Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    At dekningen ble bedre mener du?
    Kan bare svare for meg selv. Dekningen på DAB har alltid vært bedre enn FM.
    Dessverre har MSM sluppet til altfor mange FM nisser i media.
    Pluss at altfor mange ikke har knekt DAB koden, og at DAB kringkasterne la ned Radio.no for tidlig.
    Hvem skulle tro at Ola Nordmann ville bruke så mange år på noe så enkelt ???
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Siste nytt fra FMnisse verdenen. En av medlemmene bruker navnet sitt baklengs og har bilder av DAB radioer laget av farlig plast. Ikke et ord om at disse radioene også tar in FM. Hysj, hysj. 🤣🤣🤣
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ny kanal på DAB: Podplay. Bare prat, ikke noe musikk. Men pass på: Bitrate er 24 Mbps. Det går an å høre forskjell på de forskjellige stemmer. Ikke minst Alex Rosén.
    Og er dette pludring ?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.830
    Sted
    Hus
    Kan bare svare for meg selv. Dekningen på DAB har alltid vært bedre enn FM.
    Dessverre har MSM sluppet til altfor mange FM nisser i media.
    Pluss at altfor mange ikke har knekt DAB koden, og at DAB kringkasterne la ned Radio.no for tidlig.
    Hvem skulle tro at Ola Nordmann ville bruke så mange år på noe så enkelt ???
    MSM har en informasjonsplikt, men den kritiske journalistikken har blitt borte. De er mere opptatt av klikk nå om dagen, og ikke stille kritiske, ubegagelige spørsmål som burde vært stilt angående FM/DAB. Hører selv på FM for det meste og så hører jeg på Bjelke & Beranek og Popquiz på Radio Vinyl som er DAB. Det er det eneste digitalradioen jeg hører. :mad:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest problematiske med mediedekningen her er at NRK selv opptrådte som part i saken og pådriver for FM-stengning og «DAB-mangfold», ikke at kritiske røster unntaksvis har fått slippe til. Hvem er mer «MSM» enn statsgiganten NRK med sine evindelige pro-DAB-jingles i flere år?

    Venter fortsatt på svar om hvordan man får til 24 Mbps på en DAB-kanal, forresten.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    MSM har en informasjonsplikt, men den kritiske journalistikken har blitt borte. De er mere opptatt av klikk nå om dagen, og ikke stille kritiske, ubegagelige spørsmål som burde vært stilt angående FM/DAB. Hører selv på FM for det meste og så hører jeg på Bjelke & Beranek og Popquiz på Radio Vinyl som er DAB. Det er det eneste digitalradioen jeg hører. :mad:
    Hvilke ubehagelige spørsmål om DM/DAB ? Et forventet teknologiskifte.
    Var en tur inne i Sverige på søndag og mandag. Det gikk i FM kanalen STAR, som en del steder hadde en del ffffttt lyd.
    Og da tenkte jeg at det var greit på 80 og 90 tallet, med litt skurr bare det var bra musikk.
    Utrolig deilig når vi begynte å nærme oss Strømstad og DAB var tilbake. Akkurat som å dra ut et par øreplugger, i forhold til den litt sløve FM lyden, som aldri kom ut av radioen.
    Ps: Bård Ose er på plass igjen i morgen fra kl.14.00 med den beste musikken på radio i Norge. P1+.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Det samme som Nrk bruker på sin vær og trafikk kanal. Ikke noe problem når det bare er stemmer.
    +/- tre kommaplasser. Det er en ikke ubetydelig forskjell mellom "M" som i mega = en million og "k" som i kilo = tusen.

    Mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nettopp det du gjør.....24 Mbit fra en DAB-sender er en teknisk umulighet....24kbit, derimot... holder til tale...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp det du gjør.....24 Mbit fra en DAB-sender er en teknisk umulighet....24kbit, derimot... holder til tale...
    Eksakt. 24 Mbps tilsvarer ti-kanals ukomprimert 24/96 PCM. Det er 24x96000 = 2,3 Mbps pr kanal. Det ville nok holde til tale, ja, og en hel del annet også.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    24 Mbit stemmer nok på en måte under rådende omstendigheter :) skal ikke kimse av RadioGaGa'n til Classic.
    Det er jo den sløve hjernen min som blir helt ødelagt av 5G som gjør at jeg skriver feil. Pluss at jeg er fullvaksinert.
    Det skal jo være 24 kbps.
    Det burde jo dere også vite at det var feil…..med MB.
    Ellers holdt det fint med 5 minutter på denne kanalen…
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ellers har NRK TV på parabol, øket bitrate på sine sendinger nå til 640 kbps. Fra 448 hvis jeg ikke husker feil.
    SVT fremdeles 448 kbps. Svensk TV4 576 kbps.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg har nå etter mange år satt strøm på en pent utseende DAB ikke-pluss radio, kjøpt i dyre dommer på HiFi-klubben i sin tid. Den fant P4. Kan noen bekrefte at dette er den eneste stasjonen jeg kommer til å finne, så slipper jeg å lete mer?

    Jeg ser i en annen tråd at det er en som ønsker å oppgradere en NAD DAB til Plus. Den ser enda dyrere ut, så jeg tror ikke at min er verd det. Jeg kan beholde den på et gjesterom til ensidig underholdning!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Ja, bare P4. Vi ble lurt to ganger. Først til DAB, etterpå til DAB+.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har nå etter mange år satt strøm på en pent utseende DAB ikke-pluss radio, kjøpt i dyre dommer på HiFi-klubben i sin tid. Den fant P4. Kan noen bekrefte at dette er den eneste stasjonen jeg kommer til å finne, så slipper jeg å lete mer?

    Jeg ser i en annen tråd at det er en som ønsker å oppgradere en NAD DAB til Plus. Den ser enda dyrere ut, så jeg tror ikke at min er verd det. Jeg kan beholde den på et gjesterom til ensidig underholdning!
    Ja, P4 er den eneste stasjonen som sender på bare DAB. DAB + kom ca. 2007, og de første stasjonene her i Norge begynte å sende med DAB+ i 2012. De andre norske kanalene skiftet fra DAB til DAB+ i begynnelsen av 2017.
    De første DAB+ radioene kom på markedet ca. 2009.
    En DAB radio kan ikke oppdateres til DAB+. Men en DAB+ radio er bakoverkompatibel.
    Men det begynner jo å bli noen år siden alt dette skjedde……Nrk sin første DAB kanal kom for 26 år siden.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett i at radio lever fremdeles. Men radioen trekker på årene og er ikke lenger så frisk og rask som den en gang var. Og har den ikke begynt å lukte litt også ?
    Ungen mine sliter med å forstå hele konseptet, og det tror jeg gjelder for de fleste i deres generasjon.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    "den siste radiolytteren" er antagelig nærmere 80 år enn 20 år.

    Mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du har rett i at radio lever fremdeles. Men radioen trekker på årene og er ikke lenger så frisk og rask som den en gang var. Og har den ikke begynt å lukte litt også ?
    Ungen mine sliter med å forstå hele konseptet, og det tror jeg gjelder for de fleste i deres generasjon.
    Det skjønner jeg godt. Vi som fremdeles liker radio vokste opp med radio, ingen TV og ingen PlayStation.
    Jeg er på besøk en gang i måneden hvor sønnen i huset har PlayStation. Og jeg synes synd på han og hans generasjon.
    Så det er nok opp til foreldrene hva barna deres vokser opp med av underholdning.
    Jeg tror ikke datteren min hører så mye på radio heller, men hun har fått med seg min interesse for musikk og film, og da er jeg fornøyd. Og når disse barna blir voksne og ikke alltid har behov for skjermer, så kan det hende de oppdager radio sånn innimellom alle andre media. Samtidig som antallet på radiostasjoner vokser over hele verden. Og i Norge.
    Så noen må jo høre på radio.
    Ps: radio før i verden var ikke veldig spennende. Men det var et program en gang i uka, etterhvert kanskje to ganger.
    Og ca. 4 timer hver kveld på Radio Luxembourg.
    Da nærradioene kom kunne man høre radio nesten hele døgnet.
    De siste 25 årene så var det noen spesielle program hver uke som man hørte på. Og sånn er det fremdeles for noen, mens andre har radio på som et bakteppe for hvilken jobb man har.
    Og for meg fungerer radio best i bil, de siste 30-40 år. Eller den perioden når jeg var så heldig å få lage radio.
    Så Bård Ose på P1+ er verdt all mulig radio. Som hadde vært umulig uten DAB.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Så Bård Ose på P1+ er verdt all mulig radio. Som hadde vært umulig uten DAB.
    Fikk med med Bård Ose på fredag. Artig😊 Ga mersmak! Radio Caroline kjører lignende konsept hele døgnet. Med ikke ubetydelige innslag av helt ny musikk som faller meg i smak i tillegg. Anbefales! Dessverre bare på nett i Norge. I England selvsagt på DAB. Pluss en månedlig weekend-sending på mellombølgen😺 1368kHz.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fikk med med Bård Ose på fredag. Artig😊 Ga mersmak! Radio Caroline kjører lignende konsept hele døgnet. Med ikke ubetydelige innslag av helt ny musikk som faller meg i smak i tillegg. Anbefales! Dessverre bare på nett i Norge. I England selvsagt på DAB. Pluss en månedlig weekend-sending på mellombølgen😺 1368kHz.
    Så bra. To timer i uka er bra. Og med super lyd.
    På det verste hadde jeg 4 timer hver søndag på 90 tallet på Radio Classic i noen år.
    Musikk på mellombølge er jo bare tull. Det var greit på 50 og 60 tallet.
    Svensk P3 på FM i mono var jo et sjokk i forhold til Radio Lux.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Så bra. To timer i uka er bra. Og med super lyd.
    På det verste hadde jeg 4 timer hver søndag på 90 tallet på Radio Classic i noen år.
    Musikk på mellombølge er jo bare tull. Det var greit på 50 og 60 tallet.
    Svensk P3 på FM i mono var jo et sjokk i forhold til Radio Lux.
    Caroline's månedlige sendinger på MB er i kategorien memorials. De var jo piratradiopionerer og sendte på MB fra den engelske kanalen. Utenfor britisk juridiksjon. BBC hadde jo monopol på radiosendinger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Caroline's månedlige sendinger på MB er i kategorien memorials. De var jo piratradiopionerer og sendte på MB fra den engelske kanalen. Utenfor britisk juridiksjon. BBC hadde jo monopol på radiosendinger.
    Hørte nok lite på Radio Caroline. Etter mer enn 10 år med Radio Lux, var LP plater i 1967 mye viktigere. Noe som ikke ble mye spilt på noen radio, bortsett fra noen spor på svensk P3 eventuelt.
    Og så var det jo musikk på Nrk TV. I svart hvitt.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Hørte nok lite på Radio Caroline. Etter mer enn 10 år med Radio Lux, var LP plater i 1967 mye viktigere. Noe som ikke ble mye spilt på noen radio, bortsett fra noen spor på svensk P3 eventuelt.
    Og så var det jo musikk på Nrk TV. I svart hvitt.
    Radio Caroline sendte på lav effekt, så det var vel bare under særlig gode atmosfæriske forhold kanalen dukket opp på norske radiomottakere. Jeg oppdaget kanalen først da den dukket opp på internett. Men min svigerfar var sjømann og husker kanalen godt.
    Carolinehistorien er herlig gjengitt på Wikipedia. Og omfatter både slåsskamper og drap!😊
    Caroline på Wikipedia
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Radio Caroline sendte på lav effekt, så det var vel bare under særlig gode atmosfæriske forhold kanalen dukket opp på norske radiomottakere. Jeg oppdaget kanalen først da den dukket opp på internett. Men min svigerfar var sjømann og husker kanalen godt.
    Carolinehistorien er herlig gjengitt på Wikipedia. Og omfatter både slåsskamper og drap!😊
    Caroline på Wikipedia
    Radio Caroline var nok ment for det britiske markedet.. Det var vel en grunn til at den ikke kom inn så godt.
    Mellombølge likte mørke, så høst, vinter og vår var nok best for å få den inn. Det ble jo laget en film for en del år siden….
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.830
    Sted
    Hus
    Husker jeg hørte på Radio 208 Luxembourg på 70 tallet, og det var best om kvelden og da det var vinter. Radio Lux kom jo på FM på 80 tallet en gang for oss som hadde fellesanlegg og bodde i Oslo...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vi fikk alltid inn R C på MW uansett hvor vi var, bilradio, bærbar whatnot. Gikk mest i LUX og SR P3 men og EC.

    Her er en doku i 8 deler. Gikk på TV for en stund siden, det er vel denne... temmelig vill story...

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.830
    Sted
    Hus
    Radio Caroline var nok ment for det britiske markedet.. Det var vel en grunn til at den ikke kom inn så godt.
    Mellombølge likte mørke, så høst, vinter og vår var nok best for å få den inn. Det ble jo laget en film for en del år siden….
    Ble spilt inn en film som het "The Radio That Rocked The World" for ca 15 år siden som jeg tror omhandler Radio Caroline...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I dag er jeg sjåfør for min kamerat som er en tur på Moss sykehus. Kjører hans Mercedes Vito med FM radio.
    Akkurat nå hører jeg Radio Classic fra Hurum, som har «lånt» eller «stjålet» navnet til min gamle arbeidsplass gjennom det meste av 90 tallet. Ingen programleder, grei musikk, fra singel lister 60-70-80 tallet. Kunne ha vært mye verre.
    Hadde nok hadde lengre rekkevidde på DAB.
    Ps: på vei hjem til Fredrikstad så kom FM lydene ganske fort. Prøvde meg på Metro. Fungerte dårlig. Radio Øst var ok, men program om KrF var ikke helt greia.
    Konklusjon: FM kan fungere på riktig sted= hjemme eller på jobb.
    I bil i Østfold er FM for dårlig. Og det er jo ikke noe nytt. Derfor deilig med radio på DAB. Overalt i Østfold.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn