Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.056
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med tilbeketredenen i vinylens mørke verden! ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Artig lesning, og jeg kjenner meg igjen i mye av det som er skrevet i tråden her. Alt i fra 80 talls low-mid -fi til oppgraderingspøkelse,til dagen Squeeze avspilling. ;D
    Gratulerer så mye med nytt vinylopplegg, det er nå lommeboka begynner å miste sin form etter hvert. Snart ser den bare ut som en vrengt baklomme, etter alle platekjøpene ;D ;D

    Stå på Dazed, og bilder er som sagt selvfølgelig en nødvendighet i slik en tråd ;)

    mvh
    Lars
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer masse med ny vinylsnurrer Dazed ;D detta blir bra, og som sagt vinylsnurrer bør finnes i alle møblerte hjem!

    Da er det bare å fylle opp vinylsamlinga ;)

    Destiny.. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk gutter.

    Jeg er overrasket over hvor bra dette funker. Det er jo som sagt en ganske billig platespiller. Speedbox-strømforsyningen som sørget for mye jevnere hastighet og akryltallerkenen som ikke vibrerer og "ringer" slik ståltallerkenen tydeligvis gjør, gjorde mye, men likevel: Dette er en av de billigste (ordentlige) spillerne som er å få tak i, og jeg skal ikke si at det låter bedre enn CD/Squeezebox-oppsettet, (for jevnt over gjør det nok (forhåpentligvis) ikke det), men med gode vinylskiver låter det fett, dynamisk og med en enorm morofaktor. Skal teste litt med ting jeg har både på god vinyl og på CD for moro skyld.

    Kan i alle fall foreløpig konkludere med at totalopplevelsen er bedre med god vinyl når jeg setter meg med for å aktivt høre på musikk. ...Når platene er i god stand og innspillingen er bra, selvsagt.

    Kan tenkes at dere har rett i at det blir kjøpt noen svarte skiver fremover, ja. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sitrap pr. dags dato:

    Kilder:
    • Logitech Squeezebox touch. Streamer filer fra PC, som ikke er stille nok. Ønsker meg et NAS.
    • NAD T532 DVD-spiller. I "ut"-boksen. Ønskes byttet ut med en Cambridge Azur 650BD (blu-ray). Vurderer om jeg fremdeles har lyst på/bruk for et Little Dot CDP_1 CD-drivverk e.l.
    • Abrahamsen V6.0 DAC. De ovennevnte pluss TV-tuneren spiller gjennom denne.
    • Pro-Ject Debut III med 12" akryl platetallerken og Speed Box II strømforsyning. Ortofon OM5e pickup sitter på, men en Stylus 20 stift er i posten fra Big Dipper, bare for å slippe å ha "den billigste pick up-en". ;)
    • NAD PP-3 RIAA-trinn. Ønskes byttet ut med f.eks. en Graham Slee Gram Amp 2 eller et DIY-alternativ fra samme sted.

    Forsterkeri:
    • Abrahamsen V3.0UP
    • Abrahamsen V4.0UP. Det eneste jeg har å utsette på denne er evt. litt lite gain, "I tilfelle jeg får lyst til å spille jævlig ekstremt høyt en gang." ;) Skal ha en til og prøve å kjøre dem som brokoblede monoblokker.

    Høyttalere:
    • Dali 700. De gamle trotjenerne fra 1991 er fremdeles i tjeneste, og jeg er veldig imponert over hvor bra de henger med. De skalerer fint etter hvert som jeg oppgraderer de andre komponentene, og spiller slik jeg liker det. Det finnes selvsagt bedre, og jeg har lyst til å oppgradere etter hvert, men det kan ikke bli i nær fremtid. Heldigvis føler jeg altså ikke noe presserende behov. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som bestilt kommer noen kjappe og ikke egentlig så vellykkede bilder fra før og etter oppgraderingen av julepresangen.

    Som det synes av bildene har dvd-spilleren blitt forvist til under TV-en (som er gammel og tjukk, men som jeg ikke gidder å komme med noen unnskyldninger for, siden dette pokker meg (heldigvis) ikke er AVforum.) ;)

    Og dæven steike, såmye støv som dukker opp her i kjellerstua når man må slå på blitzen. :(
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bordet fullt av rot og kameraet som er lagt bort i sekken sin gjør at det får vente til neste gang. ;)

    Når det er sagt, kunne jeg godt tenke meg å dra frem kamerastativet og gjemme bort blitzen, og ta noen bilder en dag sola kan bidra med litt lys inn gjennom kjellervinduene, og ta noen litt mer flatterende bilder. Blitzlyset gjør jo at alt ser jævlig ut. Hverken frontstoffet på Dali-ene eller TV-en ser jo grå ut IRL. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Bordet fullt av rot og kameraet som er lagt bort i sekken sin gjør at det får vente til neste gang. ;)
    Unskyldninger ;)


    Dazed skrev:
    Når det er sagt, kunne jeg godt tenke meg å dra frem kamerastativet og gjemme bort blitzen, og ta noen bilder en dag sola kan bidra med litt lys inn gjennom kjellervinduene, og ta noen litt mer flatterende bilder. Blitzlyset gjør jo at alt ser jævlig ut. Hverken frontstoffet på Dali-ene eller TV-en ser jo grå ut IRL. ;)
    Kamera, en gudegave. Blitz, djevelens verk.

    Kommer vel flere bilder etterhvert :)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Kamera, en gudegave. Blitz, djevelens verk.

    Kommer vel flere bilder etterhvert :)
    Her får du som bestilt, selv om jeg ikke orket å fra frem stativ og alt det der, så det blir nok et håndholdt, skjevt, uskarpt og kornete bilde til. ;) Det er i alle fall ca. fra lytteposisjon, (vel, 50cm over.) slik du ønsket.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk :)
    Syns det er morro å se hvordan andre har det i heimen.
    Ikke plass til så mye mere i racket ;) Hva slags fisker har du i karet foresten ?

    Ser jo også at du har relativt dårlig plass til sub. Så foresten at det lå en klipsch sub på finn, en på Øya som skulle selge. Regner med at du vil bygge sjøl men ta en titt.
    http://www.klipsch.com/na-en/products/ksw-12-specifications/ en sånn en.
    Relativt kompakt sak.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Takk :)
    Syns det er morro å se hvordan andre har det i heimen.
    Bare moro for meg også, selv om mine greier strengt tatt ikke er så mye å vise frem. ;)

    JanR skrev:
    Ikke plass til så mye mere i racket ;)
    Det kan du jammen si. Har tenkt på andre løsninger. Sett på noen rack med seks hyller, men de koster jo skjorta. Ikke faen om jeg bruker ti lapper på en hylle. ;) Kom akkurat på at hvis jeg får en flat TV som kan henge på veggen, kan jeg jo bruke toppen av TV-racket til komponenter også. Hmmm! :)

    JanR skrev:
    Hva slags fisker har du i karet foresten ?
    Ikke verst observant, du, Jan. ;) Akvariet er konas. Et lite ferskvannsakvarium på 60l eller noe slikt, bare, som hun fikk av meg til jul for 6-7 år siden. Nå er det en stim med platy (som formerer seg noe jævlig. Blir flere av dem for hver uke som går ;) ), noen praktbotia, 2-3 kongotetra og et par maller som har vært med fra starten, og har blitt usannsynlig digre i forhold til det lille akvariet de bor i.

    JanR skrev:
    Ser jo også at du har relativt dårlig plass til sub.
    Det kan du si! :) Heldigvis vet jeg ikke helt om jeg trenger en heller, men det hadde jo vært moro å teste.

    JanR skrev:
    Så foresten at det lå en klipsch sub på finn, en på Øya som skulle selge. Regner med at du vil bygge sjøl men ta en titt.
    http://www.klipsch.com/na-en/products/ksw-12-specifications/ en sånn en.
    Relativt kompakt sak.
    Takk for tipset. Akkurat nå er det nok ikke plass i budsjettet heller til noen sub, men jeg skal ta en kikk. Du har rett i at jeg liker å pusle med å lage ting sjøl, og det enkleste er nok å bare sette "sub" opp på lista over ting jeg skal begynne med når alle de andre prosjektene er ferdige. ;) Det er mange etter hvert. Du vet; det er ikke bare hifi jeg bruker opp tiden min på.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tv på veggen er nok kanskje det enkleste alternativet ?
    Ikea har expedit hyllene sine, de kan brukes til mye og mangt.
    http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/series/09064/

    Har ett par kar oppe og går her også, 100l og 170l, fisk er morro :)
    Vokser det noe ut av karet hennes er det bare å si i fra så kan vi bytte de i noen mindre (maller)
    Endel ung ancistrus gående her.

    Sub ja, hadde jeg vist det litt tidligere så skulle du fått lånt en jm lab sw-700 jeg har stående. Den skal leveres til ny eier i morgen.


    Dazed skrev:
    Takk for tipset. Akkurat nå er det nok ikke plass i budsjettet heller til noen sub, men jeg skal ta en kikk. Du har rett i at jeg liker å pusle med å lage ting sjøl, og det enkleste er nok å bare sette "sub" opp på lista over ting jeg skal begynne med når alle de andre prosjektene er ferdige. ;) Det er mange etter hvert. Du vet; det er ikke bare hifi jeg bruker opp tiden min på.
    Ser den :)
    Litt annet å holde på med her også, selv om det ikke virker sånn innimellom ;)

    Viktigste er uansett at man har ett fungerende anlegg som man er nøyd med. Pusle med litt DIY og denslags kan man ta når man har både tid og råd. Så lenge man har musikk i heimen er det ikke noe hast med noe som helst, imho.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Tv på veggen er nok kanskje det enkleste alternativet ?
    For ikke å snakke om at det er artigere å kjøpe TV enn hylle. ;)

    JanR skrev:
    Vokser det noe ut av karet hennes er det bare å si i fra så kan vi bytte de i noen mindre
    Det er notert. Regner med at det stopper seg selv.

    JanR skrev:
    Viktigste er uansett at man har ett fungerende anlegg som man er nøyd med. Pusle med litt DIY og denslags kan man ta når man har både tid og råd. Så lenge man har musikk i heimen er det ikke noe hast med noe som helst, imho.
    Så sant. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Debut III med 12" akryl platetallerken og Speed Box II strømforsyning. Ortofon OM5e pickup sitter på, men en Stylus 20 stift er i posten fra Big Dipper, bare for å slippe å ha "den billigste pick up-en". ;)
    Nå er 20-en på, og det ble mer detaljert og crisp over hele fjøla, men jeg lurer nesten på om det er litt vél skarpt i toppen nå. Får gi det litt tid og se. Har til nå bare hørt tre minutter av en plate jeg aldri har hørt før (Judas Priest - Turbo, på hvit vinyl fra Back on Black), og jeg hadde selvsagt ikke tid til å spille litt med den gamle stiften før jeg byttet. ;)

    Får se.

    Likevel er jeg fremdeles litt sjokkert. Det skal ikke låte såpass bra av så billig utstyr, vel? :D

    ....Edit: Jeg plages litt av øresus innimellom, og da høres all musikk fra gode anlegg litt plagsomt skarp ut i diskanten. Tror det er det som skjer nå. Ny vurdering i morgen fra uthvilte ører vil følge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Debut III med 12" akryl platetallerken og Speed Box II strømforsyning. Ortofon OM5e pickup sitter på, men en Stylus 20 stift er i posten fra Big Dipper, bare for å slippe å ha "den billigste pick up-en". ;)
    Nå er 20-en på, og det ble mer detaljert og crisp over hele fjøla, men jeg lurer nesten på om det er litt vél skarpt i toppen nå. Får gi det litt tid og se. Har til nå bare hørt tre minutter av en plate jeg aldri har hørt før (Judas Priest - Turbo, på hvit vinyl fra Back on Black), og jeg hadde selvsagt ikke tid til å spille litt med den gamle stiften før jeg byttet. ;)
    Ved å senke armen litt demper du litt i toppen tror jeg. Det jeg har blitt fortalt iallfall men jeg er ikke noen ekspert.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset, men armen har ikke den justeringsmuligheten. Stiften har nøyaktig samme dimensjoner som den gamle, så den skal sitte "korrekt", om ikke annet. Jeg tror som sagt skarpheten kommer av slitne øresus-ører, så jeg venter litt før dommen faller. Uansett er lyden blitt mer detaljert og enda mer dynamisk. Tipper alt er i sin skjønneste orden likevel.

    Edit: Allerede nå er mye av plagsomheten borte, og jeg hører bare mye mer i toppen enn jeg innbiller meg at var der tidligere. Vanskelig å si med sikkerhet, selvsagt, men jeg tror altså at 5E-stiften ikke var like "crisp".

    Edit 2: Nå er "problemet" helt fraværende, og Robert Plant - Band Of Joy strømmer fra høyttalerne med kun vellyd. :)

    Puh! (Eeegentlig er det vel ikke så positivt at det er ørene som kødder, men likevel.) ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Haha! Jeg har hørt "stemmene og lydene langt ute til venstre og høyre for høyttalerne" på Roger Waters' "Amused To Death" før, trodde jeg. Har ikke spilt den CD-en på lenge, og i alle fall ikke etter at jeg begynte å oppgradere anlegget sommer, eller med toe-in på høyttalerne.

    I går satt jeg den på (flac fra squeezebox-en), og skrudde opp lyden litt, før jeg satt meg tilbake med laptopen på fanget og surfet litt. Så måtte jeg stoppe musikken for å høre hva kona snakket til meg om inne på hjemmekontoret. ...Men hun hadde ikke sagt noe, hevdet hun. Det tok tre sekunder før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Moro!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skulle du sett!

    Der lanserte jammen Pro-Ject et "Upgrade Kit" til Debut III, med plateklemme, føtter og fancy, shiny motvekt! '



    Må ha det, bare må ha det! :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Haha! Jeg har hørt "stemmene og lydene langt ute til venstre og høyre for høyttalerne" på Roger Waters' "Amused To Death" før, trodde jeg. Har ikke spilt den CD-en på lenge, og i alle fall ikke etter at jeg begynte å oppgradere anlegget sommer, eller med toe-in på høyttalerne.
    Jasså, du er en av de ;)


    Dazed skrev:
    Skulle du sett!

    Der lanserte jammen Pro-Ject et "Upgrade Kit" til Debut III, med plateklemme, føtter og fancy, shiny motvekt! '



    Må ha det, bare må ha det! :D
    Hehe kjenner det kribler ja ??? :D

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Jasså, du er en av de ;)
    Nei, ja, hvem? ;) Har ikke alle den plata, da? Jeg tipper jeg finner'n i hylla di hvis jeg leter litt også. Bare innrøm det. ;)

    JanR skrev:
    Hehe kjenner det kribler ja ??? :D
    Litt så. Pro-Ject fyren på Facebook klarte ikke å svare på når det kom i butikkene, dog.

    Kan ikke bytte ut julepresangen fra kona, må vite, men henge på fancy stasj, DET må være lov! ;)

    Du trenger vel ikke dette. Mener å huske du har en ganske mye råere snurrer?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Jasså, du er en av de ;)
    Nei, ja, hvem? ;) Har ikke alle den plata, da? Jeg tipper jeg finner'n i hylla di hvis jeg leter litt også. Bare innrøm det. ;)
    På kassett faktisk, helt sant.
    Cd'n hev jeg fan i vold for lenge siden. Uten at jeg helt husker eller vet hvorfor. Nuvel.


    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Hehe kjenner det kribler ja ??? :D
    Litt så. Pro-Ject fyren på Facebook klarte ikke å svare på når det kom i butikkene, dog.

    Kan ikke bytte ut julepresangen fra kona, må vite, men henge på fancy stasj, DET må være lov! ;)

    Du trenger vel ikke dette. Mener å huske du har en ganske mye råere snurrer?
    Hehe helt klart. Så i løpet av sommer-høst så finns det vel i butikk. Solberg kan vel skaffe kanskje når den tid kommer ?
    Nå regner jeg med at vinylsnurrer har kommet for å bli hos deg :)
    Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.

    Har en gammel Micro Seiki, duger lenge til meg.
    Kjerringa har en gammel Luxman, nøyd ho med :)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Hehe helt klart. Så i løpet av sommer-høst så finns det vel i butikk. Solberg kan vel skaffe kanskje når den tid kommer ?
    Håper det. Jada, Solberg fører Pro-Ject. Det var han jeg fikk til å bestille akryltallerken og speed-box til meg.

    JanR skrev:
    Nå regner jeg med at vinylsnurrer har kommet for å bli hos deg :)
    Det kan du stole på. :) Merker jeg har savnet det. Det har en helt egen sjarm å snurre plater. Bruker squeezeboxen med de rippede cd-ene mine mye også, selvsagt (spesielt siden jeg har ytterst å LP-er foreløpig), men det er en bedre feeling å spille vinyl.

    JanR skrev:
    Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.
    Ja, hjelper det egentlig noe særlig?


    JanR skrev:
    Har en gammel Micro Seiki, duger lenge til meg.
    Kjerringa har en gammel Luxman, nøyd ho med :)
    Det vil jeg tro. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.
    Ja, hjelper det egentlig noe særlig?
    Njaa, ble ikke værre med. Tror det fungerer bedre for noen enn for andre. Mener å høre en litt strammere bunn med enn uten. Den her veier litt, 800gram + -
    Ikke flytende min vettu så da er det litt mere fritt - frem med denslags leker. Den her er det steinost her på forumet som lagde i sin tid, meget bra jobb, ikke mange av de her heller så føler meg jo litt priviligert. Og ikke ulik originalen :)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Eneste jeg har av ekstras her på min er clamp/platevekt.
    Ja, hjelper det egentlig noe særlig?
    Njaa, ble ikke værre med. Tror det fungerer bedre for noen enn for andre. Mener å høre en litt strammere bunn med enn uten. Den her veier litt, 800gram + -
    Ikke flytende min vettu så da er det litt mere fritt - frem med denslags leker. Den her er det steinost her på forumet som lagde i sin tid, meget bra jobb, ikke mange av de her heller så føler meg jo litt priviligert. Og ikke ulik originalen :)

    /jan
    Får takstere den en dag. ;)

    Tror jeg bør holde meg til lettere varianter, for jeg kan ikke tenke meg at hverken lageret eller motoren på den bilige Debut-en er veldig overdimensjonert. ;) ...Men når Pro-Ject snart leverer en selv TIL Debut III, er nok alt på stell. (I alle fall gjelder garantien.) :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Pro-Ject sin clamp er også blytung.

    Har den og innbiller meg at den har sin misjon til en såpass lett tallerken men jeg oppgraderte med Speedbox SE og vegghylle samtidig så¨hva som gjør hva vet jeg ikke.

    Uansett er det mulig å strekke strikken ganske langt med en Pro-Ject, min er i en helt annen gate nå enn den var når den kom fra butikken.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Og så lenge man holder seg til original deler er det vel ingen fare. Garanti osv.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Pro-Ject sin clamp er også blytung.
    Den på bildet over har kan da ikke veie så voldsomt mye?

    Anonym skrev:
    Har den og innbiller meg at den har sin misjon til en såpass lett tallerken men jeg oppgraderte med Speedbox SE og vegghylle samtidig så hva som gjør hva vet jeg ikke.
    Jeg har kjøpt en vanlig speedbox, og en (enda lettere, men MYE mindre resonant) akryltallerken, samt en Stylus 20 i stedet for stiften som satt på OM5e pickupen, og alle disse oppgraderingene var markante. Hvis klemma, sammen med ny motvekt og føtter (de to siste tror jeg gir en noe mindre forbedring, men...) kan gi litt til, så er jeg fornøyd, jeg.

    Vegghylle, ja. Har ikke tenkt på det som en lydmessig oppgradering, men jeg trenger snart en for å få plass til flere bokser. ;)

    Anonym skrev:
    Uansett er det mulig å strekke strikken ganske langt med en Pro-Ject, min er i en helt annen gate nå enn den var når den kom fra butikken.
    Min også, føler jeg.

    JanR skrev:
    Og så lenge man holder seg til original deler er det vel ingen fare. Garanti osv.
    Et sett som selges for å oppgradere akkurat denne platespillermodellen må sånn sett være safe. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er frekk nok til å legge ut info jeg fikk fra marketingfolka til Pro-Ject pr. e-post her i tråden, jeg:

    Pro-Ject skrev:
    Tuning kit consists of :
    1. Counterweight - made from inox steel and polished. There are three
    insertabled pieces with different weight in order to adjust correct weight
    of cartridge. Counterweight is fitted excentrically, it significantly lower
    centre of gravity of the tonearm. It contributes on damping of the tonearm
    nervosity. Bass is more dry, accurate and articulated. More solid and not
    boomy. Sound of piano is very convincing.


    2a. Collet chuck clamp - made from aluminium. The surface is done by diamond
    lathe knife. Surface is fantastic. The weight of clamp is only 120 grams, so
    it doesn´t stress platter bearing with additional weight. Stress of bearing
    ball can result in higher wow & flutter. And slowly will it damage your
    bearing
    Advantages are written in 2b.

    2b. Leather mat - it is hardly recommanded to be used in combination with
    clamp, otherwise in some cases it can also degrade sound by some kind of
    absorbing of sound information. In combination with Clamp it improves
    soundstage to real 3D. It makes mid and high notes nice and pure. With
    acrylic platter it can protect against acryl-colouration of music.

    3. Feets - conical aluminium damped feets with protective dishes. Fits
    directly to Debut, just unscrew the original one and by using of the same
    screw you will fit the new one. It looks much better than original one. It
    also contributes on sound. Tuning feets deliver much better soundstage and
    protects music against boomy bass by isolating it from environment
    Hva tror dere andre om dette? (Bortsett fra at nå har jeg snart kastet så mye penger på debut-en at jeg kunne ha kjøpt en RPM5 i stedet. Sånn går det altså når man får ting i presang og dermed bør beholde dem en stund.) ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Spennende info, Dazed.
    Ja. I det som står om lydforbedringer på grunn av lavere tyngdepunkt på tonearmen med den nye motvekten har du kanskje en plausibel teori om hvorfor Groovetracer-motvekten gir bedre lyd i Rega-en din også?

    Det er en på vinylengine som snakker om Leather Mat hele tiden (som forbedring til Rega).
    Men så var det å finne en 2mm tykk myk skinnfille da...?

    Har du link til denne skinnmatta til Pro-Jet?
    EDIT: Fant den http://www.project-audio.com/main.php?prod=leatherit&cat=accessories&lang=en
    Hadde vært moro å sjekke ut denne.
    Det fikset du jo. bare å kjøre på, da. :)

    Ikke sikkert den er tilgjengelig riktig enda, men den kommer vel. Fyren som sendte meg mailen snakket om "some months" for kittet, i alle fall.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    GT-vekta har flere ess i ermet enn lavt tyngdepunkt.
    Konstruktøren vil ikke snakke så mye om hvorfor den ser ut som den gjør, han hadde nok jobb med å stoppe de som kopierer han i dag. :D
    Men lavt tyngdepunkt skal være fordelaktig sies det ja. Jeg er i alle fall happy med GT-en min. 8)

    Den filtmatta mi er litt lørvete så derfor lurte jeg på å bytte.
    Når original ny filtmatte koster 200,- (sort) eller 300,- (farget, må ha farget seff? ;D ) så ser jeg litt på andre løsninger også. ;)

    Mvh
    Rolf
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    GT-vekta har flere ess i ermet enn lavt tyngdepunkt.
    Hvilke da?


    RoDa skrev:
    Den filtmatta mi er litt lørvete så derfor lurte jeg på å bytte.
    Når original ny filtmatte koster 200,- (sort) eller 300,- (farget, må ha farget seff? ;D ) så ser jeg litt på andre løsninger også. ;)
    Det finnes jo sånne fancy med bilde av Samantha Fox på og greier. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.886
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    GT-vekta har flere ess i ermet enn lavt tyngdepunkt.
    Hvilke da?

    Det vil han som sagt ikke snakke så mye om:

    RoDa skrev:
    Konstruktøren vil ikke snakke så mye om hvorfor den ser ut som den gjør, han hadde nok jobb med å stoppe de som kopierer han i dag.
    ;)

    Mvh
    Rolf
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sclalars skrev:
    Gratulerer så mye med nytt vinylopplegg, det er nå lommeboka begynner å miste sin form etter hvert. Snart ser den bare ut som en vrengt baklomme, etter alle platekjøpene ;D ;D
    Det går troll i ord. ;) Siden dette har det kommet inn sikkert 100 skiver. Mest brukt, men mye nytt også. Dagens nedtur var at "The Cult - Love" som kom fra Amazon nå, er så skjev at den er mer fruktfat enn LP. Gidder ikke styre med å sende tilbake med tollvesen, proformafakturaer, posten og dritt, så jeg håper det finnes kjerringråd for å rette opp skeive plater. Hjelp mottas med takk.

    Dagens opptur var derimot et lite dykk i nylig innkomne og ikke enda katalogiserte varer hos "mynten". En bunke Johnny Cash, Neil Young, Jethro Tull etc, med anstrøk av Gary Moore, Van Halen og Twisted Sister ble resultatet. Toppen var en mint condition Johnny Cash - Look at Them Beans, i forseglet shrinkwrap fra 1975 uspilt. Artig!

    ...Samt en bunke strøken heavyrock fra åttitallet kjøpt på bruktbørsen. Har litt å høre gjennom nå. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Dagens nedtur var at "The Cult - Love" som kom fra Amazon nå, er så skjev at den er mer fruktfat enn LP. Gidder ikke styre med å sende tilbake med tollvesen, proformafakturaer, posten og dritt, så jeg håper det finnes kjerringråd for å rette opp skeive plater. Hjelp mottas med takk.
    Hmm. Jeg sendte Amazon en mail likevel, der jeg forklarte at plata var skjev, det kommer til å koste ca. $45 å sende den i retur, og at jeg ikke har så veldig lyst til å styre med utførselsdokumenter, tollvesenet, etc, og spurte om de hadde noen forslag til hvordan dette kunne fikses.

    En time etterpå er det plutselig trukket penger fra visakortet mitt, og jeg har plutselig en aktiv ordre på en ny plate på Amazon. :eek:

    Håper virkelig at de i det minste har tenkt å refundere pengene for en av platene. Ellers skal jeg... eh, sende en mail til! :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn