Digitale avspillere DAC med PRE: Hvor mye er forforsterkeren verdt i en slik løsning?

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Den har HT BYpass:) Spennende sak..


Det jeg kanskje tenker mest på er en pre med DAC og HT.. Regner med det gir den beste lyden..
Min Perreaux Audiant DP32 USB DAC Pre har dette:). Jeg kjøpte den nettopp, og er strålende fornøyd. Ok, nå skal jeg ikke banne på dette med HT, men tror den har en slik utgang (jeg bruker ikke HT, så har ikke sjekket det så nøye).

USB DAC Preamplifier : Specifications : Audiant DP32 : Perreaux
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Den har HT BYpass:) Spennende sak..
Ja, jeg synes Perreaux er inne på noe med denne nye serien. Selv britiske HiFi-Choice ga pre/power-settet topp score, og det til tross for at Perreaux på sett og vis konkurrerer med Naim o.l. der borte (de mente at Perreaux gir mere for pengene).

MEN jeg skjønner godt debatten i denne tråden. Det er klart den pre-en er et godt kjøp hvis du faktisk bruker både den innebygde DAC-en OG den analoge pre-en. Det gjør jeg siden jeg (fortsatt) spiller både cd og vinyl. I tillegg har jeg en god USB DAC hvis jeg skulle trenge det. Da sparer jeg i praksis noen lapper, pluss at jeg slipper en signalkabel (mellom dac og pre). Men den dagen jeg evt. vil ha en bedre dac eller en bedre pre, er jeg i grunnen like langt. Men har bestemt meg for å prøve og unngå separat dac en stund nå. Vi får se hvor lenge det holder:).
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Flott tråd. Jeg har hatt NAD M51. Testa den rett i effekt under 2 anledninger. Hjemme hos meg selv, den gang med Musical Fidelity Pre. Der ble helt klart Musical Fidelity som pre. foretrukket. Når det er sagt fungerte M51 som pre. en del bedre hos en venn, sammenlignet med 2 andre pre-amper. Har også hatt Hegel HD20, den var heller ikke like god hos meg som pre. sammenlignet med Musical Fidelity pre.
Det som er slående med DAC rett i effect er hvor gjennomsiktig lyden blir. Kanskje ikke så rart da man eliminerer et ekstra ledd (filter) i lydkjeden. Når det er sagt mister musikken både perspektiv, dynamikk og fylde. Det er i det minste hva jeg har opplevd.
Jeg håpet virkelig at M51 skulle erstatte min pre. men sånn ble det altså ikke.

Det er produsert utallige high-end CD spillere og Dac'er med digital volumstyring osv. Det virker kanskje litt som om pre. delen i en CD-spiller, DAC løsning er litt nedprioritert, eller kanskje ikke mulig å få helt på samme høyde som en sepparat komponent. Har det noe med delt strømforsyning ? Støy ? Blir kanskje litt som en integrert forsterker. Kan bli veldig bra men når aldri helt opp til delte løsninger.
 
Topp Bunn