da-converter

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
hei.

er helt ny på dette jeg så spør kansje litt dumt nå.

lurer litt på om på en da-converter om en kan koble til flere
komponenter om gangen. f.eks. cd, dvd, og en pc?
eller om eg kun kan bruke den til komponent?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei og velkommen til HFS.

En DA-Konverter kan du koble til de komponentene du nevner ja, men noen av de litt eldre dacene kan slite med noen lydkort fra pc.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke så mange dac'er som har "inngangsvelger" heller.
Iallefall ikke min Audionote.

Håvard

G

Gjestemedlem

Gjest
V8star skrev:
hei.

Se etter en DAC med tilstrekkelig mange innganger så slipper du å bytte om. 2-3 er ganske vanlig, men endel har flere enn dette også. Den jeg har hatt med flest innganger var vel en eldre Proceed, tror den hadde 5 om jeg ikke husker feil, og velger i fronten som på en preamp.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Tenkte de fleste dacr har input velger. Har selv DP sin, og den har beskjedne 2+1, men ser man på noe mer moderne dacr, slik som Stello sin, så har man en del mer å velge mellom:

mvh Kai

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
OT: Hva i all verden er poenget med denne 180 graders fasevenderen som til tider dukker opp på HiFi-komponenter?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.928
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Greven skrev:
OT: Hva i all verden er poenget med denne 180 graders fasevenderen som til tider dukker opp på HiFi-komponenter?
Den er vel til å styre hvilken vei du vil sette dac'n i benken.. ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
582
Torget vurderinger
2
Ps! Ser Rotekroken har en Cambridge DAC 3 som han skal selge her på børsen,den har en optisk og 2 coax(bruk overgang til rca).Denne har både ubalansert og balansert ut + digital ut..
mvh Filip

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Greven skrev:
Mark Levinson bruker blant flere andre produsenter mulighet for å vende den absolutte fasen (polaritet) og her er deres forklaring:

During the recording process, the polarity of the recorded signal is typically inverted many times. If the total number of 180° inversions is even, the “net” polarity remains unchanged; if odd, a 180° polarity inversion is introduced. Some people seem quite sensitive to this distinction. (The difference can be envisioned by imagining a kick drum being struck: the initial motion of the drum head is forward, forming a compression wave; if inverted, it would be reproduced as though the drum head had initially moved backward, creating a rarefaction.)

To complicate matters further, different portions of (or instruments on) the recording may experience even or odd numbers of inversions, resulting in no single “correct” playback setting. This problem is particularly common among multiple-microphone recordings. Ultimately, only you can decide whether one polarity setting sounds better than the other, and if so, which you prefer.

The Mark Levinson signal source allows you to invert the polarity of the music to which you are listening with the press of a button. People vary in their sensitivity to this aspect of the sound, and the difference frequently ranges from factors in the recording itself. However, some recordings simply sound correct in one position, and irretrievably wrong in the other.

We encourage you to experiment with the polarity feature to see what you think works best for any given recording, understanding that the recordings themselves are anything but consistent.

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
takk for mange svar :)

så kan jeg koble alt til omgangen?
men hvordan funker dette viss den ikke har inngangsvelger?
spiller den da av alle sammen viss den får innsignal på alle?
er litt nyskjerrig jeg.

Veeegard

Medlem
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Viss du ikke har inngangsvelger, så har du vel mest sannsynlig ikke flere innganger heller :)

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
ett poeng der :) men så bare en hadde skrevet følgene :

Håvard

G

Gjestemedlem

Gjest
V8star skrev:
ett poeng der :) men så bare en hadde skrevet følgene :

Håvard
DACen kan vel detektere hvilken port signalet kommer på, og hvis det kommer signal på flere samtidig er det vel en prioritet.

Så da skal du kunne spille av det du ønsker så lenge du skrur av eventuelle andre signaler.

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
var dette jeg og trodde. høres mest logisk ut. men måtte bare spørre om d var noen som visste. er redd for og kjøpe noe og så gjør ting for jeg tror d går åsså viser det seg att det ikke går..

[/quote]

DACen kan vel detektere hvilken port signalet kommer på, og hvis det kommer signal på flere samtidig er det vel en prioritet.

Så da skal du kunne spille av det du ønsker så lenge du skrur av eventuelle andre signaler.

[/quote]

G

Gjestemedlem

Gjest
V8star skrev:
var dette jeg og trodde. høres mest logisk ut. men måtte bare spørre om d var noen som visste. er redd for og kjøpe noe og så gjør ting for jeg tror d går åsså viser det seg att det ikke går..

Sikker lurt å sjekke spesifikt på den modellen du bestemmer deg for også, mener å ha hørt om DACer som bare kan ha en tilkobling om gangen selv om det er flere innganger, så ikke ta noe for gitt selv om de fleste DACer er designet av folk i vater.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
582
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Ps! Ser Rotekroken har en Cambridge DAC 3 som han skal selge her på børsen,den har en optisk og 2 coax(bruk overgang til rca).Denne har både ubalansert og balansert ut + digital ut..
mvh Filip
Har du sjekka den annonsa så ser du at den har inngangsvelger ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
582
Torget vurderinger
2
V8star skrev:
jepp har sett det :)

hvordan er den dac'en?
Har ikke hørt den,men en forgjenger,og den låt bra,naturlig klang,ikkje tynt og anemisk.Kunne absolutt levd med den,faktisk frista den men nu e det kjøpestopp og har allerede 9 komponenter som krever strøm i racket :p
mvh Filip

P

pondus200

Gjest
V8star skrev:
hei.
Hei lurende.

Har akkurat fått i hus en nydelig DAC. Etter anbefalinger på forumet ble en Beresford TC-7510 innkjøpt.
Koster 250$ + latterlige 169 dukater i frakt og mva. Fikk den etter 5 dager. Ypperlig service....
Denne har 2 optiske inn og 2 coax inn og 2 utganger en fixed og en uten justering. I front sitter det velgere for hvilken inngang du velger. På denne kan du koble inn 4 forskjellig enheter. Med lav dollar kurs så er dette et varp og den spiller som en drøm :)

http://www.homehifi.co.uk/main/main.html. Nok om det.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hei.

Jeg selger et Parasound sett med pre amp og dac, der har dac og pre hver sin fjernkontroll slik at du kan velg inngang fra soffan. En optisk og 2 koax.

Denne takler også dolby digital.

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,18363.0.html

Den spiller utrolig bra, og kan om øskelig brukes hver for seg. Det følger med 2 stk fjernkontroller, men du trenger kun 1 om du bruker disse sammen.

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
takker for tips og mange gode svar ;D

har nettopp kjøpt for og effekt forsterker så må nok drøye litt før jeg kjøper dac ???

har nettopp blitt pappa så er endel ting der og jeg må kjøpe :)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Beresford er et kupp til en utrolig lav pris.

Topp Bunn