Min eneste påstand er at de fleste pre i dakker er passive.
videre skriver jeg om unntakene jeg vet om. To stk.
Det opplyses nå om at Benchmark og har det. Så vet jeg om tre.
Min intensjon er bare å finne ut om det finnes flere.
Jeg har lenge forsøkt å finne ut om f.eks Nad M51 er aktiv. Så langt jeg har forstått det er den den er passiv, med volum i det digitale domene.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med "passiv", men jeg tror du legger en annen betydning i det enn den vanlige.
Det som kjennetegner en "passiv forforsterker" (egentlig en selvmotsigelse) er at den ikke har noen aktive komponenter. Ingen transistorer, op-amper, eller radiorør, men bare passive komponenter som motstander, spoler og kondensatorer. Derfor trenger den heller ingen strømforsyning. Den vanligste måten å lage en "passiv pre" på er en boks med RCA-kontakter, inngangsvelger og en variabel motstand som volumkontroll. Den variable motstanden kan enten være et potmeter eller et motstandsnettverk. En typisk motstandsverdi for en pot kan være 10 kiloohm. Da vil den motstanden sette utgangsimpedansen, og den vil igjen variere med hvor volumkontrollen står. Det vil i sin tur virke sammen med kapasitansen i kabelen og rulle av høye frekvenser (hvor mye som forsvinner blir volumavhengig), i tillegg til at utgangsimpedans i "forforsterkeren" og inngangsimpedans i effektforsterkeren sammen vil føre til et visst nivåtap gjennom hele audiobåndet.
De fleste forforsterkere er egentlig attenuatorer, enten de er aktive eller passive. De svekker signalet heller enn å forsterke det. En CD-spiller gir kanskje 2 V ut, og mine monoblokker har 26 dB gain (20x), sånn at full utstyring på CD-en rett i effektforsterkeren ville blitt 40 V. Med 8-ohms høyttalere blir det 5 A og 200 W, og med 87 dB @ 1 W blir det der noe sånt som 110 dB foran høyttalerne. Det er høyt nok, og vel så det. Derfor må forforsterkeren dra
ned signalet med kanskje 25-30 dB for at det skal låte passe høyt i stua. Det er veldig sjelden at du trenger positivt gain i en preamp. De aktive kretsene i forforsterkeren forsterker ikke signalet, egentlig, men de leverer strøm for å drive kablingen og inngangen på effektforsterkerne for å få frem signalet uskadd. Det er hva det innebærer å ha lav utgangsimpedans. En aktiv preamp kan også ha en aktiv inngangsbuffer som presenterer en høy inngangsimpedans (50-100 kiloohm) til foregående trinn, samtidig med at apparatet har så lav utgangsimpedans som man måtte ønske. Den kombinasjonen blir vanskelig å få til i en passiv pre.
Det er mulig å komme rundt problemet med utgangsimpedans i en passiv preamp ved å bruke en trafo-basert løsning for volumkontrollen. Da kan en passiv pre også ha lav utgangsimpedans og/eller positivt signalgain (men ikke begge deler samtidig), slik som andre også har forklart. Men dette er en kostbar og plasskrevende løsning, og du kan se helt bort fra at noen putter en sånn løsning inn i en DAC. Det finnes også aktive preamper med høy utgangsimpedans, men da snakker vi radiorør
uten trafoer på utgangene. Det finner du heller ikke som en liten ettertanke i en DAC.
I utgangspunktet er en DAC en aktiv komponent. Den trenger strøm for å virke. Selve D/A-konverteringen danner et analogt signal, men den chip'en er ikke ment for å drive kabling og effektforsterker direkte. Som regel finnes det noen analoge kretser etter D/A-chipen, gjerne noen op-amper som danner den aktive linjedriveren. Det er trivielt enkelt å sette en volumkontroll mellom D/A-chipen og linjedriveren, men da har du altså en
aktiv forforsterker - helt enkelt fordi det er en op-amp som driver utgangen. Å bare sette en volumpot etter D/A-chipen uten noen buffer mot hva som kan tenkes å kobles til på utgangene låter ganske modig.
Men kanskje du kan forklare hva du legger i "passiv pre"? For meg virker det ganske usannsynlig med en "passiv pre" i en DAC, rett og slett fordi det er så enkelt å bygge den aktiv. Alle komponentene er der allerede, og man må nærmest vise fast forbrytersk forsett for å henge volumkontrollen utenpå hele greia. Passiv vs aktiv har ingen ting med hverken maksimalt gain eller digital vs analog volumkontroll å gjøre.
Den NAD'en har en utgangsimpedans på 141 ohm fra RCA-kontaktene, forresten. Det er ikke en snøballs sjans i helsike for at det skjer med en passiv krets. Der sitter det noen gode og strømsterke opamper på utgangen.
http://www.stereophile.com/content/nad-m51-direct-digital-da-converter-measurements