Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På et sted utenfor Sarpsborg, 3 nye DAB kanaler i Oslo. Stortinget, Mahatma? Og Clasico : en ny stasjon med klassisk musikk.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ikke så mye fart i DAB diskusjonen de siste månedene. Nå har jeg endelig vært på Vestlandet, til Bergen over Hardangervidda, tilbake til Fredrikstad over Haukeli= E134. Nrk tilstede hele tiden, de kommersielle som forventet, litt on and off. Største problemet var 4 tunneler etter Vøringsfossen som var uten dekning, er ettersom det er en million tunneler inn til Bergen var det litt så som så med dekning.
    Tilbake via Norheimsund og ferje til Jordal og via noen lange tunneler til Odda. De to første tunnelene opp mot Haukeli var også uten dekning, så Statens Vegvesen har en jobb å gjøre. Flott ny vei før Kongsberg med tunneler og flott dekning.
    I Bergen var det 36 lokale kanaler på Riks 2 nettet, mye religiøst.
    Ps: også på toppen av Aurlandsfjellet igjen, DAB litt on and off, mobil helt stille en del av strekningen.
    Fortsatt god radio sommer.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så mye fart i DAB diskusjonen de siste månedene. Nå har jeg endelig vært på Vestlandet, til Bergen over Hardangervidda, tilbake til Fredrikstad over Haukeli= E134. Nrk tilstede hele tiden, de kommersielle som forventet, litt on and off. Største problemet var 4 tunneler etter Vøringsfossen som var uten dekning, er ettersom det er en million tunneler inn til Bergen var det litt så som så med dekning.
    Tilbake via Norheimsund og ferje til Jordal og via noen lange tunneler til Odda. De to første tunnelene opp mot Haukeli var også uten dekning, så Statens Vegvesen har en jobb å gjøre. Flott ny vei før Kongsberg med tunneler og flott dekning.
    I Bergen var det 36 lokale kanaler på Riks 2 nettet, mye religiøst.
    Ps: også på toppen av Aurlandsfjellet igjen, DAB litt on and off, mobil helt stille en del av strekningen.
    Fortsatt god radio sommer.
    Så rart! DAB drepte radioen nesten egenhendig for de interesserte, den siste livsdråpe tok de tåpelige pludrevertene seg av.
    Så dekningskartet vil med alle parametere i et fullverdig radioinnhold kunne betegnes som totalt tilbakestående.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Så rart! DAB drepte radioen nesten egenhendig for de interesserte, den siste livsdråpe tok de tåpelige pludrevertene seg av.
    Så dekningskartet vil med alle parametere i et fullverdig radioinnhold kunne betegnes som totalt tilbakestående.
    Ja, det kan ikke(!) tenkes at en stadig voksende andel av befolkningen har generelt mindre interesse for radio pga andre/nye Over The Air-medier. (musikk, podcast, DickToc, Fakebook, Instagram osv, og alt via mobtel som 95 % av befolkningen under 40 ikke engang kan gå tur med barna uten å glo ned i skjermen konstant)
    Besteforeldrene dine hadde ikke annet enn radio via luften, Sherlock Harry Hole Holmes Fantonald.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det kan ikke(!) tenkes at en stadig voksende andel av befolkningen har generelt mindre interesse for radio pga andre/nye Over The Air-medier. (musikk, podcast, DickToc, Fakebook, Instagram osv, og alt via mobtel som 95 % av befolkningen under 40 ikke engang kan gå tur med barna uten å glo ned i skjermen konstant)
    Besteforeldrene dine hadde ikke annet enn radio via luften, Sherlock Harry Hole Holmes Fantonald.
    Kan det tenkes at visst radioen har noe interessant å meddele, at ørene spisses?
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Eller at Putin invaderer Suomi, og at Dab-radio lignende medier melder at nyhetene er sponset av grillkongens femte hustru og nyhetene kommer etter reklamen og Dire Straits med Brother In Arms?
    Og så vil jeg til slutt nevne på bakgrunn av menneskehetens historie at sjansen for at dine etterkommere vil spise barkebrød igjen, nok er større enn at radioen vil utvikle seg som en nyttig informant igjen.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Her bruker jeg fortsatt streaming og det har funket overalt her på det relative sentrale østlandet. 5G begynner å bli godt utbygget også så har mange kanaler tilgjengelig og ting er stabilt gjennom sønde Telemark, Vestfold, Viken og Oslo. Har ikke fått sjekket på andre turer vest og nordover enda, men det kommer om litt. Men opplever fortsatt at original DAB i bilen tøyser veldig, aner ikke hvorfor - men det dukker sikkert opp løsninger etterhvert :) Inntil videre så er det streaming for min del :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Her bruker jeg fortsatt streaming og det har funket overalt her på det relative sentrale østlandet. 5G begynner å bli godt utbygget også så har mange kanaler tilgjengelig og ting er stabilt gjennom sønde Telemark, Vestfold, Viken og Oslo. Har ikke fått sjekket på andre turer vest og nordover enda, men det kommer om litt. Men opplever fortsatt at original DAB i bilen tøyser veldig, aner ikke hvorfor - men det dukker sikkert opp løsninger etterhvert :) Inntil videre så er det streaming for min del :)
    Dessverre er det altfor mange som har problemer med DAB i bil i 2022. Enten det er antenne eller bruk. Med bruk menes at Nrk er dekt opp i regioner, så man må ha aktivert service following, slik at P1 skifter av seg selv. Lettere på kvelden og midt på dagen, når det ikke er distrikts sendinger.
    De kommersielle har alle kanaler på samme frekvens over hele landet, men er ikke tilgjengelig i enkelte grisgrendte strøk. Som deler av veien fra Bergen over Haukeli i går. Akkurat som forventet. At DAB i din bil tøyser er jo litt rart, når min DAB i min 2014 modell aldri tøyser.
    Ellers var mobildekningen=Telenor på Vestlandsturen via Hemsedal veldig bra. Til og med 5G både her og der. Men også E noen ganger….
    Min foretrukne underholdning på tur er radio=DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så rart! DAB drepte radioen nesten egenhendig for de interesserte, den siste livsdråpe tok de tåpelige pludrevertene seg av.
    Så dekningskartet vil med alle parametere i et fullverdig radioinnhold kunne betegnes som totalt tilbakestående.
    Morsomt med slike kommentarer. Nrk og P4 har sendt radio parallelt på FM og DAB siden jeg fikk min første DAB radio i bil i 2002.
    Etterhvert Radio Norge og lokalt Radio Metro. Pluss alle kanalene til Nent og Bauer på DAB.
    Og la oss ikke glemme en av de mest populære kanalene, kun på DAB: Nrk P1+.
    Så etter at riksdekkende FM ble skrudd av, så skjedde det ingenting med radio i Norge. Alt var som før, men med mange flere kanaler og mye bedre dekning. At enkelte medier og personer blånektet for at de ikke ville høre radio på DAB, forteller meg at de egentlig ikke var interessert i radio, men hvordan radio ble sendt. Pluss at det ble litt mange kanaler å velge i mellom….og at de FM frelste som gikk over til DAB, fikk problemer med teknikken i gamle biler med feilmontert antenne. Så da ble de med i klubben mot DAB. Radio er ikke så interessant, det er måten radio sendes på som hovedproblemet. I vårt land med utrolig mange fjell, daler, fjorder, skog og en av verdens lengste kystlinjer.
    Nrk fikk en dekning på 99.3% med alle sine 13-15 kanaler, egne kanaler for vær og trafikk, og de kommersielle fikk en dekning på ca. 90% som var så mye mer enn de hadde før. Landene rundt og sør for oss er stort sett flate.
    Når man først har vært på Vestlandet, så forstår man hvorfor myndighetene valgte digital radio, digital TV, digital mobiltelefoni og Internett.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle tatt seg ut om myndighetene på vestlandet ikke valgte Internett....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt med slike kommentarer. Nrk og P4 har sendt radio parallelt på FM og DAB siden jeg fikk min første DAB radio i bil i 2002.
    Etterhvert Radio Norge og lokalt Radio Metro. Pluss alle kanalene til Nent og Bauer på DAB.
    Og la oss ikke glemme en av de mest populære kanalene, kun på DAB: Nrk P1+.
    Så etter at riksdekkende FM ble skrudd av, så skjedde det ingenting med radio i Norge. Alt var som før, men med mange flere kanaler og mye bedre dekning. At enkelte medier og personer blånektet for at de ikke ville høre radio på DAB, forteller meg at de egentlig ikke var interessert i radio, men hvordan radio ble sendt. Pluss at det ble litt mange kanaler å velge i mellom….og at de FM frelste som gikk over til DAB, fikk problemer med teknikken i gamle biler med feilmontert antenne. Så da ble de med i klubben mot DAB. Radio er ikke så interessant, det er måten radio sendes på som hovedproblemet. I vårt land med utrolig mange fjell, daler, fjorder, skog og en av verdens lengste kystlinjer.
    Nrk fikk en dekning på 99.3% med alle sine 13-15 kanaler, egne kanaler for vær og trafikk, og de kommersielle fikk en dekning på ca. 90% som var så mye mer enn de hadde før. Landene rundt og sør for oss er stort sett flate.
    Når man først har vært på Vestlandet, så forstår man hvorfor myndighetene valgte digital radio, digital TV, digital mobiltelefoni og Internett.
    99% av hva? Befolkning eller areal?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dab førte vel først og fremst til at de fleste eksisterende radioer i hus og hytter sluttet å ta i mot signaler, og dermed enten måtte kastes eller bygges opp.

    Var nok mange som oppdaget da at de klarte seg greit uten radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    99% av hva? Befolkning eller areal?
    Der hvor det bor folk. Men også der hvor det ikke bor så mange, på Hardangervidda og Haukeli.
    På toppen av Aurlandsfjellet, for 7 år siden, ingenting. For noen dager siden litt av og på. Mobil helt av på vei opp og noen kilometer før dekningen kom tilbake. Når man flyr til Bergen og kikker ned på de snødekte fjellene, så er det vel ganske klart at det ikke er hverken radio eller mobildekning der.
    Etter 19 år med DAB i bil, siden 2014 med fabrikkinnstallert, ingen problem med dekning. Bare i enkelte tunneler.
    På toppen av Nesodden, mer enn 90 DAB kanaler. I Bergen 58. Her utenfor Fredrikstad mot Sverige 48. Litt nærmere Oslofjorden en del mer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dab førte vel først og fremst til at de fleste eksisterende radioer i hus og hytter sluttet å ta i mot signaler, og dermed enten måtte kastes eller bygges opp.

    Var nok mange som oppdaget da at de klarte seg greit uten radio.
    Rart det der. Ikke noe problem å skifte TV, PC, nettbrett eller mobil. Som koster MYE mer enn en radio. Men radio var et problem. Ennå man hadde visst om dette i mange år. Folk er rare/dumme.
    Men viktig å tilhøre en klubb. Helst mot noe…..
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden jeg sluttet å høre på radio. Orker ikke og orientere meg om hva de forskjellige kanaler sender. Skrur jeg på radioen i bilen så er det pludreradio, reklame og spillelister på repeat.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det som drepte radio for meg var kommersialiseringen. 1000 kanaler som alle høres likedan ut. Og svært få som har interessant innhold.
    Jeg har ingen problemer med det tekniske i forbindelse med radio i bil. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk den første bilen med DAB+. Langt bedre enn FM noen gang gjorde. Men det er ikke mye som er verdt å høre på lenger.

    Jeg synes likevel at det er rart at det skal være et stort problem å kjøpe en ny radio til en tusenlapp. Folk kjøper jo ny TV til store summer når det kommer et fotballmesterskap. Og bytter telefon minst hvert 2. år.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Der hvor det bor folk. Men også der hvor det ikke bor så mange, på Hardangervidda og Haukeli.
    På toppen av Aurlandsfjellet, for 7 år siden, ingenting. For noen dager siden litt av og på. Mobil helt av på vei opp og noen kilometer før dekningen kom tilbake. Når man flyr til Bergen og kikker ned på de snødekte fjellene, så er det vel ganske klart at det ikke er hverken radio eller mobildekning der.
    Etter 19 år med DAB i bil, siden 2014 med fabrikkinnstallert, ingen problem med dekning. Bare i enkelte tunneler.
    På toppen av Nesodden, mer enn 90 DAB kanaler. I Bergen 58. Her utenfor Fredrikstad mot Sverige 48. Litt nærmere Oslofjorden en del mer.
    Jeg kjørte Trondheim-Bodø, tur-retur, og lange strekker er helt uten dekning. Veldig lange strekk.

    Mobildekningen er helt fin.

    DAB er en fiasko. Dekningen må jo være basert på areal og ikke bare befolkningen.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det som drepte radio for meg var kommersialiseringen. 1000 kanaler som alle høres likedan ut. Og svært få som har interessant innhold.
    Jeg har ingen problemer med det tekniske i forbindelse med radio i bil. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk den første bilen med DAB+. Langt bedre enn FM noen gang gjorde. Men det er ikke mye som er verdt å høre på lenger.

    Jeg synes likevel at det er rart at det skal være et stort problem å kjøpe en ny radio til en tusenlapp. Folk kjøper jo ny TV til store summer når det kommer et fotballmesterskap. Og bytter telefon minst hvert 2. år.
    Det handler om prioritering. Og hvis man bruker store summer på tv ( eller hifi) så er det ikke sikkert at det er penger igjen til DAB 😝
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Veldig rart, har kjørt Vesterålen -- Bodø og Vesterålen -- Tromsø flere ganger.
    Full dekning hele veien.
    (Om vi ser bort i fra tunneler - som er uten dekning uansett mottager)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte Trondheim-Bodø, tur-retur, og lange strekker er helt uten dekning. Veldig lange strekk.

    Mobildekningen er helt fin.

    DAB er en fiasko. Dekningen må jo være basert på areal og ikke bare befolkningen.
    Underlig. Jeg kjørte Trondheim - Andenes i fjor (via Narvik). Hver gang jeg prøvde å høre på radio fungerte det helt fint - kan ikke huske noen steder den forsvant, men radioen sto ikke på hele tiden.
     
    Sist redigert:

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Rart det der. Ikke noe problem å skifte TV, PC, nettbrett eller mobil. Som koster MYE mer enn en radio. Men radio var et problem. Ennå man hadde visst om dette i mange år. Folk er rare/dumme.
    Men viktig å tilhøre en klubb. Helst mot noe…..
    Gøy med DAB-diskusjon igjen 😜 Digitalt bakkenett for TV ga flere kanaler med ekstremt mye bedre bilde. DAB ga noen flere kanaler (som det ikke var særlig etterspørsel etter) og dårligere lydkvalitet. Det ga heller ikke mulighet for mer info eller å velge den sendingen man vil ha når man vil ha det. Dessuten er radio noe som ofte ruller og går i bakgrunnen og da gir det ikke så intens lyst på nye apparater. Og hvis man kjøper, blir det gjerne en Bluetooth høyttaler som man kan bruke den utmerkede appen til NRK Radio. DAB var å skyte seg selv i foten for bransjen. Og når det gjelder flere kanaler, foretrekker jeg færre med bedre budsjett og bedre kvalitet. Men nå er feilen begått og jeg har fått meg bil med DAB (men hører stort sett på TIDAL og Apple Music).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Veldig rart, har kjørt Vesterålen -- Bodø og Vesterålen -- Tromsø flere ganger.
    Full dekning hele veien.
    (Om vi ser bort i fra tunneler - som er uten dekning uansett mottager)
    Manglet dekning området rundt Mo i Rana og delvis rundt Fiplingdal.

    Edit.
    Jeg har bil fra 2019 og DAB er fra fabrikk.
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Her er det jo mange forskjellige erfaringer; noen har suksesshistorier og er happy mens andre opplever at DAB trøbler. Kanskje derfor folk er skeptiske siden det oppleves som litt lotto hva man egentlig klarer å motta av signaler. Men FM sendingene var jo heller ikke tilgjengelige overalt, Norge er nok ikke det letteste landet å transportere radiosignaler i... Glad for at vi har flere alternative plattformer for å ta i mot sendingene tross alt :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Lenge siden jeg sluttet å høre på radio. Orker ikke og orientere meg om hva de forskjellige kanaler sender. Skrur jeg på radioen i bilen så er det pludreradio, reklame og spillelister på repeat.
    På alle 48 kanalene ? Og hva har forandret seg på 10 år? Radio har alltid hatt spillelister, dvs. siden 1995. Alle radioer i hele verden bruker spillelister.
    I dag kan man lage seg egne spillelister på Spotify. Men uten nyheter og trafikkmeldinger.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Her er det jo mange forskjellige erfaringer; noen har suksesshistorier og er happy mens andre opplever at DAB trøbler. Kanskje derfor folk er skeptiske siden det oppleves som litt lotto hva man egentlig klarer å motta av signaler. Men FM sendingene var jo heller ikke tilgjengelige overalt, Norge er nok ikke det letteste landet å transportere radiosignaler i... Glad for at vi har flere alternative plattformer for å ta i mot sendingene tross alt :)
    Nå har vi hatt 4G=Internett i lufta uten at det koster skjorta i ca. 5 år. Da man startet utbyggingen av DAB i 1995, så kunne man ikke se inn i fremtiden.
    Nå ønsket myndighetene at vi skulle ha et robust og digitalt radionett, akkurat som TV, de nå tre mobiloperatørene, og det nye, digitale nødnettet.
    For noen av oss har den digitale revolusjonen gått helt fint, men ikke for alle. Og den eldre delen av befolkningen foretrekker nok TV og radio på den enkle måten. Og som sagt før, ørten ganger: Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vært en tur til Hemsedal før turen til Flåm og Bergen. Broren min og kona pleier å leie nytte ved Skogshorn. 1 strek på mobilen fra Telenor, ikke noe bedre fra Telia. Da blir det ikke mye nytte av nettet. Men det var parabol. Og 48 DAB kanaler.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    På alle 48 kanalene ? Og hva har forandret seg på 10 år? Radio har alltid hatt spillelister, dvs. siden 1995. Alle radioer i hele verden bruker spillelister.
    I dag kan man lage seg egne spillelister på Spotify. Men uten nyheter og trafikkmeldinger.
    Det gidder jeg rett og slett ikke. Har funnet ut at det er bedre å kjøre bil bil uten radio, eventuelt stappe inn en CD. Men som sagt, trives bedre i bilen uten radio. Og hjemme er det flere år siden jeg hørte på radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg kjørte Trondheim-Bodø, tur-retur, og lange strekker er helt uten dekning. Veldig lange strekk.

    Mobildekningen er helt fin.

    DAB er en fiasko. Dekningen må jo være basert på areal og ikke bare befolkningen.
    DAB fungerer. Og har gjort det i mange år. Hvis du hører på Nrk, så kjører du fra en region til neste region, og ettersom Nord Norge regionen er så stor, så er den delt i to. Nrk sender alle kanaler på samme frekvens innenfor hver region. Når man kjører fra en region til neste, må man ha aktivert RDS for DAB, som heter service following. Eller DAB link, som i min bil. Eller man må sjekke når lyden blir borte, og oppdatere sendelista.
    Hører du på en av de kommersielle kanalene, så sender de alle kanaler på samme frekvens over hele landet, men med dårligere dekning enn Nrk.
    Nrk sin dekning er på 99.3%, der hvor folk bor. Men allikevel uten problemer på Hardangervidda eller Haukeli.
    Man må faktisk lære seg å bruke DAB radioen. Akkurat som smartmobilen og smart TV.
    DAB radioen i bilen oppdaterer seg hele tiden mens man kjører og plukker inn alle sendere i nærheten, radioen sorterer alt for en sømløs opplevelse, som jeg har opplevd siden november 2013.
    Ps: kjørt fra Bergen langs 576, FV 49 og 551 til Odda. Nrk uten problemer, ikke så mye Vinyl. Mye fjell, trange veier og lange tunneler. Det samme til Fredrikstad over Haukeli.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Klart det er befolkningen.
    Helt uinteressant om det er dekning der det ikke bor folk.
    Allikevel var det Nrk på mange plasser i Hemsedal, Flåm og Hardangervidda og på E134 over Haukeli tilbake til Fredrikstad, hvor det ikke var et hus eller hytte og se.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Allikevel var det Nrk på mange plasser i Hemsedal, Flåm og Hardangervidda og på E134 over Haukeli tilbake til Fredrikstad, hvor det ikke var et hus eller hytte og se.
    Det er radiosignaler vet du. Stopper ikke ved grenser.
    Nå er ikke DAB sendere dimensjonert for ekstreme rekkevidder, men et tykke når de.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DAB fungerer. Og har gjort det i mange år. Hvis du hører på Nrk, så kjører du fra en region til neste region, og ettersom Nord Norge regionen er så stor, så er den delt i to. Nrk sender alle kanaler på samme frekvens innenfor hver region. Når man kjører fra en region til neste, må man ha aktivert RDS for DAB, som heter service following. Eller DAB link, som i min bil. Eller man må sjekke når lyden blir borte, og oppdatere sendelista.
    Hører du på en av de kommersielle kanalene, så sender de alle kanaler på samme frekvens over hele landet, men med dårligere dekning enn Nrk.
    Nrk sin dekning er på 99.3%, der hvor folk bor. Men allikevel uten problemer på Hardangervidda eller Haukeli.
    Man må faktisk lære seg å bruke DAB radioen. Akkurat som smartmobilen og smart TV.
    DAB radioen i bilen oppdaterer seg hele tiden mens man kjører og plukker inn alle sendere i nærheten, radioen sorterer alt for en sømløs opplevelse, som jeg har opplevd siden november 2013.
    Ps: kjørt fra Bergen langs 576, FV 49 og 551 til Odda. Nrk uten problemer, ikke så mye Vinyl. Mye fjell, trange veier og lange tunneler. Det samme til Fredrikstad over Haukeli.
    Selvfølgelig har jeg follow service (eller hva det het i menyen) aktivert.

    At der er dekning der det står hus er en ting, men det sier ikke at det er dekning der veier mellom byene.

    Jeg har aldri brukt radio andre plasser enn i bilen og husker godt at det var skurring og enkelte utfall når alt var FM. Men at DAB har gitt meg mer enn litt informasjon i displayet enn det FM gjorde vet jeg ikke.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klart det er befolkningen.
    Helt uinteressant om det er dekning der det ikke bor folk.
    Å jo da, det er veldig interessant.
    Jeg er en av de som aldri har brukt radio hjemme, men det står alltid på i bilen.

    Skal jeg gjette så er radio mer brukt i bil og båt enn i stuene i Norge.

    FM ble blant annet brukt til katastrofemeldinger og hvis DAB skal ha samme funksjon så er areal veldig relevant.

    Dekning langs veinettet er også viktig.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Morsomt med slike kommentarer. Nrk og P4 har sendt radio parallelt på FM og DAB siden jeg fikk min første DAB radio i bil i 2002.
    Etterhvert Radio Norge og lokalt Radio Metro. Pluss alle kanalene til Nent og Bauer på DAB.
    Og la oss ikke glemme en av de mest populære kanalene, kun på DAB: Nrk P1+.
    Så etter at riksdekkende FM ble skrudd av, så skjedde det ingenting med radio i Norge. Alt var som før, men med mange flere kanaler og mye bedre dekning. At enkelte medier og personer blånektet for at de ikke ville høre radio på DAB, forteller meg at de egentlig ikke var interessert i radio, men hvordan radio ble sendt. Pluss at det ble litt mange kanaler å velge i mellom….og at de FM frelste som gikk over til DAB, fikk problemer med teknikken i gamle biler med feilmontert antenne. Så da ble de med i klubben mot DAB. Radio er ikke så interessant, det er måten radio sendes på som hovedproblemet. I vårt land med utrolig mange fjell, daler, fjorder, skog og en av verdens lengste kystlinjer.
    Nrk fikk en dekning på 99.3% med alle sine 13-15 kanaler, egne kanaler for vær og trafikk, og de kommersielle fikk en dekning på ca. 90% som var så mye mer enn de hadde før. Landene rundt og sør for oss er stort sett flate.
    Når man først har vært på Vestlandet, så forstår man hvorfor myndighetene valgte digital radio, digital TV, digital mobiltelefoni og Internett.
    Jo, interessert i radio var jeg. De dyktige S.Nedland og H.A.Lund samt Radio Nova, Rakel og noen til formidlet opplysning i øverste klasse. Men jeg orker ikke å diskutere mer med deg og lignende figurer, dere minner meg om enveiskjørte gater/ religiøse fundamentalister uten et sideblikk og som vel sjeldent har et lite titt i bakspeilet.
    Har gammel hytte uten strøm, og strømslukere er vel ikke miljøvennlig uansett så DAB-radioen der er like utgått som melkeseparatoren. Og personlig har jeg aldri benyttet forstyrrelser i biler eller når i kroppslig bevegelse, vil sanse det jeg holder med på. Det burde du også gjøre, gamlinger som oss burde bruke alt av de sløve verdensmestersansene vi har igjen. Peace!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er radiosignaler vet du. Stopper ikke ved grenser.
    Nå er ikke DAB sendere dimensjonert for ekstreme rekkevidder, men et tykke når de.
    Nei, det er de ikke, men når det er høytrykk, så når de langt, akkurat som FM gjorde før i verden. Har fått inn Nrk Sørlandet, og alle DAB kanalene i Göteborg om sommeren. Nå er det jo sånn at alle DAB senderne sender alle Nrk kanalene på samme frekvens innenfor hver region. De kommersielle alle kanaler på samme frekvens over hele landet. Så man trenger mange sendere, Nrk har litt over 1000 for å dekke hele Norge. Nrk P1 alene hadde 1200 FM sendere, P2 og P3 atskillig mindre, og P4 og Radio Norge ennå færre. Det ble jo en del verre for P4 da de måtte bytte sendenett med Radio Norge ca, 2009.
    Ikke noe rart at de hoppet på DAB, med en dekning på ca. 90 % med litt over 200 sendere. Som ikke dekker grisgrendte strøk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn