Digitale avspillere Dac til stereoanlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.430
    Antall liker
    9.688
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Til mitt ultranøytrale anlegg, sukrer jeg lyden med Abrahamsen V6. Den måler garantert ræva, men i stuen min tilfører den en smule varme som jeg liker. Blir jo litt nysgjerrig på disse målemonstrene som dere kaller de, men tror det vil tryne i mitt oppsett.
    Tviler jeg litt på. Disse som kalles "målemonstre" i denne tråden låter åpent, glatt og ufarlig. Joda, de vil ofte kunne oppleves som noe lysere klangmessig enn f.eks. Abrahamsen eller Marantz, men fortsatt såpass mye silke at de uansett ikke virker påtrengende på noen måte.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Interessant - jeg kjøpte min RME med en viss frykt for at det skulle være altfor glatt og snilt og (det jeg oppfatter som) kjedelig. Uten returrett hadde jeg aldri tatt sjansen. Jeg ble veldig positivt overrasket i så måte, da den selv om den er åpen og luftig ikke er så tilbakelent og glatt som jeg kanskje fryktet.

    Dette er så subjektivt som det kan bli selvsagt, men for å henge det på noe faller Hegel i denne kategorien i mine ører. Og det (riktignok begrensede) jeg har hørt av høyoppløselige filer likedan, interessant nok. Jeg hadde intensjoner om å gjøre alvor av avspilling filer mange ganger CD-kvalitet, men etter noen prøvesmakinger så gidder jeg ikke. Etter å ha sammenlignet noen slike direkte mot CDen av samme innspilling foretrekker jeg CDen. :) Mistenker at det er litt samme feilprogrammering i ørene/hjernen som spiller inn i begge tilfeller.

    Beklager avsporingen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Til mitt ultranøytrale anlegg, sukrer jeg lyden med Abrahamsen V6. Den måler garantert ræva, men i stuen min tilfører den en smule varme som jeg liker. Blir jo litt nysgjerrig på disse målemonstrene som dere kaller de, men tror det vil tryne i mitt oppsett.
    Tviler jeg litt på. Disse som kalles "målemonstre" i denne tråden låter åpent, glatt og ufarlig. Joda, de vil ofte kunne oppleves som noe lysere klangmessig enn f.eks. Abrahamsen eller Marantz, men fortsatt såpass mye silke at de uansett ikke virker påtrengende på noen måte.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Interessant - jeg kjøpte min RME med en viss frykt for at det skulle være altfor glatt og snilt og (det jeg oppfatter som) kjedelig. Uten returrett hadde jeg aldri tatt sjansen. Jeg ble veldig positivt overrasket i så måte, da den selv om den er åpen og luftig ikke er så tilbakelent og glatt som jeg kanskje fryktet.

    Dette er så subjektivt som det kan bli selvsagt, men for å henge det på noe faller Hegel i denne kategorien i mine ører. Og det (riktignok begrensede) jeg har hørt av høyoppløselige filer likedan, interessant nok. Jeg hadde intensjoner om å gjøre alvor av avspilling filer mange ganger CD-kvalitet, men etter noen prøvesmakinger så gidder jeg ikke. Etter å ha sammenlignet noen slike direkte mot CDen av samme innspilling foretrekker jeg CDen. :) Mistenker at det er litt samme feilprogrammering i ørene/hjernen som spiller inn i begge tilfeller.

    Beklager avsporingen.
    Ikke akkurat mye til avsporing sammenlignet med den jeg selv har drevet i denne tråden! :)

    Interessant det du sier om Hi-Rez, for øvrig en oppfatning jeg i grunn ikke deler, samtidig som jeg også mener at opptaket i seg selv er viktigere enn mediet som formidler det. LP kan låte fortreffelig, CD, SACD og hard-disc streaming like så. Muligens finnes det små trekk som kjennetegner hver av disse, men opptakets beskaffenhet er uansett viktigere.

    En fornuftig moderne DAC skal ikke låte kjedelig. En mulig tese er at filterløse NOS DAC'er har en subjektiv opplevelse av mer hurtighet og dynamikk, slik også høyttalere med enkle deleflitre (evt. ingen filter / fulltone) oppleves.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Morsom tråd dette. A/B tester er interessante, men fungerer jo bare hvis panelet vet hva det skal lytte etter. Hva «jeg liker best» er en temmelig upålitelig målestokk.

    Rør DAC’er låter ofte subjektivt dynamisk og friskt i forhold til SS utgaver. Tilfører liv og det som mange hevder er micro detaljer. Selv oppfatter jeg dette som artefakter som tilslører opptaket. Her vil imidlertid meningene være delte og følelsene kraftige.

    Jeg synes den DAC’en som legger til minst er den beste - ikke den som låter «best» og har mest utklingning på en gitt innspilling. At DAC’er som låter transparent og oppløst blir strammere i lyden enn en med diverse artefakter. At disse DAC’ene som låter rent skal sensurere bort utklingning som finnes på opptaket har formodningen mot seg IMO.

    Det er derfor bedre å lytte til hvordan en DAC ikke låter, heller hvordan den låter slik jeg ser det. Fravær av egenlyd/signatur altså og det som logisk sett er best, forutsatt at nøyaktighet og ikke smak er målestokken.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Om det er interesse for det, og det passer med turnusen så tar jeg gjerne Doxa dacen under armen og stiller opp på en evt dac test. Den har vært på benken til Seland hvor han fjernet en haug med komponenter, monterte Jantzen koblingskondensatorer og boostet biasen.
    Den danket ut Hegel HD30 og Veridian Utopia ganske komfortabelt her hos meg. Men kun 1 coax inngang og maks 48khz da. Og veldig kilen på drivverk... .
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.430
    Antall liker
    9.688
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Til mitt ultranøytrale anlegg, sukrer jeg lyden med Abrahamsen V6. Den måler garantert ræva, men i stuen min tilfører den en smule varme som jeg liker. Blir jo litt nysgjerrig på disse målemonstrene som dere kaller de, men tror det vil tryne i mitt oppsett.
    Tviler jeg litt på. Disse som kalles "målemonstre" i denne tråden låter åpent, glatt og ufarlig. Joda, de vil ofte kunne oppleves som noe lysere klangmessig enn f.eks. Abrahamsen eller Marantz, men fortsatt såpass mye silke at de uansett ikke virker påtrengende på noen måte.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Interessant - jeg kjøpte min RME med en viss frykt for at det skulle være altfor glatt og snilt og (det jeg oppfatter som) kjedelig. Uten returrett hadde jeg aldri tatt sjansen. Jeg ble veldig positivt overrasket i så måte, da den selv om den er åpen og luftig ikke er så tilbakelent og glatt som jeg kanskje fryktet.

    Dette er så subjektivt som det kan bli selvsagt, men for å henge det på noe faller Hegel i denne kategorien i mine ører. Og det (riktignok begrensede) jeg har hørt av høyoppløselige filer likedan, interessant nok. Jeg hadde intensjoner om å gjøre alvor av avspilling filer mange ganger CD-kvalitet, men etter noen prøvesmakinger så gidder jeg ikke. Etter å ha sammenlignet noen slike direkte mot CDen av samme innspilling foretrekker jeg CDen. :) Mistenker at det er litt samme feilprogrammering i ørene/hjernen som spiller inn i begge tilfeller.

    Beklager avsporingen.
    Ikke akkurat mye til avsporing sammenlignet med den jeg selv har drevet i denne tråden! :)

    Interessant det du sier om Hi-Rez, for øvrig en oppfatning jeg i grunn ikke deler, samtidig som jeg også mener at opptaket i seg selv er viktigere enn mediet som formidler det. LP kan låte fortreffelig, CD, SACD og hard-disc streaming like så. Muligens finnes det små trekk som kjennetegner hver av disse, men opptakets beskaffenhet er uansett viktigere.

    En fornuftig moderne DAC skal ikke låte kjedelig. En mulig tese er at filterløse NOS DAC'er har en subjektiv opplevelse av mer hurtighet og dynamikk, slik også høyttalere med enkle deleflitre (evt. ingen filter / fulltone) oppleves.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Forventet ikke at noen skulle støtte meg mtp hi-rez, nei. [emoji16]Priser meg bare lykkelig for at det ikke er noe jeg føler jeg må bruke tid eller penger på. Ignorance is bliss. [emoji4]
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Interessant - jeg kjøpte min RME med en viss frykt for at det skulle være altfor glatt og snilt og (det jeg oppfatter som) kjedelig. Uten returrett hadde jeg aldri tatt sjansen. Jeg ble veldig positivt overrasket i så måte, da den selv om den er åpen og luftig ikke er så tilbakelent og glatt som jeg kanskje fryktet.

    Dette er så subjektivt som det kan bli selvsagt, men for å henge det på noe faller Hegel i denne kategorien i mine ører. Og det (riktignok begrensede) jeg har hørt av høyoppløselige filer likedan, interessant nok. Jeg hadde intensjoner om å gjøre alvor av avspilling filer mange ganger CD-kvalitet, men etter noen prøvesmakinger så gidder jeg ikke. Etter å ha sammenlignet noen slike direkte mot CDen av samme innspilling foretrekker jeg CDen. :) Mistenker at det er litt samme feilprogrammering i ørene/hjernen som spiller inn i begge tilfeller.

    Beklager avsporingen.
    Ikke akkurat mye til avsporing sammenlignet med den jeg selv har drevet i denne tråden! :)

    Interessant det du sier om Hi-Rez, for øvrig en oppfatning jeg i grunn ikke deler, samtidig som jeg også mener at opptaket i seg selv er viktigere enn mediet som formidler det. LP kan låte fortreffelig, CD, SACD og hard-disc streaming like så. Muligens finnes det små trekk som kjennetegner hver av disse, men opptakets beskaffenhet er uansett viktigere.

    En fornuftig moderne DAC skal ikke låte kjedelig. En mulig tese er at filterløse NOS DAC'er har en subjektiv opplevelse av mer hurtighet og dynamikk, slik også høyttalere med enkle deleflitre (evt. ingen filter / fulltone) oppleves.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Forventet ikke at noen skulle støtte meg mtp hi-rez, nei. [emoji16]Priser meg bare lykkelig for at det ikke er noe jeg føler jeg må bruke tid eller penger på. Ignorance is bliss. [emoji4]
    Hehe, ingen fare, du er ikke alene om denne innstillingen, skjønner du. Jeg har møtt flere, til og med blant hifi-produsentene.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Da er lokasjon for en blindtest av 3-4 dac`er i boks. Dere kan lese mer om den her:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/97215-ba-rresen-acoustics-venner.html

    Jeg tenker følgende og lurer på om dere enige:

    Maks fire dac`er og to utvalgte lydspor som vi avtaler på forhånd slik at alle kan lytte og gjøre seg kjent med disse før testen. En person i sweet spot om gangen. Dermed er det duket for en temmelig lang sesjon hvis vi blir mange personer som skal delta.

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er lokasjon for en blindtest av 3-4 dac`er i boks. Dere kan lese mer om den her:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/97215-ba-rresen-acoustics-venner.html

    Jeg tenker følgende og lurer på om dere enige:

    Maks fire dac`er og to utvalgte lydspor som vi avtaler på forhånd slik at alle kan lytte og gjøre seg kjent med disse før testen. En person i sweet spot om gangen. Dermed er det duket for en temmelig lang sesjon hvis vi blir mange personer som skal delta.

    -BB-
    Blir gjerne med jeg om det passer med tid og dag.
    Har sin nevnt 3 billige dacer jeg kan ta med.

    Abrahamsen sin lille usb dac.
    En smls
    En... dac med rør buffer.
    Om det er av intr.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Har lest om noen i det store utland i det siste som har konvert ifra AN til Aries Cerat. Noen her inne som har hørt på Kassandra?

    https://www.whatsbestforum.com/threads/aries-cerat-kassandra-ref-ii-dac-review.26034/
    Ser selvsagt spennende ut, men også dette er "hjemme-mekk", R2R, og merkelige ideer, så det måler sikkert så der... :) Dessuten, dette er 60 kilo (!!) DAC, pris mellom 200 000,- og 800 000,- avhengig av utførelse og specs. Og AN-DAC'en han skriver om er mer enn 10 år gammel, AN har videreutviklet (forverret enda mer?) sitt konsept siden den gang... :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fravær av egenlyd/signatur altså og det som logisk sett er best, forutsatt at nøyaktighet og ikke smak er målestokken.
    Dette er igjen det springende punktet.

    Objektivt og for sammenlikning er transparens/nøyaktighet det eneste vi kan kvantifisere og måle, men når en kunde skal handle et produkt, kjøper han gjerne det han LIKER best, som ikke nødvendigvis er det samme som det som måler riktigst. ...Så hva er "best" for han? ;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fravær av egenlyd/signatur altså og det som logisk sett er best, forutsatt at nøyaktighet og ikke smak er målestokken.
    Dette er igjen det springende punktet.

    Objektivt og for sammenlikning er transparens/nøyaktighet det eneste vi kan kvantifisere og måle, men når en kunde skal handle et produkt, kjøper han gjerne det han LIKER best, som ikke nødvendigvis er det samme som det som måler riktigst. ...Så hva er "best" for han? ;)
    Ja, enig i det. Kanskje man skulle bedømt lyden i A/B test i to dimensjoner.
    1: Hvilken DAC opplever jeg som uten egenlyd/egenkarakter?
    2: Hvilken DAC opplever jeg som best musikkformidler?

    Det kunne gitt rom for god dialog på tvers av ståsted:).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Fravær av egenlyd/signatur altså og det som logisk sett er best, forutsatt at nøyaktighet og ikke smak er målestokken.
    Dette er igjen det springende punktet.

    Objektivt og for sammenlikning er transparens/nøyaktighet det eneste vi kan kvantifisere og måle, men når en kunde skal handle et produkt, kjøper han gjerne det han LIKER best, som ikke nødvendigvis er det samme som det som måler riktigst. ...Så hva er "best" for han? ;)
    Det jeg sliter med å begripe i sakens anledning er at disse "elendige" DAC'ene ikke oppleves å tilføre en signatur, snarere tvert om, de slipper tilsynelatende igjennom egenklangen fra den enkelte innspilling, altså differensierer mer mellom de forskjellige innspillingene. Jeg finner det vanskelig, dermed, å få dette til å passe med egenfarge, ettersom kontrastene mellom de forskjellige innspillingene er så åpenbare. Litt i motsetning til det jeg opplever med de DAC'ene som måler best.

    Jeg understreker at dette ikke kan bevises med målinger, ergo er det en helt subjektiv opplevelse av gjengivelsen, men den undrer meg, og jeg opplever dem så definitivt som "bedre" enn de andre, må jeg tilstå. Veldig rart.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Om det er interesse for det, og det passer med turnusen så tar jeg gjerne Doxa dacen under armen og stiller opp på en evt dac test. Den har vært på benken til Seland hvor han fjernet en haug med komponenter, monterte Jantzen koblingskondensatorer og boostet biasen.
    Den danket ut Hegel HD30 og Veridian Utopia ganske komfortabelt her hos meg. Men kun 1 coax inngang og maks 48khz da. Og veldig kilen på drivverk... .
    Hva slags chip sitter i den?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Om det er interesse for det, og det passer med turnusen så tar jeg gjerne Doxa dacen under armen og stiller opp på en evt dac test. Den har vært på benken til Seland hvor han fjernet en haug med komponenter, monterte Jantzen koblingskondensatorer og boostet biasen.
    Den danket ut Hegel HD30 og Veridian Utopia ganske komfortabelt her hos meg. Men kun 1 coax inngang og maks 48khz da. Og veldig kilen på drivverk... .
    Om ikke annet, er det en DAC jeg gjerne skulle hørt! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    Jeg understreker at dette ikke kan bevises med målinger
    jo det er ingen mysterium her, alle desse klangfargene og "rørlyd" kan lett forklares i målinger. bl.a. mengder av harmonisk thd som ikke eksisterer på plata. så enkelt er det.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Jeg understreker at dette ikke kan bevises med målinger
    jo det er ingen mysterium her, alle desse klangfargene og "rørlyd" kan lett forklares i målinger. bl.a. mengder av harmonisk thd som ikke eksisterer på plata. så enkelt er det.
    Nja... Det er en mulig forklaringsmodell. Det er ikke tilfeldige klangfarger, det er et klart videre spekter av en mer naturlig og organisk klangfargepalett. Det vil jo være utrolig om denne forvrengningen tilfeldigvis viser seg å etterligne stemmer, klarinetter, cello og Marshall like godt, og på riktig sted hver gang?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Jeg understreker at dette ikke kan bevises med målinger
    jo det er ingen mysterium her, alle desse klangfargene og "rørlyd" kan lett forklares i målinger. bl.a. mengder av harmonisk thd som ikke eksisterer på plata. så enkelt er det.
    Nja... Det er en mulig forklaringsmodell. Det er ikke tilfeldige klangfarger, det er et klart videre spekter av en mer naturlig og organisk klangfargepalett. Det vil jo være utrolig om denne forvrengningen tilfeldigvis viser seg å etterligne stemmer, klarinetter, cello og Marshall like godt, og på riktig sted hver gang?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er det som er så flott med 2 harmoni forvrengning. Den har den egenskapen at den krydrer musikken med subjektive kvaliteter. Fylde og varme er to av kvalitetene som stadig trekkes frem når 2 harmoni vreng skal beskrives. En dårlig dac vil kunne ha masse av dette og den vil også slaktes på målebenken.

    -BB-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Jeg understreker at dette ikke kan bevises med målinger
    jo det er ingen mysterium her, alle desse klangfargene og "rørlyd" kan lett forklares i målinger. bl.a. mengder av harmonisk thd som ikke eksisterer på plata. så enkelt er det.
    Nja... Det er en mulig forklaringsmodell. Det er ikke tilfeldige klangfarger, det er et klart videre spekter av en mer naturlig og organisk klangfargepalett. Det vil jo være utrolig om denne forvrengningen tilfeldigvis viser seg å etterligne stemmer, klarinetter, cello og Marshall like godt, og på riktig sted hver gang?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er det som er så flott med 2 harmoni forvrengning. Den har den egenskapen at den krydrer musikken med subjektive kvaliteter. Fylde og varme er to av kvalitetene som stadig trekkes frem når 2 harmoni vreng skal beskrives. En dårlig dac vil kunne ha masse av dette og den vil også slaktes på målebenken.

    -BB-
    Ja, jeg kan kjøpe den, altså. Men i mitt tilfelle vil dynamikk, klang og det noe ulne begrepet "tilstedeværelse" trumfe nøytralitet hver dag hele uka. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjekk diskusjon. Jeg heller nok mer til ofos ståsted enn til Håkons, men det henger igjen fra den gang da Syncrolux og jeg drev med anlegget mitt. Man er, mener nå jeg da, på ville veier om man søker å maskere f.eks. enkeltstemmene i gode koropptak. Men uansett: To each his/her/the unicorn's own, og Morten Abel har sunget hifientusiastens evige korreks:

    It sounds nice but there's nothing more to it
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Kjekk diskusjon. Jeg heller nok mer til ofos ståsted enn til Håkons, men det henger igjen fra den gang da Syncrolux og jeg drev med anlegget mitt. Man er, mener nå jeg da, på ville veier om man søker å maskere f.eks. enkeltstemmene i gode koropptak. Men uansett: To each his/her/the unicorn's own, og Morten Abel har sunget hifientusiastens evige korreks:

    It sounds nice but there's nothing more to it
    Poenget er fortsatt at de beste DAC'ene jeg har hørt gjør alt annet enn å maskere, derimot skaper de troverdighet, detaljering og rom av en størrelse du kan spasere omkring i. Forvrengning eller hva det som skaper det spiller liten rolle, maskering er og blir feil beskrivelse.

    Kanskje spesielt på kor er det direkte slående.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Om det er interesse for det, og det passer med turnusen så tar jeg gjerne Doxa dacen under armen og stiller opp på en evt dac test. Den har vært på benken til Seland hvor han fjernet en haug med komponenter, monterte Jantzen koblingskondensatorer og boostet biasen.
    Den danket ut Hegel HD30 og Veridian Utopia ganske komfortabelt her hos meg. Men kun 1 coax inngang og maks 48khz da. Og veldig kilen på drivverk... .
    Hva slags chip sitter i den?
    En god gammel CS4390, samme som sitter i f.eks Meridian 508.24.
    Tror ikke det er bare chip'en som har skyld i lyden her, Doxa har etter det jeg kan skjønne ett noe spesielt utgangstrinn. Det er vel mer eller mindre noen ettertraktede transistorer koblet rett i chippen. :)
    I tillegg har CS4390 passivt lavpassfilter, tror nok det har litt å si også.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Da er lokasjon for en blindtest av 3-4 dac`er i boks. Dere kan lese mer om den her:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/97215-ba-rresen-acoustics-venner.html

    Jeg tenker følgende og lurer på om dere enige:

    Maks fire dac`er og to utvalgte lydspor som vi avtaler på forhånd slik at alle kan lytte og gjøre seg kjent med disse før testen. En person i sweet spot om gangen. Dermed er det duket for en temmelig lang sesjon hvis vi blir mange personer som skal delta.

    -BB-
    Slik jeg har forstått det blir det da et målemonster smsl. Så 3 "high end" dacer. AN, Denafrips ares 2 Hegel toppmodel. Noe i den duren da?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Om det er interesse for det, og det passer med turnusen så tar jeg gjerne Doxa dacen under armen og stiller opp på en evt dac test. Den har vært på benken til Seland hvor han fjernet en haug med komponenter, monterte Jantzen koblingskondensatorer og boostet biasen.
    Den danket ut Hegel HD30 og Veridian Utopia ganske komfortabelt her hos meg. Men kun 1 coax inngang og maks 48khz da. Og veldig kilen på drivverk... .
    Om ikke annet, er det en DAC jeg gjerne skulle hørt! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Bare si ifra Håkon så kan du låne den. Jeg har Blak'en, den spiller ikke så værst på egenhånd heller den. :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.430
    Antall liker
    9.688
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    ASR har en fin en her:
    https://www.audiosciencereview.com/...udio-iso-dac-teardown-and-failed-review.9653/

    ...

    Og Håkon, jeg står på mitt: Man kan måle seg til god korgjengivelse fra en DAC.
    Jeg aksepterer lett ditt ståsted, samtidig som den desidert beste DAC jeg har hørt på kormusikk er den jeg har hatt i hus som måler desidert mest elendig. Den totale roen, den nattsvarte bakgrunnen, innsynet i koret, hvordan man kunne "lytte seg rundt" til hver enkelt korist, samt den totale mangelen på det "skimmeret" som ofte oppstår når man hører kormusikk gjennom elektronikk, var ubeskrivelig.
    Har hørt mange DAC'er i min stue, og i Fidelilty-stua etter hvert, og jeg må vel beklage at jeg hører så feil, men sånn er livet! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Smsl bare plug and play? Er den tilpasset det norske strømnettet? Hvordan er den mot Kinki dac?
    S.M.S.L er plug`n play for oss med Apple produkter. For andre så må dere ganske enkelt laste ned en driver som dere finner på hjemmesiden og deretter er det plug`n play for windowsbrukere også. ROHS og CE godkjent og ingen utfordringer med norsk strømnett. S.M.S.L har også en rekke filterfunksjoner samt den kommer med en hendig fjernkontroll. Displayet kan du også dimme.

    Sammenliknet mot Kinki DAC så er den store forskjellen her at S.M.S.L er MQA kompatibel. Alt jeg streamer kommer fra Tidal og da er MQA en fordel mener jeg. S.M.S.L er rett og slett en strålende DAC og det bekrefter også målingene som er gjort av den. Med andre ord, den tilfører ingenting og den fjerner ingenting.

    SMSL.jpg


    -BB-
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    13.713
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    De bør vurdere Khadas Tone Board.
    Imponerande lydkvalitet frå denne DAC-en til $99.
    Den har 1 spdif inngang (i tillegg til usb). Eg har kun testa spdif frå SB og CD.

    Peder
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Da er lokasjon for en blindtest av 3-4 dac`er i boks. Dere kan lese mer om den her:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/97215-ba-rresen-acoustics-venner.html

    Jeg tenker følgende og lurer på om dere enige:

    Maks fire dac`er og to utvalgte lydspor som vi avtaler på forhånd slik at alle kan lytte og gjøre seg kjent med disse før testen. En person i sweet spot om gangen. Dermed er det duket for en temmelig lang sesjon hvis vi blir mange personer som skal delta.

    -BB-
    Blir gjerne med på dette om det er plass på lista
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært å hørt på Audionote komplett high-end anlegg og det syns jeg var kjedelige greier. Det låt som en Guinnes øl på godt og vondt. Snakk om lydvegg kjukk, bred og engelsk. Jeg liker lysere øl, renere friskere smak. PMC fact8 signatur, Cayin rørforsterker og Mytek Brooklyn Bridge var myyye bedre.....syns jeg. Som en ordentlig engelsk best bitter øl.
    Er det rart at vi ikke blir enige om noe så komplisert som opplevelsen av lyd når noe så enkelt som øl blir misforstått?

    Guinness er tynt, det har en spesifikk vekt i vørten som er lavere enn en god pilsner, for ikke å snakke om en god bitter. Det er friskt, med en høy bitterhet, som gjør det veldig lettdrikkelig (i motsetning til en engelsk bitter som oftest ikke er spesielt bitter). Det er i utgangspunktet irsk, ikke engelsk, selv om det nå er kjøpt opp av av et internasjonalt konglomerat. Og det er ikke svart! Hold glasset på skrått opp mot et godt lys og du ser at fargen er intenst rubinrød.

    Guinness er ikke verdens beste øl men det er verdens vakreste øl! Å se en pint med Guinness som "setter seg" i en god pub i Dublin med god musikk - jeg anbefaler The Cobblestone - er en totalopplevelse som alle bør unne seg før de legger på lokket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn