Ønsker anbefaling DAB-radio til bilen ...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.798
Sted
Holmestrand
Satte nylig Pioneer X7800 inn i familiecruiseren. Fungerer topp, til og med selv om jeg bare la antennen for DAB inne i hanskerommet. :)

Synker med telefon, FM/DAB, CD, USB, handsfree med mic. Helt topp.

Kjøpte innsats og kabler for overgang mot rattkontroll på bilradiospes.no så jeg kan kontrollere på rattet som jeg kunne med den originale.
Kjøpte en Pioneer DEH-X7800DAB+ til kona. Ble prøvemontert i min bil i dag og fungerer helt kanon. Bedre enn den gamle fmsaken m god margin. :)
Hva var det som var så fantastisk med FM igjen?

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.798
Sted
Holmestrand
Da har jeg kjørt Holmestrand-Kongsberg.
Det er noen huller i DAB-dekning, men radioen håndterer dette veldig bra, skrur lyden diskret ned, og noen 10-metre lengre borti veien er det tilbake.
Prøver FM-en på tur hjem igjen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.290
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Satte nylig Pioneer X7800 inn i familiecruiseren. Fungerer topp, til og med selv om jeg bare la antennen for DAB inne i hanskerommet. :)

Kjøpte innsats og kabler for overgang mot rattkontroll på bilradiospes.no så jeg kan kontrollere på rattet som jeg kunne med den originale.
Kjøpte en Pioneer DEH-X7800DAB+ til kona. Ble prøvemontert i min bil i dag og fungerer helt kanon. Bedre enn den gamle fmsaken m god margin. :)
Har du en god FM radio så har den mye bedre dynamikk enn en vingeklipt DAB+. Jeg har både FM og DAB+ i bilen og fikk sjokk når jeg byttet frem og tilbake på samme lydnivå. Her ikke brukt DAB radioen siden til tross for mer støy på FM.

For øvrig hørte jeg i dag på NRK Buskerud at FM vil være oppe å gå minst frem til 2023, i alle fall lokalt, så er det lyd i bilen man er opptatt av så kan man bare tune inn lokal radioene ;)

Dette er noe som bevist er underkommunisert da NRK sentralt bare snakker om å stenge FM bandet, ikke at de bare flytter alle sendinger til DAB....

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.798
Sted
Holmestrand
Jeg er klar over dette, men i bilen handler det mye om tale, og der seg jeg ikke det store problemet med dynamikk.
Og radio er langt på vei NRK.
Nærmere bestemt P2.
Kan ikke se noen nærradio som kan konkurere i det hele tatt.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
9

Det som er "fantastisk" med FM er mye bedre lyd. Og her er hvorfor :

Radioproduksjon foregår ideelt i lineær PCM (LPCM) med bitrate på 2304 kbps (stereo, 48 kHz sampling, 24 bit). Til sammenligning er bitraten i en CD 1411 kbps (stereo, 44,1 kHz sampling, 16 bit). I DAB er den totale overføringskapasiteten 1152 kbps

Fant noen eksempler på bitrate som DAB+ sendes på. Dette forandrer de vel på etter kapasitet tenker jeg, men dette er på grensen til tortur:cool:

NRK P13: 80 kbpsNRK Super: 80 kbps
NRK Vær Sør: 16 kbps
NRK mP3: 80 kbps
NRK Sami: 64 kbps

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bitrate ved radioproduksjon er vel i sammenhengen likegyldig? Det er signalet som kringkastes som er det interessante. Det er vel ikke sannsynlig at produksjonsutstyr og -metoder vil endres selv om man bytter ut FM-senderen med en DAB-sender?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
9
Bitrate ved radioproduksjon er vel i sammenhengen likegyldig? Det er signalet som kringkastes som er det interessante. Det er vel ikke sannsynlig at produksjonsutstyr og -metoder vil endres selv om man bytter ut FM-senderen med en DAB-sender?
Det var bare nevnt som info. I innlegget mitt så er noen av de verste kringkastede signalene nevnt. Med DAB+ blir det faktisk enda verre enn det har vert med DAB. I dag er visstnok sendingene på DAB varierende mellom 128 til 192 kbps, men med DAB+ vil det bli sendinger godt ned på 60 tallet.....
Flott med teknologi som fører oss lukt tilbake til steinalderen og til en kostpris på opp mot 20 milliarder for forbrukerne....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, teknologien er vel der til å sende DAB i høyere bitrate hvis man ønsker, men det blir vel ikke gjort, for å få plass til flere kanaler? Kanskje det dukker opp noe etter hvert med bedre oppløsning.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
9
Vel, teknologien er vel der til å sende DAB i høyere bitrate hvis man ønsker, men det blir vel ikke gjort, for å få plass til flere kanaler? Kanskje det dukker opp noe etter hvert med bedre oppløsning.
Det blir nok ikke noen høyere bitrate, det blir potensielt verre når flere og flere kanaler skal inn. Totalt er det 1152kbps til rådighet, og når NRK for tiden skal ha inn 14 kanaler så blir det revva...
Om en ikke mener det er noen vits med kvalitet er det bare å svitsje mellom P1 og P4.... Hører en ikke forskjell her er det å bestille ørevask, eller så er anlegget i bilen av en rimelig sjabby kvalitet:cool:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Min kortversjon av DAB(+):
- Lyden er for dårlig til å brukes hjemme (på dette forum tenker jeg da selvfølgelig på et anstendig stereoanlegg)
- Dekningen er for dårlig til å brukes i bil (det virker for meg som det er hull nærmest overalt)

Det sier en del at BBC stoppet overgang til DAB fordi de ikke klarte å få til en dekning uten hull. I England.
Men i Norge er skal det visst ikke være noe problem sies det...

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Skrot DAB.Det hjelper jo ikke å ha en masse kanaler som hakker.Og av sikkerhetsmessige hensyn er det jo en tragedie at FM bandet skal bort.
Dette er det bare nissene her på berget som vil ha.
Mvh Kenneth

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.290
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Skrot DAB.Det hjelper jo ikke å ha en masse kanaler som hakker.Og av sikkerhetsmessige hensyn er det jo en tragedie at FM bandet skal bort.
Dette er det bare nissene her på berget som vil ha.
Mvh Kenneth
Det er vist de samme som styrer landet - og noen klager på den kommende presidenten i statene, står neppe særlig bedre til her....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
FM-båndet forsvinner jo ikke. NRK bl.a. slutter å sende i det.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.817
Sted
Ytterst i havgapet...
Det at NRK forsvinner, er jo nettopp hovedproblemet. Kvaliteten på nærradioer varierer voldsomt - de langt fleste er rene pludreradioer med minst 50% musikkteppe, og nyhetene som distribueres er stort sett et gjennomsnitt av uinteressante riksnyheter..... jeg var selv teknisk ansvarlig for en liten nærradio fra -84 til 2004.
Mesteparten av DAB-kanalene er pludre- eller fjortisradio - det er der annonsemarkedet ligger, som også er årsaken til hele DAB-faenskapen.
I beredskapsmessig sammenheng går det an å få gjenom informasjon på FM, selv om det er dårlige signaler og støy - dette er ikke mulig med DAB. Deknigsmessig blir det heller aldri det samme, selv om noen påstår dette- andre sier rett ut at det blir det ikke. Ved 100 MHz får en forsatt litt hjelp fra terrengavbøyning og reflekser - med DAB er dette stort sett umulig.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fant noen eksempler på bitrate som DAB+ sendes på. Dette forandrer de vel på etter kapasitet tenker jeg, men dette er på grensen til tortur:cool:

NRK P13: 80 kbpsNRK Super: 80 kbps
NRK Vær Sør: 16 kbps
NRK mP3: 80 kbps
NRK Sami: 64 kbps
Wow! Det var ille. Spørs om ikke DAB+ blir som ISDN. En veldig dårlig mellomløsning før noe bedre er lett tilgjengelig overalt, som her er nettradio.

Topp Bunn