Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Faen til dritt. Kanskje de har skjønt at det vi nå har fått/kjøpt/smakt på av utenlandske smørvarer faktisk ikke står tilbake for norskprodusert..

Det ville være å håpe at dette kunne bli en slags ris til egen bak; at nordmenn nå får opp øynene for andre produkter og faktisk etterspør OG kjøper alternativer. Men mafia/markedsamakta blir vel for sterk uansett, og vi er nok tilbake til gamle takter uansett når dette kommer på avstand og den sedvanlige latskapen tar over igjen..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Tine = kjeltringpakk av verste sort
    feilvare som erstatning, Pføy!!

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.732
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Gjestemedlem skrev:
    I stedet for å tillate ytterligere importert kvalitetsmat har Tine bestemt seg for å rote frem noe gammel nedfrosset b-vare og feilproduksjon fra et fryselager som de vil spe ut produktene sine med. :-\

http://www.dagbladet.no/2012/01/06/nyheter/landbruk/smor/smorkrisa/tine/19686767/
    heller det enn å destruere den bare fordi den har noen kosmetiske feil, eller??

i tillegg til de mer enn 300.000tonn mat som blir kastet av de norske forbrukere blir det destruert ufattelig mye mat av produsentene fordi de er bl.a feil emballert, er har noen andre kosmetiske feil, eller som skyldes overproduksjon...

hvem kjøper grønnsaker i butikken som ser annerledes ut enn perfekt? Hvor mye egg vil bli kastet nå etter de innførte en minstholdbarhetsdato som ikke stemmer overens med den faktiske holdbarheten? hva gjør de med all den julematen som er til overs? osv....

Hver dag kaster Kiwi-kjeden mellom 900 og 1500 kg og dette er mat som blir kastet FØR den går ut på dato...

fra NRKs rechercher:

Slik fant vi Bjørn Bu, leder for Mat og Emballasjegjenvinning AS i Tønsberg. Og glødende idealistisk motstander av kasting av frisk mat. Han fortalte oss at: Mellom 2 og 6 tonn mat som ikke er gått ut på dato blir destruert av hans bedrift hver uke. Mengden vokser. Første halvår 2002 kom 112 tonn kjøtt i emballasje som kunne vært spist. Andre halvår: 160 tonn.

Maten kommer fra dagligvarehandelen og fra næringsmiddelindustrien i deler av Telemark, Vestfold, Drammen og Oslo. Vi fikk snart se hva slags mat det var:

På søppeldynga fant vi paller med delikatesser. Hermetisert fetaost, spekemat, røkelaks og eksotiske sauser på boks. Alt skulle destrueres. Gjenvinningsbedriften vet ikke alltid grunnen til at maten blir kastet. Men noen glass i pallen med fetaost var litt klissete. Trolig var det lettere å kaste hele lasset enn å vaske av glassene. Hver dag kommer kasse på kasse med frisk frukt og grønnsaker som skal destrueres. Hvis et eple i en kasse har en brun flekk er det helt vanlig å kaste hele kassen med alle eplene, fortalte søppelkjørerne.
    Bjørn Bu fortalte at de noen ganger får inn paller med mat rett fra fabrikken, som har flere uker igjen på dato. De blir ikke sendt ut i butikkene fordi de er blitt forsinket og ikke har så lang holdbarhet igjen at butikken kan regne med å få solgt ut alt før fristen. Da går pallene
    rett til destruksjon, selv om maten er helt i orden.

I et annet rom fikk vi se brød som skulle destrueres. Hvert år kommer det inn 2000 tonn brød til anlegget i Tønsberg. En ekstrem sløsing med frisk mat.

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    heller det enn å destruere den bare fordi den har noen kosmetiske feil, eller??

i tillegg til de mer enn 300.000tonn mat som blir kastet av de norske forbrukere blir det destruert ufattelig mye mat av produsentene fordi de er bl.a feil emballert, er har noen andre kosmetiske feil, eller som skyldes overproduksjon...

hvem kjøper grønnsaker i butikken som ser annerledes ut enn perfekt? Hvor mye egg vil bli kastet nå etter de innførte en minstholdbarhetsdato som ikke stemmer overens med den faktiske holdbarheten? hva gjør de med all den julematen som er til overs?

Hver dag kaster Kiwi-kjeden mellom 900 og 1500 kg og dette er mat som blir kastet FØR den går ut på dato...
    Det kommer ikke tydelig frem av artikkelen hva som gikk galt med denne produksjonen, men emballagen er det nok helt sikkert ikke når de snakker om å smelte det om og bruke det som fyllmasse i den vanlige produksjonen. Sikkert ikke noe helsefarlig med produktet på noen måte, men b-vare er det okkesom. Vil tro at denne nedfrosne batchen var tiltenkt dyrefor eller ferdigmat.

Jeg har forøvrig ingen problemer med å kjøpe datovarer, partikjøp og slikt i butikken heller, egg, ost og kjøtt er like godt eller bedre noen ganger. Men da betaler jeg heller ikke full pris for produktet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    null problem med b-vare. kjøpte i mange år ost i en butikk i oslo som alltid hadde over dato ost til halv pris. moden ost til en billig penge, strålende!

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.732
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    det er lov å gjenbruke en viss prosent av gammelt brød i brødproduksjonen, dvs brød som er til overs i butikken blir tørket, malt opp og blandet i den nye deigen.... morsom når den har ligget åpent i hyllene en helt dag...

da kjøper jeg heller smøret....

G

Gjestemedlem

Gjest
    slartibartfast skrev:
    da kjøper jeg heller smøret....
    Klart vi kjøper det, vi har jo ikke noe valg. Nå er snart monopoltilstandene tilbake i butikken og det eneste produktet som blir å oppdrive er Tine smør igjen. Solgt hadde det blitt om de så hadde spedd det ut med fyringsolje og sagmugg.

V

vredensgnag

Gjest
    Siden smøret skal smeltes om, dvs tines opp og kjøles ned igjen, er det vel snakk om "homogenisering" mot eksisterende smør. Kanskje fargeavvik, eller noe mindre alvorlig.

Men hele "smørkrisen" er en katastrofe for Tine og landbruksbyråkratene, og godt er det. Det har gått opp for nordmenn at de er stengt ute fra en verden fylt av mat - og at denne maten smaker godt, men er utilgjengelig eller gjøres for dyr pga toll/avgifter. Diskusjonene på nettet går i ett, der folk rapporterer om at "det smaker minst like godt som Tines". Og mange setter spørsmålstegn ved hvorfor vi har disse barrierene. Og godt er det.

Tine er allerede i panikk over den økte osteimporten, der nordmenn får smaken for varierte og gode oster fra andre land (og når det går opp for folk at de kan importere ost og annet vha posten, helt lovlig, fra EØS-området ...). Smørkrisen har åpnet døren mot et annet landbruksregime. Og godt er det.

Bakstreverske tullinger, som har forbrukernes interesse så langt nede på stigen som den kan komme. I norsk landbrukssammenheng er forbrukeren et vedheng, og ikke en prioritet. Forbrukerne er nyttige idioter for norsk landbruk, og det må det bli en endring på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tine er allerede i panikk over den økte osteimporten, der nordmenn får smaken for varierte og gode oster fra andre land (og når det går opp for folk at de kan importere ost vha posten, helt lovlig ...). Smørkrisen har åpnet døren mot et annet landbruksregime enda mer. Og godt er det.
    Kanskje lage en tråd med tips om gode oster, butikker og annet snadder vi kan bestille over nettet?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ivrer for en "Alternativ" tråd, hvor alle kan komme med input på varer som ikke bare erstatter TINE produkter men også er bedre... burde ikke være vanskelig. Spre budskapet - bevisstgjør folket!! Jeg blir helt SYK av å se på utvalget og kvaliteten hver gang jeg reiser i Europa eller ser på en av BBC's mange mat/kokkeprogrammer med innslag fra de forskjellige markeder rundt i EU.

TINE ut i kulda!! Nå!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    Jeg ivrer for en "Alternativ" tråd, hvor alle kan komme med input på varer som ikke bare erstatter TINE produkter men også er bedre... burde ikke være vanskelig. Spre budskapet - bevisstgjør folket!! Jeg blir helt SYK av å se på utvalget og kvaliteten hver gang jeg reiser i Europa eller ser på en av BBC's mange mat/kokkeprogrammer med innslag fra de forskjellige markeder rundt i EU.

TINE ut i kulda!! Nå!
    fjern mat-tollen NÅ!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Kongen ut av Sonja!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Ja, enda lenger faktisk, den sto sprayet på husveggen hos noen kvinnesaksaktivister på Vålerenga, husker jeg. Ved siden av en rødmalt gammeldags kjøttkvern med den avskrekkende teksten "Mos alle pikkene!"

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    65finger skrev:
    Tine = kjeltringpakk av verste sort
    feilvare som erstatning, Pføy!!
    Merkelig dette, de gangene hvor butikkene jeg har sett har vært tomt for norsk smør,
    så har jeg lagt merke til at det var utenlandsk smør der, men det fikk ligge i fred....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg observerte et eldre ektepar ved smørhyllen i butikken tidligere i dag. Det var tomt for Tine-smør, men det lå noen pakker irsk smør der. Fruen bøyde seg ned og tok en pakke Melange margarin i stedet.

Mon tro om dette har noe å gjøre med mange års propaganda om hvor farlig utenlandsk (og i særdeleshet importert) mat er?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Meget sannsynlig desverre, norsk sidrumpa vane. MEN de jeg har snakket med som har kjøpt både fransk og belgisk har skrytt fælt av smaken, selv om en del har vært både usaltet og med redusert salt. Det er jo i det minste positivt.

Hvor lenge skal dette pågå?? Er jo helt toskete dette, et vanlig dagligvareprodukt som nå har vært ute av hyllene i snart et halvår... mens verden rundt oss er godt forsynt.. Dette er nå så latterlig at det er nesten utrolig at det skjer.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Asbjørn skrev:
    Jeg observerte et eldre ektepar ved smørhyllen i butikken tidligere i dag. Det var tomt for Tine-smør, men det lå noen pakker irsk smør der. Fruen bøyde seg ned og tok en pakke Melange margarin i stedet.

Mon tro om dette har noe å gjøre med mange års propaganda om hvor farlig utenlandsk (og i særdeleshet importert) mat er?
    Kanksje også et verdivalg.... ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Fransk smør, laget på ferskt utgangspunkt, og ikke Tines surnede fløte, smaker jo utrolig godt i sammenligning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Navn? Nummer?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en pakke fransk smør, den var god og het noe sånt som Elle Vire

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Irsk, fransk og belgisk smør fra min lokale butikk, Helgø i Stavanger. Er det noen av dere liebhabere som tilfeldisvis vet noe om hvordan disse typene er laget?

N

Nifelheim

Gjest
    Asbjørn skrev:

eller det kan være at smørhysteriet ikke når alle høyder. At enkelte faktiskt er i stand til å stå imot gruppepresset om at smør er så mye bedre enn margarin.

Mange som foretrekker margain over smør.

Eneste smøret jeg foretrekker er kviteseid. Av alt annet smør jeg har smakt er vanlig margarin å foretrekke.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Asbjørn skrev:

eller det kan være at smørhysteriet ikke når alle høyder. At enkelte faktiskt er i stand til å stå imot gruppepresset om at smør er så mye bedre enn margarin.

Eneste smøret jeg foretrekker er kviteseid. Av alt annet smør jeg har smakt er vanlig margarin å foretrekke.
    greit å kunne velge.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Margarin er søppel, ikke egnet som menneske føde. Les om hvordan det lages..

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.834
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det slo meg plutselig, her jeg sitter og myser på OT uten briller og ser litt feil på trådtitler,
    at tenk om det var sånn øl-krise.
    Tomt for Tine Monopol Pils, og importforbud. Tenk om.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant parallell. Øl-bilene kjører land og strand rundt og leverer varer i butikkene og henter med seg tomgodset tilbake. Øl-salget kan gå opp eller ned med 50 % fra den ene dagen til den neste hvis det kommer et væromslag. Omtrent like kompleks verdikjede som melk og smør, men altså mye større svingninger i salget. Det er likevel ingen som mener at Ringnes skal være "markedsregulator" og styre tilbudsiden sånn at det ikke blir "ubalanse i markedet", godt beskyttet av massive tollmurer, kvoter og andre importrestriksjoner. Men det gjør vi for smør og melk. Forstå det den som kan. Det er ihvertfall ikke av hensyn til konsumenten dette skjer.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Interessant parallell. Øl-bilene kjører land og strand rundt og leverer varer i butikkene og henter med seg tomgodset tilbake. Øl-salget kan gå opp eller ned med 50 % fra den ene dagen til den neste hvis det kommer et væromslag. Omtrent like kompleks verdikjede som melk og smør, men altså mye større svingninger i salget. Det er likevel ingen som mener at Ringnes skal være "markedsregulator" og styre tilbudsiden sånn at det ikke blir "ubalanse i markedet", godt beskyttet av massive tollmurer, kvoter og andre importrestriksjoner. Men det gjør vi for smør og melk. Forstå det den som kan. Det er ihvertfall ikke av hensyn til konsumenten dette skjer.
    Eg er redd for at dette er så komplisert at veldig få egentlig har det hele og fulle overblikket kanskje. Mange bønder er, trass i smørkrisa, glad for at Tine er til. Dei er iallefall garantert å få levert mjølka si. Skulle mjølk og kjøt være uten regulering og med fri import er eg redd bygdene i Norge dør ut. Men det er vel kanksje ok for nokon.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Asbjørn skrev:
    Eg er redd for at dette er så komplisert at veldig få egentlig har det hele og fulle overblikket kanskje. Mange bønder er, trass i smørkrisa, glad for at Tine er til. Dei er iallefall garantert å få levert mjølka si. Skulle mjølk og kjøt være uten regulering og med fri import er eg redd bygdene i Norge dør ut. Men det er vel kanksje ok for nokon.

Håvard
    eller de revitaliseres. Bygdene er døende okkesom og har vært det lenge. Med unntak selvsagt. mye grunnet det planøkonomiske og begrensede regime fra landbruksdepertamentet med tine i spissen

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.834
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I min ungdom var det i praksis regionale monopol på øl. I Hordaland fikk vi bare kjøpe Hansa, i Rogaland var det bare Tau. Det var egne øl-monopol-utsalg over store deler av Vestlandet, og hos oss måtte man bestille en uke på forhånd, en kasse om gangen.
    Skal si det har forandret seg, ja. Men smør og melk? Underlig.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser helt klart poenget ditt 65finger.
    Men jeg er vel heller ikke helt tilhenger av en kapitalisisk tankegang heller, der mye vil ha fler.
    I praksis har vi vel monopolkapitalsime innen matvarehandelen.

Ottone, jeg husker de tidene. Ølmonopol var et helvete.
    Hansa i Sogn. derfor gledet jeg meg hele tide til å komme østover, da kunnejeg drikke Pommac og Casiono.
    I trøndelag fikk jeg iallefall pæreis og pærebrus. Dette var ikke i Hansa sitt sortiment. Ei heller Villa farris.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Jeg ser helt klart poenget ditt 65finger.
    Men jeg er vel heller ikke helt tilhenger av en kapitalisisk tankegang heller, der mye vil ha fler.
    I praksis har vi vel monopolkapitalsime innen matvarehandelen.

Ottone, jeg husker de tidene. Ølmonopol var et helvete.
    Hansa i Sogn. derfor gledet jeg meg hele tide til å komme østover, da kunnejeg drikke Pommac og Casiono.
    I trøndelag fikk jeg iallefall pæreis og pærebrus. Dette var ikke i Hansa sitt sortiment. Ei heller Villa farris.

Håvard
    grunnen til manglende konkurranse i dagligvarenæringen er effektive tollbarrierer som hindrer utenlandske aktører å etablere seg.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    I min ungdom var det i praksis regionale monopol på øl. I Hordaland fikk vi bare kjøpe Hansa, i Rogaland var det bare Tau.
    Niks, ottone. Det var bare Tou. ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Nifelheim skrev:
    Asbjørn skrev:

Egentlig litt tragisk at margarin blir sett på som et "smør". Det sier noe om hvor bevisst vi har blitt på maten vi spiser..

Fra wiki:
    Smør er et naturprodukt basert på fløte.

Om margarin:
    Margarin ble oppfunnet i 1869 av den franske kjemikeren Hippolyte Mège-Mouriès.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.655
    ottone skrev:
    I min ungdom var det i praksis regionale monopol på øl. I Hordaland fikk vi bare kjøpe Hansa, i Rogaland var det bare Tau. Det var egne øl-monopol-utsalg over store deler av Vestlandet, og hos oss måtte man bestille en uke på forhånd, en kasse om gangen.
    Skal si det har forandret seg, ja. Men smør og melk? Underlig.
    Og hvor lenge siden var din ungdom?
    I min ungdom midt på '70 tallet var Hansa og annen utenlandsk øl å få kjøpt i Stavanger sentrum. Så vidt jeg husker bare i 1 butikk, men 1 butikk var forsåvidt nok. :)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    Nifelheim skrev:
    Asbjørn skrev:

Egentlig litt tragisk at margarin blir sett på som et "smør". Det sier noe om hvor bevisst vi har blitt på maten vi spiser..

Fra wiki:
    Smør er et naturprodukt basert på fløte.

Om margarin:
    Margarin ble oppfunnet i 1869 av den franske kjemikeren Hippolyte Mège-Mouriès.
    Kan ikke tenke meg at Brando brukte margarin på Schneider…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn