DAC

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Er selv veldig intressert i en dac og den som er omtalt her virker veldig intressant.

Det er en stund siden siste post og jeg lurte på om det var flere som kunne fortelle sine erfaringer om denne geniale lille "boksen".
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Jeg skulle kjøpe,men det ble ikkeno' av det... Har ingen planer med det første heller pga oppgraderinger på vinyl. :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vel, med riper i plata og bitfeil så er det klart at feilkorrigering ved avlesning blir viktig. Jeg er tilhenger av å behandle CD-plater med samme ydmykhet som vinylplater. Da varer de lenge, og drivverket blir mindre viktig.
 

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Fleksibiliteten har man ikke bruk for i et stereoanlegg, den er vel snarere i veien. Heldigvis huskes alle innstillinger hvis man skrur strømmen av og på.

Jeg mener at denne DAC'en er blant det beste man kan få tak på i prisklassen under 100.000. Vi kan bruke stereophile's test av Benchmark DAC1 som referanse her, den fikk jo overstrømmende kritikk og ble editors choice i 2004. RME'en er et solid hakk bedre enn Benchmark'en.
Da er jeg veldig spent. Har akkurat mottatt denn visstnok geniale RME dac'en.

Har akkurat vært på Biltema og handlet et par gullpletterte mono-jack-hann som skal loddes på en skjermet kabel med rca-plugger i andre enden.

Har tenkt primært å benytte denne som en dac for en 200cd-magasin spiller fra JVC fra 1997 som har en dac som er veldig, veldig dårlig - men heldigvis er den utstyrt med en optisk utgang.

Skal også teste den på min Pioneer 668 å se om den er bedre en de innebyggde B&B dac'ene i Pioneeren.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Vel, med riper i plata og bitfeil så er det klart at feilkorrigering ved avlesning blir viktig.  Jeg er tilhenger av å behandle CD-plater med samme ydmykhet som vinylplater.  Da varer de lenge, og drivverket blir mindre viktig.
varer lenge?

jeg har oppdaget flere plater som skulle rippes i EAC som viser seg å ikke engang ha data til å bli gjenkjent som audiocd.de er ripefrie,men har et rart "kondensaktig" utseende.
ennå en grunn til å få de over på harddisk fortest mulig?
er dette s.k. cd-råte?
mvh
Leif
 

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Prøver igjen å holde denne tråden på topic - altså snakk om denne RME dac'en.


Da er jeg veldig spent. Har akkurat mottatt denn visstnok geniale RME dac'en.

Har akkurat vært på Biltema og handlet et par gullpletterte mono-jack-hann som skal loddes på en skjermet kabel med rca-plugger i andre enden.

Har tenkt primært å benytte denne som en dac for en 200cd-magasin spiller fra JVC fra 1997 som har en dac som er veldig, veldig dårlig - men heldigvis er den utstyrt med en optisk utgang.

Skal også teste den på min Pioneer 668 å se om den er bedre en de innebyggde B&B dac'ene i Pioneeren.
 
T

theStig

Gjest
Det som er litt interessant er at en en kompis av meg mener RME ADI-2 låter "mer analogt" enn hans high-end platespiller.... Det er kraftig kost fra en som alltid har vært omtrent fundamentalitisk vinyl-tilhenger.

Uansett - det blir spennende å høre hva du synes om den Mr_Spock!
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Det som er litt interessant er at en en kompis av meg mener RME ADI-2 låter "mer analogt" enn hans high-end platespiller.... Det er kraftig kost fra en som alltid har vært omtrent fundamentalitisk vinyl-tilhenger.

Uansett - det blir spennende å høre hva du synes om den Mr_Spock!
Noen som har testet denne opp mot Benchmark DAC1?
 

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Det som er litt interessant er at en en kompis av meg mener RME ADI-2 låter "mer analogt" enn hans high-end platespiller.... Det er kraftig kost fra en som alltid har vært omtrent fundamentalitisk vinyl-tilhenger.

Uansett - det blir spennende å høre hva du synes om den Mr_Spock!
Da har jeg koplet den opp og lyttet en kveld :)

Kan uten videre si at denne boksen svarte til alle mine forventninger - takker for tipset om denne.

Mitt førsteintrykk er et lydbilde som er veldig klart, detaljert med stor dynamikk.

Flere sanger ble helt "nye" for meg. Noe som er veldig positivt er at mange "gamle" inspillinger (for eks Alan Parsons "Eye in the Sky") høres kjempeflotte ut, disse har hatt hatt en tendens til å høres "flate" ut tidligere.

På den andre siden er kombinasjonen veldig avslørende. Noen "fargede" (for radio?) inspillinger blir rett og slett slitsomme å høre på.

Et spørsmål - hvor er av og på bryteren? :)
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
På den andre siden er kombinasjonen veldig avslørende. Noen "fargede" (for radio?) inspillinger blir rett og slett slitsomme å høre på.
Grattis med ny DAC. Det du beskriver her, er problem nr. 1 med kombinasjonen digitallyd og typisk voicing av hifi-produkter. IMHO
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
prolyd selv sier de ikke er i tvil om at benchmark er bedre. har du gjort mange sammenligninger? du nevner fastere dypere bass og bredde. men hva med klang osv?
 
T

theStig

Gjest
prolyd selv sier de ikke er i tvil om at benchmark er bedre. har du gjort mange sammenligninger? du nevner fastere dypere bass og bredde. men hva med klang osv?
Hvis du var Prolyd og skulle selge begge boksene, ville du si at den billigste var best? ;)
 
T

theStig

Gjest
På den andre siden er kombinasjonen veldig avslørende.  Noen "fargede" (for radio?) inspillinger blir rett og slett slitsomme å høre på.

Et spørsmål - hvor er av og på bryteren?    :)
Den har ingen av og på bryter..... kan jo stå på hele tida.

Et "problem" med veldig godt og transparent utstyr i front-enden er at man gjerne avslører svakheter andre steder i kjeden, f.eks i høyttalerne.... oppgraderinger er skruen uten ende!
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hvis du var Prolyd og skulle selge begge boksene, ville du si at den billigste var best?  ;)
Jepp,

De har mye høyere marginer på RME.

Foretrekker selv Benchmarken med god margin.
RME er OK for prisen. Benchmarken er sensasjonell for sin pris.

Men den er byttet ut med:



og for hjemmebruk:


Lavry Engineering begge to.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jepp,

De har mye høyere marginer på RME.

Foretrekker selv Benchmarken med god margin.
RME er OK for prisen. Benchmarken er sensasjonell for sin pris.

Men den er byttet ut med:



og for hjemmebruk:


Har DA 10 usb inngang? Og hva ligger prisen på?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Takk for opprettingen av linkene.

Ingen USB, men vanlig standard digital tikoblinger.

Den koster $975, hos den beste no-nonsense audio forhandleren i verden(åpen 24/7, og selger KUN topp notch stæsj)

http://www.mercenary.com
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
det var du som linket til riktige bilder der et øyeblikk forresten.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Takk for opprettingen av linkene.
Så at du hadde fikset det sjæl, så jeg fjernet mine, ellers ville jeg jo se helt dust ut ;)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jo men det første bildet er feil og viser nå bilde av en A/D.

Men hysj, ikke si det til noen så går det sikkert bra.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Tresko: Har "Lavry Engineering 4496 with 2 channel AD and 2 channel DA" (http://www.mercenary.com/laen44wi2cha1.html) innebygget masterclock? Og har den god lyd? ;)
Lavry fungerer ekstremt godt som masterklokke(En av Dan Lavrys store kjepphester er det at A/D/A bestandig fungerer best på sin interne klokke, og at annet digitalt utstyr SKAL slave til denne. Noen vilt friske debatter på nettet angående dette. Apogee og Lavry er bitre fiender. Apogee lager nemlig et produkt som heter Big Ben, som er en ekstern klokke de hevder skal forbedre lydkvaliteten i konverteren din.)

Den har god lyd. Det er denne Lavry blue serien vi bruker som multi-spors
A/D/A i studio.
Vi bruker Lavry Gold til 2-busen.
 
T

theStig

Gjest
Jepp,

De har mye høyere marginer på RME.

Foretrekker selv Benchmarken med god margin.
RME er OK for prisen. Benchmarken er sensasjonell for sin pris.
Det jeg har fått høre via ansatte i Prolyd er at marginene er små på RME, men større på Benchmark. Så... ???

Dessuten synes jeg at den lydmessige forskjellen på de to er marginal.

MEN - det er jo lett å la seg lure i en A/B test, siden RME har et par dB lavere output.
 

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Jepp,

De har mye høyere marginer på RME.
Jeg er selvsagt litt i favør RME siden jeg selv har skaffet det.

Men det første jeg gjør når jeg sjekker opp et produkt er nettopp å kontrollere hvor mye den norske importøren tar i påslag på produktene.

Dette sjekkes lett ved å kontrollere pris noen steder i Usa, Japan, Tyskland, Sverige og Danmark.

Prolyd tar forholdsvis lite i påslag på denne RME dac'en i forhold andre hifi produkter.

Foreslår derfor at du kanskje begrunner dit påstående litt mer?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Den har ingen av og på bryter..... kan jo stå på hele tida.

Et "problem" med veldig godt og transparent utstyr i front-enden er at man gjerne avslører svakheter andre steder i kjeden, f.eks i høyttalerne.... oppgraderinger er skruen uten ende!
Hvorfor ikke satse på transparent utstyr helt fra starten av?? Jeg tror at en miks av ikke-transparent utstyr med alle mulige slags farvninger (sjel? ;D) i alle himmelretninger er mye vanskeligere å håndtere slik at en blir fornøyd, både praktisk og økonomisk....
 
T

theStig

Gjest
Hvorfor ikke satse på transparent utstyr helt fra starten av?? Jeg tror at en miks av ikke-transparent utstyr med alle mulige slags farvninger (sjel? ;D) i alle himmelretninger er mye vanskeligere å håndtere slik at en blir fornøyd, både praktisk og økonomisk....
Jeg er fullstendig enig! Noen liker å mikse med utstyr som "har sjel" (rør, Engelsk hifi, EC, o.l.), og det forsåvidt greit det, men det er så absolutt ikke min greie. Jeg liker å ha nøytrale og "kjedelige" komponenter i alle ledd. Jeg mener og tror at det er først da all den deilige musikken faktisk kommer fram slik artistene opprinnelig skapte den.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Har merket meg testen av Benchmark DAC1 i siste High Fidelity.

Der står det tydelig mellom linjene at det kan være det samme hvilken transport man bruker, og hvilken digitalkabel man bruker. Vanligvis har jeg ikke så mye til overs for tester i den kulørte hifipressen, men dette er et unntak. Jeg tror faktisk på dem denne gangen!

Jeg har faktisk en Denver DVD 182 kjøpt for slikk og ingenting ;D Da har jeg jo en transport som er god nok også!!
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
ufattelig at man må lese MELLOM linjene for å få en slik innrømmelse fra et blad. bare noen reklamehefter alle sammen...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Noen som har testet denne opp mot Benchmark DAC1?
Denne mener jeg har blitt testet/omtalt i et norsk hifi-blad, men husker ikke hvilket. Noen som vet?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Benchmark korttestet i L&B ihvertfall, eller tenkte du på den andre kanskje?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Benchmark korttestet i L&B ihvertfall, eller tenkte du på den andre kanskje?
Det var denne jeg tenkte på. Jeg har nå gravd litt mere målrettet i bladhaugene en gang til og jeg fant det rette bladet. L&B NR 3 2005. Thank you!
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Noen andre som har kjøpt denne RME? Hvor bra er den egentlig sammenlignet med ordinære cd spillere, er ikke helt med på den som kalles jitter... Noen med enkel forklaring?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Må bare legge til en ting: Alle mine DAC/drivverk tester ble gjort med Toslink kabling. Dette synes jeg fungerer best. Av en eller annen grunn låter det bedre i mine ører, uten at jeg egentlig kan forklare hvorfor.
Det kan godt skyldes mere jitter ;)

gir ofte litt bløtere lyd i toppen.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg er selvsagt litt i favør RME siden jeg selv har skaffet det.

Men det første jeg gjør når jeg sjekker opp et produkt er nettopp å kontrollere hvor mye den norske importøren tar i påslag på produktene.

Dette sjekkes lett ved å kontrollere pris noen steder i Usa, Japan, Tyskland, Sverige og Danmark.

Prolyd tar forholdsvis lite i påslag på denne RME dac'en i forhold andre hifi produkter.

Foreslår derfor at du kanskje begrunner dit påstående litt mer?
Det ser jeg i forskjellen på pris jeg blir tilbudt på disse i forhold til den jevne konsument.
+ en og annen forhandler på fylla. (veldig nyttig, i den grad en husker det som blir sagt.)
Og kjennskap med mange i importbransjen og forhandlere i edru tilstand, selvsagt. (har holdt på med dette i maange år nå, og kjenner i grunnen Veeldig mange)
Nå har jeg faktisk ikke sjekket hva Prolyd selger RME for, men andre forhandlere har iallefall ganske så gode marginer.

Nå skal en aldri utelukke at jeg husker feil i dette tilfellet, det er ikke noe jeg har gått å grublet alt for fælt på.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere påslaget fra produsent til forhandler ved å sammenligne priser i ulike land?
I det profesjonelle markedet er det som regel lite forhandler påslag og langt større påslag i importleddet. (Det er her det lønner seg å kjenne folk)
Enkelte typer utstyr lønner det seg å kjøpe i utlandet, HVIS man har bedre kontakter der, og kan gjøre selv garantivedlikehold selv.

Når det er sagt, hvis folk koser seg med RME, så lar jeg fint folk kose seg med RME, har ingen problemer med å tro at det knuser de fleste audiofile CD-D/Aer på flatmark.
Har selv hatt RME convertere på en mobil opptaksrigg, som fungerte aldeles utmerket. Under tester i studio, har vi dog foretrukket Benchmarken foran disse(ADI-DS) og Lavryen langt over dette igjen.
Benchmarken står nå hjemme hos meg.
Og RME'ene er pensjonerte.
 
T

theStig

Gjest
Hei Tresko!
Jeg har hatt en eldre RME ADI-8PRO, den er også pensjonert her... Lydmessig var det er kjempeoppgradering å bytte til en RME Fireface 800. RME ADI8-DS har jeg hørt, og det er ingen tvil om at Benchmark låter mye mye bedre enn den slik du også sier.

Den Lavryen virker interessant. Hvem forhandler disse her på berget?
 

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
29
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere påslaget fra produsent til forhandler ved å sammenligne priser i ulike land?
Dette er vel den eneste måten å sjekke om importør/forhandler i Norge tar forholdsvis stort påslag eller ikke.

Ut av dette kan man klart lese at på RME tas det forholdsvis lite påslag.

Dette er selvsagt noe som man kan sjekke selv - bedre enn rykter og fyllerør.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Prisene i norge på pro-audio bør være identiske med de beste "street-prices" du kan finne i usa + moms. Thats it.

Er det ikke det så kjøper jeg ikke.

Referer det samme ang. RME til tyskland.
 
Topp Bunn