Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Stor gutt i dag jo. Gratulerer så meget.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stor gutt i dag jo. Gratulerer så meget.
    På alle måter, og enda større blir jeg vel når bursdagskaka kommer. :) Takker!

    Grattis med dagen unge mann.
    Håper det blir harde pakker.;)

    /Ruby:)
    Takker, neeeesten like unge mann. ;) 7D-en fungerte vel som hard nok pakke, tenker jeg. :)

    ...Og i og med at denne ble ferdig for et par dager siden, føler jeg meg egentlig tilstrekkelig begavet i dag. :)

     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden det har skjedd eller blitt skrevet noe her nå. :)

    Vel: Kveldens prosjekt her har vært å endelig få montert på Jelco SA-250ST-armen jeg har hatt liggende en stund, på platespilleren. ...eller Prosjekt "Hvordan redusere gjensalgsverdien av en Pro-Ject Debut til null og niks på en liten time." ;)

    Dette var i høyeste grad det svenskene kaller "vedbodstrimning", men med drill, Dremel, superlim, et par skruer og noen skitne triks, gikk det da på et vis.

    Jeg forventet egentlig ingen som helst lydforskjeller, men Jelco-armen er en perfekt match med DV-10x5, der Pro-Ject 8.6D bare var en OK match, og jeg satte den opp med Baerwald-nullpunkter (I alle fall forhåpentligvis "close enough for government work".) i stedet for Stevenson. Vet ikke hva som gjorde det, men førsteinntrykket er i alle fall: BASS! :) Får ta noen runder i morgen. Lytte skikkelig. Bare bassen ikke ble for mye av det gode. Får se hvordan det høres ut med friske ører i morgen.

    Bilde kommer sikkert i morgen. Må modifisere støvlokket litt, for det gikk visst ikke på mer. :)

    ....Man skal jo ha noe å holde på med, liksom.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.211
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se det ja, gratulerer, endelig skjedde det!

    Jelco'n er glimrende til mange PU's den Dazed, og øker levetid og gjensalgsverdi på Debuten betraktelig!

    / Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Endelig ja :)
    Da ser vi fram mot bilder og en utvidet rapport.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk gutter. Dere vet hvor jeg bor hvis det vil sjekkes med egne øyne og ører.

    Ang verdien er det nok bare for undertegnede den har økt, for å kjøpe en brukt spiller der armen er spjelket på i et hull som fra undersiden ser alt annet enn pent ut, er nok ikke SÅ interessant for de fleste. :) Men jeg fikk jo armen grisebillig, og spilleren er jo eller ikke noen dyr sak akkurat, og siden det ser OK ut og funker bra, har bruksverdien for meg økt, og det er jo det viktigste. Om jeg går glipp av de 1500 Kr man kunne fått for en urørt brukt Debut når jeg en gang skal oppgradere, får heller være. Det lider jeg ingen nød av.

    Det må sies at originalarmen og -kabeltermineringen som ble fjernet ikke akkurat ga noe voldsomt kvalitetsinntrykk, forresten.

    Skal knipse et bilde av den i kveld.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tilgi meg Fader, for jeg har syndet. Jeg har urene tanker om en annen platespiller, enda den jeg allerede har gjør nytten helt tilfredsstillende.



    Michell Gyro SEduction. *sikle*
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det "la vær", så jeg sikler heller en stund til. :) Tørker ikke opp etter meg heller! :-*
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    fine spillere det der
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Fine spillere ja.
    Men nå har du nettopp skifta arm på den du har, også begynner du og sikle etter ny spiller med en gang?

    Ble ikke armbyttet vellykka? Eller?:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, joda.

    Kommer bilder etterpå. Ble ganske bra, men ideelt sett burde jeg laget en innsats i mdf på baksiden så alle tre skruene fikk skikkelig feste. Fra undersiden ser det litt jævlig ut, men jeg kan skru på igje dekselet som satt over termineringen til den gamle armen, så ser det også bra ut fra utsiden. Fra oversiden ser det fint ut, bortsett fra et ubrukt skruehull som synes der den gamle armen satt. Spiller fint også. Får se hvor lang tid det tar før OCS-en min glememr det skjemmende hølet på undersiden etter den gamle armen. :)

    Får se om jeg klarer å modde lokket på en noenlunde pen måte slik at motvekta på den nye armen ikke tar i lokket. ...Og

    Fornøyd jeg, men kan jo alltids ha lyst på finere saker likevel. Noen ganger får jeg bare lyst på noe med litt mer gedigen kvalitetsfølelse, og så fantaserer jeg litt om det en stund.... Og sånn går dagene. :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    sånn er det med meg også :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.211
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed så lyset mht oppgraderinger i avspillingsdelen.....

    ShineySmileysGrin.jpg


    -
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel aldri vært noen motstander av oppgraderinger, jeg. (Jeg liker oppgraderinger som har en virkelig effekt, men det er jo ingen motsetning til dette.) Platespilleren har jeg ikke oppgradert fordi den var en gave fra kona, og da er det best at den får stå en stund. ;) Likevel må jeg innrømme at jeg ikke har (hatt) sånn voldsom tro på drivverkets betydning for vinyllyden, og ment at det er nok med jevn og korrekt hastighet og lav egenstøy. Nå er det selvsagt slik at en billig motor med remdrift og en lett tallerken kanskje ikke har de beste fortsetningene for å gi nettopp jevn nok hastighet, og en monstertallerken med noen kilos egenvekt drevet av en støysvak motor med nok dreiemoment selvsagt kan gjøre dette bedre. Så hvis jeg skal oppgradere er det nok disse tingene jeg ønsker meg. Sammen med fjærende oppheng, kanskje, siden spilleren står på stereoracket.

    Jeg ble veldig overrasket i går over den voldsomme forskjellen i lyd som kom med den nye armen. Kan virkelig litt bedre egenresonans/matching gjøre SÅ mye? Jeg ville egentlig bare ha armen fordi den ser finere ut en den superbillige som sto på.

    Skal spille noen plater etterpå for å få sjekket om jeg hørte riktig i natt. ;)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår deg Dazed. Det er sånn det er, bedre man får det, enda bedre ønsker man seg. Tror det er en naturlov som sier dette.

    Og det er klart at en bedre arm gir bedre lyd. Merka godt det når jeg flekka av Linnarmen som sto på spillern min og satte på en Helius istedet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, sånn ble det altså. Beklager litt hastverksarbeide med bilder og støvtørking. ;)

    Edit: DÆVEN, som HFS voldtar bildene når de legges inn som vedlegg.


    Ein moment, bitte! Sånn:





     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    SME er stilig, men prisen er et lite C-moment. :) LIker 20/3, f.eks.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.211
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, ja, de er stilige, men jamen tar de seg god betalt - ikke at de er alene om det da.

    Kjenner dog jeg er skeptisk mht ytelse ift pris, men det gjelder flere fabrikanter....

    / Morten
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Synes spilleren din så fin ut, utifra bildene, fikk du testet den igår kveld ?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja! Det så ikke feil ut Dazed!
    Ser bra ut Dazed.
    Slettes ikke galt :)
    Synes spilleren din så fin ut, utifra bildene, fikk du testet den igår kveld ?
    Takk. Neida, det ser ikke så verst ut når man ikke går skikkelig etter i sømmene. ;)

    Rakk aldri å spille mer enn et par låter av en helt ny, ukjent plate i går, men det låter bra, og bassen er ikke overdreven. Innbiller meg at det var mindre støy i rillene enn før, men det kan være det at det var en heeelt ny og ren plate jeg spilte, da.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, ja, de er stilige, men jamen tar de seg god betalt - ikke at de er alene om det da.

    Kjenner dog jeg er skeptisk mht ytelse ift pris, men det gjelder flere fabrikanter....

    / Morten
    Ja, hvis det stemmer at en 20/3 med SME V-arm koster ca. 85.000, så er det ganske store sko å fylle. For ikke å snakke om 250.000 for en 30/12 med V-12. ;) Fant ingen norske priser. [1] Uansett blir dette utelukkende fantasier, så prisen er litt likegyldig. ;)

    1: Joda, det gjorde jeg, men dette er fra den forrige importøren:

    Om 20/3A med V-series arm:

    - Veil pris i dag er: 90.900,- uten arm og 117.900,- inkl arm.
    Enda verre, altså. Hvordan forklares påslaget på 33.000,- ift. engelsk pris, tro?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ble fin spilleren din Stein...Og ofte er det jo morsomt å gjøre noe selv...Ihvertfall når det lykkes og en føler en har fått en endring som er til det bedre for en selv,,,:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Ja, det er klart det er gøy. :)

    Problemet oppstår når man er pirkete og irriterer seg på alt man vet om som ikke har blitt HELT 100%, eller som ikke er helt 100% fra begynnelsen av fra produsenten. (Som man kanskje oppdager når man holder på.) Sånt blir fort dyrt, for 100% finish og tekniske løsninger er sjelden gratis. :)

    Har begynt å fundere på om DIY kanskje er tingen. Plinth i POM kunne kanskje være noe, eller sandfylt MDF? Akryltallerken og lager finnes tilgjengelig fra e-bukta. Motor og strømforsyning fra Origin Live er bankers. Dette må funderes på. :) Får modellere og lage noen tegninger først, så får vi se.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Har begynt å fundere på om DIY kanskje er tingen. Plinth i POM kunne kanskje være noe, eller sandfylt MDF? Akryltallerken og lager finnes tilgjengelig fra e-bukta. Motor og strømforsyning fra Origin Live er bankers. Dette må funderes på. :) Får modellere og lage noen tegninger først, så får vi se.
    Ja hvorfor ikke.

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har begynt å fundere på om DIY kanskje er tingen. Plinth i POM kunne kanskje være noe, eller sandfylt MDF? Akryltallerken og lager finnes tilgjengelig fra e-bukta. Motor og strømforsyning fra Origin Live er bankers. Dette må funderes på. :) Får modellere og lage noen tegninger først, så får vi se.
    Ja hvorfor ikke.

    /jan
    Får google litt. Noen har sikkert gjort det før. POM er jo pent uten å behøeve overflatebegandling, det er temmelig dødt (antar jeg) og lett å bearbeide. Når jeg tenker meg om snakket vel Sluket om noe sånt en gang, til JVC-victor drivverk eller noe?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Har begynt å fundere på om DIY kanskje er tingen. Plinth i POM kunne kanskje være noe, eller sandfylt MDF? Akryltallerken og lager finnes tilgjengelig fra e-bukta. Motor og strømforsyning fra Origin Live er bankers. Dette må funderes på. :) Får modellere og lage noen tegninger først, så får vi se.
    Ja hvorfor ikke.

    /jan
    Får google litt. Noen har sikkert gjort det før. POM er jo pent uten å behøeve overflatebegandling, det er temmelig dødt (antar jeg) og lett å bearbeide. Når jeg tenker meg om snakket vel Sluket om noe sånt en gang, til JVC-victor drivverk eller noe?
    H.R snakket litt om det her om dagen også, virker som ett interesant "stoff" til en levelig pris.
    Skal vistnok være ganske så dødt og tåle både varme og "juling"

    Får google litt på det der tror jeg :)

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Google sier at f.eks. Clearaudio tallerkener er laget av POM, og det samme gjelder plinth og tallerken på f.eks. Transrotor Dark Star, så tanken er visst ikke helt dum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn