Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    otare skrev:
    Jeg håper da endelig det.
    Men skal man følge reglene blindt, er det likevel et mulig scenario. Hvis retten finner at han var psykisk syk i gjerningsøyeblikket (og det vel det rapporten sier) skal han ikke dømmes til fengsel, men til tvungen psykiatrisk behandling.

    Hvis han, etter denne behandlingen, finnes frisk, skal han slippes fri.

    Forhåpentligvis finnes det bestemmelser i loven som hindrer dette.
    Hvordan kan et forsett som ABB har hatt i mange år kalles for gjerningsøyeblikk ???
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er nokså sikker på at det er flere her inne som muligens må svelge noen kamelerer etter en evt tv sendt rettsak. Det er nok ikke før vi hører ABB åpner kjeften for å ytre seg at man skjønner galskapen i yttringene hans. Jeg for min del, tviler ikke på diagnosen.

    Ps. Gjestemedlem, du bør roe ned de bombastiske uttalelsene dine. Det nærmeste du har kommet psykiatri er vel muligens en staude som henger med hodet. Chill'n Bob Dill'n
     
    N

    nb

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg er nokså sikker på at det er flere her inne som muligens må svelge noen kamelerer etter en evt tv sendt rettsak. Det er nok ikke før vi hører ABB åpner kjeften for å ytre seg at man skjønner galskapen i yttringene hans. Jeg for min del, tviler ikke på diagnosen.
    Uten å mene noe konkret om denne saken så er det faktisk et problem om noe strider med folks almenne rettsoppfatning. Lurer på om han hadde blitt erklært sinnsyk om han "kun" hadde sprengt en liten bombe som ikke gjorde mye skade.

    Eller for å si det på en annen måte, om det er slik at man skal ha behandling gitt en bestemt diagnose fremfor ordinær fengelsstraff så burde det prinsippet gjelde uavhengig av gjerningens karakter. Det tviler jeg på at den gjør.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.099
    Antall liker
    9.400
    Er det virkelig noen som mener at en mann som har gjort det denne massemorderen har gjort er ved sine fulle fem?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det handler vel om hvorvidt han var tilregnelig, og skal anses for ansvarlig for sine handlinger gjennom utmålt straff -- eller om han var utilregnelig, og følgelig ikke kan stilles til ansvar, men snarere skal være gjenstand for psykiatrisk og annen behandling.

    I begge situasjoner kan man gjerne være langt fra "sine fulle fem". Rettslig stiller vurderingen oss overfor et problem, og det er mange grunner til å stille spørsmålstegn ved konklusjonen som ble trukket.

    http://www.guardian.co.uk/news/data...7/norway-breivik-manifesto-mapped?INTCMP=SRCH
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det handler vel om hvorvidt han var tilregnelig, og skal anses for ansvarlig for sine handlinger gjennom utmålt straff -- eller om han var utilregnelig, og følgelig ikke kan stilles til ansvar, men snarere skal være gjenstand for psykiatrisk og annen behandling.
    I hvilken tilstand vil en u-medisinert person som har en Paranoid Schizofren diagnose være tro? Tror du han vil være tilregnlig? Han er særdeles beregnlig og utspekulert type, men tilregnlig er han ikke.

    Ex: se på motivet hans og se på empatien. Se på de sosiale ferdighetene. Absolutt ingenting er som hos deg og meg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Ex: se på motivet hans og se på empatien. Se på de sosiale ferdighetene. Absolutt ingenting er som hos deg og meg.
    Sosiale ferdigheter er det mange som sliter med uten at det skal frikjenne dem for ansvarlighet når de gjør noe galt. At ingenting er som hos deg og meg er vel per definisjon slik når man kan finne på å utføre slike ugjerninger. Manglende empati er ingen formildende omstendighet når man utmerket godt forstår at det man gjør er ulovlig, straffbart og riv ruskende galt i alle andres øyne. Og da står man jo tilbake med at ugjerningene og holdningene i seg selv definerer at den som har gjort noe slikt må være gal, og at slike handlinger derfor per definisjon ikke er straffbart i Norge.

    Men det er mye som ER slik som "hos deg og meg". For mye av de uttalelsene som har vært brukt for å definere mannen som gal og paranoid kan du finne igjen her på OT hvis du går tilbake i endel av de politiske og religiøse trådene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    _________________________________________Men har har vi en utfordring. Var Stalin tilregnelig? Hitler? Eichmann? Jim Jones? Skal de stå til ansvar, eller skal vi kurere dem?
    Kurere? Er du seriøs nå?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    _________________________________________Men har har vi en utfordring. Var Stalin tilregnelig? Hitler? Eichmann? Jim Jones? Skal de stå til ansvar, eller skal vi kurere dem?
    Kurere? Er du seriøs nå?
    Jeg regner med at du forstår kontekst. Var disse utilregnelige, og derfor slik at vi bør helbrede dem? Vår rettferdighetssans mener at de er hinsides å bli "forstått" og skal stå ansvarlige for sine gjerninger.

    Men med Breivik stiller det seg altså annerledes, i følge de sakkyndige. Til tross for beregning, langsiktig planlegging og konsekvent gjennomføring - i tillegg til et manifest som er hinsides å være i tråd med denslags man finner hos psykopater (disses utlegninger går i alle retninger, hans er metodisk).

    Og der ligger utfordringen. Våre psykiatrisk sakkyndige har lagt opp til at denslags uhyrligheter er psykiatriske/medisinske kasus, og ikke straffbare.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og der ligger utfordringen. Våre psykiatrisk sakkyndige har lagt opp til at denslags uhyrligheter er psykiatriske/medisinske kasus, og ikke straffbare.
    De har jo forsåvidt rett da; det er noe veldig galt i tankesettet hans - inne i hodet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg regner med at du forstår kontekst. Var disse utilregnelige, og derfor slik at vi bør helbrede dem? Vår rettferdighetssans mener at de er hinsides å bli "forstått" og skal stå ansvarlige for sine gjerninger.
    Hvis vi er alle enige i diagnosen Paranoid Schizofren, tror DU at han kunne gjort det samme hvis han hadde mottat terapeutisk veilledning og medisinering slik at han kunne blitt symptomfri? Hvis vi i forkant kunne ha forsøkt å rehabilitert han til å kunne bli et godt fungerende vesen i forkant, er min halvkvalifiserte gjetning at han ikke ville gjort det igjen.
    Ser du at sykdomsbildet hans er avgjørende for planleggingen og gjennomføring av massakeren han gjennomførte?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg forstår vel ikke ditt spørsmål. Vi snakker ikke om inngrep i forkant, men om hvordan vi skal forholde oss til gjerningsmannen i etterkant av gjerningen. Og for mange blir det å behandle ham som en pasient som om vi må se på disse historiske illgjerningsmennene på samme måte, og det virker urimelig.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Pink_Panther skrev:
    Er det virkelig noen som mener at en mann som har gjort det denne massemorderen har gjort er ved sine fulle fem?
    Han er en besluttsom mann med avvikende politisk forestillingeverden, på samme måte som Lenin,Stalin,Hitler,Mao, Røde khmer, diverse al-quaida og talibantilhengere, Uma bomberen , Sohalia Andrawes osv,,,

    Spørsmåler er vel heller om man er villig til å definere ondskap som galskap. Min mening er at ondskap må straffes uansett,,,
    Det blir for galt om psykopater skal fritas for straff, bare fordi de er unormale,,
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sleiven skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Er det virkelig noen som mener at en mann som har gjort det denne massemorderen har gjort er ved sine fulle fem?
    Han er en besluttsom mann med avvikende politisk forestillingeverden, på samme måte som Lenin,Stalin,Hitler,Mao, Røde khmer, diverse al-quaida og talibantilhengere, Uma bomberen , Sohalia Andrawes osv,,,

    Spørsmåler er vel heller om man er villig til å definere ondskap som galskap. Min mening er at ondskap må straffes uansett,,,
    Det blir for galt om psykopater skal fritas for straff, bare fordi de er unormale,,
    Der kom hesten foran vognen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.099
    Antall liker
    9.400
    Sleiven skrev:
    Det blir for galt om psykopater skal fritas for straff, bare fordi de er unormale,,
    Det er heller spørsmål om hva slags straff han skal få, tung medisinering i en institusjon resten av livet eller vanlig fengsel i 21 år. Isoleres fra samfunnet må han uansett.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Å sykeliggjøre ondskapen er vel en trend som har pågått lenge. Fra moralske kategorier går en til behandlingskategorier. Det er del av en nøytraliseringsbølge som slett ikke er av ny dato.

    Det blir noe rart når økingen i forbrytelsens uhyrlighet minsker ansvarligheten. (Dette sagt uten å ta stilling til ABB; jeg har ikke møtt fyren og har ikke grunnlag for å si noe om hans tilstand.)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Dr Dong skrev:
    Å sykeliggjøre ondskapen er vel en trend som har pågått lenge. Fra moralske kategorier går en til behandlingskategorier. Det er del av en nøytraliseringsbølge som slett ikke er av ny dato.
    Det kan jo være at mannen faktisk er sprø...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Dr Dong skrev:
    Å sykeliggjøre ondskapen er vel en trend som har pågått lenge. Fra moralske kategorier går en til behandlingskategorier. Det er del av en nøytraliseringsbølge som slett ikke er av ny dato.
    Det kan jo være at mannen faktisk er sprø...
    Mitt poeng i parantesen du utelot…
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Voff skrev:
    Dr Dong skrev:
    Å sykeliggjøre ondskapen er vel en trend som har pågått lenge. Fra moralske kategorier går en til behandlingskategorier. Det er del av en nøytraliseringsbølge som slett ikke er av ny dato.
    Det kan jo være at mannen faktisk er sprø...
    ...eller en form for darwinistisk mutant.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Hvorfor brukte du bare de sosiale ferdighetene som eksempel Gjestemedlem?
    Det gjør jeg da ikke, men jeg kan gjerne utdype noe.

    Empatien er ikke viktig i dette overhodet. menglende empati her ingen ting med om man er i stand til å skille mellom rett og galt å gjøre. Mange mennesker i det autistiske spektrum mangler vanlig empati, uten at dette gjør dem farlig eller utilregnelige av den grunn. Manglende empati viser på mange måter at gjerningene er høyst tilregnelige, og ikke noe som er gjort i affekt, av hat eller andre emosjonelle årsaker, men rene kalkulerte og overlagte handlinger. Selve definisjonen på tilregnelighet.

    Når det kommer til det tredje punktet ditt, motivasjon så er det vel ganske tydelig at det er rene politiske motiver som ligger bak, og ikke en opplevd trussel mot hans person eller legeme. Han gjorde dette fordi han ville oppnå samfunnsendringer. Eller med klare ord, rene politiske motiver. Og dette er motiver han deler med mange mennesker. med andre ord er det mange som deler hans motivasjon og målsetning, men ikke hans virkemidler.

    Når så disse faktorene er ting som brukes for å frita mannen for straffeansvar for sine gjerninger så er man på ville veier. Ikke fordi de får noen praktiske konsekvensen for mannen. Han blir nok sperret inne uansett. men det er noe mye viktigere på spill her, nemlig om man per definisjon ikke kan regne slike handlinger som straffbare i Norge fordi ingen ved sine fulle fem ville gjort noe slikt.

    DET er hva som står på spill her. Breiviks skjebne betyr null og niks i seg selv.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem:

    For å stille en diagnose som ABB har fått, er det flere symptomer som må være tilstede. Eller får å bruke ditt fagspråk: man får ikke laget en bukett med en enslig blomst. Derfor kan ikke du ta for deg en og en ting som du gjør. Mange av oss vil feile på ett og annet punkt muligens, men når man har så mange av symptomene som han har, er vel diagnosen lettere å stille.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Hehe. Steike god film det der!
    Ja, en virkelig favoritt. Den har også en tematikk som på mange måter gjør den mer aktuell enn noensinne. Straff, behandling, politisk spill, ymse ekspertise og menneskers iboende faenskap.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Gjestemedlem:

    For å stille en diagnose som ABB har fått, er det flere symptomer som må være tilstede. Eller får å bruke ditt fagspråk: man får ikke laget en bukett med en enslig blomst. Derfor kan ikke du ta for deg en og en ting som du gjør. Mange av oss vil feile på ett og annet punkt muligens, men når man har så mange av symptomene som han har, er vel diagnosen lettere å stille.
    Så kjekt. Nå forklarte du dette på en måte slik at jeg også er i stand til å forstå saken. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10074641

    (VG Nett) Anders Behring Breivik viste ingen tegn til psykose, men har tydelige personlighetsforstyrrelser, mener Randi Rosenqvist.

    Den erfarne rettspsykiateren og tidligere lederen for Rettsmedisinsk kommisjon har møtt Breivik to ganger i Ila fengsel, senest den 19. desember i fjor.

    Hun skulle vurdere Breivik på vegne av fengselet, for å se på sikkerhetsregimet og soningsforholdene.

    - Jeg finner ingen tegn til psykotisk fungering. Det virker som han har en etter forholdene god livskvalitet, med en intakt livsløgn, skriver Rosenqvist i et notat til fengselet, får VG opplyst.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg tenkte også i disse baner, at det var snakk om tre personlighetsforstyrrelser som virket sammen. Men jeg har langt på vei endret oppfatning etter at de sakkyndige la frem sin rapport, og heller mer mot at konklusjonen er korrekt.

    Rosenquist er en kontroversiell person i det psykiatriske miljøet, uten at det fratar henne poengene hennes her. Hun reiser samme type kritikk som Johan Cullberg; ABBs vrangforestillinger faller ikke innenfor det de vil definere som bisarre, derfor er han ikke paranoid schizofren. Men det peker også på et diagnostisk problem, hvor sære skal vrangforestillingene være før de går over til å bli bisarre? Vanskelig å si, for som ved mye i psykiatrien er det glidende overganger, og stort rom for tolking hos den som diagnostiserer.

    Utover det synes jeg hun opptrer klart uetisk og at ble opprettet tilsynssak mot henne og at hun skulle suspenderes fra jobben som fengselslege inntil Helsetilsynet hadde behandlet aken hennes ferdig. Hun bryter så åpenbart taushetsplikten og formidler videre til media særdeles sensitive helseopplysninger om sin pasient.

    Det kan tenkes at ikke hun står bak lekkasjene, men at en utro tjener på Ila forer media med helseopplysningen til ABB, og at det er samme kilde bak Sandvika DPS og de andre lekkasjene de siste dagene. Det kan ikke fengselsledelsen sitte å se på. Selv massemordere har rett på forsvarlig helsehjelp.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Det som de sakkyndige har konkludert med er at ABB både er psykotisk og terrorist. Det er mange som har vansker med å holde de to tankene i hodet samtidig at det ene verken utelukker eller betinger det andre.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Det som de sakkyndige har konkludert med er at ABB både er psykotisk og terrorist. Det er mange som har vansker med å holde de to tankene i hodet samtidig at det ene verken utelukker eller betinger det andre.
    Han er også dypt religiøs katolikk. Dermed blir det enda en tanke å ha i hodet på en gang. I tillegg menes han å være usedvanlig dyktig til å lese andre menneskers sinnstilstand. Videreutdanningen kan bare gå i en retning.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    Det som de sakkyndige har konkludert med er at ABB både er psykotisk og terrorist. Det er mange som har vansker med å holde de to tankene i hodet samtidig at det ene verken utelukker eller betinger det andre.
    Han er også dypt religiøs katolikk. Dermed blir det enda en tanke å ha i hodet på en gang. I tillegg menes han å være usedvanlig dyktig til å lese andre menneskers sinnstilstand. Videreutdanningen kan bare gå i en retning.
    Hvilket utlagt er?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Dreper du én har du et problem. Dreper du 77 har rettsstaten et problem.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Rettsstaten blir i alle fall satt på prøve.
    Men det er i lovens forstand ingen forskjell på å drepe én eller å drepe 77. Jeg er rimelig trygg på at denne saken blir behandlet på en god nok måte i rettssystemet og at ABB for en rettferdig og velfortjent dom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn