DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Demo med Rubicon 8 og Nad Masters M12/M22 i morgen, Ålesund. :)
    Skal du dit... ta bilder :) :) :)
    Beklager, tenkte faktisk ikke på å ta bilder i disse internettider.
    Men kan i hvertfall røpe at det var en strålende kombo. Nye Masters fra NAD er full av funksjoner og tilkoblinger, og straks kommer det kort til den så man kan få nettverk, telefoner, dab og annet rett i forsterkeren. Samtidig er det kraft, detaljer og spilleglede. Jeg parkerte meg i stolen og hadde ikke gått på timer om ikke fruen ventet. Hun kommenterte for øvrig at de var litt lyse på enkelte kvinnevokaler, men lider litt etter to år med Kef R-serie som er svært varm.

    Rubicon 8 var uansett en svært positiv opplevelse og nesten brutale i bassen på en del låter (spilte i hovedsak jazz, akustisk, vokal, funk på dem). Prøvde litt Maiden, men det ble en gigantisk nedtur som jeg mistenker var wimp hifis skyld med en svært uheldig innspilling. Mer frempå i spillestilen enn vi har vært vandt med altså, men lett å venne seg til dem.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    I "gamle dager" da man fikk kjøpt både Marantz og DALI på Hi-Fi Klubben ble det tydelig at forsterkerne de hadde på den tiden rett og slett ikke hadde strømforsyning nok til å levere skikkelig oompfh til Daliene når de trengte det, til tross for deres tilsynelatende lettdrevenhet. Dette er nok noe av grunnen til at Marantz solgte for dårlig sammenlignet med Denon og NAD til å overleve som merke i Klubben. NAD danset jo totalt uanfektet rundt med selv de store Daliene, også på svært høye nivåer, og hadde kraftreserver nok til å trøkke til skikkelig, selv når Cerwin-fansen skulle vurdere Dali istedenfor. Og da var det jo ikke så greit å være Marantz, som stort sett egnet seg til rolige lyttestunder på moderate nivåer, sammenlignet med krafteksplosjonene som NAD kunne levere.
    Det virket som at Marantzmodellene rett og slett ikke egnet seg til 4 ohms høyttalere om de skulle kjøres litt hardt. Jeg skulle selvsagt kunne henvise til noen impedansekurver for å kunne forklare denne observasjonen, men det har jeg altså ikke.
    Uansett, dette er skrekkelig mange år siden nå, og både høyttalere og forsterkere har endret seg betraktelig. Men mange meninger henger fremdeles igjen fra den tida da det var veldig normalt å matche dette utstyret.

    Litt på samme måte som at folk har en tendens til å hevde at Dali, på generell basis, er litt lyse i toppen. Det synes jeg er en overdrivelse for å si det pent. Om man går riktig langt tilbake i tid, i hvert fall til Dalis røde serie (850/450/350) kan jeg si meg enig. Og selvsagt det faktum at halve Norge har hatt et par 104 innen rekkevidde, som også kunne beskrives som litt lys i toppen vil nok tilegnes litt av æren for at Dali som merke ofte blir beskrevet som lyse/spisse/frempå i toppen.

    Stort sett er det vel bare å sette seg ned med et par Epicon, Helicon, Euphonia, eller til og med noe så "gammelt" som Grand serien for å få avkreftet at Dali er mer brutale i toppen enn andre høyttalere man liker å sammenligne de med.

    (Rubicon har jeg dessverre bare fått hørt på messe, og da spilte det lovende, men svært høyt. Var vanskelig å trekke noen konklusjoner etter dette. Mentor har jeg også svært begrenset med reell erfaring med, så jeg kan ikke uttale meg bastant angående de)

    Anders

    sånn kort angående 4ohm og 8ohm så tenker jeg at ohm´s lov spiller inn om jeg ikke er helt på tur?
    så hvis motstanden er mindre så går det mere strøm og mere watt som da krever mere av forsterkeren, eller mere av strømforsyningen. ( sikker mere komponenter og, men sånn i hoved sak strømforsyningen)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Demo med Rubicon 8 og Nad Masters M12/M22 i morgen, Ålesund. :)
    Skal du dit... ta bilder :) :) :)
    Beklager, tenkte faktisk ikke på å ta bilder i disse internettider.
    Men kan i hvertfall røpe at det var en strålende kombo. Nye Masters fra NAD er full av funksjoner og tilkoblinger, og straks kommer det kort til den så man kan få nettverk, telefoner, dab og annet rett i forsterkeren. Samtidig er det kraft, detaljer og spilleglede. Jeg parkerte meg i stolen og hadde ikke gått på timer om ikke fruen ventet. Hun kommenterte for øvrig at de var litt lyse på enkelte kvinnevokaler, men lider litt etter to år med Kef R-serie som er svært varm.

    Rubicon 8 var uansett en svært positiv opplevelse og nesten brutale i bassen på en del låter (spilte i hovedsak jazz, akustisk, vokal, funk på dem). Prøvde litt Maiden, men det ble en gigantisk nedtur som jeg mistenker var wimp hifis skyld med en svært uheldig innspilling. Mer frempå i spillestilen enn vi har vært vandt med altså, men lett å venne seg til dem.

    OBS OBS. Farlig å kjøpe forsterker og høyttaler ifra samme bedrift ;). Som oftest er de beste komboene ifra forskjellige kjeder/importører (unntak finnes!!!) :p.

    Etter flere år med NAD og Dali, så er jeg enig i at det spilte bra :). Men det du nevner med frampå, er kanskje dems svakheter i "svake" innspillinger. Ville helt klart valgt en forsterker som tilgir litt mer på Dali sin ekstremt luftige og flotte topp! NAD M3 var veldig bra på Mentor i sin tid, men også her syns jeg f.eks Electrocompaniet spilte bedre overall. NAD M3 spilte formidabelt på Klipsch, av en eller anna grunn fungerte det som ei kule hos meg.

    Min erfaring med NAD M2 var at den i motsettning til M3 greide å åpne BW CM9 på en måte som gjorde at det ble en bra kombo, men stygt redd for at det ikke hadde passa Dali, da dem er rimelig åpne i spillestilen ifra før (CM9 låter jo som om dem ikke har pakka ut mellomtona og diskanten på de fleste forsterkere). M2 skal vel være det M12 og 22 bygger sin signatur på, så redd du blir lei den komboen med Rubicon over relativt kort tid. Men hos Hifiklubben er det jo ikke noe anna valg nesten....

    "Mange" nevner Parasound på Dali, det krasja hos meg. Ble utrolig rotete og pågående i toppen når man dro på litt.

    Jeg ville faktisk sett etter noe rørbasert til Rubicon jeg. Ayon eller den rimeligere LM Audio serien som malaaudio.no fører! Audio GD lager gørgode DAC'er... så kanskje den varmtlydende Master forsterkeren dems til 20000kr også drar skinnet av pølsa her!
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Mye fristende å sjekke ut her.
    Jeg er jo veldig glad i Electrocompaniet. Å den nye eci-6 har jo alt jeg forlanger innebygget.
    Regner med at eci 6 burde klare å drive de bra. Noen som har testa.
    Rør amp virker også interessant men siden det skal stå i stua en stund til før gutterommet er ferdig å med småbarn i hus så tør jeg nesten ikke ha det enda. Men eci-6 virker lovende. Å de er jo så flotte at det er bare en fryd for øye å ha i stua.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke trå feil med EC på Dali nei :)
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mye fristende å sjekke ut her.
    Jeg er jo veldig glad i Electrocompaniet. Å den nye eci-6 har jo alt jeg forlanger innebygget.
    Regner med at eci 6 burde klare å drive de bra. Noen som har testa.
    Rør amp virker også interessant men siden det skal stå i stua en stund til før gutterommet er ferdig å med småbarn i hus så tør jeg nesten ikke ha det enda. Men eci-6 virker lovende. Å de er jo så flotte at det er bare en fryd for øye å ha i stua.
    ECI-6 virker spennende. Men kjapp deg:
    http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/electrocompaniet-eci-6d-integrert-forsterker-sort.html

    :D.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Demo med Rubicon 8 og Nad Masters M12/M22 i morgen, Ålesund. :)
    Skal du dit... ta bilder :) :) :)
    Beklager, tenkte faktisk ikke på å ta bilder i disse internettider.
    Men kan i hvertfall røpe at det var en strålende kombo. Nye Masters fra NAD er full av funksjoner og tilkoblinger, og straks kommer det kort til den så man kan få nettverk, telefoner, dab og annet rett i forsterkeren. Samtidig er det kraft, detaljer og spilleglede. Jeg parkerte meg i stolen og hadde ikke gått på timer om ikke fruen ventet. Hun kommenterte for øvrig at de var litt lyse på enkelte kvinnevokaler, men lider litt etter to år med Kef R-serie som er svært varm.

    Rubicon 8 var uansett en svært positiv opplevelse og nesten brutale i bassen på en del låter (spilte i hovedsak jazz, akustisk, vokal, funk på dem). Prøvde litt Maiden, men det ble en gigantisk nedtur som jeg mistenker var wimp hifis skyld med en svært uheldig innspilling. Mer frempå i spillestilen enn vi har vært vandt med altså, men lett å venne seg til dem.

    OBS OBS. Farlig å kjøpe forsterker og høyttaler ifra samme bedrift ;). Som oftest er de beste komboene ifra forskjellige kjeder/importører (unntak finnes!!!) :p.

    Etter flere år med NAD og Dali, så er jeg enig i at det spilte bra :). Men det du nevner med frampå, er kanskje dems svakheter i "svake" innspillinger. Ville helt klart valgt en forsterker som tilgir litt mer på Dali sin ekstremt luftige og flotte topp! NAD M3 var veldig bra på Mentor i sin tid, men også her syns jeg f.eks Electrocompaniet spilte bedre overall. NAD M3 spilte formidabelt på Klipsch, av en eller anna grunn fungerte det som ei kule hos meg.

    Min erfaring med NAD M2 var at den i motsettning til M3 greide å åpne BW CM9 på en måte som gjorde at det ble en bra kombo, men stygt redd for at det ikke hadde passa Dali, da dem er rimelig åpne i spillestilen ifra før (CM9 låter jo som om dem ikke har pakka ut mellomtona og diskanten på de fleste forsterkere). M2 skal vel være det M12 og 22 bygger sin signatur på, så redd du blir lei den komboen med Rubicon over relativt kort tid. Men hos Hifiklubben er det jo ikke noe anna valg nesten....

    "Mange" nevner Parasound på Dali, det krasja hos meg. Ble utrolig rotete og pågående i toppen når man dro på litt.

    Jeg ville faktisk sett etter noe rørbasert til Rubicon jeg. Ayon eller den rimeligere LM Audio serien som malaaudio.no fører! Audio GD lager gørgode DAC'er... så kanskje den varmtlydende Master forsterkeren dems til 20000kr også drar skinnet av pølsa her!
    Hadde Ayon Triton på Helicon og det ble lyst og skingrende på mange innspiller, fikk også damesibilanter. Cary rørampen spilte nydelig med sine 40W klasse A.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Rubicon 5 er en likandes høyttaler..! Lånte øret til den på HFK, og jeg må si at den fenget mer mer enn Dali har gjort på en stund. Særlig utfra hva de koster, pr. par.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Beklager, tenkte faktisk ikke på å ta bilder i disse internettider.
    Men kan i hvertfall røpe at det var en strålende kombo. Nye Masters fra NAD er full av funksjoner og tilkoblinger, og straks kommer det kort til den så man kan få nettverk, telefoner, dab og annet rett i forsterkeren. Samtidig er det kraft, detaljer og spilleglede. Jeg parkerte meg i stolen og hadde ikke gått på timer om ikke fruen ventet. Hun kommenterte for øvrig at de var litt lyse på enkelte kvinnevokaler, men lider litt etter to år med Kef R-serie som er svært varm.

    Rubicon 8 var uansett en svært positiv opplevelse og nesten brutale i bassen på en del låter (spilte i hovedsak jazz, akustisk, vokal, funk på dem). Prøvde litt Maiden, men det ble en gigantisk nedtur som jeg mistenker var wimp hifis skyld med en svært uheldig innspilling. Mer frempå i spillestilen enn vi har vært vandt med altså, men lett å venne seg til dem.

    OBS OBS. Farlig å kjøpe forsterker og høyttaler ifra samme bedrift ;). Som oftest er de beste komboene ifra forskjellige kjeder/importører (unntak finnes!!!) :p.

    Etter flere år med NAD og Dali, så er jeg enig i at det spilte bra :). Men det du nevner med frampå, er kanskje dems svakheter i "svake" innspillinger. Ville helt klart valgt en forsterker som tilgir litt mer på Dali sin ekstremt luftige og flotte topp! NAD M3 var veldig bra på Mentor i sin tid, men også her syns jeg f.eks Electrocompaniet spilte bedre overall. NAD M3 spilte formidabelt på Klipsch, av en eller anna grunn fungerte det som ei kule hos meg.

    Min erfaring med NAD M2 var at den i motsettning til M3 greide å åpne BW CM9 på en måte som gjorde at det ble en bra kombo, men stygt redd for at det ikke hadde passa Dali, da dem er rimelig åpne i spillestilen ifra før (CM9 låter jo som om dem ikke har pakka ut mellomtona og diskanten på de fleste forsterkere). M2 skal vel være det M12 og 22 bygger sin signatur på, så redd du blir lei den komboen med Rubicon over relativt kort tid. Men hos Hifiklubben er det jo ikke noe anna valg nesten....

    "Mange" nevner Parasound på Dali, det krasja hos meg. Ble utrolig rotete og pågående i toppen når man dro på litt.

    Jeg ville faktisk sett etter noe rørbasert til Rubicon jeg. Ayon eller den rimeligere LM Audio serien som malaaudio.no fører! Audio GD lager gørgode DAC'er... så kanskje den varmtlydende Master forsterkeren dems til 20000kr også drar skinnet av pølsa her!
    Hadde Ayon Triton på Helicon og det ble lyst og skingrende på mange innspiller, fikk også damesibilanter. Cary rørampen spilte nydelig med sine 40W klasse A.
    Du har helt rett på Ayon! Med orginalrørene var det kjipe greier. Rogue spiller også veldig bra på Helicon :). Men det er det med rørforsterkere da, ingen er like (med mindre man gidder å bruke orginal rørene da... ;)).
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Av de nyere og dyrere modellene til Dali har jeg kun hørt Helicon 400 MK2, MS4, Epicon 6, Epicon 8 og Rubicon 5.
    Synes at det var kun Helicon 400 MK2 som var mot det lyse av disse. Tror som andre var inne på at det er en gammel myte.

    Angående impedans så er ikke Dali verre enn f.eks B&W på den biten. Dali dipper ikke så langt ned i impedans (som mange andre konkurrenter) og vil i de fleste tilfeller være en grei match for en god forsterker.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Nå er rubicon 5 annvkommet min stue;D
    trenger litt inn spilling men låter habilt til å komme rett ut av esken.
    spiller stort og med en del dybde her hos meg, ikke kald og skrikende med Hegelen tester de opp mot b&w CM1. det er bare mye mere detaljer.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd å legge ut bilde men får det bare som skrift. Noe tips på hvordan?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg er veldig nysgjerrig på Rubicon 8. Fikk nylig tatt en kjapp test av NAD M12/M22 + Rubicon 5, og det låt absolutt bra. Det var ikke akkurat under kontrollerte forhold, men diskanten tror jeg må være noe av det beste jeg har hørt. Den var absolutt frempå og detaljert, men uten å bli påtrengende. Etter mitt inntrykk gir Dali gjennomgående god lydgjengivelse ved moderate lyttenivåer, noe jeg regner som et stort pluss. Orker ikke spille høyt hele tiden liksom. Litt synd at utseendet er svært kjedelig sammenlignet med for eksempel den rålekre Helicon 2-serien, men med Rubicon er nok en klart større del av budsjettet dedikert til lydgjengivelsen. Ser frem til grundigere testing med eget utstyr, kanskje når feriepengene kommer...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Konge, noe av det fineste møbelet av høytalere som er laget, hvor stort er rommet det skal spille i ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Fin størrelse på rom også - for ikke opp siste bilde..
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ikon 7 til epicon 8, da det ville jeg tro var et merkbart løft :p
    grattis
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Ja et merkbart løft var det, skal bestille meg nye forsterkere men litt usikker på hva. Står mellom mcintosh 2500 forforsterker med mc275 evt mc601 eller noe fra electro companiet, hva tror dere om det?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja et merkbart løft var det, skal bestille meg nye forsterkere men litt usikker på hva. Står mellom mcintosh 2500 forforsterker med mc275 evt mc601 eller noe fra electro companiet, hva tror dere om det?
    Epicon 8 spiller sykt bra sammen med dp A1s ebw x 2 og Nad m51, de selges brukt innimellom. Fikk tak i 2 stykker dp i løpet av 3 mnd. Ellers henger jeg en dyne over TV og en mot veggen samt noen puter på noen stoler når jeg virkelig skal kose meg en kveld. Viktig med demping ja :)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Oppgraderte fra dali ikon 7mk2 til Epicon 8 på fredag.Det kan man trygt si var en stor forbedring ja!
    Stooore esker gikk såvidt inn i bilen.
    Jeg har hatt Dali i noen variasjoner i 20 år, men aldri vært i nærheten av oppgraderingsforskjellen Ikon7 til Epicon8. Det er jo hinsides. Grattis! :)
    Hva driver du / skal du drive dem med? (Hørte dem nettopp med nye NAD Masters, m12+m22. Snop.)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Veldig fornøyd med Mcintosh. Tror det vil fungere veldig bra. MEN, det ligger et PArasound JC1 og JC2 sett på finn nå til ca 50.000kr... det er kupp!

    Electrocompaniet er også å anbefale på Dali, men favoritten er Mcintosh, men prismessig er jeg usikker på om det er verdt det. Preampene til Electrocompaniet er kanskje ikke det beste, men powerampene dems er veldig fine. Ville nok heller sett på en annen preamp mot dem.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mer enn bra nok ;). Dali er jo relativt greie å drive!
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Har alltid hatt Dali og kombinert med EC så trår man ikke feil. Stort pluss er at man kan få hørt kombinasjonen før kjøp. Er ikke alle som bor slik til at muligheten for lytting er på plass for alt for mange merker.

    image.jpg
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Nå bruker jeg forsterkere fra et tidligere hjemmekino oppsett (Nad m15 og Nad m25) i mellomtiden til jeg får meg nytt stereoforsterkeri. Har lenge ønsket å prøve mcintosh, særlig c2500 så jeg tror jeg skal bestille meg det i første omgang. hører godt potensialet i epicon 8 sånn det spiller nå, men hører også at det er mye å gå på med å få inn skikkelig elektronikk.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Må si det fristet litt med mentor Center nå som de er så billige, 4000 i stedenfor 15000 for helicon, men så har jeg jo helicon fronter da...
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det ble det handel. Da har jeg mer penger til resten av utstyr og får heller oppgradere senter om en stund.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    4000 for Mentor Vokal er en kjempepris, solgte min for 5500 for noen uker siden. Men, er ikke noe tvil om at Helicon senteren er bedre, og matcher jo da og frontene dine mye bedre. Disse dukker og jevnlig opp brukt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, er ikke usannsynlig at det blir c200 etterhvert - men i mitt budsjett utgjør differansen på 11000 ganske mye som kan brukes på andre ting. Har prossessor men mangler effekttrinn. Har lerret men ikke PJ - hehe, så de sparte pengene kommer godt med.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Mentor senteren er god den, nyt den :) Med 15k å bruke er det jo ikke vits å kun bruke de på en ny senter nei. Jeg kjøper alltid brukt selv :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn