DAC

T

theStig

Gjest
Beklager å måtte skuffe deg, men Pentagon har i President-order US4684875790957835-02 frigitt disse opplysningene da de ikke lenger utgjør noen fare for USA sin sikkerhet. Hvordan kunne du forresten vite at det var 40-bit /GHz- teknologi?
40-bit rimer godt med det antall kviser en amerikansk president (ikke navngitt) hadde på den ene skinka. Tror jeg da. Ghz høres bare kult ut. Giga-kult lissom assa.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
DAC med flere utganger?

Finnes det et nevneverdig utvalg av DACer med flere innganger? Gjerne bare standard RCA SPDIF - ikkeno' behov for alskens studio-gadgets.

Gjerne noe som faktisk ennå produseres!
 
T

theStig

Gjest
Bare et tips om en dac jeg kjenner som fyller slik funksjon; Audiolab 8000DAC og 8000DAX samt TAG McLaren DAC20 har alle 7 (!) digitale innganger. Det er fordelt på 3 optiske, 1 aes/ebu (balansert, 110 ohm), 1 BNC og 2 phono (75ohm).
Switching mellom disse på frontpanelet. Den har forresten også digital utgang.

Mvh Vidar P
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
TROR ihvertfall ikke at det lages lenger - sleit med å finne noe på nettet (TAG McLaren har ihvertfall gitt opp).

Hm. Det som er typisk for disse tingene er at det er studio-utstyr. Langt mellom hver RCA SPDIF, etc. Inneholder ofte 1500 funksjoner man ikke har bruk for også.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Noen som har erfaring med Bel Canto DAC2? Ser den har fått mye skryt rundt omkring, og ligger vel priset rundt ti kilokroner. Ikke akkurat noen proff-tilnærmelse med masse knapper, tilkoblinger og lamper, og det er mulig lydfilosofien er annerledes også for alt jeg vet. Verdt å sjekke ut uansett, vil jeg tro!
 

elbosso

Fersking
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Jøss...ingen på lager? Vet at Prolyd finn inn "et lass" med ADI-2 for 2 uker siden... populære greier virker det som.
Noen har vel lest her da veittu..

P
 

elbosso

Fersking
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Re: DAC med flere utganger?

Finnes det et nevneverdig utvalg av DACer med flere innganger? Gjerne bare standard RCA SPDIF - ikkeno' behov for alskens studio-gadgets.

Gjerne noe som faktisk ennå produseres!
Er ikke så mange slike DAC'er til bra pris på markedet.
Du kan derimot sette inn en rimelig digital kilde switch foran f.eks RME ADI-2.
Fostex bla. selger en slik digital vender.
Siden ADI-2 har ekstremt bra jitter supression og klokke regenerering vil lyden bli like god. Såfremt du velger ett produkt som er såpass modent at det ikke endrer på bitstrømmen da :)

P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Dette høres liksom ut til å være for godt til å være sant. Er det sant? (Altså at denne DAC-en til drøye 6k er så bra...)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
En ting til Stig, brukte du DAC1 med eller uten volumkontrollen? Brukte du RCA-utgangene på den?
 
T

theStig

Gjest
Brukte volumkontrollen på DAC1 for å kunne nivå-matche den med min egen RME (et must ved A-B test). Imidlertid er det ingen lydmessig forskjell med og uten volumkontrollen, bortsett fra det med nivået da. Brukte RCA utgangene. Så vidt jeg vet er det en egen buffer for XLR, altså ett trinn ekstra (=ulempe).

Referanse-DAC til 6k? Umulig? Tja... innmaten i de ekstremt dyre sakene er jo omtrent akkurat det samme som i alle andre konvertere (deler for toppen 50$...)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Har "bestilt" en brukt DAC1 nå, håper det går i boks så jeg har den i morgen, og at jeg får lånt meg en ADI-2 for sammenligning etterhvert. Hvem vet, kanskje den går ut på bruktbørsen igjen om ikke så lenge? ;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Nå sitter jeg med en søt, liten Benchmark DAC-1 ved siden av meg ;D Tror nok jeg må bruke litt flexitid i dag, ja!
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Nå sitter jeg med en søt, liten Benchmark DAC-1 ved siden av meg ;D Tror nok jeg må bruke litt flexitid i dag, ja!
Du skriver vel litt om lytteintrykk senere i dag da?
Jeg sitter å venter på RME-dac som kanskje kommer til slutten av uka..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det var vel her på sentralen at noen beskrev reduksjon i lydkvaliteten ved bruk at den interne volumkontrollen i DAC 1. Du erfarte altså ikke noe slikt Stig?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Du skriver vel litt om lytteintrykk senere i dag da?
Jeg sitter å venter på RME-dac som kanskje kommer til slutten av uka..
Skal prøve på det! Sammenligningene blir kun mot den innebygde DACen i SqueezeBox2, men den er visstnok ikke helt bak mål den heller.

Hvor i landet holder du til, Donald? Tror du det hadde vært mulig med en direkte sammenligning en gang? :)
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Det var vel her på sentralen at noen beskrev reduksjon i lydkvaliteten ved bruk at den interne volumkontrollen i DAC 1. Du erfarte altså ikke noe slikt Stig?
Er en god del tester av DAC1 her
http://www.odysseyaudiosg.com/digital.htm

Mener at lyd&bilde nevnte at DAC1 lød bedre med ved ikke å bruke den interne volumkontroll

Mvh Tom-Erik
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Skal prøve på det! Sammenligningene blir kun mot den innebygde DACen i SqueezeBox2, men den er visstnok ikke helt bak mål den heller.

Hvor i landet holder du til, Donald? Tror du det hadde vært mulig med en direkte sammenligning en gang? :)
Et stykke unna,Molde..
 
T

theStig

Gjest
Det var vel her på sentralen at noen beskrev reduksjon i lydkvaliteten ved bruk at den interne volumkontrollen i DAC 1. Du erfarte altså ikke noe slikt Stig?
Jeg skal ikke være helt brennsikker på det, men jeg klarte ikke å høre noen umiddelbar forskjell i hvertfall. A-B testet det ikke dessverre.

Det var i hvertfall en umiddelbart hørbar forskjell på RME og Bechmark.

Skal bli veldig interessant å se hva dere andre som tester disse DAC'ene sier... :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Kort innpå:

- det er stor forskjell på lyden fra diverse CD-drivverk, ingen avleser platene perfekt. Det som går tapt ved avlesning kan ikke senere gjenskapes korrekt.

- Toslink er ikke egnet til seriøs lytting.

- PC-drivverk derimot er som nevnt en helt annen sak..


Mvh. RS
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
 
 - det er stor forskjell på lyden fra diverse CD-drivverk, ingen avleser platene perfekt. Det som går tapt ved avlesning kan ikke senere gjenskapes korrekt.
Jeg synes det er litt FUD over dette. Er det virkelig SÅ dårlig stelt med CD-drivverkene? Jeg tviler. Når en PC kan lese av en CD uten feil med 30-40 ganger hastighet, så bør vel en CD-spiller gjøre jobben prikkfritt ved 1x hastighet. Det er riktig at CD-ROM har mye kvalitetssikringsmekanismer for å kompensere for bitfeil, men i f.eks. rippingssammenheng på audio-CD opplever jeg at det er langt mellom bitfeilene (de rapporteres når de oppdages).

Bitfeil i CD-drivverk er etter min mening et minimalt problem. Stabil klokkesynkronisering er etter min mening den største utfordringen for CD-mediet.
 
T

theStig

Gjest
 - det er stor forskjell på lyden fra diverse CD-drivverk, ingen avleser platene perfekt. Det som går tapt ved avlesning kan ikke senere gjenskapes korrekt.

 - Toslink er ikke egnet til seriøs lytting.
Her har det sneket seg inn noen feil. :-/
1. Feil ved avlesing korrigeres, da alle spillere har feilkorreksjon. Systemet tåler svært store feil ved avlesing, og feilkorreksjonen gjenskaper signalet 100%. Når man får veldig store tap av data, så vil feilkorreksjonen mute signalet. Dette høres svært godt, som knepp i lyden. Inntill man hører knepp i lyden pga. muting, så vil signalet altså være 100% korrekt.

2. At Toslink ikke er egnet til seriøs lytting er rett og slett feil. Signalet er det samme som på SP/DIF, og en Toslink kabel klarer (selvsagt) å overføre signalet korrekt. Ofte opplever jeg at Toslink fungerer bedre enn SP/DIF i praksis, fordi mange bruker SP/DIF kabler med feil impedans, og dermed får en del jitter. Toslink er en klart definert standard, og alle Toslink kabler har de riktige optiske egenskapene for feilfri overføring. Det ER en grunn til at ingen bruker SP/DIF i proff-sammenheng...
 
J

justincaz

Gjest
pc kommer alltid inn i bildet, selv om det ikke har noe med saken å gjøre.
jeg tror alle drivverk leser av mer eller mindre perfekt. men viktig å skille mellom MELDING og BUDBRINGER.
har flere plater som er helt uleselige i mitt nye yalla pioneer dvd drivverk, som virket perfekt i min gode gamle sony. så komponentene etter laserhodet betyr alt...
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg synes det er litt FUD over dette. Er det virkelig SÅ dårlig stelt med CD-drivverkene? Jeg tviler. Når en PC kan lese av en CD uten feil med 30-40 ganger hastighet, så bør vel en CD-spiller gjøre jobben prikkfritt ved 1x hastighet. Det er riktig at CD-ROM har mye kvalitetssikringsmekanismer for å kompensere for bitfeil, men i f.eks. rippingssammenheng på audio-CD opplever jeg at det er langt mellom bitfeilene (de rapporteres når de oppdages).
Nja - vet ikke hvordan det står til nå, men for tre-fire år siden var det faktisk svært få cd-lesere som rapporterte feilavlesning pålitelig (ref. C2 pointer).

På tross av CIRCs feilkorreksjon basert på paritet, er det merkelig nok slik at tweak på cd-plata ofte er ganske tydelige - t.d. statmat, grungebuster, audiomaster etc. Hvorfor aner jeg ikke, men at det er noe mystisk der, er det ingen tvil om.

Det fins tråder her på forumet der bl.a. undertegnede har redegjort for feilkorreksjons- og interpolasjonsmekanismene i Red Book, kan antakelig søkes fram for den som orker funksjonaliteten.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Her har det sneket seg inn noen feil.  :-/
1. Feil ved avlesing korrigeres, da alle spillere har feilkorreksjon. Systemet tåler svært store feil ved avlesing, og feilkorreksjonen gjenskaper signalet 100%. Når man får veldig store tap av data, så vil feilkorreksjonen mute signalet. Dette høres svært godt, som knepp i lyden. Inntill man hører knepp i lyden pga. muting, så vil signalet altså være 100% korrekt.


2. At Toslink ikke er egnet til seriøs lytting er rett og slett feil. Signalet er det samme som på SP/DIF, og en Toslink kabel klarer (selvsagt) å overføre signalet korrekt. Ofte opplever jeg at Toslink fungerer bedre enn SP/DIF i praksis, fordi mange bruker SP/DIF kabler med feil impedans, og dermed får en del jitter. Toslink er en klart definert standard, og alle Toslink kabler har de riktige optiske egenskapene for feilfri overføring. Det ER en grunn til at ingen bruker SP/DIF i proff-sammenheng...
- tullball. Feilkorreksjon? 100%?? Jovisst ja, den kjøper vi ::)

Du hører ikke forskjell? Toslink(fiberoptisk) har begrenset båndbredde, det burde du vite. Faller rett igjennom på et godt anlegg. Mangler du referanse? Forsøk glassoptisk, (AT&T) det blir noe helt annet.


Mvh. RS
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
- tullball. Feilkorreksjon? 100%?? Jovisst ja, den kjøper vi ::)
Eh.. du vet vel at det finnes feil-korreksjonsalgoritmer som kan gjenskape den originale informasjonen _eksakt_? (dog innenfor visse grenser).
Ta feks en titt på Reed-Solomon algoritmene som blandt annet benyttes for avlesing av CD og DVD.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Like gøy hver gang en slik tråd blir teknisk. Den har tydligvis blitt ganske mye mer teknisk enn en del av debatantene også denne gangen ;D
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Den har nok blitt alt for teknisk for meg! Men når jeg får RME-ADI II,så får jeg se om jeg kan komme med noen innspill..
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Når det gjelder lytteinntrykk av min DAC1 må jeg dessverre melde pass foreløpig. Det er ikke noe spesielt å sette fingeren på, det høres riktig og naturlig ut, og noen A/B-testing mot SqueezeBoxen gidder jeg rett og slett ikke. Jeg har nok med å rippe 400+ CDer til FLAC i tiden fremover ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
På tide å avslutte hele drivverk diskusjonen, 10 punkter til den endelige løsningen:

1.
Skaff en PC med CD-Rom

2.
Dytt inn en CD

3.
Kopier den til harddisk

Husk: Ikke bruk MP3 eller andre formater som komprimerer med tap. Bruk et eller annet format, og helst et godt etablert format, som enten komprimerer uten tap eller som ikke komprimerer.

Husk: Bruk et program til dette som leser all feilkorrigering på CD'en (som er en innebygd del av standarden for CD-lyd og ivaretas i drivverket) når den kopierer musikken. Evt kopier hele CD bit for bit.

(NB husk at CD-drivverk i PCer teoretisk er i stand til å flytte data bit for bit feilfritt i teoretisk 52x hastigheten til standard CD-spillere. CD-drivverk er kommet svært langt siden 1981...)

iTunes fra Apple er i stand til å gjøre denne kopieringen feilfritt. Med alle disse krav tilfredsstilt kan en plate ta opp til 20-30 min å kopiere, iTunes er svært nøye på feilkorrigeringen, og verifiserer også resultatet.

4.
Gjennta med alle CD du eier

5.
De som ikke lar seg kopiere bytter du i platebutikken

6.
En CD tar normalt maks 700MB, så med 500 CDer kommer du langt med ca 300GB. Dette koster ca kr 2000,- pr i dag.

7.
Alt på harddisk -> diskusjon om drivverk eliminert.

8.
Skaff et lydkort med digitalutgang

9.
Skaff RME ADI-2 AD/DA konverter, som anbefalt

10.
Koble til ønsket forsterkere og høyttalere

En avsluttende kommentar: Det er på dette formatet all musikk produseres i dag, og på akkurat det samme utstyret. Klart, det finnes enkelte studioer med gammelt og/eller svært spesielt utstyr, men spør hos f.eks. Prolyd hva som er vanlig i studiosammenheng.

Dvs: Musikken din vet hva dette er, og har vært gjennom denne løypa 1000-vis av ganger før den kommer til CD-kopien du har i stua...

God sommer!
Hei!

Du sier: <iTunes fra Apple er i stand til å gjøre denne kopieringen feilfritt. Med alle disse krav tilfredsstilt kan en plate ta opp til 20-30 min å kopiere, iTunes er svært nøye på feilkorrigeringen, og verifiserer også resultatet.>

Jeg har en kollega som påstår at "brenning" av cd gjennom i Tunes
ikke gir bit for bit eller en kopi 100% lik originalen, noe jeg trodde at den gjorde.
Han hadde lastet ned et program som " brant"kopierte bit for bit uten at jeg her og nå husker dette (programmet).
Noen som kan oppklare?

Fin ide på en måte med alt på harddisk, men det er bare det at det kan skje noe som gjøre at alt forsvinner så da er det i så fall påkrevet med en backup.
Jeg mistet for ikke lenge siden alt på min iPod og var selv ikke i stand til å få fikset dette.
En annen kollega tok med seg min iPod hjem og fikk den i orden igjen. nå med hele hans musikkbibliotek innlagt;D (myyye mer enn jeg selv hadde) og mye musikk jeg sjøl ikke har eller har hørt men vi har ganske så lik smak så alt dette var bare skikkelig bonus for meg.
Selv om jeg faktisk ikke bruker den særlig mye.

Mvh.KW
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kom over denne diskusjonene og ville bare nevne en annen veldig kul liten 24-bit, 192kHz 2-kanales portabel DAC som låter meget bra. Apogee MiniDAC fåes med og uten USB opsjon og kan derfor brukes til alt fra hifi anlegg til studio og musikkbruk da den via USB osjonen fungerer som et lydkort.  Koster 9.195 inkl.mva eller 10.995 inkl med USB opsjon. Bruker denne selv...  Sjekk denne linken. http://www.mi7.com/products_item.asp?from=tree&id=333
;D
Dette blir jo en dobbling av den prisen vi snakker om her :eek:
 
J

justincaz

Gjest
har du prøvd denne med s/pdif?
går signalet da gjennom samme "jitterhåndtering" og reclocking?
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg venter utålmodig på resultatene til de som har kjøpt og testet denne RME dacèn.
 
T

theStig

Gjest
Samme her, siden det var jeg som anbefalte den så sterkt...
 

Burre

Medlem
Ble medlem
14.10.2005
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei,

Jeg bruker PCen også til avspiling av DVD med DD/DTS. Dermed trenger jeg en DAC som også har digital ut. Kan jeg bruke en vanlig digital coaxkabel ut fra denne, og hvilken instilling for output må jeg i så tilfelle bruke?
 
Topp Bunn