Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det går en debatt om NRK i avisene nå i disse dager. Mange som er misfornøyd, og skriver omtrent det samme som Otare. Helt berettiget kritikk imo.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det går en debatt om NRK i avisene nå i disse dager. Mange som er misfornøyd, og skriver omtrent det samme som Otare. Helt berettiget kritikk imo.
    Jeg leser ikke papiraviser. Men har fått med meg kritikken om Nrk og musikk.
    Allikevel spiller Nrk mye norsk musikk. Men man er så vant til at alt foregikk på 1 eller 2 kanaler eller kanskje 3.
    Nå som Nrk har mange flere kanaler blir det ikke så lett å følge med....
    For 10-15 år siden klaget mange på dunk dunk musikken i P1. Så kom Nrk Gull, senere døpt om til P1+ og det fungerte bra.
    I Canada har man en lov som sier at X-antall låter pr. time skal være canadisk.
    Men Nrk kunne gjerne hatt en kanal med bare norsk musikk, igjen delt opp i ulike sjangere.
    Men det er ikke gratis å spille musikk på radio.
    Ps: mange er misfornøyd, men har lite med forslag på hva man ønsker....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nei, poenget er at med så mange kanaler blir det så mye støy at det spennende forsvinner. Jeg likte å høre på radio før fordi da kunne man i løpet av en dag uten å skifte kanal høre interessante diskusjonsprogram både om aktuelle tema, om musikk og om vitenskap. Man fikk høre litt klassisk musikk, litt progrock, litt norsk pop etc... Uten å skifte kanal. Mye jeg var interessert i, mye jeg ikke var interessert i og mye jeg ikke visste jeg var interessert i. I dag er alt spredd på så mange forskjellige "spesialkanaler" at man ikke bryr seg om å lete det opp. Og å ha NRK Klassisk stående på hele tiden, eller noen av de andre kanalene for den saks skyld, er helt uaktuelt.

    Musikk er for såvidt litt uinteressant på radio da alt finnes på streamingtjenester, så hvis det er spillelister man er ute etter kan man bare lage sine egne. Det er ikke det radio er til for lenger selv om det nok var det en gang.

    I bilen har jeg 2 stk. 256 GB USB-sticks. En med pop/rock og en med klassisk, så skal jeg høre musikk spiller jeg fra dem. Skal det være musikk på radio bør det være program cder musikken diskuteres og settes i en sammenheng. Bård Oses "Ren 60" på P1+ og Håkon Heggstads "Eureka" på NRK klassisk er gode eksempler.

    Og Classic46 har helt rett - det er ikke gratis å spille musikk på radio. Derfor lurer jeg på hvorfor de gjør det hele tiden. Kunne de ikke heller bruke noen av pengene på å lage gode program?

    PS: Jeg er klar over at dette kun er min mening, og at veldig mange bare har radio på i bakgrunnen og egentlig ikke hører så mye på det - det er kun "bakgrunnsstøy" eller "tapetmusikk". Det synes jeg er synd. Kanskje man ville høre mer aktivt på radio hvis det ikke var bare bakgrunnsstøy de sendte. Jeg synes NRK burde ha litt høyere målsetting.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, poenget er at med så mange kanaler blir det så mye støy at det spennende forsvinner. Jeg likte å høre på radio før fordi da kunne man i løpet av en dag uten å skifte kanal høre interessante diskusjonsprogram både om aktuelle tema, om musikk og om vitenskap. Man fikk høre litt klassisk musikk, litt progrock, litt norsk pop etc... Uten å skifte kanal. Mye jeg var interessert i, mye jeg ikke var interessert i og mye jeg ikke visste jeg var interessert i. I dag er alt spredd på så mange forskjellige "spesialkanaler" at man ikke bryr seg om å lete det opp. Og å ha NRK Klassisk stående på hele tiden, eller noen av de andre kanalene for den saks skyld, er helt uaktuelt.

    Musikk er for såvidt litt uinteressant på radio da alt finnes på streamingtjenester, så hvis det er spillelister man er ute etter kan man bare lage sine egne. Det er ikke det radio er til for lenger selv om det nok var det en gang.

    I bilen har jeg 2 stk. 256 GB USB-sticks. En med pop/rock og en med klassisk, så skal jeg høre musikk spiller jeg fra dem. Skal det være musikk på radio bør det være program cder musikken diskuteres og settes i en sammenheng. Bård Oses "Ren 60" på P1+ og Håkon Heggstads "Eureka" på NRK klassisk er gode eksempler.

    Og Classic46 har helt rett - det er ikke gratis å spille musikk på radio. Derfor lurer jeg på hvorfor de gjør det hele tiden. Kunne de ikke heller bruke noen av pengene på å lage gode program?

    PS: Jeg er klar over at dette kun er min mening, og at veldig mange bare har radio på i bakgrunnen og egentlig ikke hører så mye på det - det er kun "bakgrunnsstøy" eller "tapetmusikk". Det synes jeg er synd. Kanskje man ville høre mer aktivt på radio hvis det ikke var bare bakgrunnsstøy de sendte. Jeg synes NRK burde ha litt høyere målsetting.
    Tror vel mye av problemet ligger i at Nrk opprettholder sine distriktskontorer, som nok koster en god slump penger.
    Sammen med TV distriktskontorer.
    Og tre TV kanaler. Pluss NrkTV og NrkRadio på nett.
    Og det er en del år siden programmer ble flyttet eller nedlagt på P1. Og det tar en stund før man venner seg til å finne litt her og litt der. Men sånn har det jo vært i utlandet i mange år, ørten kanaler på radio og ørten på TV.
    Og ikke minst på nett. Folk finner forhåpentlig etterhvert at det er flere enn en kanal på TV og radio.
    Mangfoldighet krever mer av lytteren når det gjelder alle medier.
    Men vi skal heller ikke glemme at de som var gode programledere og de som styrte skuta på Marienlyst har gått av med pensjon. Og de som har overtatt har vokst opp i en helt annen medievirkelighet enn oss gamle gubber.
    Sånn er det bare...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men vi skal heller ikke glemme at de som var gode programledere og de som styrte skuta på Marienlyst har gått av med pensjon. Og de som har overtatt har vokst opp i en helt annen medievirkelighet enn oss gamle gubber.
    Sånn er det bare...
    Men det samme har tydeligvis ikke skjedd i Sverige?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Problemet er jo først og fremst at det ikke er noe mangfold. Det er bare mange kanaler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Tror vel mye av problemet ligger i at Nrk opprettholder sine distriktskontorer, som nok koster en god slump penger.
    Sammen med TV distriktskontorer.
    Og tre TV kanaler. Pluss NrkTV og NrkRadio på nett.
    Og det er en del år siden programmer ble flyttet eller nedlagt på P1. Og det tar en stund før man venner seg til å finne litt her og litt der. Men sånn har det jo vært i utlandet i mange år, ørten kanaler på radio og ørten på TV.
    Og ikke minst på nett. Folk finner forhåpentlig etterhvert at det er flere enn en kanal på TV og radio.
    Mangfoldighet krever mer av lytteren når det gjelder alle medier.
    Men vi skal heller ikke glemme at de som var gode programledere og de som styrte skuta på Marienlyst har gått av med pensjon. Og de som har overtatt har vokst opp i en helt annen medievirkelighet enn oss gamle gubber.
    Sånn er det bare...
    Distriktskanalenr er jo også blitt pludreradio på lik linje med øvrige kanaler. Det er jukeboks med litt plunder innimellom. Tidligere hadde lokalen oppegående journalister og meningsfullt innhold (til en viss grad i allefall). Så jeg forstår ikke hvorfor NRK skal bruke store ressurser på å opprettholde dette. «57 channels and nothing on» er mer korrekt i dag enn noen gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    NRK konkurrerer med de kommersielle kanalene på disses premisser. De blir mer og mer lik de kommersielle kanalene.
    Det er ikke det som er NRKs rolle. Da kan vi like gjerne legge ned NRK.

    Innføringen av DAB virker jo jo primært gjort for at de kommersielle skal få lettere tilgang og dermed svekke NRKs posisjon. Så kanskje jeg egentlig er negativ til DAB jeg også da jeg mener at vi virkelig trenger et sterkt NRK.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Det går en debatt om NRK i avisene nå i disse dager. Mange som er misfornøyd, og skriver omtrent det samme som Otare. Helt berettiget kritikk imo.
    Den diskusjonen og kritikken har vart siden slutten av 50-tallet. " Denne forferdelige dunk-dunkmusikken, altfor lite norsk, klassisk, religiøs, folkemusikk, dansemusikk, gammeldans....."
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er strengt tatt ikke den samme debatten. Kritikken går ikke på hva slags musikk som spilles, men at NRK har et ukritisk syn på hva deres rolle (i f.eks. musikkpresentasjonen) er.
    Man kan f.eks. ikke si at det er alt for lite klassisk musikk i NRK - de har en egen kanal for klassisk musikk! Problemet er hvordan de presenterer og setter sammen den musikken som spilles der. Hvem orker å høre på 5 timer med et sammensurium av musikk som ikke henger sammen. En arie av Verdi etterfulgt av en stats fra en strykekvartett av Haydn som så etterfølges av en sats fra en messe av Palestrina etc... Musikken blir fragmentert og usammenhengende. Klassisk musikk består ikke av korte "låter" på 3-5 minutter!

    Og ikke minst - det lille de har av gode programmer ligger spredd på forskjellige kanaler slik at man ikke vet hvor og når de går. Programmene ligger for så vidt ute på radio.nrk.no så man kan høre dem i etterkant når man vil hvis man bruker telefon eller en datamaskin som kilde, men hvor mange gjør egentlig det? Det er vel stort sett ungdommen som gar vokst opp med datamaskiner som gjør, og de hører ikke på NRK uansett.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det hender det kommer noe med journalistisk innhold og som går litt i dybden men da er deg gjerne noe NRK har kjøpt inn fra eksterne til å fylle opp på lør- og søndag ettermiddag og liknende. Ikke bra utvikling og en føler seg litt snytt for hva lisenspengen går til...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nettopp.
    På NRK Klassisk prøver jeg forøvrig å få med meg Eureka hver søndag (eller man kan høre det i ettertid på nettet).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    For meg er ikke radio et medie for å høre min favorittmusikk, vel så viktig er det å bli presentert ny og ukjent musikk. Ut over dette så er det nyhetsendinger som er noe av det viktigste og der er NRK absolutt best i og med at de er de eneste som har nyhetssendinger.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Den diskusjonen og kritikken har vart siden slutten av 50-tallet. " Denne forferdelige dunk-dunkmusikken, altfor lite norsk, klassisk, religiøs, folkemusikk, dansemusikk, gammeldans....."
    Stemmer ikke. Kritikken var at NRK kun hadde en time moderne musikk for ungdom og at det var for lite. Det var på midten av 60-tallet. Nå er det motsatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    For meg er ikke radio et medie for å høre min favorittmusikk, vel så viktig er det å bli presentert ny og ukjent musikk. Ut over dette så er det nyhetsendinger som er noe av det viktigste og der er NRK absolutt best i og med at de er de eneste som har nyhetssendinger.
    Enig. Ny og ukjent musikk, helst plassert i en kontekst. Der feiler NRK stort.
    Ut over nyhetssendinger bør de også ha andre kulturprogram og diskusjonsprogram (der man faktisk diskuterer ting og ikke bare snakker i munnen på hverandre).
    Humor og pludring skal det også være plass til, men det behøver da ikke være bare det!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tjukkeste Lørenskog.
    Fabrikkmontert dab dritt Mercedes 2016 modell. Skal se at jeg snart får en henvisning til finnsenderen, noe om at min 13 år gamle Mitsubishi virker fint, radio er radio, Elvis høres ut som Elvis, feilmontert antenne, ikke skannet på nytt, Norge er et vanskelig land etc. etc..
    dab.jpg
     
    • Haha
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Tilfeldigheter antagelig. Jeg kjørte der for 5 dager siden. Ingen problemer. Det er vel som med alt av radiomottak at det kan variere litt med værforholdene. Eller så er det fordi skjermen din er så støvete ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Enig. Ny og ukjent musikk, helst plassert i en kontekst. Der feiler NRK stort.
    Ut over nyhetssendinger bør de også ha andre kulturprogram og diskusjonsprogram (der man faktisk diskuterer ting og ikke bare snakker i munnen på hverandre).
    Humor og pludring skal det også være plass til, men det behøver da ikke være bare det!
    Jeg syntes NRK gjør det en smule bedre enn Radio Norge/P4/ Radio Rock... whatever. Med så mange kanaler som vi har nå så skal det godt gjøres å fylle sendetiden 100% med kvalitet. Det er vel også et lite sprik i befolkningen hva de ønsker å høre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes, og har vel sagt det flere ganger, at de kunne hatt færre kanaler og økt kbps pr kanal. De har ikke nok stoff til å fylle alle kanalene de har. Dermed blir det pludreradio. Jeg synes forøvrig at NRK er langt bedre enn de kommersielle kanalene, men det sier dessverre ikke så veldig mye. Men det er klart at det koster mye penger å produsere kvalitet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Jeg synes, og har vel sagt det flere ganger, at de kunne hatt færre kanaler og økt kbps pr kanal. De har ikke nok stoff til å fylle alle kanalene de har. Dermed blir det pludreradio. Jeg synes forøvrig at NRK er langt bedre enn de kommersielle kanalene, men det sier dessverre ikke så veldig mye. Men det er klart at det koster mye penger å produsere kvalitet.
    Der er vi nok helt enige. 13 NRK-kanaler er litt i overkant.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Tjukkeste Lørenskog.
    Fabrikkmontert dab dritt Mercedes 2016 modell. Skal se at jeg snart får en henvisning til finnsenderen, noe om at min 13 år gamle Mitsubishi virker fint, radio er radio, Elvis høres ut som Elvis, feilmontert antenne, ikke skannet på nytt, Norge er et vanskelig land etc. etc..
    Vis vedlegget 712653
    Jeg kjører også stadig vekk i kjukkeste Lørenskog med enten e-up med dab eller Kona med dab, og har aldri opplevd utfall fra radioen. Kun enkelte få meter i rælingstunellen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette er Fjellhamar (Luhr) området. Opplever tidt og ofte utfall her i Hanaborgveien.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Men det samme har tydeligvis ikke skjedd i Sverige?
    Jeg har hørt lite på svensk radio de siste 20 år, men har jo vært en del turer i Stockholm og Gøteborg med bil på den tiden.
    Det har ikke vært mye interessant å høre på hverken P3 eller P4. De to andre kanalene hører jeg ikke på.
    Derimot ble det jo hørt på Mix Megapol og Rix FM, som spilte mer musikk med variasjon enn P3 og P4.
    Men svensk P3 hadde sin storhetstid før og etter 1980 med musikkprogrammet Eldorado. Også pop programmene på 60 tallet var en helt annen verden enn Nrk.
    Så hva som er så bra med svenske program ? Plutselig....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Enig. Ny og ukjent musikk, helst plassert i en kontekst. Der feiler NRK stort.
    Ut over nyhetssendinger bør de også ha andre kulturprogram og diskusjonsprogram (der man faktisk diskuterer ting og ikke bare snakker i munnen på hverandre).
    Humor og pludring skal det også være plass til, men det behøver da ikke være bare det!
    Men hvor finner man disse folkene som skal jobbe i radio, og som skal være gjester, slik at det «blir interessant» ?...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tjukkeste Lørenskog.
    Fabrikkmontert dab dritt Mercedes 2016 modell. Skal se at jeg snart får en henvisning til finnsenderen, noe om at min 13 år gamle Mitsubishi virker fint, radio er radio, Elvis høres ut som Elvis, feilmontert antenne, ikke skannet på nytt, Norge er et vanskelig land etc. etc..
    Vis vedlegget 712653
    Akkurat som det var forskjell på FM bilradioer før i verden, så er det visst forskjell på Fm/DAB radioer i dag også.
    Og med antenne og antenneforsterker. Beste FM radioen jeg har testet var i en Mercedes SUV som vi hadde på min tidligere jobb.
    No signal er det som står på min DAB radio. Noe som skjer i parkeringskjelleren på Oslo City, og lengst inne i parkeringa på Ski Storsenter. Men aldri ellers.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette er Fjellhamar (Luhr) området. Opplever tidt og ofte utfall her i Hanaborgveien.
    En kamerat av meg bodde helt oppe i Heimdalsvei i mange år. Har kjørt til ham fra de fleste veier inn til Fjellhamar.
    Ingen problemer der eller andre steder jeg kjører.
    Som vanlig er min konklusjon at det ikke er noe i veien med DAB dekningen, men utstyr og bruk.
    Nå har jo Tyskland hatt DAB i mange år, og jeg regner med at det er Blaupunkt som leverer radio til Mercedes.
    Uten at jeg vet noe mer enn det.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det hender det kommer noe med journalistisk innhold og som går litt i dybden men da er deg gjerne noe NRK har kjøpt inn fra eksterne til å fylle opp på lør- og søndag ettermiddag og liknende. Ikke bra utvikling og en føler seg litt snytt for hva lisenspengen går til...
    Tror ikke Nrk kjøper inn program på radio. De bruker nok sine egne. Bård Ose har jo jobbet mange år i Nrk Bergen.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Litt historie:
    1. På 70-tallet og halveis opp på 80-tallet (til NRK begynte digitaliseringen) var direktesendt FM-radio den beste kilden vi hadde.
    2. Utover på 80-tallet fungerte FM glimrende i bil så sant du hadde en korrekt installert Becker Mexico (med to tunere). Alle andre hadde problemer med å velge riktig sender. Denne radioen ble levert som orginalutstyr i bl.a. BMW.
    3. Fra midten av 80-tallet begynte forfallet. Til å begynne med antagelig pga manglende kunnskap, etterhvert ganske sikkert med vilje for å kamuflere overgangen til DAB.

    Situasjonen i dag:
    1. Det er fortsatt store forskjeller på radioer. Men heldigvis er det flere enn en radiomodell som ordner rimelig ubrutt mottak de fleste steder.
    2. Lydkvaliteten er jevnt over elendig. Jeg orker ikke å høre på trafikkmeldinger engang.
    3. Merkelig nok finnes det to unntak: NRK Jazz og NRK klassisk! I min bil (BMW 5-serie G31 med B&W) låter disse 2 bedre enn strømming via blåtann fra mobiltelefon. Hvorfor?
    4. Jeg husker fortsatt hvor godt det var å komme til Sverige og motta ordentlig FM på tur/retur messe i Gøteborg.

    Mvh
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Litt historie:
    1. På 70-tallet og halveis opp på 80-tallet (til NRK begynte digitaliseringen) var direktesendt FM-radio den beste kilden vi hadde.
    2. Utover på 80-tallet fungerte FM glimrende i bil så sant du hadde en korrekt installert Becker Mexico (med to tunere). Alle andre hadde problemer med å velge riktig sender. Denne radioen ble levert som orginalutstyr i bl.a. BMW.
    3. Fra midten av 80-tallet begynte forfallet. Til å begynne med antagelig pga manglende kunnskap, etterhvert ganske sikkert med vilje for å kamuflere overgangen til DAB.

    Situasjonen i dag:
    1. Det er fortsatt store forskjeller på radioer. Men heldigvis er det flere enn en radiomodell som ordner rimelig ubrutt mottak de fleste steder.
    2. Lydkvaliteten er jevnt over elendig. Jeg orker ikke å høre på trafikkmeldinger engang.
    3. Merkelig nok finnes det to unntak: NRK Jazz og NRK klassisk! I min bil (BMW 5-serie G31 med B&W) låter disse 2 bedre enn strømming via blåtann fra mobiltelefon. Hvorfor?
    4. Jeg husker fortsatt hvor godt det var å komme til Sverige og motta ordentlig FM på tur/retur messe i Gøteborg.

    Mvh
    Forfallet som du kaller det er noe alle radiostasjoner i verden benytter seg av: musikk på digitale filer.
    I Radio Classic hvor jeg jobbet og i Radio 1 begynte vi å spille musikk fra harddisk 92 eller 93.
    En av jobbene mine var å rippe musikk fra CD til en database ved hjelp av et fransk produkt som jeg ikke husker navnet på.
    Har ikke peiling på hva slags bitrate. Ingen klagde den gang, hverken på Radio 1, Radio Classic, P4 eller NRK.
    Ved siden av brukte vi CD, en god del innkjøpt fra USA til bruk på radio.
    Dette var noe alle gjorde, også lokale radioer i Oslo og Norge. Etterhvert hele radioverden.
    Jeg har hatt DAB i bil siden 2002, og skjønte fort at dette var radioens fremtid.
    Etter mye og mange diskusjoner her og andre steder de siste 5 år, har jeg fremdeles ikke noe i mot lyd på DAB.

    Det er radio. De som sender radio i Norge og andre steder har som jobb å få fram radio midt i byen eller langt uti huttiheita.
    Med lyd som kan høres på en liten reiseradio, et stort anlegg, på nett og gjennom app på mobil.
    Det samme på lang, mellombølge og FM før i verden.
    Her i Norge har vi fått til det med DAB. Før hadde vi en riksdekkende kanal, Nrk P1. De fire andre kanalene var langt fra riksdekkende. Nå har Nrk 13 kanaler med 99.3% dekning, de kommersielle ca. 90 %.
    Nrk trafikk og været til sjøs, som bare er tale sender DAB+ med 32 kbps. Alle de andre Nrk kanalene sender med 80 kbps.
    Så kommer det an på kvalitet av de digitale filene, og om Nrk har forskjell på hvor mange bokser lyden går igjennom før den forlater Nrk. At det er færre bokser på de to kanalene du liker.
    Radio Metro har sendt på DAB siden 2012. I Askim har jeg flere ganger sammenlignet lyden mellom DAB og Fm.
    Det samme skjer hver gang. Ved bytte til FM faller lyden sammen og blir smalere.
    Ved bytte tilbake til DAB hopper lyden ut av høyttalerne. Stereo separasjonen på DAB er vesentlig bedre.
    Radio Metro på Fredrikstadbrua er nesten umulig å høre på. Skurr, og andre FM ulyder.
    På DAB, ingen problem. Metro sender med 96 kbps. Dessverre ingen service following som det er på Nrk.
    Alle de kommersielle sender på samme frekvens over hele landet. Nrk på samme frekvens innenfor hver av de 7 regionene.
    Hvis ingen hadde visst bitrate på DAB sendinger, så hadde ikke mange klaget på lyden.
    Når jeg kjører til Sverige står DAB på så lenge det er dekning. SR er ikke mye å høre på.
    P1+ er den jeg hører mest på.
    Direktesendt FM var bra på 70 tallet. Ikke i bil. LP var også bra til CD kom.
    Analog TV var utrolig dårlig, sammen med VHS.
    Men en del teknologiskifter senere så er all lyd og bilde digital.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Innføring av DAB og terminering av FM gjør sitt beste for å drepe den riktignok.
    Noe alle andre land har skjønt og tatt konsekvensen av. Myndigheter og lobbyistene for dab skjønner det nok også men nekter å innrømme feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Innføring av FM med terminering av AM og tilhørende kassering av gamle AM-radioer drepte ikke radio. Hvorfor skal DAB gjøre det? Det var langt dyrere å kjøpe en FM-radio den gangen en det er å kjøpe en DAB-radio i dag.
    Radio har endret seg, men det har lite med teknologien som brukes for å kringkaste innholdet å gjøre. Mange av oss synes ikke så mye om innholdsendringene, men det er en litt annen diskusjon.
    Jeg har i hvert fall oppdaget at etter at DAB kom har jeg ikke lenger behøvd å dra opp til min gamle mor for å rette på innstillingene på radioen hver gang hun kom bort i søkehjulet og det begynte å skurre. For ikke å snakke om at i leiligheten hennes var mottak på FM så svakt at selv når kanalene var riktig innstilt kunne lyden fade ut og inn avhengig av hvordan man bevegde seg i leiligheten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Omvendt her. Min gamle mor sluttet å høre på radio etter at fm ble skrudd av. 3-5 dab radioer har vært innom huset hennes i stedet for den udødelige sølvsuperen (RIP norsk teknologi og hifi historie). Alle dab radioene bare slutter å virke etter en periode. Blir dødt. Feil og mangler på de. (Pinell bl.a. ) Håpløst å reparere også.
    Et søkehjul klarer hun (og de fleste andre) å håndtere. 10 knapper som har forskjellig funksjon ble værre. Samt lcd display som blir uleselige for folk med dårlig syn.
    Den gamle bilen hennes har bare fm så det er dødt også selvsagt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    NRKs kamp for DAB har gjort kringkasterens radioavdeling om til en vernet arbeidsplass, der stadig flere "spesialprogram" når stadig færre lyttere. Morsomt, om det ikke var tragisk.

    Nettradio og streaming begraver dem, men det vil ta tid å innse at "han er död".

     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Innføring av DAB og terminering av FM gjør sitt beste for å drepe den riktignok.
    Noe alle andre land har skjønt og tatt konsekvensen av. Myndigheter og lobbyistene for dab skjønner det nok også men nekter å innrømme feil.
    Ingen tvil om at storkapitalen har presset på for å innføre DAB, og at myndighetene kanskje fikk vel store løfter fra bransjen.
    Men vanskelig å se at det har vært en fiasko, vi har fått bedre dekning, generelt sett bedre lydkvalitet og flere kanaler.
    FM nettet i norge var på sist beste middelmådig i forhold til nabolandene våre.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ingen tvil om at storkapitalen har presset på for å innføre DAB, og at myndighetene kanskje fikk vel store løfter fra bransjen.
    Men vanskelig å se at det har vært en fiasko, vi har fått bedre dekning, generelt sett bedre lydkvalitet og flere kanaler.
    FM nettet i norge var på sist beste middelmådig i forhold til nabolandene våre.
    Bedre lydkvalitet - den må du nesten utdype litt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ingen tvil om at storkapitalen har presset på for å innføre DAB, og at myndighetene kanskje fikk vel store løfter fra bransjen.
    Men vanskelig å se at det har vært en fiasko, vi har fått bedre dekning, generelt sett bedre lydkvalitet og flere kanaler.
    FM nettet i norge var på sist beste middelmådig i forhold til nabolandene våre.
    Helt enig i dette. Radio har sine problemer, men de er ikke relatert til DAB.
    Man kan nok diskutere det med lydkvalitet, men all skurringen som man husker fra FM-sendinger når man var ute på kjøretur er borte.

    Nettradio og streaming har sin plass, men for store deler av befolkningen erstatter det fremdeles ikke radioapparatet. Jeg bruker f.eks. nettradio for å høre på NRK program jeg ikke fikk med meg da de gikk live, men foretrekker fremdeles å høre dem på radioen. Min datter som absolutt hører til IT-generasjonen ser fremdeles Dagsrevyen live på TV, selv om hun kan se det når som helst på tv.nrk.no. Etc...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn