Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Vi tar det i stor skrift, slik at classic kanskje forstår at det ikke handler om hans mottak i bilen.

    Jeg skal gi et par eksempler på oligarki i Norge. Stengingen av riksdekkende FM radio er et, som ble utført mot folks vilje. Meningsmålinger viste at mellom 60 – 66 % var imot, men dette ble ignorert og nettet stengt. Vinnerne av bestemmelsen ble DAB aktørene Nent (P4) og Bauer Media, som sikret seg monopol på reklamefinansiert riksradio frem til 2032, mens vi andre mot egen vilje ble tvunget til å betale rundt 23 milliarder skattekroner for å bygge ut DAB nettet.

    www.dagbladet.no/kultur/politikerne-horer-ikke-pa-folk/71901273?
    Løgner blir ikke sannere i stor skrift. Det har ikke gått med en eneste skattekrone til å bygge ut DAB nettet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    I det regnestykket er det lagt inn at biler nye biler i Norge må ha DAB-radio, noe man ikke har i andre land og at det øker bilprisen i Norge med 4000 kr. Det stemmer jo ikke da EU har bestemt at alle biler som selges innenfor EU-området skal ha mottaksutstyr for digital radio. Det kan jo for såvidt være noe annet enn DAB, men det ville være rart.
    Noen nevnte at en selger hos Škoda hadde sagt at grunnen til at den nye modellen ikke kunne leveres før til høsten var at de ikke ville prioritere biler til Norge fordi de måtte ha DAB-radio. Det er jo bare tull, da Škoda leverer DAB som standard på sine modeller.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det må vel fortsatt betales? Uansett hvordan man vrir å vender på det og hvem som har bestemt det, så bakes det inn i bilprisen. Fordelen er selvsagt at endel nordmenn kan bruke det, i motsetning til mange europeere som må betale for funksjonaliteten uten at det er bygd ut særlig digitalradio
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tror alle har fått med seg at du har dekning i din bil der du kjører nå
    Og at jeg ikke er den eneste...som er her inne...folk flest har også dekning...
    Et mindretall har problemer...og noen av dem er på nett og klager...eller bare er generelt i mot DAB..
    Hvorfor ? Man skal jo ha en hobby....
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Du er den eneste som gjentar det ti ganger for dagen, så det har vi fått med oss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det må vel fortsatt betales? Uansett hvordan man vrir å vender på det og hvem som har bestemt det, så bakes det inn i bilprisen. Fordelen er selvsagt at endel nordmenn kan bruke det, i motsetning til mange europeere som må betale for funksjonaliteten uten at det er bygd ut særlig digitalradio
    Da jeg kjøpte min bil for 6 år siden var ikke det noe tema. Nye biler leveres med DAB over hele Europa, og har blitt det mange år.
    Mange biler leveres i flere utgaver, det går ikke på infotainmentsystemet i bilen.
    Automat, firehjulstrekk, og en haug ned andre ting kommer i tillegg. En DAB radio som allerede er en del av bilen er det neppe noen som forlanger en spesiell pris for. De 5 siste årene har min bror og hans kone leaset 3 nye biler i Stockholm. Alle med DAB.
    Da biler kom levert med innebygget FM og CD spiller så var aldri det noe problem. Navigasjon kostet ekstra.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, nå forteller jo blant annet Toyota at de betaler 3000 kroner ekstra for å spesifisere sine biler med DAB. Men det preller vel nok også av som vann på gåsa. Du er ganske resistent mot input.

    Men, det er sikkert en liten pris for noen å betale for å høre cotton eye joe på 14 forskjellige kanaler med dårlig lydkvalitet :mad:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det må vel fortsatt betales? Uansett hvordan man vrir å vender på det og hvem som har bestemt det, så bakes det inn i bilprisen. Fordelen er selvsagt at endel nordmenn kan bruke det, i motsetning til mange europeere som må betale for funksjonaliteten uten at det er bygd ut særlig digitalradio
    Jeg tviler på at en bilradio med DAB koster mye mer enn en bilradio med FM, så det er nok riktig at en radio i bilen øker bilprisen noe, men det gjelder jo uansett om det er DAB, FM eller en kombinert FM/DAB-radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det mest morsomme med mange innlegg her, eller på div. andre Facebookgrupper er det ensidige gnålet om at DAB ikke funker fordi det er et dårlig system, og det er skandale og skandale, og at folk ikke har dekning, men aldri hvor de ikke har dekning.
    Og allikevel har gutta i Husarrest hatt nok en flott sending på Vinyl, og NRK P1+ avviklet sin 24 timers sending med 70 tallet på fredag/lørdag med x-antall kommentarer lest på lufta og på Facebook. Og på onsdager en gammel traver fra P1 med nytt navn, Radiokontakten hvor folk ringer inn og er på jakt etter oppskrifter, bøker, bruksanvisninger og alt mulig rart. Og folk ringer inn. Og folk er med på konkurransene til P4 som de har vært de siste 20 åra...
    Det forteller meg at folk flest hører på radio, og en god del av dem via DAB.
    Og det er de samme som var mot DAB for 5 år siden som jevnlig forsøker å fortelle folk at de blir lurt, ved innlegg på Facebook for sine
    disipler...mens han bonden som var fornøyd med DAB i Nationen ble mobbet i de samme Facebookgruppene, og ble beskyldt,
    selvsagt, for å være betalt.
    Sannheten er jo som vanlig, de vet jo overhodet ikke hva de snakker om, fordi de ikke har brukt DAB.
    Det skulle ta seg ut. Men kritisere det kan de. Heia Ola Dunk og FM nissene.
    Et problem er befolkning vs. område dekning. Det har Sverige hatt i mange år. Befolkning før område.
    Må være fint å være medlem av en gruppe som kritiserer noe de ikke har peiling på.
    Og som mafiaen står bak. Sikkert de samme som styrer elektrisitetsforsyningen vår.

    Jeg er æresmedlem i min egen lille gruppe, som har peiling på mange ting. En av dem er hvordan DAB virker i min bil.
    Og i min brors bil. Uten problemer. Det holder for meg. Etter 30 år med FM og 18 år med DAB. De gangene jeg har kjørt gjennom Sverige blir det for det meste minnepinne, ettersom SR har blitt utrolig kjedelig.

    Ps: regner jo med at noen bidragsytere her inne er medlem i gruppa hos FM nissen himself.

    PPS: Prøv før dere kritiserer. Og sjekk at dere vet hva dere holder på med.

    Når jeg skrur på radioen min, samme hvilken det er, så forventer jeg et signal. Det får jeg. Overalt jeg har vært.
    Har jeg vært overalt ? Nei, men mange andre som gidder å diskutere på diverse steder har vært mange flere steder enn meg, uten
    store problemer.
    Er DAB feilfritt ? Nei, det tror jeg ikke, men det funker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Dekningen, eller problemer med å få inn gode signaler uten pisk på taket er bare ett av flere ankepunkter med DAB, men du går uansett bare på repeat så det er meningsløst å diskutere.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, nå forteller jo blant annet Toyota at de betaler 3000 kroner ekstra for å spesifisere sine biler med DAB. Men det preller vel nok også av som vann på gåsa. Du er ganske resistent mot input.

    Men, det er sikkert en liten pris for noen å betale for å høre cotton eye joe på 14 forskjellige kanaler med dårlig lydkvalitet :mad:
    Så når du betaler 300-400-500 tusen for en bil, så er det en deal breaker. ?

    Har ennå tilgode å høre Cotton Eyed Joe på radio de siste 10-15 år...en slik uttalelse sier jo mest om deg...
    H
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, hvis du klarer å lese innlegget i kontekst med innleggene rett før vil det kanskje bli klarere
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Jo - i aller høyeste grad.. det er bare du som på din egen selvopphøyde hest har bestemt deg for at det ikke er slik, og at vi mange som opplever det vi gjør ikke gjør det....
    Da må utstyr sjekkes. Og bruk. Og oppdatering av sendelista. Før man konkluderer. Og hvor det ikke er dekning.
    Så, hvor er det ikke dekning?
    Enkelte strekninger i Degernes linnekleppen har ikke jeg dekning. Detter ut pokker meg enkelte steder i Halden by også. Har hatt 2 Toyotaer og har en Subaru nå og der var det fabrikmontert dab radio. Anntene på taket på alle bilene. Jeg liker ikke dab lyden og jeg hører mye på Radio fra Sverige som i mine ører er bedre.
    Den som sier at dab har god lyd bør få sjekket ørene sine.

    Kan i enkelte tilfeller høre på dab på sami radio.;D

    Roar
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jo - i aller høyeste grad.. det er bare du som på din egen selvopphøyde hest har bestemt deg for at det ikke er slik, og at vi mange som opplever det vi gjør ikke gjør det....
    Da må utstyr sjekkes. Og bruk. Og oppdatering av sendelista. Før man konkluderer. Og hvor det ikke er dekning.
    Så, hvor er det ikke dekning?
    Enkelte strekninger i Degernes linnekleppen har ikke jeg dekning. Detter ut pokker meg enkelte steder i Halden by også. Har hatt 2 Toyotaer og har en Subaru nå og der var det fabrikmontert dab radio. Anntene på taket på alle bilene. Jeg liker ikke dab lyden og jeg hører mye på Radio fra Sverige som i mine ører er bedre.
    Den som sier at dab har god lyd bør få sjekket ørene sine.

    Kan i enkelte tilfeller høre på dab på sami radio.;D

    Roar
    Er ikke så ofte i Halden, men i fjor tok vi en tur til Töcksfors via Halden. På veien tilbake kjørte vi ned til Strømfoss for å se på båten som lå der, og slusene. Så kjørte vi til Rakkestad, via Degernes. Har også bodd i Rakkestad i 18 måneder og kjørt til og fra Halden via indre veien, dvs forbi Degernes. Ellers er vi ofte i Mysen, Hærland og Askim. Ofte nå vi har vært i Askim kjører vi indre veien til Sarpsborg via Meieribyen. Fasit: Ingen problemer.
    Som det var i «gamle dager». Det er forskjell på bilradioer og bilmerker.
    Før i verden testet man bilradioer og også antenner. Det ble det slutt på da bilprodusentene leverte biler med innebygget radio.
    Har sittet på med kjørt en del forskjellige biler med bare FM radioer. Og kjørt samme strekninger. Fra Nesodden til jobb på Ryen. Osv.
    Toyota, VW, Mercedes for å nevne noen. Helt klart best bilradio i Mercedes. Sannsynligvis lagd av Blaupunkt.
    Og det ser også ut som Mitsubishi har vært flinke eller heldige med sine bilradioer og antenner, og antenneforsterkere.
    Så dessverre er det utstyret det kommer an på. Alle moderne biler kan oppdateres. Så spør neste gang bilen er på service om radio/navigasjon kan oppdateres.

    Men først: oppdater kanal lista på radioen. Jeg gjør det hver uke. To trykk på en knapp, og så er man oppdatert.
    Det gjelder også FM. Min iPhone, iPad, Flatskjerm, osv. blir også oppdatert.

    Mine ører og mine preferanser er tydeligvis annerledes enn andres.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Classic46: JA, helt riktig, du er helt spesiell, det skjønner vi :)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Jo - i aller høyeste grad.. det er bare du som på din egen selvopphøyde hest har bestemt deg for at det ikke er slik, og at vi mange som opplever det vi gjør ikke gjør det....
    Da må utstyr sjekkes. Og bruk. Og oppdatering av sendelista. Før man konkluderer. Og hvor det ikke er dekning.
    Så, hvor er det ikke dekning?
    Enkelte strekninger i Degernes linnekleppen har ikke jeg dekning. Detter ut pokker meg enkelte steder i Halden by også. Har hatt 2 Toyotaer og har en Subaru nå og der var det fabrikmontert dab radio. Anntene på taket på alle bilene. Jeg liker ikke dab lyden og jeg hører mye på Radio fra Sverige som i mine ører er bedre.
    Den som sier at dab har god lyd bør få sjekket ørene sine.

    Kan i enkelte tilfeller høre på dab på sami radio.;D

    Roar
    Er ikke så ofte i Halden, men i fjor tok vi en tur til Töcksfors via Halden. På veien tilbake kjørte vi ned til Strømfoss for å se på båten som lå der, og slusene. Så kjørte vi til Rakkestad, via Degernes. Har også bodd i Rakkestad i 18 måneder og kjørt til og fra Halden via indre veien, dvs forbi Degernes. Ellers er vi ofte i Mysen, Hærland og Askim. Ofte nå vi har vært i Askim kjører vi indre veien til Sarpsborg via Meieribyen. Fasit: Ingen problemer.
    Som det var i «gamle dager». Det er forskjell på bilradioer og bilmerker.
    Før i verden testet man bilradioer og også antenner. Det ble det slutt på da bilprodusentene leverte biler med innebygget radio.
    Har sittet på med kjørt en del forskjellige biler med bare FM radioer. Og kjørt samme strekninger. Fra Nesodden til jobb på Ryen. Osv.
    Toyota, VW, Mercedes for å nevne noen. Helt klart best bilradio i Mercedes. Sannsynligvis lagd av Blaupunkt.
    Og det ser også ut som Mitsubishi har vært flinke eller heldige med sine bilradioer og antenner, og antenneforsterkere.
    Så dessverre er det utstyret det kommer an på. Alle moderne biler kan oppdateres. Så spør neste gang bilen er på service om radio/navigasjon kan oppdateres.

    Men først: oppdater kanal lista på radioen. Jeg gjør det hver uke. To trykk på en knapp, og så er man oppdatert.
    Det gjelder også FM. Min iPhone, iPad, Flatskjerm, osv. blir også oppdatert.

    Mine ører og mine preferanser er tydeligvis annerledes enn andres.
    Kommer ann på kvaliteten på radion. Ja da er dab dårlige greier kan høre på fm hele veien. Bare og kjøre inn til motjern mitt i mellom Rakkestad og strømfoss. Fm går inn så det skriker men dab detter ut. Hytta har strøm og fm er bra men dab detter ut. Enkelte steder i Halden så detter dab ut. I mine øyne er dab bare dritt.

    Roar
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har nok alltid vært noe for meg selv på mange måter....og har ikke noe problem med det.
    Derimot - at ikke alle andre er som deg, gir du inntrykk av å ha noe større problemer med;)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kommer ann på kvaliteten på radion. Ja da er dab dårlige greier kan høre på fm hele veien. Bare og kjøre inn til motjern mitt i mellom Rakkestad og strømfoss. Fm går inn så det skriker men dab detter ut. Hytta har strøm og fm er bra men dab detter ut. Enkelte steder i Halden så detter dab ut. I mine øyne er dab bare dritt.

    Roar

    Ok. Da er vi uenige. Rakkestadveien går forbi Motjernet, men jeg ikke hatt noen grunn til å kjøre dit.
    Men da jeg for noen år siden kjørte fra Rakkestad til Halden og tilbake, som sagt før, ingen problemer.
    Av en eller annen grunn hører jeg selvsagt ikke på FM når jeg har DAB.
    Kanskje jeg skal ta meg en søndagstur til Motjern.

    Det står tre sendere på Høyås, NRK, Riks og lokal DAB. Bedre kjent som Høyåsmasta. Kan sees ganske godt i terrenget. Ettersom den uten problemer når til Rakkestad osv. så tror jeg nok den rekker til Motjernet også.
     
    Sist redigert:

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Kommer ann på kvaliteten på radion. Ja da er dab dårlige greier kan høre på fm hele veien. Bare og kjøre inn til motjern mitt i mellom Rakkestad og strømfoss. Fm går inn så det skriker men dab detter ut. Hytta har strøm og fm er bra men dab detter ut. Enkelte steder i Halden så detter dab ut. I mine øyne er dab bare dritt.

    Roar

    Ok. Da er vi uenige. Rakkestadveien går forbi Motjernet, men jeg ikke hatt noen grunn til å kjøre dit.
    Men da jeg for noen år siden kjørte fra Rakkestad til Halden og tilbake, som sagt før, ingen problemer.
    Av en eller annen grunn hører jeg selvsagt ikke på FM når jeg har DAB.
    Kanskje jeg skal ta meg en søndagstur til Motjern.

    Det står tre sendere på Høyås, NRK, Riks og lokal DAB. Bedre kjent som Høyåsmasta. Kan sees ganske godt i terrenget. Ettersom den uten problemer når til Rakkestad osv. så tror jeg nok den rekker til Motjernet også.
    Jo den rekker til motjern men detter ut mye og det gjorde ikke fm og sendingene fra Sverige er mye bedre og lyden er i en annen klasse enn dab. Bruker en fm sender som er koblet til stereon som sender på fm nettet og den er det god lyd i.

    Roar
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kommer ann på kvaliteten på radion. Ja da er dab dårlige greier kan høre på fm hele veien. Bare og kjøre inn til motjern mitt i mellom Rakkestad og strømfoss. Fm går inn så det skriker men dab detter ut. Hytta har strøm og fm er bra men dab detter ut. Enkelte steder i Halden så detter dab ut. I mine øyne er dab bare dritt.

    Roar

    Ok. Da er vi uenige. Rakkestadveien går forbi Motjernet, men jeg ikke hatt noen grunn til å kjøre dit.
    Men da jeg for noen år siden kjørte fra Rakkestad til Halden og tilbake, som sagt før, ingen problemer.
    Av en eller annen grunn hører jeg selvsagt ikke på FM når jeg har DAB.
    Kanskje jeg skal ta meg en søndagstur til Motjern.

    Det står tre sendere på Høyås, NRK, Riks og lokal DAB. Bedre kjent som Høyåsmasta. Kan sees ganske godt i terrenget. Ettersom den uten problemer når til Rakkestad osv. så tror jeg nok den rekker til Motjernet også.
    Jo den rekker til motjern men detter ut mye og det gjorde ikke fm og sendingene fra Sverige er mye bedre og lyden er i en annen klasse enn dab. Bruker en fm sender som er koblet til stereon som sender på fm nettet og den er det god lyd i.

    Roar
    Ok. Hvis den detter ut er det et antenneproblem. Kjør et nytt kanalsøk.
    Har du en DAB reiseradio, så er det jo også FM på den. Er det antenne på den radioen ?
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Nordland
    Tomgangssnakk har det jo vært noen år på diverse radiokanaler. Det er jo derfor man har flere programledere på diverse morgensendinger.
    Så hva skal man snakke om på en morgensending f.eks. Det blir jo vær og vind og trafikk. Og andre ting man sakser fra NTB og aviser.
    Det hadde nok vært bedre hvis musikken hadde vært mere variert....
    Men de fleste «programledere» er jo unge, selv om radio Vinyl har en del eldre...men mange av de ( unntaket er jo Finn og Yan) kommer jo fra TV...selv på Metro er det mye tomprat...
    Og DAB er fint på musikk, men forskjellig fra det FM en gang var...
    God DABjul.
    DAB?
    Vi har ikke en eneste DAB-radio i eie, verken hjemme eller i bilene, og det er ingen bråhast med heller! Gårsdagens teknologi :p.. En snerten bilholder, og vipps, all verdens radiokanaler og Spotify. Jepp, i know, må ha dekning ;)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Classic46 dette går ikke lengere du må få deg en dame :)
    Jeg er en gift pensjonist.
    Dette er jo noe som skjer i Norge, Sverige, Danmark osv.
    Folk kjøper nye biler, som leveres med DAB, FM, Navigasjon og mulighet for å speile telefon , Android og IOS.
    Og sikkert mye mer.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Classic46 dette går ikke lengere du må få deg en dame :)
    Jeg er en gift pensjonist.
    Dette er jo noe som skjer i Norge, Sverige, Danmark osv.
    Folk kjøper nye biler, som leveres med DAB, FM, Navigasjon og mulighet for å speile telefon , Android og IOS.
    Og sikkert mye mer.
    Du må få med deg kona di og kjøre hele norge rundt i alle kriker og kroker og dokumentere hvor godt DAB er :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Classic46 dette går ikke lengere du må få deg en dame :)
    Jeg er en gift pensjonist.
    Dette er jo noe som skjer i Norge, Sverige, Danmark osv.
    Folk kjøper nye biler, som leveres med DAB, FM, Navigasjon og mulighet for å speile telefon , Android og IOS.
    Og sikkert mye mer.
    Du må få med deg kona di og kjøre hele norge rundt i alle kriker og kroker og dokumentere hvor godt DAB er :)
    Har vært på nok steder hvor folk klager, og jeg har dekning til å forstå at det ikke er dekningen det er noe galt med, men utstyr og noen ganger bruk.
    Lørdag var jeg en tur i min hjemby Drammen, som fungerte utmerket med utvidelsen av Viken Øst. På hjemveien en tur langs Drammensfjorden, og en liten svipptur ned til Holmsbu.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Minner meg litt om vaksinemotstandere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har endelig fått meg en bil med integrert DAB. 2016modell Mercedes. Signal ramler jo ut her og der men så er det ikke en gammel Mitsubishi heller da. Lever greit med det da det kun har vært korte utfall for min del.
    Et uttall av ufattelig dårlige kanaler man må tråle gjennom for å finne noe av verdi.
    Så til lyden. Er nok ikke verdens beste popanlegg i bilen men det som er litt spesielt er at dersom det skal være mulig å lytte til noe musikk som sendes gjennom eteren må jeg ratte ganske kraftig på tonekontroller.
    Bruker jeg mobil og god kvalitets lydfiler så må tonekontrollene justeres igjen til "normalen" og det låter veldig mye bedre.
    Nei Elvis høres ikke ut som Elvis. Å høre på nyheter og andre debattprogram er helt fint. Helt på høyde med FM.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har endelig fått meg en bil med integrert DAB. 2016modell Mercedes. Signal ramler jo ut her og der men så er det ikke en gammel Mitsubishi heller da. Lever greit med det da det kun har vært korte utfall for min del.
    Et uttall av ufattelig dårlige kanaler man må tråle gjennom for å finne noe av verdi.
    Så til lyden. Er nok ikke verdens beste popanlegg i bilen men det som er litt spesielt er at dersom det skal være mulig å lytte til noe musikk som sendes gjennom eteren må jeg ratte ganske kraftig på tonekontroller.
    Bruker jeg mobil og god kvalitets lydfiler så må tonekontrollene justeres igjen til "normalen" og det låter veldig mye bedre.
    Nei Elvis høres ikke ut som Elvis. Å høre på nyheter og andre debattprogram er helt fint. Helt på høyde med FM.
    Ettersom du bor på Lørenskog, så kan du jo sammenligne Metro på FM og DAB.
    I min gamle Mitsubishi så har jeg ganske mange måter å behandle lyden på, både DTS og Dolby, men holder meg unna disse.
    Så har vi jo alle forskjellige preferanser, og når man slår av loudness, og plutselig får diskant på lyden, så er jo det en uvant overgang fra FM til DAB. Pluss den "varme" lyden som også blir borte. Og Elvis høres fremdeles ut som Elvis. Hadde han ikke gjort det, så hadde jeg også klaget.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror du glemmer at du er på et HiFi forum, og at de fleste er over snittet opptatt av lyd. De fleste av oss har også en klar formening om lyd, og hvordan den skal være.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror du glemmer at du er på et HiFi forum, og at de fleste er over snittet opptatt av lyd. De fleste av oss har også en klar formening om lyd, og hvordan den skal være.
    Og det skal ikke bare være lyd, slik formålet ser ut til å være med DAB, det skal være GOD lyd. Da kan du glemme DAB....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Minner meg litt om vaksinemotstandere.
    Så da mener du du tydeligvis at å være motstander av en vaksine er sammenlignbart med å være motstander av DAB. Da er du isåfall like mye DEL av den gale verdenen du heviser til !!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Minner meg litt om vaksinemotstandere.
    Så da mener du du tydeligvis at å være motstander av en vaksine er sammenlignbart med å være motstander av DAB. Da er du isåfall like mye DEL av den gale verdenen du heviser til !!
    Da burde du ta en titt på denne gruppen på Facebook.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Minner meg litt om vaksinemotstandere.
    Så da mener du du tydeligvis at å være motstander av en vaksine er sammenlignbart med å være motstander av DAB. Da er du isåfall like mye DEL av den gale verdenen du heviser til !!
    Da burde du ta en titt på denne gruppen på Facebook.
    Facebook - det er en av flere plattformer jeg ikke er på - og jeg lever veldig godt uten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn