Dac foran Dsp, noe å si for lydbildet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skjønte det. Bare lurte på om den du har bare var en slags «vanlig eq» uten typ delay muligheter osv
    Nei, PLparEQ kan veldig mye mer enn en "vanlig" digital EQ. 4-veis her, med delay til hver enkelt. Veldig pen impulsrespons som jeg dessverre ikke har noe bilde av.

    Apropis ASP: Linkwitz LX521 bruker ASP, altså analogt aktivt delefilter og høyttaler-EQ før effektforsterkeriet. Ytterligere tilpasning til rommet (tonekontroller eller noe) må man gjøre tidligere.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.871
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En gang i tida (for 4-5 år siden) var det tilgjengelig en Powerbox med dsp til Linkwitz LX521 med nCore forsterker moduler. Den ser jeg er borte av sortimentet.

    Johan-Kr
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    mener du SHD som har intern PSU?

    Flex har veggvorte, den har jeg hatt. Knallprodukt :)
    Flex. Men vet du hva? Nå har de endret på produktet.

    Jeg fikk nemlig en ny inn døren i går og nå har de lagt inn luftehull på begge sidene av kabinettet.
    Her er den første vs den nye ved siden av hverandre:
    minidsp Flex (Liten).jpg


    Selv om veggvorten var ekstern som du påpeker, så ble den modellen uten luftehull svært varm og det er selvsagt alt annet enn bra for levetid. Jeg klaget på dette og nå leverer de altså med luftehull på begge sidene som burde hjelpe ganske mye.

    4x10HD var i sin tid belemret med PSU som røk i mange noe etter garantitiden, men dette skjønte de og byttet til en bedre PSU.

    Lydkvaliteten i Flex med digitalt inn er meget bra. Bare så synd at de har kuttet ut analogt inn og balansert i Flex Eight. Det har de åpenbart gjort for å kunne bruke akkurat samme kabinett som de bruker til Flex (4-kanals versjonen). En liten snarvei der, men kanskje de kommer med en større versjon senere. SHD modellen er ganske ubrukelig for slike som meg siden den ikke har global korreksjon (på inngangene), men benytter seg utelukkende av Dirac til det.

    Ellers er det en årsak til at det ikke finnes DSPer med flere analoge innganger enn to med høy lydkvalitet på de analoge. Det finnes nemlig ikke virkelig gode målemessige deler til dette i dag.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kan du utdype hva du mener med global korreksjon? Bruker selv SHD, først bare som dsp og dac, men bruker nå også begge analoge inn. Er det problematisk?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Kan du utdype hva du mener med global korreksjon? Bruker selv SHD, først bare som dsp og dac, men bruker nå også begge analoge inn. Er det problematisk?
    Forenklet sagt så er global korreksjon en korreksjon som fungerer til hele høyttaleren og ikke bare til et element.
    F.eks hvis man legger inn et shelving som du ser under, så vil det fungere til alle elementene i høyttaleren og ikke bare til en driver. Aktuelt når man driver med aktiv deling.

    shelving eks.jpg


    SHD måler ikke like bra analogt inn som digitalt inn. Trolig får man en del hørbar forvrengning analogt inn. Og det er problem for deg eller ikke er vel opp til dine ører. Finnes jo audiofile som foretrekker forvrengning. Det gjør gjerne lyden mindre avslørende siden forvrengning ofte slår inn med lavere klarhet og detaljering.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ok, takk for svar. Litt skuffende å høre vedrørende SHD. Hvis jeg ikke går via denne vil jeg jo miste sub integreringen min.
    Finnes det noen andre leverandører som har gode analoge innganger også, eller er det andre måter å løse dette på?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Ok, takk for svar. Litt skuffende å høre vedrørende SHD. Hvis jeg ikke går via denne vil jeg jo miste sub integreringen min.
    Finnes det noen andre leverandører som har gode analoge innganger også, eller er det andre måter å løse dette på?
    Da må du nok vente på nye DEQX, som riktig nok finner seg i en helt annen priskategori. Men nettopp fordi det ikke finnes ferdigløsninger av deler i markedet for flere analoge innganger med meget gode målemessige dataer, så vil DEQX kun lansere i første omgang med to analoge innganger.

    Alternativt Analog Precision, men softwaren der er vanskelig å bruke og du har ingen presets å skifte mellom. Også bare to analoge inn.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    0
    ...Hvis jeg ikke går via denne vil jeg jo miste sub integreringen min.
    Finnes det noen andre leverandører som har gode analoge innganger også, eller er det andre måter å løse dette på?
    Du trenger bare 1 analog inngang og der kobler du 1 analog Output fra din forforsterker som har 5 std. analoge innganger + Phono
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ja det er jo en mulighet som funker bra, men hvis de analoge inn på shd er dårlige må man jo finne på noe lurt.
    adc konvertering som foreslått er jo kanskje en mulighet dersom shd er bedre på digitale innganger
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Da har jeg prøvd 3 forskjellige dacer før dsp´n min og kan konstatere at alle hadde forskjellige lydsignaturer. Endte opp med Cambridge Cxn V2 og Qobuz
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn