Dac eller nye høytalere

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Hei, lurer på hva som vil ha størst gevinst for lydkvaliteten i anlegget mitt, dac eller nye ht, oppsettet mit består av pc, abrahamsen sin lille dac,black magic the giant ht kabler, og sinalkabler og en audiovalve asisstent 50.. vurderer å bytte ut høytalerne mine som er xtz 99.26..
hvis ikke det blir ht bytte vurderer jeg hegel sin hd20. er det noen som kan fortelle meg hva so mest sannsynlig vil gi best lyd for pengene,,,... har sett på b&w sine cm7, og diverse ht på bruktbørsen

Jan Arne

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.769
Torget vurderinger
1
Kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst, nei høyttalerne er det svakeste leddet, nei kilden er viktigst.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hehehe, pedal er flink og forutser hvordan dette kommer til å utvikle seg.

Men én ting er sikkert; nye høyttalere vil nok gjøre størst forskjell i lyden...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Siden du bruker pc som kilde. Bruker du det innebygde lydkortet eller har du tatt i bruk Aiso? Abe sin Usb dac er rimelig god den og til prisen er den et kjempekupp. Hegel sin HD2 er vel først og frem laget for å convertere usb signal om til coax noe den gjør meget godt har jeg forstått. Som Usb dac kjenner jeg ikke den.

Jeg stemmer på høyttalere som vil gi deg størst forskjell. Kommer også litt an på hvor mye du skal bruke. Kanskje nye rør i din Audiovalve vil gi deg mye?

Mvh Peter

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kunne jo vært greit å vite hva trådstarter ønsker å oppnå ved et evt bytte av komponent(er)....
I beste mening! ;D

mvh
Proffen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg mener att en flaske med Whisky kombinert med å vente en stund å spare opp gryn til noen høyttalere som er verd å ha en lengre periode er mest fornuftig her. For en nydelig amp du har!!!! Gi den noe å kjæle med!
Så, spar gryn gjerne til neste sommer, så ser du hva du har råd til da!

8 innlegg... les her så Hifisentralen utover høsten, se på avdelinge som "mitt annlegg" og hjemme hos og slik, gå på en messe eller to!

Her skal du selvsagt være velkommen, og jeg håper du også er tålmodig nok til å lære litt lese litt, gjøre deg opp en mening
selv!

Hvorfor mener jeg dette?

Jo, fordi du har en amp som kan få en bra høyttaler til å synge meget vakkert, og da først, mener jeg da vil det være fonuftig å gå på jakt etter en dac i høyere prisklasse...

Det vil ikke være fornuftig, prismessig nå altså å kjøpe en dyr dac, du vil ikke høre hva den kan!!!
Litt forskjell jada, men det er mye smartere å kjøpe og SPILLE INN ett par med bra høyttalere først!!!!
Det er nemlig høyttalrne som skal fortelle deg hva resten av annlegget er istand til.

Xtc .26 er bedre enn cm7, du må høyere opp på prisstigen laddie! Høyere opp!

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du har mest å hente på nye høyttalere etter min mening. XTZ 99.26 er fine til prisen, men de har en solid dip i deler av bassen og nedre mellomtone. De har også en dip i presens området, men det kan i mange tilfeller være en fordel.

Finner du en høyttaler som har mer nivå i mellombassen og nedre mellomtone, vil du få mye mer fylde og pondus. Resultat er at det vil spille mye mer homogent og enkelt og greit låte mer musikk. Dette kan du bare glemme å få ved å gå for en bedre kilde.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg drister meg til å komme med en "specific" anbefaling..
Daedalus Audio Athena

Ikke billig,men lettdrevet, klar og nøytral, og veldig veldig responsiv!!!
9 tusen dollar...

Madness, of course! ::) Like a flawless CM7 +++ !!! yup!!!
http://daedalusaudio.com/Athena.html

Daedalus Audio? Ok, det krever en link...
http://www.audiocircle.com/index.php?board=164.0

Les, les og nyt!!!
Dette er ikke for de som bare vil ha lyd! Da kan du bare glemme det jeg har skrevet!!!
Dette er for de som vil ha musikk!!!

Dette er ikke ett smart råd, en anbefaling som er lett å følge, eller å realisere..
Men dette er veien til glede og musikk!!

Dette er kunst, vakre former og kurver som hos en vakker kvinne, en fiksativ figur, en skulptur av lyd og lys!!!
http://open.spotify.com/track/0Zv2lYBXDSwngT06u5m74d

La meg si det med en gang.
Jeg gir ikke råd som er billige eller lette å følge, har jeg aldri gjordt!!

Virkelig kvalitet til en billig penge? Det finnes bare i reklamer, ikke i virkeligheten!!

Real life madness? Try this on for SIZE..

High five anyone? Oh come on, you're game, you know it.. http://www.youtube.com/user/ImprovEverywhere#p/u/11/Abt8aAB-Dr0

Pedal!!! You put you' foot to the metal you hear... git it? Git it!!! Aiiiight!!! :p

mvh

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Proffen skrev:
Kunne jo vært greit å vite hva trådstarter ønsker å oppnå ved et evt bytte av komponent(er)....
I beste mening! ;D

mvh
Proffen
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men lyden er liksom veldig ren og pen i oppsettet slik som det er nå, men på samme tid virker den liksom litt klinisk... kunne tenke meg en mere organisk lyd hvis det går an å si det sånn.. ???

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
311
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
xtz 69 skrev:
Proffen skrev:
I beste mening! ;D
mvh
Proffen
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men lyden er liksom veldig ren og pen i oppsettet slik som det er nå, men på samme tid virker den liksom litt klinisk... kunne tenke meg en mere organisk lyd hvis det går an å si det sånn.. ???
Hei, se på kilden; uansett om du skulle ønske nye ht senere, er det her alt starter.... Prøv en dac med rør!
,den audio valven din skulle iallefall ikke gi klinisk lyd!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Mer organisk, hva med et par Sonus Faber Budal Radio selger ut til halv pris?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Du har mest å hente på nye høyttalere etter min mening. XTZ 99.26 er fine til prisen, men de har en solid dip i deler av bassen og nedre mellomtone. De har også en dip i presens området, men det kan i mange tilfeller være en fordel.
+1
Det at de er altfor slanke i midbassen og av den grunn låter tamt har jeg sagt allerede når det hersket halleluja stemning om høyttaleren.

Tror du kan klare å finne høyttalere du blir mer fornøyd med uten å bruke så altfor mye penger men du bør lytte før kjøp så du vet at de passer til dine preferanser.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Som fleire er inne på,så er det høgtalerskifte som utvilsomt gir det største utslaget i lyden.

Om du har mulighet,så kunne du tatt ein lytt på Audio note høgt,da er du nok sånn ca i den andre enden av lydskalaen kontra xtz,kanskje du liker det bedre?

Med Audio note høgt bør du kunne sette dei i hvert sitt hjørne i rommet.

Evnt høgtalermerkene Spendor og Harbeth,ca midt mellom Audio note og dine xtz lydmessig.

Husker godt Hallvard Rostad,som selger Audio Valve,nevnte at Assistent 50 var den beste matchen han hadde høyrt på spendor.
Han selger jo begge deler,så litt innhabil,men verdt å merke seg kanskje.

Har du masse standard musikk som ikkje er audiofil kvalitet,så hadde eg prøvd å fått lytta på Audio note eller Spendor/Harbethhøgtalere.

Lykke til uansett.

Mvh.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
yasman skrev:
xtz 69 skrev:
Proffen skrev:
I beste mening! ;D
mvh
Proffen
Hei, se på kilden; uansett om du skulle ønske nye ht senere, er det her alt starter.... Prøv en dac med rør!
,den audio valven din skulle iallefall ikke gi klinisk lyd!
A - Dac låter slett ikke klinisk.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da tror jeg den store, stygge ulven her er kablingen.... ;D

Nei, spøk til side: Kan "problemet" være så enkelt som mismatching av komponenter? DET er jo et ikke ukjent fenomen, og det KAN jo hende at XTZ-høytalerne hadde funket gull sammen med en annen forsterker, f x NAD...
Jeg kjenner ikke til A-dac`en, og vet heller ikke hvordan denne funker sammen med pc`n som brukes.
Hva da med å koble opp en cd/dvd-spiller via dac, for å se om det hjelper...?
Hvis DET ikke gjør noen forskjell, kan det jo være verdt å begynne å tenke nye apekasser.
Ser at der nevnes noen høytalere i tråden, SF, Spendor, Harbeth mfl.
Hva med Opera?
Larsen? ;D
JBL? ::) :eek:
Kanskje verdt å lage en check-list over interessante høytalermerker og -modeller?

mvh
Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
xtz 69 skrev:
Hei, lurer på hva som vil ha størst gevinst for lydkvaliteten i anlegget mitt, dac eller nye ht, oppsettet mit består av pc, abrahamsen sin lille dac,black magic the giant ht kabler, og sinalkabler og en audiovalve asisstent 50.. vurderer å bytte ut høytalerne mine som er xtz 99.26..
hvis ikke det blir ht bytte vurderer jeg hegel sin hd20. er det noen som kan fortelle meg hva so mest sannsynlig vil gi best lyd for pengene,,,... har sett på b&w sine cm7, og diverse ht på bruktbørsen

Jan Arne
Med utgangspunkt i den forsterkeren du har - som i denne sammenhengen representerer en betydelig overkill i forhold til høyttalere og DAC i budsjettklassen - ville jeg ha sagt "ja takk, begge deler!". For meg ville det ha vært naturlig å starte med å finne et par høyttalere som passer til forsterkeren og til din smak. Deretter vil antageligvis en ny DAC kunne innpasses i oppsettet som en prikk over i'en.

I mellomtiden kan du prøve med alternative høyttalerplasseringer og med vinkling. Her kan du få overraskende utslag i klangen - selv med små justeringer.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Imperial skrev:
Jeg drister meg til å komme med en "specific" anbefaling..
Daedalus Audio Athena

Ikke billig,men lettdrevet, klar og nøytral, og veldig veldig responsiv!!!
9 tusen dollar...

Madness, of course! ::) Like a flawless CM7 +++ !!! yup!!!
http://daedalusaudio.com/Athena.html

Daedalus Audio? Ok, det krever en link...
http://www.audiocircle.com/index.php?board=164.0

Les, les og nyt!!!
Dette er ikke for de som bare vil ha lyd! Da kan du bare glemme det jeg har skrevet!!!
Dette er for de som vil ha musikk!!!

Dette er ikke ett smart råd, en anbefaling som er lett å følge, eller å realisere..
Men dette er veien til glede og musikk!!

Dette er kunst, vakre former og kurver som hos en vakker kvinne, en fiksativ figur, en skulptur av lyd og lys!!!
http://open.spotify.com/track/0Zv2lYBXDSwngT06u5m74d

La meg si det med en gang.
Jeg gir ikke råd som er billige eller lette å følge, har jeg aldri gjordt!!

Virkelig kvalitet til en billig penge? Det finnes bare i reklamer, ikke i virkeligheten!!

Real life madness? Try this on for SIZE..

High five anyone? Oh come on, you're game, you know it.. http://www.youtube.com/user/ImprovEverywhere#p/u/11/Abt8aAB-Dr0

Pedal!!! You put you' foot to the metal you hear... git it? Git it!!! Aiiiight!!! :p

mvh
Disse så virkelig flotte ut, men ligger nok i alt for høy prisklasse for meg nå...
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,93295.msg95127.html#msg95127
Hva med disse, vil de kunne funke bra i oppsettet mitt?
Lurer også på cd spilleren / dacen fra amr som selges her på bruken, og autonome 3.1 som også ligger for salg...

C

Cyber

Gjest
Tror ikke de er akkurat rør-mat.

Hva med Neatene som ble lagt ut i dag? Det er meget gode høyttalere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan vært greit å nevne at Audio Valve forsterkeren din (med 2 x 50w) neppe driver 99.26 spesielt bra. Disse høyttalerne krever ganske mye krefter. Noen årsaken kan ligge der, men jeg mener uansett at et høyttalerbytte er fornuftig. Skal du beholde forsterkeren din, bør du se etter høyttalere som ikke er spesielt tungdrevne.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
orso skrev:
Kan vært greit å nevne at Audio Valve forsterkeren din (med 2 x 50w) neppe driver 99.26 spesielt bra. Disse høyttalerne krever ganske mye krefter. Noen årsaken kan ligge der, men jeg mener uansett at et høyttalerbytte er fornuftig. Skal du beholde forsterkeren din, bør du se etter høyttalere som ikke er spesielt tungdrevne.
Er vel klar over at disse er noe tungdrevne, og ser derfor etter noen som er lettere å drive... har sett en del på brukten, mener ikke helt sikker på hva jeg skal gå for..

Om noen har noen flotte ht å selge(ønsker noe med såkalt varm organisk lydsignatur) i prisklasse 10000-20000.- send meg mail el pm..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
xtz 69 skrev:
Hei, lurer på hva som vil ha størst gevinst for lydkvaliteten i anlegget mitt, dac eller nye ht, oppsettet mit består av pc, abrahamsen sin lille dac, [...]
Retep skrev:
Siden du bruker pc som kilde. Bruker du det innebygde lydkortet eller har du tatt i bruk Aiso?
[...]

Abrahamsen A-DAC

Abrahamsem har 2 DAKer, A-DAC (liten, med kun 1 USB-inngang + analog ut) og V6.0 D/A Converter (større, 4 digitalinnganger + analog ut). "abrahamsen sin lille dac" må da bety Abrahamsen A-DAC.

Når trådstarter forteller at han benytter Abrahamsen A-DAC matet fra PC, benytter han per def. ikke PCens innebygde lydkort. Det er jo Abrahamsen A-DAC som da er "lydkortet".
http://abrahamsenaudio.no/include/products.asp#div7

The A-DAC is an USB unit designed to be used with a PC as an external sound card.
[...]
Utilised as an external sound card via the USB port, the A-DAC provides a convenient method of accessing computer stored music files. Being an external sound card, with its own linear power supply, the A-DAC is isolated from the computers power supply noise - which is detrimental to the performance of traditional PCI sound cards and port-powered external sound cards.
Det er derimot mulig at du forsøkte å spørre om hvilken USB-lyddriver han benytter, standard for operativsystemet (Windows, Linux, noe annet?), en ASIO-driver, (mot formodning) en Abrahamsen-spesifikk driver eller (mot formodning) noe annet. Se Ayre Acoustics' ofte anbefalte "Computer Audio Overview" og informasjonen hos Wavelength Audio.

xtz 69 skrev:
[...] hvis ikke det blir ht bytte vurderer jeg hegel sin hd20. [...]
Retep skrev:
Abe sin Usb dac er rimelig god den og til prisen er den et kjempekupp. Hegel sin HD2 er vel først og frem laget for å convertere usb signal om til coax noe den gjør meget godt har jeg forstått. Som Usb dac kjenner jeg ikke den.
[...]

Hegel HD2

Hegel HD2 er en (adaptiv(?)) USB-DAK med digital og analog utgang. Den kan altså benyttes som en selvstendig USB-DAK eller som en USB -> S/PDIF-konverter. Hegels egne vevsider tilsier at primærrollen er selvstendig USB-DAK, og at rollen som USB -> S/PDIF-konverter er en høyst tilbaketrukket sekundærrolle. Den er i skrivende stund ikke en gang nevnt på produktets hovedside.

Det er dog noe uklart for meg hvorfor du skriver om den rimeligste modellen Hegel HD2 når trådstarter er interessert i toppmodellen Hegel HD20.

Tillegg:
Apropos lyddrivere: Jeg glemte visst WASAPI i farten.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du sitter jo med en veldig kostbar forsterker og som ikke gir deg fleksibilitet i forhold til høyttalere. Så da skal jeg si rett fra levra hva jeg mener. Selg forsterkeren!
La oss si at du får ca 30k for den. Da har du et totalt budsjett på nærmere 50k. De kan du f.eks legge i aktive høyttalere og to suber. Eller Hypex forsterkeri og resten i høyttalere. Det tror jeg er en langt bedre total løsning.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Proffen skrev:
Da tror jeg den store, stygge ulven her er kablingen.... ;D

Nei, spøk til side:
Bra du sa det med en gang. Man bør være forsiktig med slikt overfor nye og potensielt uerfarne deltagere.

Proffen skrev:
[...]
Jeg kjenner ikke til A-dac`en, og vet heller ikke hvordan denne funker sammen med pc`n som brukes.
[...]
http://abrahamsenaudio.no/include/products.asp#div7

Being an external sound card, with its own linear power supply, the A-DAC is isolated from the computers power supply noise - which is detrimental to the performance of traditional PCI sound cards and port-powered external sound cards.
Som man ser av ovenstående og bildet i svar #20, har Abrahamsen A-DAC separat strømforsyning. Abrahamsen skriver også at DAKen er isolert fra datamaskinens strømforsyningsstøy. Jeg har dog ikke funnet noe som tilsier at den har galvanisk skille mellom USB-inngang og DAK-del, så det er mulig at den kan motta noe støy sammen med digitalsignalet via USB.

Ovenstående tilsier allikevel at denne DAKen neppe er særlig følsom overfor ulike datamaskiner. Datamaskinens evne til å gi strøm via USB er ingen faktor fordi DAKen har egen strømforsyning. Den er neppe mer følsom enn gjennomsnittet av USB-DAKer for støy via USB-kabelen, heller mindre siden konstruktøren faktisk har tenkt på datamaskinstøyproblematikk.

Proffen skrev:
Hva da med å koble opp en cd/dvd-spiller via dac, for å se om det hjelper...?
Hvis DET ikke gjør noen forskjell, kan det jo være verdt å begynne å tenke nye apekasser.
Det er (neppe/)ikke mulig siden Abrahamsen A-DAC kun har en USB-inngang, og det neppe finnes CD- eller DVD-spillere med USB-utgang. Han kan dog forsøke en slik via analog ut til analog inn på forsterkeren.

oyvino

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
0
Har du forsøkt å bytte rør i forsterkeren?
Har selv opplevd stor forandring i lyden på dette!
Mullard NOS rør kan fungere bra,men det er sikkert noen her som har peiling på hva som passer best til
audio valve!
Spendor er nokså inneffektive, men har en ganske rund lyd! (har bl.a a5)
Så om du ikke har et stort behov for å spille høyt kan kanskje det være noe!
Du kan jo også sjekke brukten etter noen Sonus faber/Vienna acoustics høyttalere, som ikke har alltfor mange elementer! Disse har også en relativt "organisk" lyd, og burde kunne drives greit av forsterkeren!
Rør-dac av bedre kvalitet hjelper også om du vil beholde høyttalerne!

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
orso skrev:
Du sitter jo med en veldig kostbar forsterker og som ikke gir deg fleksibilitet i forhold til høyttalere. Så da skal jeg si rett fra levra hva jeg mener. Selg forsterkeren!
La oss si at du får ca 30k for den. Da har du et totalt budsjett på nærmere 50k. De kan du f.eks legge i aktive høyttalere og to suber. Eller Hypex forsterkeri og resten i høyttalere. Det tror jeg er en langt bedre total løsning.
Liker denne forsterkeren meget godt, og kommer nok ikke selge den, satser på å få tak i et par gode ht som passer min smak.skal å se på Focal 1027 BE. er det noen som kjenner disse?
Har allerede en sub fra dynabel(brontes) med en hypex hs 500 ;D
Hva tror dere om disse focal ht?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
oyvino skrev:
Mullard NOS rør kan fungere bra,men det er sikkert noen her som har peiling på hva som passer best til
audio valve!
Du kan jo også sjekke brukten etter noen Sonus faber/Vienna acoustics høyttalere, som ikke har alltfor mange elementer! Disse har også en relativt "organisk" lyd, og burde kunne drives greit av forsterkeren!
Har ikke forsøkt rørbytte enda, men det er kostbare rør fra mullard som står i, har vert i kontakt med Kvanlid Motron, som mener at rør fra brimar kan passe til denne forsterkeren.Vurderer dac også, men er usikker på hva jeg ender opp med

C

Cyber

Gjest
xtz 69 skrev:
orso skrev:
Liker denne forsterkeren meget godt, og kommer nok ikke selge den, satser på å få tak i et par gode ht som passer min smak.skal å se på Focal 1027 BE. er det noen som kjenner disse?
1027BE er meget gode, men trenger mye krutt i baken. Hvis du får et slikt par for 10 000 så si ifra så byr jeg over.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
xtz 69 skrev:
orso skrev:
Å beholde den flotte forsterkeren trur eg du gjer lurt i.
Skifter du den også,så er du plutselig på skratch,med fare for ikkje å bli fornøyd.

Audio valven kan da absolutt drive mange høgt,som du heilt sikkert blir fornøyd med.

Det einaste eg hadde vurdert å skifte utenom høgt,var å prøvd feks ein audio note dac,1,1,eller 2,1 med 12au7 røyr på utg.(finst også med usb)
Dei skiller seg ut ift det meste,med organisk lyd.

mvh.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
1027BE er meget gode, men trenger mye krutt i baken. Hvis du får et slikt par for 10 000 så si ifra så byr jeg over.
Stereophile skriver at den drives fint av rørforsterkere med 2 x35W og mindre.
I så fall burde dette være en solid oppgradering fra XTZene.

"så byr jeg over". Hehe. Slemme deg.

C

Cyber

Gjest
orso skrev:
cybervision_ skrev:

Har hatt 1007 Be, de responderte veldig godt på en Bryston B100 SST som gir godt med trøkk, men herlighet... ;)

Var ikke meningen å være slem, men vil jo tro en må opp på 20 laken for et par 1027...

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
cybervision_ skrev:
orso skrev:
cybervision_ skrev:

Har hatt 1007 Be, de responderte veldig godt på en Bryston B100 SST som gir godt med trøkk, men herlighet... ;)

Var ikke meningen å være slem, men vil jo tro en må opp på 20 laken for et par 1027...
Stemmer nok det, må nok ut med litt mer enn 20 ;)

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Både DAC'en og XTZ'ene følger ikke helt med Audio Valve'n, men om det skulle vært noe så hadde jeg bytta ut A-DAC'en..
Kvalitetsmessig så er den nok ikke god nok.
Ville vel sett på HD10 til Hegel, siden den har gjort ett lite byks nedover i pris, hvilket gjør den til ett enda bedre kjøp.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
xtz 69 skrev:
oyvino skrev:
audio valve!
Har ikke forsøkt rørbytte enda, men det er kostbare rør fra mullard som står i, har vert i kontakt med Kvanlid Motron, som mener at rør fra brimar kan passe til denne forsterkeren.Vurderer dac også, men er usikker på hva jeg ender opp med
Selv om du skulle bruke verdens dyreste rør, så vil de kunne låter dårligere enn verdens billigste hvis matchen med resten er feil. Skulle det være rørenes lydsignatur som ikke passer resten så vil et bytte både opp og ned i pris kunne gi det resultatet du er ute etter.

Rørskifte kan gjøre veldig mye med lyden, for forskjellige rør låter svært forskjellig. Når du forteller oss om merke og pris så er det på sin plass å nevne at du kan sette sammen det dyreste du finner av komponenter, og likevel få noe som ikke låter bedre enn et seriøst minianlegg til under 10k. Feil er feil, uansett prisklasse. Dessverre er det mange som tror at betaler du mer låter det automatisk bedre. Mange her inne kan bevitne at de har hørt grisedyre anlegg som rett og slett låter bæsj.

Mullard ville låte helt feil i den kombinasjonen jeg har nå i min stue.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ok, jeg tenkte meg ikke godt nok om ifht A-dac`en... ;D
Mulig å få lånt deg en "skapelig" dac og cd-spiller da, sånn at du kan sammenlikne?
Virker jo ellers som om rådene i hovedsak dreier seg om høytalerbytte, og det kan vel ha noe for seg...
Så blir jo oppgaven å finne høytalere som matcher krav til både lyd og utseende...
Ville nok prøvd å få testet Sonus Faber og Opera i første omgang, og kanskje også Vienna Acoustics (er ikke sikker på modellbetegnelsene...)
Patos er nevnt, og en det finnes gjerne andre merker som også bør "på blokka"....
Hva med å studere og lese seg litt opp i vennetrådene for ulike merker...

mvh
Proffen

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og Triangle på Audiovalve er en flott match..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
A-DAC er slettes ingen dårlig kilde. Du skal betale seriøse kroner (ikke high end) for å få en cdp som er klart bedre. Dermed vil jeg hevde at låter det helt feil så er det nok lurere å se på enten høyttalerne, eller kombinasjonen av høyttalere og forsterker. Som oftest er det rommet som ødelegger, men alt går jo som kjent opp i en høyere enhet til slutt.

Men å kategorisk mene at den rimeligste komponenten er problemet bør man ikke, selv om den komponenten hører til i en klasse under resten av utstyret. For den er i alle fall ikke være så dårlig at det skal oppleves som helt feil. Det er ikke mange år siden en kilde som er bedre enn A-DAC kostet en liten formue, og det fantes tross alt gode anlegg da også.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei trådstarter!

Kjenner dessverre ikke lydsignaturen i komponentene dine, men vil gi en stemme på å skifte høyttalerene.
Dac gir mikroforskjeller mens høyttalere gir makroforskjeller og bestemmer etter mitt skjønn klassen i anlegget.

Råder deg til å ta deg god tid å prøve aktuelle høyttalerkandidater hjemme. Gjerne med XTZene til å sammenligne med. Da får du kanskje et godt inntrykk av hva som er høyttalerens signatur og hva som er rommets.

Stol på egne ører, men gi dem mulighet til å høre. De fleste hopper over hjemlån, det er dumt. Kanskje spesielt med høyttalere.

Nyt det, moro å teste høyttalere.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvorfor ikke angripe dette med en viss logikk?

Steg 1. Prøv forskjellige drivere, fortrinnsvis ASIO eller WASAPI.

Steg 2. Prøv å kjør balansert fra A-DAC til amp. Dette sett i sammenheng med at Abe gjør et poeng av at A-DAC er fullbalansert fra innput til output.

Abe skrev:
The A-DAC is an USB unit designed to be used with a PC as an external sound card. The digital signal is up sampled from 16bit to 24bit and the frequency response is increased from 44.1 KHz to 192 KHz. This will reduce the noise floor by more than 10dB so that music signal previously masked by the noise now will stand out and amplified, and high frequency overtones will be reproduced without any distortion. To achieve maximum cancelation of distortion and low frequency noise, the amplifier stage is fully balanced from input to output.

To further reduce the distortion and improve linearity, all transistors are matched. This reduce the need for high negative feedback and thereby avoid the traditional “transistor sound”.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Slik jeg ser det kan du både oppgradere dac og høyttalere, om du selger dine svinedyre kabler. Ser jo ikke ut til at de har bidratt stort til å gi deg et organisk lydbilde, når du sier oppsettet låter klinisk.
Har selv kabler fra Blue Jeans Cables og oppsettet mitt låter både friskt og organisk ;)

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
el_mariachi skrev:
Hvorfor ikke angripe dette med en viss logikk?

Steg 1. Prøv forskjellige drivere, fortrinnsvis ASIO eller WASAPI.

Steg 2. Prøv å kjør balansert fra A-DAC til amp. Dette sett i sammenheng med at Abe gjør et poeng av at A-DAC er fullbalansert fra innput til output.

Abe skrev:
The A-DAC is an USB unit designed to be used with a PC as an external sound card. The digital signal is up sampled from 16bit to 24bit and the frequency response is increased from 44.1 KHz to 192 KHz. This will reduce the noise floor by more than 10dB so that music signal previously masked by the noise now will stand out and amplified, and high frequency overtones will be reproduced without any distortion. To achieve maximum cancelation of distortion and low frequency noise, the amplifier stage is fully balanced from input to output.

To further reduce the distortion and improve linearity, all transistors are matched. This reduce the need for high negative feedback and thereby avoid the traditional “transistor sound”.
Hei, har ikke prøvd de forskjellige driverne, kjører vel på standard drivere, vil dette kunne Utgjøre store forskjeller..... Har ikke balanserte innganger på forsterkeren, så da måtte det i så fall bli en hybridkabel, men dettte har vel neppe så mye for seg?

Topp Bunn