Ønsker anbefaling DAB-radio til bilen ...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.186
Sted
Holmestrand
Jeg, og sikkert mange andre trenger snart ny radio i bilen. Her trenger vi ikke å starte enda en diskusjon om DAB/FM, men bare forholde oss til at det kommer DAB etter hvert.

Hører gjerne om andres erfaringer med å oppgradere(?) til DAB-radio i bilen, helst ny radio som monteres inn i dashbord/konsoll, ikke disse adaptrene. Antenne er selvsagt også et tema.
Vettug design og god brukervennlighet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8

HJELP Ny DAB anlegg til bil. DIN 1

Kan legge til at Tab faller ut histen og pisten.. Er en del igjen før helt utbygget.
Lokal kanalene faller oftere ut, og kan tenke meg at de får du sikkert ikke inn annet enn i nærområdene til byene eller tar jeg feil?

Kenwood er mye bedre enn Pioneer. Vert pioneer frelst før. :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
11
Jeg, og sikkert mange andre trenger snart ny radio i bilen. Her trenger vi ikke å starte enda en diskusjon om DAB/FM, men bare forholde oss til at det kommer DAB etter hvert.

Hører gjerne om andres erfaringer med å oppgradere(?) til DAB-radio i bilen, helst ny radio som monteres inn i dashbord/konsoll, ikke disse adaptrene. Antenne er selvsagt også et tema.
Vettug design og god brukervennlighet.
Kommer helt an på hva du vil bruke av penger og hvilken bil du har. Du får "dingser" og antenne ledninger som vil henge å slenge inne i bilen til noen hundrelapper på Biltema.
Bytter du hele anlegget blir det noen tusen.
Har du integrert anlegg i bilen som du vil beholde funksjonene på og ha DAB integrert i dette, snakker vi om en kostnad på 4000.- til 15000.- etter bilmodell-
På min 10 år gamle Mercedes vil et integrert anlegg koste 7000.- inkl. antenne. Så kommer det vel en god del tusen i montering...
Driter i DAB og kommer til å bruke nærradio og CD fremover....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Bygde meg nettopp kjøkkenradio baser på en Logitech Iphone dokking spiller kjøpt på Finn for 200,- og Logitech Duet som jeg ikke brukte lenger. Funker som F på radio streaming over nett. Den gamle god DAB og ikke DAB+ radioen, og som kostet meg mange tusen i sin tid blir vel tyst på nyåret - fine saker... I bilen blir det nærradio i ren protest mot ARK, selv om det sitter en DAB+ der og, så låter FM radioen her sååå mye bedre (i3).

• Liker
Reaksjoner: JK

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
421
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Beste dabløsninga til bilen er jo nettradio på mobilen.
Om tellerskritta går for fort, bruker jeg selv DAB+ USB dongle fra ebay, en takantenne og androidappen Wavesink (https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ses.wavesinkplus&hl=en). Funker utmerket på min Nexus 7 tab som er fastmontert i bilen, koblet til ekstern dac og det hele samt masse Tidalmusikk syncet når musikken i radioen svikter :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Beste dabløsninga til bilen er jo nettradio på mobilen.
Om tellerskritta går for fort, bruker jeg selv DAB+ USB dongle fra ebay, en takantenne og androidappen Wavesink (https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ses.wavesinkplus&hl=en). Funker utmerket på min Nexus 7 tab som er fastmontert i bilen, koblet til ekstern dac og det hele samt masse Tidalmusikk syncet når musikken i radioen svikter :)
Funger, men brukevenneligheten er ikke all verden, og du har vel ikke lov å tukle med mobilen under fart og med god grunn !

Et annet aspekt med dette er at NRK nettradio ikke har stort bedre bitrate en dab. Nettradio ligger vel på 128 kbps om du er heldig mens dab+ ligger på ca 64kbps. Hva du får på mobil er ikke godt å si, men min squeezebox kjøkkenradio låter i alle fall bedre fra Duet'n enn mobilen.

Selv synes jeg det blir så lite brukervennlig med mobilradio i bilen at jeg mangel grunnlagt for å si hva som er best.

Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Radio har utspillt sin rolle for lengst.Bare reklame og listepop ommat og ommat.Ryk og reis med hele radioskiten mener jeg:mad:

ErlingB

Medlem
Ble medlem
13.02.2012
Antall liker
4
Antenne er selvsagt også et tema.
Det er dette jeg for min del har spekulert mest på. Mange av oss med mer eller mindre klassiske biler som vi vil bevare i original stand, ønsker gjerne å beholde den eksisterende antenna. På nettet har jeg funnet antenneadaptere som denne og liknende: 472601 - DAB splitter Fakra SMB - Bilstereosenteret.no

Er det noen her som har prøvd? Gir dette fullgodt mottak? Er det snubletråder å være oppmerksom på, som f.eks. impedanse på eksisterende antenne?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Radio har utspillt sin rolle for lengst.Bare reklame og listepop ommat og ommat.Ryk og reis med hele radioskiten mener jeg:mad:
Det finnes flere kanaler enn P4 og Radio Norge. Vil anbefale deg å slå på NRK P2, hverken listepop eller reklame men mye godt kulturstoff, herunder musikk.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg har VW Touran med integrert styring i ratt og med visning i bilens display. Møller skal ha 10500,- for bytte til DAB+ i bilen. Jeg kjøpte en bil med styring på rattet nettopp fordi jeg ville ha det, så det å ha et adapter er for meg helt uaktuelt. Men det er også helt uaktuelt å spytte inn 10500,- for å få det, så jeg tror jeg ender opp med å stå over hele DAB-greiene. Det blir streaming over mobiltelefonen i stedet tror jeg (får mye mobildata for det beløpet).

Jeg er ikke i mot byttet til DAB per se. Egentlig gir jeg bæng i hva slags transport som benyttes for radioen, men at det skal koste meg som forbuker så mye, er helt på trynet.

PS! Støtter siste innlegg om NRK P2. Ikke så veldig interessert i klassisk, men NRK Ekko og Salongen er fantastiske programmer som jeg forsøker å få med meg når jeg kan.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes gode argumenter i alle retninger, men å avsløre at man bare hører på de mest hjernedøde kommersielle kanalene er ikke et argument mot eller for noe som helst IMO. :rolleyes:

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Monterte denne selv i min Subaru Forester 2007 for kort tid siden. Kenwood DPX7000DAB. Men har ikke fått montert DAB-antennen ennå. Vurderer om jeg skal oppgradere til utvendig antenne.

Ellers er det en grei spiller til en ok pris, med merkbart mer effekt enn den fabrikkmonterte spilleren som stod i bilen fra før. FM-radioen er god, og har koblet til en 64GB minnepinne med plater i FLAC-format. Så da er det ingen musikkmangel i bilen...

kenwood.png

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
I enkelte tilfeller er radioen en del av det elektriske nettverket i bilen. I slike tilfeller kan det by på problemer å demontere en radio, siden radioen også fungerer som en styreenhet i bilens nettverk. Fjernes denne, kan det få følgefeil for andre funksjoner i bilen.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.540
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har VW Touran med integrert styring i ratt og med visning i bilens display. Møller skal ha 10500,- for bytte til DAB+ i bilen.
Det virker på meg som om en del bilimportører/forhandlere har lagt seg på et nivå der de skal gjøre litt ekstra god business på dette. Det tjener temmelig godt på den prisen i hvert fall.

Har man en radioenhet i bilen som er type "stand-alone" enhet (1-Din/2-DIN, samt enkelte andre typer), og ikke en som er integrert som en del av dasj-bordet, så vil det kunne være en bedre løsning å bytte hele greia mot en DAB+-tuner.
Convertere finnes også for mange modeller slik at du kan benytte bilens ordinære rattkontroller.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg har VW Touran med integrert styring i ratt og med visning i bilens display. Møller skal ha 10500,- for bytte til DAB+ i bilen.
Det virker på meg som om en del bilimportører/forhandlere har lagt seg på et nivå der de skal gjøre litt ekstra god business på dette. Det tjener temmelig godt på den prisen i hvert fall.

Har man en radioenhet i bilen som er type "stand-alone" enhet (1-Din/2-DIN, samt enkelte andre typer), og ikke en som er integrert som en del av dasj-bordet, så vil det kunne være en bedre løsning å bytte hele greia mot en DAB+-tuner.
Convertere finnes også for mange modeller slik at du kan benytte bilens ordinære rattkontroller.
Hva er oppfatningen av annenhåndverdien på biler når man gjør endringer og setter inn uorginalt utstyr forresten? I mitt miljø ble det back in the days sett på som ganske harry å bytte ut standardutstyret med noe annet (-- kanskje fordi det var ganske mye glorete og prangete ting som ble satt inn). Om hvorvidt dette påvirker verdien vet jeg ikke. Jeg kjenner at jeg er skeptisk til uorginalt utstyr av denne grunn, selv om det muligens bare er tull.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
11

Det er nesten ikke spillere på markedet som passer inn i systemene til for eksempel Mercedes. Sjekket nettopp på Bilradiospesialisten og det er 0. Kun adapterløsninger som koster 6-7000.- Det er et forsvinnende lite marked for DAB og derfor blir det dyrt og lite utvalg. I de fleste nye biler må en ha slike løsninger for at resten av systemene slik som knapper på rattet, høyttalersystemer, telefon o.s.v. skal virke. Det er rimelig frustrerende hele DAB dritten....

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Tipper andre hånds verdien for biler dropper 2-3000 kr hvis de mangler DAB når bilen skal selges.
Så nedlegging av FM nettet koster oss noe enten vi kjøper DAB, eller ikke.

C

Cyber

Gjest
Satte nylig Pioneer X7800 inn i familiecruiseren. Fungerer topp, til og med selv om jeg bare la antennen for DAB inne i hanskerommet. :)

Synker med telefon, FM/DAB, CD, USB, handsfree med mic. Helt topp.

Kjøpte innsats og kabler for overgang mot rattkontroll på bilradiospes.no så jeg kan kontrollere på rattet som jeg kunne med den originale.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg spurte hva BMW-forhandler kunne skaffe, og det var fullintegrert for ca 15.000 eller adapter med egen fjernkontroll for, så vidt jeg husker, noe rundt 4.000.

Streaming fra mobil her, ja! :mad:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.540
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det er et forsvinnende lite marked for DAB og derfor blir det dyrt og lite utvalg. I de fleste nye biler må en ha slike løsninger for at resten av systemene slik som knapper på rattet, høyttalersystemer, telefon o.s.v. skal virke. Det er rimelig frustrerende hele DAB dritten....
Jeg vet litt om hva ulike type adaptere koster - inn til bilforhandlere, og litt om hva slags monteringstid det "normalt" er snakk om.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Har nettopp sjekket muligheten for DAB i fruens Toyota Yaris (som har full rattstyring). Toyota har ikke laget DAB for innbygning, så her er løs boks eneste alternativ. Trist...

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det er et forsvinnende lite marked for DAB og derfor blir det dyrt og lite utvalg. I de fleste nye biler må en ha slike løsninger for at resten av systemene slik som knapper på rattet, høyttalersystemer, telefon o.s.v. skal virke. Det er rimelig frustrerende hele DAB dritten....
Jeg vet litt om hva ulike type adaptere koster - inn til bilforhandlere, og litt om hva slags monteringstid det "normalt" er snakk om.
Kr 300 inn + 30 min for installasjon...? :rolleyes:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pioneer er bankers og vil i de fleste biler også bli en lydmessig oppgradering. I Bergens område installerer både Radioservice (Askøy) og Bilradiospesialisten. Å gå til merkeforhandler for biler er som regel unødvendig. Ofte bruker disse selv en ekstern aktør. Mercedes i Bergen bruker f.eks Bilradiospesialisten.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har funnet en headunit som skal passe rett inn i bilen min(G-klasse) Står oppgitt W463. Men ser at operativsystemet er Android. Både jeg og samboeren bruker iphone, så vil dette by på noen utfordringer, eller er det slik at de aller fleste radioer er android uansett?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er selve operativsystemet som radioen kjører på. Tut og kjør mot iPhone ift musikkavspilling og handsfree.

Johan-Kr

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
11
Her er systemer som passer Mercedes.
Mercedes | Graviton

Johan-Kr
Dette koster nesten det samme som å få montert en skjult unit som passer sammen med orginalt anlegg. Finnes mye slike spillere på Evilbay fra Kina. Finner ikke noe når jeg søker på "Graviton" på nettet heller, så mistenker dette er kinamikk som er rebrandet for denne forhandleren....
Men det kan fungere det, skjønner bare ikke vitsen....

T

TT.

Gjest
Legg merke til at det er kun de riksdekkende kanalene som blir stille i løpet av 2017. Nærradioene/ lokalradioene sender som ellers ut 2021. Er du forøvrig avhengig av P4 og Radio Norge sine fire cd, er det ingen vei utenom enn å konvertere til DAB+

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Alle NRK sine kanaler kommer bare på DAB+, dessverre.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Ola Normann må handle nytt og staten håver inn både på avgifter og moms.:mad:
Nei det var bedre før.:)

IMG_2289.JPG

• Liker
Reaksjoner: JK

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mercedes | Graviton

Johan-Kr
Dette koster nesten det samme som å få montert en skjult unit som passer sammen med orginalt anlegg. Finnes mye slike spillere på Evilbay fra Kina. Finner ikke noe når jeg søker på "Graviton" på nettet heller, så mistenker dette er kinamikk som er rebrandet for denne forhandleren....
Graviton er forhandleren. Merket er Erisin. Erisin Car DVD Player, Autoradio, in Car DVD Wholesale, cheap price Car Stereo

Johan-Kr

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Har nettopp sjekket muligheten for DAB i fruens Toyota Yaris (som har full rattstyring). Toyota har ikke laget DAB for innbygning, så her er løs boks eneste alternativ. Trist...
Her en skjult løsning til ca.4000 inkl, antenne.....

https://bilradiospes.no/produkter/b...b-modul-bilspesifikk/dab-usb-modul-for-toyota
Dension DAB+U kobles til USB-inngangen på bilens headunit eller en annen avspillingsenhet som kan spille av mp3 filer via USB. DAB og DAB+ kanalene vil vises på enheten som virtuelle mp3 filer.
Beklager, men dette høres ut for meg som et stygt hack. Min erfaring med sånne gjemme-mobilavspilling-i-cd-veksler-grensesnittet-systemer er veldig både og. De funker, men du verden så lite elegant.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.817
Sted
Hus
Kommer ikke en eneste DAB sak i bilen eller hjemme. Har nærradio som det kan høres på gjennom god gammeldags FM.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Jeg har VW Touran med integrert styring i ratt og med visning i bilens display. Møller skal ha 10500,- for bytte til DAB+ i bilen. Jeg kjøpte en bil med styring på rattet nettopp fordi jeg ville ha det, så det å ha et adapter er for meg helt uaktuelt. Men det er også helt uaktuelt å spytte inn 10500,- for å få det, så jeg tror jeg ender opp med å stå over hele DAB-greiene. Det blir streaming over mobiltelefonen i stedet tror jeg (får mye mobildata for det beløpet).

norDAB Premium DAB-integrering VW/Skoda - Bass Brothers

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
11
Mercedes | Graviton

Johan-Kr
Graviton er forhandleren. Merket er Erisin. Erisin Car DVD Player, Autoradio, in Car DVD Wholesale, cheap price Car Stereo

Johan-Kr
OK. Som jeg antok så er dette Kinamikk. Fra hjemmesiden deres : "More better quality,more cheaper price and more fashionable product is our pursue!" ;)

Får disse på Evilbay for halve prisen....

Topp Bunn