Min erfaring er at en aktiv pre vil farge lyden. Om denne fargingen er positiv avhenger av personlige preferanser. Hos meg gir fargingen en litt mer organisk lydgjengivelse, øker størrelsen på rom, artister og instrumenter samtidig som det gir mer macro dynamikk. Bakdelen er en litt mindre transparens og litt dårligere micro dynamikk. Kjører per i dag all CD rett fra CD-spiller og gjennom pre, mens hjemmekino og streaming går gjennom DAC og pre. For å kjøre en DAC eller tilsvarende rett i effektforsterker forutsetter at kilden klarer å drive effektforsterkeren. Det vil variere veldig med inngangsimpedans på effektforsterkere og man er derfor avhengige av veldig gode utganger på kilden for å unngå problemer her. Coda S5 effekt er nede i rett over 1kOhm på xlr mens andre kan ha over 100kOhm inngangsimpedans. Slike forhold kan gi endringer i linæriteten på frekvensgangen og forvrengningsproblemer med en del kilder (vil også påvirke en del pre-amper, spesielt 1kOhm). Tror de fleste pre-amper har rundt 50kOhm på inngangen, men dette vil også variere. Med en aktiv pre så har man muligheten til å legge et buffer mellom kilde og effektforsterker som er tilpasset inngangsimpedansen på effektforsterkeren og gir kilden en stabil last som er lett å drive. Da har man større frihet i å velge kilde. Den er også den komponenten, sammen med høyttalerne, som setter størst preg på annlegget etter min mening.
En passiv pre er et filter som regulerer volumet. I bestefall så trekker den lite ifra lyden og lar brukeren velge inngang. Dersom utgangstrinnet i kilden er av tilstrekkelig god kvalitet så ser jeg ikke noe i veien med å ha en passiv pre-amp i kilden, forutstatt at denne er av meget høy kvalitet.
Største minusene med volumregulering i kilden er at i en DAC/Digital avspiller så kan det være mye digitalstøy og at det fort spares litt på kvaliteten på komponentene i utgangen og volumkontrollen kontra en aktiv pre-amp for å treffe et bestemt prispunkt med en gitt avanse. Dersom produsenten har tatt gode grep for å holde digitalstøyen ute fra volumkontrollen og utgangene er av høy kvalitet så ser jeg ikke noe galt i å kjøre en DAC/Digital avspiller rett i en effektforsterker.
Kvalitetsmessig så har jeg hørt flere løsninger hvor volumkontrollen i DAC/CD-spiller er av så høy kvalitet at man skal legge mye penger i en aktiv forforsterker for at det skal være bedre, men det vil være stor variasjon fra avspiller til avspiller, selv i samme prisklasser. Wadia 381 er et godt eksempel på en avspiller som fungerer veldig bra rett i effektforsterkere, forutsatt at man ikke må spille veldig lavt (kun 50db volumregulering og trunkater på lavere volum). Har hørt Wadia 381 koblet direkte til min effekt i høyttalerne til en kamerat og rett i effekt i annlegget til eieren av Wadiaen. Resultatet var meget meget bra ved begge tilfeller. Nad M51 har en meget god volumkontroll (-1 til under -60db) så merker jeg ikke forskjell, og den skal takle veldig lave impedanser meget bra. Har ikke hørt noe særlig andre kilder rett i effekt under kontrollerte forhold, men det vil nok være mange gode alternativer der ute. Let etter anmeldelser hvor de tester dette på komponenter du er interesert i, så vil du få en pekepinn om det kan være verdt å prøve ut eller ikke. Men det vil også være en forutsetning at man liker lyden av kilden rett i effekt da en aktiv pre kan brukes til å rebalansere dette.
Jeg har lenge forsøkt å finne ut om f.eks Nad M51 er aktiv. Så langt jeg har forstått det er den den er passiv, med volum i det digitale domene.
Ville anta det går litt på hvordan man definerer passiv. Når lyden reguleres i det digitale domenet så må den normalt sett forsterkes opp etter at den er konvertert til analogt. I tilfeller hvor det finnes en volumregulering mellom utgangen og det punktet hvor lyden fra konverteringen er forsterket opp, i det analoget domenet, så vil det være en passiv løsning.
M51 er en litt spesiell konstruksjon da den aldri konverterer direkte til konvensjonel analog lyd. Hvis jeg skal speuklere litt så antar at den flytter bit 16 til bit 35 når den låser på et 16 bits signal og legger til 19 bits med verdi 0 før den gjør noe med signalet. Ettersom den regulerer i det digitale domenet så tipper jeg den flytter posisjonen på MSB (most significant bit) og evt. rekalkulerer resten av bits for få riktig lyd, før den re-clocker det for utgangen hvor pulsene forsterkes opp i klasse D prinsippet.