Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde også samme problemer i Subaru med ettermontert DAB som i Tesla med standardmontert, men det virker som om dekningen/mottaksforholdene har blitt bedre på mine kanter i løpet av det siste halvåret. Det gjelder begge biler.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Dab er kommet for å bli,ferdig med det.For meg er det fine greier.Funker knall i bilen.Helt topp.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare det at uansett er BAD yesterdays news uten fremtid. I Norge er det mulig man holder liket varmt av prestisjeårsaker men vi får se hvem som skal betale for drift og vedlikehold av den suke pasienten. Myndighetene ba oss jo å kaste FM apparatene over natten, de tør nok ikke ta den med disse fantastiske BAD- etter et par års drift. Mulig de kommer til å flikke litt her og der i stillhet for å bote på de verste problemene men likbilen holder motoren i gang.

    Anyway, slik ser fremtiden ut allerede nå, sammenlign med BAD kartan, hvem blit de nedte til å stenge BAD. Kranene....


    DF8DF4CB-4E0F-4A43-A1D6-590D72A53C62.jpg

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er bare det at uansett er BAD yesterdays news uten fremtid. I Norge er det mulig man holder liket varmt av prestisjeårsaker men vi får se hvem som skal betale for drift og vedlikehold av den suke pasienten. Myndighetene ba oss jo å kaste FM apparatene over natten, de tør nok ikke ta den med disse fantastiske BAD- etter et par års drift. Mulig de kommer til å flikke litt her og der i stillhet for å bote på de verste problemene men likbilen holder motoren i gang.

    Anyway, slik ser fremtiden ut allerede nå, sammenlign med BAD kartan, hvem blit de nedte til å stenge BAD. Kranene....

    Mobiltelefoni har ikke noe med radio å gjøre. Selv om det er fullt mulig å høre på radio via mobil. Langt fra trafikksikkert i bil...
    Men ikke alle bryr seg med det. DAB fungerer utmerket for de som får det til.
    Men ikke for deg. Sånn er det bare. Men si gjerne ifra når du før det til.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette er tøvprat, '46.

    Jeg hører på mobilradio hver gang jeg kjører bil, inkludert den der vi har dab adapter. Overføring med blåtann i den ene bilen og analogt kabel i den andre (jeg drar ut pluggen fra dab-adapteren og setter den i telefonen. Mye bedre lyd enn DAB og mye enklere å bytte kanaler. Dab har jeg overhode ikke bruk for.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kjører motorsykkel og har integrert kommunikasjonsløsning i hjelm(på øret). Kjører vi sammen en gjeng så prater vi med hverandre men ellers liker jeg å høre på radio. Dette er håpløst nå. Tips om gode kommunikasjonsløsninger for motorsykkel med DAB+ ??

    https://www.smp.no/nyheter/2020/01/08/DAB-sendere-ute-av-drift-20782660.ece

    Motorsykkel har jeg ikke peiling på, men hør med bilradiospesialisten. De vet nok litt mer enn bare lyd i bil.
    Hva med de som selger motorsykler og hjelmer ?


    Fine kommentarer :)
    Apropos kommentarene: Mange av de samme som går igjen, og det er jo helt klart at et lynnedslag ikke ville finne på å slå ned in en FM
    sender eller en analog TV sender. Aldri. LOL.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjører motorsykkel og har integrert kommunikasjonsløsning i hjelm(på øret). Kjører vi sammen en gjeng så prater vi med hverandre men ellers liker jeg å høre på radio. Dette er håpløst nå. Tips om gode kommunikasjonsløsninger for motorsykkel med DAB+ ??
    Til HD Touring fungerer Dension DAB-adapter bra. Kobles til headunit som en "MP3-enhet".

    IMG_0164.jpg


    Bluetooth overføring til SENA 20S EVU headset (HD-versjon).
    Mottak m/DAB-tilpasset pisk er meget bra. Lydkvaliteten er som for DAB generelt, men greit nok på MC;).

    Om det finnes DAB-adaptere/mottakere som kan kommunisere med f.eks SENA (som selvfølgelig har integrert FM) via BT er jeg usikker på.

    EDIT: Det bør være mulig å kjøre f.eks et Tiny DAB-adapter inn på AUX inngangen på Sena.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    438
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kjører motorsykkel og har integrert kommunikasjonsløsning i hjelm(på øret). Kjører vi sammen en gjeng så prater vi med hverandre men ellers liker jeg å høre på radio. Dette er håpløst nå. Tips om gode kommunikasjonsløsninger for motorsykkel med DAB+ ??

    https://www.smp.no/nyheter/2020/01/08/DAB-sendere-ute-av-drift-20782660.ece

    Fine kommentarer :)
    Hei,
    En sånn dab til fm sak til å sette i sigarett-tenneren i bilen kunne funka. Må bare gjøre den litt vanntett først!
    12v opp til tankveska eller topp boksen (om man har slikt) kunne virka.


    --
    Martin
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Apropos DAB og dårlig dekning. Dette bildet ble tatt i kveld, mens bilen stod stille, sted: 1658 Torp
    Så fort jeg begynte å kjøre, så kom og gikk signalet så klart.
    Hvor denne DAB senderen står vet jeg ikke, men et sted i det som het Hedmark. Gjøvik ? Hamar ?
    Nå kjent som Innlandet.
    CEEEDFEF-F6A5-49B3-9C76-BCFCC9E5E9AB.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde også samme problemer i Subaru med ettermontert DAB som i Tesla med standardmontert, men det virker som om dekningen/mottaksforholdene har blitt bedre på mine kanter i løpet av det siste halvåret. Det gjelder begge biler.
    Her jeg bor og jobber har det entydig blitt dårligere dekning det siste året, både på NRK-kanalene (gått fra akseptabelt til elendig) og de kommersielle (fra elendig til svart hav). Aner ikke årsaken.

    Dekningskartet tror jeg er farget av ønsket om at DAB skal framstå som en suksess.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Her jeg bor og jobber har det entydig blitt dårligere dekning det siste året, både på NRK-kanalene (gått fra akseptabelt til elendig) og de kommersielle (fra elendig til svart hav). Aner ikke årsaken.

    Dekningskartet tror jeg er farget av ønsket om at DAB skal framstå som en suksess.
    Da tenker jeg at en epost til Norkring er tingen: norkring@telenor.com

    Litt pussig at alle andre der du bor og jobber tilsynelatende innfinner seg med den beskrevne situasjonen da.

    Men kanskje bur du ein stad der ingen kunne tru at nokon kunne bu?:eek:
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Takk for linken, skal sende en mail. Har snakket med dem i telefonen om dette, men sånt er jo ikke noe spesielt matnyttig våre dager, så det får bli en Mail så løser det seg nok....Forøvrig så er det faktisk ikke slik at alle andre er fornøyde. ‘Alle’ jeg har snakket med har samme opplevelsen, ubrukelig i bil. Men du har kanskje bedre oversikt her enn jeg, det virker nesten slik.

    Ellers har jeg strøm og innlagt vann. Tar gjerne en prat med Bruaseth, men det må bli om andre ting enn steinrøysa.

    Jeg skjønner at DAB har kommet for å bli. FM-senderne er plukket ned og eksportert. Det er dessuten fullstendig umoderne å skulle reversere en prosess når det viser seg at det var et feilgrep. Det gjør man bare ikke i dagens Norge, man pukker på sitt og insisterer på at det er blitt mye bedre. Ref alt annet som skjer rundt oss.

    Så da er det altså bare å få dekning da. Men sålangt så har man valgt å ikke høre så mye på brukerne, men heller pukke på sitt, det er enten noe galt med radioen din eller deg. Er det ikke bra nok så flytt på deg - og det er vel det du egentlig oppfordrer til...?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Takk for linken, skal sende en mail. Har snakket med dem i telefonen om dette, men sånt er jo ikke noe spesielt matnyttig våre dager, så det får bli en Mail så løser det seg nok....Forøvrig så er det faktisk ikke slik at alle andre er fornøyde. ‘Alle’ jeg har snakket med har samme opplevelsen, ubrukelig i bil. Men du har kanskje bedre oversikt her enn jeg, det virker nesten slik.

    Ellers har jeg strøm og innlagt vann. Tar gjerne en prat med Bruaseth, men det må bli om andre ting enn steinrøysa.

    Jeg skjønner at DAB har kommet for å bli. FM-senderne er plukket ned og eksportert. Det er dessuten fullstendig umoderne å skulle reversere en prosess når det viser seg at det var et feilgrep. Det gjør man bare ikke i dagens Norge, man pukker på sitt og insisterer på at det er blitt mye bedre. Ref alt annet som skjer rundt oss.

    Så da er det altså bare å få dekning da. Men sålangt så har man valgt å ikke høre så mye på brukerne, men heller pukke på sitt, det er enten noe galt med radioen din eller deg. Er det ikke bra nok så flytt på deg - og det er vel det du egentlig oppfordrer til...?
    .....DAB er ikke kommet for å bli lenger enn det poltikerne finner best for seg selv. Sånn er det blitt desverre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.

    Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.

    I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Men mange klager jo på dårlig dekning der det beviselig er god dekning. En klagde på dekningen på Majorstua. Nå har jeg vært i Oslo i en uke og kjørt mye på Majorstua og radio har ikke falt ut et lite øyeblikk en gang. Så noe problematikk omkring antennemontering er det nok utvilsomt. Det virker som om at det er haifinneantenne på taket som er tingen. Det har jeg i hvert fall på de bilene jeg kjører, og det er aldri problem med mottak. Krystallklart mottak på steder der jeg aldri fikk inn noe med FM.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.

    Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.

    I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
    Les om DAB her: DAB fungerer mye bedre fordi alle kanaler sendes med samme frekvens og refleksjoner i daler og fjell bare forsterker signalet.

    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg hadde også samme problemer i Subaru med ettermontert DAB som i Tesla med standardmontert, men det virker som om dekningen/mottaksforholdene har blitt bedre på mine kanter i løpet av det siste halvåret. Det gjelder begge biler.
    Her jeg bor og jobber har det entydig blitt dårligere dekning det siste året, både på NRK-kanalene (gått fra akseptabelt til elendig) og de kommersielle (fra elendig til svart hav). Aner ikke årsaken.

    Dekningskartet tror jeg er farget av ønsket om at DAB skal framstå som en suksess.
    NRK og de kommersielle har forskjellige sendere, noen ganger plassert på samme sted, andre steder ikke. NRK har mange flere sendere enn de kommersielle.
    Hvis det har blitt dårligere dekning både hos NRK og de kommersielle, synes jeg det høres merkelig ut.
    Hvor bor du ?

    Ps: Har du oppdatert sendelista i det siste ?
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Bor på nordmørskysten. Kjører manuelt søk på bilradioen jevnlig ja.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.

    Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.

    I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
    Les om DAB her: DAB fungerer mye bedre fordi alle kanaler sendes med samme frekvens og refleksjoner i daler og fjell bare forsterker signalet.

    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
    Det er ikke samsvar mellom det som hevdes i TEORIEN og hva mange opplever i PRAKSIS!! Da hjelper det ikke at TU eller andre hevder det de trykker.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Dette forklarer noe av elendigheten:

    "Om man vill ersätta en (1) mellanvågssändare som rundstrålande täcker en radie på 300 km behövs i princip 16 FM-sändare eller 64 DAB-sändare."

    Sitat fra Publicacsess.net.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.

    Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.

    I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
    Les om DAB her: DAB fungerer mye bedre fordi alle kanaler sendes med samme frekvens og refleksjoner i daler og fjell bare forsterker signalet.

    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
    Det er ikke samsvar mellom det som hevdes i TEORIEN og hva mange opplever i PRAKSIS!! Da hjelper det ikke at TU eller andre hevder det de trykker.
    På den annen side er det mange som opplever at det som hevdes i teorien faktisk også fungerer i praksis. Jeg har aldri hatt så gode mottakerforhold i bil med FM som jeg nå har med DAB.

    PS: Det er selvsagt et problem at mange sliter med mottak med DAB, men det er faktisk ikke dekningen som er dårlig. Om man kunne oppnådd det samme med en annen teknologi er godt mulig. Radio over internett ville kostet brukerne mer enn å kjøpe en ny radio, da ca 75% av alle internettbrukere ville måttet oppdatert sitt dataabonnement (så vidt jeg har lest), og det vil over tid koste langt mer enn en ny radio.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    And? Mellombølge var 50 og 60 tallet. Visste jo godt at lyden ble mye bedre med FM, fra 1960 hjemme hos meg, Svensk P3, men at rekkevidden ble mye dårligere. Det var opp i mot 3000 FM sendere i Norge, pr. i dag ett sted mellom 2-300 FM sendere i Sverige.
    NRK har litt over 1000 DAB sendere, de kommersielle ca. 220, en del av dem ganske sterke, for å dekke vårt langstrakte land med utallige fjorder, daler, fjell og skogsområder. Og dekningen er veldig bra, bedre enn FM noengang var.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikke samsvar mellom det som hevdes i TEORIEN og hva mange opplever i PRAKSIS!! Da hjelper det ikke at TU eller andre hevder det de trykker.

    For meg som har hatt DAB i bil siden 2002, og fabrikkinnstallert de siste 6 år, med 170.000 km, så funker det i praksis.
    Jeg uttaler meg som bruker. Det er praksis. End of Story. Men ingen systemer er perfekte. Men at DAB fungerer er uten tvil.
    At folk har problemer, det vet jeg. Og de trenger hjelp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Kan det stemme at det var 3 ganger så mange FM-sendere som det er DAB-sendere i Norge? DAB har kortere rekkevidde enn FM, så det burde da være omvendt?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Kan det stemme at det var 3 ganger så mange FM-sendere som det er DAB-sendere i Norge? DAB har kortere rekkevidde enn FM, så det burde da være omvendt?
    Totalt. Med lokal radioer. Som jeg har lest for mange år siden. NRK hadde ca. 1200, de kommersielle 100. FM sendere.
    Nå ca. 1000 og de kommersielle litt over 200. Med en dekningsgrad på 99.5 og 89.5.%
    Ettersom en FM sender har en egen frekvens for hver kanal, har DAB som ikke sender analoge radiosignaler, men en digital datastrøm, samme frekvens for alle kanaler, delt opp i muxer, som blir sortert i radioen. Pluss feilkorreksjon osv. Se artikkelen fra TU.
    NRK har et eget region system, de kommersielle samme frekvens over hele landet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Vi tar det i stor skrift, slik at classic kanskje forstår at det ikke handler om hans mottak i bilen.

    Jeg skal gi et par eksempler på oligarki i Norge. Stengingen av riksdekkende FM radio er et, som ble utført mot folks vilje. Meningsmålinger viste at mellom 60 – 66 % var imot, men dette ble ignorert og nettet stengt. Vinnerne av bestemmelsen ble DAB aktørene Nent (P4) og Bauer Media, som sikret seg monopol på reklamefinansiert riksradio frem til 2032, mens vi andre mot egen vilje ble tvunget til å betale rundt 23 milliarder skattekroner for å bygge ut DAB nettet.

    www.dagbladet.no/kultur/politikerne-horer-ikke-pa-folk/71901273?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Totalt antall FM-sendere vs DAB er fullstendig uinteressant i forhold til dekning. Hvis man skal sammenligne er det som betyr noe er antallet FM-sendere pr. kanal....
    At DAB er mer effektivt mhp flere kanaler er riktig, men det forutsetter fortsatt at man har dekning....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi tar det i stor skrift, slik at classic kanskje forstår at det ikke handler om hans mottak i bilen.

    Jeg skal gi et par eksempler på oligarki i Norge. Stengingen av riksdekkende FM radio er et, som ble utført mot folks vilje. Meningsmålinger viste at mellom 60 – 66 % var imot, men dette ble ignorert og nettet stengt. Vinnerne av bestemmelsen ble DAB aktørene Nent (P4) og Bauer Media, som sikret seg monopol på reklamefinansiert riksradio frem til 2032, mens vi andre mot egen vilje ble tvunget til å betale rundt 23 milliarder skattekroner for å bygge ut DAB nettet.

    www.dagbladet.no/kultur/politikerne-horer-ikke-pa-folk/71901273?
    Stortinget som vi velger representanter til vedtar mange upopulære ting, og sånn er det.
    Oligarker og summen på 23 milliarder får du stå for. En eller annen journalist kom opp med dette tallet, og siden er det blitt brukt i hytt og pine. Ingen regnet ut hva det kostet norske forbrukere å gå over til digitalt bakkesendt TV for noen år siden, selv om mange allerede hadde gode løsninger for å se på TV. Som også inkluderer radio.
    Så kan vi jo diskutere matvarebransjen, det faktum at RiksTV er eneste leverandør av digitalt bakkesendt TV.
    Og det teknologiske radioskiftet har vært på gang siden 2011, og oppegående mennesker burde jo vært oppmerksom på dette.
    Akkurat som de følger med på siste nytt på nettbrett, smarttelefoner, og smartTV med Netflix osv.
    Og Radio Metro som har en del FM og DAB sendere rundt omkring gjør det jo riktig så bra.
    Nå har jo Svein Larsen, som var i mot DAB, som han allikevel sender på, gått av som sjef, så får vi se hva framtiden bringer.
    De som ville har skaffet seg både ny bil med DAB radio, eller en adapter. Eller strømmer på mobil. Eller Spotify/Tidal.
    De andre skriker og hyler som om verden har gått av hengslene. Det har den nok, men ikke på grunn av at man slukket riksdekkende FM i Norge. Radio er og har vært tilgjengelig, som TV, på flere plattformer i en del tiår nå.
    Velkommen til den virkelige verden i 2020.
    Mens digital radio av en eller annen sort sprer rundt seg om i verden.

    https://hdradio.com/

    Og det er fremdeles ikke gratis å drifte, betale for å leie sendere, og betale folk for å jobbe med radio.
    Så bortsett fra Metro, hvor mange «lokale» FM stasjoner rundt Oslofjorden er det igjen, i forhold til for 10 år siden ?

    PS: Hvem er det som har solgt riksdekkende reklame på FM siden 1993 og 2008 ?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Totalt antall FM-sendere vs DAB er fullstendig uinteressant i forhold til dekning. Hvis man skal sammenligne er det som betyr noe er antallet FM-sendere pr. kanal....
    At DAB er mer effektivt mhp flere kanaler er riktig, men det forutsetter fortsatt at man har dekning....
    Så klart. Og dekningen er det ingenting i veien med.
    Fremdeles.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jo - i aller høyeste grad.. det er bare du som på din egen selvopphøyde hest har bestemt deg for at det ikke er slik, og at vi mange som opplever det vi gjør ikke gjør det....
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Eg har god signalstyrke, men på grunn av komprimeringa blir eg fort lei av å høyra på DAB. Lyden er ikkje til å leva med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg er en av de som har bedre dekning med DAB enn jeg hadde med FM. Jeg har kjørt i områder der folk sier dekningen er dårlig uten å ha noen problemer med mottak, så enten har jeg en magisk radio eller så er det noe galt med radioene/antennene til de som sier de ikke har dekning.

    Lydkvaliteten og programtilbudet er en annen sak.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jo - i aller høyeste grad.. det er bare du som på din egen selvopphøyde hest har bestemt deg for at det ikke er slik, og at vi mange som opplever det vi gjør ikke gjør det....
    Da må utstyr sjekkes. Og bruk. Og oppdatering av sendelista. Før man konkluderer. Og hvor det ikke er dekning.
    Så, hvor er det ikke dekning?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig burde jeg la dette ligge, - men... jeg har jobbet et helt liv med div. former for transmisjon, - både analog og digital, fra kortbølge til mikrobølge, landbaserte linker til spacekomm, - jeg vet faktisk hva jeg snakker om, - og du serverer egentlig bare ei bøtte med selvforherligende BS stort sett uten basis i teknologien som ligger i grunn!!
    End of story!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Egentlig burde jeg la dette ligge, - men... jeg har jobbet et helt liv med div. former for transmisjon, - både analog og digital, fra kortbølge til mikrobølge, landbaserte linker til spacekomm, - jeg vet faktisk hva jeg snakker om, - og du serverer egentlig bare ei bøtte med selvforherligende BS stort sett uten basis i teknologien som ligger i grunn!!
    End of story!
    Det skjønner jeg. Og du er oppdatert på hvem, hva og hvorfor når det gjelder DAB ?
    For meg så hjelper det lite hva du har jobbet med og hva du tror og mener.
    Jeg uttaler meg som bruker. Siden 2002. Radio er til for å brukes=høres på.
    Og ettersom jeg ikke er den eneste her inne som ikke har problem med dekning, så må vel kanskje problemet være et annet.
    Men det er visstnok ikke mulig, skjønner jeg.
    Norkring har gjort en dårlig jobb. Samme Norkring som stod bak riksdekkende FM. To vidt forskjellige teknologier.
    Men jeg har skjønt at DAB ikke fungerer for noen, og da kan det ikke skyldes utstyr eller bruk. Kun dekning.
    Selv om området kryr av DAB sendere. Som sannsynligvis ikke er montert nede på bakken.
    Så, hva er da problemet ? Ring til Norkring ? Bytt bil ?
    Sannsynligvis så er det nok at jeg ikke har skjønt noe, som ikke har problem med dekning, mens alle som har problemer med dekning vet hva de holder på med. Helt klart.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror alle har fått med seg at du har dekning i din bil der du kjører nå
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn