DAB er død! "Men han rör ju på sig ..."

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Rhesus skrev:
Jeg fyrte opp min første DAB radio i går.

http://www.revodab.no/digital-radio/revo-uno.php

Klokkeradio i mono, så bekvemmelighet var viktigere enn lydkvalitet. Til min store overraskelse viste det seg at mottaket er suverent, selv med antennen slått inn. Signalstyrken er på topp. Brukervennligheten er også bra.

Jeg er i alle fall en fornøyd DAB lytter.
Mitt ankepunkt mot DAB-radio har først og fremst gått på lydkvalitet. Den lyden jeg har hørt over DAB mottakere har alltid hatt denne "mekaniske" kompakte lyden, i mer eller mindre grad.

Her er en liten historie fra kantina på jobben, sist mandag:
Det var snakk om mat rundt bordet. En kar på rundt 25-30 var skikkelig oppglødd da han snakket om den vill-laksen han hadde fått og tilberedt hjemme. Han snakket i virkelig entusiastiske ordelag om smaken og konsistensen på denne fisken, kontra den oppdrettsfisken han vanligvis kjøpte. Han syns forskjellene var betydelige.
Da sa jeg følgende: Denne opplevelsen har gitt deg en viktig lærdom, det er viktig å ha referansepunkter for å kunne bedømme noe som godt eller dårlig!

Jeg hater begrepet "godt nok" som tilhengerne bruker om DAB.
En sikker indikasjon på at et samfunn ikke har nådd et høyt utviklingsnivå er når det definerer tilbakeskritt som fremskritt. Det er høyst tvilsomt om DAB er noe fremskritt i radiolyd. Og radio er LYD!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Det er synd at DAB ikkeble bedre enn det er, men for mange radiobrukere, er det, som nevnt her "godt nok". De fleste brukere av DAB har vel dette i en eller annen form for bordradio? -det er kanskje derfor "mange" er så tilfreds med DAB.

Mvh.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg synes ærlig talt at det er for mye forlangt at flertallet av befolkningen skal betale for at en håndfull entusiaster skal ha høykvalitetslyd i radioen.

Er det virkelig nødvendig å ha høykvalitet lyd på DAB. Det finnes da alternativer for dem som vil ha slikt i høy oppløsning. Nettet, f.eks. er et mye bedre alternativ for distribusjon av radioprogrammer til hifibruk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Det er vel også slik at det gamle FM nettet er gammelt (og slitt kan jeg tenke meg) i likhet med det gamle TV-sendenettet som nå byttes ut for VHF og UHF.

Men gikk det ikke heller dårlig i USA med de nye radio-systemene?
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Rhesus skrev:
Jeg synes ærlig talt at det er for mye forlangt at flertallet av befolkningen skal betale for at en håndfull entusiaster skal ha høykvalitetslyd i radioen.

Er det virkelig nødvendig å ha høykvalitet lyd på DAB. Det finnes da alternativer for dem som vil ha slikt i høy oppløsning. Nettet, f.eks. er et mye bedre alternativ for distribusjon av radioprogrammer til hifibruk.
Dette er et meget interessant spørsmål.
Samtidig er det interessant å tenke på at vi i veldig lang tid levde med analog lyd som godt nok. Nå er det "for godt". Hva er det som har skjedd. Hvorfor er nivået for godt nok såpass mye lavere i dag enn for 10-40 år siden? Jeg liker ikke utviklingen!
Jeg stiller meg stadig noen spørsmål... Fra naturen si side så har vi en del egenskaper. Mitt inntrykk er at man i pionertiden for kringkasting var ute etter å tilfredsstille disse egenskapene. I dag går vi bort fra dette. Ja, det ser ut til at det er et mål i seg selv å snevre alt mulig inn så langt som mulig, inntil protestene blir for store... Man må kalle dette et paradigmeskifte i utviklingen. Til hvilken nytte utover å tilfredsstille (de Helvetest) aksjonærene. Jeg liker det ikke. Jeg tror det begrenser oss på sikt.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Rhesus skrev:
Jeg synes ærlig talt at det er for mye forlangt at flertallet av befolkningen skal betale for at en håndfull entusiaster skal ha høykvalitetslyd i radioen.

Er det virkelig nødvendig å ha høykvalitet lyd på DAB. Det finnes da alternativer for dem som vil ha slikt i høy oppløsning. Nettet, f.eks. er et mye bedre alternativ for distribusjon av radioprogrammer til hifibruk.
Hvis DAB nesten ikke er bedre enn FM, hvorfor skal hele befolkningen kaste 1 million FM radioer fordi NRK skal spare noen kroner.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
TJ skrev:
Rhesus skrev:
Jeg synes ærlig talt at det er for mye forlangt at flertallet av befolkningen skal betale for at en håndfull entusiaster skal ha høykvalitetslyd i radioen.

Er det virkelig nødvendig å ha høykvalitet lyd på DAB. Det finnes da alternativer for dem som vil ha slikt i høy oppløsning. Nettet, f.eks. er et mye bedre alternativ for distribusjon av radioprogrammer til hifibruk.
Dette er et meget interessant spørsmål.
Samtidig er det interessant å tenke på at vi i veldig lang tid levde med analog lyd som godt nok. Nå er det "for godt". Hva er det som har skjedd. Hvorfor er nivået for godt nok såpass mye lavere i dag enn for 10-40 år siden? Jeg liker ikke utviklingen!
Jeg stiller meg stadig noen spørsmål... Fra naturen si side så har vi en del egenskaper. Mitt inntrykk er at man i pionertiden for kringkasting var ute etter å tilfredsstille disse egenskapene. I dag går vi bort fra dette. Ja, det ser ut til at det er et mål i seg selv å snevre alt mulig inn så langt som mulig, inntil protestene blir for store... Man må kalle dette et paradigmeskifte i utviklingen. Til hvilken nytte utover å tilfredsstille (de Helvetest) aksjonærene. Jeg liker det ikke. Jeg tror det begrenser oss på sikt.
Jeg tror at paradigmeskiftet i utviklingen går på radioens rolle i de tusen hjem. Da radio kom, var det radio, og bare radio. Da min far gikk på gymnaset like før den 2. verdenskrig, var han den eneste i sin klasse som hadde tilgang til platespiller. Av 30 elever - én eneste familie som hadde sveievegrammofon. Da var det radio som gjaldt - og et kjempepoeng med kvalitetslyd i radioen.

Til sammenligning har mine tre barn i de par seneste årene flyttet hjemmenfra og etablert seg på egen hånd. Fete stereoanlegg har de alle sammen - arvelig svakhet? Men radio? Ingen av dem har så mye som en kjøkkenradio i huset. Jeg var i markedet for å gi bort et par tunere i fjor - men no dice - ikke noe behov for gratis tunere der i gården.

Selv for meg, som nærmer meg de 60, er radio allerede passé som hifimedium. Greit nok som pludremedium, men ikke til hifi. Jeg kommer aldri til å kjøpe meg tuner igjen - det er jeg helt sikker på. Det er mulig at kjøkkenradioen følger hønas prefererte sparkeretning - og at den blir erstattet av en BoomBox eller en tilsvarende liten boks. Hva som skjer med radioen i bilen og på hytta, bekymrer meg lite - den tid, den sorg. Det ordner seg tidsnok.

Når radioens rolle forandrer seg, må man også være villig til å se på teknologien. Hvor god lyd trenger man egentlig til den nye måten å bruke radio på? Og svaret er - enten vi liker det eller ikke - "ikke rare greiene". Billigst mulig og godt nok.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
eldo472 skrev:
Rhesus skrev:
Jeg synes ærlig talt at det er for mye forlangt at flertallet av befolkningen skal betale for at en håndfull entusiaster skal ha høykvalitetslyd i radioen.

Er det virkelig nødvendig å ha høykvalitet lyd på DAB. Det finnes da alternativer for dem som vil ha slikt i høy oppløsning. Nettet, f.eks. er et mye bedre alternativ for distribusjon av radioprogrammer til hifibruk.
Hvis DAB nesten ikke er bedre enn FM, hvorfor skal hele befolkningen kaste 1 million FM radioer fordi NRK skal spare noen kroner.
1 million?! Det hørtes lite ut. Husk at det sitter en FM-radio i nesten hver eneste bil, også i helt nye biler. Mange av dem er integrerte og kan ikke byttes ut på noen enkel måte. Og er det noe sted jeg lytter mye til radio, så er det i bilen. Jeg har også inntrykk av at jeg ikke er alene om dette. Jeg forutsetter parallellsendinger i minst 10 år mellom FM og DAB fra det gis klar beskjed om når FM-radiosendingene skal dø. Helst over 15 år, siden de fleste biler i Norge faktisk er i drift såpass lenge før de skrotes.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Soundproof skrev:
DAB er et råttent radioformat, som ble dyttet på oss og DK, SE, GB av folk som hadde økonomisk interesse av overgangen.

.. En beslutning som også støttes av Nokia og Sony Ericsson, siden DVB-H også kan overføre video digitalt og egner seg for mobilt internett.

..
Nei, Nokia og Sony Ericsson har helt jo sikkert ikke økonomiske motiver. Radio med digital video er vel det vi ofte kaller fjernsyn?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
roffe skrev:
eldo472 skrev:
Rhesus skrev:
Jeg synes ærlig talt at det er for mye forlangt at flertallet av befolkningen skal betale for at en håndfull entusiaster skal ha høykvalitetslyd i radioen.

Er det virkelig nødvendig å ha høykvalitet lyd på DAB. Det finnes da alternativer for dem som vil ha slikt i høy oppløsning. Nettet, f.eks. er et mye bedre alternativ for distribusjon av radioprogrammer til hifibruk.
Hvis DAB nesten ikke er bedre enn FM, hvorfor skal hele befolkningen kaste 1 million FM radioer fordi NRK skal spare noen kroner.
1 million?! Det hørtes lite ut. Husk at det sitter en FM-radio i nesten hver eneste bil, også i helt nye biler. Mange av dem er integrerte og kan ikke byttes ut på noen enkel måte. Og er det noe sted jeg lytter mye til radio, så er det i bilen. Jeg har også inntrykk av at jeg ikke er alene om dette. Jeg forutsetter parallellsendinger i minst 10 år mellom FM og DAB fra det gis klar beskjed om når FM-radiosendingene skal dø. Helst over 15 år, siden de fleste biler i Norge faktisk er i drift såpass lenge før de skrotes.
Tipper at det utvikler seg slik at man kan gå på Clas Ohlson og kjøpe små DAB-til-FM-adaptere for 99,90 pr. stk. - i 12V- eller 230V-utgave - disse kobles til antenneingangene på bil-, båt og hytteradioene, og vips har man radio igjen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det med den pågående systemforvirringen er nok det verste, for som en annen skriver så vil neppe almenhetens interesse bli nedprioritert av audiofile årsaker. Det at våre radioapparater ikke kan brukes i utlandet tror jeg både marked og politikere kommer til å reagere på når faktumet blir en enda hetere potet. Men at digital radio til slutt tar livet av FM er det vel ingen her som er uenige i.

For vi audiofile har jo alltids nettradio, som sikkert kommer til å utvikle seg til å bli et kvalitetsmedium for streamet musikk i relativt nær framtid. Lossless bør snart være innen rekkevidde, så det å lytte til radio med kvalitetslyd lar seg nok gjøre også i framtiden. Innen 2014 kan vi nok håpe at det er en realitet.

Men av demokratiske årsaker kan jo ikke nettbasert radio overta for alt. For det første betyr det at bærbare apparater kommer til å by på problemer, og viktigst av alt er det at mange aldri kommer til å få tilgang til nett. Noen bor på steder uten skikkelig bredbånd (det er nok et problem som løses etterhvert), men viktigst av alt så finnes det framdeles ganske mange som ikke takler å forholde seg til moderne teknologi. De blir stadig færre, men det er lenge til siste mann er død. Og så har det også en økonomisk side. De med minst ressurser i samfunnet har ikke råd til å ha nett. Med betalingsproblemer vil nok også få problemer med å få opprettet abonnement også, i alle fall fram til mobilt GSM-nett kommer i kontantkort-form.

Slik jeg ser det er radio det ultimate demokratiske mediet. Under min periode i Kampala tilbrakte jeg mye tid rundt det lokale matmarkedet, og hadde endel venner som bodde rundt der. Noen bodde i bra leiligheter, men de av mine venner som hadde dårligst råd hadde ikke engang strøm i sitt 20 cm2 rom. Men en ting hadde absolutt alle, i alle boliger fantes det en radio (og en GSM-telefon). Politisk frihet er ikke så begrenset som det fremstilles i vestlige media, og de politiske ytringene på radio er minst like krasse som de vi hører i vesten. Og det er informasjon som selv de med minst ressurser har tilgang til. Selv den fillete waragi-stinkende samleren av flasker har en liten Panaphonic eller Soni.

At radio på mange måter representerer demokratiets laveste terskel for informasjon gjør at myndighetene kommer til å synes at redusert hifi-kvalitet er et ok kompromiss for å nå ut til flere, med flest mulig stasjoner. Jeg som bor i en skygge for FM-signaler i Ytre Sandviken (Bergen) får kun inn et fåtall stasjoner, som er gode nok til at min Denon TU-260 tuner kan levere hørbare resultater. Derfor har jeg vurdert å kjøre en liten DAB-tuner inn i DA-konverteren. Men det hjelper jo ikke på noe annet en dekodingen av et i utgangspunktet dårlig materiale. Tro det eller ei, så utgjør faktisk tuneren eneste seriøse kilde til Stax/MingDa-riggen for tiden. En slik rolle ville aldri en DAB-radio kunne få, for årsaken til at FM utgjør min eneste lydkilde er at DVD-spilleren, som i en periode var tenkt å fungere som lydkilde, ble totalt avkledd av Stax-ene. Men Denon-tuneren klarer faktisk å levere et resultat jeg kan leve med når jeg hører på P1 eller P2, og Alltid Klassisk sine nattsendinger på P2 blir flittig lyttet til med glede. Men det blir nok min siste tuner, så jeg er glad den har såpass brukbar lydkvalitet. Og det er årsaken til at jeg nevner det, nemlig at lydkvaliteten på FM er så høy at med vår takantenne blir lyden god nok til å kunne lyttes til over Stax SR Lambda av den gamle typen. Og det imponerte meg stort, også på mtp hvor rimelig TU-260 var da jeg kjøpte den.

Men egentlig så blir jeg ikke så trist når den en gang i framtiden ikke kan motta signaler lenger. Like lite som jeg vil bli lei for å ikke kunne bruke min Tivoli Model 1, som jeg forøvrig er ganske fornøyd med. Den passer min smak ganske godt. Men begge to sender jeg med glede til venner med interesse for lyd i Uganda. Det som derimot kommer til å bli veldig vemodig, vil være å parkere den nydelige Radionette Duett 3000, som jeg arvet av min farfar.
http://www.radiomuseum.org/r/radionette_duett_3000.html



(Dette bildet er lånt fra en salgsannonse på en privat nettside. Hvis noen kjenner det igjen som sitt bilde så fjerner jeg det umiddelbart, hvis dere tar kontakt. Som fotograf så vet jeg jo at dette er "på grensen" bruk av andres bilder.)

Den har nydelige egenskaper som gjøre at jeg kan nyte musikk i timevis over den innebygde høyttaleren ute tendens til lyttetretthet. Og det gjelder sikkert mange andre her på forumet også. Sorgen over å ikke kunne nyte FM over deilige rør-radioer fra femti-, seksti- og syttitallet kommer ikke til å døyves lett.

Men Giske uttalte i fjor at den planlagte slukkingen i 2014 er utsatt på ubestemt, så jeg krysser fingrene for at det tar endel år før siste toner ebber ut. Kanskje burde skifte rør med en gang, slik at jeg får mest mulig utbytte av den før senderne slukkes. Og etterpå så kan jeg kanskje koble til en iPod-dock. For selv om jeg er relativt treig med å anskaffe ny teknologi, så tror jeg at jeg har noe slik rundt 2015/16/17... ::)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Helt ærlig tror jeg ikke at FM nettet blir slukket med det første. Lurer på hvordan den nasjonale beredskapen blir uten FM...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg krysser faktisk fingrene litt for at det systemet som vi har nå faktisk avgår med døden. Det er ikke første gang forbrukere har investert i teknologi som blir en døgnflue. De DAB-radioene som er solgt er sjelden noe som koster i nærheten av det en Betamax-videospiller eller DCC kostet da de ble lansert. Så det at det kommer til å finnes endel mennesker som er sint fordi radioen til 1200 kroner ikke virker lenger, så vil de samme menneskene ikke til å bety så mye. De kommer neppe til å være sinte så veldig lenge, for det kommer et digitalt alternativ. Og kompatibiliteten med omverden kommer til å veie tungt, så hvis DAB+ lykkes på kontinentet så er det eneste fornuftige alternativ. Og ut fra et par av linkene i denne tråden så kan det virke som at det ikke er en umulighet at DAB kan avlide med døden.

Det er forøvrig stor frustrasjon blant enkelte av NRKs dyktigere teknikere over DAB. Riktignok blir konsertene de tar opp fremdeles sendt over FM-nettet. Det er også muligheter for å gi det ut som CD, og NRK Alltid Klassisk sender vel i 320 kb/s over nettet. Men de grøsser likevel over tanken om at alt arbeidet de legger ned i sine opptak blir delvis kamuflert for publikum til slutt.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det nærmer seg jo et valg også , og hva ev. en ny regjering vil foreta seg er jo ikke godt å si..
Ellers er det jo ikke slik at FM-nettet blir slukket.Det er jo der enten Nordkring og NRK vil bruke det, eller ikke.Man kan jo håpe på at det kan bli gjort mulig for andre brukere å benytte det.Det er feks mange lokalradioer som muligens har grunn til å se litt mørkere på framtida med kun DAB sendinger på eteren.

Forøvrig er det vel bare å innse at det over nevnte begrepet "godt nok/bra nok" har tatt over ledelsen fullstendig på "god lyd". At det gjør det på ett område,er kanskje ikke så farlig,men det har jo grepet over seg! " Godt nok " er tidens løsen på alle lydfronter,og det er snart bare vi som ser pensjonsalderen vinke i det ikke alt for fjerne,som gidder å bry seg om god lyd.
Det blir kortere og kortere mellom,og mindre og mindre som skal til før 20 åringene som er innom her roper "JØSS-så godt det lyder".

Det er nesten så det holder med et ITT-rack fra 70 tallet for å få den reaksjonen når referansen er en I-Pod med dockingstasjon.....
Mvh Rune :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det ser ut til at denne tråden kan bli mer seiglivet enn FM båndet ;)
Nå ser det også ut som de to argeste motstanderne kommer til å bli enige.
http://www.tu.no/it/article204811.ece

Det er noen forhold som er viktige å være klar over:
FM båndet er en gammel, dyr og lite effektiv teknologi.
At den er lite effektiv betyr at et relativt lite antall stasjoner får plass på et ganske stort frekvensområde. Det merkes ikke i "grisgrendte strøk".
Er det noen som klager på lydkvaliteten i telefonsystemene?
Eller maser om at det må bli bedre?
Det er trolig godt nok til sitt bruk og for "folk flest".
HiFi er en opplevelse.
Radio er kommunikasjon.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jo da, jeg klager på lyden i telefonforbindelser, spesielt GSM. Det må være bit-sparing ut over all forstand.

Etter at Statoil (og en rekke andre bedrifter) kuttet ut fasttelefonene nekter jeg å svare i min mobiltelefon, men ringer tilbake fra min fasttelefon. Da er det ihvertfall litt bedre. Snart begynner de vel å spare bits der også.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Er det ingen her som har DAB bilradio?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke. Peugeoten er så gammel at den ikke en gang har Aux inn. På Opelen virker ikke radioen lenger. En vakkel der som slår den på en gang i måneden eller så. Fin reflekstest.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg har 2004-modell Toyota Verso. Den har integrert radio (FM med RDS) og en enkel, innebygget bilnavigasjon. Ingen Aux.
Skal like å se at de finner en enkel måte å ettermontere DAB i slike biler på.

Nei, FØRST må DAB-nettet bygges SKIKKELIG ut.
Så må DAB være et reelt alternativ i alle sammenhenger hvor det kjøpes en radiomottaker, også der disse er integrert i andre produkter, f.eks. i bil. I en overgangsperiode er kanskje kombinerte produkter med både DAB og FM det beste (ingen valgfrihet til å velge bort).
Så må man ha en periode med parallellsending der nye biler og mottakere naturlig (gjennom at brukerne velger DAB-varianten) byttes ut.
Når man så har fått skiftet ut de fleste FM-mottakerne kan man begynne å tenke på å skru av FM-nettet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Til syvende og sist er det kostnadene med vedlikehold osv som avgjør framtiden her, ikke tekniske løsninger som sådan. Å opprettholde analoge nett er for dyrt, og derfor er dessverre utviklingen ikke til å forhindre. Og jeg tror ikke en borgerlig regjering kommer til å bety noen forskjell i så måte. Fristen som opprinnelig var satt til utfasing av FM ble jo foretatt under en borgerlig regjering (tror jeg), og utsatt av den sittende. Dessuten er det næringslivet som pusher på for å få tatt livet av FM, og jeg tror neppe en regjering med H og FrP vil være mer næringsfiendtlige enn de rødgrønne.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.229
Torget vurderinger
1
Det tror jeg du har rett i.
 
Topp Bunn