DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Har selv Mentor 8. og er strålende fornøyd. Kjører dette oppsette på Yamaha A3020 pre, og 2x Rotel RB1070. føler da at Rotel effekt blir litt for lite. så har nå gått til innkjøp av Mcintosh MC402.
    Har du hørt komboen før? Jeg har selv vurdert den, men pga rommet så ble det høyttaler bytte i stedet.
    Jeg har lagt merke til at det er mange i utlandet som bruker den komboen, og er stor fornøyd.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Helt provisorisk koblet opp, og i ett provisorisk lite rom :)
    Fikk med litt Kimber 4TC og tara labs på kjøpet - dette blir nok ikke terminert før det nye rommet mitt blir ferdig.


    dali.jpg


    Alt for trangt dette, men gir ett spark for å få opp tempoet i byggingen :)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Da melder jeg meg inn i klubben igjen med ett sett Helicon 400 og S600 sub :)
    Er det virkelig nødvendig med sub til dem? Hørte dem med full Classe-pakke og har aldri hørt noe mer fengende, rytmisk og lyttegledelig. Sammen med Epicon er dette høyttalerne jeg vil over på ved neste valg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje ikke, men fikk de med til "gi-bort" pris (3500). Vil deles lavt, og kun bistå de aller dypeste tonene, og kanskje gi litt ekstra punch. Glir sømløst inn sammen med Heliconene. Men blir litt eksperimentering her etterhvert. Spiller uten nå.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Da melder jeg meg inn i klubben igjen med ett sett Helicon 400 og S600 sub :)
    Er det virkelig nødvendig med sub til dem? Hørte dem med full Classe-pakke og har aldri hørt noe mer fengende, rytmisk og lyttegledelig. Sammen med Epicon er dette høyttalerne jeg vil over på ved neste valg.
    Nei og Ja, spørs hvordan de responderer på rommet de står i. Mine Helicon har i mitt rom respons ned til 26Hz og selv om jeg har mulighet å kople de over 2 stykk kvalitetsubbere er det ingen behov for det. Til film derimot er det viktig med subbere, da deles jeg Daliene på 60hz og dette fungerer meget bra hos meg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har de kun "provisorisk" tilkoblet, så kjører bare en eldre yamaha intergrert koblet som en ren effektforsterker tilkoblet en Marantz prossessor. Når lytterommet blir ferdig skal yamaha-en vekk, men meget usikker på hva den skal erstattes med.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden har ikke jeg sett før nå! Spiller på et sett antikke Dali Dacapo mkII. Sjeldne saker tror jeg, solgt vel godt i DK i sin tid men her på berget er det ikke veldig mange. Båndiskant på èn meter og 21 liters kabinett med en 8" i låter ikke så galt selv om dem er mer glad i Kari enn Ozzy. (Helt greit for meg).

    dd1.jpg


    dd2.jpg



    Drømmer om Epicon 6, men skal først prøve ut Rubicon 6 så snart dem ankommer butikkene
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Spiller med en Cary SLI80, surround har jeg en NAD T-787.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Nå har jeg hatt mine Epicon 2 i snart 3 mnd, og jeg må si jeg er helt vanvittig fornøyd. Hadde hørt mye på dem i butikk (etter stengetid da jeg har en bekjent som jobber i klubben) og vært sikker på at dette var en høyttaler jeg hadde skikkelig lyst på. Allikevel var det et snev av angst i meg da jeg nedgraderte fra Dynaudio Confidence 5 (før det Dali MS4), Lyngdorf DPA-1 og Bryston 14BSST til Epicon 2 og Lyngdorf TDAI-2170.. Men jeg kan si med hånden på hjertet at jeg ikke har hatt et så morsomt anlegg på mange-mange år, denne lille høyttalern er stappa full av faenskap den slipper løs på alle de riktige stedene. Har definitivt hatt anlegg som har vært bedre på alle parametere, men jeg kan ikke huske å hatt fot hver eneste gang jeg spiller musikk. Jeg har rett og slett begynt å høre mye mer på musikk igjen etter at disse kom i hus. Hurra for Dali!
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har eid Dali 104, Royal Menuet II, Helicon 800W og Euphonia MS5. De mest vellykkede av disse, i mine ører, var Royal Menuet II og Helicon 800W. Euphonia MS5 var den største skuffelsen, både med tanke på lyden og et par uheldige opplevelser. Angående lyden så var det mellomtonen på MS5 som skuffet mest. Der var Helicon 800W mye åpnere. På de andre parameterne var det mindre forskjeller, så jeg har den erfaringen at Helicon 800W rett og slett er en bedre høyttaler enn MS5, ihvertfall i mitt rom med min elektronikk osv. Etter et svært ubehagelig bruktkjøp der det ene basselementet var bunnet og ødelagt, fant jeg ut at Dali skor seg noe grassalt på uheldige kunder. Dali tok 12 500 kroner for ett element :eek:. Dette har jeg ikke fått noen logisk forklaring på. Med slike delepriser burde MS5 kostet rundt 300 000 ???. Og som om dette ikke var nok ble enda et slikt element ødelagt ved en senere anledning. Nye 12500,-. Jeg vet også at elementene til Helicon-serien er svindyre i forhold til prisen på høyttalerne. Woofer til Helicon 800 koster ca. 6500,-, så pass på!!! Til sammenligning koster et tilsvarende basselement til B&W sine hi-end høyttalere ca. kr. 2000,-.

    Siden dette sikkert er tenkt som en Dali vennetråd, vil jeg avslutte innlegget med å si at jeg var stor tilhenger av Dali sine produkter helt fram til Euphonia MS5 samt oppdagelsen av produsentens brutale og grådige måte å drive deleservice på.

    Kos dere med Dali, men for all del ikke ødelegg noe!!!

    Mvh. Birdman
    Henger meg på denne ikke ødelegg, fire bass/mellomtone til Epicon 6 kostet 30k. Vær forsiktig med fast volum i sonosappen dette gir max skuv uten forvarsel 😧
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Dali og Ayon er en kongekombinasjon, 3-D og og ett flott stort lydbilde.
    Satan så flott de var med sort klarlakk. Har du lakket dem selv? Aldri sett noen slike.
    De var strøken i pelsen dine også, roddis. Har dere behandlet dem med noe?
    De er såvidt jeg husker lakket med 7-lag klarlakk og håndpolert imellom hvert lag, mine var akkurat behandlet med (tro det eller ei) Autoglym før shoot-outen her.

    Her er ett annet bilde med Dali og Epicon senter (SVS-subber) stående i den nye kinoen min i kjelleren...:)


    Vis vedlegget 219548



    Vis vedlegget 219549
    Vurderer epicon senter, hvordan liker du den og hvilket sluttsteg bruker du?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Må skryte litt av Dali Epicon 6. Hørte disse hos en forhandler i Polen i helgen koblet opp med GamuT 150 Integrert forsterker. Det låt helt fantastisk.
    Hørte også samme elektronikken koblet opp på Tannoy DC10T. Har hørt Tannoy DC10T tidligere og var en høytaler jeg kunne tenkt meg tidligere, men tilfeldigheter gjorde at jeg kjøpte Marten.
    Dali var totalt overlegen på alle parametere, og jeg har ikke lenger lyst på Tannoy etter denne shootouten. Den Gamut forsterkeren mistenker jeg også er meeeeget bra saker.
    Ved neste høytalerbytte er Dali Epicon på min liste over kandidater da mest sannsynlig Epicon 8.
    Henger meg på her, Epicon feiler ikke på noe sjanger jeg har testet bare opptaket holder mål. forøvrig med sonos, wimp hifi, Nad M 51 dac og DP A1s EBW
    Løp og kjøp😍
     

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke kjørt de samtidig ;) bare sammenlignet dem :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ble egentlig litt imponert over Dali Epicon 8 denne uken - både før og etter kalibrering... :)

    dali_epicon_8_17102014.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ja, storstua er re-møblert, Dali Epicon 8 er flyttet til ny posisjon, og klar for demo...
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ja, storstua er re-møblert, Dali Epicon 8 er flyttet til ny posisjon, og klar for demo...
    Synd at jeg er bortreist på jobb nå. Er veldig fan av Epicon, så håper jeg får høre det systemet om 1 måneds tid.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet om Ikon 2 kan bestilles i hvit farge?
    Ser at man kan det med Ikon 1, 5, 6 og 7, og da virker det veldig rart hvis de kun har utelatt dette på Ikon 2..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Dali og Ayon er en kongekombinasjon, 3-D og og ett flott stort lydbilde.
    Satan så flott de var med sort klarlakk. Har du lakket dem selv? Aldri sett noen slike.
    De var strøken i pelsen dine også, roddis. Har dere behandlet dem med noe?
    De er såvidt jeg husker lakket med 7-lag klarlakk og håndpolert imellom hvert lag, mine var akkurat behandlet med (tro det eller ei) Autoglym før shoot-outen her.

    Her er ett annet bilde med Dali og Epicon senter (SVS-subber) stående i den nye kinoen min i kjelleren...:)


    Vis vedlegget 219548



    Vis vedlegget 219549
    Vurderer epicon senter, hvordan liker du den og hvilket sluttsteg bruker du?
    NAD T-787, funker bra som bare det, har nok mer å hente på en separat surround pre og effekt men foreløpig holder det mer enn nok. Er egentlig knallfornøyd med Epicon nå som en litt for lang innspillingstid er over.


     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    flotte rubicon høyttalere

    Jeg lurer på om det er noen her i dali hjørnet som har erfaring med hegel og dali?
    er litt nærvøs for at det blir litt mye i de lyse?
    går jo sefølgelig ann å annskafe seg en nye forsterker senere.
    har hegel H80 også tenkte jeg å prøve den på rubicon 5?

    hadde vært hyggelig med svar hilsen en som en ny i hifi morroa
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Dette blir synsing men ^ om Rubicon er noe lik i lydsignaturen som resten av Dali serien hadde jeg vært skeptisk til at Hegel blir en god match, Dali kan lett blir for lyse og låte for slankt om de parres med feil forsterkere.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    flotte rubicon høyttalere

    Jeg lurer på om det er noen her i dali hjørnet som har erfaring med hegel og dali?
    er litt nærvøs for at det blir litt mye i de lyse?
    går jo sefølgelig ann å annskafe seg en nye forsterker senere.
    har hegel H80 også tenkte jeg å prøve den på rubicon 5?

    hadde vært hyggelig med svar hilsen en som en ny i hifi morroa
    Jeg hørte nylig om en her i byen som kjøpte Epicon 6, og klangmessig er Rubicon svært sammenliknbar. Eieren hadde en Hegel, men vet ikke modellen, og det ble ikke spesielt bra.. Han har hørt hvor bra epicon kan spille på en bra amp, så hegel'n hans blir bytta ut...

    mvh
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    jeg var på hifi klubben i dag tokk med meg hegelen og hørte på rubicon5 i lytte rommet i marcus .t.gt. i for seg veldig fornøyd uten om at rommet er så sykt dempet. det er ikke stuen min for å si den sånn:p
    så bestilte et par for å prøve hjemme;)
    trodde det skulle være lysere, men det er riktig nok smak og behag.
    tenkte å prøve system audio mantra 50 og på hjem lån og.
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Vurderer å kjøpe Dali rubicon 6 og pare de med Marantz pm11-s3 eller Nad m3 forsterker. Noen so. Har testa Marantz eller Nad på rubicon. ?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei!
    Ang.Dali høyttalere.Disse blomstrer med kvalitetsforsterker.Hadde Helicon 400 mkI og det blei vei i vellinga når jeg koblet disse opp med Audio Research.
    Først med SP-12 pre og VS 115.Etterpå med Ref.3 og VS 115.Har aldri hørt Helicon så bra på noen forsterkerkombo før.
    De blomstret på begge disse kombinasjoner.Da fikk jeg virkelig hørt hva disse høyttalere fra Dali er god for.Det må gode forsterkere til for å få disse fra Dali
    til å spille bra.Jeg kan på det varmeste anbefale Dali og ARC.
    Mvh Kenneth
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Hei.
    Vurderer å kjøpe Dali rubicon 6 og pare de med Marantz pm11-s3 eller Nad m3 forsterker. Noen so. Har testa Marantz eller Nad på rubicon. ?
    Marantz er jeg ganske sikker på vil være en svært god match til Dali med den litt varme lydsignaturen og fylde. Jeg har en Marantz 8801 og en Cary flerkanalsamp amp og det fungerer svært godt på mine Helicon MKII og Epicon senter.

    Personlig hadde jeg foretrukket Marantz lenge fremfor NAD men det blir jo en subjektiv greie.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I "gamle dager" da man fikk kjøpt både Marantz og DALI på Hi-Fi Klubben ble det tydelig at forsterkerne de hadde på den tiden rett og slett ikke hadde strømforsyning nok til å levere skikkelig oompfh til Daliene når de trengte det, til tross for deres tilsynelatende lettdrevenhet. Dette er nok noe av grunnen til at Marantz solgte for dårlig sammenlignet med Denon og NAD til å overleve som merke i Klubben. NAD danset jo totalt uanfektet rundt med selv de store Daliene, også på svært høye nivåer, og hadde kraftreserver nok til å trøkke til skikkelig, selv når Cerwin-fansen skulle vurdere Dali istedenfor. Og da var det jo ikke så greit å være Marantz, som stort sett egnet seg til rolige lyttestunder på moderate nivåer, sammenlignet med krafteksplosjonene som NAD kunne levere.
    Det virket som at Marantzmodellene rett og slett ikke egnet seg til 4 ohms høyttalere om de skulle kjøres litt hardt. Jeg skulle selvsagt kunne henvise til noen impedansekurver for å kunne forklare denne observasjonen, men det har jeg altså ikke.
    Uansett, dette er skrekkelig mange år siden nå, og både høyttalere og forsterkere har endret seg betraktelig. Men mange meninger henger fremdeles igjen fra den tida da det var veldig normalt å matche dette utstyret.

    Litt på samme måte som at folk har en tendens til å hevde at Dali, på generell basis, er litt lyse i toppen. Det synes jeg er en overdrivelse for å si det pent. Om man går riktig langt tilbake i tid, i hvert fall til Dalis røde serie (850/450/350) kan jeg si meg enig. Og selvsagt det faktum at halve Norge har hatt et par 104 innen rekkevidde, som også kunne beskrives som litt lys i toppen vil nok tilegnes litt av æren for at Dali som merke ofte blir beskrevet som lyse/spisse/frempå i toppen.

    Stort sett er det vel bare å sette seg ned med et par Epicon, Helicon, Euphonia, eller til og med noe så "gammelt" som Grand serien for å få avkreftet at Dali er mer brutale i toppen enn andre høyttalere man liker å sammenligne de med.

    (Rubicon har jeg dessverre bare fått hørt på messe, og da spilte det lovende, men svært høyt. Var vanskelig å trekke noen konklusjoner etter dette. Mentor har jeg også svært begrenset med reell erfaring med, så jeg kan ikke uttale meg bastant angående de)

    Anders
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Helt enig med innlegg #196.Dette med at Dali er vanskelig i diskanten kan jeg uten videre ikke stå inne for.Bånddiskant som blir benyttet er nok litt kresen på
    forsterker.Jeg fikk mine tidligere Dali-høyttalere til å spille med både "trøkk" og finesse med rett forsterker.Senest mine Helicon 400.Disse spilte med stor holografi
    og var helt enkelt i en annen liga med mine forsterkere i fra ARC.Dette gjelder nok for de aller fleste høyttalere.Med de rette arbeidsbetingelser er det duket for
    lydopplevelser.
    Mvh Kenneth
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Ingen andre merker har vært så kilen og lite tilgivende på hvilken amp som koples til mine Helicon/Epicon, det kan låte helvete med altfor spiss/tynn/slank lyd - eller det kan låte himmel med fylde, detaljering og dynamikk til tusen. Dali er mye godt men krever å bli matchet med riktig utstyr, har hatt 5 forskjellige amper koplet over mine Helicon/Epicon og bare to av de låt veldig bra.
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.
    Jeg skal jo kjøpe amp brukt å ser det er lettere å få en Nad m3 til grei pris brukt en Marantz.
    Har også sett litt på Bladelius Thor mk3 å det virker også som en flott forsterker. Men kanskje ikke den bedre match til Dali ?
    ville helst hatt en amp med innebygget dac men ikke noe must. Nad m2 er veldig sjelden å se på brukten men den roser jo mange bra omtaler. Eventuelt vist jeg går for Nad m3 hvilken dac er å anbefale?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt veldig gode erfaringer med eldre Rega forsterkere. Har ikke testet de siste generasjonene, men om noen kan bekrefte at de følger samme lydmessige stil som de gamle (med kjøleribbene støpt i chassiset), så bør det være et trygt valg. Brio er litt for liten til det meste, og Mira er sånn på kanten. Om du uansett er i M2/M3-markedet bør det ikke være usannsynlig å vurdere en Elicit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn