Dagens loppemarked funn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Egentlig ikke loppis, men det ramlet inn et sett med JBL 80T i går. Fikk dem for 500 små.
    Selvfølgelig må foam på bassen byttes på begge to.
    Begge er i fin form og har ellers tålt tidens tann godt.
    823.jpg

    828.jpg


    I samme momanget Fikk jeg disse

    821.jpg


    Infinity RS6B.
    Skal bestille foamkant til disse, så blir det vel en venn eller veninne som overtar dem.
    Tror de tåler noen år til før de pensjoneres.

    Og jeg kom over en kuriositet.

    Nå står de i kjelleren og venter på tur opp i stua.
    De er vel litt stive i opphenget og trenger mange timers spilling før jeg kan si noe om lyden.

    http://www.theoldstereoguy.com/Download/Coral BX2000.jpg



    Noen med erfaringer omkring disse?
     
    Sist redigert:

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    I den evige runddansen med elektronikk som ryddes ut fra kjeller og loft, og kastes på nærmeste elektroretur, så kom jeg i dag morges over en kuriositet.

    Noen hadde kvittet seg med en Beogram 6000.
    Sluppet hele herligheten rett ned i buret.

    Nå står den i bilen og venter på at jeg skal komme meg hjem.
    Er litt spent på hvordan den har holdt seg.

    Noen med erfaring eller sterke meninger om denne?

    Runar
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dumt å kaste en Bg6000. Dersom den har quadrafonikort installert er det alene verdt en del.
    Forsiktig med PU. Mest sannsynlig litt grease som skal til på drivstangen, samt justering av stempel som kontrollerer senking av tonearm. Du finner servicemanual på nett.
    Spiller også tokanals, selvsagt.
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    I går fant jeg disse:

    A2572_funn_1.jpg


    A2572_funn_2.jpg



    De trengte imidlertid refoamning.

    Rep_1.jpg


    Rep_2.jpg


    Etter at det var gjort, spiller de meget bra. Er det noe som vet noe om disse?
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Takk!
    Det gikk fort. Kjente du disse fra før? :)

    jeg testet disse med vokal (fra radio), hvilket ser ut til å være høyttalerens sterke side ....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Takk!
    Det gikk fort. Kjente du disse fra før? :)

    jeg testet disse med vokal (fra radio), hvilket ser ut til å være høyttalerens sterke side ....
    Kjenner de bare fra den viste linken, og generell kjennskap til 70-tallsutstyr.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Pioneer CS F 51
    Funn?
    Jag betalade 40 SEK.
    Kondiskant och 10 tums bas.


    Så här såg de ut när jag hämtade dem. Ägaren hade handmålat dem svarta...
    Notera de stygge stativene...

    Pioneer.jpg



    Efter en knapp timme med exenterslipen ser de ut så här. Det vita är inte färg; det är spartel. Förre ägaren hade inte bara målat dem utan också lagt spartel på faneret...

    Jag tänker slipa lite mer på dem och sedan lägga på svart beis.

    S6302448.jpg


    S6302449.jpg


    S6302450.jpg




    De är tillverkade i... SVERIGE!

    S6302451.jpg


    S6302453.jpg
     

    Tjottolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    58
    På lørdag var jeg på loppemarked og gikk rett på elektroavdelinga.. nølet litt for lenge med å skaffe overblikk inne i rommet, og så da en meridian 24-bit cd-spiller ble solgt for 100kr rett foran øya på meg.. (lurer på om det var en meridian 508 ). Men jeg fikk kjøpt det som stod under meridianen: en Nakamichi CA-7E forforsterker.. kun 100kr for den også.. riktignok litt sliten i form av 3 manglende knapper (som kan trykkes på uansett om de mangler), en litt skeiv volumkontroll og mangel av fjernkontroll.. Men for et sykt funn.. googlet det hjemme og fant ut at den er jo helt kompromissløst bygget, har fantastisk riaa, og kostet rundt 25000kr ny den gang den ble solgt mellom 87 og 93..
    Og så plukket jeg med meg et Yamaha høytalerpar som jeg også fikk for 100kr.. Har lenge vært veldig fascinert av legendene ns-1000, og kastet meg over paret på loppemarkedet da jeg så det var fra samme serie og hadde lignende elementer.. det var et par NS-5x, minstemann i serien som huset bl.a. ns-1000 og ns-10.. I går fikk jeg koblet det opp litt sånn provisorisk i stua for å se at alt funket.. brukte amp-delen av en Nad 3240pe som effektforsterker og plugget dataen inn som signalkilde med høytalerne plassert knappe metern fra meg.. Og ble helt sjokkert over hvor bra det låter!!!!!! Veldig oppløst, utrolig lett å skille instrumentene og stemmene i musikken, ekstremt mye mer tredimensjonelt enn alt annet jeg har hørt hjemme, og med masse dynamikk og faktisk ganske ryddig og dyp bass størrelsen til tross.. men bassen har kanskje litt "bokslyd"..
    Hadde egentlig tenkt at høytalerne selger jeg eller gir til noen venner og forforsterkeren får jeg kanskje vurdere om riaaen låter bedre enn den jeg bruker, men nå er jeg fast bestemt på å få til en nærfeltsløsning med disse høytalerne.. Har kineser-300b-forsterker og Audio Note høytalere i hovedanlegget og liker det veldig godt, men dette loppemarkedfunnet låter jo mer tredimensjonelt og engasjerende enn hva jeg kan huske å ha fått ut av hovedanlegget.. Usikker på om det er forforsterkeren eller høytalerne som gjør utslaget, og tror høytalerne ikke fungerer godt på noe annet enn ganske kort lytteavstand.. menmen.. 200kr for noe som jeg opplever at låter som mange månedslønner!:)
    Mulig jeg tar i litt hardt her nå siden jeg er litt revet med av lyttegleden, men er mildt sagt fornøyd..

    Har for dårlig kamera på mobilen så fant noen bilder på nettet av tilsvarende høytalere og forforsterker:

    nakamichi I.jpg

    nakamichi II.jpg

    nakamichi III.jpg

    yamaha.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dagens funn i gjenbruks-containeren på dynga:
    IMG_0804.jpg


    En Radionette SM 240C Receiver med kassettspiller, en Bang&Olufsen Beocord 2000 kassettspiller og en Bang&Olufsen Beomaster 3000 receiver...

    Så gjenstår det å se om det er liv i greiene… ;)

    Johan-Kr
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Kenwood KR-5600

    Nok en gammel forsterker reddet fra retur buret.

    Denne gangen en Kenwood KR-5600

    IMGP5278s.jpg


    Alle lys virker, men har ikke testet radioen enda.
    Fin i treverket og nesten helt uten bruksmerker.

    Noen med gode minner fra en slik?

    Knut Runar
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    den så fin ut,hvordan er lyden i forsterker delen?
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Har kobla til Squeezebox Touch og skrudd litt på tonekontrollene og jeg synes det høres bra ut :D
    Skulle ønske volumkontroll var trinnløs.
    Neste jeg skal teste er RIAA.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    20140122_175850.jpg
    20140122_180017.jpg


    En kamerat fant denne forsterkeren på en bruktbutikk. Noen som har erfaringer om den er noe å satse på?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fin sak den Yamahaen:)

    En kollega kjøpte ett sett fine Tandberg TL2520 og en Philips 312 platespiller.
    Platespilleren hadde defekt støvlokk men er ellers komplett med stift og det hele.
    Høyttalerne behøver bare litt olje.

    Prisen var det ingenting å si på:) 200 kroner for alt.

    Det er imponerende hvor lang levetid eldre elektriske komponenter har. Denne platespilleren er fra 70 tallet og inneholder en god del elektronikk på grunn av "DC-servo" drift av motor. Forventet egentlig ikke at den skulle fungere, men den virker finfint!
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Fin sak den Yamahaen:)

    En kollega kjøpte ett sett fine Tandberg TL2520 og en Philips 312 platespiller.
    Platespilleren hadde defekt støvlokk men er ellers komplett med stift og det hele.
    Høyttalerne behøver bare litt olje.

    Prisen var det ingenting å si på:) 200 kroner for alt.

    Det er imponerende hvor lang levetid eldre elektriske komponenter har. Denne platespilleren er fra 70 tallet og inneholder en god del elektronikk på grunn av "DC-servo" drift av motor. Forventet egentlig ikke at den skulle fungere, men den virker finfint!
    Den fungerte desverre ikke, så ble levert tilbake til bruktbutikken. Var noe feil med lyden på ene kanalen.
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Infinity Kappa 8

    Dagens FINN.no funn.

    Julenissen kom litt tidlig i år.
    og jeg må ha vært veldig snill...

    Et sett Infinity Kappa 8.
    Pris......0.- pluss bompenger inn til Oslo


    Nå står de hjemme hos meg og venter på ny foam på bassene.

    Noen anbefalte leverandører av foam til disse?

    Madamen nevnte noe om et gliiiiis da jeg kom hjem.
    Skjønner ikke hva hun snakket om...;);)

    Knut Runar
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Så det var du som var den heldige som fikk disse gratis :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg tror han fikk en og annen mail. Jeg tror jeg sendte mail maks en time etter annonsen kom ut...
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Dagens FINN.no funn.

    Julenissen kom litt tidlig i år.
    og jeg må ha vært veldig snill...

    Et sett Infinity Kappa 8.
    Pris......0.- pluss bompenger inn til Oslo


    Nå står de hjemme hos meg og venter på ny foam på bassene.

    Noen anbefalte leverandører av foam til disse?

    Madamen nevnte noe om et gliiiiis da jeg kom hjem.
    Skjønner ikke hva hun snakket om...

    Knut Runar
    Byttet foam på et par Infinity RS IIb synes resultatet ble mere en greit :)
    Results for infinity - Site Search kappa 8

    Mvh
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    :D
    Skulle ønske volumkontroll var trinnløs.
    Tipper det er et tradisjonelt potmeter som er "trinnet" ved hjelp av ei stålkule som presses mot ei perforert plate ved hjelp av ei bladfjær. I så fall er det bare å pirke ut kula, og vips så er det trinnløst. Mrk. at jeg tipper, er ikke sikker.

    Mvh
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    :D
    Skulle ønske volumkontroll var trinnløs.
    Tipper det er et tradisjonelt potmeter som er "trinnet" ved hjelp av ei stålkule som presses mot ei perforert plate ved hjelp av ei bladfjær. I så fall er det bare å pirke ut kula, og vips så er det trinnløst. Mrk. at jeg tipper, er ikke sikker.

    Mvh
    Jag är inte så sikker...
    Beroende på hur potentiometern är konstruerad rent mekaniskt, kan det vara risk för att den faller i stykker...
    Stålkulan och bladfjädern kanske håller axeln på plats...
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Ser slett ikke bort fra at Kjell har rett. Mange forskjellige måter å bygge disse på, så det er selvsagt viktig å "studere" nøye før en gjør noe inngrep. :)

    Mvh
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Dagens FINN.no funn.

    Julenissen kom litt tidlig i år.
    og jeg må ha vært veldig snill...

    Et sett Infinity Kappa 8.
    Pris......0.- pluss bompenger inn til Oslo


    Nå står de hjemme hos meg og venter på ny foam på bassene.

    Noen anbefalte leverandører av foam til disse?

    Madamen nevnte noe om et gliiiiis da jeg kom hjem.
    Skjønner ikke hva hun snakket om...

    Knut Runar
    Byttet foam på et par Infinity RS IIb synes resultatet ble mere en greit :)
    Results for infinity - Site Search kappa 8

    Mvh
    Gratulerer med fantastiske høyttalere. Jeg bestilte foam til et sett RS IIIb i sin tid på Ebay. Måtte tilpasses, men det gikk fint. Har du nok kraft til å drive disse, har du noe av det beste ihvertfall jeg har hørt.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    På lørdag var jeg på loppemarked og gikk rett på elektroavdelinga.. nølet litt for lenge med å skaffe overblikk inne i rommet, og så da en meridian 24-bit cd-spiller ble solgt for 100kr rett foran øya på meg.. (lurer på om det var en meridian 508 ). Men jeg fikk kjøpt det som stod under meridianen: en Nakamichi CA-7E forforsterker.. kun 100kr for den også.. riktignok litt sliten i form av 3 manglende knapper (som kan trykkes på uansett om de mangler), en litt skeiv volumkontroll og mangel av fjernkontroll.. Men for et sykt funn.. googlet det hjemme og fant ut at den er jo helt kompromissløst bygget, har fantastisk riaa, og kostet rundt 25000kr ny den gang den ble solgt mellom 87 og 93..
    Og så plukket jeg med meg et Yamaha høytalerpar som jeg også fikk for 100kr.. Har lenge vært veldig fascinert av legendene ns-1000, og kastet meg over paret på loppemarkedet da jeg så det var fra samme serie og hadde lignende elementer.. det var et par NS-5x, minstemann i serien som huset bl.a. ns-1000 og ns-10.. I går fikk jeg koblet det opp litt sånn provisorisk i stua for å se at alt funket.. brukte amp-delen av en Nad 3240pe som effektforsterker og plugget dataen inn som signalkilde med høytalerne plassert knappe metern fra meg.. Og ble helt sjokkert over hvor bra det låter!!!!!! Veldig oppløst, utrolig lett å skille instrumentene og stemmene i musikken, ekstremt mye mer tredimensjonelt enn alt annet jeg har hørt hjemme, og med masse dynamikk og faktisk ganske ryddig og dyp bass størrelsen til tross.. men bassen har kanskje litt "bokslyd"..
    Hadde egentlig tenkt at høytalerne selger jeg eller gir til noen venner og forforsterkeren får jeg kanskje vurdere om riaaen låter bedre enn den jeg bruker, men nå er jeg fast bestemt på å få til en nærfeltsløsning med disse høytalerne.. Har kineser-300b-forsterker og Audio Note høytalere i hovedanlegget og liker det veldig godt, men dette loppemarkedfunnet låter jo mer tredimensjonelt og engasjerende enn hva jeg kan huske å ha fått ut av hovedanlegget.. Usikker på om det er forforsterkeren eller høytalerne som gjør utslaget, og tror høytalerne ikke fungerer godt på noe annet enn ganske kort lytteavstand.. menmen.. 200kr for noe som jeg opplever at låter som mange månedslønner!:)
    Mulig jeg tar i litt hardt her nå siden jeg er litt revet med av lyttegleden, men er mildt sagt fornøyd..

    Har for dårlig kamera på mobilen så fant noen bilder på nettet av tilsvarende høytalere og forforsterker:

    Vis vedlegget 224725
    Vis vedlegget 224726
    Vis vedlegget 224727
    Vis vedlegget 224728

    Du tar ikke i! NS serien har ikke blitt legendarisk uten grunn. Har NS-500Ma selv. Lyder som ingenting annet. Klarhet\ufarget er vel nøkkelord. In Your face om anlegg eller innspillinger er dårlige.
     

    Tjottolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    58
    Du tar ikke i! NS serien har ikke blitt legendarisk uten grunn. Har NS-500Ma selv. Lyder som ingenting annet. Klarhet\ufarget er vel nøkkelord. In Your face om anlegg eller innspillinger er dårlige.

    Vet du hva som er forskjellen på NS-500M og NS-500Ma forresten? Kjøpte nettopp et par NS-500M som min bror skal plukke opp og lagre til han får tatt de med til meg, så jeg sitter i mellomtiden og leter etter info på nettet og gleder meg til å få de i hus:)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    vet bare at det er oppgradert delefilter, men ekspert på disse er bruker her. Sender deg pm med hans identitet.
    Sitat fra han er følgende:
    Forskjellene mellom de forskjellige modellene er: NS-500 er en to-veis høyttaler, mens M og Ma er en tre-veis. Her er mellomtonen av Titan-Carbid. Forskjellen mellom M og Ma er delefilter, NS-500M ble solgt frem til 1986 og så tok NS-500Ma over. Vekt er 23,5 kg pr høyttaler. Pris NS-500M var 4950,- pr stk i 1986 og NS-500Ma 5500,- pr stk. Dette pga høyere dollarkurs og prisstigning.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Denne var så liten og søt att jeg bare måtte ta den med meg hjem :D
    Aiwa Stereo Integrated Amplifier A22.
    Etter en god omgang med elektronik rens så fungerer den uten problemer så langt (ikke testet RIAA ennå).
    Må bare bare få kjøpt noen DIN kontakter så jeg kan teste den på noen bedre høyttalere en mine Tandberg TL 1210.

    IMG_5700.jpg


    IMG_5694.jpg
     
    T

    Teip

    Gjest
    Tatt med fra mottakstasjon: Pioneer S-910

    Bassene måtte refoames-ellers alt vel.
    Spiller veldig moro,det må være lov å si.
    Klar og fin Beryllium bånddiskant.
    12" Carbon bassmembraner.

    Det er noe med eldre Pioneer-utstyr som fenger.
    Fra mine tenår husker jeg en spesiell lukt fra innsiden av Pioneer-høyttalere
    -etter en times spilling på festlig volum har 12"-bassene fylt hele stua med denne lukten.
    Litt tenåring enda.Fnis.
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    I fjor høst var jeg innom et loppemarked men fant ingen verneverdig hifi der. Som trøst snappet jeg med meg dette strømaggregatet til 200 kroner. Som ventet var det bare en forgasserrengjøring som skulle til for å få liv i den igjen. Nå må jeg bare finne noe å bruke den til... Kanskje jeg kan bli en prepper?

    Honda_EX350-crop.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn