Digitale avspillere Dac til stereoanlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært å hørt på Audionote komplett high-end anlegg og det syns jeg var kjedelige greier. Det låt som en Guinnes øl på godt og vondt. Snakk om lydvegg kjukk, bred og engelsk. Jeg liker lysere øl, renere friskere smak. PMC fact8 signatur, Cayin rørforsterker og Mytek Brooklyn Bridge var myyye bedre.....syns jeg. Som en ordentlig engelsk best bitter øl.
    Er det rart at vi ikke blir enige om noe så komplisert som opplevelsen av lyd når noe så enkelt som øl blir misforstått?

    Guinness er tynt, det har en spesifikk vekt i vørten som er lavere enn en god pilsner, for ikke å snakke om en god bitter. Det er friskt, med en høy bitterhet, som gjør det veldig lettdrikkelig (i motsetning til en engelsk bitter som oftest ikke er spesielt bitter). Det er i utgangspunktet irsk, ikke engelsk, selv om det nå er kjøpt opp av av et internasjonalt konglomerat. Og det er ikke svart! Hold glasset på skrått opp mot et godt lys og du ser at fargen er intenst rubinrød.

    Guinness er ikke verdens beste øl men det er verdens vakreste øl! Å se en pint med Guinness som "setter seg" i en god pub i Dublin med god musikk - jeg anbefaler The Cobblestone - er en totalopplevelse som alle bør unne seg før de legger på lokket.
    Tror det er rommet på Stereofil som nok er vanskelig. Det er det rommet hvor man må gå ned et par tre trapper bak en glassdør. Ble skuffet over AN-E koblet på AN elektronikk som riktig nok var kald. Men high-end rommet som er til venstre for disken er bedre. Der hørte jeg en Audionote dac som var koblet til Aurender streamer og noen store gulvstående Fyne Audio høyttalere for en stund siden og Det var noe helt annet. Det kan hende jeg ikke liker Audio Note høyttalere, hvem vet. Jeg syns Stereofil har bedre Graham demoer.
    Jeg har selv spendor a4 høyttalere og tror AN dac kunne vært interessant å prøve. Men nå er det utenfor rekkevidde pga økonomi.


    Jeg har smakt "engelsk" bitter. John smith extra Smoooth best bitter. Den er ikke særlig bitter nei. jeg har smakt nøgne Ø bitter og irske Guinnes.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    En ren observasjon som helt klart ikke hever det faglige nivået i tråden, men like vel:
    Ser at det er en produsent av DAC-er som kaller seg Schiit.
    Helt subjektivt, og uavhengig av målinger er jeg i utgangspunktet skeptisk, men alle nordmenn følger meg ikke her.
    Det ligger opp til flere for salg på finn.no.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Dac

    Er på utkikk etter en dac og ser at det er mye nytt som finnes til en overkommlig pris. Er usikker på om "gårsdagens" brukte kvalitets dacèr er bedre en dagens rimligere modeller. Jeg ser at flere her bruker Topping og SMSL m500 dac.

    Har noen her sammenligningsgrunnlag for vurdere disse lydmessig mot Hegel Hd20, Abrahamsen V6 eller andre dac til salgs i prisklassen + - 3000 kr.

    Mvh
    Frode
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Er på utkikk etter en dac og ser at det er mye nytt som finnes til en overkommlig pris. Er usikker på om "gårsdagens" brukte kvalitets dacèr er bedre en dagens rimligere modeller. Jeg ser at flere her bruker Topping og SMSL m500 dac.

    Har noen her sammenligningsgrunnlag for vurdere disse lydmessig mot Hegel Hd20, Abrahamsen V6 eller andre dac til salgs i prisklassen + - 3000 kr.

    Mvh
    Frode
    Mitt inntrykk er at det er i ferd med å skje en liten revolusjon innen rimelig dacer og at avstanden til de aller beste fortsatt er der, men at forskjellen er vesentlig mindre enn for bare 2-3 år siden.
    Om det var meg ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville gått for en av de nyeste. Har eid Abrahamsen V6 og den var i mine ører i beste fall middelmådig.

    mvh Calmati
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Hei calmati !

    Du skriver at Abrahamsen v6 var middelmådig. Hva er det du sammenlignet med da?

    For de som er ute etter å kjøpe noe elektronikk, så har Ali ekspress kampanjedag den 11.11 altså i morgen. Tror de har 11 % rabatt og ser at SMSL M500 går for 346 usd.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter på SMSL SU-8 versjon 2 som er bestilt hos shenzen audio. Den måler i hvert fall bra. Om den låter like bra, gjennstår å se.
    Hvis et high-end produkt får slakt i en objektiv måletest, må bransjen skjerpe seg. Hi-fi folket lar seg ikke lenger lure av doble lurium fustasjopphengs-oversamplings-forkoplinger i pre delen lenger :p ;D
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Hei calmati !

    Du skriver at Abrahamsen v6 var middelmådig. Hva er det du sammenlignet med da?

    For de som er ute etter å kjøpe noe elektronikk, så har Ali ekspress kampanjedag den 11.11 altså i morgen. Tror de har 11 % rabatt og ser at SMSL M500 går for 346 usd.
    Dette er bare min mening. Jeg synes den har mørke klangfarger, er lite oppløst og dynamisk kjedelig. Egentlig sammenlignet med de fleste dacer jeg har hørt. Og mot dacer jeg har eiet, til og med Cambridge Dacmagic som jeg eide en gang og som faktisk er billigere enn V6en...
    Men som sagt er det sikker noen som sitter med noen pistrete høyttalere som setter pris på at V6en drar lysnivået ned :)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    På denne 11/11, hva er best value for money hvis man har lyst på en "billig-dac" med xlr utganger.
    M500, D70 eller annet? (Fores digitalt fra en cambridge streamer)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    På denne 11/11, hva er best value for money hvis man har lyst på en "billig-dac" med xlr utganger.
    M500, D70 eller annet? (Fores digitalt fra en cambridge streamer)
    Jeg har hatt ToppingD50 og har nå S.M.S.L 500.

    Topping D50 koster i dag $217:



    S.M.S.L M500 koster i dag $344:



    Topping D70 koster $434



    Jeg har ingen problemer med å anbefale begge de to jeg har prøvd selv. Overhodet ingen problemer med tilkobling eller bruk. Trenger du XLR og hodetelefonutgang velger du S.M.S.L.

    -BB-
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Topping D70 har fungert helt utmerket i flere måneder hos meg.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Takker for svar.
    Da tenker jeg det blir en SMSL M500.
    Siste spørsmål.
    En IIS inngang, kan man spille av lyd fra sacd plater på en bluray spiller med hdmi ut?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen problemer med å anbefale begge de to jeg har prøvd selv. Overhodet ingen problemer med tilkobling eller bruk. Trenger du XLR og hodetelefonutgang velger du S.M.S.L.

    -BB-
    Når du skriver XLR, tenker du da på balansert utgang til hodetelefon eller balansert til forsterker?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har ingen problemer med å anbefale begge de to jeg har prøvd selv. Overhodet ingen problemer med tilkobling eller bruk. Trenger du XLR og hodetelefonutgang velger du S.M.S.L.

    -BB-
    Når du skriver XLR, tenker du da på balansert utgang til hodetelefon eller balansert til forsterker?
    S.M.S.L har tre utganger:

    - Hodetelefon via jack i front
    - RCA
    - XLR

    Og i menyen velger man hvilke av dem man ønsker å kontrollere med volumkontrollen.

    -BB-
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Er jo deilig å vite at en får en ytelsesmessig god nok DAC til godt under 10k. Da kan en jo bare fortsetter jobben på andre og mye viktigere ting i oppsettet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen problemer med å anbefale begge de to jeg har prøvd selv. Overhodet ingen problemer med tilkobling eller bruk. Trenger du XLR og hodetelefonutgang velger du S.M.S.L.

    -BB-
    Når du skriver XLR, tenker du da på balansert utgang til hodetelefon eller balansert til forsterker?
    S.M.S.L har tre utganger:

    - Hodetelefon via jack i front
    - RCA
    - XLR

    Og i menyen velger man hvilke av dem man ønsker å kontrollere med volumkontrollen.

    -BB-
    Jeg ser jo nå at Topping ikke har hodetelefon på den utgaven du har... :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har ingen problemer med å anbefale begge de to jeg har prøvd selv. Overhodet ingen problemer med tilkobling eller bruk. Trenger du XLR og hodetelefonutgang velger du S.M.S.L.

    -BB-
    Når du skriver XLR, tenker du da på balansert utgang til hodetelefon eller balansert til forsterker?
    S.M.S.L har tre utganger:

    - Hodetelefon via jack i front
    - RCA
    - XLR

    Og i menyen velger man hvilke av dem man ønsker å kontrollere med volumkontrollen.

    -BB-
    Jeg ser jo nå at Topping ikke har hodetelefon på den utgaven du har... :)
    Jeg har den ikke lengre. Lånte den bort til en person som ville prøve den mot sin Auralic og siden har jeg ikke fått den tilbake :) Du får si ifra hvis du vil teste min S.M.S.L.

    -BB-
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar.
    Da tenker jeg det blir en SMSL M500.
    Siste spørsmål.
    En IIS inngang, kan man spille av lyd fra sacd plater på en bluray spiller med hdmi ut?
    Nei. IIS / I2S er ikke det samme som HDMI. Det er kun at HDMI kontakten har blitt en "ikke-standardisert" standard for overføring av I2S signaler utenfor kretskort.
    I2S inngangen er ikke standardisert så den finnes i flere forskjellige varianter.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Takker for svar.
    Da tenker jeg det blir en SMSL M500.
    Siste spørsmål.
    En IIS inngang, kan man spille av lyd fra sacd plater på en bluray spiller med hdmi ut?
    Nei. IIS / I2S er ikke det samme som HDMI. Det er kun at HDMI kontakten har blitt en "ikke-standardisert" standard for overføring av I2S signaler utenfor kretskort.
    I2S inngangen er ikke standardisert så den finnes i flere forskjellige varianter.
    Takker for info :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei calmati !

    Du skriver at Abrahamsen v6 var middelmådig. Hva er det du sammenlignet med da?

    For de som er ute etter å kjøpe noe elektronikk, så har Ali ekspress kampanjedag den 11.11 altså i morgen. Tror de har 11 % rabatt og ser at SMSL M500 går for 346 usd.
    Dette er bare min mening. Jeg synes den har mørke klangfarger, er lite oppløst og dynamisk kjedelig. Egentlig sammenlignet med de fleste dacer jeg har hørt. Og mot dacer jeg har eiet, til og med Cambridge Dacmagic som jeg eide en gang og som faktisk er billigere enn V6en...
    Men som sagt er det sikker noen som sitter med noen pistrete høyttalere som setter pris på at V6en drar lysnivået ned :)
    Hahaha..
    Dummeste jeg har hørt på lenge.
    V6 er faktisk veldig bra. Ikke den strammeste bassen, men resten er flott. Men du liker kanskje ikke electrocompaniet sin lyd?
    For andre som leser er V6 en god dac.
    En skal litt opp i pris for å få bedre.
    Liker du electrocompaniet så er denne god. Bruktpris har vert 1500 på finn i det siste.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    er enig med calmati. abrahamsen låter farget. selv hørte jeg ingen forskjell på v6 og a-dac. (nøyaktig samme krets utenom strømforsyningen) den siste betalte jeg 800kr for på elkjøp.
    desse har ikke xmos engang, kan ikke måle seg med designet til topping/smsl som nevnes her.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Syns også abrahamsen v6 låter fint, og mener den er et regelrett kupp til de 1500 man må ut med på brukten for tiden.

    Farget lyd ja vel, men det er ikke nødvendigvis noe negativt. Det kan verdsettes selv om man ikke har pistrete høyttalere. [emoji4]
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    er enig med calmati. abrahamsen låter farget. selv hørte jeg ingen forskjell på v6 og a-dac. (nøyaktig samme krets utenom strømforsyningen) den siste betalte jeg 800kr for på elkjøp.
    desse har ikke xmos engang, kan ikke måle seg med designet til topping/smsl som nevnes her.
    Farget ja.. Men alle har ikke lik smak. Heldigvis.
    Den er jo blitt noen år, men henger godt med enda og spesielt til prisen på 1500.

    En dac som måler perfekt trenger ikke være best.
    Har ikke sett noe skryt om disse måle dacene enda, bortsett fra måleskryt.
    Ingen ny "Music Angel MKIII"

    Så da avfeier jeg de glatt. Hadde seff ønsket at de rundspilte min Heed Obelisk DA, da de ikke koster så meget.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Det var jo greit og høre at hverken v6 eller de andre rimligere dacène kan måler seg med SMSL, da jeg kjøpte SMSL M500 dac i dag, og Audiolab 6000 cdt transport i går på Finn.
    Har brukt en Paganini cd spiller fra ca 2006 som nå har sluttet og lese av cd ene. Var fornøyd med den, men tror og håper at det blir et stort løft med den nye kombinasjonen.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Takker for svar.
    Da tenker jeg det blir en SMSL M500.
    Siste spørsmål.
    En IIS inngang, kan man spille av lyd fra sacd plater på en bluray spiller med hdmi ut?
    Jeg så i dag at det var flere typer SMSL M500 typer på Aliekspress hvor jeg kjøpte, ble selv litt usikker og passet på og lese spec på den modellen jeg bestilte, til orientering.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    S.M.S.L har jeg og. Men ikke det du har kjøpt.
    En enklere en som egentlig ikke er dac da den har usb inn og optisk og coax digital ut.
    Måler bra den med et støygulv på 140db :)
    Kjøpte den en gang da jeg hadde en dac med kun coax inn.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Den siste dac en jeg hadde var Dynamic Presisjen 8,0 og det var på slutten av 90 tallet. Den gangen var det bare rca plugg ut fra dac, mens i dag er det i tillegg optisk på både transport og dac. Hva gir best lyd av disse to ? Noen som har erfaringer ?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den siste dac en jeg hadde var Dynamic Presisjen 8,0 og det var på slutten av 90 tallet. Den gangen var det bare rca plugg ut fra dac, mens i dag er det i tillegg optisk på både transport og dac. Hva gir best lyd av disse to ? Noen som har erfaringer ?
    Jeg har testet mye digitalkabler og har aldri kunnet velge det ene foran det andre :)

    mvh
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Takker for svar.
    Da tenker jeg det blir en SMSL M500.
    Siste spørsmål.
    En IIS inngang, kan man spille av lyd fra sacd plater på en bluray spiller med hdmi ut?
    Jeg så i dag at det var flere typer SMSL M500 typer på Aliekspress hvor jeg kjøpte, ble selv litt usikker og passet på og lese spec på den modellen jeg bestilte, til orientering.
    Jeg endte opp med denne i sort: https://www.aliexpress.com/item/4000092068836.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ec754c4dRKuGr6
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Hei Gwh !

    Da endte du opp med samme farge og modell som meg, håper vi blir fornøyde :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Den siste dac en jeg hadde var Dynamic Presisjen 8,0 og det var på slutten av 90 tallet. Den gangen var det bare rca plugg ut fra dac, mens i dag er det i tillegg optisk på både transport og dac. Hva gir best lyd av disse to ? Noen som har erfaringer ?
    Jeg har testet mye digitalkabler og har aldri kunnet velge det ene foran det andre :)

    mvh
    Jeg har prøvd mye kabler selv opp igjennom tiden og har en wirevorld gold eklipse digital, så har en grei en der.
    Men lurte egentlig på om optisk kabel er en bedre løsning en coax ?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den siste dac en jeg hadde var Dynamic Presisjen 8,0 og det var på slutten av 90 tallet. Den gangen var det bare rca plugg ut fra dac, mens i dag er det i tillegg optisk på både transport og dac. Hva gir best lyd av disse to ? Noen som har erfaringer ?
    Jeg har testet mye digitalkabler og har aldri kunnet velge det ene foran det andre :)

    mvh
    Jeg har prøvd mye kabler selv opp igjennom tiden og har en wirevorld gold eklipse digital, så har en grei en der.
    Men lurte egentlig på om optisk kabel er en bedre løsning en coax ?
    Ser ingen grunn til at det skal være det, men det er jo bare å prøve :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er det ikke flere muligheter for feilkilder når det digitale signalet må gjøres om til lys og vice versa? Det må være like nøyaktig begge steder, ellers blir det vel nedgradering av lydsignalet?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke noen direkte degradering av lydsignalet, siden dette er digitalt i utgangspunktet. En dårlig optisk kabel kan gi problemer, dersom dacen har en inngang som er følsom for dette, men samtidig har fiberoptikk en fordel - det er et galvanisk skille.

    Johan-Kr
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Fordel optisk: galvanisk skille
    Ulempe optisk: lettere å ødelegge kabelen, skjørere?
    Ingen lydforskjell.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    S.M.S.L har tre utganger:

    - Hodetelefon via jack i front
    - RCA
    - XLR

    Og i menyen velger man hvilke av dem man ønsker å kontrollere med volumkontrollen.

    -BB-
    Jeg ser jo nå at Topping ikke har hodetelefon på den utgaven du har... :)
    Jeg har den ikke lengre. Lånte den bort til en person som ville prøve den mot sin Auralic og siden har jeg ikke fått den tilbake :) Du får si ifra hvis du vil teste min S.M.S.L.

    -BB-
    Hei! Jeg har bestilt S.m.s.l su-8 v2 på Shenzhen audio. Blir den levert på døra eller nærmeste "postkontor"?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Hei !

    Jeg har kjøpt en smsl m500 dac og bestilte den 11 November fra Kina. Da det er en stund til levering og lite skrevet om den fra fagpresse eller andre på nettet, lurer jeg på om det er noen her som har denne dac som kunne beskrive den lydmessig og gjerne sammenligninger med tidligere eide eller hørte dacèr på samme anlegg.

    Hvis noen uten å legge for mye i det kunne beskrevet egne erfaringer hadde jeg satt stor pris på det.

    Vennlig hilsen
    Frode
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn