Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Smorte24 skrev:
    ottone skrev:
    Da er det klart at våre venner har mistet et barn. De hadde to på Utøya, datteren kom seg i sikkerhet men lillebror klarte seg ikke.

Forøvrig undrer jeg meg over den store aktiviteten ellers på HFS idag. Og folk bruker smilefjes akkurat som normalt.

Underlig, alt sammen.
    Kondolerer.

Veldig trist.
    Kondolerer
    En meget trist dag å oppleve

S

Sjur T

Gjest
    Vil bare si kondolerer til de som har venner,famile eller kjenninger som er rammet av disse handlingene.
    Slike ting setter livet i perspektiv. Hifi er i dag på uviktig, men vi får bruke tråden på å minnes de skadde og omkomne og vise respekt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.633
    Torget vurderinger
    0
    For de som ikke har fått det med seg. Statsministeren oppfordrer alle til å flagge på halv stang i dag. Har du flaggstang så er det bare å følge oppfordringen!

Som AUF lederen sa det nå på pressekonferansen: "I dag er vi alle AUFere."

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Dette er så grusomt at det er vanskelig og kommentere på en fornuftig måte.
    Ungdom, familie, pårørende. For et helvete, et ubeskrivelig helvete. En utrolig trist dag.
    Takk for at du satte ord på det jeg også føler, rolfozzy.

ottone skrev:
    Da er det klart at våre venner har mistet et barn. De hadde to på Utøya, datteren kom seg i sikkerhet men lillebror klarte seg ikke.
    Forøvrig undrer jeg meg over den store aktiviteten ellers på HFS idag. Og folk bruker smilefjes akkurat som normalt.
    Underlig, alt sammen.
    Veldig trist å høre, ottone.

Det er sikkert flere grunner til aktivitet som ikke dreier seg om det som har skjedd, en grunn jeg selv kan tenke meg er at man ønsker å få tankene vekk fra hodet for å kunne ta det inn over seg i små doser. Nå er nettet, radio og tv - naturlig nok - fyllt av dette og det er så ubegripelig grusomt det som har skjedd at det er vanskelig å takle. Selv for oss som ikke direkte eller indirekte er berørt.

Facebook og nettet er oversvømt av kommentarer som flere kommer til å angre på at de har skrevet.
    Jeg føler det best å ha mine tanker i hodet og snakke med mine nærmeste istedet.

V

vredensgnag

Gjest
    Det var godt å se alle småbåteierne som la ut da de hørte det var behov for hjelp. Der så jeg noe sterkt som vi trenger.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Det var godt å se alle småbåteierne som la ut da de hørte det var behov for hjelp. Der så jeg noe sterkt som vi trenger.
    Det er ikke noe vi trenger, det er noe vi har!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kondolerer til alle de som har mistet noen! Det er en helt ufattelig situasjon som jeg fortsatt har problemer med å forstå at virkelig kan være sann! Helt ufattelig, og ubeskrivelig tragisk!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.633
    Torget vurderinger
    0
    I følge VG og NRK leter politiet nå etter enda en gjerningsmann.

Det setter saken i et nytt ( og slett ikke bedre ) lys. Da kan det være en konspirasjon og ikke bare en enslig gærning!

På den annen side er det ikke lenger noe som kan overaske, man føler seg bare tom og oppgitt.

S

Slubbert

Gjest
    Spiralis skrev:
    Ser på andre debattfora at han skal ha operert med nicket peewee på VG.
    Fjernet svaret, ser ut som det ikke er bekreftet at dette er samme person.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Pr. nå er det noe muffens med hendelsene. Kanskje er det ikke bare denne ene nei - og kanskje har han ikke gjort dette på vegne av seg selv... Her gjelder det å ha både øyne og ører åpne.

Hvilken sensur vil vi bli utsatt for etter dette?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:

Underlig, alt sammen.
    :'( :'( :'( :'(
    Mine tanker går til I og famlilien.
    Vet at hun og familien har mange virkelig gode venner som vil ta seg av dem så godt de kan.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Min dypeste medfølelse og kondolanse til de som har mistet nære og pårørende.

Norge er et lite land og når navnene blir offentliggjort er jeg sikker på at mange av oss vil kjenne ungdommer som har gått bort. Dagen i dag bør brukes til å vise respekt og ha empati for andres sorg, og la våre egne trivialiteter ligge. Bruk tiden til ettertanke etter en slik uhyrlig handling som det i alle fall for meg, som ikke har sett dette med egne øyne, har vanskeligheter med å forstå/oppfatte omfanget av.

Jeg synes også at man må berømme politi, myndigheter og helsepersonell for den jobben de har gjort i denne situasjonen.

Sonny

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.691
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    I følge VG og NRK leter politiet nå etter enda en gjerningsmann.
    Har ikke noen av den overlevende fra Utøya nevnt at drapsmannen sa noe á la "Dette er bare starten"? Snakket han da på vegne av seg selv eller flere andre?

Kanskje dette ikke er over enda, kanskje det kommer nye angrep med det første?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det som skjedde i går er en tragedie og jeg tror det er få av oss som ikke er berørte, i større eller mindre grad, av det som har skjedd. Kondolanser til alle som er berørte.

Fra et moderatorperspektiv syns jeg denne tråden holder seg stort sett fint innenfor takt og tone. Jeg har redigert et par innlegg som uttrykte sterke meninger om hva som burde skje med gjerningspersonen. Jeg ber om at vi viser respekt for at denne personen også har familie og venner og at vi holder oss for gode til å skrive maleriske beskrivelser av hva noen skulle ønske å gjøre med han.

V

vredensgnag

Gjest
    I blogginnlegget i Dagsavisen, linket til tidligere, mener jeg hun beskrev at gjerningsmannen snakket i headset. Det kan tyde på kommunikasjon med en annen?

EDIT: nei, det må ha vært i en annen øyenvitnebeskrivelse jeg har lest. Kanskje han i Stavanger Aftenblad. Men jeg husker definitivt "snakket i headset".

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Spiralis skrev:
    Ser på andre debattfora at han skal ha operert med nicket peewee på VG.
    Shit, back in the day kranglet jeg endel om liberalisme med ham på VGD, han insisterte bl.a. på at liberalere var onde av natur og helst burde dø, og var av og til (om enn velformulert) ganske truende i tonen. Har aldri ant noe om hvem det var, men han virket temmelig fanatisk. Dog hørte han ikke til den mest rabiate antiinnvandringsklikken på VGD, på den tiden i hvert fall. Husker at jeg ble så oppgitt over all fanatismen der inne at jeg kuttet brukere min for et par-tre år siden, PeeWee var en av årsakene.

Edit: PeeWee skrev også endel her: http://politiskforum.no/index.php?topic=359.0

Og her: http://www.liberaleren.no/2005/07/26/utfordring-til-peewee/

PS: Er dette bekreftet info?
    Virker ikke som om han er pee wee. Et kjapt søk på vgnett så ser man at en pee ween diskuterer med Anders B. Om han ikke diskuterer med seg selv da.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Hendelsene er en stor tragedie og mine tanker går til ofre og pårørende.

Får håpe at denne hendelsen ikke forandrer det åpne samfunnet vårt.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Min dypeste medfølelse og kondolanser til alle som har mistet noen i denne forferdelige tragedien.
    Var forferdelig å våkne i dag å høre at tallet på omkomne var steget til over åtti, man blir bare helt tom inne i seg.

S

Slubbert

Gjest
    Wergeland skrev:
    Virker ikke som om han er pee wee. Et kjapt søk på vgnett så ser man at en pee ween diskuterer med Anders B. Om han ikke diskuterer med seg selv da.
    ^ Så det, fjernet følgelig innlegget.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.892
    Torget vurderinger
    1
    Min bedre halvdel og jeg satt og fulgte nyhetene på NRK, TV2, BBC News og CNN i går kveld, og det forbauset oss begge hvor dårlig, upresis og sein dekningen var hos de norske kanalene i forhold til BBC News og CNN. De utenlandske nyhetskanalene hadde nye oppdateringer ute en liten halvtime før de norske kanalene. I tillegg virket de utenlandske reporterne mye mere profesjonelle, samt at de hadde grafisk 3D fremstilling av Oslo sentrum og regjeringskvartalet, og brukte før og etter bilder for å vise ødeleggelsene. De var også veldig raskt ute med å antyde en bilbombe basert på skadeomfanget, mens den ene norske reporteren gang på gang utover kvelden gjentok at bomba måtte ha vært plassert inne i den ene bygningen i fjerde etasje pga at det brant der. Skulle ha likt å sett den spesialbomba som var plassert i fjerde etasje uten å ødelegge bygningen mer, men samtidig knuste vinduer flere hundre meter unna.

Ikke ment som en kritikk til de norske kanalene i en vanskelig tid som dette, mer som en undrende observasjon.

Kondolerer til alle berørte i tragedien!

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    En liten gladmelding tross alt. Ringte Stereofil istad, de er stengt i dag pga rydding og vasking, men er åpen igjen på mandag.

Mvh

M

Morpheus

Gjest
    Mine kondolanser går til alle dere her inne som på en eller annen måte måtte være berørt av denne tragedien!

Jeg er også av den oppfattning at utenlanske medier kom mye tidligere på banen med relevant informasjon.

Retter og en takk til de av dere som har linket informasjon om gjerningsmannen som gjør det lettere å forstå psyken til denne gale mannen!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Kondolanser og medfølelse til de som på en eller annen måte har blitt rammet av denne tragedien

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.399
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    DoMentor skrev:
    En liten gladmelding tross alt. Ringte Stereofil istad, de er stengt i dag pga rydding og vasking, men er åpen igjen på mandag.

Mvh
    Sikkert det folk er mest opptatt av i denne tragedien

mvh

8

8x12_TOM

Gjest
    En ufatterlig tragedie der ord blir fattige. Har en tomhetsfølelse som setter alt annet i et perspektiv, også denne hobbyen vår.
    Kondulerer til alle pårørende

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Posten like over her er kanskje trådens mest fornuftige bidrag i min mening.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    jokris skrev:
    DoMentor skrev:

Mvh
    noe usmakelig sted å annonsere dette på ?
    Jeg beklager på det dypeste og sterkeste hvis jeg har støtt / fornærmet noen med dette innlegget. Grunnen til at jeg postet det er at Stereofil ligger rett ved der bomben gikk av og at jeg kjenner de som jobber der. Hvis moderator likevel syns det er feil er det selvsagt helt ok at det slettes.

Mvh

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Twitterfeeden min er full av venner som søker venner og familie som søker familie.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.467
    Torget vurderinger
    11
    Wishmaster skrev:
    Min bedre halvdel og jeg satt og fulgte nyhetene på NRK, TV2, BBC News og CNN i går kveld, og det forbauset oss begge hvor dårlig, upresis og sein dekningen var hos de norske kanalene i forhold til BBC News og CNN. De utenlandske nyhetskanalene hadde nye oppdateringer ute en liten halvtime før de norske kanalene. I tillegg virket de utenlandske reporterne mye mere profesjonelle, samt at de hadde grafisk 3D fremstilling av Oslo sentrum og regjeringskvartalet, og brukte før og etter bilder for å vise ødeleggelsene. De var også veldig raskt ute med å antyde en bilbombe basert på skadeomfanget, mens den ene norske reporteren gang på gang utover kvelden gjentok at bomba måtte ha vært plassert inne i den ene bygningen i fjerde etasje pga at det brant der. Skulle ha likt å sett den spesialbomba som var plassert i fjerde etasje uten å ødelegge bygningen mer, men samtidig knuste vinduer flere hundre meter unna.

Ikke ment som en kritikk til de norske kanalene i en vanskelig tid som dette, mer som en undrende observasjon.

Kondolerer til alle berørte i tragedien!
    Er enig med at norske medier er ganske dårlig og TV2 er rett og slett begredelig...
    Reporterene starter stort sett alltid med spørsmålet "Hva føler du nå?" patetisk......
    Lurer på hvilken kriterier som ligger til grunn for ansettelsene av reporterene i TV2....

N

nb

Gjest
    JK skrev:
    Er enig med at norske medier er ganske dårlig og TV2 er rett og slett begredelig...
    Reporterene starter stort sett alltid med spørsmålet "Hva føler du nå?" patetisk......
    Lurer på hvilken kriterier som ligger til grunn for ansettelsene av reporterene i TV2....
    De gjorde endatil et poeng at han hadde et par-tre våpen registret på seg. Som om det er særlig originalt eller mye i Norge.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305
    Mbare skrev:
    Det som skjedde i går er en tragedie og jeg tror det er få av oss som ikke er berørte, i større eller mindre grad, av det som har skjedd. Kondolanser til alle som er berørte.

Fra et moderatorperspektiv syns jeg denne tråden holder seg stort sett fint innenfor takt og tone. Jeg har redigert et par innlegg som uttrykte sterke meninger om hva som burde skje med gjerningspersonen. Jeg ber om at vi viser respekt for at denne personen også har familie og venner og at vi holder oss for gode til å skrive maleriske beskrivelser av hva noen skulle ønske å gjøre med han.
    Roger Andresen fra Oslo-politiet antydet 21 års strafferamme for dette. Dette synes jeg er noe underlig, gitt dette, så er han ute om 12-14 år. 21 års forvaring burde være en selvfølgelighet i en sak som denne.

N

Nifelheim

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Vi har vel fortsatt noe som heter sikring håper jeg.
    Sikring falt bort for cirka 5 år siden og ble erstattet med forvaring. Sikring var tidsbegrenset i dommen. Forvaring medfører kontinuerlig evaluering. Forvaring er dermed mer fleksibelt. De som forbedrer seg under soning og beviselig har blitt frisk slipper ut, kanskje før enn under tilsvarende sikringsdom, mens de som ikke utvikler seg i rett retning blir sittendes inne. Så de som får hvilken som helst forvaringsdom kan i teorien sitte inne for livet.

Kort fortalt fra min hukommelse :)

N

nb

Gjest
    realist skrev:
    Roger Andresen fra Oslo-politiet antydet 21 års strafferamme for dette. Dette synes jeg er noe underlig, gitt dette, så er han ute om 12-14 år. 21 års forvaring burde være en selvfølgelighet i en sak som denne.
    Som nevnt tidligere, det er 21 års strafferamme for paragrafen han siktes etter - derfor sier politiet det. Forvaring står ikke som straff for en bestemt paragraf i straffeloven, det er en vurdering som kan gjøres i hvert enkelt tilfelle. Det er fullt mulig å idømme en forvaringsdom, noe jeg tipper vil skje.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    f skrev:
    Hvis man klarer å finne alle svarene i denne saken, så må politikerne virkelig granske seg selv!!!

Forsiktig nå! Noen tolker sikkert dette som litt rasistisk.

V

vredensgnag

Gjest
    Norske medier føler et større ansvar enn utenlandske når det gjelder å vise bilder av ofre, samt identifikasjon av mulig gjerningsmann. Konsekvensene er større her dersom et familiemedlem ses død av øvrig familie, innen de er blitt varslet. Og tilsvarende potensielt større følger for påstått gjerningsmann og dennes krets om en påstand skulle vise seg uriktig.

Derfor kan man ofte få se både langt mer forferdelige bilder og video, samt få detaljer tidligere, gjennom utenlandske medier. Jeg syns i store trekk at vi fikk god dekning gjennom egne kanaler - og da Sun og CNN gikk med Al Qaeda som gjerningsmenn, kommenterte man i både NRK og TV2 at "vi er nok kommet lengre her".

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Anders Breivik var medlem av svensk Nazistforum.

I 2010 skreiv ein anonym på forumet:

"Jag menar givetvis inte enstaka aktioner. Bilar parkerade intill höghus med fertiliseringspulver + diesel ger en fin kraft. Höghus åker ned likt World Trade Center-tornen. Glöm nu inte att jag har sagt något om att ta människoliv. När aktionerna sätts i gång så får man hoppas att det inte finns folk i husen. Om så vore fallet, to bad..."

http://expo.se/2011/terrormisstankt-aktiv-pa-nazistforum_4190.html

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn