Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har flyttet til Majorstuen, 500m fra Nrk Marienlyst. Hører mye radio (Nrk Klassisk, for det meste), når jeg jobber hjemme. Geneva Touring L er en god radio, men to-tre ganger i timen faller signalet ut i ett-to sekunder. Har flyttet radioen rundt i kåken, med samme resultat.

    Bittelitt frustrerende, for å si det pent.

    Takkskarrufaenmegha, Nrk og dustepolitikerne med kulturminister Giske i spissen.
    Synes det høres rart ut. Har hatt med meg min gule POP radio rundt omkring mange steder. Aldri opplevd det.
    Første er jo å prøve radioen et annet sted.
    Og har du prøvd en annen NRK kanal ?
    Ser det er en annen her inne som har problem med samme type radio.....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bytta nylig bil og den nye -04 mod fransk liten skjønnhet har ettermontert DAB adapter. Original FM radio må ha ekstrem god tuner, det er en Clarion får krytallklart inn FM nærradio som egentlig er ganske langt unna. DAB en gidder jeg ikke engang ha påslått da det meste får dropouts hver gang jeg kjører. GODT NYTT FM distrikt ÅR!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bytta nylig bil og den nye -04 mod fransk liten skjønnhet har ettermontert DAB adapter. Original FM radio må ha ekstrem god tuner, det er en Clarion får krytallklart inn FM nærradio som egentlig er ganske langt unna. DAB en gidder jeg ikke engang ha påslått da det meste får dropouts hver gang jeg kjører. GODT NYTT FM distrikt ÅR!
    Typisk antenne problem på DAB. Sorry.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Bytta nylig bil og den nye -04 mod fransk liten skjønnhet har ettermontert DAB adapter. Original FM radio må ha ekstrem god tuner, det er en Clarion får krytallklart inn FM nærradio som egentlig er ganske langt unna. DAB en gidder jeg ikke engang ha påslått da det meste får dropouts hver gang jeg kjører. GODT NYTT FM distrikt ÅR!

    Snedig, ettermonterte Pioneer dab i min tidligere 04mod Mazda 3, aldri opplevd noen problemer, ikke en gang på tre år, kan også ha noe med hvor godt og nøye ting er montert om folk skal gjøre ting selv.

    Men selvfølgelig kan være forskjell på fastmontert dab antenne og løs montert adapter.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bytta nylig bil og den nye -04 mod fransk liten skjønnhet har ettermontert DAB adapter. Original FM radio må ha ekstrem god tuner, det er en Clarion får krytallklart inn FM nærradio som egentlig er ganske langt unna. DAB en gidder jeg ikke engang ha påslått da det meste får dropouts hver gang jeg kjører. GODT NYTT FM distrikt ÅR!
    Typisk antenne problem på DAB. Sorry.
    Har ingenting med antenna å gjøre. Feil teknologi i et land med dype daler og fjell. NRK burde begynne å spille Fools Overture av Supertramp, bare for å understreke idiotiet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Men hvorfor er det da slik at jeg har mye bedre dekning med DAB enn jeg har hatt med FM? Selv på lange strekninger på E6 manglet det FM-dekning. Med DAB har jeg dekning alle de stedene der FM var borte.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor er det da slik at jeg har mye bedre dekning med DAB enn jeg har hatt med FM? Selv på lange strekninger på E6 manglet det FM-dekning. Med DAB har jeg dekning alle de stedene der FM var borte.
    Kanskje NRK veit noe? Min gjetting er at det er tilfeldigheter som gir slike forskjeller. At det var problem med FM noen steder kan f.eks. skyldtes dekningsproblemer grunnet svakt FM signal. Det er jo kjent at noen FM sendere var sterkere grunnet store variasjoner i topografien (der ogso).
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Men hvorfor er det da slik at jeg har mye bedre dekning med DAB enn jeg har hatt med FM? Selv på lange strekninger på E6 manglet det FM-dekning. Med DAB har jeg dekning alle de stedene der FM var borte.
    Jeg tror du må ha slitt med samme problemet som jeg gjorde i en periode, nemlig feil valg av FM-antenne på bilen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bytta nylig bil og den nye -04 mod fransk liten skjønnhet har ettermontert DAB adapter. Original FM radio må ha ekstrem god tuner, det er en Clarion får krytallklart inn FM nærradio som egentlig er ganske langt unna. DAB en gidder jeg ikke engang ha påslått da det meste får dropouts hver gang jeg kjører. GODT NYTT FM distrikt ÅR!
    Typisk antenne problem på DAB. Sorry.
    Har ingenting med antenna å gjøre. Feil teknologi i et land med dype daler og fjell. NRK burde begynne å spille Fools Overture av Supertramp, bare for å understreke idiotiet.
    Etter 6 år med fabrikkinnstallert DAB og 170.000 km uten problemer, så er det ingenting i veien med dekning. Sorry.
    Mrd fare for å gjenta meg selv. Ikke noe signal på toppen av Aurlandsfjellet. Heller ikke FM eller mobil.
    Dette var i 2015.
    Dekning fra Østfold til Flåm. Og tilbake. Pluss en svipptur fra Bøflaten camping i Valdres til Oslo på McCartney konsert med broren min. Han var på ferie i Eggedal. Så Fagernes, Hallingdal, Numedal, Eggedal, Telenor Arena og tilbake. Uten problemer.
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Mtp dekning så kan vi vel bare konkludere med at den er nøyaktig like bra på FM og DAB. Har du bedre med DAB hadde du feilmontert FM-antenne og hadde du bedre med FM har du feilmontert DAB-antenne.

    I min bil er det ikke fabrikkmontert DAB og ikke f om jeg kommer til å bruke 5 øre på å få inn radio via et adapter som kløner til hele opplegget. Telefonen er tilkoblet og jaggu har jeg ikke nok data også. Blir uansett mest Spotify. Hjemme har jeg aldri vurdert noe annet enn nettradio.

    Det skal jo sies at jeg hørte på radio før (i hvert fall til og fra jobben) og det er sjeldent jeg velger radio i stedet for Spotify når jeg uansett bruker telefonen så jeg er en lytter de har mistet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Men hvorfor er det da slik at jeg har mye bedre dekning med DAB enn jeg har hatt med FM? Selv på lange strekninger på E6 manglet det FM-dekning. Med DAB har jeg dekning alle de stedene der FM var borte.
    Jeg tror du må ha slitt med samme problemet som jeg gjorde i en periode, nemlig feil valg av FM-antenne på bilen.
    Ja, men det gjaldt i 3 forskjellige biler. En med standard pisk (SAAB), en med antenne innstøpt i vindu (BMW) og en med haifinne (Audi). Samme problemet på de samme stedene i alle bilene. Stort flere måter å montere antenne på er det vel ikke? Ingen radio i Soknedal (Trøndelag), ingen radio over Dovre, ingen radio over Kvikne. Med DAB (haifinneantenne på en Passat) har jeg alle stasjoner jeg vanligvis hører på på alle stedene. Jeg har kjørt Trondheim-Oslo en del ganger (både R3, E6 og R4) og har radio hele veien. Det hadde jeg ikke med FM.

    NB: Jeg synes dere overdriver dette med dekningsproblematikken. Det er helt sikkert steder der DAB-dekningen er dårlig, men det var akkurat likedan med FM. Der jeg kjører bil og oppholder meg til vanlig er DAB-dekningen bedre enn FM var. Andre steder kan det sikkert være annerledes.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I min forrige bil med selvmontert DAB hadde jeg samme erfaring som deg. I min nåværende bil med fabrikkmontert utstyr er det bare dropouts, også der jeg tidligere fikk inn radio uten problemer. Når det er slik at mange ikke klarer å få lyd med utstyr de selv har montert eller med utstyr som fabrikken har montert, er det radiokanalene som har et problem. Dette allerede før man kommer til lydkvaliteten om man skulle være så heldig å ha en bil med signal, også radiokanalene sitt problem..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I min forrige bil med selmontert DAB hadde jeg samme erfaring som deg. I min nåværende bil med fabrikkmontert utstyr er det bare dropouts, også der jeg tidligere fikk inn radio uten problemer. Når det er slik at mange ikke klarer å få lyd med utstyr de selv har montert eller med utstyr som fabrikken har montert, er det radiokanalene som har et problem. Dette allerede før man kommer til lydkvaliteten om man skulle være så heldig å ha en bil med signal, også radiokanalene sitt problem..
    Da ville jeg ha klagd der hvor du kjøpte bilen. For det er ikke radiokanalene sitt problem. Når tok du sist en skann for å oppdatere kanallista ? Og hvor har du dropouts, og på hvilken kanal ? Og hva slags bil.?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De har sett på det når jeg har hatt bilen på service, har fått beskjed om at alt er i orden. Jeg gidder ikke å gjøre noe mer med det, det er ikke viktig nok for meg. Hører radioprogrammer jeg liker på podcast og musikk fra stream eller minnepenn med en helt annen kvalitet. Helt uproblematisk for meg.
    Når mange har problemer med DAB konsumerer man sin underholdning på annet vis, det gjør at radiokanalene taper penger, derfor er det dems problem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jaja, Borre høl I panoramataket for å få lossy lyd er ikke et alternativ gitt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, Asbjørn har jo også problemer med mottaket i sin Tesla, så det er et eller annet med måten antennen er montert på i de bilene. Det virker som om det er avhengig av bilmerke. Jeg har bare erfaring med DAB i Golf og Passat, og der fungerer det utmerket. De har jo "haifinne" antenne på taket, og ifølge artikkelen det er vist til er det det som skal til.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Ja, Asbjørn har jo også problemer med mottaket i sin Tesla, så det er et eller annet med måten antennen er montert på i de bilene. Det virker som om det er avhengig av bilmerke. Jeg har bare erfaring med DAB i Golf og Passat, og der fungerer det utmerket. De har jo "haifinne" antenne på taket, og ifølge artikkelen det er vist til er det det som skal til.
    Jeg kjører VW Transporter 18 mod.i jobbsammenheng og den har har heller ingen problemer med dekningen.Meget god radio by the way...vei
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bilantenner vil variere noe etter type og montering, I tillegg baserer de aller fleste antenner seg på at karosseriet skal fungere som jordplan, og det gjør at strålimgsdiagrammet blir ujevnt, alt etter hvor på bilen antenna står, - mest signal vanligvis i den retningen som har "mest stål". I så henseende er vindusmonterte antenner generelt dårligere enn takmonterte, og midt på taket er faktisk beste plassering. FM-antenner i bil har ofte også en filter/terminerings boks et eller annet sted, - noen sågar diplexere for å fungere som felles antenne med mobiltelefon.
    Så kommer bl.a. senderfrekvensen inn, hvor FM og 100MHz har vesentlig bedre spredningsegenskaper enn DABs 250MHz. Dette er et uomtvistelig faktum som evangelisten tydeligvis ikke har forstått. En av de påståtte fordelene med DAB er at man kan motta signal fra flere sendere samtidig, men det betinger at man faktisk har dekning fra flere sendere, - noe som langt fra er tilfelle utenom urbane strøk. Da gjelder alle normale fenomener som utslokking, multipath problemer og lignende, - kjente transmisjonsproblemer som ikke er beskrevet i DAB-evangeliet. Publiserte dekingskart er forøvrig basert på modellberegninger, som selv om modellene til en viss grad tar hensyn til refleksjoner og andre lignende forhold, så fanger de langt fra ale fenomener som rår blant bakkar og berg. Jeg har selv brukt slike systemer, og vet utemerket godt at "teoji og pjaksis" ikke alltid stemmer overens. Jeg er komm.ansvarlig i bedriften hvor jeg jobber, og i flere år har vi slitt med innendørs mobildekning. Alle forsøk på dialog med feks. Telenor har resultert i intet, - enten det er en kundekonsulent som er opplært til å se på et dekningskart og sier at "der skal det ikke være problemer", eller dekningsguruen som parkerer ute på hovedparkeringa og sier "her er det da ingen problemer".... evangeliet er godt kjent.
    At DAB kanskje fungerer bedre langs hovedveiene, er egentlig så enkelt som at man som ved mobiltelefon har prioritert dekning i tettbygde strøk og langs hovedferdselsårer. Jeg vil jo anbefale evangelisten å ta seg en tur med Mitsubishien til ytre kyststrøk langs Vestlandet, Lofoten og Vesterålen, Nord-Troms og Finnmark, så tenker jeg at både andaktsboka og prekenen vil måtte tilpasses virkeligheten.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    En forklaring på forskjellene mellom FM- og DABmottak er at DAB kutter når signalet er svakt mens FM mottakerne lot det gå lyd igjennom helt ned til det bare blir støy. Det vil slå ut om antenna er riktig eller feil montert.

    FM signalet og FM mottakerne tåler mer enn DAB-ditto på den måten, og sikkerheten for å nå fram til lytterne er betydelig større med FM. Men det er gammelt nytt...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt riktig, og dette er påpekt tidligere av flere. Beredskapsfunksjonen i kringkasting er betydelig dårligere enn for FM, bl.a. pga det du beskriver. Uten at jeg har tenkt særlig nøye på det, vil jeg tro at det er betydelig enklere å jamme DAB-nettet også.....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    NATO tar DAB-frekvensene i tilfelle en alvorlig beredskapssituasjon ...

    Danskene kommenterer.

    I tilfælde af en væbnet konflikt omkring Danmark vil fly, skibe og landtropper fra Nato kommunikere via radio. Samtidig vil danskerne få beredskabsmeddelelser via DR’s kanaler. En konflikt mellem den norske telemyndighed og Nato viser imidlertid, at begge dele ikke nødvendigvis lader sig gøre på én gang.

    Når de norske 'Jenser' til efteråret skal på øvelse med 40.000 kolleger fra Nato-samarbejdet, ønsker forsvarsalliancen sig nemlig – som vanen foreskriver – at bruge det såkaldte ‘Harmoniserede Nato-frekvensbånd’, der dækker over frekvenserne fra 225 MHz til 400 MHz.

    Kæmpe-øvelsen skal imidlertid dele det ‘harmoniserede Nato-frekvensbånd’ med de norske radiolyttere, da nordmændene har afsat frekvenserne 174-240 MHz til DAB-kanaler. Som den norske avis Aftenposten kunne fortælle i sidste uge, kommer det med en vis sandsynlighed til at give problemer.
    https://ing.dk/artikel/krigs-kommun...elser-nato-dr-taler-paa-samme-frekvens-213090
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Åja-- det hadde jeg faktisk glemt!!! På 60-70 og tildels utpå 80-tallet ble dette frekvensbåndet bl.a. brukt til forskningstelemetri, men bl.a. NATO-allokering gjorde at dette ble forlatt til fordel for andre frekvenser, - dvs man fikk forbud mot å bruke disse frekvensene pga militær bruk. Dette gjaldt særlig båndet fra 240 -300 MHZ.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvor bor du ? Sjekk finnsenderen.no
    Som vi har forsøkt å forklare deg noen ganger nå, så viser ikke finnsenderen.no DAB-dekning. Det står til og med klart og tydelig på de sidene. Den viser bare avstand til nærmeste sender og forutsetter en helt flat og glatt terrengmodell. Verden er ikke helt slik, og i norsk topografi finnes det ganske mye radioskygge for UHF-frekvenser.
    https://finnsenderen.no/#/about
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning. For å se om det er dekning der du er, finner du dekningskart på www.radio.no eller Norges televisjon.
    Derimot kan man finne reelle dekningsdiagrammer her:
    https://radio.no/dekning/
    Dekningskart – Norges televisjon
    2 Linken stemmer godt med hvor det faller ut her Vest.
    Sannsynligvis dekning, der faller det ofte ut.

    Har over 60db mottak på antennen, i følge Bilradiospesialisten.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bilantenner vil variere noe etter type og montering, I tillegg baserer de aller fleste antenner seg på at karosseriet skal fungere som jordplan, og det gjør at strålimgsdiagrammet blir ujevnt, alt etter hvor på bilen antenna står, - mest signal vanligvis i den retningen som har "mest stål". I så henseende er vindusmonterte antenner generelt dårligere enn takmonterte, og midt på taket er faktisk beste plassering. FM-antenner i bil har ofte også en filter/terminerings boks et eller annet sted, - noen sågar diplexere for å fungere som felles antenne med mobiltelefon.
    Så kommer bl.a. senderfrekvensen inn, hvor FM og 100MHz har vesentlig bedre spredningsegenskaper enn DABs 250MHz. Dette er et uomtvistelig faktum som evangelisten tydeligvis ikke har forstått. En av de påståtte fordelene med DAB er at man kan motta signal fra flere sendere samtidig, men det betinger at man faktisk har dekning fra flere sendere, - noe som langt fra er tilfelle utenom urbane strøk. Da gjelder alle normale fenomener som utslokking, multipath problemer og lignende, - kjente transmisjonsproblemer som ikke er beskrevet i DAB-evangeliet. Publiserte dekingskart er forøvrig basert på modellberegninger, som selv om modellene til en viss grad tar hensyn til refleksjoner og andre lignende forhold, så fanger de langt fra ale fenomener som rår blant bakkar og berg. Jeg har selv brukt slike systemer, og vet utemerket godt at "teoji og pjaksis" ikke alltid stemmer overens. Jeg er komm.ansvarlig i bedriften hvor jeg jobber, og i flere år har vi slitt med innendørs mobildekning. Alle forsøk på dialog med feks. Telenor har resultert i intet, - enten det er en kundekonsulent som er opplært til å se på et dekningskart og sier at "der skal det ikke være problemer", eller dekningsguruen som parkerer ute på hovedparkeringa og sier "her er det da ingen problemer".... evangeliet er godt kjent.
    At DAB kanskje fungerer bedre langs hovedveiene, er egentlig så enkelt som at man som ved mobiltelefon har prioritert dekning i tettbygde strøk og langs hovedferdselsårer. Jeg vil jo anbefale evangelisten å ta seg en tur med Mitsubishien til ytre kyststrøk langs Vestlandet, Lofoten og Vesterålen, Nord-Troms og Finnmark, så tenker jeg at både andaktsboka og prekenen vil måtte tilpasses virkeligheten.
    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
    Virkeligheten ja. Den er at DAB fungerer.
    Er på besøk hos noen, som også har besøk av en fyr som har maken til min bil, bare litt nyere. Han kjører også mange steder som meg, uten problemer.
    Han har ett firma, med noen HiAce varebiler, hvor sønnen monterte DAB adaptere og antenner. Men han gjorde ikke god nok jobb med antenne, så det var ikke vellykket.
    Nå er det vel sånn at man lett glemmer at dekningen på FM var langtfra perfekt.
    Så jeg forventer heller ikke at DAB dekningen er perfekt. Men foreløpig har den vært det.
    Noe som også andre her inne bekrefter.
    Og teori og praksis er to forskjellige ting.
    Så les artikkelen på nytt, og så kan du dra ut og teste DAB dekningen.
    Som jeg har gjort de 6 siste år. 170.000 km. Uten problemer.
    Godt nyttår.
    Ps: finnsenderen viser hvor senderne står....har ikke sagt noe annet.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bilantenner vil variere noe etter type og montering, I tillegg baserer de aller fleste antenner seg på at karosseriet skal fungere som jordplan, og det gjør at strålimgsdiagrammet blir ujevnt, alt etter hvor på bilen antenna står, - mest signal vanligvis i den retningen som har "mest stål". I så henseende er vindusmonterte antenner generelt dårligere enn takmonterte, og midt på taket er faktisk beste plassering. FM-antenner i bil har ofte også en filter/terminerings boks et eller annet sted, - noen sågar diplexere for å fungere som felles antenne med mobiltelefon.
    Så kommer bl.a. senderfrekvensen inn, hvor FM og 100MHz har vesentlig bedre spredningsegenskaper enn DABs 250MHz. Dette er et uomtvistelig faktum som evangelisten tydeligvis ikke har forstått. En av de påståtte fordelene med DAB er at man kan motta signal fra flere sendere samtidig, men det betinger at man faktisk har dekning fra flere sendere, - noe som langt fra er tilfelle utenom urbane strøk. Da gjelder alle normale fenomener som utslokking, multipath problemer og lignende, - kjente transmisjonsproblemer som ikke er beskrevet i DAB-evangeliet. Publiserte dekingskart er forøvrig basert på modellberegninger, som selv om modellene til en viss grad tar hensyn til refleksjoner og andre lignende forhold, så fanger de langt fra ale fenomener som rår blant bakkar og berg. Jeg har selv brukt slike systemer, og vet utemerket godt at "teoji og pjaksis" ikke alltid stemmer overens. Jeg er komm.ansvarlig i bedriften hvor jeg jobber, og i flere år har vi slitt med innendørs mobildekning. Alle forsøk på dialog med feks. Telenor har resultert i intet, - enten det er en kundekonsulent som er opplært til å se på et dekningskart og sier at "der skal det ikke være problemer", eller dekningsguruen som parkerer ute på hovedparkeringa og sier "her er det da ingen problemer".... evangeliet er godt kjent.
    At DAB kanskje fungerer bedre langs hovedveiene, er egentlig så enkelt som at man som ved mobiltelefon har prioritert dekning i tettbygde strøk og langs hovedferdselsårer. Jeg vil jo anbefale evangelisten å ta seg en tur med Mitsubishien til ytre kyststrøk langs Vestlandet, Lofoten og Vesterålen, Nord-Troms og Finnmark, så tenker jeg at både andaktsboka og prekenen vil måtte tilpasses virkeligheten.
    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
    Virkeligheten ja. Den er at DAB fungerer.
    Er på besøk hos noen, som også har besøk av en fyr som har maken til min bil, bare litt nyere. Han kjører også mange steder som meg, uten problemer.
    Han har ett firma, med noen HiAce varebiler, hvor sønnen monterte DAB adaptere og antenner. Men han gjorde ikke god nok jobb med antenne, så det var ikke vellykket.
    Nå er det vel sånn at man lett glemmer at dekningen på FM var langtfra perfekt.
    Så jeg forventer heller ikke at DAB dekningen er perfekt. Men foreløpig har den vært det.
    Noe som også andre her inne bekrefter.
    Og teori og praksis er to forskjellige ting.
    Så les artikkelen på nytt, og så kan du dra ut og teste DAB dekningen.
    Som jeg har gjort de 6 siste år. 170.000 km. Uten problemer.
    Godt nyttår.
    Ps: finnsenderen viser hvor senderne står....har ikke sagt noe annet.
    Er det meningen at halve Norges befolkning skal kjøre rundt for å TESTE om DAB fungerer ??????? Det SKULLE NRK selv ha gjort før alle slags unnskyldninger og teorier om antenneproblemer slenges ut... !!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Er det meningen at halve Norges befolkning skal kjøre rundt for å TESTE om DAB fungerer ? Det SKULLE NRK selv ha gjort før alle slags unnskyldninger og teorier om antenneproblemer slenges ut... !!

    Visste jo at det ville provosere noen. Lol.
    De som jobbet med DAB har i mange år kjørt Norge på tvers og langs for å teste dekningen, og der hvor det ikke var nok, ble det satt opp en sender.
    Da skal jeg snart igjen ut å bruke radioen som jeg har gjort i 18 år. Med DAB.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor er det da slik at jeg har mye bedre dekning med DAB enn jeg har hatt med FM? Selv på lange strekninger på E6 manglet det FM-dekning. Med DAB har jeg dekning alle de stedene der FM var borte.

    100% dekning hele veien (Oslo - Lofoten - Tromsø) på FM. Hentet ny Audi for noen år tilbake, like før de stengte av FM nettet, og hadde krystallklar FM uten skurr hele veien. Tenkte at det var nå forbannet god FM dekning på Østlandet men det fortsatte som sagt helt frem. Selv i områder hvor jeg alltid hadde problemer med mottak tidligere fikk jeg signal klart og tydelig. Avhenger av radio og antenne....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvor bor du ? Sjekk finnsenderen.no
    Som vi har forsøkt å forklare deg noen ganger nå, så viser ikke finnsenderen.no DAB-dekning. Det står til og med klart og tydelig på de sidene. Den viser bare avstand til nærmeste sender og forutsetter en helt flat og glatt terrengmodell. Verden er ikke helt slik, og i norsk topografi finnes det ganske mye radioskygge for UHF-frekvenser.
    https://finnsenderen.no/#/about
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning. For å se om det er dekning der du er, finner du dekningskart på www.radio.no eller Norges televisjon.
    Derimot kan man finne reelle dekningsdiagrammer her:
    https://radio.no/dekning/
    Dekningskart – Norges televisjon
    2 Linken stemmer godt med hvor det faller ut her Vest.
    Sannsynligvis dekning, der faller det ofte ut.

    Har over 60db mottak på antennen, i følge Bilradiospesialisten.
    Andr ikke hvor mye min antenne måler. Kommer også an på antenneforsterker....min bare funker...det verste er at den fungerer uten problemer når den er skrudd av inne i vaskehallen...og litt kjøring rundt omkring før jeg kom hjem og skrudde den på igjen. Sarpsborg/Fredrikstad.
    Hvor er Vest ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    ^^Det illustrerer jo godt det som er sagt her - avhengig av antenne. Jeg hadde en Audi før. Lange strekninger uten FM-dekning på E6 (riktignok ikke etter Otta på vei sørover, der funket det greit). Ingen dekning i Soknedal (omtrent fra Fagerhaug til rett før Støren). Ingen dekning over Dovre. Ingen dekning på E6 over Gjevingåsen i gamle Nord-Trøndelag.
    Steder der jeg nå har DAB-dekning. Sist jeg kjørte der med min BMW (5-6 år siden) hadde jeg samme opplevelsen som i Audien - mange steder der det falt ut (de samme stedene). Audien hadde pisk på taket (burde vel være optimalt) og BMWen hadde antenne innstøpt i sidevinduene bak (stasjonsvogn).

    PS: Vi kan fortsette å slå hverandre i hodet med "Det virker hos meg/Det virker ikke hos meg", men realiteten er at det er avhengig av antennen på bilen. Jeg har mye bedre erfaring med DAB enn jeg hadde med FM. For andre er det motsatt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Men hvorfor er det da slik at jeg har mye bedre dekning med DAB enn jeg har hatt med FM? Selv på lange strekninger på E6 manglet det FM-dekning. Med DAB har jeg dekning alle de stedene der FM var borte.

    100% dekning hele veien (Oslo - Lofoten - Tromsø) på FM. Hentet ny Audi for noen år tilbake, like før de stengte av FM nettet, og hadde krystallklar FM uten skurr hele veien. Tenkte at det var nå forbannet god FM dekning på Østlandet men det fortsatte som sagt helt frem. Selv i områder hvor jeg alltid hadde problemer med mottak tidligere fikk jeg signal klart og tydelig. Avhenger av radio og antenne....
    Det tror jeg også. Det samme skjedde da jeg anskaffet min Audi i 2010. Først da fikk jeg virkelig skikk på bilradioen. Hadde prøvd mange gode radioer fram til da, bl.a Blaupunkt, men det ble aldri helt vellykket. Det beste fram til da var faktisk noe forholdsvis rimelig fabrikkmontert utstyr i Opel Vectra, der antenne og radio sannsynligvis var tilpasset hverandre på en bra måte. Jeg prøvde faktisk med en velanskrevet tysk toppradio (husker ikke lenger merket), men med et dårligere resultat. Antenne/radio/bil må tydeligvis matche, og slik er det vel også for DAB. For meg er imidlertid problemet med sistnevnte at lyden er så slitsom å høre på, så DAB blir nok aldri noe for meg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nye DAB regioner hos NRK. Her i Viken(Østfold) og over fjorden et stykke.
    F7722509-AB59-43CC-96E3-E96627A7A852.jpg
    220C0EF7-F751-490D-9118-741A8CC7F875.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Classic46 kunne nok gjort en strålende karriere som Mitshubishi-selger.
    Hvorfor det? Otare kjører vel Passat og jeg Tucson, og vi har ingen problemer med dekning.
    Asbjørn og Cruiser kjører Tesla, begge har problemer.
    Så da????
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn