Digitale avspillere DAC med PRE: Hvor mye er forforsterkeren verdt i en slik løsning?

olekris

Medlem
Ble medlem
03.03.2013
Innlegg
34
Antall liker
21
Sted
Haugesund
Hola. Jeg bruker Hegel HD25 som pre til min effektforsterker. Jeg synes dette fungerer kjempebra, men det må understrekes at jeg ikke har prøvd med en spesialisert preamp til denne enda. I fremtiden kommer jeg selvfølgelig til å teste ut dette, men inntil bankkontoen sier 'go', så klarer jeg meg godt med det jeg har.

Hadde vært interessant å prøvd ut forforsterkerne Hegel P4 eller P20 i oppsettet ditt, om den eventuelle bedre lyden hadde forsvart prisen på ca. 20 xtra lapper.


Heia.

Lyd og bilde har nettopp testet dette:
Hegel P20 og H20 | Lyd & Bilde

Jeg er nysgjerrig på P20 selv, men også ECI 4,7. Hadde tidligere Electrocompaniet i oppsettet mitt. :)
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Takker for veldig interessant innlegg enhvis!

Jeg har fått en del spørsmål om dette med passiv pre etc på Stello og Eximus tråden

Eximus effekttrinna har 100 kOhm inngangsimpedanse.
Har forstått det slik at utgangsimpedansen på pre er viktig, sett i forhold til power.

Lav ut impedanse skal være best . DP 1 har vel 50 Ohm utimpedanse.

Asbjørn skriver her på tråden at passive pre har veldig høy utgangsimpedanse.

Kan du si noe om disse tinga også ?

mvh Huldra
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Asbjørn skriver her på tråden at passive pre har veldig høy utgangsimpedanse.
Passive pre kan godt ha lav utgangsimpedans.
I en trafo-basert pre er f eks utgangsimpedansen kvadratet av omsetningsforholdet. Når vi snakker om step-down så blir da utgangsimpedansen lavere enn kildeimpedansen (i teorien).
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Takker for veldig interessant innlegg enhvis!

Jeg har fått en del spørsmål om dette med passiv pre etc på Stello og Eximus tråden

Eximus effekttrinna har 100 kOhm inngangsimpedanse.
Har forstått det slik at utgangsimpedansen på pre er viktig, sett i forhold til power.

Lav ut impedanse skal være best . DP 1 har vel 50 Ohm utimpedanse.

Asbjørn skriver her på tråden at passive pre har veldig høy utgangsimpedanse.

Kan du si noe om disse tinga også ?

mvh Huldra
Asbjørn kan nok mer om den delen enn meg. Utifra min forståelse så har Asbjørn så absolutt rett i at en passive pre vil ha høy utgangsimpedans. Ville dog ikke bekymret meg for dette da det er impedansforholdet mellom pre og power som er viktig. Med 100kOhm inngangsimpedans på power så skal det være greit med et par kOhm utgangsimpedans. Rør baserte forforsterkere har ofte en høy utgangsimpedans, f. eks. Luxman CL-88 (som etter min mening er en fantastisk forforsterker) har 1kOhm utgangsimpedans, uten at det er noe problem så lenge effektforsterkeren har høy nok inngangsimpedans.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Takker så mye til både jane og enhvis.

Dette blir mer og mer spennende....

Er inneforstått med at 100kohm er mer enn nok på effektdelen

En som har M51 på fikk dårligere opplevelse av en stk s1, 125 watt ,enn det jeg opplever med f.eks Audiolab CDQ. Dette i forhold til 2 stk brokopla. Lurte derfor på om M51 er passiv. Men her er det vel gain , som gjelder ? Og det kan da altså en passiv ha....

Vet noen om M51 har gain ?

mvh Huldra
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Takker så mye til både jane og enhvis.

Dette blir mer og mer spennende....

Er inneforstått med at 100kohm er mer enn nok på effektdelen

En som har M51 på fikk dårligere opplevelse av en stk s1, 125 watt ,enn det jeg opplever med f.eks Audiolab CDQ. Dette i forhold til 2 stk brokopla. Lurte derfor på om M51 er passiv. Men her er det vel gain , som gjelder ? Og det kan da altså en passiv ha....

Vet noen om M51 har gain ?

mvh Huldra
I M51 så skjer både volumreduksjon og gain i det digitale domenet, før den forteller utgangstrinnet hvor kraftig signal det skal sende ut. Ville ikke kalt M51 for passiv da volumreguleringen skjer før utgangstrinnet skal forsterke signalet og det ikke finnes noen analoge kretser som brukes av volumkontrollen til å dempe utgangssignalet. Veldig forenklet så kan det delvis sammenliknes med å kjøre opptak med lavere eller høyere masteringvolum i en CD-spiller med fixed output og på den måten regulere volumet. Det er mulig å kjøre gain i en M51 i det digitale domenet (+1db osv.) men jeg ville ikke anbefale det da man risikerer digital clipping (værste forvrengningen som finnes). Hvis et opptak er masteret veldig lavt med høyeste peak på -5dbFS (db i forhold til maksvolum på bitdybden) så vil trolig +3db på M51 gå greit, men slike opptak hører til sjeldenhetene.
 
Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Ja jeg har lest en god del om den Nad Dacen. Spennende med ny teknologi og HDMI til to kanals HD lyd. Og så skader det jo ikke at den er griselekker.

Min erfaring med preamper er at man desverre må høyt opp i pris for å få gode produkter.
Utgangspunktet for denne tråden var jo også hvor god pre man kan få i en Dac i forhold til en pre til 10 k.

Den aktuelle det refereres til har jeg ikke prøvd, men har sammenligna CDQ og DP 1 både her og hos kompiser i gode anlegg.
Resultatene har vært forbløffende, for å si det mildt.
DP1 låter nesten like godt som Levinson 380S ( ca 90 k i 2004), også gjennom analog inngang. Så det blir spennende å høre resultatet hos Ulf...

Btw. Bechmark m pre, Dp1 og CDQ har alle analoge innganger, og det er vel en stor fordel da at de er aktive, i forhold til ulike kilder.

En ting til jeg har lurt på lenge er det gode gamle jitter fenomenet.
Hifi news målte jo M51 til 200 og 300 ps, siste tall for usb, og kåre den til årets dac.
Mdac målte de til ca 5 og 7 ps, og kåra den til årets dac i billigere klasse. (Digital volum , 32 bits dac)

Har du enhvis, eller andre, noen tanker om dette med jitter ?

mvh Huldra
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tror jeg de fleste erfarne audofiler på sentralen foretrekker en separat pre isteden for den innbyggde i en dac. Har prøvet belcanto dac'en sin digitale volumkontoll. Jeg synes at mye av av dybden i lydbildet forsvann. Så jeg gikk tilbake m separat forforsterker. Men på mitt andre oppsett kan jeg være fristet å prøve noe mere moderne som en streamer/dac/pre fra Cambridge som også har XLR utganger:) og sammen med en D-amp fra Class-D-audio(USA). Virker som en spennende og rimelig Combo. mvh Guit
Du har antageligvis rett - sånn generelt - men det finnes unntak. Bl.a. solgte jeg unna min Densen B-200 forforsterker da jeg fikk Benchmark DAC1 Pre i hus. Fungerte veldig bra som forforsterker, Benchmark'en. Ikke på høyde med min Mark Levinson 320s - skulle bare mangle - men overraskende bra, tross alt. Min nye Benchmark DAC1 HGC er enda råere som forforsterker. Mitt lille anlegg nr. 3 på arbeidsrommet mitt blomstrer som aldri før med den nye Benchmark'en i førersetet. En vakker dag - når kona finner på noe annet enn å være hjemme og lage påskemiddager - skal jeg teste den nye Benchmarken opp mot min ML forforsterker - bare for å ha gjort det. Man er jo nysgjerrig, må vite.
Interessant og lese dine erfaringer med Benchmark Dac'en:) Jeg ønsker en kombo som ikke tar så stor plass, slik at en får frigjort litt plass. Det er der jeg prøver ut min samling av vintage høyttalere og hodetelefoner. Samt gitarforsterkere:rolleyes: mvh Guit
I formiddag var kona ute en tur - og da så jeg mitt snitt til å koble opp den nye Benchmark DAC2 i anlegget i TVstuen. Duellen: Weiss+Mark Levinson vs. Benchmark alene, altså. To mot én - rått parti, skulle man tro - men den gang ei.

Benchmark DAC2 slo overraskende bra fra seg. En frisk, detaljert og dynamisk klang. Med en imponerende punch og dybde i bassen. Kjørte for anledningen uten sub - jeg avsto fra å bruke tid på å justere inn suben til Benchmarkens signalstyrkebalanse mellom RCA- og XLR-utgangene. Men det var faktisk sånn at jeg ikke savnet suben - det var nesten så de små ProAc Response D1, som flosklene sier, "fikk en ekstra oktav i bassen". Benchmark DAC2 fremsto nok som mer nøytral enn Weiss+ML, vel så detaljert, men kan hende ikke med den samme lille smøringen i mellomtonen som Weiss+ML leverer. Men med et litt varmere effekttrinn enn Bryston, skulle det være mulig å kamuflere dette hvis man vil.

Alt i alt overraskende bra - vi er ikke langt unna 10-gangen hvis vi snakker forholdet mellom nypriser her - og jeg lever utmerket med den ensomme Benchmark'en på arbeidsrommet mitt. De litt mykere ProAc Response 1SC visker ut en del av Benchmarks ekstremt rett-på-klang.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Spennende lesing Ulf!

Har du mulighet for å teste analoginngang på Benchmark vs ML også ?

mvh Huldra

edit. Ang det Guit skriver om XLR , så har Audiolab, Benchmark og EXIMUS XLR ut.
 
Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Denne Benchmark Dac2 tror jeg kan passe meg. Det blir nok fylde i mellomtonen hvis man kompensere med den riktige effektforsterker ja. Den ''lille'' effektforsterkeren jeg har tenkt på skal klare det ut fra brukernes erfaringer. Takk ULF, at du fikk lurt deg til og prøve ut dette:) mvh. Guit
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Benchmark, Lavry osv gir nok mye mer ytelse for pengene enn hifi merkene. Den dagen min dac/pre tar kvelden så blir det nok en Benchmark istedenfor et fancy kabinett med standard komponenter til en høy pris.
 
T

Tittentei

Gjest
Benchmark, Lavry osv gir nok mye mer ytelse for pengene enn hifi merkene. Den dagen min dac/pre tar kvelden så blir det nok en Benchmark istedenfor et fancy kabinett med standard komponenter til en høy pris.
Ikke glem Grace Design m903! :D Bruttern har Lavry som DAC (han har ikke prøvd den som pre, men skal få ham til å teste, hehe) i kombo med dette og er fornøyd;

Pre : McIntosh C220
Effekt : McIntosh MC602, Mcintosh MC275
Høyttalere : Consonance Barque M15 MKII, Altec Lansing model 19, Klipsch LaScala II
Subwoofer : Velodyne DD18
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Benchmark, Lavry osv gir nok mye mer ytelse for pengene enn hifi merkene. Den dagen min dac/pre tar kvelden så blir det nok en Benchmark istedenfor et fancy kabinett med standard komponenter til en høy pris.
Det virker som at allt er grundig gjennomtenkt. Da dette merket har sin største virsomhet i proff markedet, der ting blir mere overdimensjonert og det legges vekt på drift sikkerhet . Tror ikke jeg har noe bruk for analoge innganger. Blir ikke koblet noen platespiller eller kasett spiller her:). Man får sikkert mye for pengene her. mvh. Guit
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Spennende lesing Ulf!

Har du mulighet for å teste analoginngang på Benchmark vs ML også ?

mvh Huldra

edit. Ang det Guit skriver om XLR , så har Audiolab, Benchmark og EXIMUS XLR ut.
Det lar seg nok gjøre på et vis i løpet av et par dager. I dag er løpet kjørt - en allerede påtent søndagsgrill står der og venter på grillsjefen - og deretter blir det nok mer oppmerksomhet rundt det gastronomiske enn om noe annet.

Jeg må bare finne en passende kilde. Aller helst skulle jeg ha brukt Weiss-DAC'en min som kilde til begge forforsterkerne - Mark Levinson og, i dette tilfellet, Benchmark DAC2 - men Weiss har bare XLR-utganger og Benchmark'en har bare RCA-innganger - så jeg får ikke testet Benchmark'en med Weiss som kilde. Jeg har en Hegel HD10 - med både XLR- og RCA-utganger - men det blir jo litt perler for svin i denne sammenhengen. Grei nok til å håndtere TVlyden - men ikke noe særlig mer. Det er mulig at jeg kan koble Weiss til Benchmark via ML's record-out kontakt - altså XLR fra Weiss inn på ML's XLR-inngang og derfra via record-out på ML (som er RCA) til Benchmark. Burde ikke forurense lyden, skulle jeg tro - men jeg må tenke litt mer på det. Men da blir det uansett å sammenligne ML via XLR-inngang med Benchmark via RCA-inngang - kan hende ikke akkurat epler og epler.

Men jeg skal uansett gjøre et forsøk. Interessant øvelse, også for meg.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei Anonym!

aldeles enig.! Standard komponenter i dyre kabinett er for estetikere med masse penger vil tro ?

Audiolab er billige saker med teknologi på høyt nivå. Bl annet 32 uavhengige strømregulatorer, 32 bit Ess Sabre Dac. Kontruert av den britiske "guru" John Westlake.
Det hele produsert i Kina, i særdeles enkle kabinett. Utrolig lyd for penga rett og slett.

Likeledes har EXIMUS droppa de svære og ekstremt dyre kabinetta de hadde før. Prisen har falt dramatisk.
DP 1 står i et kabinett, med veldig lik form og funksjon, som Benchmark. Dog støpt i hel aluminium m praktiske luftehull på siden, og et noe mer konevennlig utseende.
Nyutviklet teknologi på høyt plan, volumkontroll m kull i leder. Med klasse A utgangstrinn og lyd, som mange sammenligner m Bricasti og dCs.

Heldigvis har April Music ikke droppa budsjettmodelle, som er en videreutvikling av din Stello fra 2004.
utover året kommer en hel serie med Stello 100 produkter.
Mellommodeller i Stello 700 serien kommer og.

Som Ulf tydelig har vært veldig grundig på er match alfa og omega med hifi.

Fantastisk at han får tilpasset Benchmark og oppnår det han gjør!

Et kanonkjøp for ham, spør du meg...

mvh Huldra
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Problemet med å kjøpe en dac til >10-15k er det at de stort sett er basert på de samme TI chippene som dac'er til halve prisen og alle utgangstrinn av en viss kvalitet opererer i klasse A.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Problemet med å kjøpe en dac til >10-15k er det at de stort sett er basert på de samme TI chippene som dac'er til halve prisen og alle utgangstrinn av en viss kvalitet opererer i klasse A.
Og likevel er det forskjeller......
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Denne diskusjonen har vi hatt før på Eximustråden før...

Den Mdaccen bruker en av de mest avanserte dac chips på markedet.
Dac chip utgjør en knøttliten del av lyden i en dac. Kostnaden er uansett marginal...
f, eks bruker svindyre dac og cdp nittitalls philips dacs fra rimeligste spillere, dengang.

Lykke til med testen Ulf. Jeg venter i spenning !

mvh Huldra, på vei til påskemiddag selv...

btw. Hei Tittentei, hvem selger de Grace sakene, er det ført og framst headamp ? Mvh


edit. Både Audiolab og Eximus har avanserte klasse A trinn, som og driver headampene i de.
 
Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Likeledes har EXIMUS droppa de svære og ekstremt dyre kabinetta de hadde før. Prisen har falt dramatisk.
DP 1 står i et kabinett, med veldig lik form og funksjon, som Benchmark. Dog støpt i hel aluminium m praktiske luftehull på siden, og et noe mer konevennlig utseende.
Nyutviklet teknologi på høyt plan, volumkontroll m kull i leder. Med klasse A utgangstrinn og lyd, som mange sammenligner m Bricasti og dCs.

mvh Huldra[/QUOTE]

Jeg syntest at EXSIMUS hadde noe høy pris på sin D-effektforsterker i forhold til konkurentene. Det er egentlig strømforsyningen og kjølingen og kabinettet som drar opp det meste av kostnadene på en effektforsterker av klasse A og AB. mvh. Guit
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Benchmark, Grace Design og Lynx

btw. Hei Tittentei, hvem selger de Grace sakene, er det ført og framst headamp ? Mvh
ProLyd selger (og importerer vel i hvert fall noen av) Benchmark, Grace Design og Lynx, samt Weiss.

Benchmark DACx-serien og Grace Design m90[23] er i hvert fall DAK, forforsterker og hodetelefonforsterker. Lynx Hilo er i tillegg til dette også ADK og mere til. Benchmark DAC2 HGC har også fått noe utvidet funksjonalitet. Grace Design m903 har også litt annet på lur.
 
T

Tittentei

Gjest
btw. Hei Tittentei, hvem selger de Grace sakene, er det ført og framst headamp ? Mvh
Som CDW skriver, Prolyd. For å reklamere sjikanøst; har den liggende ute til salgs på brukten nå selv. Har brukt den som headamp og DAC fra PC, men det er som Grace selv kaller det "Reference headphone amplifier, DAC, monitor controller". Den er, som de andre produktene som fremheves her, beregnet på profesjonelle applikasjoner. CDW har en samletråd her på HFS med masse info om tester av den etc.

EDIT: Hei Huldra! :D
 
Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei Guit!

Dette blir jo litt off topic, så vii burde veltatt det på Stello og Eximus tråden.

I all elektronikk er det jo store kostnader i utviklingsarbeidet . Simon Lee har brukt to år på utviklingen av Stello AI700 som du sikter til antar jeg. Den inneholder grovt sett to Eximus S1, 500 watt og en pre, som utgjør en ekstrakostnad på ca 10 k i forhold. Problemet er vel at pre delen ikke står i stil med den skyhøye kvaliteten på effektdelen, som Fidelity og skriver. Produksjon skjer etter hva jeg forstår i Usa, som jo og fordyrerproduksjonen.
Nå har ikke jeg kompetanse til å uttale meg om pris, men jeg har jo sammenligna mine S1 monoblokker og DP1 både med Pass Lab og Et Ayre pre power sett (se signatur under) , både pre og power på anbefalte produkter, klasse A rating, 2012 i Stereophile. For de som bryr seg om denslags...
Lydmessig opplever jeg at man skal langt oppover i pris for å få noe tllsvarende Eximus.
Kom gjerne med innspill på Eximus tråden!

DP1, som vi omtaler her, brukes av April music, som pre og dac på Stello700 på demoer og messer. Gir en helt annen lydkvalitet , som Fidelity og skriver


Takk til CDW. Og TittenTei for info!

mvh Huldra i full fart til middagsbesøk..
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Spennende lesing Ulf!

Har du mulighet for å teste analoginngang på Benchmark vs ML også ?

mvh Huldra
Med kona ute av huset på familiebesøk, har jeg sett mitt snitt til å gjennomføre testen.

Oppsettene:

- ML som forforsterker: XLR fra Weiss til ML, XLR fra ML til Bryston. Sub frakoblet.

- Benchmark DAC2 HGC som forforsterker: XLR fra Weiss til ML, RCA fra ML-record-out til Benchmark, XLR fra Benchmark til Bryston. Sub frakoblet.

Direkte svitsjing mellom oppsettene var dessverre ikke mulig - og nivåmatchingen var helt skjønnsmessig etter innfallsmetoden - så alt må tas med en viss klype salt

Og hva skal man si? Benchmark viste seg sjokkerende bra som forforsterker. Klar, detaljert og dynamisk. God bredde i lydbildet. Ekstremt nøytral - kvalitetene til Weiss-DACen kom fint gjennom. Bra smekk i bassen. Fin "sjel" og "magi" i damevokalene - viktig for meg akkurat det. Absolutt en forforsterker som jeg kunne ha levd med også i mitt anlegg nr. 2 i TVstuen.

ML gjorde sakene sine ikke så ulikt Benchmark. Kan hende litt mindre rett-på. En anelse fyldigere i klangen - slik at ML kan hende fremstår som en anelse "varmere". Litt - men bare litt - mer "sjel" og "magi" i kvinnevokalene. Kan hende et litt bredere lydbilde - men ikke noe å snakke om. Punkt for punkt: ikke så store forskjeller, altså - men helhetsinntrykket er likevel at ML fremstår som en bedre forforsterker. Men skal man være ærlig - og det bør man være - er det vanskelig å forklare en prisforskjell på ikke langt unna 60.000 mellom de to boksene.

Tankevekkende på mange måter, dette......

PS. Nå er alle boksene på sin opprinnelige plass igjen - Benchmark DAC2 spiller nå på arbeidsrommet. Og jeg må bare tilføye at dette med matching - forslitt uttrykk, beklager, men jeg finner ikke på noe bedre - spiller en viss rolle. Jeg synes at Benchmark'en kler de litt mer tilbakelente ProAc Response 1SC jeg har på arbeidsrommet, litt bedre enn de litt mer energiske ProAc Response D1 jeg har i TVstuen. Ikke så ulik lyd i det to anleggene nå - med forskjellige høyttalere, DACer og forforsterkere er det klare likheter i klangbildet.
 
Sist redigert:

geva1

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
35
Antall liker
12
Ulf-B,
jeg tror ikke du skal konkludere så fort. Din DAC og ML fortjener å bli testet på mye dyrere utstyr for å få frem hva som bor i dem. Da tenker jeg på effektforsterker og høyttalere. Da hadde forskjellene blitt mye større.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ulf-B,
jeg tror ikke du skal konkludere så fort. Din DAC og ML fortjener å bli testet på mye dyrere utstyr for å få frem hva som bor i dem. Da tenker jeg på effektforsterker og høyttalere. Da først hadde forskjellene blitt mye større.
Slett ikke uenig i at jeg har litt for simpelt utstyr tilkoblet ML og Weiss - men selv på dette simple utstyret låter jo Weiss+ML, i samspill, adskillige strå hvassere enn Benchmark DAC2 som ensom DAC/forforsterker - ingen tvil om det.

Men hvis man kjører signalene fra Weiss inn på begge boksene - ML og Benchmark DAC2 - er det helt åpenbart for ørene mine - at Benchmark'en faktisk greier å formidle overraskende mye av magien som Weiss lager. I hvert fall såpass at det er ganske klart for meg at ML egentlig er en økonomisk overkill i mitt simple anlegg. Ikke sånn å forstå at jeg vurderer å selge den - den står trygt på plassen sin.
 

geva1

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
35
Antall liker
12
Prøv f.eks. ProAc K6 og Mark Levinson/McIntosh effekt. Litt mindre simpelt :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Prøv f.eks. ProAc K6 og Mark Levinson/McIntosh effekt. Litt mindre simpelt :)
Både Weiss og ML ble kjøpt inn for å være primus motor i noe helt annet - men det var før vi flyttet, det. P.g.a. flytting fra hus til leilighet ble alle oppsett og planer forandret så å si over natten - solgte unna en del som jeg ikke fant plass til i leiligheten - men valgte å beholde både Weiss og ML. Rester av en svunnen tid, kan du si.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Må si meg enig her med geva1, men med mindre man driver forskning, så må du vel være lov å bruke det man har for hånden.

Selv har jeg testet mot Levinson Ayre og Krell pre. Brukt Eximus , pass, og Krell poweramps Ayre også.

brukt gode cddrev og luxmann PD-310 platespiller m Fr64fx arm , og Lyra Pu.

Det jeg ellers, som sagt , er imponert over er det Ulf får til av matching. Har selv hatt en Benchmark, som hadde en alt for pågående spillestil i det oppsett jeg hadde da.

Venter spent på Ulf sin utprøving fortsatt....

mvh Huldra
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Må si meg enig her med geva1, men med mindre man driver forskning, så må du vel være lov å bruke det man har for hånden.

Selv har jeg testet mot Levinson Ayre og Krell pre. Brukt Eximus , pass, og Krell poweramps Ayre også.

brukt gode cddrev og luxmann PD-310 platespiller m Fr64fx arm , og Lyra Pu.

Det jeg ellers, som sagt , er imponert over er det Ulf får til av matching. Har selv hatt en Benchmark, som hadde en alt for pågående spillestil i det oppsett jeg hadde da.

Venter spent på Ulf sin utprøving fortsatt....

mvh Huldra
M.h.t. fortsatt utprøving, bør du ikke holde pusten.... Dagens lille sprell - som er forsøkt oppsummert litt ovenfor - er nok det siste jeg kommer til å gjøre på en god stund. Jeg har fått de svarene jeg trenger - og kan nå trekke meg rolig tilbake til min favorittsyssel, nemlig musikkspilling.

Heldigvis når ikke Benchmark DAC2, som ren forforsterker, opp i ML-klassen - det er jo greit å vite. Men den gjør en hederlig jobb - overraskende bra når man tenker på at den "bare" er en DAC - og, for å følge opp trådens tema: mye forforsterker for pengene. Som ren DAC, når den rimeligvis ikke opp til Weiss-klassen - også greit å vite - men det er vel litt off-topic i denne tråden.

Men i et oppsett som er komponert med en mer normal kostnadsfordeling mellom de forskjellige boksene, tror jeg at Benchmark'en vil kunne forsvare sin plass - både som DAC+forforsterker, og som dedikert forforsterker for analoge kilder. Selvsagt under forutsetning at resten av utstyret matcher - der var dette forferdelige ordet igjen. De forskjellene jeg hørte i går og i dag var ikke uspiselige på noen måte - vi snakker om nyanser og smak og behag.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Ok, beklager. Mitt abonnement på tråden stoppa opp, så jeg har ikke lest innlegget over.

Sprek gubbe, oppe tidlig på påskedag skjønner jeg ;)

Uansett spennende lesing, og takk for at du delt dine utprøvinger med oss!

mvh Huldra
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ok, beklager. Mitt abonnement på tråden stoppa opp, så jeg har ikke lest innlegget over.

Sprek gubbe, oppe tidlig på påskedag skjønner jeg ;)

Uansett spennende lesing, og takk for at du delt dine utprøvinger med oss!

mvh Huldra
"Sprek" er nok ikke noe fremtredende morgentrekk hos meg - hehe - men da kona tok seg en formiddagstur, måtte jeg jo bare benytte sjansen. Ellers er det jo bare hyggelig å kunne bidra.

M.h.t. det du skriver om dine erfaringer med Benchmark, kan jeg godt forestille meg at det kunne bli litt pågående i samspill med høyttalerne dine. Alt henger sammen med alt - det som passer hos meg, passer ikke nødvendigvis hos noen andre.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min eneste påstand er at de fleste pre i dakker er passive.

videre skriver jeg om unntakene jeg vet om. To stk.

Det opplyses nå om at Benchmark og har det. Så vet jeg om tre.

Min intensjon er bare å finne ut om det finnes flere.

Jeg har lenge forsøkt å finne ut om f.eks Nad M51 er aktiv. Så langt jeg har forstått det er den den er passiv, med volum i det digitale domene.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med "passiv", men jeg tror du legger en annen betydning i det enn den vanlige.

Det som kjennetegner en "passiv forforsterker" (egentlig en selvmotsigelse) er at den ikke har noen aktive komponenter. Ingen transistorer, op-amper, eller radiorør, men bare passive komponenter som motstander, spoler og kondensatorer. Derfor trenger den heller ingen strømforsyning. Den vanligste måten å lage en "passiv pre" på er en boks med RCA-kontakter, inngangsvelger og en variabel motstand som volumkontroll. Den variable motstanden kan enten være et potmeter eller et motstandsnettverk. En typisk motstandsverdi for en pot kan være 10 kiloohm. Da vil den motstanden sette utgangsimpedansen, og den vil igjen variere med hvor volumkontrollen står. Det vil i sin tur virke sammen med kapasitansen i kabelen og rulle av høye frekvenser (hvor mye som forsvinner blir volumavhengig), i tillegg til at utgangsimpedans i "forforsterkeren" og inngangsimpedans i effektforsterkeren sammen vil føre til et visst nivåtap gjennom hele audiobåndet.

De fleste forforsterkere er egentlig attenuatorer, enten de er aktive eller passive. De svekker signalet heller enn å forsterke det. En CD-spiller gir kanskje 2 V ut, og mine monoblokker har 26 dB gain (20x), sånn at full utstyring på CD-en rett i effektforsterkeren ville blitt 40 V. Med 8-ohms høyttalere blir det 5 A og 200 W, og med 87 dB @ 1 W blir det der noe sånt som 110 dB foran høyttalerne. Det er høyt nok, og vel så det. Derfor må forforsterkeren dra ned signalet med kanskje 25-30 dB for at det skal låte passe høyt i stua. Det er veldig sjelden at du trenger positivt gain i en preamp. De aktive kretsene i forforsterkeren forsterker ikke signalet, egentlig, men de leverer strøm for å drive kablingen og inngangen på effektforsterkerne for å få frem signalet uskadd. Det er hva det innebærer å ha lav utgangsimpedans. En aktiv preamp kan også ha en aktiv inngangsbuffer som presenterer en høy inngangsimpedans (50-100 kiloohm) til foregående trinn, samtidig med at apparatet har så lav utgangsimpedans som man måtte ønske. Den kombinasjonen blir vanskelig å få til i en passiv pre.

Det er mulig å komme rundt problemet med utgangsimpedans i en passiv preamp ved å bruke en trafo-basert løsning for volumkontrollen. Da kan en passiv pre også ha lav utgangsimpedans og/eller positivt signalgain (men ikke begge deler samtidig), slik som andre også har forklart. Men dette er en kostbar og plasskrevende løsning, og du kan se helt bort fra at noen putter en sånn løsning inn i en DAC. Det finnes også aktive preamper med høy utgangsimpedans, men da snakker vi radiorør uten trafoer på utgangene. Det finner du heller ikke som en liten ettertanke i en DAC.

I utgangspunktet er en DAC en aktiv komponent. Den trenger strøm for å virke. Selve D/A-konverteringen danner et analogt signal, men den chip'en er ikke ment for å drive kabling og effektforsterker direkte. Som regel finnes det noen analoge kretser etter D/A-chipen, gjerne noen op-amper som danner den aktive linjedriveren. Det er trivielt enkelt å sette en volumkontroll mellom D/A-chipen og linjedriveren, men da har du altså en aktiv forforsterker - helt enkelt fordi det er en op-amp som driver utgangen. Å bare sette en volumpot etter D/A-chipen uten noen buffer mot hva som kan tenkes å kobles til på utgangene låter ganske modig.

Men kanskje du kan forklare hva du legger i "passiv pre"? For meg virker det ganske usannsynlig med en "passiv pre" i en DAC, rett og slett fordi det er så enkelt å bygge den aktiv. Alle komponentene er der allerede, og man må nærmest vise fast forbrytersk forsett for å henge volumkontrollen utenpå hele greia. Passiv vs aktiv har ingen ting med hverken maksimalt gain eller digital vs analog volumkontroll å gjøre.

Den NAD'en har en utgangsimpedans på 141 ohm fra RCA-kontaktene, forresten. Det er ikke en snøballs sjans i helsike for at det skjer med en passiv krets. Der sitter det noen gode og strømsterke opamper på utgangen. http://www.stereophile.com/content/nad-m51-direct-digital-da-converter-measurements
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Noen som kjenner til DAC med volum og HT bypass?
Den nye Benchmark DAC2 HGC har alt dette. Pluss 2 vanlige analoge innganger (RCA) og USB-inngang.

PS - slått med ett minutt her, ser jeg.

PS II - et par 20dB Rothwell dempeplugger på de balanserte utgangene har gjort underverker med volumreguleringen. Nå er det slik jeg vil ha det.
 
Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Det jeg kanskje tenker mest på er en pre med DAC og HT.. Regner med det gir den beste lyden..
 

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
73
Antall liker
81
Jeg må desverre si at jeg har ikke hørt ennå en god "forforsterker-del" i en dac eller cd-spiller. Jeg har prøvd en del men det fungerer ikke for meg.
Rett og slett,....det blir litt "fattig", flat, og mangler en del nyanser.
Selfølgelig,..man kan bruke det,...men desverre, kan ikke erstatte en god forforsterker,...og da snakker vi ikke om noe ekstremt dyrt greier,...nei,...en 15000 kr forforsterker er beder enn alt av de digitale innebyggde greier som jeg vet.
 

karlhungus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.11.2012
Innlegg
61
Antall liker
16
Sted
Frankrike
Interessant diskusjon her !

Kan jeg bare legge til at jeg tror effekttrinnet har en del aa si i denne sammenheng ? Har inntrykk av at noen effekttrinn av konstruksjon vil fungere bedre med aktiv pre, mens andre ikke har noen problemer med en passiv. Tror det har noe med inngangsimpedans aa gjoere men naa er jeg paa tynn is...

Det jeg vet er at Doxa er konstruert for passiv pre og at min Doxa 72 lyder fantastisk med en direktekoblet Hegel HD25 ! Hadde en aktiv Audio Note M1 tidligere som jeg kvittet meg med til fordel for en direktekoblet Slim Devices Transporter med volumkontroll. Det var som aa fjerne et sloer ! Da jeg saa satte en DAC paa Transporteren fire aa etterpaa har jeg egentlig vanskelig for aa forestille meg hvor faelt det maa ha vaert med ANen...
 
Topp Bunn