Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.579
    Sted
    Sky No Limit....
    Hva med å forvise de til Bjørnøya med livslangt engasjement som tåkeinspektører?

Tåkeinspektører = fritt oversatt fra engelsk: Fog Inspectors (helt annen sammenheng thou....)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Tesla ja...alle vet jo at en DAB antenne skal monteres vertikalt eller loddrett . Og alle vet at Tesla sine antenner er montert vannrett eller horisontalt. Så der er problemet.
    Og med ettermontering=adapter så må lyden formidles ved sende som FM til en FM radio. Etter 10 år med min Blaupunkt DAB radio og så gå over til adapter gjennom FM radioen i min første Mitsubishi ASX...det var ikke noe særlig. Men min nye Mitsubishi i 2012 kunne spille minnepinner...så det ble mye av det inntil November 2016. Da fikk jeg den bilen jeg har nå. Men fikk inn mye DAB i Stockholm sommeren 2013.

Nå er det to år siden vi stengte det riksdekkende FM nettet....hva RTE i Irland har tenkt vet jeg ikke...men det er jo uinteressant ettersom vi bor i Norge.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Da jeg fikk min nye bil for 6 år siden, så var vinterdekk/sommerdekk på felg det som kostet ekstra. Ellers ble min modell levert med CD spiller, FM/DAB/LW/MW. Andre modeller ble levert med skinnseter og navigasjon.
    Har ennå ikke lest noe sted at noen bilmerker tar ekstra for DAB chip og antenne.
    Ellers så mener jeg at: there is no such thing as a free lunch.
    Og DAB og FM radio med bil inkludert koster penger.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    109
    Du kan sikkert sove trygt på at ikke forhandler har bommet på draget og gitt deg dette gratis ;-). I tillegg så kommer momsen og så små 200 procent til staten i avgifter. Hvis ikke det er elbil. Smaker mer end det koster spør du meg!

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla ja...alle vet jo at en DAB antenne skal monteres vertikalt eller loddrett . Og alle vet at Tesla sine antenner er montert vannrett eller horisontalt. Så der er problemet.
    Subaruen har vertikalt montert antenne, og DAB faller ut på samme steder i den også. Jeg kommer kanskje litt lengre nedover i Sverige før DAB blir stille i Subaru enn i Tesla, men det er nok ikke det som forklarer dropouts i nærområdet hos meg. Total radioskygge, uansett antenneretning.

Du kan være trygg på at ingen andre land kommer til å følge Norges eksempel i dette. Sveits er eneste land med en intensjon om å slukke FM, men det siste jeg hørte var at det er utsatt til 2024. Når vi kommer dit er DAB enda fem år mer teknisk utdatert, og det er enda mer uaktuelt å tvinge befolkningen over på en slik plattform, så slukkingen i Sveits i 2024 kommer til å gjelde DAB-nettet, ikke FM. Som i Irland.

• Liker
    Reaksjoner: JK

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Den som lever får se....mens vi alle er en del av den digitale medieverdenen. Analog FM om 10 år...tror jeg ikke...
    Prøver meg gjerne på radioskyggen din en dag...

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.298
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Analog FM om 10 år...tror jeg ikke...
    Det er det vel heller ikke så mange andre som tror, men DAB verken var, eller er en del av den fremtiden.

Og - siden du er så opptatt av dette med antenner og riktig plassering. Hva tror du er en av de vesentlige årsakene til at mange opplevde varierende og dårlig FM mottak i bil?

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.579
    Sted
    Sky No Limit....

Ny rapport: Brutalt DAB-fall for radiokanaler

«Størstedelen av lokalradiobransjens totale inntekter kommer fra stasjoner med FM-konsesjoner, og mange av disse aktørene sender også på DAB», skriver tilsynet i rapporten.

– Vi ser at kostnadene knyttet til DAB-sendinger er høyere enn for tradisjonell FM-drift. DAB-sendingene finansieres fortsatt i stor grad av virksomheten på FM, sier Velsand.

Med andre ord kommer inntektene over FM-nettet, mens DAB-nettet gir store kostnader for radiostasjonene.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1
    Mediatilsynet konstaterer krise for de kommersielle radiokanalene som taper reklameinntekter, siden de ikke når lyttere. Forklaringen er DAB-innføringen.

Sjakktrekk:

Skjermbilde 2019-11-11 kl. 09.05.48.jpg

Sjakktrekk 2:

Skjermbilde 2019-11-11 kl. 09.07.16.jpg

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenk det. «Spare penger», ja. :rolleyes:

Det får jo irene (og svenskene, tyskerne, etc) til å se ganske smarte ut sammenlignet med oss.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1
    Er faktisk bare Frp som har "tørt på" når det gjelder DAB. Partiet var mot nedstenging av FM-nettet. Da jeg spurte ledelsen i MDG om hvorfor partiet ikke gikk mot at 15 millioner radioapparater skulle kastes, fikk jeg svaret: "Vi vil ikke bli oppfattet som motstandere av ny teknologi".

Sukk.

En gigantisk skandale, som har svekket nasjonal beredskap, ført til unødvendig forbruk, millioner av skrotede radioapparater -- og som i tillegg er et skudd i foten på radiopampene som ivret for at DAB skulle innføres, fordi de innbilte seg at de kunne låse inne markedet i teknologien.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.298
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Har ennå ikke lest noe sted at noen bilmerker tar ekstra for DAB chip og antenne.
    Det er leeeeenge siden bransjen opererte med radio som separat priset tilbehør. I dag er det inkludert i prisen på grunnspec. (med noen få avvik, der man alternativt kan velge evt oppgradert variant).
    Men, selvfølgelig er DAB-radio en kostnad, og en del av prisen på kjøretøyet. I dag er det et visst volum biler som selges med DAB-radio, men om vi sitter igjen alene med DAB om noen år så vil to alternativer kunne gjøre seg gjeldende for radio i bil:
    a) Kun noen få tusen enheter fordelt på alle merker (og de som produserer radioenhetene) vil resultere i vesentlig høyere pris.
    b) Ikke mulig å få DAB i headunit, og i beste fall ettermontert separat DAB-adapter. I ytterste konsekvens ingen alternativer.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.469
    Det som sannsynligvis vil skje med utviklingen av dab er ..... ingen ting. De som produserer dab-utstyr kommer ikke til satse ettersom de ser at dette aldri vil ta av. De kommer til å gjøre minst mulig av produktforbedringer og teknologiutvikling, men de kommer til å melke ut det de kan på å selge det de allerede har utviklet. Dette kommer ikke bare til å gjelde dab-mottakere, men alt av produkter og komponenter som er dab-spesifikke og nødvendig for å holde nettet igang.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg synes er så merkelig er alle som klager på enorme mengder sus og skurr på FM-radioen. Dette har jeg kun opplevd der du er svært lang unna senderen eller når en kommer i kraftig radioskygge, f.eks. i daler eller i kjelleren på det ene kjøpesenteret her i byen - der DAB ramler helt ut. De samme personene har absolutt ingen problemer med DAB?

Spesielt om en ønsker å lytte på noe annet en NRK sine kanaler, så er det ganske store områder her i nabolaget, også langs E6, der det ikke er dekning for disse frekvensblokkene på DAB.

Johan-Kr

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    En god og riktig antenne er viktig for all type radiomottak. De fleste biler leveres med slike antenner, men kan hende haifinnevarianten krever en bedre antenneforsterker en en piskantenne.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.298
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    En god og riktig antenne er viktig for all type radiomottak. De fleste biler leveres med slike antenner, men kan hende haifinnevarianten krever en bedre antenneforsterker en en piskantenne.
    Det er vel heller slik at de fleste biler leveres med dårlige antenner.
    Ikke minst var det høyst gjeldende i den fasen man startet med ulike varianter av glassantenner, som til alt overmål slik de ofte var montert fremsto som til dels retningsbestemte.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    De fleste biler leveres med radio...som omfatter FM-DAB-LW-MW. Min lille gule radio har FM og DAB. Min adapter firbhjemmebruk har FM DAB Bluetooth og Internett, den nyeste vsranten av Tiny M7 også innebygget Spotify.
    Så det finnes ingen DAB radioer....men det finnes radioer som kan ta inn DAB og FM osv.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Etter å ha kjørt noen hundre tusen kilometer med FM-LW-MW i bilen gjennom 70 80 og 90 tallet, forskjellige biler, forskjellige radioer og forskjellige antenner pga. av biltypen, så er det vel en ting som er felles for lyden fra FM. Så fort man nærmer seg et vanskelig område så kommer skurr, plopp og fissjj lydene. Akkurat som i dag hvis man tar en tur til Sverige. Men ettersom topografien dr litt annerledes her i Norge, så skjedde det mye oftere. En tur til Follebu for litt over en måned siden, i en Mercedes Vito med bare FM radio, hadde mer ulyder på veien, enn x-antall sekunder med musikk uten ulyder.

Og hvilke DAB kanaler er det du ikke får inn langs E6...og hvilken del av E6 ?

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Så det betyr at de radiostasjonene som sender med dobbelt distribusjon ikke har noen lyttere på DAB ? Dette er vel kun noe FM nisser tror på. Akkurat som radio Metro i all hemmelighet sender på DAB, mange steder i landet....og at det er bare meg som hører Radio Metro på DAB i Østfold...?

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.298
    Sted
    Torget vurderinger
    12
    Så det finnes ingen DAB radioer....men det finnes radioer som kan ta inn DAB og FM osv.
    Spiller liten rolle hvordan du velger å karakterisere produktet. Om kundegrunnlaget blir for lite er det:
    a) Uinteressant å produsere.
    b) Om ikke det kundegrunnlaget er villig til å betale prisen.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger kanskje et lite hint i at det er knøttlille Tiny Audio på Oppsal, stiftet 2001, som er dominerende for ettermonterte DAB-adaptere i bil. Det er ikke Panasonic, Sony, Philips, Samsung eller noen av de andre internasjonale elektronikkgigantene. Mon tro hvorfor ingen av dem har kastet seg over dette "vekstmarkedet"?

https://www.tinyaudio.no/om-oss

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.187
    Det er flere enn Tiny som tilbyr adapter, men Tiny tilbyr et veldig godt adapter. Vedvik og co har vært/er meget dyktige, nå er jo snart Pinell på plass igjen også.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Svaret er ganske enkelt: DAB ble ikke oppfunet i Asia=Japan. Men etter en del mas fra UK og Norge, fikk de produsentene av sine bilradioer til å legge til en DAB chip, akkurat som de fikk lagt inn mottaker for satellitt radio i USA.
    Nå selges de fleste nye biler i Europa med navigasjon, støtte for AirPlay og Android telefoner, og DAB FM radio.
    Min brors nye Honda CR-V speiler hans Samsung på displayet når han bruker Waze. Og sånn ser det ut på hans DAB radio i Stockholm:
    69061B50-2251-4996-8371-91B2DBADFD8E.jpg
    3C0D0F4C-AF5B-4148-8249-6DE2DD88EDAF.jpg
    4D81B7E3-906E-4F94-B140-12EF8A0D0CEC.jpg

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Til Asbjørn...det ligger en NRK DAB sender på Vardåsen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.736
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    I 2015 gransket den svenske riksrevisjonen planene om å innføre Dab i nabolandet.
    Her er rapporten:
    https://www.riksrevisionen.se/downl...NDbnzAdVW790VQ04shAy0W8SKP2emLzW-gNswewNeNgLI

For de som ikke gidder å leser er det et sammendrag fra side 7
    Kort fortalt:
    Fordyrende, mangler brukerperspektiv og det finnes ikke noe etterspørsel etter dab og fm og internett dekker behovet.
    Les gjerne.

Hva skjer i Norge?
    RR nektet å se på prosessen:
    RADIONYTT.NO - Riksrevisjonen vil ikke granske FM-slukking

Tror nok dette er gammelt nytt.

screenshot-www.facebook.com-2019.11.13-14_28_22.jpg

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Det jeg synes er så merkelig er alle som klager på enorme mengder sus og skurr på FM-radioen. Dette har jeg kun opplevd der du er svært lang unna senderen eller når en kommer i kraftig radioskygge, f.eks. i daler eller i kjelleren på det ene kjøpesenteret her i byen - der DAB ramler helt ut. De samme personene har absolutt ingen problemer med DAB?
    Her er det omvendt. Der det har vært skurr og sus eller ikke dekning på FM fungerer DAB helt fint. E6 mellom Støren og Oppdal? Den eneste kanalen jeg finn inn delvis var NRK P2 på FM (forsvant ofte, skurr ellers). Med DAB har jeg alle kanalene hele veien.
    I leiligheten til min mor - skurr og sus på FM. Nesten ikke signal på mobilen. DAB funker helt fint. Hun hører mye på radio, så for henne har DAB vært en velsignelse.
    Jeg hører stort sett bare på radio i bil, og der er DAB mye bedre enn FM noen gang var. Nå har jeg radiosignal nesten uansett hvor jeg kjører. Det hadde jeg ikke med FM. T.o.m. på Dovre kan jeg nå høre radio. Det gikk ikke før.

For meg personlig har omleggingen til DAB vært positiv. Nå har jeg radio der jeg tidligere ikke hadde det. Innholdet i kanalene og om det var lurt å satse på en teknologi som det ser ut til at ingen andre vil bruke er en annen sak.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Som jeg har sagt så mange ganger før. Det verste med DAB er at det fungerer. Men man må ha riktig utstyr, og vite hvordan man bruker DAB radioen. Så enkelt er det. Ca. 15 kanaler har samme frekvens over hele Norge. Innholdet er en annen diskusjon, men det er alltid noe å høre på. Eller så har man ca 15 NRK kanaler. Alle på samme frekvens innen hver sin region.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn