Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Roysen, nå bør du og jeg sette oss ned og lytte til litt god musikk. Jeg tror jeg satser på vinyl, en stund siden sist.
    Best vi legger vekk tastaturene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Å hevde at man vet bedre hva andre burde mene synes jeg er belærende og nedlatende - synes ikke du?

Mvh
    Roysen
    Strengt tatt - jeg vet ikke. Det er jo det vi alle gjør hele tiden her. Det har nok mye med formen å gjøre og jeg reagerte ikke særlig på formen i innlegget selv. Men det er kanskje fordi jeg tror det er placebo også i Hifibransjen, og at Mike Lavigne kanskje hadde vært bedre stilt om han kjøpte billige Monsterkabler enn å bruke flere hundre tusen på kabler han ikke klarte å skille pålitelig ut i en lyttesituasjon der han ikke visste hva det ble spilt på. På den annen side; Mike har mye penger og følelsen av å eie noe få andre har råd til er vel kanssje også verdt noe, det driver vi vel alle med av og til....... ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Roysen, nå bør du og jeg sette oss ned og lytte til litt god musikk. Jeg tror jeg satser på vinyl, en stund siden sist.
    Jeg hører musikk hele tiden mens jeg skriver innlegg jeg, p.t. Handels Judas Maccabeus. Innimellom sensurerer jeg også 250 matteoppgaver......

Når bunken er ferdig, skal bikkja luftes.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg hører musikk hele tiden mens jeg skriver innlegg jeg, p.t. Handels Judas Maccabeus. Innimellom sensurerer jeg også 250 matteoppgaver......

I en alder av 58 er det direkte imponerende!
    Jeg trodde det bare var ungdommen som klarte å gjøre flere ting samtidig, uten at det gikk ut over innholdet. ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg trodde det bare var ungdommen som klarte å gjøre flere ting samtidig, uten at det gikk ut over innholdet. ;)
    Pity the poor students.....neida, kvaliteten på bunken var bra, og bedre enn på mange år. Kanskje er det håp for ungdommen som skal betale pensjonene våre. ;D Nå skal resultatene mailes, og så er det ut i Guds frie natur....

Håper Roysen har vett til det samme...... Det finnes viktigere ting enn HiFi, og selv om en frisk diskusjon er interessant så regner jeg med at vi fortsatt er venner.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    erato skrev:
    Men det er kanskje fordi jeg tror det er placebo også i Hifibransjen
    Jeg tror også det er placebo i hifibransjen. Men jeg tror også at det finnes nocebo (det omvendte av placebo, altså forventning om et negativt resultat) samt total ignorans (her i betydningen at man ikke tror man vil høre forskjell). Selvbedraget går i alle retninger og ikke bare mot de som mener å høre forskjell på alt, selv om de kanskje representerer den mest fokuserte og profilerte gruppen. Jeg tror like gjerne de som ikke hører forskjell kan lide av like mye selvbedrag som de som påberoper seg å høre forskjell. Om en dobbel blindtest kan løse noe av dette? Kanskje, men da trekker man kanskje også inn en negativ forventning om at man ikke vil høre forskjell (eller omvent også selvfølgelig, jfr Mike Lavigne) som KAN påvirke resultatet? Eller? Fortsetter jeg denne tankerekken så kan vi ikke trekke noen konklusjoner snart. Herlig!

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    Wireworld skriver på sine hjemmesider at de har foretatt en dokumentert dobbel blindtest hvor resultatet viser at lytteren hørte forskjell.

Mvh
    Roysen
    Supert. Så da virker blindtester likevel?
    Har jeg noensinne hevdet at det ikke finnes noen personer der ute som ikke lar seg påvirke av en blindtest og dermed kan bestå?

Mvh
    Roysen
    Så blindtester virker for noen men ikke for deg fordi du innehar en eller annen superingrediens? Forklar!

Eller er det sånn at blindtester bare virker når de bekrefter dine oppfatninger?
    Men i alle dager Erato er dette veldig så vanskelig å forstå? Har jeg skrevet om meg personlig eller er det andre som har foretatt blindtester og kikke ommet frem til et positivt resultat? Er det da jeg som kan ha blitt påvirket til å oppnå et negativt resultat i blindtesten som ikke har publisert noen blindtest?

Mvh
    Roysen
    Men du snakker om at personene blir påvirket av en blindtest som om selve testsituasjonen har en egenskap som som påvirker noen men ikke andre, bla deg. Dette skjønner jeg ikke i det hele tatt. Samtidig så bli ikke du påvirket av forventninger og alle andre forhold som påvirker en lyttesituasjon for de fleste av oss andre. Dette er grunnen til min litt ironiske kommentar om superingrediens (beklager for så vidt den....)
    Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Når jeg kommenerer blindtester er det på generell basis - ikke meg vs. andre. Jeg har hele tiden hevdet at selve blindtesten og den situasjonen man er oppe i når man er klar over at det skal foregå en test kan gjøre noe med enhver som kan forstyrre resultatet. Jeg har tidligere snakket om press, stress etc. Det kan imidlertid finnes personer der ute (jeg snakker da ikke nødvendigvis om meg) som lar seg påvirke mindre av slikt enn normalt. Jeg har her benyttet f.eks. straffespark konkurranse i fotball som et eksempel. Noen har lettere for å ikke la seg påvirke i slike situasjoner enn andre.

Jeg har heller ikke skrevet at forventninger og placebo ikke påvirker en normalt seende lyttesituasjon, men jeg er overbevist om at virkningen ikke er stå stor som f.eks de påvirkende faktorene i en blindtest.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Har nettopp slukt en bedre lunsj og nå skal nye musikk innkjøp nytes inntil solen har tatt av noe av sin styrke. Da må plenen klippes og vinduene vaskes.

Mvh
    Roysen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.663
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om man ikke forventer/prøver å høre forskjell er det ganske stor sannsynlighet for at man ikke gjør det.

Hva gjelder dagens bløff ser den så idiotisk ut at det låte dårligere, iallefall når det testes seende.

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Karma skrev:
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:

Pity the poor students.....neida, kvaliteten på bunken var bra, og bedre enn på mange år. Kanskje er det håp for ungdommen som skal betale pensjonene våre. ;D Nå skal resultatene mailes, og så er det ut i Guds frie natur....

Håper Roysen har vett til det samme...... Det finnes viktigere ting enn HiFi, og selv om en frisk diskusjon er interessant så regner jeg med at vi fortsatt er venner.
    Selvfølgelig er vi fortsatt venner Erato og jeg ser jo at du har god smak når det gjelder digital disk avlesning - så vi er da ikke uenig om alt ;)

Mvh
    Roysen

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Om man ikke forventer/prøver å høre forskjell er det ganske stor sannsynlighet for at man ikke gjør det.

Hva gjelder dagens bløff ser den så idiotisk ut at det låte dårligere, iallefall når det testes seende.
    :) He he, lenge leve forutinntattheten (ja, jeg ser selvfølgelig humoren)
    Har INGEN SOM HELST OPPFATNING om evt lydpåvirkning fra omtalte produkt, men synes ikke den bidrar positivt estetisk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Selvfølgelig er vi fortsatt venner Erato og jeg ser jo at du har god smak når det gjelder digital disk avlesning - så vi er da ikke uenig om alt ;)

Mvh
    Roysen
    Det var greit å oppdatere 830en med en spiller hvor displayet faktisk kan avleses! Nå uler bikkja snart.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.327
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Voffs kommentar var rettet til allmennheten og jeg skrev til ham om belæring på vegne av allmenheten og ikke meg selv. Voff skrev at mange ikke vet sitt eget beste og ikke tar placebo på alvor. Det synes jeg er nedsettende og belærende (ikke nødvendigvis rettet til meg meg) fordi han da ikke setter seg inn i hva folk egentlig vet og mener om temaet. Kanskje har de satt seg godt inn i det men har et annet syn enn ham på virkningsgraden placebo har på lytterne?

Å hevde at man vet bedre hva andre burde mene synes jeg er belærende og nedlatende - synes ikke du?

Det må være lovlig å poengtere muligheten for illusjon, særlig når illusjoner i en eller annen form er vanlig for vår persepsjon, i en tråd der enkelte ikke nevner denne muligheten med ett ord. Til tross for at det er et vanlig fenomen.
    Jeg synes fremdeles du og enkelte andre ignorerer illusjon eller placebo og heller holder åpen muligheten for grensesprengende fysikk som forklaring på "uforklarlige effekter". Jeg mener dette er det motsatte av et åpent sinn. Man har plassert seg selv og sin persepsjon på en slik pedestall at fysikkens lover må omskrives. Hvis noe er "belærende" må det vel være nettopp dette?
    Når det er sagt, er jeg åpen for at ukjente fysiske fenomener kan være årsaken til at diverse duppeditter synes å fungere. Men, det er bare det at sannsynligheten for at dette er løsningen er forsvinnende liten i motsetning til bedrag av våre sanser, at jeg ikke kan abonnere på en slik teori. Alt jeg påpeker, uten å være belærende, er at man bør velge den mest sannsynlige forklaring på et problem.

R

Roysen

Gjest
    Voff,

Synes du det er å ha et åpent sinn når man påberoper seg å vite bedre enn andre hvordan disse andre blir påvirket av et fenomen som placebo.

Jeg leste nemlig ikke ditt første innlegg om dette som å åpne muligheten for at placebo hadde større innvirkning enn audiofile vil innse men at du påsto at dette var faktum. Arrester meg gjerne om jeg tok feil.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Trondmeg skrev:
    erato skrev:
    Men det er kanskje fordi jeg tror det er placebo også i Hifibransjen
    Jeg tror også det er placebo i hifibransjen. Men jeg tror også at det finnes nocebo (det omvendte av placebo, altså forventning om et negativt resultat) samt total ignorans (her i betydningen at man ikke tror man vil høre forskjell). Selvbedraget går i alle retninger og ikke bare mot de som mener å høre forskjell på alt, selv om de kanskje representerer den mest fokuserte og profilerte gruppen. Jeg tror like gjerne de som ikke hører forskjell kan lide av like mye selvbedrag som de som påberoper seg å høre forskjell. Om en dobbel blindtest kan løse noe av dette? Kanskje, men da trekker man kanskje også inn en negativ forventning om at man ikke vil høre forskjell (eller omvent også selvfølgelig, jfr Mike Lavigne) som KAN påvirke resultatet? Eller? Fortsetter jeg denne tankerekken så kan vi ikke trekke noen konklusjoner snart. Herlig!
    Jeg vil meget sterkt anbefale at man tar seg tid til å gjennomlese denne tråden. Det er altså Mike Lavigne, som kommer med sine betraktninger omkring komponentforskjeller, og som viser til de tusener av sammenligninger han har utført.
    Han argumenterer meget innsiktsfullt for at det vil være signifikante forskjeller, og kommer også med mange interessante betraktninger omkring hvorfor Opus MM er en formidabel kabel.
    Dette er før testen.
    http://forums.randi.org/showthread.php?t=97675

Nocebo - personlig er jeg på jakt etter forskjeller konstant, og har lyst til å oppdage dem. Finner mengder - som her om dagen da jeg syns at musikken lød da litt rar, og oppdaget at lydkortet var satt til 48kHz. Det hørte jeg altså. (Hadde sett på DVD.)

Det er da ingen som bevisst går inn for å ikke høre forskjeller?

Vive la différence!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    Det er da ingen som bevisst går inn for å ikke høre forskjeller?
    Vet ikke om det er noen som gjør det bevisst. Noen ganger kan det imidlertid virke slik. Det kan ha med tilhørighet og identitet å gjøre. Men ubevisst tror jeg nok det er slik. Og jeg ser ikke at det er mest interessant om fenomenet er bevisst eller ubevisst. Bevissthet betyr tross alt bare at man er til stede i sin egen tilværelse.

Hvis man ikke erkjenner at dette kan slå begge veier synes jeg det slår i hjel argumentene for illusjoner hvis man ikke samtidig aksepterer anti-illusjoner.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har med mitt optikergodkjente syn (øvre 2% av befolkningen) en gang sett at mine ellers vinterbleke lår og legger plutselig var blitt grønne som Kermit the Frog.

Skulle jeg da renne avsted og hente heksedoktor for å motvirke den svartekunst som beviselig hadde rammet meg?

Eller skulle jeg vurdere som en mulighet det at jeg befant meg langt nede i Grand Canyon, midt i et tykt sedimentbelte av rød sandstein, kanskje hadde gitt meg en sanseforskyvning i grønnlig retning?

Jeg valgte den siste mulighet som den beste kombinasjon av rasjonalitet og mulig sansepåvirkning. Det var litt av en tankevekker.

Tankekvekker? Kvekk? Bjeff?

R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Cundis skrev:
    Hadde vært veldig interessant og gjort en blindtest mellom f.eks. to forsterkere i ca. samme kvalitets og effektklasse. Bare for å se hvor egnet blindtester er for å identifisere ulike produkter.
    La oss ikke åpne det ormebolet!

Vel, ok, da. To forskjellige linker til forsterkertester, ulike klasser. Samme test.
    pdf: http://www.mediafire.com/?xymwbmmdi1c

pdf: http://www.bruce.coppola.name/audio/Amp_Sound.pdf
    Har ikke nilest begge disse, men resultatet er at det er next-to-nothing som skiller forsterkerne?

....og da er vi tilbake til min kjepphest. Hva av "hifi-forskjeller" bortsett fra gigantforskjeller har blitt påvist med blind abx?

Nå er vel forresten tråden hoppet over til en annen avdeling? Ikke mye kabelhjørnetråd igjen nå....

R

V

vredensgnag

Gjest
    Tråden handler vel om dagens bløff?

Nå begår du forøvrig en logisk feilslutning. Jeg viser til linken der Mike Lavigne presenterer sine vurderinger før testen. Han skriver at han er skråsikker på at det er store forskjeller - men skulle det vise seg at han ikke har klart å skjelne, så har han fått noe å tenke over.

Kanskje tenke først? I likhet med deg er jeg der at den pdf'en umulig kan ha rett?
    Men siden disse da har gått til adskillig bry for å teste disse mot hverandre, og ikke funnet betydelige forskjeller, så er det altså ikke nødvendigvis testen det er noe galt med, bare fordi du og jeg tror det må være forskjeller.

En bedre reaksjon er:

1. Å erklære at dette er noe verre sludder.
    2. Å granske testmetodikken, for å ev. finne feil.
    3. Å gjennomføre en test som følger samme eller modifisert, men godkjent metodikk.
    4. Og å elegant vise at det er forskjell.

Å sitte på sin bare røv på terrassen og lire av seg at det er noe galt med blindtest, fordi man tror det er forskjell, er ikke helt det samme.

Artikkelforfatterne, som ikke har noen agenda annet enn nysgjerrighet, tar opp denne problematikken i innledningen:

Og blir du ikke i det minste bittelitt nysgjerrig selv, RoDa, når du leser dette?

Under testen viste det seg at det var vanskelig å høre forskjell, bortsett fra på et tidspunkt, da fasen var feil ...

Det ble gjort mye for å gi deltagerne full fortrolighet med utstyret, ned til å la dem velge de forsterkerne de mente avslørte mest forskjell.

(Og igjen, la meg bemerke at jeg mener også det må være forskjell, selv om AudioCritic fnyser og sier at det er det ikke, så lenge man lar være å ta med clipping på A og A/B og ev. SS man sammenligner med. Og dette er det også andre som sier. Men de vet selvsagt katta!)

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Å sitte på sin bare røv på terrassen og lire av seg at det er noe galt med blindtest, fordi man tror det er forskjell, er ikke helt det samme.

(Og igjen, la meg bemerke at jeg mener også det må være forskjell, selv om AudioCritic fnyser og sier at det er det ikke, så lenge man lar være å ta med clipping på A og A/B og ev. SS man sammenligner med. Og dette er det også andre som sier. Men de vet selvsagt katta!)
    Hadde klær på den omtalte ræva, og satt på terassen kun for å hvile etter jobb med kantstein. ;)

Du mener det er forskjell, noe som ikke blindtestene klarer å påvise. Likevel synes du blindtestene er en god måte å teste på?

Vi har alle vår tilmålte tid for å drive på med denne hobbyen.
    Min tid kommer ikke til å brukes på og finne en metode for testing av forskjeller innen hifi som tilfredstiller skeptikerne. Beklager.

R

V

vredensgnag

Gjest
    Interessant. Så for meg at du satt på en terrasse!

Neida, RoDa. Jeg sier jeg tror det er forskjell, fordi det er dette man er blitt fortalt, det er dette man har lest og hørt. Men jeg har aldri kjørt parallelltest av forsterkere (høyttalere, kilder, osv - yes), men ikke forsterkere. Så det er noe jeg tror - det er ikke noe jeg vet.

Testleder var selv opprinnelig en Believer, og ble dypt skuffet da han ikke klarte å skjelne mellom forsterkere i en annen test - de som gjennomførte testen la alt til rette for at det skulle bli så enkelt som mulig å skjelne forskjell.
    Og husk - folk fikk anledning til å lytte til de ulike forsterkerne i timevis, før testen. Og de fikk i oppdrag å plukke ut forsterkerne de mente var mest forskjellige fra hverandre. Hver testrunde var det kun to forsterkere mot hverandre, men de kunne komme tilbake en annen dag og prøve et annet oppsett.

De fikk så lang tid de ville til lytting og svitsjing. (De fleste brukte timer). Noen ønsket å ha gjennomført kabelbytte fra en forsterker til den andre, dette ble innvilget; andre var fornøyde med en ABX-svitsjer (det var ingen forskjell på resultatene fra den ene eller den andre metoden.)

Hver testperson gjorde 16 vurderinger (lytte til A, lytte til B, lytte til X - si hva det var). Totalt nesten 800 vurderinger. Og resultatet ble presis hva man ville fått om man hadde kastet mynt og kron - 50%.

Du må gjerne sette fingrene i ørene og lukke av, men det blir litt rart. Som sagt, jeg har lyst til å tro det er forskjell, for det er hva jeg er blitt fortalt, men jeg har aldri prøvd. (Det blir jo som når vi reagerer på disse gale spanjolene som sitter og parallelltester Discman mot Mark Levinson, vi nekter å tro det ikke er forskjell, og i akkurat det tilfellet var det også det, om jeg husker rett.)

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du må gjerne sette fingrene i ørene og lukke av, men det blir litt rart. Som sagt, jeg har lyst til å tro det er forskjell, for det er hva jeg er blitt fortalt, men jeg har aldri prøvd. (Det blir jo som når vi reagerer på disse gale spanjolene som sitter og parallelltester Discman mot Mark Levinson, vi nekter å tro det ikke er forskjell, og i akkurat det tilfellet var det også det, om jeg husker rett.)
    Nesten korrekt -det var Discman vs Audio Note DAC/Sony Drivverk, også den eneste testen hvor de fant noen signifikant forskjell. Det morsomste er at de faktisk foretrakk Discmanen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Det siste betyr ingen ting, undersøkelser blant unge har vist at de foretrekker MP3 fremfor ufordervet CD. Det betyr å like gjennom tilvenning. De unge ville også likt hva som helst fremfor oliven.

Det interessante i slike undersøkelser er nullresultat, altså at det ikke kan påvises signifikant forskjell.

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Det siste betyr ingen ting, undersøkelser blant unge har vist at de foretrekker MP3 fremfor ufordervet CD. Det betyr å like gjennom tilvenning. De unge ville også likt hva som helst fremfor oliven.

Det interessante i slike undersøkelser er nullresultat, altså at det ikke kan påvises signifikant forskjell.
    Nå var det en eller annen spansk audioklubb med middelaldrende herremenn med dyre anlegg dette var snakk om. Jeg synest det er svært interessant at de
    1) hørte signifikant forskjell (det er faktisk mulig å høre forksjeller blindt, siden noen til stadighet hevder at det er så fordømt vanskelig)
    2) foretrakk Discman fremfor noe mer politisk korrekt som Audio Note.

2) Synest jeg er hysterisk morsomt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Denne "hobbyen" vår hviler tydeligvis på et skjørt fundament..

Hvorfor blir vi ikke alle glade, dersom musikknytelse kan gjøres enklere og rimeligere enn vi opprinnelig innbilte oss?

Er det virkelig slik at det er viktig for "hobbyen" at flest mulig remedier har mest mulig betydning for musikkgleden?

Dess høyere opp i pris, dess mer grunnlag for debatt om det i det hele tatt virker etter påstand. Er ikke det et tankekors for oss alle?
    Er det virkelig et fornuftig grunnlag for investering, når svært mange ikke i det hele tatt kan høre effekten av investeringen din? Er det et fornuftig grunnlag for investering, når den påståtte effekten gir grunnlag for slike endeløse diskusjoner som dette? Burde det ikke vært en selvfølge, at dersom en investering i flere hundretusenkronersklassen skal ha noe for seg, så er det generell enighet blant alle dedikerte audiofile om reell virkning?
    Vi sitter vel alle på dette forum med ørene på stilker foran våre alter, og nyter mest mulig musikk gjengitt med mest mulig high end lyd? Er det ikke da et fantastisk rart fenomen at en del påståtte effekter og virkninger av komponenter til astronomiske priser, bare kan høres og oppfattes av en bestemt del av oss? I stedet for å slå hverandre i hodet med idiotstempler og placèbo, er det vel nok å tenke over hvorfor alle ikke klarer å høre det samme, så lenge man har normal hørsel og deler samme hobby??
    Det finnes jo nok av tiltak og investeringer i denne hobby å konsentrere seg om, som ikke trenger blindtester for å skape enighet om virkning og effekt. ;)

Svært mange tar nok også seg selv alt for høytidlig i dette miljø. Jeg har derimot ingen problemer med å fastlå at jeg selv garantert vil være svært mottagelig for fenomenet placèbo i mange sammenhenger! Jeg er jo bare et vanlig menneske for fanden! Samtidig er jeg takknemlig for all den kunnskap og viten som mange på dette forum deler med meg. Å være offer for placèbo er nemlig alt for kostbart for min del. Jeg ønsker hverken å bli lurt av andre eller meg selv. Det viser seg jo ofte, at kunnskap kan avverge placèbo. Selv har jeg en generell målsetting om å satse mest mulig på de faktorer som har mest virkning, og som ALLE vil klare å høre. Kan alle høre en positiv effekt av en oppgradering i mitt anlegg, er jeg såre fornøyd. Da vet jeg samtidig at jeg neppe er lurt av egen hjerne. ;)

I tråden om Solide Kåre, påsto noen at en slik kabel ødela lydbildet totalt under test i eget anlegg, mens andre påsto det stikk motsatte. Alle disse personer med gode anlegg og samme lidenskapelige forhold til musikk og god lyd. Hva skal en leser tro om slike påstander? Hvor stor positiv vikning kan egentlig en slik komponent da ha, når mange audiofile ikke hører forskjell, og andre faktisk mener virkningen er svært negativ?? Er det i hvert fall ikke da logisk at vikningen ikke kan være så stor som enkelte vil ha det til..?

Hvorfor virker det som en rød klut for enkelte på dette forum, om man antyder at de kan være mottagelige for kjente og alment aksepterte psykologiske fenomener som kan påvirke oppfattelse, når det faktisk er så mange på samme forum som gladelig innrømmer at de har vært utsatt for slik påvirkning? Kan vi ikke ALLE innrømme at vi er mennesker på godt og vondt, og at vi alle påvirkes av kjente fenomener i noenlunde samme grad?

På min naive(?) måte, etterlyser jeg m.a.o. litt logisk tenking i vårt felleskap. For vi har jo en felles lidenskap?? Likevel er det et tankekors for meg, at det faktisk vil være svært mange som blir forbannet på Karma fordi han skriver dette tullet.

R

Roysen

Gjest
    Karma,

Jeg synes du overser en vesentlig side her - nocebo. Hvorfor er det mer sannsynlig at placebo er årsaken til at mange ikke hører forskjell enn nocebo, all den tid det faktisk virker som om det er de som ikke tror det er forskjell som ikke klarer å høre forskjell.

Noe annet man bør merke seg er at de som mener at remedier som high-end kabler, strømrensing, stabile rack, vibrasjonsdempende føtter, kabel elevatorer etc gir hørbar virkning ofte er opptatt av å kjæle med små detaljer som til sammen gir et stort løft.

F.eks. tror jeg at skeptikere først ville testet vibtasjonsdempende føtter under en enkelt komponent. Resultatet dette gir kan muligens være så lite at de med gal forventning ikke hører den. De avvfeier da kanskje det hele i stedet for å innse at virkningen vokser jo fler komponenter du prøver.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det kan vel ikke forklare at de som tror på forskjeller ikke skulle klare en rimelig konsistent identifisering av forskjeller i en blindtest. Lavigne eksperimentet virker jo ganske vanntett i så måte og burde være mulig for flere å gjennomføre?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:
    Karma,

Jeg synes du overser en vesentlig side her - nocebo. Hvorfor er det mer sannsynlig at placebo er årsaken til at mange ikke hører forskjell enn nocebo, all den tid det faktisk virker som om det er de som ikke tror det er forskjell som ikke klarer å høre forskjell.

Noe annet man bør merke seg er at de som mener at remedier som high-end kabler, strømrensing, stabile rack, vibrasjonsdempende føtter, kabel elevatorer etc gir hørbar virkning ofte er opptatt av å kjæle med små detaljer som til sammen gir et stort løft.

F.eks. tror jeg at skeptikere først ville testet vibtasjonsdempende føtter under en enkelt komponent. Resultatet dette gir kan muligens være så lite at de med gal forventning ikke hører den. De avvfeier da kanskje det hele i stedet for å innse at virkningen vokser jo fler komponenter du prøver.

Mvh
    Roysen

Roysen: Tråden handler i utgangspunktet ikke om skepsis til små tweaks eller om at stresset ved blindtester påvirker resultatet i forhold til når man slapper av og lytter i en annen setting. Den handler om at enkelte lager og selger ting som markedsføres med kvasivitenskapelige forklaringer som ikke har noe med naturvitenskap å gjøre bortsett fra ordene. Litt som da jeg var 7-8 år og snakket "engelsk", der "people" var det eneste ordet, mens resten var en dårlig imitasjon av dialekten til John Wayne. Ditt utgangspunkt er at så lenge noen ikke kan dokumentere at noe ikke virker så er det "ord mot ord", og også mitt tilbud om valper til å legge foran nettkablene bør vel da møtes med respekt i stedet for latterliggjøring. Det finnes ingen grenser for hva man skal få lire av seg uten å møte motbør. Deg om det.

EDIT: strøket avsnitt.

R

Roysen

Gjest
    Erato,

Blindtester er ikke noe verktøy det finnes noen enighet om at gir korrekt svar.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Erato,

Mvh
    Roysen
    Men ditt argument var vel noceboeffekten, dvs at dersom man kan narre seg selv til å høre forskjeller så kan man også narre seg selv til ikke å høre forskjeller (noe som jeg er enig i, selvsagt kan innbilning slå alle veier) og svaret mitt var ment som en kommentar til det innlegget ditt. Hvis du ikke aksepterer blindtester så aksepterer du vel verken placebo eller nocebo så i så fall skjønner jeg egentlig ikke innlegget ditt som jeg oppfatter argumenterer for nocebo som en forklaring på utfall av blindtester? Du kan vel ikke argumentere med nocebo som et argument mot blindtester og så avvise innlegg om nocebo med at blindtester ikke virker uansett? I så fall argumenter du i ring.

Edit 2: For å utdype: Du bruker nocebo som et argument for at blindtester ikke virker. Når jeg møter det med et motargument, sier du at siden blindtester ikke virker uansett, er motargumentet mitt om nocebo irrelevant, og overser suverent at det i så fall også gjør ditt argument om nocebo like irrelevant. Dette er en debatteknikk du har falt ned på mange ganger i de årene jeg har fulgt dine argumenter om blindtester. Enten så aksepterer du nocebo som en mulig forklaringsfakort på utfallet av blindtester, eller så gjør du det ikke. Du kan ikke ha en holdning som at argumenter om nocebo som støtter opp ditt syn på blindtester er OK; men når de ikke lenger støtter opp om ditt syn så er de irrelevante. You can't have your cake and eat it too, som engelskmennene sier....

Edit 1: Og PS: blindtester gir ikke korrekte svar. Det hevder i hvert fall ikke jeg. Som subjektivist burde du forstå at korrekte svar finnes ikke (med korrekt svar mener jeg et svar som, under de gitte kriteriene for testen, vil være alment og et 100% sikkert utfall), bare subjektive svar. Det er jo kjernen i subjektivismen - jeg hører. Et korrekt svar må være korrekt for alle, ellers er det et subjektivt svar som bare er korrekt for subjektet der og da og som ikke sier noe alment.Min innvending mot begrensningene i subjektiv lytting går nettopp på dette, dvs hvor ekstrapolerbare resultatene er. Hvor mye penger skal vi (som tredjepart) bruke på et produkt som funker for en eller to personer i en gitt situasjon? Noen ble frisk av askeoppkok, skal jeg derfor gå ut fra at askeoppkok vil virke også mot min kreft og derfor forsvarer en flaskepris på tusenvis av kroner, eller skal vi gå ut fra at det kan tenkes andre forklaringer? Dette er nettopp årsakene til kravene om testing innenfor legemiddelindustrien. For å eliminere tilfeldigheter, placebo eller whatever. Dette er kjernen i de fleste diskusjoner om verdien av subjektive lytteinntrykk i HiFi-industri og -presse.

Det betyr heller ikke at jeg ikke hører forskjeller ved "seende lytting"; det gjør jeg ofte; men er årsaken til det jeg hører egenskaper ved utstyret, tilfeldigheter, eller egenskaper ved meg? Det er her vi "objektivistene" har et åpent sinn - og ikke ønsker å låse oss til ett mulig svar. Hvis andre ikke hører det jeg hører, og som jeg ikke er i stand til å reprodusere ved blind lytting, så er det faktisk en viss sannsynlighet for at det IKKE er egenskaper ved utstyret som er avgjørende for det vi hører. Det blir ofte fremstillt som om subjektivistene har et åpent sinn, mens objektivistene har forlest seg på teori - for meg oppleves dette vanligvis fullstendig motsatt. Det er subjektivistene som har låst seg til et svar, mens objektivistene leter etter andre forklaringsmodeller for ting som strider mot etablert vitenskap.

Blindtester gir statistisk signifikante, men ikke sikre, svar, over ett eller annet utvalg som ligger innenfor designkriterinene for testen. Skal man kunne gjennomføre, og tolke, en blindtest, krever det en forståelse for statistiske metoder. Jeg tror det er en av årsakene til mange av diskusjonene her. En blindtest dreier seg ikke om hva Roysen hører, det dreier seg om det Roysen hører med en rimelig grad av sannsynlighet vil la seg reprodusere for andre. Kan man føle seg trygg på, at dersom Roysen fikk 6 på terningen i 50% av 6 kast, så vil en annen få 3 6-ere etter 6 kast? Og hvor sannsynlig er det at han vil få en sekser i det hele tatt? Og dersom Roysen innehar spesielle egenskaper i testhånden sin, så går det an, ref Lavigne, å sile testsubjekter på forhånd.

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    Karma,

Skal vi se - vi er nå på vei dit hvor det er summen av en mengde små tiltak som er avgjørende; samtidig som nocebo er en faktor.

Av ditt svar regner jeg med at du ikke har lest forsterkertesten, eller at du på sedvanlig vis unngår å kommentere det det som strider mot "læren" (ref. din uvilje til å diskutere Lavignes erfaringer> "Vi må vente og se hva mer Lavigne har å si om dette, osv."

http://www.bruce.coppola.name/audio/Amp_Sound.pdf

I den testen la de opp en nøye kontroll for nocebo. Deltagerne ble delt opp i Believers og Skeptics. På forhånd gikk man ut ifra at Believers ville være "skeptiske" til en ABX svitsjeboks, så disse kunne be om kabelsvitsjing. Noe de også gjorde.
    Begge grupper fikk samme adgang til å orientere seg blant de forsterkerne som var valgt ut til test. Believers var hurtige til å høre forskjell på forsterkerne i prøverommet - det var meningen at hver testdeltager, eller de som hadde slått seg sammen i en liten gruppe, SEENDE skulle finne de forsterkerne de mente hadde tydeligste forskjeller, tydeligste lydsignaturer.
    Under denne fasen - med seende lytting - følte nærmest ALLE deltagerne at de kunne høre forskjeller, og Skeptikerne fikk det for seg at kanskje var det noe over dette med forskjeller likevel.

Deretter ble forsterkerne koblet opp i testrommet, og deltagerne fikk anledning til å lytte grundig og lenge til hver av dem, i lytterommet, for å venne seg til lydsignaturen. Folk valgte å lytte i ulik lengde både i tilvennings- og selve testfasen.

Believers hadde alltid en Believer som testgjennomfører!

På forhånd ble deltagerne bedt om å vurdere om testoppsettet var tilfredsstillende for å kunne avsløre forskjeller. Av 25 testsubjekter var det tre som ikke underskrev på at oppsettet var egnet til å avsløre forskjeller. En hadde reservasjoner, en sa det ikke var tilstrekkelig, og en unnlot å undertegne, og er derfor registrert i denne kategorien.

Etter testen var det flere av de som hadde sagt de var Believers som var skeptiske til testoppsettet, selvsagt, siden de ikke kunne høre forskjeller. Hvilket minner om kabelanmelderen i USA som var med på å få satt sammen testoppsettet han selv senere ikke kunne skjelne kabler gjennom ... kabler han hadde beskrevet i høytsvevende vendinger i sine anmeldelser.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    Erato,

Mvh
    Roysen
    Det at du er uenig i at blindtester er egnet innen HiFi, betyr ikke at blindtester er uegnet innen HiFi. Det relevante er at en mengde mennesker som lirer av seg rene diktsamlingene omkring vesentlige forskjeller, ikke er i stand til å dokumentere disse med annet enn "tror du ikke på hva jeg hører, eller?" Joda, det må man da gjerne, men det er til tider litt underholdende at det eneste som skal til, for at jeg skal tro enda mer, er at denne personen ikke vet hva det er han lytter til ...

Ellers har erato helt rett. Du biter deg selv i halen med placebo/nocebo.

Her har du hva lytterne sa når de visste hva de lyttet til ... den vanlige hifi-lyrikken.

Og her er hva de sa når de lyttet blindt til par de hadde matchet. Noen kommentarer.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    Erato,

Mvh
    Roysen
    Men ditt argument var vel noceboeffekten, dvs at dersom man kan narre seg selv til å høre forskjeller så kan man også narre seg selv til ikke å høre forskjeller (noe som jeg er enig i, selvsagt kan innbilning slå alle veier) og svaret mitt var ment som en kommentar til det innlegget ditt. Hvis du ikke aksepterer blindtester så aksepterer du vel verken placebo eller nocebo så i så fall skjønner jeg egentlig ikke innlegget ditt som jeg oppfatter argumenterer for nocebo som en forklaring på utfall av blindtester? Du kan vel ikke argumentere med nocebo som et argument mot blindtester og så avvise innlegg om nocebo med at blindtester ikke virker uansett? I så fall argumenter du i ring.

Edit 2: For å utdype: Du bruker nocebo som et argument for at blindtester ikke virker. Når jeg møter det med et motargument, sier du at siden blindtester ikke virker uansett, er motargumentet mitt om nocebo irrelevant, og overser suverent at det i så fall også gjør ditt argument om nocebo like irrelevant. Dette er en debatteknikk du har falt ned på mange ganger i de årene jeg har fulgt dine argumenter om blindtester. Enten så aksepterer du nocebo som en mulig forklaringsfakort på utfallet av blindtester, eller så gjør du det ikke. Du kan ikke ha en holdning som at argumenter om nocebo som støtter opp ditt syn på blindtester er OK; men når de ikke lenger støtter opp om ditt syn så er de irrelevante. You can't have your cake and eat it too, som engelskmennene sier....

Edit 1: Og PS: blindtester gir ikke korrekte svar. Det hevder i hvert fall ikke jeg. Som subjektivist burde du forstå at korrekte svar finnes ikke (med korrekt svar mener jeg et svar som, under de gitte kriteriene for testen, vil være alment og et 100% sikkert utfall), bare subjektive svar. Det er jo kjernen i subjektivismen - jeg hører. Et korrekt svar må være korrekt for alle, ellers er det et subjektivt svar som bare er korrekt for subjektet der og da og som ikke sier noe alment.Min innvending mot begrensningene i subjektiv lytting går nettopp på dette, dvs hvor ekstrapolerbare resultatene er. Hvor mye penger skal vi (som tredjepart) bruke på et produkt som funker for en eller to personer i en gitt situasjon? Noen ble frisk av askeoppkok, skal jeg derfor gå ut fra at askeoppkok vil virke også mot min kreft og derfor forsvarer en flaskepris på tusenvis av kroner, eller skal vi gå ut fra at det kan tenkes andre forklaringer? Dette er nettopp årsakene til kravene om testing innenfor legemiddelindustrien. For å eliminere tilfeldigheter, placebo eller whatever. Dette er kjernen i de fleste diskusjoner om verdien av subjektive lytteinntrykk i HiFi-industri og -presse.

Blindtester gir statistisk signifikante, men ikke sikre, svar, over ett eller annet utvalg som ligger innenfor designkriterinene for testen. Skal man kunne gjennomføre, og tolke, en blindtest, krever det en forståelse for statistiske metoder. Jeg tror det er en av årsakene til mange av diskusjonene her. En blindtest dreier seg ikke om hva Roysen hører, det dreier seg om det Roysen hører med en rimelig grad av sannsynlighet vil la seg reprodusere for andre. Kan man føle seg trygg på, at dersom Roysen fikk 6 på terningen i 50% av 6 kast, så vil en annen få 3 6-ere etter 6 kast? Og hvor sannsynlig er det at han vil få en sekser i det hele tatt? Og dersom Roysen innehar spesielle egenskaper i testhånden sin, så går det an, ref Lavigne, å sile testsubjekter på forhånd.
    Erato,

Jeg har ikke brukt nocebo som et argument for at blindtester ikke virker. Det jeg skriver er at nocebo på lik linje med placebo kan innvirke på vanlig seende lytting så vel som blindtester. Det som gjør at jeg ikke tror på blindtester har ikke noe med nocebo eller placebo å gjøre men en del andre forstyrrende faktorer som ikke er til stede ved vanlig lytting i sitt eget miljø men som jeg har til gode å se eliminert i en blindtest.

Altså jeg har egentlig aldri benektet fenomenene placebo og nocebo, bare hvilken grad de innvirker på sansene og jeg har aldri erklært blindtester som urelevante som en følge av placebo eller nocebo. Jeg mener at blindtester derimot har en del andre svakheter som gjør den uegnet til å vurdere om det er placebo eller nocebo som fører til de resultatene man oppnår ved vanlig seeende lytting.

Vredensgnag,
    Nå har jeg da nettopp argumentert for hvorfor jeg ikke tror på Lavigne testen. Det har jeg også gjort tidligere.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Heldigvis tror Lavigne på Lavigne-testen, og det gjør også Chris Wiggles, og det tilfredsstiller meg langt mer, spesielt gitt omgivelsene det ble lyttet i.

La meg få presisere noe. Jeg tror på forskjeller i lytting, og at vi ved en nøyaktig tilnærming til reelle forskjellskilder kan skape optimale lytteforhold. Men jeg er fullstendig overbevist om at store deler av innsatsen innen HiFi kastes bort på momenter der forskjellene er ytterst, ytterst små - mens man glatt overser store feilkilder eller forbedringspotensialer.

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Men det kan vel ikke forklare at de som tror på forskjeller ikke skulle klare en rimelig konsistent identifisering av forskjeller i en blindtest. Lavigne eksperimentet virker jo ganske vanntett i så måte og burde være mulig for flere å gjennomføre?
    Lavigne testen var bortimot en perfekt blindtest i mine øyne. Han fikk lov å foreta testen i eget rom, i eget anlegg, med egen vant musikk, i eget tempo og når han følte at han var avslappet og klar for testen. Problemet som gjenstår var at han var klar over at det skulle foretaes en test. Dette endrer måten mange lytter på. Forsøk selv. Om han ikke hadde vært klar over at det var en test også hadde vi begynt å nærme oss noe jeg kan akseptere.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    La meg få presisere noe. Jeg tror på forskjeller i lytting, og at vi ved en nøyaktig tilnærming til reelle forskjellskilder kan skape optimale lytteforhold. Men jeg er fullstendig overbevist om at store deler av innsatsen innen HiFi kastes bort på momenter der forskjellene er ytterst, ytterst små - mens man glatt overser store feilkilder eller forbedringspotensialer.
    Der er merkelig at jakten på disse (i beste fall) små forskjellene utøves med stor iver av folk som gjerne bytter ut hele anlegget eller nøkkelkomponenter nå og da - det gjør øvelsen ekstra meningsløs synes jeg. Hvorfor ikke heller bruke tiden og pengene på de sentrale tingene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn