Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg skal snakke med lokalbefolkningen og høre med dem, hvis de også kan ha fabrikkmontert DAB. Det er ikke noe hokus pokus å monter DAB adapter i bilen, hvis en følger monteringsanvisnigen. Ellers så må en klage til engelsmennene som har konstruert disse ;) Bredbånd er en velsignelse før eikesdølingene!
    Har ikke vært i Eikesdalen, men Trollveggen ikke så langt unna, og ned Riksvei 70 rett før Gjøra bro, med fabrikkmontert DAB på 7 år gammel bil, uten problemer. Nederst i Trollveggen forsvant Radio Vinyl noen ganger, ingen problem med Nrk.
    Og ikke noen problemer fra Fredrikstad til Kristiansund over Dovre og Riksvei 70, og tilbake via Molde, Trollveggen og Romsdalen.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Har også hørt at Radio Vinyl. Retro og Country kanalen har fallt ut tidligere! Du må ta av før til Vistdal ( over visdalsheia) og til Åndalsnes for å komme opp i romsdalen og Trolltindene. Eller fra Molde til Sølsnes via ferge til åfarnes.
    Det har blitt bedre mellom Sunndalsøra og Molde. Også P1 i tunnelene er blitt oppgradert! I Sunndal sentrum har det alltid vært gode forhold for DAB. Vi har en Sender på Viklandet, ikke så langt fra trafostasjonen. Ser den fra vinduet 🙂
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har også hørt at Radio Vinyl. Retro og Country kanalen har fallt ut tidligere! Du må ta av før til Vistdal ( over visdalsheia) og til Åndalsnes for å komme opp i romsdalen og Trolltindene. Eller fra Molde til Sølsnes via ferge til åfarnes.
    Det har blitt bedre mellom Sunndalsøra og Molde. Også P1 i tunnelene er blitt oppgradert! I Sunndal sentrum har det alltid vært gode forhold for DAB. Vi har en Sender på Viklandet, ikke så langt fra trafostasjonen. Ser den fra vinduet 🙂
    De kommersielle kanalene har litt over 200 sendere fordelt over hele landet, alle kanaler på samme frekvens,
    og ofte med mer effekt enn Nrk, som har ca. 1000 sendere. Og som er delt i 7 regioner.
    På min tur i fjor sommer var det få ganger Radio Vinyl osv. forsvant.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fremdeles morsomt å se på innlegg fra de tre FM nisse gruppene på Facebook.
    Hvor noen koser seg med bilder av gamle radioer, mens andre uttaler seg om DAB uten å ha filla peiling på hva de snakker om. Men ikke uventet. Mens jeg koser meg med radio på DAB hver dag i bilen min. Med fantastisk STEREO, selv om noen hevder at NRK ikke sender STEREO. Ja,ja. Ca. 3 og et halvt år, eller nesten 1300 dager siden riksdekkende FM ble slått av.
    Som også sendte i STEREO i mange år parallelt med DAB.
    PS: Det klages over at små reiseradioer bare har en høyttaler. Noe som har vært vanlig siden 50 tallet.
    Ikke et ord om at disse reiseradioene også kan ta i mot FM. Som blir like mono som DAB.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så nå mye ut i den bøtta.. men DAB-skjiten eter batterier til frokost, lunsj og middag.... natt til forrige fredag va rdet uvær her i området, og ei høyspentlinje fikk feil, som gjorde at vi var strømløse mesteparten av dagen, selv om det var sonevis ut/innkobling.... Satte nye batterier i en liten radio... de vart ca 7 timer..... gamle TP'en gikk gjerne et par måneder på et batterisett.......
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvis øreklokkene spiser batterier ( som i dag koster ca. 1kr. pr. stk), så kan man jo bruke en smartelefon med en Power bank og Bluetooth øretelefoner.
    Ellers er det jo dumt at disse øreklokkene spiser batterier, ettersom nyere DAB-radioer langtfra bruker så mye strøm som før.
    Min 6-7 år gamle POP radio kan kobles til en Power Bank. Hvis strømmen skulle bli borte.
    Hvis jeg da vil høre på radio, kan jeg jo bruke min smarttelefon.
    Det finnes alltid en løsning.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    I Nordkapp har de mistet NRK totalt. Senderen virker ikke. Før kunne de ta inn nabosenderen om FM signalet ble borte. Med DAB er det ikke rekkevidde nok for det. Resultatet er at de er uten radio.

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I Nordkapp har de mistet NRK totalt. Senderen virker ikke. Før kunne de ta inn nabosenderen om FM signalet ble borte. Med DAB er det ikke rekkevidde nok for det. Resultatet er at de er uten radio.

    Ja når strømmen går, så er det et problem med både mobil, nødnett og DAB.
    Hadde det vært FM så hadde den gått på grunn av nordlyset som ikke har vært der på en stund på grunn av uværet.
    Denne meldingen kommer fra en som gjemmer seg bak en nettside som heter Radioplayer. Synnevåg tør ikke stå fram med eget navn. Det sier ganske mye.
    Ps: Selv FM virker ikke uten strøm.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I Nordkapp har de mistet NRK totalt. Senderen virker ikke. Før kunne de ta inn nabosenderen om FM signalet ble borte. Med DAB er det ikke rekkevidde nok for det. Resultatet er at de er uten radio.

    Det står jo en stor sender på Honnigsvågfjellet. Har jo vært på Nordkapp, ville vel tro at den dekker det meste...
    Ellers er det ikke mange som bor der...men ingen teknikk er uten feil. Hverken mobil, FM eller DAB.
    Men så klart: en stor sak. 😁
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dagens tur:Fredrikstad- Oslo-Drammen-Tønsberg-Horten-Moss-Fredrikstad. DAB hele veien. Uten problemer.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Dagens tur:Fredrikstad- Oslo-Drammen-Tønsberg-Horten-Moss-Fredrikstad. DAB hele veien. Uten problemer.
    Ikke imponerende det der. Er ingen høye fjell eller dype daler på den strekningen. Og det er nettopp det DAB teknisk sett er i stand til.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ikke imponerende det der. Er ingen høye fjell eller dype daler på den strekningen. Og det er nettopp det DAB teknisk sett er i stand til.
    Det vet jeg. Gikk like fint til Kristiansund over Dovre, en tur til Atlanterhavsveien, fint og flatt og fantastisk itsikt i solnedgang.
    Tilbake via Åndalsnes og Trollstigen.
    Men mange har klagd på E-18 fra Oslo og sørover. Gjennom alle tunnelene før Tønsberg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Eneste som imponerer (skremmer) meg er at noen orker å høre på Fisher Price lyd så lenge.
    Eneste som imponerer (skremmer) meg er at noen orker å høre på Fisher Price lyd så lenge.
    Fin lyd i mitt Fosgate Rockford anlegg med 7 høyttaler og nok watt. Men er jo ikke alene i bilen, så det blir fin bakgrunnsmusikk, og så er det jo sånn at jeg har hørt denne gode lyden i 7 år, uten å ha tatt skade av det, og det har vel neppe du...så da har du jo god bakgrunn til å uttale deg.
    Men jeg leker ikke nummerleken.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Jeg kom over Kjetil Bjørnstads betraktninger om DAB i hans siste bok, "Det Siste Tiåret". Dette er god lesning, og det gjelder alle bøkene i serien "Verden som var min".
     

    Vedlegg

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    "Hvordan i alle dager kunne dere stemme for DAB?" -- pleier jeg spørre politikere som er i partier som gikk inn for disse. FrP er vel eneste som helt går fri. MDG "ville ikke bli ansett å være mot ny teknologi", så de stemte for utfasing av FM.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis øreklokkene spiser batterier ( som i dag koster ca. 1kr. pr. stk), så kan man jo bruke en smartelefon med en Power bank og Bluetooth øretelefoner.
    En ting er i hvert fall helt sikkert. Du har ikke brukt mye motorsag
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Hardingfele: Fr.p satt i regjeringen som fremmet stengingsforslaget for Stortinget.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    In March 2021, RTÉ announced that it is to cease transmission of its radio services on the Digital Audio Broadcast (DAB) network on 31 March 2021[2]. A report commissioned by the broadcaster found that just 0.5% of adults in Ireland listen to radio via DAB while 77% of adults in Ireland listen on FM. [2]
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Hardingfele: Fr.p satt i regjeringen som fremmet stengingsforslaget for Stortinget.
    Joda, men partiet var faktisk mot. Og solgte seg dyrt. Før de gikk inn i regjering:


    Og i regjering - rett skal være rett:

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg kom over Kjetil Bjørnstads betraktninger om DAB i hans siste bok, "Det Siste Tiåret". Dette er god lesning, og det gjelder alle bøkene i serien "Verden som var min".
    Nå er det mange år siden jeg snakket med Ketil Bjørnstad, og ikke har jeg lest noen av bøkene hans.
    Men er veldig glad i Berget det blå og Sommernatt på fjorden.
    Aner vel litt sarkasme i det han skriver her, fordi DAB fungerer jo. Hver dag over hele Norge, og har gjort det i mange år.
    Og mens jeg hører på DAB hver dag, så kan jo ordets makt fortrylle mange....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jepp, no' ulyd får man (når det ikke dropper ut) - hver dag over hele Norge. Og har gjort det i mange år. 🤣
    Men det dropper ikke ut, hvis du har riktig utstyr....og ettersom årene går, så blir FM bedre og bedre i hukommelsen....
    Men det viktigste er radio...hvor DAB er det beste alternativet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    NRK-enkanalslyttere som kun surfer CentralViken er diskvalifisert fra å mene noe som DABst....

    Dekning og lyd er sykt dårlig samme Fn....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRK-enkanalslyttere som kun surfer CentralViken er diskvalifisert fra å mene noe som DABst....

    Dekning og lyd er sykt dårlig samme Fn....
    Ja, jeg bor utenfor Fredrikstad, men de siste syv år og 190.000 km har jeg vært mange steder i Norge.
    Drevsjø, Valdres, Flåm, Kristiansund, Grimstad for å nevne noen steder.
    Og som jeg har sagt ørten ganger: Det eneste stedet uten DAB dekning i 2015 var på toppen av Aurlandsfjellet.
    Hverken mobil, FM eller DAB.
    Og Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes. Midt på Stadthavet var det stille. En liten plass ved Nordkapp bare Nrk kanaler.
    Ellers ingen problem langs kysten med Nrk og P4. Dette var i 2016.
    Rett før Gjøra bru på riksvei 70, omringet av åser på ca. 1000 meter....alle kanaler.
    Min antenne er typen pisk, som er den beste for DAB mottak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn