Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Til en misantrop

av Arnulf Øverland

Den som har stengt sig inne i sitt bur
    fornærmet over menneskets natur,
    og der begraver sig i visdomsbøker
    og mener det er sannheten han søker,

og den som mener blomster å forstå
    og aldri møtte barneøines blå,
    men søker dalens dyp og bjergets tinde,
    han søker intet og vil intet finne.

Men vil du dele dine likes kår,
    da kan det skje dig, slik som tiden går
    i felles håp og savn og ydmyk møie,
    at kjærligheten åpner for ditt øie.

Og du vil se at hvad din flid har skapt
    med tanke på dig selv, er spilt og tapt,
    og med din rikdom vil du selv bedra dig;
    men hvad du gav, kan ingen ta ifra dig.

En times omhu for en ensom venn
    har aldri nogen gitt forgjeves hen;
    et lite ord til den som er din make,
    får du i glansen av et smil tilbake.

Men også om du ingen frukt skal se
    og enda hegner om det tørre tre,
    vil drømmene og håpet la det grønnes
    og la ditt ubetalte strev belønnes.

Ditt hus vil bli et hjem for dig påny,
    om nogen kommer dit og ber om ly;
    og hun som søker vern i dine arme,
    vil gi dig mere makt og mere varme.

En mann er fattig som er uten sorg.
    Men rik er den som tar sitt brød på borg
    og enda deler det med dem som trenger.
    Fattig er den som teller sine penger.

Går du i brodden for en alvorssak,
    kan ingen tvil få gjort dig sen og svak;
    men tankene på dem som kommer efter,
    vil gi dig kallets tro og troens krefter.

Om du en aften segner mot en sten,
    så husk at du ikke er bare en.
    I mørket høres gråt fra alle sider,
    og det er mennekenes barn som lider.

Søk ikke sorgen; la den komme selv!
    Men bær den, hvis du kan det, uten sprell!
    Og pynt dig ikke med en tornekrone!
    Allverdens synd skal ikke du forsone!

Mon du alene harmes over svik?
    Tenk om den usle var dig selv så lik,
    at på den annens plass stod du til skamme!
    Du eller han – det blir for oss det samme.

Og vil du nære dig av taus forakt
    mot undermåler eller overmakt,
    da har du funnet dig en billig føde,
    og du kan rolig ete deg til døde.

Det er vår streben, smertefødt og sund,
    å eie livet til den siste stund
    og kjenne hjertet slå og blodet brenne,
    fordi vi venter noget som skal hende.

Ja barn, du venter ved en alfarvei
    og håper noget som skal hende dig;
    men kan du kjenne slektens som ditt eget,
    da har du livet, og der hender meget!

Hver dag skal tendes som et lengselsbål
    og brenne ned før nogen når sitt mål,
    og alltid vil du drages mot det fjerne.
    Men husk at også Jorden er en stjerne!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    uob skrev:
    Det han har gjordt vil jo bare virke mot den hensikt han hadde. Arbeiderpartiet vil få større oppslutning, flere vil melde seg inn i auf, og antimuslimer vil få store problemer med å hevde sin sak.
    Tror desverre du har rett i det. Er nok en viss fare for at vi må utstå Araberpartiet i regjering i nye 4 år.
    Vel, det er en forsmak, om 20-40 år er det nok muslimsk regjering.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    Det han har gjordt vil jo bare virke mot den hensikt han hadde. Arbeiderpartiet vil få større oppslutning, flere vil melde seg inn i auf, og antimuslimer vil få store problemer med å hevde sin sak.
    Tror desverre du har rett i det. Er nok en viss fare for at vi må utstå Araberpartiet i regjering i nye 4 år.
    Direkte usmakelig!!
    Til forveksling lik retorikken denne gjerningsmannen har brukt på ulike fora.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne mannen har misbrukt demokratiet grovt til å fremme sine antidemokratiske idealer, i ikhet med mange andre gjennom tidene. Skal han få lov til å gjøre det også fra rettssalen? Den strengeste straffen denne mannen, med sine egomaniakale ideer, kan få, er å bli totalt og fullstendig neglisjert og glemt. Det vil svi langt mere enn 21 år i fengsel.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    Skjønner du virkelig ikke at med et slikt innlegg legitmerer du denne fyrens ideer. Skam deg!!!!!!!!!!!!!!!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    erato skrev:
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    Skjønner du virkelig ikke at med et slikt innlegg legitmerer du denne fyrens ideer. Skam deg!!!!!!!!!!!!!!!
    Gjør jeg vel ikke. Manne er jo en drittsekk og fortjener å brenne.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    I minnetalen la Stoltenberg vekt på at vi for ettertiden skal ha mer ytringsfrihet, ikke mindre. Godt sagt, og noe erato og larserik bør legge seg på minnet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    Det er det store problemet; at ingen i vårt politiske miljø har nedsablet retorikken og tankegangen som har ført til at en slik oppfatning og et slikt tankesett har fått gro.
    Men ja; skammelig!!

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    Nina og Hans er begge medlemmer av redakasjonen i Document.no. Derfor er det naturlig at de begge jobber med å finne tilbake de gamle debattinnleggene som ikke ble indeksert da de byttet debattsystem.
    Jeg synes ellers at måten du bruker denne tragedien til å dra et nettsted ned i dritten er usmakelig. Hva med vg.no, db.no, minerva og flere andre debattsteder? Er de også medskyldige?

Les ellers denne kommentaren om samme:

http://snaphanen.dk/2011/07/24/the-blame-game/
    Det er forskjell på debattinnlegg og bevisst redaksjonell linje.
    erato ser skillet du glatter over - og som document.no også selv forsøker å glatte over ved å henvise til disse andre nettstedene.

Det er ikke jeg som har dratt document.no ned i dritten, det har de fint klart helt på egen hånd, over mange år.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    I minnetalen la Stoltenberg vekt på at vi for ettertiden skal ha mer ytringsfrihet, ikke mindre. Godt sagt, og noe erato og larserik bør legge seg på minnet.
    Skjønner du virkelig ikke forskjellen på ytringsfrihet og misbruk av den? Stor personlig frihet krever stort personlig ansvar - det bør DU legge deg på minnet.

Edit: Og redaksjonen i document.no også. Dvs i motsetning til deg synes de å ha skjønt det (selv om det først er i ettertid), siden de har det så travelt med å rydde opp.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tor Nado skrev:
    Meningsnazistene har gode tider.  :-\
    Men hva du vil. Det gjør jeg også.

Jeg har i lang tid hatt stor respekt for deg og din kunnskap om musikk.

Nå er du ikke annet enn en usmakelig og ekkel type som jeg ikke vil ha noe som helst med å gjøre.

Men som sagt: Men hva du vil.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Tor Nado skrev:
    Meningsnazistene har gode tider. :-\
    Men hva du vil. Det gjør jeg også.

Jeg har i lang tid hatt stor respekt for deg og din kunnskap om musikk.

Nå er du ikke annet enn en usmakelig og ekkel type som jeg ikke vil ha noe som helst med å gjøre.

Men som sagt: Men hva du vil.
    Enough said. Dessverre.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Dvs i motsetning til deg synes de å ha skjønt det (selv om det først er i ettertid), siden de har det så travelt med å rydde opp.
    Hva mener du med at de har det travelt med å rydde opp?

N

Nifelheim

Gjest
    Tor Nado skrev:
    lars_erik skrev:
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    Direkte usmakelig!!
    Nei, direkte trist.
    utsagnet ditt gjør meg direkte kvalm, Tor Nado. Og i etterkant faktiskt trist. På dine vegne som faktiskt tror på det du skrev.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Det er ikke snakk om å forby, men å ha en renhårig retorikk. Å vite hvor grensene går. Og at man foretar en klar grenseoppgang mot de partier som eventuelt ikke gjør det.
    Vi trenger politiske partier som står på humanismens side. Ikke egoismens. Partier med ideologi og som er seg bevisst på hva de står for. Og ikke som det har vært i et par årtier; en glideflukt bort fra sine prinsipper for å demme opp for velgerflukt. Man tar best knekken på slike holdninger med å argumentere mot de, ikke ved å fortie de.
    En meget god beskrivelse av hva det er snakk om.

Deltakerne i samfunnsdebatten må tillate enhver ytring, uten begrensninger, men alle som ytrer seg må også akseptere at de vil møte kritiske tilbakevisninger der det er rom for dette.

Det er dette gjerningsmannen nektet å akseptere. I går sa hans forsvarsadvokat at han hadde følt seg tvunget til handling, fordi hans ytringer ikke fikk plass i redaksjoner han henvendte seg til. Han aksepterte altså ikke det demokratiske meningstorget. I det minste var han konsekvent, siden han ønsket å avskaffe demokratiet med stemmerett, og innføre autokratier - gjerne monarkier.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg håper moderator ikke sletter de siste innleggene. Det er viktig å få grumset opp, slik at man kan argumentere mot det. Det er den eneste måten å bli kvitt det på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.604
    Man skal stå for det man sier, men det er ikke nødvendig å si alt man står for.

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Tor Nado skrev:
    uob skrev:
    Både erato og lars-erik vil ha mer ytringsfrihet. Det virker som om du ikke forstår hva de skriver.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Jeg håper moderator ikke sletter de siste innleggene. Det er viktig å få grumset opp, slik at man kan argumentere mot det. Det er den eneste måten å bli kvitt det på.
    Helt enig.

Pink_Panther skrev:
    Man skal stå for det man sier, men det er ikke nødvendig å si alt man står for.
    Helt enig.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Dvs i motsetning til deg synes de å ha skjønt det (selv om det først er i ettertid), siden de har det så travelt med å rydde opp.
    Det er mulig jeg tar feil siden jeg åpenbart er mindre orientert om grumset på denne nettsiden enn du. Om jeg tar feil, trekker jeg tilbake påstanden om at de har skjønt det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Meget tankevekkende på NRK nå. Her snakkes det om at en manns tanker og handlinger ikke kan isoleres fra det politiske miljø han har befunnet seg i. Det tankesett, dets retorikk og dets holdninger, som enkeltindivider og grupper kan dra til sin ytterste konsekvens.
    Det er jeg enig i. Det er åpenbart at FrP ikke kan belastes dette, men det er også åpenbart at det finnes grenser. Feks er det etter min mening åpenbart at det islamofobe miljøet som er næret av document.no har et ansvar for at en gal manns forestillingsverden har fått næring og har kunne utvikle seg som det har gjort. Så hvor går grensene? Uten å ville nekte FrP retten til å hevde en innvandringskritisk politikk, må jeg si jeg mener at deler av den retorikken som er benyttet av FrP for å fremme denne politikken, til tider har vært i et grenseland feks, og at FrP burde pålegges å rydde opp i dette før feks Høyre vil inngå i regjering med de.
    Så hva skal FRP få lov til å si?

Innvandringen som den er i dag må det stilles kritisk til uten at man blir satt i samme bås som gale mennesker, jeg så et intervju med en spesialist i et eller annet på TV2 i går, han sa at slike ting som den kunne skje pga at innvandringen ikke blir diskutert mer åpent.

Når folk ikke får lov til å diskutere eller bli hørt var det lett for enkelte å ta til ekstreme handlinger.

Så nå regner jeg med at venstresiden vil bruke alt dette er verdt for å tie ihjel de som er kritisk til innvandringen, at alle er av samme ulla som denne gale mannen.

Jeg vil bare si at det er ikke lenge siden at det var terror av islamister i London, heller ikke så lenge siden det var i Sverige av en islamist, i disse sakene ble vi fortalt at vi ikke kunne la alle de som tror på islam forbindes med disse aksjonene.

Jeg har lenge hatt ønske om mer åpen diskusjon ang innvandringen, dette vil ikke regjeringen, media eller de som er for innvandring. De latterligjør de som er i mot uten å komme med et eneste godt argument.

Så også at det var noen fra venstresiden på forumet som brukte denne saken politisk allerede noen timer etter hendelsene, slike folk er rett og slett forkastelige.

Dette er veldig trist for alle i Norge, spesielt de som er har blitt utsatt for dette.

Håper at politiet nå jobber mer mot ekstremistene, til det må politiet ha mere ressurser, det gjenstår vel å se om de får av denne regjeringen.
    Jeg vil minne deg på at du kalte meg og andre som argumenterte mot deg, på en nå stengt tråd, for "landssvikere". Dette fordi vi ikke var enige i ditt syn på innvandring.
    Det er blant annet den type retorikk jeg håper man nå vil tørre å stå opp mot.

V

vredensgnag

Gjest
    Oddgeir - om jeg går inn i søksfunksjonen her og søker på Hans Rustad eller document.no, så kommer det opp en haug innlegg fra deg, der du hyller Rustads klarsyn, analyser og påstander om hvordan verden er satt sammen, eller burde justeres så den blir god.

Det er ytringsfrihet - det har du hatt helt fri adgang til. Noen ganger har du møtt motstand, andre ganger har innleggene fått stå uten at noen reagerer.

Det offentlige meningstorget skal fungere slik, men som jeg skrev i FrP-tråden rett før den ble stengt, så skal vi også respektere pakten mellom dem som inngår et fredsforbund, som f.eks. en nasjonsdannelse. Disse regner seg trygge i fellesskapet, selv om man har uenigheter - de regner med at slike avklares på avtalte måter, slik at man unngår vold og ufred.

Gjerningsmannen brøt den pakten - og legitimeringen av det bruddet fant han på ekko-kammeret document.no, der bidragsyterne sitter og forsterker hverandres skrudde virkelighetsbilder, i stedet for å ta sjansen på å avprøve dem mot andre gruppers.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    La meg få si at jeg mener den moderering som nå har vært gjort, er feil. Grumset må opp, slik at det kan argumenteres mot det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Jeg vil minne deg på at du kalte meg og andre som argumenterte mot deg, på en nå stengt tråd, for "landssvikere". Dette fordi vi ikke var enige i ditt syn på innvandring.
    Det er helt rett og ikke et eksempel på ytringsfrihet, men på misbruk av den, noe denne hendelsen nå viser at folk får lære seg å se forskjellen på. Med stor frihet følger stort ansvar osv, og det er på tide folk tar det til etterretning. Se også et tidligere svar til smorte, hvor jeg skriver noe om retorikken til enkelte personer i FrP.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Gjerningsmannen brøt den pakten - og legitimeringen av det bruddet fant han på ekko-kammeret document.no, der bidragsyterne sitter og forsterker hverandres skrudde virkelighetsbilder, i stedet for å ta sjansen på å avprøve dem mot andre gruppers.
    Slik oppfatter jeg også bakgrunnen for hvordan denne fyren har fått utviklet sitt forskrudde verdensbilde som til slutt førte til denne tragedien. Og hans meningsfellers mangende evne til å se dette, og til å ta et oppgjør med egne holdninger, er forstemmende.

N

Nifelheim

Gjest
    lars_erik skrev:
    La meg få si at jeg mener den moderering som nå har vært gjort, er feil. Grumset må opp, slik at det kan argumenteres mot det.
    Helt enig. Moderatorene har ingen grunn til å beskytte Tor Nado mot sine egne innlegg. Grumset burde stått der som et klart eksempel på hva han faktiskt mener.

Det var ingen personlige angrep eller ufintligheter i innleggene. Reaksjonene var saklige på utsagnet som ble gitt.

Denne modereringen er GROV og feilaktig!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Det er helt rett og ikke et eksempel på ytringsfrihet, men på misbruk av den, noe denne hendelsen nå viser at folk får lære seg å se forskjellen på. Med stor frihet følger stort ansvar osv, og det er på tide folk tar det til etterretning. Se også et tidligere svar til smorte, hvor jeg skriver noe om retorikken til enkelte personer i FrP.
    Og får å ha det sagt; når et av våre stortingspartier lar en mann som er dømt for vold mot en han kalte "svarting", være nestleder- i stedet for å bli ekskludert, som han burde vært, er det et bevis på at man ikke tar en nødvendig grenseoppgang mot grumset.

Ellers må jeg nok engang si at jeg er rystet over modereringen av TorNados uhyrlige innlegg og reaksjonene på det!

Personer og grupper med slike holdninger, skal ikke beskyttes mot seg selv!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ille - og en skam - at Tor Nado (og andre) får ha sine meninger i fred uten motforestillinger ved hjelp av denne sidens moderatorer. De burde skamme seg - dypt og inderlig - over å beskytte slike meninger.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Denne mannen har misbrukt demokratiet grovt til å fremme sine antidemokratiske idealer, i ikhet med mange andre gjennom tidene. Skal han få lov til å gjøre det også fra rettssalen? Den strengeste straffen denne mannen, med sine egomaniakale ideer, kan få, er å bli totalt og fullstendig neglisjert og glemt. Det vil svi langt mere enn 21 år i fengsel.
    Jeg registrerer parelius' innvending, men heller mot det erato skriver. Som jeg skrev tidligere i tråden er gjerningsmannen ute etter oppmerksomhet - i sitt manifest skriver han om hva som skal skje dersom han overlever "operasjonen". Da går han over i "propagandafasen".

Om samfunnet reagerer med å usynliggjøre ham, samtidig med at rettergangen utføres helt i tråd med alle juridiske prinsipper, så blir det en stor straff for ham. Hvorvidt det er mulig, gitt hva han alt har publisert, gjenstår å se - men å ha ham messende gjennom media i måneder, i tråd med hans plan, kan vi sikkert ha godt av å slippe.

Ikke bare kan jeg bruke genitivs-apostrof en av de sjeldne gangene den faktisk skal anvendes på norsk, men jeg tillater meg å oppfylle Godwins lov: Da Hitler ledet et putsch i 1923, så visste han meget godt at han ikke kom til å lykkes. Han var ute etter å få oppmerksomhet, og å komme i fengsel som martyr - der skrev han Mein Kampf, og forberedte neste fase i sin plan. Gjerningsmannen følger samme metode.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Og får å ha det sagt; når et av våre stortingspartier lar en mann som er dømt for vold mot en han kalte "svarting", være nestleder- i stedet for å bli ekskludert, som han burde vært, er det et bevis på at man ikke tar en nødvendig grenseoppgang mot grumset.
    Siden du velger å være konkret, så kan jeg bekrefte at dette er et eksempel på hva jeg mener ja.

Mine tanker om å stemme Høyre ved neste valg er effektivt parkert av deres planer om å gå i allianse med et parti der denne fyren har sentrale posisjoner.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    erato skrev:
    Det er mulig jeg tar feil siden jeg åpenbart er mindre orientert om grumset på denne nettsiden enn du. Om jeg tar feil, trekker jeg tilbake påstanden om at de har skjønt det.
    Greit å vite hva man snakker om.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Om samfunnet reagerer med å usynliggjøre ham
    Det er nok kun mulig å få Akersgata med på noe slikt i en fatasiverden. Nyhetsstrømmen kommer ganske fort til å dø ut - eller det kommer sjeldnere og sjeldnere til å komme noe nytt, og da er det eneste de står igjen med å snakke om fyren og hva som fremkommer i rettssaken.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    (Oops, jeg var opptatt på telefon i noen minutter så dette innlegget virker nok litt tilfeldig, beklager)

Rettssikkerheten eller bare de assosiasjoner som følger med dette er ikke noe å skryte av i Norge må jeg si.

Jeg er selv anmeldt for trusler når det ikke var engang grunnlag for det og uten å ha sagt eller gjort noe galt, samt diagnostisert som å ha en alvorlig personlighetsforstyrrelse, henholdsvis med diagnosene schizoid personlighetsforstyrrelse og seinere schizotyp personlighetsforstyrrelse, samt beskyldt i pasientjournal for å ha vært psykotisk. Kan dere tro at dette engang er relevant for noe? Som jeg nevnte et sted tidligere, jeg har aldri har bruk for hodekrympere og er nok ingen nervøs person, men var desverre nødt til å ta til takke med kommunalt tilbud for å få rett til å få støtte til livsopphold. Derimot vil jeg si at jeg kan tildels irettesette en psykolog eller de som har bakgrunn fra såkalt psykoanalytisk teori, men dette har visst

For meg, så ser det ut som om at f.eks fagpensum for psykiatri (en enkelt bok jeg kikket i hos Nordi) skal tydeligvis ha det til at diagnosene jeg ble gitt tilsier at jeg er tildels schizofren hva nå enn dette skal kunne bety. En problemstilling vil nok kunne ta for seg at dette med at samfunnet nok støter ut og sorterer såkalte outsidere og andre som ikke passer inn i det som nok av mange vil kalles "normale" hva nå enn de måtte legge i forståelsen av et slikt ord eller konsept. Normalitet vil nok med dette bety noe som assosieres med aksept og avvik fra det normale vil da ikke egentlig være et problem som kan begrunnes med påvisning av reelle patologiske sykdommer (sykdom i streng forstand og ikke den folkelige betydningen av dette ordet), som f.eks en svulst eller andre ting som nok kan sies å beskrive et årsaksforhold hvor endret oppførsel er en direkte komplikasjon av en underliggende helsetilstand.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.157
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Siden du velger å være konkret, så kan jeg bekrefte at dette er et eksempel på hva jeg mener ja.

Mine tanker om å stemme Høyre ved neste valg er effektivt parkert av deres planer om å gå i allianse med et parti der denne fyren har sentrale posisjoner.
    Partiet må marginaliseres, deres holdninger og mangel på grenseoppgang må argumenteres mot. Om og om igjen! Helt til de foretar den.
    Dette burde vært gjort allerede for 30 år siden. I stedet har vi sett at man først tiet det i hjel, før man gradvis har tatt en glideflukt mot deres standpunkter for ikke å miste velgere. En feighet så stor at det er nærmest ubegripelig.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror jeg fikk et innblikk i dag. I løpet av livet har man godt av å måtte ta erkjennelser inn over seg.

Den gjengse reaksjonen på slike trusler som det vi nå har sett, har vært et krav om mer sikkerhet, flere sikkerhetsstyrker, om skjerming og screening av potensielle trusler - en skjoldkrins rundt samfunnet, som det kan hutle seg ihop innenfor.

I dag samlet det offisielle og uoffisielle Norge seg i Domkirken. Det ble ikke brukt metalldetektorer, folk ble ikke ransaket. De fikk gå rett inn. Vi skal reagere med mer demokrati og større åpenhet, fikk vi høre. Dette er en gave vi har her i Norge, en vi har gitt til oss selv.

I stedet for et skjold å gjemme oss bak - en Patriot Act for Norge, Homeland Security og overvåkning - så fikk jeg se det tydeligere enn noen annen gang før at her er det folket som utgjør skjoldet.

Resten av verden kan nesten ikke forstå hva den ser. Men det kjennes så rett: for å virkelig kunne kjenne på friheten, må vi alle ta sjanser på vegne av den.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Norge er til å kjenne igjen. Som vi ble lovet. Det er fantastisk å se.

J

J.J

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Skal mer til - for at klimaet her inne forandres ihvertfall ::) ;) ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    jan#jan skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Skal mer til - for at klimaet her inne forandres ihvertfall   ::)   ;)   ;D
    Krangelen fortsetter. Lite personangrep i kabeldebattene foreløpig. Men det kommer vel.  ;D

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn