Dac med MQA eller ikke?

petterk

Medlem
Ble medlem
22.06.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Hei, jeg håper på litt hjelp. Ute etter dac/amp til Hifiman HE -1000 SE. Har sett noen reviews på youtube og annet. Sett meg ut Hifiman EF-400, et par Ifi varianter og et par Topping varianter. Jeg ser Hifiman EF-400 får gode reviews på lyd, og den frister. Men så dukker noe jeg kan lite om opp. Den har ikke MQA dekoding. Jeg bruker Tidal.. Jeg ser i andre tråder her at MQA er djevelens verk.. Kan godt være at overgang til Qobus er noe å tenke på, men er jo greit å kunne nyte også høyoppløste filer så lenge jeg har Tidal. Som Hifisentralen selv skriver på et av Topping produktene: hvis du ikke bryr deg om MQA velger du den eller den versjonen. Problemet er nettopp at jeg ikke vet nok til å vite om jeg skal bry meg om det eller ei. Har lite interesse for teknikk, vil bare nyte musikk.

Hvis jeg kjøper en Dac uten MQA dekoding, blir det da CD kvalitet 16/44.1? Ingen høyoppløste filer vil være mulig i Tidal?

Hva velger folk av en Dac som låter bedre generelt men som mangler MQA, eller velger en som kanskje låter litt "dårligere" med MQA for å sikre høyoppløste filer?

Jeg forstår Qobus folket ikke har dette problemet, men håper noen har noen gode objektive meninger om dette selv om man har lyst til brenne ned hovedkontoret til MQA 😃
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uten å ha særlig teknisk forståelse av MQA så har jeg inntrykket av at det ikke er noe å trakte etter, at det er mest en "lisensiering" enn en teknisk forbedring.

Finner du en DAC du liker, både lyd, utseende og funksjonalitet så velger du den, med eller uten MQA. Bruker du Roon så kan du skru av MQA der hvis du ønsker det.

Jeg har både Tidal og Qobus i Roon, mest fordi det gir større katalog.
Den ene DAC'en min støtter ikke MQA og det er der det beste anlegget er og jeg har ikke tenkt noe over at jeg mangler MQA (ikke at jeg har testet heller). Den andre DACen min støtter MQA, men der har jeg skrudd av MQA i Roon, mest fordi jeg er tverr og ut i fra inntrykket mitt om at MQA er mer en lisens enn oppgradert lyd så vil jeg ikke støtte det.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Kommer jo også an på hva man har/ønsker av abonnement his Tidal. Har man kun Hifi så spiller det jo liten rolle om man har utstyr støtter MQA eller ikke;
Det er max CD-kvalitet uansett på den pakka.

Har/ønsker man Hifi Plus så er det jo muligens mere naturlig at man også har utstyr som støtter MQA.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Det kan være greit å vite at du kan spille MQA filer uten en DAC som er kompatibel med MQA.
En vanlig PC eller TLF kan pakke opp MQA og så sende det videre til vilken som helst DAC.
Dette avhenger av at du spiller gjennom Tidal sin egen avspiller. ROON støtter vel og MQA.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Tidal sin app på telefon eller på PC pakker bare opp det første delen av MQA. -Vi snakker vel da max 96k sampling om jeg husker rett.
Ønsker man den høyeste kvaliteten Tidal tilbyr (192k) så må man ha en DAC som støtter MQA.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Prøvde sammenligne mellom T master og Q i samme oppløsning. Kunne ikke høre noe forskjell, bortsett fra at Q er noe rundere/varmere Liker ikke MQA på grunn av prinsippet med at du må kjøpe en ekstra boks for å få full utnyttelse.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er det noen med hånden på hjertet som synes at mqa gjør noe som helt positivt for lyden?
Da mener jeg så klart ikke folk som av økonomisk gevinst har valgt å satse på mqa.

Jeg tenker er man i tvil så kan en (hvis mqa lar seg skru av) kjøpe dac med mqa, så kan en teste selv. Personlig så hadde jeg ikke betalt noe ekstra for noe jeg ikke kommer til å bruke.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Et annet moment som ikke er direkte koblet imot MQA-støtte i DAC eller ikke, er jo valget av streamingleverandør mhp låter man er på jakt etter/lytter på.
Eks Spotify og Tidal har jo endel låter/album som jeg ser ikke finnes på eks Qobuz.
Er vel artistene selv som må velge å være på de ulike plattformene, men kan være et viktig punkt for noen.

Synes man Tidal Hifi Plus er tingen, så kan man like godt kjøpe en DAC med full MQA støtte.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.512
Hvis jeg kjøper en Dac uten MQA dekoding, blir det da CD kvalitet 16/44.1? Ingen høyoppløste filer vil være mulig i Tidal?
Slik jeg tolker tilbakemeldinger fra brukere av Tidal er det nå skjeldnere og skjeldnere man faktisk får CD kvalitet uansett abonnement man har. Kundene tildeles MQA filer som spiller på DAC uten MQA som om de er 44.1/16 i CD kvalitet men da med et høyere støygulv enn CD. Abonnement fungerer da mest som en nøkkel til appen lokalt om den skal tillate utpakking.

Om det var slik at Tidal og andre plattformer hadde latt MQA leve i sitt eget univers hadde vi unngått masse støy. Grunnen så mange reiser flagg og advarsler er at formatet er i ferd med å tynne ut eksisterende kvalitetsprodukter. Dette uten at kunstner eller forbruker selv samtykker, bryr seg eller kan skjekke selv hva de får levert for pengene sine.

Etter Sony skandalen mener jeg det ble krav om at CD plater som ikke følger RedBook standard skal merkes. MQA på CD er ikke RedBook så forbruker kan da gjøre et infomert valg. For strømming er det dessverre fortsatt ikke slik. MQA er bevist konstruert for å lure forbrukers utstyr til å tro den er 44,1/16 FLAC. Man kan også konvertere MP3 til FLAC så dette er jo ikke så vankelig ;)
Er vel artistene selv som må velge å være på de ulike plattformene, men kan være et viktig punkt for noen.
Artisten/plateselskap betaler som regel en distribitør årlig avgift + %andel hvor de da tar ansvar for å laste opp musikk og samle og fordele inntekter. Jo flere plattformer man ønsker være tilgjegelig på jo større utgifter har man. Litt som å trykke opp 1000 eller 10.000 CD. Man tar en risikovurdering, eller oftere — ser hva man har råd med ;) Det kreves jo en del avspillinger for å dekke årsavgift på noen tusen kroner.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Tipper dette at de krever å ha siste unfold/unlock i HW er nok basert på en form for copyright hvor de ønsker kontroll med at folk ikke kan ta å lage egne utgivelser/tjenester med de høyoppløste utgavene av musikken.
Noe ala SACD konseptet til Sony på 90 tallet.
 

petterk

Medlem
Ble medlem
22.06.2014
Innlegg
14
Antall liker
0
Takker for alle svar! Rakk dessverre ikke sjekke svarene igår.

Uten å ha særlig teknisk forståelse av MQA så har jeg inntrykket av at det ikke er noe å trakte etter, at det er mest en "lisensiering" enn en teknisk forbedring.

Finner du en DAC du liker, både lyd, utseende og funksjonalitet så velger du den, med eller uten MQA. Bruker du Roon så kan du skru av MQA der hvis du ønsker det.

Jeg har både Tidal og Qobus i Roon, mest fordi det gir større katalog.
Den ene DAC'en min støtter ikke MQA og det er der det beste anlegget er og jeg har ikke tenkt noe over at jeg mangler MQA (ikke at jeg har testet heller). Den andre DACen min støtter MQA, men der har jeg skrudd av MQA i Roon, mest fordi jeg er tverr og ut i fra inntrykket mitt om at MQA er mer en lisens enn oppgradert lyd så vil jeg ikke støtte det.
Du er med andre ord fornøyd med å "bare" få CD kvalitet på det beste anlegget da? Du mener at forskjellen fra CD til MQA er ikke-eksisterende? Jeg synes jeg kan merke forskjell på låtene merket MQA i Tidal selv når jeg spiller gjennom mobilen uten ekstern DAC til de trådløse Sonyene på jobb som låter OK men langt fra de jeg nå har kjøpt...? Kan hende det er innbilning selvfølgelig, men synes selv det blir litt klarere selv om det vel ikke kan bli spilt MQA gjennom bluetooth.

Kommer jo også an på hva man har/ønsker av abonnement his Tidal. Har man kun Hifi så spiller det jo liten rolle om man har utstyr støtter MQA eller ikke;
Det er max CD-kvalitet uansett på den pakka.

Har/ønsker man Hifi Plus så er det jo muligens mere naturlig at man også har utstyr som støtter MQA.
Har Hifi plus ja.

Det kan være greit å vite at du kan spille MQA filer uten en DAC som er kompatibel med MQA.
En vanlig PC eller TLF kan pakke opp MQA og så sende det videre til vilken som helst DAC.
Dette avhenger av at du spiller gjennom Tidal sin egen avspiller. ROON støtter vel og MQA.
I stua bruker jeg den første versjonen av Bluesound node inn på en Mcintosh 2012 eller 13 modell (som jeg antar ikke kan dekode MQA (klarte ikke finne det ut via google her om dagen). Har allikevel trodd jeg spiller høyopplyste filer, men har vel da trodd feil?


Som tidligere nevnt kan det jo være en idé å prøve Qobus og alle eventualiteter forsvinner. Jeg liker ikke at Tidal bruker et lisensprodukt hvis det ikke øker kvaliteten, men saken er at jeg liker Tidal-appen og har blitt vant til den. Har aldri prøvd Qobus, så det er jo bare å prøve det en mnd, men etter det jeg forstår er kanskje ikke appene til Qobus like gode å bruke som Tidal? Det spiller jo også inn.. Er forresten den generelle oppfatningen at Qobus har en dårligere katalog? Ser de reklamerer med 80 mill låter, mens Tidal reklamerer med 90. Er jo ikke stor forskjell sånn sett, men det hjelper jo ikke om Qobus har mye sært av de 80, og mangler det mest interessante (som jo er forskjellig fra person til person selvsagt). Men Qobus har alt nytt? Hvordan er det på klassisk?

Bare sånn at jeg er sikker på at jeg forstår det. Hvis jeg spiller på Tidal-appen via mobilen eller Bluesound til DAC uten MQA, blir da MQA filene redusert til CD kvalitet, eller blir det 24/96 slik jeg forstår en skriver? Hvis det siste er vel det omtrent like bra som 24/192?

Jeg ser et par stk mener at det kan være en idé å kjøpe en DAC med MQA så lenge man planlegger å bruke Tidal, ihvertfall en stund, fremover. Så tolker jeg at flere tenker at MQA er ikke-eksisterende for dere. Ville dere da heller spille CD-kvalitet enn MQA? Og i mitt tilfelle heller gå for den DACen som låter best men kanskje ikke har MQA? Jeg skal høre på Hifiman-DACen (den uten MQA) da, mens Topping (med MQA) er det vanskelig å høre på før kjøp (men ser de har 14 dagers returrett).
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Takker for alle svar! Rakk dessverre ikke sjekke svarene igår.



Du er med andre ord fornøyd med å "bare" få CD kvalitet på det beste anlegget da? Du mener at forskjellen fra CD til MQA er ikke-eksisterende? Jeg synes jeg kan merke forskjell på låtene merket MQA i Tidal selv når jeg spiller gjennom mobilen uten ekstern DAC til de trådløse Sonyene på jobb som låter OK men langt fra de jeg nå har kjøpt...? Kan hende det er innbilning selvfølgelig, men synes selv det blir litt klarere selv om det vel ikke kan bli spilt MQA gjennom bluetooth.



Har Hifi plus ja.



I stua bruker jeg den første versjonen av Bluesound node inn på en Mcintosh 2012 eller 13 modell (som jeg antar ikke kan dekode MQA (klarte ikke finne det ut via google her om dagen). Har allikevel trodd jeg spiller høyopplyste filer, men har vel da trodd feil?


Som tidligere nevnt kan det jo være en idé å prøve Qobus og alle eventualiteter forsvinner. Jeg liker ikke at Tidal bruker et lisensprodukt hvis det ikke øker kvaliteten, men saken er at jeg liker Tidal-appen og har blitt vant til den. Har aldri prøvd Qobus, så det er jo bare å prøve det en mnd, men etter det jeg forstår er kanskje ikke appene til Qobus like gode å bruke som Tidal? Det spiller jo også inn.. Er forresten den generelle oppfatningen at Qobus har en dårligere katalog? Ser de reklamerer med 80 mill låter, mens Tidal reklamerer med 90. Er jo ikke stor forskjell sånn sett, men det hjelper jo ikke om Qobus har mye sært av de 80, og mangler det mest interessante (som jo er forskjellig fra person til person selvsagt). Men Qobus har alt nytt? Hvordan er det på klassisk?

Bare sånn at jeg er sikker på at jeg forstår det. Hvis jeg spiller på Tidal-appen via mobilen eller Bluesound til DAC uten MQA, blir da MQA filene redusert til CD kvalitet, eller blir det 24/96 slik jeg forstår en skriver? Hvis det siste er vel det omtrent like bra som 24/192?

Jeg ser et par stk mener at det kan være en idé å kjøpe en DAC med MQA så lenge man planlegger å bruke Tidal, ihvertfall en stund, fremover. Så tolker jeg at flere tenker at MQA er ikke-eksisterende for dere. Ville dere da heller spille CD-kvalitet enn MQA? Og i mitt tilfelle heller gå for den DACen som låter best men kanskje ikke har MQA? Jeg skal høre på Hifiman-DACen (den uten MQA) da, mens Topping (med MQA) er det vanskelig å høre på før kjøp (men ser de har 14 dagers returrett).
Avspilling fra Tidals desktop (Det støttes både av bluesound, Android og IOS) til DAC uten MQA støtte vil maks være 24/96 signal. 24/96 MQA signalet vil inneholde impulsrespons fra det originale 192Khz signalet som ikke forsvinner grunnet nedsampling uten filter. Om dette er hørbart må andre svare på.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Slenger meg på TS sitt spørsmål, men med ei litt anna vinkling.

Er enig i at MQA er djevelens verk, og derfor går streaming-pengane mine til Qubus. 😀

Men dac’en min - Topping D70S har MQA, så dei fekk no inn litt lisenspengar…

Spørsmålet er om MQA dac’s er ‘dårligare’ lydmessig på ‘vanlige’ -> ikkje MQA-lydfiler enn same versjon dac uten MQA? Eller er det hipp-som-happ? 😀

Mvh Arild 😊
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bør være hipp som happ men det er bevist mange ganger at man er påtvunget MQA sine minimums (leaky) digitale filtre pr. default. MQA mener det er smartest at all lydstrømmer sendes gjennom MQA dekoderen uansett.
Man må altså aktivt gå inn i diverse menyer (om mulig) å endre dette. Det finnes kanskje noen unntak på dette uten at jeg har fått det med meg.
Hva hver enkelt person foretrekker er jo selvsagt individuelt.
 
Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Slenger meg på TS sitt spørsmål, men med ei litt anna vinkling.

Er enig i at MQA er djevelens verk, og derfor går streaming-pengane mine til Qubus. 😀

Men dac’en min - Topping D70S har MQA, så dei fekk no inn litt lisenspengar…

Spørsmålet er om MQA dac’s er ‘dårligare’ lydmessig på ‘vanlige’ -> ikkje MQA-lydfiler enn same versjon dac uten MQA? Eller er det hipp-som-happ? 😀

Mvh Arild 😊
Egentlig et godt spørsmål for det er noen små forskjeller innvendig. Jeg tviler egentlig sterkt på at det er hørbare forskjeller.
Bilder fra innsiden Toping D90
1666866049103.png
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for alle svar! Rakk dessverre ikke sjekke svarene igår.



Du er med andre ord fornøyd med å "bare" få CD kvalitet på det beste anlegget da? Du mener at forskjellen fra CD til MQA er ikke-eksisterende? Jeg synes jeg kan merke forskjell på låtene merket MQA i Tidal selv når jeg spiller gjennom mobilen uten ekstern DAC til de trådløse Sonyene på jobb som låter OK men langt fra de jeg nå har kjøpt...? Kan hende det er innbilning selvfølgelig, men synes selv det blir litt klarere selv om det vel ikke kan bli spilt MQA gjennom bluetooth.



Har Hifi plus ja.



I stua bruker jeg den første versjonen av Bluesound node inn på en Mcintosh 2012 eller 13 modell (som jeg antar ikke kan dekode MQA (klarte ikke finne det ut via google her om dagen). Har allikevel trodd jeg spiller høyopplyste filer, men har vel da trodd feil?


Som tidligere nevnt kan det jo være en idé å prøve Qobus og alle eventualiteter forsvinner. Jeg liker ikke at Tidal bruker et lisensprodukt hvis det ikke øker kvaliteten, men saken er at jeg liker Tidal-appen og har blitt vant til den. Har aldri prøvd Qobus, så det er jo bare å prøve det en mnd, men etter det jeg forstår er kanskje ikke appene til Qobus like gode å bruke som Tidal? Det spiller jo også inn.. Er forresten den generelle oppfatningen at Qobus har en dårligere katalog? Ser de reklamerer med 80 mill låter, mens Tidal reklamerer med 90. Er jo ikke stor forskjell sånn sett, men det hjelper jo ikke om Qobus har mye sært av de 80, og mangler det mest interessante (som jo er forskjellig fra person til person selvsagt). Men Qobus har alt nytt? Hvordan er det på klassisk?

Bare sånn at jeg er sikker på at jeg forstår det. Hvis jeg spiller på Tidal-appen via mobilen eller Bluesound til DAC uten MQA, blir da MQA filene redusert til CD kvalitet, eller blir det 24/96 slik jeg forstår en skriver? Hvis det siste er vel det omtrent like bra som 24/192?

Jeg ser et par stk mener at det kan være en idé å kjøpe en DAC med MQA så lenge man planlegger å bruke Tidal, ihvertfall en stund, fremover. Så tolker jeg at flere tenker at MQA er ikke-eksisterende for dere. Ville dere da heller spille CD-kvalitet enn MQA? Og i mitt tilfelle heller gå for den DACen som låter best men kanskje ikke har MQA? Jeg skal høre på Hifiman-DACen (den uten MQA) da, mens Topping (med MQA) er det vanskelig å høre på før kjøp (men ser de har 14 dagers returrett).
Det er jo en egen diskusjon om hi-res er bedre enn CD, eller om det kan tilføre problemer.
Min DAC i stua tipper jeg måler bedre enn DACen i kjellerstua (som er der det beste utstyret står), men den "måle-dac'en" låter NITRIST sammenlignet med den i kjellerstua.

Hi-res betyr bare at det brukes mer data for å beskrive lydene som er der, men det betyr ikke nødvendigvis at det blir bedre. det _kan_ bli bedre, men som nevnt så diskuterer de vise om hi-res kan introdusere andre problemer.

Dessuten sier jeg at jeg også har Qobuz og det er foretrukket kilde i Roon.
Og jeg påpeker at jeg ikke vet, siden jeg ikke har testet. Løs gjetting: jeg vil tro at 99% av filene har større lydforskjeller på bakgrunn av master enn pga med/uten MQA.

Qobuz har dårligere utvalg av norsk musikk, men tror de er ganske gode på klassisk musikk (siden jeg ikke spiller klassisk, men får opp mye av det som forslag til meg).

Jeg hadde valgt den DACen jeg likte best, med eller uten MQA. Det hadde ikke vært en avgjørende faktor for meg (siden jeg er i mot prinsippet med MQA og dermed deaktiverer det i Roon).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg kjører både Qobuz og Tidal - men kjøper faktisk musikken jeg liker for å ha lagret lokalt (enten på CD eller digitalt). Alle CD'er rippes selvsagt, og jeg bruker Roon for avspilling.

Min erfaring med MQA er at det faktisk ikke gjør noe bra for lyden - foretrekker CD ovenfor MQA-enkodet materiale. Med MQA blir lyden mindre definert. Teknisk gjennomgang av MQA indikerer det samme som jeg hører. Husk også på at MQA er en lossy enkoding, så selv om man velger å ikke bruke MQA-delen, så er materiale ødelagt for alltid.

Jeg har faktisk MQA kompatibel DAC/Streamer også. Og det er korrekt som nevnt tidligere her - første "unfold" av MQA kan Roon eller Tidal app'en gjøre for deg i software. Så egentlig ingen grunn til å gå for MQA-kompatibel DAC.

Et naturlig spørsmål er selvsagt hvorfor noen mener det er bra å introdusere støy i det hørbare frekvensområdet for å reprodusere noe over det hørebare frekvensområdet? It's a mystery! :unsure: Det er helt åpenbart at de som laget CD standarden ikke gjorde valgene tilfeldig med 16bit/44.1kHz.

Så til anbefalingen: jeg ville ikke tenkt på MQA, om noe så velg en DAC som ikke støtter MQA så får ikke disse menneskene noe økonomisk støtte av kjøpet ditt. MQA er en oppfinnelse av og for blårussen - ingen fordeler for deg som forbruker.
 
Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
I Q må man gjerne søke etter norsk musikk, og litt dårligere utvalg. I T er det lettere tilgjengelig. I Q er det ikke noe minne om hva du har spilt eller forslag til nye låter. Bortsett fra 30 låter hver fredag, hvor noen av dem treffer min musikksmak. Som jeg skrev tidligere er det svært liten forskjell synes jeg. Innspilling og behandling av signalene i ettertid tror jeg er mye viktigere enn noen bits.
PS: har nettopp gått fra en dac med MQA til en uten.
 
Topp Bunn