Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Dreper du én har du et problem. Dreper du 77 har rettsstaten et problem.
    Vet ikke om du har "sugd av eget bryst" men uansett er dette den best illustrerende kommentaren jeg har lest i sakens anledning!

    Rett og slett genialt formulert Pedal !
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Enig for såvidt, MEN det er en skandale av bibelske proposjoner at slikt kommer ut i media!!!

    Det viser også at selv "Tanta" har hengitt seg til søppeljournalistikk a'la Se&Hør! Det er så utrolig nedrig gjort av "journalister" å trykke slikt selv om de får det fra uhederlige politifolk. Folk har fan ikke æresfølelse igjen lenger!

    I USA ville slike lekkasjer kunne ført til at dommeren avviste hele saken ut fra at det ikke var mulig å gjennomfære en rettferdig rettsak, og tiltalte ville ha gått fri!! I Norge har vi ikke de samme reglene, men likevel!! Jeg er oppgit og forbannet.

    Dette vil føre til at vitner i både denne og andre saker vil bli mye mer tilbakeholdne til det å avgi forklaring til politiet! Selvsagt er det de korrupte politifolkene som selger dette til avisene som er de største kjeltringene, men journalistene har da faktisk et selvstendig ansvar for å opptre ansvarlig. :mad:
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg har av prinsipp ikke lest den saken. Liker ikke korrupte politifolk og journalister som betaler dem.

    Den direkte følgen av denne artikkelen er at vitner nå nekter å la seg avhøre.

    Jeg er en stor motstander av DLD blant annet grunnet beskyttelse av kildene til journalistene, men med denne saken vet jeg ikke helt. Noen råtne egg ødelegger så voldsomt for alle andre. Har man kontakter i politiet så får man bruke dem når det er en sak å fortelle, og ikke misbruke dem til å lage en sak om dette. Artikkelen er direkte skadelig for rettsstaten. Måtte kilden bli avdekket og sparket på dagen.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Før en kan stille diagnosen schizofreni så må en mulig somatisk årsak til symptomene utelukkes først (svulst, hjerneskade, epilepsi - slike ting antagelig)
    En må jo anta at Brebud er utredet somatisk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg har av prinsipp ikke lest den saken. Liker ikke korrupte politifolk og journalister som betaler dem.

    Den direkte følgen av denne artikkelen er at vitner nå nekter å la seg avhøre.

    Jeg er en stor motstander av DLD blant annet grunnet beskyttelse av kildene til journalistene, men med denne saken vet jeg ikke helt. Noen råtne egg ødelegger så voldsomt for alle andre. Har man kontakter i politiet så får man bruke dem når det er en sak å fortelle, og ikke misbruke dem til å lage en sak om dette. Artikkelen er direkte skadelig for rettsstaten. Måtte kilden bli avdekket og sparket på dagen.
    Tull og tøys. Dersom vitner ikke ønsker å la seg avhøre, for å kaste lys på hendelsene den dagen, får de ta det inn over sin egen samvittighet. Rapportene er distribuert til bistandsadvokatene, og hvert ord i disse vil være del av bevisføringens underlag i retten.

    At det ikke passer enkelte at dette kommer ut i klartekst er noe annet, men den høye hesten må du gjerne klatre ned fra, så du får litt oksygen til hodet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg har av prinsipp ikke lest den saken. Liker ikke korrupte politifolk og journalister som betaler dem.

    Den direkte følgen av denne artikkelen er at vitner nå nekter å la seg avhøre.

    Jeg er en stor motstander av DLD blant annet grunnet beskyttelse av kildene til journalistene, men med denne saken vet jeg ikke helt. Noen råtne egg ødelegger så voldsomt for alle andre. Har man kontakter i politiet så får man bruke dem når det er en sak å fortelle, og ikke misbruke dem til å lage en sak om dette. Artikkelen er direkte skadelig for rettsstaten. Måtte kilden bli avdekket og sparket på dagen.
    Tull og tøys. Dersom vitner ikke ønsker å la seg avhøre, for å kaste lys på hendelsene den dagen, får de ta det inn over sin egen samvittighet. Rapportene er distribuert til bistandsadvokatene, og hvert ord i disse vil være del av bevisføringens underlag i retten.

    At det ikke passer enkelte at dette kommer ut i klartekst er noe annet, men den høye hesten må du gjerne klatre ned fra, så du får litt oksygen til hodet.
    Et komplett meningsløst svar. Et innlegg som ikke inneholder noe som helst personlig mot noen, klarer du å besvare med personangrep. Skaffe deg litt oksygen selv kanskje? Det er sannelig ikke rart at færre og færre gidder engasjere seg her inne.

    Dine sedvanlige angrep og latterligjøringer som svar på dette innlegget vil ikke bli besvart.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Her var mye fordømmelse, av yrkesgrupper og debatattanter. Det er ganske mange som har tilgang til avhørene, pårørende, bistandsadvokater, politiet og andre. Det er mange og ulike agendaer blant disse.
    Hvem som har lekket er foreløpig ikke kjent.
    Jeg synes historien i Aftenposten var bra i den forstand at den gir oppreisning til enkeltpersoner som har fått mye uberettiget kritikk.
    Når det er sagt er jeg enig med dem som mener at Aftenposten har nådd et nytt lavmål. Artikkelen skulle ikke vært trykket nå.
     
    N

    nb

    Gjest
    At det vil flomme av lekkasjer i denne saken burde ikke overraske noen - så mange personer som er involvert og har tilgang til underlagsmaterialet. Det har vel vært over 100 fra politiet, ørten bistandsadvokater og sikkert en hel del andre folk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En interessant problemstilling.

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Psykiater-vil-tvangsmedisinere-Behring-Breivik-6738815.html

    Tidligere overlege ved Dikemark mener tvangsmedisinering av Anders Behring Breivik med små doserantipsykotiske medikamenter kan gi viktig informasjon om han er strafferettslig tilregnelig.

    - ?På denne måten ville man vært nærmest 100 prosent sikker på at han ikke bløffer, sier Thor Kvakkestad, psykiater og tidligere overlege ved Dikemark.

    Fra 1999 til 2001 hadde Kvakkestad ansvaret for inntaksposten ved Dikemark. Det er ved sikkerhetsavdelingen på Dikemark at Anders Behring Breivik trolig vil bli behandlet, dersom diagnosen paranoid schizofren blir stående.

    - ?For å få en endelig avslutning på denne farsen, bør han legges inn. Den eneste måten nå å finne ut hvem som har rett, er å starte tvangsbehandling med legemidler, sier psykiater Thor Kvakkestad.

    I dag har han ansvar for Furukollen psykiatrisk senter på Årnes og behandler en rekke pasienter som er dømt til tvungent psykisk helsevern.

    - ?Ved en observasjon nå bør han daglig tvangsmedisineres uten at han vet hva han får, om det er ekte medisin som virker godt mot psykose eller om det er narremedisin som bare virker sløvende. Her er det tilgjengelige alternativer på markedet. Jeg kan ikke se at dette ikke kan gjennomføres, sier Kvakkestad. Selv har han behandlet 40–50 pasienter som har begått straffbare handlinger, men som har vært for syke til å kunne sone fengselsstraff.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Kvakkestad, eller Kvakksalverstad?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Nå ser det ut som om det blir oppnevnt to nye sakkyndige for en ny vurdering av Breivik. Tidligere har det blitt fremlagt som uinteressant hva som blir utfallet av en ny sakkyndig vurdering fordi man allerede har en vurdering som tilsier at han er utilregnelig og hvis en ny vurdering skulle konkludere med at Breivik er tilregnelig vil den første gjøre at tvilen skal komme tiltalte til gode.

    Det man imidlertid ikke har diskutert er hvordan man skal fortolke begrepet "komme tiltalte til gode". Det ser ut som om man automatisk har fortolket dette begrepet som at det innebærer at tiltalte skal erkjennes utilregnelig når det foreligger to rapporter hvor den ene konkluderer med utilregnelighet og den andre med tilregnelighet. Men i dette tilfellet har altså den tiltalte et personlig ønske om å bli ansett som tilregnelig. Er det ikke da logisk å konkludere med at begrepet "komme tiltalte til gode" i dette tilfellet skal tolkes som at man skal underkjenne rapporten som konkluderer med utilregnelighet hvis rapport nr 2 konkluderer med tilregnelighet? I tiltalte sine øyne vil jo en eventuell ny rapport som konkluderer med tilregnelighet bli å anse som et gode for ham.

    En vurdering som konkluderer med at utilregnelig-rapporten er det som kommer tiltalte til gode vil det i tilfelle være forsvarerne som initierer. Men har de i så fall myndighet til å kunne overprøve sin klients ønske?
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er til syvende og sist domstolen som avgjør om han skal regnes tilregnelig eller ikke - i alle fall formelt. Slik sett er det fint med flere uttalelser: En til i samme retning vil gi den første en økt legitimitet - for den er noget skral slik det står nå, i alle fall i opinionen. En motsatt konklusjon er mer utfordrende, men da vil i alle fall det endelige ansvaret bli plassert der det hører hjemme - hos domstolen.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Men har egentlig begrepet "komme tiltalte til gode" noen relevans i forhold til vurderingen tilregnelig/ikke-tilregnelig? Enten så befinner man seg innenfor en tilregnelighetssfære eller så gjør man det ikke og er altså psykotisk. Det er en medisinsk vurdering og det synes litt søkt å skulle bringe inn et tvilsbegrep omkring dette faktum. Og hvis man bringer inn tvilsbegrepet hva skal da retten anføre som et gode for den tiltalte? Det vil antageligvis være et gode for ham i forhold til soningsforhold å bli kjent utilregnelig. Men på den annen side vil det antagelig være et gode for den såkalte saken han kjemper å bli kjent tilregnelig.

    Det blir jo nesten en parodi hvis retten skal anføre at de anser det som et gode for tiltaltes sak, og derfor for ham selv, at han anses som tilregnelig og at eventuell tvil derfor skal peke i den retning.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Burnt Island: Det er dessverre ikke så uvanlig at samme symptomer kan føre til ulike diagnoser etter hvem som stiller dem. Slik vi har lest i kjølvannet etter rapporten.

    Det har vært påfallende geografisk fordeling på diagnosene her i landet. I Sogn og Fjordane er det større sjanse for å få en Bipolar lidelse, mens i Rogaland vil en lettere bli schizofren. Det handler mye om kulturen og hermeneutikk. Psykiatri er ikke rocket sience, dessverre. Diagnoser forsvinner og det kan oppstå nye, ofte etter flertallsavgjørelser med håndsopprekning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Men frykt ikke mine venner, nå har vi en ny ekspertgruppe med klart mandat som helt sikkert vil komme frtam til et politisk korrekt resultat: At ABB er tilregnelig!!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Dem vil vel ha`n på observasjon nå skal dere se.
    Da havner han nok her på jobben til kjærringa.
    Det kan nevnes at Ullevål plutselig har finni penger til å oppgradere sikkertheten rundt bygget.....rare greier. ::)
    Penga sitter løst både her og der når 22 juli eller ABB nevnes. Sykt!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Skal de sette ned nye komiteer til de endelig finner en som gir det svaret de vil ha? Hva er vitsen med å oppnevne en ekspertkomite hvis de ikke stoler på det den sier, og bare oppnevner en ny hvis de ikke liker det den første sier?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Saken er såpass alvorlig at det ikke skader med en second opinion. Kommer denne gruppen frem til at han er utilregnelig så er jo tvilen så godt som borte.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.226
    Antall liker
    267
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Retten avgjør om den sakkyndige rapporten skal vektlegges eller ikke, etter at den rettsmedisinske kommisjon har godkjent rapporten. Folk som faker syk eller faker frisk har det alltid vært, og vil det alltid være.

    Fylkesnemnda vurderer på selvstendig grunnlag, og forvalter avgjørelser etter Lov om barneverntjenester. Det er andre beviskrav enn i straffesaker, selv om selve forhandlingene langt på vei likner.

    Sverige er et dårligere rettsvern for psykotiske forbrytere enn Norge, der det skal langt mer til for å slippe straff.

    http://morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119953
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har ikke lest hele tråden. Jeg gruer meg til "oppkjøringa" mot rettsaken og det sirkuset som media kommer til å lage ut av dette. Det går knapt en dag uten at navnet til denne forrykte, forkvakla massemorderen er nevnt i NRK radio, eller i aviser.

    Vi - og mange med oss, diskuterer side opp og side ned alle sider ved ABB og de vanvittige forbrytelsene som han har begått. Hvorfor gjør vi det? Er det for å forsøke å belyse, analysere og / eller forklare? Er det for å nitidig følge med at alt går riktig for seg når denne avskyelige massemorderen skal dømmes for sine ugjerninger? Er det for at vi alle meiner noe om dettte, og må få det ut et eller anna sted?

    Det er mulig at det er jævla dumt tenkt, men jeg ønsker virkelig at ABB ble tiet ihjel, at han får sin rettmessige dom og blir fjerna fra det øvrige samfunn - for alltid. Gjemt og glemt. Så kan vi andre bruke tid og krefter på å bidra hver på vår måte til å skape et samfunn fritt for slike avskum som ABB og hans likesinnede.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Dette er en del av demokratiet og ytringsfriheten. Det aller meste av det som kommer frem i offentligheten gjennom media er ok, men det er mye grums i mer lukkede nettfora.

    Jeg har tro på av vårt rettssystem vil bestå prøven med å gi ABB en rettferdig rettssak. At det oppnevnes nye sakkyndige viser at systemet fungerer.

    Jeg tror likevel det vil komme en endring i de sakkyndiges plass og betyding i straffesaker, men jeg har ikke noe tro på at vi får en helt annet praksis. Retten vil også i fortsettelsen trenge fagkyndige som kan hjepe retten med å belyse sider av saken som retten selv ikke har kompetanse på. Det er ikke bare i straffesaker som denne det brukes fagkyndige, men de brukes i en rekke sivile saker og. Det kan det jo selvsagt ikke bli slutt på.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Krf sitt møte i Sarpsborg ser ut til å ha vært en interessant affære. Tydelig at det beveger seg mye spenstig i lokkallagene rundt om det ganske land.

    Utøya-massakren kan være en advarsel fra gud.

    http://www.nettavisen.no/nyheter/article3318790.ece

    Det interessante her er vel at dette ikke bare gjør ham til tempelridder, men også direkte sendebud fra oven.

    Det er mørkt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roberten skrev:
    Krf sitt møte i Sarpsborg ser ut til å ha vært en interessant affære. Tydelig at det beveger seg mye spenstig i lokkallagene rundt om det ganske land.

    Utøya-massakren kan være en advarsel fra gud.

    http://www.nettavisen.no/nyheter/article3318790.ece

    Det interessante her er vel at dette ikke bare gjør ham til tempelridder, men også direkte sendebud fra oven.

    Det er mørkt.
    beksort! "Han poengterer også at Alexander Kielland-ulykken, der 123 mennesker omkom, skjedde kort tid etter at Norge nektet å selge olje til Israel". (Per Haakonsen)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er til tider forunderlig å observere hva man regner som normal/unormal. Tok man et steg tilbake ville man i mange tilfeller sett klare behov for innleggelse, både her og der.

    Undres forøvrig hva slags anlegg hun har. Jeg kjenner igjen argumentasjonen.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    En ppsykologisk utredning av vedkommende hadde helt klart vært på sin plass.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    En ppsykologisk utredning av vedkommende hadde helt klart vært på sin plass.
    Tja, forestillingen om at Vår Herre kommer med dom og straff når han mener det passer har de jo ikke kommet på selv. Alvorlige vrangforestillinger blir vel av psykiatrien sett på som kvalifiserende til en psykose-diagnose kun dersom disse ikke er av religiøs art og dermed kulturelt betinget. Dersom jeg på egen hånd får for meg at oppe på en sky sitter det en snekkersønn og hans far som har gjort både det ene og det andre, og som svarer på bønner og skaper saltstøtter av dem som snur seg så er veien til tung medisinering kort, men har man lært det av skolen og familien siden man var liten så betrakes det som heelt normalt.

    Dette er min helt leke oppfatning, så mer kvalifisert synsing om temaet hadde vært kjekt.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    På tide at flere religiøse for øynene opp for galskapen i innholdet av det de driver med. Takk Per Haakonsen for din utrettelige kamp for å skape flere "frafalne"! La folket få tilbake sin sunne fornuft, dropp religiøse vrangforestillinger først som sist. Det finnes grenser for hva jeg ikke forstår.

    Honkey
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    65finger skrev:
    Roberten skrev:
    Krf sitt møte i Sarpsborg ser ut til å ha vært en interessant affære. Tydelig at det beveger seg mye spenstig i lokkallagene rundt om det ganske land.

    Utøya-massakren kan være en advarsel fra gud.

    http://www.nettavisen.no/nyheter/article3318790.ece

    Det interessante her er vel at dette ikke bare gjør ham til tempelridder, men også direkte sendebud fra oven.

    Det er mørkt.
    beksort! "Han poengterer også at Alexander Kielland-ulykken, der 123 mennesker omkom, skjedde kort tid etter at Norge nektet å selge olje til Israel". (Per Haakonsen)
    Mørkesvart er et ord jeg har brukt mye på jobben i det siste. Det passer faen så bra her også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Og nå sies det at det må bygges et nytt "enmannssykehus" ved Ila for å ta vare på ABB. Har ikke den mannen kostet det norske samfunnet nok?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    otare skrev:
    Og nå sies det at det må bygges et nytt "enmannssykehus" ved Ila for å ta vare på ABB. Har ikke den mannen kostet det norske samfunnet nok?
    Tenker du vi bare skulle kvitte oss med ham?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Gjerne det. Sperr ham inne på isolasjon i et vanlig fengsel med legetilsyn.

    Når man ikke har råd til skikkelig pleiehjelp til eldre, har vi ikke råd til å bygge egne sykehus til kriminelle.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det er til tider forunderlig å observere hva man regner som normal/unormal. Tok man et steg tilbake ville man i mange tilfeller sett klare behov for innleggelse, både her og der.

    Undres forøvrig hva slags anlegg hun har. Jeg kjenner igjen argumentasjonen.

    ;D ;D

    "Probably the best amplifiers in the world"...

    Men ja, som Roberten og Finger'n er inne på. Dette er temmelig kølmørkt.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    otare skrev:
    Gjerne det. Sperr ham inne på isolasjon i et vanlig fengsel med legetilsyn.

    Når man ikke har råd til skikkelig pleiehjelp til eldre, har vi ikke råd til å bygge egne sykehus til kriminelle.
    Tror du ikke på likhet for loven?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jo, det er nettopp det jeg gjør.
    Så når noen gjør noe galt skal de ikke belønnes for det ved at de får bygd et eget "sykehjem" de kan leve i til de evt blir satt fri, mens andre som ikke har gjort noe galt må greie seg som best de kan selv.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Når jeg blir gammel skal jeg bli hyperkriminell. I fengsel får man jo mat og drikke, se TV og lufting, i motsetning til på gamlehjemmet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn