Darko tester Argon Solo mot Wiim Mini og Bluesound Node N130

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Interessante synspunkter. Selv skulle jeg gjerne sett inngang for kablet nett i tillegg.

Skulle dog gjerne sett at han sammenlignet alle tre via digitalutgangen..

• Liker
Reaksjoner: KMR

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.205
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Interessante synspunkter. Selv skulle jeg gjerne sett inngang for kablet nett i tillegg.

var faktisk en litt spennende test ja.. kabler er jo noe som hører fortiden til :p

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
var faktisk en litt spennende test ja.. kabler er jo noe som hører fortiden til :p
Hehe...jo det kan du si, men er bare noe betryggende med å ha en nettverkskabel tilkoblet siden den trådløse routeren står i etasjen under siden jeg har anlegget i loftstua ;)

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.205
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Hehe...jo det kan du si, men er bare noe betryggende med å ha en nettverkskabel tilkoblet siden den trådløse routeren står i etasjen under siden jeg har anlegget i loftstua ;)
Nja.. har aldri kjørt kablet.. har aldri hatt problem heller selv med lang avstand

• Liker
Reaksjoner: KMR

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nja.. har aldri kjørt kablet.. har aldri hatt problem heller selv med lang avstand
Nei er vel mest et teoretisk problem, nettverksstrømmen skal vel dale ganske kraftig over mange sekunder før databufferen i streamer går tom og gir ustabilt signal..

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
1

Absolutt et interessant produkt, som det hadde vært interessant å teste. Og så er det kanskje viktig å huske at Argon Solo koster en anelse mer enn summen av Wiim Mini + Topping L30. Og en eventuell lydsammenligning mellom de to oppsettene er helt uforutsigbart hvordan vil slå ut.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Absolutt et interessant produkt, som det hadde vært interessant å teste. Og så er det kanskje viktig å huske at Argon Solo koster en anelse mer enn summen av Wiim Mini + Topping L30. Og en eventuell lydsammenligning mellom de to oppsettene er helt uforutsigbart hvordan vil slå ut.
Enig, trodde han skulle runde av testen med å teste alle digitalt mot samme DAC for kunne konkludere på forskjeller under like premisser.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
1
Enig, trodde han skulle runde av testen med å teste alle digitalt mot samme DAC for kunne konkludere på forskjeller under like premisser.
Viktig også å være oppmerksom på at eneste integrerte strømmetjeneste er Spotify Connect. For å kunne benytte de andre strømmetjenestene må man enten gå via Airplay 2, Chromecast, Bluetooth eller Roon. Har man et Roon-abonnement er det greit og flott å benytte TIDAL eller Qobuz, men har man ikke det er det en ulempe at man må gå via en av de andre protokollene.

Det ser nesten ut til at Hifiklubben sin nettsside for produktet er den instansen som gir de mest balanserte og kritiske opplysningene, i motsetning til de testene jeg har sett. Kanskje spesielt overrasket over at Darko ikke er mer grundig i å beskrive produktet sine begrensninger, i stede for å utdype sin CD-samling som han benyttet i lytteøkten. Her vektlegger han hvor flott det er at Argon Solo har implementert Chromecast, mens han ellers er flink til å påpeke at Chromecast / Google Cast mangler gapless playback.

For meg ser det ot som om Wiim Mini har overlegen funksjonalitet sammenlignet med Argon Solo

Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Jeg skjønner ikke poenget med disse "billigstreamerne" når man kan kjøpe en flunk ny bluesound node n130 til 6400 .... Eller en brukt node 2i til en slikk og ingenting.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.260
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner ikke poenget med disse "billigstreamerne" når man kan kjøpe en flunk ny bluesound node n130 til 6400 .... Eller en brukt node 2i til en slikk og ingenting.
Får du en node 2i til 1400,-?
Hva skal en med en ny bil til 400.000,- når en kan kjøpe en brukt bil til 800.000,-?

M

MarkusH

Gjest
Får du en node 2i til 1400,-?
Hva skal en med en ny bil til 400.000,- når en kan kjøpe en brukt bil til 800.000,-?
De koster vel mellom 2-4k brukt, alt etter hvor heldig man er.
Når begynte dette å handle om biler til flere hundre tusen?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.260
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
For enkelte kan det være stort gap mellom 1400 og 4000 kroner - eller 6400,- som n130 koster.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
1
De koster vel mellom 2-4k brukt, alt etter hvor heldig man er.
Når begynte dette å handle om biler til flere hundre tusen?
Node 2 får du brukt for 2.000,- hvis du er veldig heldig. 2.500 - 3.000 er mer vanlig. (Edit: ser også at enkelte krever 4k for en Node 2.)

Node 2i får du typisk brukt fra 3.000,- til 4.000,-.
Selv har jeg i løpet av det siste året betalt 1.000,- for en Node 1. gen, og det samme for en Vault 1. gen. 2k for en Node 2 og 3k for en Node 2i. 1. generasjons Bluesound er treg og ustabil.

Men så til det dette egentlig handler om. Poenget med en Wiim Mini til 1.400 er at du kan kombinere den med en god DAC som ikke koster så mye, og få et veldig bra totalt resultat. Kanskje bedre enn med en Node 130 til 6.400,- uten ekstern DAC, selv om jeg personlig ikke har prøvd Node N130 så det blir litt spekulasjon.

M

MarkusH

Gjest
Node 2 får du brukt for 2.000,- hvis du er veldig heldig. 2.500 - 3.000 er mer vanlig. (Edit: ser også at enkelte krever 4k for en Node 2.)

Node 2i får du typisk brukt fra 3.000,- til 4.000,-.
Selv har jeg i løpet av det siste året betalt 1.000,- for en Node 1. gen, og det samme for en Vault 1. gen. 2k for en Node 2 og 3k for en Node 2i. 1. generasjons Bluesound er treg og ustabil.

Men så til det dette egentlig handler om. Poenget med en Wiim Mini til 1.400 er at du kan kombinere den med en god DAC som ikke koster så mye, og få et veldig bra totalt resultat. Kanskje bedre enn med en Node 130 til 6.400,- uten ekstern DAC, selv om jeg personlig ikke har prøvd Node N130 så det blir litt spekulasjon.
Jeg skjønner poenget, mitt poeng var det at det finnes en 2-i-1 løsning allerede som fungerer bra. Har selv handlet node 2i til 2500 og sett de gå for 2000, gjelder bare å være kjapp på labben .... Har testet n130 også. Bruker en ekstern DAC+node 2i uansett så dacen i n130 ga ingen mening for min del, opplevde heller ingen forskjell på de to.
Billige løsninger skal gjerne fremstå "bedre", men det er ikke alltid tilfelle selv om de som ønsker det, gjerne synes det.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.205
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Jeg skjønner poenget, mitt poeng var det at det finnes en 2-i-1 løsning allerede som fungerer bra. Har selv handlet node 2i til 2500 og sett de gå for 2000, gjelder bare å være kjapp på labben .... Har testet n130 også. Bruker en ekstern DAC+node 2i uansett så dacen i n130 ga ingen mening for min del, opplevde heller ingen forskjell på de to.
Billige løsninger skal gjerne fremstå "bedre", men det er ikke alltid tilfelle selv om de som ønsker det, gjerne synes det.
og i videoen tester han jo denne Solo saken til 2-3k og sammenligner mot node 2.. node 2 er rundere og mer "kjedelig" i lyden.. Solo mer direkte og mer punch.. så da får det jo være opp til den enkelte hva de velger og hva som passer dem..?

Hvorfor kjøpe noen av dem når man kan bygge sin egen for 1000kr med Raspberry? ;)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
1
og i videoen tester han jo denne Solo saken til 2-3k og sammenligner mot node 2.. node 2 er rundere og mer "kjedelig" i lyden.. Solo mer direkte og mer punch.. så da får det jo være opp til den enkelte hva de velger og hva som passer dem..?

Hvorfor kjøpe noen av dem når man kan bygge sin egen for 1000kr med Raspberry? ;)
Eller: hvorfor bygge en Raspberry for en tusenlapp når man kan synge selv helt gratis? :cool:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.205
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Eller: hvorfor bygge en Raspberry for en tusenlapp når man kan synge selv helt gratis? :cool:
Jo, men da gjør man jo hele anlegget overflødig? Men kanskje like greit . Slipper man også kabel diskusjon ;)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Jo, men da gjør man jo hele anlegget overflødig? Men kanskje like greit . Slipper man også kabel diskusjon ;)
Du legger kabler om du har anlegg eller ikke, det gjør vi alle. Kommer ikke utenom det!

Topp Bunn