydtrykk med HD-650, så får jeg bygge noe annet til å drive Denon-klokkene.)

    Kabinettet er fra Par-Metal og knottene fra en eller annen ebay-selger.

    Nå trenger jeg bare å pynte litt på noen loddepunkter og bytte til mer permanent og penere kabling, så skal det være i boks.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her i gården går utviklingen både fremover og bakover i tid, for å si det sånn. :) Julegavene fra kona var en Squeezebox Touch OG en Pro-Ject Debut III. ;D Absolutt ikke verst!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Slettes ikke dumt med jul og sikkert et hint om at hun liker at du holder på hjemme.
     

    kenneth1979

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    2
    Ser bra ut. Interesant lesing i første innlegg også.
    Kunne tenkt meg Abrahamsen selv. Har aldri hørt det, kun om det. Men det SER jo også utrolig bra ut :)

    Artig med egenbygd headfi og. Snoker selv på en DIY rør-amp fra Bottlehead.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var så flink, syntes jeg, som ventet til i dag med å kjøpe RIAA-trinn, for da kunne jeg gå innom hos Solberg (som er stengt på mandager) og ta med meg en Pro-Ject Phono Box II USB, men han holdt stengt i romjula, gitt, så det hjalp ikke. :(

    Da ble det en kjapp tur til Klubben i stedet, og jeg tok med meg en NAD PP-3. Duger sikkert greit, men jeg kan jo alltids sette opp et riaa-trinn på lista over planlagte oppgraderinger sammen med Acryl-it og Speed Box II. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da var endelig alle CD-ene rippet til flac og lagt inn i squeezeserveren på PC-en. Får vel planlegge med et NAS eller noe etter hvert. Lurer på om denne Squeezebox-en gjør nytt drivverk unødvendig, jeg. Kan se sånn ut.

    ...Og å sette opp Spotify-plugin i Squeezebox Server var jo så lett som bare det! :-D Fremtiden er her! ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har du en moderne - såkalt jitterimmun DAC - er drivverk ganske uviktig. Dette har jeg sjekket grundig før jeg solgte alle mine CDspillere. Hos meg går det utelukkende trådløst via tre Squeezeboxer - helt problemfritt. Men for all del: det er mange gullører som har sterke meninger om dette - hehe.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvor immun Abrahamsen V6.0 er eller ikke er mot jitter, men jeg tror i alle fall ikke det låter noe dårligere fra Squeezebox-en enn det gjorde fra Marantz CD-spilleren jeg solgte, eller fra DVD-spilleren som har vikariert som drivverk i ettertid.

    I tillegg så må det jo være fordeler ved et solid state "drivverk" (Squeezebox) uten bevegelige/mekaniske deler.

    Men, vi får se hva det blir til. Det har i alle fall ingen hast nå. Spesielt ikke mtp. at jeg har fått platespiller, og nok kommer til å kjøpe musikk på vinyl en stund fremover, siden den gamle sjarmen med å snurre LP-er er tilbake i kjellerstua.

    Selv Spotify plugin-en synes jeg låter helt OK, og kommer nok til å bli mye brukt sånn til daglig-musikk. Artig at displayet på Touchen viser musikken fra Spotify på akkurat samme måten som den jeg har lokalt, med cover art og alt. Jeg er ganske fornøyd med dette opplegget, må jeg si!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Der fikk jammen Solberg inn de par små-oppgraderingene jeg bestilte til julepresangen også.

    En Slik:



    Og en slik:



    Spent på om jeg kommer til å høre noen forbedring. Kulere ser det i alle fall ut! ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det testet, og her er det liten tvil om at det ble en skikkelig forbedring. Hele lydbildet ble på en måte strammet skikkelig opp, bakgrunnen ble mye "svartere", og bassen hørtes ikke ut som den kom fra samme spilleren. Dette ble bra. Ikke kostet dette mye heller, så den nye vinyriggen passer godt inn i "Dazed's mid-fi".

    Plukket med meg Robert Plants "Band Of Joy" på 180 grams vinyl på hjemveien, og det låt fett, men det som imponerte mest var faktisk en plate fra den lille bunken min med musikk jeg kjøpte på åttitallet. "Helix - Walking The Razor's Edge".

    Som sagt er det veldig moro å spille LP-er igjen, og den billige spilleren låter nesten uforskammet morsomt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn