Tor Nado skrev:
Slubbert skrev:
Rettssaken skal likefullt være apolitisk iht maktfordelingsprinsippet.
Problemet hans er vel at han er 25 -40 år for tidlig ute. Forut for sin tid kan en kanskje si.
Hvorfor sier du dette? Mener du at slike ugjerninger vil være fattbare, en dog "nødvendige" om 25 - 40 år? Mannen er i mine øyne ond tvers gjennom. Jeg har aldri før sett slik ondskap lyse ut fra et individ. For å kunne gjennomføre det han gjorde, må han også være sprøyte, pine gal. Så får heller psykologer, leger, samfunnsforskere og hvem som ellers måtte ha noe å bidra med i sakens anliggende, mene og finne hva de vil. Det er ikke noen som er ved sine fulle fem, som i det hele tatt er i stand til å gjennomføre noe så til de grader bestialsk som dette. Jeg er ikke noen religiøst anlagt person, men ABB fremstår for meg som reinkarnasjonen av ondskap.
Helt siden ABB foretok sine ubegripelige ugjerninger, har jeg vært temmelig sikker på at a) han vil bli gjenstand for forskning, utredninger, bokskriving osv. osv.,
b) det kommer til å bli brukt millioner av kroner i etterkant av ugjerningene hans, c) han vil aldri få en dom som står i forhold til de bestialske forbrytelsene som han har begått, men jeg håper inderlig at han får lovens strengeste straff.
Jeg tror vi må spørre oss sjøl, hver og en av oss om religiøs overbevisning og tro er så fordømmade viktig, når alt kommer til alt. Er det så viktig om man tror på den hellige tre-enighet, jødedommen, Muhammed, hinduismen, Moder jord, Odin & Tor eller hvilken som heldst trosretning? Er det så fordømmade viktig om menneskene er svarte, røde, hvite eller gule? Er det så fordømmade viktig om de går kledt i kjortel, burka, shorts eller dongeri? Er det viktig om man eter kylling, gris eller sjømat? Er forskjellene så store at det noensinne skal legitimere forfølgelse, fortrengelse, internering, undertrykking, tortur, lemlestelse og drap?
Hvis noen skulle være i tvil om hva jeg mener, så mener jeg ( sjølsagt ) at det er ikke SÅ viktig. Ingenting kan rettferdiggjøre eller legitimere ABB's handlinger. Ingenting kan rettferdiggjøre eller legitimere forfølgelse og folkemord. Og vi, hver og en av oss, er bare enkeltmennesker, akkurat som alle andre som bebor denne planeten for en stakket stund. Hvorfor i all verden skal vi da være så opptatte av alt som skiller oss, enn hva som forener oss? Hvem er det som skaper all ufred? Hva ville skje om vi brukte alle disse ufattelige ressursene på å skape fred, frihet, likhet og respekt for menneskeverdet?