Digitale avspillere Dac med DSD

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Hei!

Vurderer ny DAC og ønsker at den skal håndtere DSD også. Pris 10-20k

Har sett følgende:

  • Benchmark DAC2 HGC
  • Mytek Stereo 192- DSD
  • Wyred4Sound Ws4 DAC 2 DSD
  • Pro Ject DAC Box RS

Andre alternativer ? Noen som har erfaringer med disse ?
Kan Hegel H25 avspille DSD ?
Tenker å bruke JRiver eller Foobar2000 via USB .. antar det går greit...
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei
Du må føre opp en Clones Sheva på den listen din der, fullt ut DSD kompatibel. Og nært sagt den beste dacen jeg har hørt
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Ok hvor kan den kjøpes ?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Audio GD har vel flere modeller som støtter DSD. Har en fantastisk DAC på lån fra Mala Audio nå og den skal støtte DSD (NFB-27)
?ͧӭ?响
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva er de 2 %?
mvh
Leif
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvis Clones er 98% av Buffalo 3 så er det imponerende...
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hvis Clones er 98% av Buffalo 3 så er det imponerende...
Ja det skal jeg love deg, jeg hadde forventet samme hakeslippet ved og gå til BIII som ved og gå fra andre ymse dacer til Clones Sheva. Men det uteble, men over tid så er BII, som sagt, LITT bedre. Og det er vel det man hele tiden betaler for og jobber mot, jo dyrere, jo mindre "bedre"
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er jo samme dac chip, så da er det logisk at et all out power gir mere skyv og slam......resten kan det være vanskelig å forbedre
skal utforske å eliminere usb konvertering til I2S i fremtiden, så får vi se...det ryktes være bra
da tapper man I2S direkte fra musikkavspiller til dac og hopper over et format skifte
mvh
Leif
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
det er jo samme dac chip, så da er det logisk at et all out power gir mere skyv og slam......resten kan det være vanskelig å forbedre
skal utforske å eliminere usb konvertering til I2S i fremtiden, så får vi se...det ryktes være bra
da tapper man I2S direkte fra musikkavspiller til dac og hopper over et format skifte
mvh
Leif
Clones Sheva har I2S utgang, og konstruktøren mener det er overlegent! Uten at jeg på noe vis får testet dette
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Og I2S er ? :p
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er jo samme dac chip, så da er det logisk at et all out power gir mere skyv og slam......resten kan det være vanskelig å forbedre
skal utforske å eliminere usb konvertering til I2S i fremtiden, så får vi se...det ryktes være bra
da tapper man I2S direkte fra musikkavspiller til dac og hopper over et format skifte
mvh
Leif
Clones Sheva har I2S utgang, og konstruktøren mener det er overlegent! Uten at jeg på noe vis får testet dette
inngang
mvh
Leif
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Jeg ser at den Clones Sheva Dac'en får meget gode tester og den ser jo meget solid ut på byggekvalitet. Hvordan er den i forhold til Hegel H25 som jeg har ett forhold til ?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
tester sier nada
har du noen gang lest en dårlig test?
det finnes alltid en god test av de fleste produkter....
det gjelder å kjenne testerne og deres preferanser, slik at man vet hva de refererer til
mvh
Leif
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Matrix mini-i PRO

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Matrix X-Sabre
image.jpg

image.jpg
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Ok så exaSound og X-Sabre kjøpes direkte ? Ikke noen importør i Norge ?
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
tester sier nada
har du noen gang lest en dårlig test?
det finnes alltid en god test av de fleste produkter....
det gjelder å kjenne testerne og deres preferanser, slik at man vet hva de refererer til
mvh
Leif
Hei!

Er jo enig men nå er det jo en med meget gode erfaringer her og det teller jo litt sammen med tester. Det at de har bilder av innmaten liker jeg også uten at jeg egentlig har noen teknisk kompetanse til å vurdere. En må jo vurdere å låne ett eksemplar også før kjøp :)
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
tester sier nada
har du noen gang lest en dårlig test?
det finnes alltid en god test av de fleste produkter....
det gjelder å kjenne testerne og deres preferanser, slik at man vet hva de refererer til
mvh
Leif
Hei!

Er jo enig men nå er det jo en med meget gode erfaringer her og det teller jo litt sammen med tester. Det at de har bilder av innmaten liker jeg også uten at jeg egentlig har noen teknisk kompetanse til å vurdere. En må jo vurdere å låne ett eksemplar også før kjøp :)
Ja, det er jeg også VELDIG enig i. Testen av Auralic er skrevet av John Atkinson selv og har man lest Stereophile noen år, så kjenner man forholdsvis godt hans preferanser. Oppsummeringen hans er slik:
"Summing Up
I am tempted to declare that, at $3499, the Auralic Vega is a bargain. For just over 5% of the price of the dCS Vivaldi three-piece DAC, the Vega got remarkably close in sound quality, at least as far as I could tell without being able to do a direct comparison. (The Vivaldi returns to my system around the time this issue of Stereophile drops into your mailbox; I will report on that comparison in a Follow-Up review, as well as on using both without a preamp in the system.) And can the Auralic processor really be a bargain when, for 57% of the Vega's price, the remarkable Benchmark DAC2 HGC is available—which, while being limited to DSD64, offers two pairs of analog inputs and two headphone outputs? And at $2000, the NAD M51 is still one of the best-value PCM-only DACs I have heard. You know what? For its sound quality alone, the Auralic Vega—okay, Mr. Wang, AURALiC "
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
tester sier nada
har du noen gang lest en dårlig test?
det finnes alltid en god test av de fleste produkter....
det gjelder å kjenne testerne og deres preferanser, slik at man vet hva de refererer til
mvh
Leif
Veldig enig. Og, etter å ha jobbet meg gjennom låne Dac'r fra LM Audio, BMC og nå Audio-GD vet jeg hvor mye matching og smak har å si for lydopplevelsen. De Dac'n jeg har testet er alle blandt de beste av nevte merker og har alle topp testresulater rundt om kring, men fungere veldig forskjellig hos meg. Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt en DAC kun basert på tester - får du ikke prøve den så finn en annen forhandler.
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Da fikk jeg bekreftet av Soundgarden at Hegel H25 også tar DSD via Foobar etc via USB. Da er det ikke mangel på alternativer iallefall!
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Da fikk jeg bekreftet av Soundgarden at Hegel H25 også tar DSD via Foobar etc via USB. Da er det ikke mangel på alternativer iallefall!
Synes det er litt rart. Sjekket HD25 manual og der står ingenting som underbygger det er DSD støtte via USB. Eneste relevante inf er vel dette (sakset fra manual). Det sier bare 24/192 støtte. Og når men tenker DSD, så bør man vel egentlig ta høyde for en 384kHz DAC. Det er mange meninger, men jeg tolker i alle fall Morten Lindberg dithen at DXD er et bedre format enn DSD. Det kan vel ikke bli bedre en masterfil i DXD? DSD er et lite blindspor tror jeg...

Du kan nok sikkert kjøre DSD fra Foobar, men da konvertere on the fly til PCM, og begrensing blir maks 192kHz.

HD25 MANUAL:







































































 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Det stemmer iMystic

Fikk dette svaret ifra Soundgarden: Du kan kjøre DSD fra Foobar eller lignende, og da konvertere on the fly til PCM, og begrensing blir maks 192kHz.
Etter å se alle alternativene så kommer nok Helgel lengre ned på lista min :)
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Jeg kommer til å gamble på en Matrix mini-i PRO. $519 og fri frakt. Ferdig fortollet under kr 4000.

Har vurdert Grace Design m920. Men jeg må ha en dac der jeg kan kjøre direkte usb fra ipad/iphone, det takler ikke usb på m920 fordi den drives av 5v via usb kabel.

De fleste kjenner vel til at Onkyo App på iDevice støtter PCM 384kHz, og DSD via DoP.

Min filosofi er færrest mulig konverteringer/rekodinger i kjeden. Hvis man har plass nok, hvorfor ikke bruke master DXD 352,8kHz.
 

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23
Hei,
jeg har en Wyred4Sound DAC2DSDse. Bruker primært Foobar som musikkspiller.
Jeg bruker Win8.1 og Foobar med Darkone 3.1 skin inkl. en rekke plugins f.ex SACD plugin 0.7.1.
Kombinasjonen fungerer akkurat slik jeg ønsker mitt oppsett. Spiller alt av formater og jeg velger hvem som gjør jobben med konvertering.
Spiller akkurat nå en SACD ISO med Chopin "Nocturnes". DSD signalet går rett til W4S DAC'en og den jobber med det den er god til.
Signalet sendes deretter analogt til min NAD T787. Fantastisk lyd
Mesteparten av mitt bibliotek er i FLAC format og oppgraderingen fra DAC2 til DAC2DSDse gjorde at lydbildet ble mye bedre.
Faktisk så bra at også kona nikket annerkjennende. Snakker om WAF faktor :)
Bruker også JRiver som både musikk spiller og video spiller. Meget bra den også.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Jeg ser at BMC også har ett alternativ til 12495 kr

PureDAC | High End Audio Components - B.M.C. Audio


  • op-grade Digital/Analog Converter with Current Injection current-to-voltage (I/V) conversion
  • High-resolution asynchronous USB interface up to 32bit/384kHz
  • USB PCM: 16...32bit; 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192, 352.8, 384kHz.
  • USB DSD: DSD64, DSD128.
  • ASIO driver for Windows; Linux and Mac compatible
  • AES/EBU, coaxial and Toslink digital inputs
  • Balanced, reference-class headphone amplifier with digital/analog power convertion (DAPC), load-effect free (LEF) technology, alateral MOSFET, a super-low impedance LEF output stage, and lossless Digital Intelligent Gain Management (DIGM) volume control
  • Balanced LEF, CI-compatible preamp that optionally operates in B.M.C. Mode, with DIGM and a vertically diffused metal oxide semiconductor (DMOS) and LEF-balanced output stage.
  • Separate volume controls for the line and headphone sections (the line volume position 59 represents a DAC standard output level)
  • Second-generation DIGM with optimized gain distribution between power amps and internal and DIGM volume levels
  • Optical B.M.C. Link for connecting with B.M.C. amps like the PureAmp
  • Remote Control
  • Top grade parts like MPP (conductive film polypropylene, non inductive) and balanced current capacitors, precision metal film resistors...
  • Massive and stylish extruded aluminum chassis
  • Dimensions: 14.37 x 4.06 x 12.91 inches, W/H/D (365 x 103 x 328 mm)
  • Weight: 11.9 lbs (5.4 kg)

Test> http://bmc-audio.de/tl_files/bmc_audio/pdfs/testberichte/englisch/HiFi_Choice_385-PureDAC-Web.pdf

Noen som har testet den ?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg ser at BMC også har ett alternativ til 12495 kr

PureDAC | High End Audio Components - B.M.C. Audio


  • op-grade Digital/Analog Converter with Current Injection current-to-voltage (I/V) conversion
  • High-resolution asynchronous USB interface up to 32bit/384kHz
  • USB PCM: 16...32bit; 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192, 352.8, 384kHz.
  • USB DSD: DSD64, DSD128.
  • ASIO driver for Windows; Linux and Mac compatible
  • AES/EBU, coaxial and Toslink digital inputs
  • Balanced, reference-class headphone amplifier with digital/analog power convertion (DAPC), load-effect free (LEF) technology, alateral MOSFET, a super-low impedance LEF output stage, and lossless Digital Intelligent Gain Management (DIGM) volume control
  • Balanced LEF, CI-compatible preamp that optionally operates in B.M.C. Mode, with DIGM and a vertically diffused metal oxide semiconductor (DMOS) and LEF-balanced output stage.
  • Separate volume controls for the line and headphone sections (the line volume position 59 represents a DAC standard output level)
  • Second-generation DIGM with optimized gain distribution between power amps and internal and DIGM volume levels
  • Optical B.M.C. Link for connecting with B.M.C. amps like the PureAmp
  • Remote Control
  • Top grade parts like MPP (conductive film polypropylene, non inductive) and balanced current capacitors, precision metal film resistors...
  • Massive and stylish extruded aluminum chassis
  • Dimensions: 14.37 x 4.06 x 12.91 inches, W/H/D (365 x 103 x 328 mm)
  • Weight: 11.9 lbs (5.4 kg)

Test> http://bmc-audio.de/tl_files/bmc_audio/pdfs/testberichte/englisch/HiFi_Choice_385-PureDAC-Web.pdf

Noen som har testet den ?
Jepp
http://www.hifisentralen.no/forumet...r/21475-det-verminske-hjem-8.html#post1748529
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
ok flott men ser du foretrekker Clones sin dac ? Den er verd de ekstra pengene ?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
ok flott men ser du foretrekker Clones sin dac ? Den er verd de ekstra pengene ?
Helt klart verdt de ekstra kronene! Clones er desverre MYE bedre til en grei slump penger ekstra. Men jeg likte B.M.C svært godt også, så det er sagt.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
ok bra :) Det er Clones om nå ligger på toppen av lista mi. Så da er det bare å vente til huset er ferdig og man kan flytte inn. Da skal den prøves asap.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Etter å ha test topp modellen til flere produsenter som LMAudio, BMC og Audio GD, er ikke jeg i tvil om hva som passer best hos meg. LM Audio DAC'n har og mange tilhengere her inne selv om jeg syntes BMC sin var vesentlig bedre, mens Audio GD som sagt var best hos meg. Clones har jeg aldri hørt om...

Hvis du vil lese mer kan du søke det frem på Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles. Finner du ikke noe der så velg et annet produkt, da er det neppe verd penga :p
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Etter å ha test topp modellen til flere produsenter som LMAudio, BMC og Audio GD, er ikke jeg i tvil om hva som passer best hos meg. LM Audio DAC'n har og mange tilhengere her inne selv om jeg syntes BMC sin var vesentlig bedre, mens Audio GD som sagt var best hos meg. Clones har jeg aldri hørt om...

Hvis du vil lese mer kan du søke det frem på Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles. Finner du ikke noe der så velg et annet produkt, da er det neppe verd penga :p

Når du sier toppmodellen til B.M.C, henviser du til Dac1? Isåfall er den jo i en prisklasse godt over de andre og det skulla da bare mangle den var bedre.
Clones er ny, helt ny. Ble lansert på markedet for 2-3måneder siden så ikke rart du ikke har hørt om det :)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Etter å ha test topp modellen til flere produsenter som LMAudio, BMC og Audio GD, er ikke jeg i tvil om hva som passer best hos meg. LM Audio DAC'n har og mange tilhengere her inne selv om jeg syntes BMC sin var vesentlig bedre, mens Audio GD som sagt var best hos meg. Clones har jeg aldri hørt om...

Hvis du vil lese mer kan du søke det frem på Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles. Finner du ikke noe der så velg et annet produkt, da er det neppe verd penga :p

Når du sier toppmodellen til B.M.C, henviser du til Dac1? Isåfall er den jo i en prisklasse godt over de andre og det skulla da bare mangle den var bedre.
Clones er ny, helt ny. Ble lansert på markedet for 2-3måneder siden så ikke rart du ikke har hørt om det :)
Det var nok bare pureDac'n til BMC - dessverre :eek:, men god den og....
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Da fikk jeg bekreftet av Soundgarden at Hegel H25 også tar DSD via Foobar etc via USB. Da er det ikke mangel på alternativer iallefall!
Min HD25 tar ikke DSD, har det kommet en firmware oppgradering ?
Bortsett fra det er det jo en knakende god dac :)
Edit: så nå at det ikke stemte.

Jeg vil anbefale Auralic Vega, dette er en fantastisk Dac som også tar allt av DSD format, samt at de kommer med en streamer as we speak som blir første streamer som også streamer DSD :)
Resonans Lyd og Bildet har den.(dacen)
 

Vedlegg

Sist redigert:
Topp Bunn